abonnement Unibet Coolblue
pi_192682463
We zitten momenteel volgens de eerste onderzoeken op 3% immuniteit, maak er in het gunstigste geval 5% van.

We hebben 3500 doden door COVID-19 momenteel maar een oversterfte van 2000 per week op dit moment. Dus een ruwe schatting dat het werkelijke aantal 2 maal zo hoogt ligt.

Bovendien gaan er van de huidige zieken nog een flink aantal helaas dood.

Ik denk dat we bij 5% immuniteit dan zeker op 8000 doden zitten.

Stel 70% is voldoende voor groepsimmuniteit. dat is 14 keer zoveel als het huidige aantal.

Dan kom je op 8000 x 14 = 112.000 doden in het meest gunstige geval met de meest gunstige positieve berekening.

En het is maar de vraag of we in groepsimmuniteit moeten geloven aangezien we dat bij Influenza en gewone verkoudheidsvirussen ook niet hebben.

1 miljoen ziekenhuisopnames om dit niveau te bereiken is realistisch gezien de huidige statistieken, een half miljoen is al ondoenlijk.
pi_192682489
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 12:21 schreef hoedenderand het volgende:
We zitten momenteel volgens de eerste onderzoeken op 3% immuniteit, maak er in het gunstigste geval 5% van.

We hebben 3500 doden door COVID-19 momenteel maar een oversterfte van 2000 per week op dit moment. Dus een ruwe schatting dat het werkelijke aantal 2 maal zo hoogt ligt.

Bovendien gaan er van de huidige zieken nog een flink aantal helaas dood.

Ik denk dat we bij 5% immuniteit dan zeker op 8000 doden zitten.

Stel 70% is voldoende voor groepsimmuniteit. dat is 14 keer zoveel als het huidige aantal.

Dan kom je op 8000 x 14 = 112.000 doden in het meest gunstige geval met de meest gunstige positieve berekening.

En het is maar de vraag of we in groepsimmuniteit moeten geloven aangezien we dat bij Influenza en gewone verkoudheidsvirussen ook niet hebben.

1 miljoen ziekenhuisopnames om dit niveau te bereiken is realistisch gezien de huidige statistieken, een half miljoen is al ondoenlijk.
Het is maar goed dat je geen statisticus bent.
  zaterdag 18 april 2020 @ 12:24:18 #3
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_192682493
:')
pi_192682500
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 12:23 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Het is maar goed dat je geen statisticus bent.
Geef je onderbouwing maar.
pi_192682552
quote:
Als je het af kan breken met goede onderbouwing...graag!
pi_192682689
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 12:24 schreef hoedenderand het volgende:

[..]

Geef je onderbouwing maar.
Je doet allemaal aannames. Dingen waar weinig over te zeggen valt.

quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 12:21 schreef hoedenderand het volgende:
We zitten momenteel volgens de eerste onderzoeken op 3% immuniteit, maak er in het gunstigste geval 5% van.
Schatting. Is weinig over te zeggen hoe groot het aantal is. Er zijn wat indicaties, meer niet.

quote:
We hebben 3500 doden door COVID-19 momenteel maar een oversterfte van 2000 per week op dit moment. Dus een ruwe schatting dat het werkelijke aantal 2 maal zo hoogt ligt.
Je zegt het zelf al, ruwe schatting.

quote:
Ik denk dat we bij 5% immuniteit dan zeker op 8000 doden zitten.
Want? In je eerste zin zaten we mogelijk al op 5%.

quote:
Stel 70% is voldoende voor groepsimmuniteit. dat is 14 keer zoveel als het huidige aantal.
Of misschien is 60-50% voldoende? We weten het niet.

quote:
Dan kom je op 8000 x 14 = 112.000 doden in het meest gunstige geval met de meest gunstige positieve berekening.
Tenzij we ouderen en kwetsbaren goed weten af te schermen, en de ziekte vooral bij jongeren en gezonde mensen om zich heen grijpt. Dan bouwen we wel groepsimmuniteit op, zonder veel doden.

quote:
En het is maar de vraag of we in groepsimmuniteit moeten geloven aangezien we dat bij Influenza en gewone verkoudheidsvirussen ook niet hebben.
Nou die immuniteit is er dus wel. Want influenza en verkoudheidsvirussen zijn slechts zelden dodelijk.

quote:
1 miljoen ziekenhuisopnames om dit niveau te bereiken is realistisch gezien de huidige statistieken, een half miljoen is al ondoenlijk.
Hoe weet jij hoeveel ziekenhuisopnames we aan kunnen?
pi_192682740
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 12:37 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Je doet allemaal aannames. Dingen waar weinig over te zeggen valt.
[..]

Schatting. Is weinig over te zeggen hoe groot het aantal is. Er zijn wat indicaties, meer niet.
[..]

Je zegt het zelf al, ruwe schatting.
[..]

Want? In je eerste zin zaten we mogelijk al op 5%.
[..]

Of misschien is 60-50% voldoende? We weten het niet.
[..]

Tenzij we ouderen en kwetsbaren goed weten af te schermen, en de ziekte vooral bij jongeren en gezonde mensen om zich heen grijpt. Dan bouwen we wel groepsimmuniteit op, zonder veel doden.
[..]

