abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_192805837
Ben op zoek naar een nieuwe baan en zag vacatures voorbij komen waarbij diverse banken op zoek zijn naar KYC/CDD-analisten. Betaalt onwijs goed en klinkt als een baan dat dagelijks verrassingen met zich meebrengt. Bizar genoeg vind ik op geen enkel forum ervaringen van mensen die al KYC-analist zijn of dat werk gedaan hebben.

Hier mensen die wat over hun werkdag kunnen vertellen?

Met vermelding van studie-achtergrond en in hoeverre dat relevant was voor deze functie.

Ben momenteel wetenschappelijk onderzoeker voor een bureau en heb dus 1 jaar werkervaring met analyse, rapportage etc.

Alvast dank.

[ Bericht 0% gewijzigd door withloveproductions_ op 25-04-2020 21:37:02 (Tikfouten.) ]
with love..♥
pi_192807532
Hm, interessante vraag.
Tot 2 jaar geleden zat ik in het bankvak. Niet als CDD/KYC-analist, maar wel veel tijd besteed de laatste 6-8 jaar aan dit onderwerp.
Wat heb je nodig? In ieder geval een kritische blik, dus vragen stellen en jezelf niet met een kluitje het riet in gestuurd laten worden.
Verder: gezond verstand, goed kunnen volgen van procedures / stappenplannen. En waarschijnlijk zijn het hebben of bereid zijn te halen van een aantal WFT's wel nuttig.

Ik volg even uit interesse je topic :)
pi_192807561
Ik ben zelf niet werkzaam in deze functie maar ken hem wel van dichtbij.

Is vooral klanten particulier / bedrijven controleren op basis van bepaalde risicoprofielen die vooraf zijn gedefinieerd, tips/aanwijzingen vanuit klantcontact of vreemde transactie's.Voorbeelden zijn branche's met contant geld, vastgoed, risico landen, terrorisme etc.

Het kan uitdagend zijn maar in veel gevallen is het vals alarm, zit er er een verklaarbaar verhaal achter of kan je het niet bewijzen.

Ook zit er veel verschil in complexiteit een particulier die misschien niet helemaal zuiver op de graat is, is minder uitdagend dan multinationals met belastingconstructies en geldstromen wereldwijd.

Banken zijn flink op zoek naar deze profielen omdat er te weinig aandacht aan gegeven is in het verleden. De meeste hoogopgeleiden die ik ken vinden het geen leuk werk, behoorlijk saai en vooral om compliant te zijn (een moetje en niemand zit je op je te wachten). Ook verwacht ik dat er steeds meer automatisering plaats vindt en dat het werk over geheveld wordt naar bijvoorbeeld lange lonen landen (Oost-Europa of misschien wel India afhankelijk van de wet en regelgeving (GDPR)). Blijft natuurlijk altijd plaats voor mensen die het vak goed beheersen.
pi_192811150
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2020 22:54 schreef iamredleader het volgende:
Hm, interessante vraag.
Tot 2 jaar geleden zat ik in het bankvak. Niet als CDD/KYC-analist, maar wel veel tijd besteed de laatste 6-8 jaar aan dit onderwerp.
Wat heb je nodig? In ieder geval een kritische blik, dus vragen stellen en jezelf niet met een kluitje het riet in gestuurd laten worden.
Verder: gezond verstand, goed kunnen volgen van procedures / stappenplannen. En waarschijnlijk zijn het hebben of bereid zijn te halen van een aantal WFT's wel nuttig.

Ik volg even uit interesse je topic :)
Dank voor de respons!

Nadat je bent aangenomen krijg je een opleiding van 2 maanden. Ik mag hopen dat daar o.a. wft-certificaten bij zitten. Ze vragen namelijk alleen hbo- of wo-denkniveau, ervaring in het werk is niet nodig. Ben ook niet bereid daar van tevoren al energie in te steken zonder dat ik genoeg zekerheid heb om aangenomen te worden zonder achtergrond in business/rechten/crime.

Ik solliciteer met name om even een goed betaalde maar ook interessante baan te hebben terwijl ik beetje bij beetje mijn master (iets in gedragswetenschapen/sociale wetenschappen) afrond zonder nog meer te lenen. Ik wil er dus max. 1,5 jaar blijven omdat ik eigenlijk ook andere plannen heb. Behalve als het zo goed bevalt dat ik mij hierin verder ga willen ontwikkelen.

quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2020 22:55 schreef RealRS het volgende:
Ik ben zelf niet werkzaam in deze functie maar ken hem wel van dichtbij.

Is vooral klanten particulier / bedrijven controleren op basis van bepaalde risicoprofielen die vooraf zijn gedefinieerd, tips/aanwijzingen vanuit klantcontact of vreemde transactie's.Voorbeelden zijn branche's met contant geld, vastgoed, risico landen, terrorisme etc.

Het kan uitdagend zijn maar in veel gevallen is het vals alarm, zit er er een verklaarbaar verhaal achter of kan je het niet bewijzen.

Ook zit er veel verschil in complexiteit een particulier die misschien niet helemaal zuiver op de graat is, is minder uitdagend dan multinationals met belastingconstructies en geldstromen wereldwijd.

Banken zijn flink op zoek naar deze profielen omdat er te weinig aandacht aan gegeven is in het verleden. De meeste hoogopgeleiden die ik ken vinden het geen leuk werk, behoorlijk saai en vooral om compliant te zijn (een moetje en niemand zit je op je te wachten). Ook verwacht ik dat er steeds meer automatisering plaats vindt en dat het werk over geheveld wordt naar bijvoorbeeld lange lonen landen (Oost-Europa of misschien wel India afhankelijk van de wet en regelgeving (GDPR)). Blijft natuurlijk altijd plaats voor mensen die het vak goed beheersen.
Super bedankt voor je uitgebreide post.

