abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_192775160
Waarom ben ik ik??
Het begon als kind, nog geen tien jaar oud, dat ik mij dit afvroeg.
Waarom beleef ik alles vanuit mijn eigen perspectief, waarom draait (voor mij) de wereld om mij?

Als ik er niet meer ben waar is de wereld dan?

Als kind kon ik het al aardig benauwd krijgen bij het stellen van deze vragen aan mijzelf. De kinderlijke speelsheid voerde toen nog de boventoon dus erg veel last had ik er niet van. Tot ik op mijn twintigste dezelfde vraag weer op mijzelf begon af te vuren en merkte dat ik het niet alleen benauwd kreeg maar er ook flink angstig van werd. Ik had maar geen antwoord!

Het is niet zo dat ik niet blij ben met mijzelf, integendeel, ik zou eigenlijk niet een ander willen zijn. Het is alleen de vraag waarom??? Waarom ben ik wie ik ben en waarom zie ik alles vanuit mezelf. Klinkt eigenlijk heel raar als ik dit nu intik. Je zou zeggen om dezelfde reden als dat jij jezelf bent en alles vanuit jezelf ziet. Maar op de een of andere manier brengt dit antwoord mij geen genoegdoening.

Toen ik vanmiddag buiten liep, even een frisse neus halen, popte deze vraag ineens weer op.
Nu in deze Conrona crisistijd, nu ik nog meer tijd heb om na te denken en mijn angsten te voeden.

Ik heb me altijd afgevraagd of anderen zichzelf deze vraag ook stelden….
Nadat ik kennis had gemaakt met het angstgevoel heb ik door de jaren heen ook angstige gedachten weten te ontwikkelen. Helaas heb ik daarnaast ook kennis mogen maken met paniekaanvallen. Door mijn worsteling met deze zeer onaangename en onwelkome gasten in mijn leven is de vraag waar alles mee begon naar de achtergrond geschoven. Het is zelfs zo dat de vraag waar het mee begon mij nu minder angstig maakt dan de vaak op onzin gebaseerde meest vreemde gedachten.

Maar vandaag is de vraag terug…. En het antwoord heb ik nog steeds niet…..
" The choices we make, not the chances we take, determine our destiny "
pi_192775198
Daar is ook geen antwoord op.
  donderdag 23 april 2020 @ 22:57:08 #3
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_192775210
Als jij jij niet was, kon je de vraag ook niet stellen.
  Spellchecker donderdag 23 april 2020 @ 23:12:53 #4
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_192775855
Ik denk niet dat er een waarom is.
  donderdag 23 april 2020 @ 23:36:31 #6
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_192775938
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2020 22:54 schreef Loki1967 het volgende:
Waarom ben ik ik??
Door wat chemische en electrische reacties in je hersenen.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  † In Memoriam † donderdag 23 april 2020 @ 23:42:40 #7
88815 The_Emotion
98.3
pi_192776025
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2020 23:36 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Door wat chemische en electrische reacties in je hersenen.
Dat verklaart je handelingen, maar niet de ervaring "Waarom leef ik in dit lichaam"
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
  donderdag 23 april 2020 @ 23:48:17 #8
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_192776092
quote:
2s.gif Op donderdag 23 april 2020 23:42 schreef FernandoMartinez het volgende:

[..]

Dat verklaart je handelingen, maar niet de ervaring "Waarom leef ik in dit lichaam"
Je hersenen zijn de 'bron' van al je ervaringen, dus ook die.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_192776139
Interessante vraag. We kunnen filosoferen tot we een ons wegen, maar 'bewezen' worden zullen de antwoordmogelijkheden waarschijnlijk nooit.

Ik heb dan vooral de vraag:
- Ben ik ik omdat dat ene zaadje bij dat ene eicelletje kwam? En wat als een ander zaadcelletje als eerste bij het ei uitkwam? Was ik er dan niet geweest? Of was mijn bewustzijn dan ook in die net anders uitziende gast terecht gekomen? Of is het de eicel? En was ik dus altijd ik geworden die 'maand', maar was het bij een andere maand iemand anders geworden?
Of stond ik gewoon klaar in de 'rij' om geboren te worden en was ik sowieso wel iemand anders geworden? Of was ik, als mijn pa zich gewoon had afgetrokken die avond, nooit maar dan ook nooit meer op aarde geweest?

Of. Of ben ik iedereen? Maar weten we het niet van elkaar? Ben ik het bewustzijn in elk levend wezen? En blijft dat dan behouden tot deze planeet? Of door het hele universum?