Nou die immuniteit is er dus wel. Want influenza en verkoudheidsvirussen zijn slechts zelden dodelijk.
[..]

Hoe weet jij hoeveel ziekenhuisopnames we aan kunnen?
Je hebt het nieuws toch gevolgd de laatste weken. Daar in werd heel duidelijk vermeld om groepsimmuniteit te krijgen heb je 1 a 2 % doden nodig. Bij Nieuwsuur was dat berekent en de viroloog gaf inderdaad toe dat dit om tienduizenden ging. ( tussen 40.000 en 80.000 )

Daar viel Wilders ook over de volgende dag. Dus deze cijfers komen echt niet uit de lucht vallen.
pi_192682865
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 12:42 schreef MakkieR het volgende:

[..]

Je hebt het nieuws toch gevolgd de laatste weken. Daar in werd heel duidelijk vermeld om groepsimmuniteit te krijgen heb je 1 a 2 % doden nodig. Bij Nieuwsuur was dat berekent en de viroloog gaf inderdaad toe dat dit om tienduizenden ging. ( tussen 40.000 en 80.000 )

Daar viel Wilders ook over de volgende dag. Dus deze cijfers komen echt niet uit de lucht vallen.
Dat was in het beginstadium, de 112.000 doden en de 80.000 doden liggen niet heel ver uit elkaar, wellicht dat de 80.000 doden op 60% is gebasseerd, de 112.000 doden is op 70% gebasseerd.
pi_192682947
Wat is het doel van dit soort topics? Zien hoe goed je speculatief kunt rekenen? Dit houdt geen rekening met een mogelijk effectieve behandeling of afzwakking van het virus.
pi_192682994
We zitten niet op 3%, een maand geleden zaten we daarop.
pi_192683062
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 12:37 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Je doet allemaal aannames. Dingen waar weinig over te zeggen valt.
[..]

Schatting. Is weinig over te zeggen hoe groot het aantal is. Er zijn wat indicaties, meer niet.
[..]

Je zegt het zelf al, ruwe schatting.
[..]

Want? In je eerste zin zaten we mogelijk al op 5%.
[..]

Of misschien is 60-50% voldoende? We weten het niet.
[..]

Tenzij we ouderen en kwetsbaren goed weten af te schermen, en de ziekte vooral bij jongeren en gezonde mensen om zich heen grijpt. Dan bouwen we wel groepsimmuniteit op, zonder veel doden.
[..]

Nou die immuniteit is er dus wel. Want influenza en verkoudheidsvirussen zijn slechts zelden dodelijk.
[..]

Hoe weet jij hoeveel ziekenhuisopnames we aan kunnen?
De oversterfte zijn cijfers van het CBS en dat is geen schatting of aanname maar wel aannenelijk.
https://nos.nl/artikel/23(...)uit-cbs-cijfers.html

Die 3% is ook algemeen bekent en ook geen schatting of aanname.
https://dvnl.org/sanquin-(...)-corona-antistoffen/

Sanquin had meegewerkt aan dit onderzoek wat plasmadonoren betrof.

De gehele berekening is gebaseerd op bestaande actuele cijfers van overheidsorganen.

Dus deze berekening is zeker geen natte vingerwerk zoals jij wil doen beweren.
pi_192683153
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 13:01 schreef babylon het volgende:
We zitten niet op 3%, een maand geleden zaten we daarop.
Daarom is er ook 5% van gemaakt, bovendien zijn de mensen die nu dood gaan vaak al een maand geleden besmet.
  zaterdag 18 april 2020 @ 13:21:43 #13
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_192683375
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 13:07 schreef hoedenderand het volgende:

[..]

De oversterfte zijn cijfers van het CBS en dat is geen schatting of aanname maar wel aannenelijk.
https://nos.nl/artikel/23(...)uit-cbs-cijfers.html

Die 3% is ook algemeen bekent en ook geen schatting of aanname.
https://dvnl.org/sanquin-(...)-corona-antistoffen/

Sanquin had meegewerkt aan dit onderzoek wat plasmadonoren betrof.

De gehele berekening is gebaseerd op bestaande actuele cijfers van overheidsorganen.

Dus deze berekening is zeker geen natte vingerwerk zoals jij wil doen beweren.
- Dan gaan we er maar vanuit dat de oversterfte precies overeenkomt met het aantal coronadoden.
- Het percentage antistoffen bij donoren precies overeenkomt met het gemiddelde van de Nederlandse bevolking.
- We precies 70% nodig hebben voor groepsimmuniteit.

Vervolgens trek jij de lijn, het aantal doden van nu, door totdat die 3% van het aantal donoren 70% geworden is voor groepsimmuniteit.

Maar ook dat is weer een aanname. Want misschien zijn veel kwetsbaren en ouderen nu al ziek geweest, en was dit al een piek in het model. Of misschien kunnen we ouderen en kwetsbaren wel goed afschermen waardoor jongeren en gezonde mensen sneller immuun worden, zonder dat dit tot veel doden leidt.

Daarbij laat je ook maar even buiten beschouwing dat behandelingen beter worden, er misschien wel een vaccin komt en dat het virus kan muteren (naar iets minder ernstigs).
pi_192683411
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 13:15 schreef hoedenderand het volgende:

[..]