Voor de lange termijn hoeft de baan voor mij niet eeuwig te bestaan. Het is vooral een tussenstop van 1-1,5 jaar. Mijn huidige baan staat mij inmiddels zo tegen dat ik gewoon echt weg wil.

Ik kom niet uit deze wereld, dus ik kan mij ook maar weinig voorstellen van wat compliance in de praktijk inhoudt en of dat saai is. Het uitzoekwerk klinkt mij in ieder geval interessant in de oren.

Is er een richting in de hoogte van je target? Hoeveel dossiers handel je per dag af of hoeveel tijd krijg je per dossier? Wat ook aantrekkelijk klinkt, is dat het lijkt alsof het werk tussen 17u en 18u ook echt ophoudt voor die dag. Zeker icm mijn studie, vind ik het fijn om afgebakende werkuren te hebben. In hoeverre klopt mijn observatie?
with love..♥
pi_192812436
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2020 21:35 schreef withloveproductions_ het volgende:
Ben op zoek naar een nieuwe baan en zag vacatures voorbij komen waarbij diverse banken op zoek zijn naar KYC/CDD-analisten. Betaalt onwijs goed en klinkt als een baan dat dagelijks verrassingen met zich meebrengt. Bizar genoeg vind ik op geen enkel forum ervaringen van mensen die al KYC-analist zijn of dat werk gedaan hebben.

Hier mensen die wat over hun werkdag kunnen vertellen?

Met vermelding van studie-achtergrond en in hoeverre dat relevant was voor deze functie.

Ben momenteel wetenschappelijk onderzoeker voor een bureau en heb dus 1 jaar werkervaring met analyse, rapportage etc.

Alvast dank.
Wat betalen ze dan?
pi_192812516
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2020 12:12 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Wat betalen ze dan?
Circa ¤2300, iets minder, voor 32u p/w.
with love..♥
pi_192818246
Er is een flink tekort aan mensen in dit domein dus aan werk geen gebrek. Werkdruk ben je altijd zelf bij. Een te controleren dossier kan ook wel een dagje wachten is mijn ervaring (ook wel een week of een maand). Banken proberen de druk altijd hoog te houden maar de meeste werknemers draaien gewoon 9 tot 5 dagen. Je kan jezelf altijd verschuilen achter processen, zorgvuldigheid, complexiteit van een dossier.

Als ik het zo hoor, probeer het gewoon en ga ervoor!
pi_192825648
Hoor van een kennis die soms met dit soort gasten werkt dat het werk op een goed moment wel repetitief en dus saai wordt, maar aangezien je stelt maar 1 tot 1,5 jaar te blijven, lijkt het me een prima baan die ook nog eens prima betaalt als startersbaan.
pi_192829164
Dank voor jullie bijdragen!

Ik denk dat ik er inderdaad maar voor ga. Nu nog hopen dat ik alle sollicitatierondes overleef.

Repetitief vind ik ook niet erg. Deels ook wel handig omdat je in ieder geval goed weet wat je te wachten staat. En natuurlijk het vooruitzicht dat ik het maar 1,5 jaar hoef te doen :)

Dank!
with love..♥
  dinsdag 28 april 2020 @ 07:05:57 #10
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_192838208
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2020 12:20 schreef withloveproductions_ het volgende:

[..]

Circa ¤2300, iets minder, voor 32u p/w.
Via een detacheerder of de bank zelf? Via de bank moet je er echt wel meer uit kunnen halen (¤3000,00 voor full-time).

Realiseer je wel dat je de eerste jaren echt aan het dossiers schuiven bent. Zodra het interessant wordt moet je het doorschuiven naar het volgende loket.
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
  dinsdag 28 april 2020 @ 09:38:00 #11
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_192839109
Wat ook al eerder aangegeven wordt, vrij repetitief en saai productiewerk wat je levert. Het wordt verkocht als "spannend" maar dat is het dus totaal niet.

Daarnaast is er altijd een controle door audit control die altijd wel wat vinden van je rapportage. Dat hoeft dan niet eens inhoudelijk te zijn maar kan op schrijfstijl zijn. Frustrerend werken en weinig voldoening als je in een muggenstift omgeving werkt. Een omgeving die subjectief beoordeelt ipv objectief.

Het is nu een hot item omdat AFM er bovenop zit, ik kan me voorstellen dat dit over 2-3 jaar weer anders is en de bulk mensen er weer uit mag.
pi_192846815
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2020 07:05 schreef Fiorano het volgende:

[..]

Via een detacheerder of de bank zelf? Via de bank moet je er echt wel meer uit kunnen halen (¤3000,00 voor full-time).

Realiseer je wel dat je de eerste jaren echt aan het dossiers schuiven bent. Zodra het interessant wordt moet je het doorschuiven naar het volgende loket.
Bijna alle vacatures die ik voorbij zie komen zijn via een detacheerder. Zou het zin hebben om een open sollicitatie te sturen naar een bank of worden die meteen in de prullenbak gegooid?
pi_192847213
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2020 18:25 schreef harddriver het volgende:

[..]

Bijna alle vacatures die ik voorbij zie komen zijn via een detacheerder. Zou het zin hebben om een open sollicitatie te sturen naar een bank of worden die meteen in de prullenbak gegooid?
Ik zie voldoende vacatures bij banken anders.
  dinsdag 28 april 2020 @ 21:46:00 #14
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_192850343
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2020 18:25 schreef harddriver het volgende:

[..]

Bij ABN AMRO en de Volksbank staat wel genoeg online denk ik. Detacheerder is leuk als je een beetje wilt hoppen en ergens wilt blijven hangen. Daarnaast bieden ze vaak net wat meer opleiding en met een beetje mats een lease auto.
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')