Ja, je ziet het. Teveel wiet roken in je jonge jaren is onverstandig.
  † In Memoriam † donderdag 23 april 2020 @ 23:55:21 #10
88815 The_Emotion
98.3
pi_192776159
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2020 23:48 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Je hersenen zijn de 'bron' van al je ervaringen, dus ook die.
En wat als je reincarneert als regenworm? Die zal zichzelf die vraag niet stellen, maar ervaart wel het leven
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
  donderdag 23 april 2020 @ 23:57:48 #11
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_192776196
quote:
2s.gif Op donderdag 23 april 2020 23:55 schreef FernandoMartinez het volgende:

En wat als je reincarneert als regenworm? Die zal zichzelf die vraag niet stellen, maar ervaart wel het leven
Precies. Dus het enige dat wij hoeven te doen is accepteren dat wij 'upgraded' regenwormen zijn.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  † In Memoriam † vrijdag 24 april 2020 @ 00:05:16 #12
88815 The_Emotion
98.3
pi_192776272
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2020 23:57 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Precies. Dus het enige dat wij hoeven te doen is accepteren dat wij 'upgraded' regenwormen zijn.
Maar de vraag blijft, wat is deze bezieling?
Ik denk dat het lichaam als een voertuig dient; of je mens, varken, stinkdier of een regenworm bent.
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
  vrijdag 24 april 2020 @ 00:10:22 #13
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_192776319
quote:
2s.gif Op vrijdag 24 april 2020 00:05 schreef FernandoMartinez het volgende:

Maar de vraag blijft, wat is deze bezieling?
Ik denk dat het lichaam als een voertuig dient; of je mens, varken, stinkdier of een regenworm bent.
Ik dacht dat de vraag was 'Waarom ben ik, ik?'.

Weet ook niet helemaal wat je met jouw vraag bedoelt. En voertuig voor wat, precies?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  † In Memoriam † vrijdag 24 april 2020 @ 00:17:19 #14
88815 The_Emotion
98.3
pi_192776370
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2020 00:10 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Ik dacht dat de vraag was 'Waarom ben ik, ik?'.

Weet ook niet helemaal wat je met jouw vraag bedoelt. En voertuig voor wat, precies?
Heel simpel, de ziel.
En een ziel behuist een lichaam, die weer dingen doet op basis van chemische reacties in het brein. Maar wat doet een ziel nadat het lichaam er niet is?
Wat ga 'Ik' doen na mijn dood, want ik kan niet meer uit mijn ogen kijken, niets meer horen of iets bedenken.
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
  vrijdag 24 april 2020 @ 00:30:08 #15
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_192776472
quote:
2s.gif Op vrijdag 24 april 2020 00:17 schreef FernandoMartinez het volgende:

[..]

Heel simpel, de ziel.
En een ziel behuist een lichaam, die weer dingen doet op basis van chemische reacties in het brein. Maar wat doet een ziel nadat het lichaam er niet is?
Wat ga 'Ik' doen na mijn dood, want ik kan niet meer uit mijn ogen kijken, niets meer horen of iets bedenken.
De ziel. De niet-aantoonbare entiteit die verzonnen is door gelovigen. Hoogstwaarschijnlijk omdat ze niet kunnen omgaan met sterfelijkheid.

Ik denk dat jouw 'ik' na jouw dood helemaal niks meer gaat doen.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_192776481
Om het antwoord op deze vraag te willen achterhalen is het misschien wel interessant om je ook af te vragen of er überhaupt een 'waarom' zou moeten zijn waarom jij jij bent.
  † In Memoriam † vrijdag 24 april 2020 @ 00:36:00 #17
88815 The_Emotion
98.3
pi_192776513
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2020 00:30 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

De ziel. De niet-aantoonbare entiteit die verzonnen is door gelovigen. Hoogstwaarschijnlijk omdat ze niet kunnen omgaan met sterfelijkheid.

Ik denk dat jouw 'ik' na jouw dood helemaal niks meer gaat doen.
Dat laatste doet jou ook in iets geloven, licht uit, captain_jack_sparrow uit.

En dat maakt het zo lastig, want niemand kan het navertellen. :')
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
pi_192776528
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2020 00:30 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

De ziel. De niet-aantoonbare entiteit die verzonnen is door gelovigen. Hoogstwaarschijnlijk omdat ze niet kunnen omgaan met sterfelijkheid.