Daarom is er ook 5% van gemaakt, bovendien zijn de mensen die nu dood gaan vaak al een maand geleden besmet.
Wat het nu is, weten we pas over een maand. Kan je echt helemaal niks over zeggen. Anders dan: we weten het niet.
pi_192683467
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 13:39 schreef babylon het volgende:

[..]

Wat het nu is, weten we pas over een maand. Kan je echt helemaal niks over zeggen. Anders dan: we weten het niet.
En het percentage dat nodig is voor groepsimmuniteit is ook niet duidelijk.
pi_192683539
Nog altijd vraag ik me af, wat die 3% donoren (bloed afgenomen per welke datum?) met anti-stoffen, nou zegt over de hele Nederlands populatie. Volgens mij zit daar een bias van hier-tot-ginder in.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 18 april 2020 @ 15:06:43 #18
14142 Daffodil31LE
Pienter Pookje
pi_192684480
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 12:42 schreef MakkieR het volgende:

[..]

Je hebt het nieuws toch gevolgd de laatste weken. Daar in werd heel duidelijk vermeld om groepsimmuniteit te krijgen heb je 1 a 2 % doden nodig. Bij Nieuwsuur was dat berekent en de viroloog gaf inderdaad toe dat dit om tienduizenden ging. ( tussen 40.000 en 80.000 )

Daar viel Wilders ook over de volgende dag. Dus deze cijfers komen echt niet uit de lucht vallen.
Hoe kom je erbij dat je doden nodig hebt? Om groepsimmuniteit te verkrijgen heb je alleen maar een zo groot mogelijke groep ex-virusdragers nodig. Ze hoeven echt niet aan dat virus te overlijden.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_192685394
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 15:06 schreef Daffodil31LE het volgende:
Hoe kom je erbij dat je doden nodig hebt? Om groepsimmuniteit te verkrijgen heb je alleen maar een zo groot mogelijke groep ex-virusdragers nodig. Ze hoeven echt niet aan dat virus te overlijden.
Punt is, dat een bepaal promillage, overlijdt voordat ze ex-virusdrager worden.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_192685522
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 13:50 schreef blomke het volgende:
Nog altijd vraag ik me af, wat die 3% donoren (bloed afgenomen per welke datum?) met anti-stoffen, nou zegt over de hele Nederlands populatie. Volgens mij zit daar een bias van hier-tot-ginder in.
ik ben meer geinteresseerd in de verdeling over het land dan hoeveel procent het is in totaal.
geografisch half NL merkt amper of niks van covid-19.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 18 april 2020 @ 17:13:39 #21
14142 Daffodil31LE
Pienter Pookje
pi_192686035
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 16:16 schreef blomke het volgende:

[..]

Punt is, dat een bepaal promillage, overlijdt voordat ze ex-virusdrager worden.
Klopt, dat gebeurt. Maar het is niet noodzakelijk om tot groepsimmuniteit te komen.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_192686138
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 17:13 schreef Daffodil31LE het volgende:
Klopt, dat gebeurt. Maar het is niet noodzakelijk om tot groepsimmuniteit te komen.
Maar wel een naar gevolg. What's in a name...
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_192686636
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 13:01 schreef babylon het volgende:
We zitten niet op 3%, een maand geleden zaten we daarop.
IS bekend op welk moment die bloedafnames hebben plaatsgevonden? Zal toch niet allemaal op dezelfde dag zijn geweest?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_192686742
Dit houdt geen rekening met de wetenschappelijke ontwikkelingen. Er zal op een gegeven moment een effectieve behandeling worden gevonden.
pi_192687004
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 18:03 schreef Gehrman het volgende:
Er zal op een gegeven moment een effectieve behandeling worden gevonden.
Is de wens de vader van de gedachte? Tegen de carcinomen dacht men dat 40 jaar geleden ook….

Een vaccin lijkt me effectiever.

[ Bericht 3% gewijzigd door blomke op 18-04-2020 18:32:28 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_192689653
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 17:56 schreef blomke het volgende:

[..]

IS bekend op welk moment die bloedafnames hebben plaatsgevonden? Zal toch niet allemaal op dezelfde dag zijn geweest?
Is van één week. Maar wordt gedaan op mensen die niet merkbaar ziek zijn geweest of minstens twee weken beter.
pi_192691791
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 18:03 schreef Gehrman het volgende:
Dit houdt geen rekening met de wetenschappelijke ontwikkelingen. Er zal op een gegeven moment een effectieve behandeling worden gevonden.
Klopt niet meegenomen in de berekening aangezien er nog geen behandeling of vaccin is.
pi_192691874
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 13:35 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Daarbij laat je ook maar even buiten beschouwing dat behandelingen beter worden, er misschien wel een vaccin komt en dat het virus kan muteren (naar iets minder ernstigs).
Er wordt ook dan maar alleen van de actuele feitelijke situatie uitgegaan hoe die nu is en nog een tijdje zal blijven hoogst waarschijnlijk.