Ik denk dat jouw 'ik' na jouw dood helemaal niks meer gaat doen.
Dat is inderdaad zo'n fenomeen die je bij veel mensen ziet: de ziel :P . Zo'n ziel-element toevoegen aan het leven is de boel ook weer groter maken dan het is. Dat zou je ook kunnen zeggen over een God of een lotsbestemming. Of als mensen hun grote liefde hebben gevonden dan hebben ze het over 'de ware'. Kortom: het onnoembare en onverklaarbare toch een woord willen meegeven en daar vervolgens een waarde aan toekennen; de gedachtenkronkels die mensen er dikwijls op nahouden zou je in ieder geval erg creatief kunnen noemen :s)
  vrijdag 24 april 2020 @ 00:41:14 #19
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_192776552
quote:
2s.gif Op vrijdag 24 april 2020 00:36 schreef FernandoMartinez het volgende:

Dat laatste doet jou ook in iets geloven, licht uit, captain_jack_sparrow uit.
Dat is waar. Ik 'geloof' dat iets dat nooit aangetoond is, niet bestaat.

Het is overigens Captain_Jack_Sparrow.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  vrijdag 24 april 2020 @ 00:41:36 #20
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_192776556
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2020 00:31 schreef Bill_Hillie het volgende:
Om het antwoord op deze vraag te willen achterhalen is het misschien wel interessant om je ook af te vragen of er überhaupt een 'waarom' zou moeten zijn waarom jij jij bent.
Dit, dus.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_192776596
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2020 22:54 schreef Loki1967 het volgende:

Waarom beleef ik alles vanuit mijn eigen perspectief, waarom draait (voor mij) de wereld om mij?
Zelfbewustzijn

quote:
Als ik er niet meer ben waar is de wereld dan?
Die draait waarschijnlijk nog flink wat rondjes om de zon en zo. Maak je daar maar geen zorgen over. Ook na jouw dood gaat dat universum nog verrekte lang door. Net zoals voor je geboorte.

quote:
Het is alleen de vraag waarom???
Een aantal (twee waarschijnlijk) mensen leek het een goed idee om iets te doen waardoor jij nu opeens bestaat. Achteraf weten we natuurlijk niet helemaal zeker of dat ook wel zo'n goed idee was. De kans dat je ging bestaan was ontzettend klein, maar nu je er bent heeft het universum het maar met je te doen. Maak er iets leuks van. Het is je speeltuin. Bonuspunten als je het allemaal flink verbeterd.

[ Bericht 2% gewijzigd door Mr_Belvedere op 24-04-2020 00:54:09 ]
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  vrijdag 24 april 2020 @ 06:52:56 #22
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_192777413
Je bent een zelf-assemblerend Lego pakket (incl. batterijen) waarbij de bouwinstructies samengesteld worden uit twee vrij willekeurig gekozen halve handleidingen van je ouders.

Ik is altijd ik, rare vraag.

Welk perspectief had je anders verwacht? Zonder een ‘plek’ om levenservaring te bundelen kom je vast niet gauw tot een ‘ik’.

Laatste vraag hangt af van je solipsisme. De werkelijkheid gaat dan gewoon door, of juist niet. Maakt voor jou weinig uit verder.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_192778663
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 april 2020 06:52 schreef Tyr80 het volgende:
Je bent een zelf-assemblerend Lego pakket (incl. batterijen) waarbij de bouwinstructies samengesteld worden uit twee vrij willekeurig gekozen halve handleidingen van je ouders.

Ik is altijd ik, rare vraag.

Welk perspectief had je anders verwacht? Zonder een ‘plek’ om levenservaring te bundelen kom je vast niet gauw tot een ‘ik’.

Laatste vraag hangt af van je solipsisme. De werkelijkheid gaat dan gewoon door, of juist niet. Maakt voor jou weinig uit verder.
Dat Lego-pakketje bestaat inderdaad uit die halve handleidingen maar ik zou er nog aan willen toevoegen: ook nog alle indrukken/prikkels/indoctrinaties/enwatalnietmeer die je tijdens je leven hebt opgedaan (of je daar nou bewust van was of niet). Culturele, religieuze en nog veel meer elementen - die ook al tig jaar in de mensheid verankert zitten - hebben daar dan ook weer invloed op.

Hoe meer je er over nadenkt, hoe meer je uiteindelijk beseft dat het antwoord op deze vraag niet 100% in woorden te bevatten is. Zul je zien dat het antwoord uitblijft, maar de vraagstelling oplost in het niets ;)
  vrijdag 24 april 2020 @ 11:50:13 #24
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_192780582
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2020 22:54 schreef Loki1967 het volgende:
Waarom ben ik ik??
Het begon als kind, nog geen tien jaar oud, dat ik mij dit afvroeg.
Waarom beleef ik alles vanuit mijn eigen perspectief, waarom draait (voor mij) de wereld om mij?