Daarnaast is het een speculatieve berekening met waardes die altijd af kunnen wijken van de uiteindelijke uitkomst.
pi_192691885
quote:
7 maart.... hoe relevant is dat nog? klopt het idee dat daar geschetst wordt met de 6 weken aan data die we nu verder zijn?
"Ow, my schnoz! My punim! My pupik! My genechtagazoink!"
pi_192691933
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 23:13 schreef hoedenderand het volgende:

[..]

Er wordt ook dan maar alleen van de actuele feitelijke situatie uitgegaan hoe die nu is en nog een tijdje zal blijven hoogst waarschijnlijk.
Dat is helemaal niet hoogst waarschijnlijk.

quote:
Daarnaast is het een speculatieve berekening met waardes die altijd af kunnen wijken van de uiteindelijke uitkomst.
Speculatief is het zeker.
pi_192691956
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 18:03 schreef Gehrman het volgende:
Dit houdt geen rekening met de wetenschappelijke ontwikkelingen. Er zal op een gegeven moment een effectieve behandeling worden gevonden.
De effectieve behandeling zal lastig gaan aangezien een effectieve behandeling tegen influenza ook nooit is ontwikkeld, behalve de griepprik dan voor de kwetsbare groep. Tegen virale infecties aan de luchtwegen is nooit iets effectiefs gevonden tot op heden terwijl we er al heel lang mee te maken hebben als mensheid.

Maar er zal wel een vaccin hoogstwaarschijnlijk komen op den duur.
pi_192692020
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 23:16 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Dat is helemaal niet hoogst waarschijnlijk.
[..]

Speculatief is het zeker.
Het is waarschijnlijker dan dat er binnen 2 maand een vaccin komt, dus wat dat aangaat zal deze situatie nog wel een tijd zo blijven en wordt er van de actuele situatie uitgegaan.
  zaterdag 18 april 2020 @ 23:35:53 #33
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_192692235
Als de immuniteit toeneemt, is de kans op besmetting ook steeds kleiner en daarmee zal het aantal sterfgevallen ook steeds meer afnemen. Ik zie nergens die exponentiële afname terug?
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_192692605
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 12:52 schreef hoedenderand het volgende:

[..]

Dat was in het beginstadium, de 112.000 doden en de 80.000 doden liggen niet heel ver uit elkaar, wellicht dat de 80.000 doden op 60% is gebasseerd, de 112.000 doden is op 70% gebasseerd.
Behalve dan dat de 40 à 80.000 gebaseerd waren op het mortaliteitscijfer en niet op wanneer er (verhoopt) immuniteit is.

Bovendien zijn in jouw situatie op een gegeven moment alle ongezonde risicogroepen wel zo'n beetje allemaal overleden. Alleen je vergelijkt nu een situatie waarin het virus vrij rondging met (als het goed is) een situatie waarin risicogroepen beter beschermd worden.

[ Bericht 3% gewijzigd door DireStraits7 op 19-04-2020 00:06:19 ]
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  Moderator zondag 19 april 2020 @ 00:06:43 #35
236264 crew  capricia
pi_192692732
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 13:50 schreef blomke het volgende:
Nog altijd vraag ik me af, wat die 3% donoren (bloed afgenomen per welke datum?) met anti-stoffen, nou zegt over de hele Nederlands populatie. Volgens mij zit daar een bias van hier-tot-ginder in.
Hier heb ik ook over nagedacht.
Mensen tussen de 18 en 65. Volgens mij uit heel NL.

Kinderen spelen nog wel samen op straat, dus daar zal het % (in promillen) wat hoger liggen.
Mensen die zich echt ziek voelen zullen niet gaan. Maar ook andersom, mensen die wellicht nu op vakantie zouden zijn, zijn er nu weer wel.

Maar verders kan ik niets bedenken.
Definitely not CIA
pi_192692794
quote:
1s.gif Op zondag 19 april 2020 00:06 schreef capricia het volgende:
Kinderen spelen nog wel samen op straat, dus daar zal het % (in promillen) wat hoger liggen.
Kinderen zijn ook minder besmettelijk, dus het verspreid zich minder snel onder kinderen. Dat heft elkaar op, denk ik.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_192693224
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 april 2020 23:35 schreef elcastel het volgende:
Als de immuniteit toeneemt, is de kans op besmetting ook steeds kleiner en daarmee zal het aantal sterfgevallen ook steeds meer afnemen. Ik zie nergens die exponentiële afname terug?
Omdat voor groepsimmuniteit een percentage staat van de algehele bevolking.
pi_192693330
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 23:59 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Behalve dan dat de 40 à 80.000 gebaseerd waren op het mortaliteitscijfer en niet op wanneer er (verhoopt) immuniteit is.

Bovendien zijn in jouw situatie op een gegeven moment alle ongezonde risicogroepen wel zo'n beetje allemaal overleden. Alleen je vergelijkt nu een situatie waarin het virus vrij rondging met (als het goed is) een situatie waarin risicogroepen beter beschermd worden.
Het gaat om het aantal besmettingen wat nodig is om groepsimmuniteit te krijgen, daar staat een vast percentage voor. Wellicht dat er een deel van de risicogroepen beschermd kan worden naarmate het aantal besmettingen toeneemt waardoor het sterftecijfer lager is omdat vooral de gezonde mensen getroffen zullen worden.
pi_192693423
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 00:46 schreef hoedenderand het volgende:
Het gaat om het aantal besmettingen wat nodig is om groepsimmuniteit te krijgen, daar staat een vast percentage voor.
Maar dat percentage gaan we nooit halen via de natuurlijke wijze. Dan zijn we tien jaar bezig.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  zondag 19 april 2020 @ 01:14:33 #40
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_192693610
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 00:53 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Maar dat percentage gaan we nooit halen via de natuurlijke wijze. Dan zijn we tien jaar bezig.
Nooit of over tien jaar? Het kan niet allebei :{
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_192693731
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 01:14 schreef Perrin het volgende:

[..]

Nooit of over tien jaar? Het kan niet allebei :{
Nooit in de zin dat het in de praktijk niet gaat gebeuren, omdat het vaccin er in de tussentijd gaat komen.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_192693835
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 15:06 schreef Daffodil31LE het volgende:

[..]

Hoe kom je erbij dat je doden nodig hebt? Om groepsimmuniteit te verkrijgen heb je alleen maar een zo groot mogelijke groep ex-virusdragers nodig. Ze hoeven echt niet aan dat virus te overlijden.
Ik neem alleen maar de informatie over dat op nieuwsuur is gegeven. Dat lijkt me een betrouwbare bron, zo betrouwbaar dat Wilders hier meteen terecht over viel. Het valt me namelijk op hoe stl men over deze dramatische cijfers heen stapt terwijl we elke dag zo'n 100 doden te betreuren is.

Verder heb ik geen idee of Nederland met dit soort aantallen te maken zal krijgen. Maar wat de viroloog zei dat je 60 tot 70% geïnfecteerde Nederlanders moet hebben om garant te staan voor groepsimmuniteit. Daarbij werd gezegd dat 2% komt te overlijden. die percentage komt dus overeen met de 40.000 a 80.000. Dit verzin ik niet, dit was gewoon op het nieuws. Heeft iedereen kunnen volgen.

omgedraaid zou je kunnen berekenen hoe lang het duurt voor je dit soort aantallen hebt bereikt en dus wanneer Nederland vrij is van corona door groepsimmuniteit. 80.000 delen door 100 doden per dag is 800 dagen. Dan zit je ongeveer op 2 jaar lang in quarantaine, als er geen virus wordt uitgevonden.
pi_192695542
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 01:40 schreef MakkieR het volgende:
Ik neem alleen maar de informatie over dat op nieuwsuur is gegeven. Dat lijkt me een betrouwbare bron, zo betrouwbaar dat Wilders hier meteen terecht over viel. Het valt me namelijk op hoe stl men over deze dramatische cijfers heen stapt terwijl we elke dag zo'n 100 doden te betreuren is.

Verder heb ik geen idee of Nederland met dit soort aantallen te maken zal krijgen. Maar wat de viroloog zei dat je 60 tot 70% geïnfecteerde Nederlanders moet hebben om garant te staan voor groepsimmuniteit. Daarbij werd gezegd dat 2% komt te overlijden. die percentage komt dus overeen met de 40.000 a 80.000. Dit verzin ik niet, dit was gewoon op het nieuws. Heeft iedereen kunnen volgen.

omgedraaid zou je kunnen berekenen hoe lang het duurt voor je dit soort aantallen hebt bereikt en dus wanneer Nederland vrij is van corona door groepsimmuniteit. 80.000 delen door 100 doden per dag is 800 dagen. Dan zit je ongeveer op 2 jaar lang in quarantaine, als er geen virus wordt uitgevonden.
De getallen kloppen wel als je alle getallen homogeen over de hele bevolking uitsmeert. Maar een scenario (wat ik even bedenk…), stel de groepsimmuniteit (zeg 60%) bereik je in de leeftijdsgroep < 55 jaar. Valt het dodental dan niet veel lager uit??
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_192695632
Als je het reproductie-getal weet te verlagen van ruim 2 naar zeg anderhalf, heb je al met een kleiner aantal mensen als groepsimmuniteit.

En wat blomke zegt, vooral de gezonde mensen moeten zich hiervoor lenen.

Ik ben nog niet negatief, komt goed.
pi_192696682
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 00:53 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Maar dat percentage gaan we nooit halen via de natuurlijke wijze. Dan zijn we tien jaar bezig.
Dat gaan we niet halen op deze manier in afzienbare tijd, maar binnen 1 jaar dat niveau bereiken is ook onrealistisch.
pi_192696740
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 09:35 schreef blomke het volgende:

[..]

De getallen kloppen wel als je alle getallen homogeen over de hele bevolking uitsmeert. Maar een scenario (wat ik even bedenk…), stel de groepsimmuniteit (zeg 60%) bereik je in de leeftijdsgroep < 55 jaar. Valt het dodental dan niet veel lager uit??
60% is wat laag voor groepsimmuniteit, 40% is dan nog steeds niet resistent.

En hoe ga je dat bereiken? hoe weerhoud je de 55 plus groep, en de chronisch zieken waaronder de mensen met astma die je in elke leeftijdsgroep tegenkomt om deel te nemen aan het maatschappelijk verkeer? is dit niet gewoon wensdenken?
pi_192696795
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 11:31 schreef hoedenderand het volgende:

[..]