Als ik er niet meer ben waar is de wereld dan?

Als kind kon ik het al aardig benauwd krijgen bij het stellen van deze vragen aan mijzelf. De kinderlijke speelsheid voerde toen nog de boventoon dus erg veel last had ik er niet van. Tot ik op mijn twintigste dezelfde vraag weer op mijzelf begon af te vuren en merkte dat ik het niet alleen benauwd kreeg maar er ook flink angstig van werd. Ik had maar geen antwoord!

Het is niet zo dat ik niet blij ben met mijzelf, integendeel, ik zou eigenlijk niet een ander willen zijn. Het is alleen de vraag waarom??? Waarom ben ik wie ik ben en waarom zie ik alles vanuit mezelf. Klinkt eigenlijk heel raar als ik dit nu intik. Je zou zeggen om dezelfde reden als dat jij jezelf bent en alles vanuit jezelf ziet. Maar op de een of andere manier brengt dit antwoord mij geen genoegdoening.

Toen ik vanmiddag buiten liep, even een frisse neus halen, popte deze vraag ineens weer op.
Nu in deze Conrona crisistijd, nu ik nog meer tijd heb om na te denken en mijn angsten te voeden.

Ik heb me altijd afgevraagd of anderen zichzelf deze vraag ook stelden….
Nadat ik kennis had gemaakt met het angstgevoel heb ik door de jaren heen ook angstige gedachten weten te ontwikkelen. Helaas heb ik daarnaast ook kennis mogen maken met paniekaanvallen. Door mijn worsteling met deze zeer onaangename en onwelkome gasten in mijn leven is de vraag waar alles mee begon naar de achtergrond geschoven. Het is zelfs zo dat de vraag waar het mee begon mij nu minder angstig maakt dan de vaak op onzin gebaseerde meest vreemde gedachten.

Maar vandaag is de vraag terug…. En het antwoord heb ik nog steeds niet…..
Ik heb mij exact hetzelfde afgevraagd, begon volgens mij ook rond mijn 10e..dat je zelf je eigen ik bent en niet iemand anders. En dat er miljarden andere ikken rondlopen. Maar dat zijn allemaal anderen en alleen ik ben ik.
pi_192784340
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2020 22:57 schreef BasEnAad het volgende:
Als jij jij niet was, kon je de vraag ook niet stellen.
Dat is een logische voorwaarde, geen verklaring.
-
pi_192859522
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2020 11:50 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ik heb mij exact hetzelfde afgevraagd, begon volgens mij ook rond mijn 10e..dat je zelf je eigen ik bent en niet iemand anders. En dat er miljarden andere ikken rondlopen. Maar dat zijn allemaal anderen en alleen ik ben ik.
Fijn om te lezen dat jij ook hetzelfde hebt gedacht... stel je jezelf die vraag nog steeds?
" The choices we make, not the chances we take, determine our destiny "
  woensdag 29 april 2020 @ 16:39:24 #27
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_192860069
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:53 schreef Loki1967 het volgende:

[..]

Fijn om te lezen dat jij ook hetzelfde hebt gedacht... stel je jezelf die vraag nog steeds?
Ja af en toe komt die vraag of dat gevoel weer voorbij. Dat blijft dus. Een van de vele levensvragen...

En als de pont dan weer zijn weg zoekt door het ruime sop
Dan komen er werktuiglijk gedachten bij me op
Zo denk ik dikwijls over het geheim van het bestaan
En dat ik op de wereld ben om heen en weer te gaan

Wij zien hier voor ons oog een onverbiddelijke wet
Want als ik niet de veerman was dan was één ander het
En zulke overdenksels heb ik nu de hele dag,
soms met een blik van weemoed, dan weer met één holle lach.."

(Drs. P. _O_ )
pi_192900617
👍
" The choices we make, not the chances we take, determine our destiny "
pi_192900685
quote:
2s.gif Op donderdag 23 april 2020 23:42 schreef FernandoMartinez het volgende:

[..]

Dat verklaart je handelingen, maar niet de ervaring "Waarom leef ik in dit lichaam"
" The choices we make, not the chances we take, determine our destiny "
pi_192900711
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2020 23:52 schreef matigeuser het volgende:
Interessante vraag. We kunnen filosoferen tot we een ons wegen, maar 'bewezen' worden zullen de antwoordmogelijkheden waarschijnlijk nooit.