60% is wat laag voor groepsimmuniteit, 40% is dan nog steeds niet resistent.

En hoe ga je dat bereiken? hoe weerhoud je de 55 plus groep, en de chronisch zieken waaronder de mensen met astma die je in elke leeftijdsgroep tegenkomt om deel te nemen aan het maatschappelijk verkeer? is dit niet gewoon wensdenken?
De verantwoording van het isoleren van mensen met onderliggend lijden kunnen ze ook zelf nemen toch?
pi_192696861
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 18:19 schreef blomke het volgende:

[..]

Is de wens de vader van de gedachte? Tegen de carcinomen dacht men dat 40 jaar geleden ook….

Een vaccin lijkt me effectiever.
Klopt, tegen Astma, Bronchitis, longontsteking en alle virale luchtweginfecties is nooit een effectieve behandeling gevonden tot op heden, alleen het vaccin biedt enige bescherming en die moet jaarlijks herhaalt worden ivm de gemuteerde versies die in veel gevallen sneller een grote groep bereiken dan het aangepaste vaccin.
pi_192696887
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 11:36 schreef Anton91 het volgende:

[..]

De verantwoording van het isoleren van mensen met onderliggend lijden kunnen ze ook zelf nemen toch?
Het is nu een hele lastige situatie, maar om deze discipline te vragen voor een vrij lange periode aan een hele grote groep mensen is vragen om een groot offer, het is de vraag of dit realistisch is.
pi_192696966
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 11:44 schreef hoedenderand het volgende:

[..]

Het is nu een hele lastige situatie, maar om deze discipline te vragen voor een vrij lange periode aan een hele grote groep mensen is vragen om een groot offer, het is de vraag of dit realistisch is.
Maar anders moet je dat offer vragen aan iedereen? En zo zou de verspreiding doorgaan bij gezonde mensen die dan eventueel weer immuun worden.
pi_192696977
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 12:37 schreef luxerobots het volgende:

[

Of misschien is 60-50% voldoende? We weten het niet.
[..]

Hoe weet jij hoeveel ziekenhuisopnames we aan kunnen?
50 tot 60% is vrijwel nooit voldoende voor groepsimmuniteit, realistischer dan de positief geschatte 70% is eerder 80 tot 90% vrijwel bij alle vaccinabele ziekten begint groepsimmuniteit bij 80%

Het aantal ziekenhuisopnames en IC bedden is beperkt in Nederland in vergelijking met omringende landen, dit is regelmatig in het nieuws geweest.

Geschatte groepsimmuniteitsdrempel voor vaccinabele ziekten

Ziekte Overdracht R0 drempel
Difterie Speeksel 6-7 85%
Mazelen Lucht 12-18 83 - 94%
Bof Druppeltjes 4-7 75 - 86%
Kinkhoest Druppeltjes 12-17 92 - 94%
Poliomyelitis Fecaal-oraal 5-7 80 - 86%
Rodehond Druppeltjes 5-7 80 - 85%
Waterpokken Sociaal contact 6-7 83 - 85%
pi_192698075
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 11:31 schreef hoedenderand het volgende:
hoe weerhoud je de 55 plus groep, en de chronisch zieken waaronder de mensen met astma die je in elke leeftijdsgroep tegenkomt om deel te nemen aan het maatschappelijk verkeer? is dit niet gewoon wensdenken?
Nou, dat laatste was ook een beetje mijn punt: stel de verspreiding kan (door de besmettelijkheid van COVID-19) zo gereguleerd worden dat met één jaar de groep mensen < 55, resistent is geworden, dan is de "schade" te overzien.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_192698470
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 11:50 schreef hoedenderand het volgende:
Ziekte Overdracht R0 drempel
Zoals je in je eigen lijstje al kunt zien is de R0 van die ziekten veel hoger, dus is het benodigde percentage ook hoger.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_192700739
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 13:45 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Zoals je in je eigen lijstje al kunt zien is de R0 van die ziekten veel hoger, dus is het benodigde percentage ook hoger.
Zat COVID-19 oorspronkelijk niet op 2 - 3??
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 19 april 2020 @ 17:20:02 #55
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_192701099
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 12:37 schreef luxerobots het volgende:
Tenzij we ouderen en kwetsbaren goed weten af te schermen, en de ziekte vooral bij jongeren en gezonde mensen om zich heen grijpt. Dan bouwen we wel groepsimmuniteit op, zonder veel doden.
Als we nou alle ouderen en kwetsbaren helemaal goed dik inpakken in meerdere lagen plastic. En ze dan een soort snorkel geven van 20 meter hoog waardoor ze adem kunnen halen. (boven 20 meter is de lucht heel dun en dus misschien wel virus vrij). Dan kan iedereen inclusief de groep kwetsbaren en ouderen gewoon weer over op de orde van de dag alsof er niks aan de hand is.
  Moderator zondag 19 april 2020 @ 17:23:04 #56
236264 crew  capricia
pi_192701135
Hoeveel mensen van onder de 60 liggen in het ziekenhuis omdat ze goed ziek zijn? Dus los van de ICs.
Definitely not CIA
pi_192701178
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 16:49 schreef blomke het volgende:

[..]

Zat COVID-19 oorspronkelijk niet op 2 - 3??
Klopt. Ik weet niet wat de huidige consensus is, maar ik heb nergens nog getallen voorbij zien komen die 4 of hoger vermoeden.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  zondag 19 april 2020 @ 17:47:58 #58
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_192701444
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 11:50 schreef hoedenderand het volgende:

[..]

50 tot 60% is vrijwel nooit voldoende voor groepsimmuniteit, realistischer dan de positief geschatte 70% is eerder 80 tot 90% vrijwel bij alle vaccinabele ziekten begint groepsimmuniteit bij 80%

Het aantal ziekenhuisopnames en IC bedden is beperkt in Nederland in vergelijking met omringende landen, dit is regelmatig in het nieuws geweest.

Geschatte groepsimmuniteitsdrempel voor vaccinabele ziekten

Ziekte Overdracht R0 drempel
Difterie Speeksel 6-7 85%
Mazelen Lucht 12-18 83 - 94%
Bof Druppeltjes 4-7 75 - 86%
Kinkhoest Druppeltjes 12-17 92 - 94%
Poliomyelitis Fecaal-oraal 5-7 80 - 86%
Rodehond Druppeltjes 5-7 80 - 85%
Waterpokken Sociaal contact 6-7 83 - 85%
Een medicijn of een vaccin is de oplossing. En een een sterfte percentage van laten we zeggen rond de 20% even uit me duim gezogen kan geen enkel land aan. En het corona virus is geen griep, kinkhoest enz. Maar een nieuwe ziekte die met name de longen sloopt. Vandaar dus als eerste dus een longfoto toen ik afgelopen dinsdag met 39.8 opgenomen was.

Om echt te weten wat er gaande is is zou je denk ik meer moeten testen. Want meten is weten. Maar door slechte voorbereiding op rampen in het algemeen eigenlijk en slechte voorbereiding kan dat niet binnen het huidig politiek systeem. Waar de bevolking zelf voor kiest.

[ Bericht 3% gewijzigd door Megumi op 19-04-2020 18:08:36 ]
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_192702957
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 17:47 schreef Megumi het volgende:

[..]

Een medicijn of een vaccin is de oplossing. En een een sterfte percentage van laten we zeggen rond de 20% even uit me duim gezogen kan geen enkel land aan. En het corona virus is geen griep, kinkhoest enz. Maar een nieuwe ziekte die met name de longen sloopt. Vandaar dus als eerste dus een longfoto toen ik afgelopen dinsdag met 39.8 opgenomen was.

Om echt te weten wat er gaande is is zou je denk ik meer moeten testen. Want meten is weten. Maar door slechte voorbereiding op rampen in het algemeen eigenlijk en slechte voorbereiding kan dat niet binnen het huidig politiek systeem. Waar de bevolking zelf voor kiest.
Als hier daadwerkelijk een medicijn voor gevonden kan worden dan heeft de medische wetenschap een enorme sprong voorwaarts gemaakt, het zou het eerste medicijn ter wereld zijn wat effectief een virale luchtweginfectie kan bestrijden. Zou een enorme opsteker zijn voor alle astmapatiënten.
pi_192708071
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 16:49 schreef blomke het volgende:

[..]

Zat COVID-19 oorspronkelijk niet op 2 - 3??
tussen de 2,4 en 3,85.

Volgens mij kom je dan volgens de wiskundige formule eerder op 70 tot 75% dan op 50 tot 60% wat iemand als mogelijkheid achtte in dit topic.
pi_193078588
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 11:31 schreef hoedenderand het volgende:

[..]

60% is wat laag voor groepsimmuniteit, 40% is dan nog steeds niet resistent.

En hoe ga je dat bereiken? hoe weerhoud je de 55 plus groep, en de chronisch zieken waaronder de mensen met astma die je in elke leeftijdsgroep tegenkomt om deel te nemen aan het maatschappelijk verkeer? is dit niet gewoon wensdenken?
Het gaat erom dat een nieuwe uitbraak niet exponentieel verloopt. Dat is groepsimmuniteit. Dat als je een uitbraak hebt van tientallen, of honderden, er niet opeens tienduizenden ziek zijn en het proces oncontroleerbaar wordt.

Dus elke procentje immuniteit is een procentje en draagt bij aan een bevolking die beter resistent is en aan een lager effectief reproductie-getal.

Alles helpt.

Ik ga het anders stellen: met 20 of 30% is er een aardige buffer opgebouwd, zeker met de maatregelen die nu van kracht zijn of blijven.
  dinsdag 12 mei 2020 @ 09:39:37 #63
168739 Red_85
'echt wel'
pi_193078640
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 11:42 schreef hoedenderand het volgende:

[..]

Klopt, tegen Astma, Bronchitis, longontsteking en alle virale luchtweginfecties is nooit een effectieve behandeling gevonden tot op heden, alleen het vaccin biedt enige bescherming en die moet jaarlijks herhaalt worden ivm de gemuteerde versies die in veel gevallen sneller een grote groep bereiken dan het aangepaste vaccin.
Je bedoelt hoe het gedaan wordt met influenza?