Ik heb dan vooral de vraag:
- Ben ik ik omdat dat ene zaadje bij dat ene eicelletje kwam? En wat als een ander zaadcelletje als eerste bij het ei uitkwam? Was ik er dan niet geweest? Of was mijn bewustzijn dan ook in die net anders uitziende gast terecht gekomen? Of is het de eicel? En was ik dus altijd ik geworden die 'maand', maar was het bij een andere maand iemand anders geworden?
Of stond ik gewoon klaar in de 'rij' om geboren te worden en was ik sowieso wel iemand anders geworden? Of was ik, als mijn pa zich gewoon had afgetrokken die avond, nooit maar dan ook nooit meer op aarde geweest?

Of. Of ben ik iedereen? Maar weten we het niet van elkaar? Ben ik het bewustzijn in elk levend wezen? En blijft dat dan behouden tot deze planeet? Of door het hele universum?

Ja, je ziet het. Teveel wiet roken in je jonge jaren is onverstandig.
:X
" The choices we make, not the chances we take, determine our destiny "
pi_192903786
Lokaliteit (van het lichaam en brein en de samenstelling daarvan).
  zaterdag 2 mei 2020 @ 10:27:55 #32
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_192904065
Je hersenen voeren weinig uit, en zijn vooral een soort antenne om je op de mainframe draaiende bewustzijn te kunnen ontvangen. Als je de frequentie van je hersenen aan zou kunnen passen kun je een signaal van iemand anders ontvangen waardoor je ineens iemand anders ‘bent’.

Duidelijk onzin, maar bedoel je serieus zoiets TS? Want ik vind het best een stupide vraag van je verder.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_192931561
Het is een heel verhaal geworden maar here we go.

Waarom ben ik ik?

In zekere zin zijn wij niet anders dan de dieren en de flora en fauna hier op aarde. Door een samenloop van omstandigheden is hier leven ontstaan en dat leven heeft zich in de loop der tijd ontwikkelt tot wat we nu zijn.

De mens is voor zover wij weten de grote uitzondering door de manier waarop ons brein werkt. Het bewustzijn, de mogelijkheid tot introspectie, het denken over denken. Sommigen zullen stellen dat we de “ik” in feite hallucineren, het is immers geen tastbaar gegeven. Zoals terecht werd gezegd door Captain_Jack_Sparrow het is enkel chemische reacties in de hersenen.

Echter zo voelt het niet. Waarom ben ik ik is een in de kern een existentiële en wellicht een niet te beantwoorde vraag. Ik heb me er niet over ingelezen maar kan me voorstellen dat menig filosoof hiertoe een poging gedaan heeft.

Jij bent jij door de omstandigheid van het samensmelten van de stukjes DNA welke meegedragen werden door de ei- en spermacellen waaruit jij bent voortgekomen. Hierdoor zie je eruit zoals je eruit ziet en heb je de karaktereigenschappen en predisposities (fysiek en mentaal) die je hebt. En onthoud dat dit niet enkel jouw ouders is, in die stukjes DNA hebben ook delen kunnen zitten die niet actief/dominant waren in je ouders en van je (verre) voorouders afkomstig zijn.

Gooi bij die mix de omstandigheden van je opvoeding, alle indrukken die je in je leven hebt opgedaan en de mate waarin je die opvoeding en indrukken allemaal hebt ervaren (een ervaring welke wederom mede-bepaald wordt door je DNA en je referentiekader). Je blijft hierin in een cirkeltje gaan qua redenatie.

Waarom beleef ik alles vanuit mijn eigen perspectief, waarom draait (voor mij) de wereld om mij?

De hele wereld draait voor jouw beleving om jou omdat evolutionair gezien dit is hoe je overleeft, dit is een enorm oud maar nog steeds aanwezig deel in ons brein. Als je je ook met anderen hun werelden zou bezighouden houd je geen ruimte voor jezelf over, waardoor jouw overlevingskans enorm verkleint wordt. Je ziet geen gevaar aankomen want je was te druk met je gedachten bij de beleveniswereld van je buurvrouw. Dat werkt niet dus die manier van denken heeft de evolutie niet overleefd.

Als ik er niet meer ben waar is de wereld dan?

De wereld an sich draait uiteraard gewoon door. Vraag iedere rouwende en ze zullen hier op een gegeven moment tegenaan lopen dan wel zijn gelopen. In hen staat de wereld stil, maar buiten gaat diezelfde wereld gewoon verder. De dood gaat niet om jouwzelf maar om de mensen met wie jij gelinkt was die je achter laat.

Mijn persoonlijke idee is dat de dood definitief is, de chemie in het brein stopt (bewezen) met werken en daarmee ook het bewustzijn. Als een computer waar je de stekker uittrekt. Je zal er weinig van merken als het zover is.