De infrastructuur ligt er al. Ik zie werkelijk het probleem niet voor de mensheid om voor de risicogroepen ieder jaar een vaccin te moeten distribueren.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_193083946
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 mei 2020 09:35 schreef skrn het volgende:

[..]

Het gaat erom dat een nieuwe uitbraak niet exponentieel verloopt. Dat is groepsimmuniteit. Dat als je een uitbraak hebt van tientallen, of honderden, er niet opeens tienduizenden ziek zijn en het proces oncontroleerbaar wordt.

Dus elke procentje immuniteit is een procentje en draagt bij aan een bevolking die beter resistent is en aan een lager effectief reproductie-getal.

Alles helpt.

Ik ga het anders stellen: met 20 of 30% is er een aardige buffer opgebouwd, zeker met de maatregelen die nu van kracht zijn of blijven.
Ja begrijpelijk, het reproductiegetal zal naar beneden gaan bij 30% immuniteit, maar wanneer wordt de 30% bereikt, dat weet niemand.
pi_193083981
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2020 09:39 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Je bedoelt hoe het gedaan wordt met influenza?

De infrastructuur ligt er al. Ik zie werkelijk het probleem niet voor de mensheid om voor de risicogroepen ieder jaar een vaccin te moeten distribueren.
Alleen het is maar de vraag of het vergeleken kan worden met influenza.
pi_193084176
quote:
Hej daar heb ik met wat collegas ook een artikel over geschreven (net iets na Gomes et al trouwens) Marc Lipsitch haalde de preprint nog aan.

Kudde-immuniteit is vaak berekend voor vaccinatie met een perfect vaccin, niet voor epidemie waar de kans om besmet te worden afhangt van je activiteitsniveau of vatbaarheid. Verder is juist het doel van veel landen om de risicogroepen te beschermen. Vrijwel alle landen falen gigantisch (hoewel Zweden alleen lijkt te falen voor de bejaardenhuizen niet voor de ouderen buiten deze huizen). Punt is dat je geen 1% infectie-dood ratio hebt als je groepsimmuniteit verkrijgt door voornamelijk kinderen en de beroepsbevolking te besmetten. Sterker nog dan heb je waarschijnlijk een infectie-dood ratio van minder dan een promille.

Nu ik het artikel verder lees geloof ik echter niet dat ze de Zweedse situatie goed duiden. Overheidsadvies in Zweden is veel effectiever dan in het Verenigd Koninkrijk. Afstand houden doet men hier in Zweden sowieso al meer etc. Ook lijkt de piek van het aantal doden in Stockholm minder dan een maand na het ingaan van maatregelen te liggen (de week voor Pasen). Deze piek is te zien in alle leeftijdsgroepen wat er op wijst dat effectief R0 ofwel dicht bij 1 of onder 1 was gebracht toen.
  dinsdag 12 mei 2020 @ 16:12:48 #67
168739 Red_85
'echt wel'
pi_193084703
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2020 15:34 schreef hoedenderand het volgende:

[..]

Alleen het is maar de vraag of het vergeleken kan worden met influenza.
Klopt. Maar als bepaalde groepen jaarlijks gevaccineerd moeten worden, zou dat geen groot probleem moeten opleveren omdat we die manier al doen met de griep. Dat is zeker wel vergelijkbaar.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_198775148
deze berekening klopte helemaal gezien de actuele situatie.
pi_198775723
quote:
0s.gif Op woensdag 31 maart 2021 02:04 schreef hoedenderand het volgende:
deze berekening klopte helemaal gezien de actuele situatie.
Stel we hebben zo'n 70% immuniteit nodig voor herd immunity...

We hebben op dit moment: 16.509 bevestigde hoeveelheid doden. Stel dit zou 25.000 zijn.

Op dit moment heeft tenminste 21% van de bloeddonoren anti-stoffen aangemaakt. Het aanmaken van anti-stoffen duurt even en een donor moet tenminste 2 weken klachtenvrij zijn, dus aangenomen word dat dit getal iets hoger ligt. Maar voor de berekening kan het prima. Ander punt is dat uit ander onderzoek blijkt dat ruim 90% van de mensen na 6 maanden nog anti-stoffen heeft aantoonbaar in het bloed. Betekend dus ook dat 5-10% dat dus mogelijk niet heeft (dus werkelijk aantal besmettingen ligt waarschijnlijk al een stuk hoger). Zie link: https://www.rivm.nl/nieuw(...)in-bloed-aantoonbaar

Dus per 21% van de bevolking besmet en zo'n 25.000 doden. Dat keer 3.5 en je komt op zo'n:
73.5% - 87.500 doden.

Die 196500 doden is zelfs ernstiger dan het RIVM op dit moment op de website heeft staan (zo'n 1%). Maar Jaap. V. Dissel heeft zelf bevestigd in een van de technische briefings dat het sterfte percentage een stuk lager ligt, dacht ergens rond de 0.35% of zo. Dus het werkelijke getal om herd immunity te halen is waarschijnlijk zelfs een stuk lager dan beide getallen hierboven.
pi_198775750
En met Hugo en Rutte aan het roer minstens 2x zoveel.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')