Het is alleen de vraag waarom??? Waarom ben ik wie ik ben en waarom zie ik alles vanuit mezelf.

Kort gezegd, omdat er geen ander is zoals jou. Het is een immens complex geheel wat jou heeft gemaakt tot wie je nu bent. Je DNA en alles wat je hebt meegemaakt en hoe je dat hebt ervaren, alle indrukken. En dit alles heeft zo’n immense wisselwerking dat het niet te herleiden is waardoor jij jij bent. En je ziet alles enkel vanuit jezelf omdat jij de enige bent die er echt toe doet voor jezelf en deze manier van denken is zo oud als het leven zelf echter wij hebben nu het vermogen gekregen te denken over ons denken. Zonder jezelf is er immers geen zelf.

En onthoud, dat relatief nieuw ontwikkelde brein van ons wilt niet altijd (lees vaak) helemaal lekker in harmonie met ons “reptielenbrein” werken.

Side note:
Je bent zeker niet de enige met deze vraag, mijn zoon was 6 jaar toen die er voor het eerst mee kwam. Ik heb hem een versimpelde versie van bovenstaande verteld en dat dit juist het prachtige van het leven is. Cogito ergo Sum. I think therefore I am. Niemand beleefd de wereld zoals jij, het antwoord op je vraag is open en zal zich continue ontwikkelen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Noet2020 op 03-05-2020 22:00:09 ]
pi_192934984
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2020 17:13 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat is een logische voorwaarde, geen verklaring.
pi_192946806
Het bewustzijn is datgene wat altijd heeft bestaan en waaruit alles is voortgekomen en waartoe alles terugkeert waarna er weer een nieuw universum met nieuwe levende wezens ontstaat.

Jij bent wie je bent vanwege je hele reeks van vorige levens. Je blijft reïncarneren totdat je spirituele verlichting oftewel unie met God verwezenlijkt.

Dat geloof ik tenminste, ik denk dat de visie van de Upanishads en de Bhagavad Gita goed overeenkomt met de werkelijkheid.

[ Bericht 1% gewijzigd door Libertarisch op 04-05-2020 21:36:10 ]
pi_192948454
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2020 19:35 schreef Libertarisch het volgende:
Het bewustzijn is datgene wat altijd heeft bestaan en waaruit alles is voortgekomen en waartoe alles terugkeert waarna er weer een nieuw universum met nieuwe levende wezens uit komt.

Jij bent wie je bent vanwege je hele reeks van vorige levens. Je blijft reïncarneren totdat je spirituele verlichting oftewel unie met God verwezenlijkt.

Dat geloof ik tenminste, ik denk dat de visie van de Upanishads en de Bhagavad Gita goed overeenkomt met de werkelijkheid.
Hoe verklaar je dat je al een leven achter de rug hebt ?
Is daar enig bewijs voor ?
pi_192948788
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2020 20:46 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Hoe verklaar je dat je al een leven achter de rug hebt ?
Is daar enig bewijs voor ?
Jazeker. Als je er vanuit gaat dat het hele universum uit dezelfde bron komt, de singulariteit, dan kun je het hele leven zien als 1 maar dan met afsplitsingen. Dat betekent dat jij en ik feitelijk hetzelfde zijn maar dan in een andere vorm gegoten. Dit kun je zowel materieel zien als spiritueel, in spirituele zin zijn wij beiden dus gewoon een onderdeel van dat ene bewustzijn maar dan gezien vanuit een ander perspectief.

Maar goed, als je terug beredeneert vanuit de tijd dan kom je dus vanuit de oerknal naar ééncellig leven. 'Jij' was ooit dus dat eencellige organisme en dat is door gaan evolueren naar de mens. Die hele evolutie, met al die generaties die gekomen en gegaan zijn, is reïncarnatie. Jouw evolutionair pad is anders geweest dan het mijne sinds we bij de mens zijn aangekomen waardoor jij een ander mens bent dan ik. Ook in puur materieel opzicht is er sprake van een soort reïncarnatie, alleen geloof je dan niet dat het bewustzijn voort gaat van het ene wezen naar het ander.

Met deze theorie kun je verklaren waarom mensen bepaalde talenten en affiniteiten hebben. Ik heb bijvoorbeeld een Duitse vriend die helemaal dol is op Afrika en een zwarte vrouw heeft en van reggae muziek houdt. Zijn familie heeft niks met Afrika. Was hij in zijn vorige leven misschien Afrikaan?

Er is ook onderzoek gedaan naar herinneringen van vorige levens bij kinderen, sommigen zien dat onderzoek als overtuigend. Ik denk dat de theorie van reïncarnatie goed past bij de evolutietheorie, de empirische werkelijkheid en bij mijn intuïtie.

[ Bericht 0% gewijzigd door Libertarisch op 04-05-2020 21:16:40 ]
pi_192948812
quote:
14s.gif Op maandag 4 mei 2020 20:58 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Jazeker. Als je er vanuit gaat dat het hele universum uit dezelfde bron komt, de singulariteit, dan kun je het hele leven zien als 1 maar dan met afsplitsingen. Dat betekent dat jij en ik feitelijk hetzelfde zijn maar dan in een andere vorm gegoten. Dit kun je zowel materieel zien als spiritueel, in spirituele zin zijn wij beiden dus gewoon een onderdeel van dat ene bewustzijn maar dan gezien vanuit een ander perspectief.

Maar goed, als je terug beredeneert vanuit de tijd dan kom je dus vanuit de oerknal naar ééncellig leven. 'Jij' was ooit dus dat eencellige organisme en dat is door gaan evolueren naar de mens. Die hele evolutie, met al die generaties die gekomen en gegaan zijn, is reïncarnatie. Jouw evolutionair pad is anders geweest dan het mijne sinds we bij de mens zijn aangekomen waardoor jij een anders mens bent dan ik. Ook in puur materieel opzicht is er sprake van een soort reïncarnatie, alleen geloof je dan niet dat het bewustzijn voort gaat van het ene wezen naar het ander.

Met deze theorie kun je verklaren waarom mensen bepaalde talenten en affiniteiten hebben. Ik heb bijvoorbeeld een Duitse vriend die helemaal dol is op Afrika en een zwarte vrouw heeft en van reggea muziek houdt. Zijn familie heeft niks met Afrika. Was hij in zijn vorige leven misschien Afrikaan?

Er is ook onderzoek gedaan naar herinneringen van vorige levens bij kinderen, sommigen zien dat onderzoek als overtuigend. Ik denk dat de theorie van reïncarnatie goed past bij de evolutietheorie, de empirische werkelijkheid,en met mijn intuïtie.
Bij oerknal ben ik gestopt met lezen want daar geloof ik niet in.
pi_192948876
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2020 20:59 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Bij oerknal ben ik gestopt met lezen want daar geloof ik niet in.
Ik zou toch doorlezen, is denk ik interessant :)
pi_192948939
quote:
18s.gif Op maandag 4 mei 2020 21:02 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Ik zou toch doorlezen, is denk ik interessant :)
Hoe zit het volgens jou dan met :
-DNA
-Dieren die niet geëvolueerd geweest zijn.
- Dromen van kinderen
pi_192949012
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2020 21:04 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Hoe zit het volgens jou dan met :
-DNA
-Dieren die niet geëvolueerd geweest zijn.
- Dromen van kinderen
Als je de vraag wat uitgebreider stelt en duidelijk maakt wat voor jou onduidelijk is en wat je wilt weten dan kan ik misschien antwoord geven.
pi_192949031
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2020 21:07 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Als je de vraag wat uitgebreider stelt en duidelijk maakt wat voor jou onduidelijk is en wat je wilt weten dan kan ik misschien antwoord geven.
Waarom ben je overtuigd dat wij voortkomen uit 1 cel ?
Moet je dan niet een grotere geloof hebben dan dat je gelooft dat een Schepper alles (goed) heeft gemaakt ?
pi_192949104
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2020 21:08 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Waarom ben je overtuigd dat wij voortkomen uit 1 cel ?
Moet je dan niet een grotere geloof hebben dan dat je gelooft dat een Schepper alles (goed) heeft gemaakt ?
Ik geloof dat we allemaal uit God komen, dat mag je die ene cel noemen. Uiteindelijk komt alles uit 1 bron en voor mij is dat God. En wat betreft dat ééncellig leven, het is niet helemaal duidelijk hoe dat eerste leven is ontstaan. Ik ga er vanuit dat er plotseling ééncelligen zijn ontstaan op de één of andere manier :P
pi_192949147
quote:
17s.gif Op maandag 4 mei 2020 21:11 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Ik geloof dat we allemaal uit God komen, dat mag je die ene cel noemen. Uiteindelijk komt alles uit 1 bron en voor mij is dat God. En wat betreft dat ééncellig leven, volgens mij is niet helemaal duidelijk hoe dat eerste leven is ontstaan. Ik ga er vanuit dat er plotseling ééncelligen zijn ontstaan op de één of andere manier :P
Ok, ik geloof dat de mens geschapen is, uit stof. de vrouw uit de rib van de man.
De mens als laatste
pi_192951303
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2020 20:59 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Bij oerknal ben ik gestopt met lezen want daar geloof ik niet in.
De oerknaltheorie (ik neem aan dat je dat bedoelt) verklaart volgens jou dus toevalig de verdeling van de lichte elementen? Het bestaan van de CMB? De uitdijing van de ruimte inclusief roodverschuiving? Het zwarte lichaam-karakter en het vermogenspectrum van de CMB? De structuur vsn het heelal op kosmische lengteschalen?

Je kunt er voor kiezen om dit soort zaken te negeren, maar dat maakt deze empirische verificatie niet minde indrukwekkend, natuurlijk. En zonder inhoudelijk weerwoord of valide alternatief is "ik geloof daar niet in" ronduit belachelijk :)
-
pi_192951357
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2020 21:08 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Waarom ben je overtuigd dat wij voortkomen uit 1 cel ?
Moet je dan niet een grotere geloof hebben dan dat je gelooft dat een Schepper alles (goed) heeft gemaakt ?
Nee. Dat is bekende creationistische drogredenatie a la "ik kan me niet voorstellen dat..."

Wel, newsflash: de natuur heeft sch**t aan ons voorstellingsvermogen :7
-
  maandag 4 mei 2020 @ 23:01:31 #47
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_192951411
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2020 21:13 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Ok, ik geloof dat de mens geschapen is, uit stof. de vrouw uit de rib van de man.
De mens als laatste
Ik geloof dat jij een troll bent.

Anders heb ik oprecht te doen met jou, je ouders en je kinderen.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_192951498
quote:
14s.gif Op maandag 4 mei 2020 20:58 schreef Libertarisch het volgende:


Met deze theorie kun je verklaren waarom mensen bepaalde talenten en affiniteiten hebben. Ik heb bijvoorbeeld een Duitse vriend die helemaal dol is op Afrika en een zwarte vrouw heeft en van reggae muziek houdt. Zijn familie heeft niks met Afrika. Was hij in zijn vorige leven misschien Afrikaan?
.
Je bedoelt Jim Tucker en Ian Stevenson.

Erg interessant onderzoek inderdaad. Maar wat jij voorstelt is geen "theorie", en riekt bovendien naar apofenie. Ik heb een sterke affiniteit met Israel, heb mezelf klassiek en modern Hebreeuws geleerd, en heb bovendien een fascinatie voor Aramees en de historische Jezus. Misschien was ik 1 van zijn discipelen? Dito voor de Duitse wapentechnologie uit ww2. Misschien was ik een Duitse testpiloot voor de He-162?

Nu ik er over nadenk: ik improviseer ook graag op pianconcerten van Beethoven. En Mozart. En als je graag Risk speelt, was je vroeger Napoleon of Caesar?

Nou ja, apofenie dus.
-
  woensdag 6 mei 2020 @ 14:51:55 #49
16305 Jappie
parttime reverend
pi_192974354
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2020 22:58 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nee. Dat is bekende creationistische drogredenatie a la "ik kan me niet voorstellen dat..."

Wel, newsflash: de natuur heeft sch**t aan ons voorstellingsvermogen :7
Ben bang dat je toch een tikje uit de bocht vliegt.

Er bestaat geen deeltje natuur welke zijn vorm ouderdom eigenschappen etcetera onafhankelijk van ons voorstellingsvermogen (welke een combinatie is van onze zintuigelijke input en ons abstract denken) bezit.
Een koe is een koe omdat dat wij dat stukje "zijn" die eigenschappen en definitie hebben toegedicht en niet andersom. De betekenis die jij toekent aan de universa en hun ontstaan behoren ons toe.

Natuur zelf (wat dat ook moge zijn) heeft zonder tussenkomst van ons voorstellingsvermogen omgekeerd wel schijt aan al onze definities en empirische verificaties...dat dan weer wel uiteraard. :+

Denk dat het wel zo fair is om in een topic welke draait om de existentiele vraag waarom ik de ik ben die ik ben we ons niet al te veel moeten laten leiden door de persoonlijke inkleuringen.
pi_192984741
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2020 14:51 schreef Jappie het volgende:

Natuur zelf (wat dat ook moge zijn) heeft zonder tussenkomst van ons voorstellingsvermogen omgekeerd wel schijt aan al onze definities en empirische verificaties...dat dan weer wel uiteraard.
Wetenschap is een menselijk construct om de externe/objectieve wereld begrijpelijk te maken en om er technologie op los te laten. Wetenschap blijft echter een menselijk construct en kan het mysterie niet verklaren.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')