abonnement Unibet Coolblue
pi_193239865
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2020 09:51 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]

Erg principieel blijkt het CDA als er macht lonkt natuurlijk nooit... Ze zijn er eerder ingetrapt met de LPF en PVV en in Brabant natuurlijk met FvD.
Dus heel erg uitgesloten lijkt het mij niet.
Als de complete top nee zegt en een hoop van je leden tegen zijn, lijkt het mij echt sterk dat de partij nog gaat draaien. Zeker omdat ze zich de vorige keer dat ze tegen de wens van een hoop van hun leden in gingen nog kunnen herinneren.

Ik denk dat ze als de onderhandelingen met GL/PvdA mislukken nog liever niet mee regeren dan dat ze met FvD gaan regeren. Als ze niet regeren worden ze niet zo afgestraft als toen ze met PVV gingen regeren.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  donderdag 21 mei 2020 @ 13:28:43 #152
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_193239927
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2020 13:18 schreef Hanca het volgende:

[..]

Dat valt wel mee, dat waren altijd de Zuid-Europese landen. Nederland is bijvoorbeeld nooit onder AAA gezakt. Zo'n post is behoorlijke stemmingmakerij.

Ja, de VVD doet een hoop verkeerd. Maar doen alsof Nederland er het slechtste voor stond in Europa na de crisis is echt gewoon absurd, dan verdraai je feiten om een punt te maken.
Niet het allerslechtst, maar Nederland werd wel degelijk vergeleken met de PIIGS-landen. Wat jij schrijft is juist mijn punt, onze credit rating bleef overeind, maar ten koste van heel veel leed, heel veel stress en heel veel armoede die niet nodig was en die met linkser beleid voorkomen had kunnen worden. Een triple-A stutus is hartstikke stoer voor Rutte om mee te pronken bij zijn conculega premiers, maar landen als Belgie, die iets in hun status zakten gingen en gaan echt niet failliet. Die namen een verantwoord risico om de gevolgen van de crisis te dempen en een snel herstel te bevorderen.

https://www.cnbc.com/id/100905782

https://ftalphaville.ft.c(...)ands-doing-so-badly/

https://www.dutchnews.nl/(...)10_misconceptions_a/

[ Bericht 8% gewijzigd door -XOR- op 21-05-2020 13:49:43 ]
We have always been at war with Eastasia.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 22 mei 2020 @ 08:53:07 #153
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_193252706
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2020 09:00 schreef Hanca het volgende:
De voorzitter van het CDA ziet nu ook landelijke samenwerking met FvD niet zitten: https://nos.nl/artikel/23(...)fvd-niet-zitten.html

Nadat ook Hoekstra en De Jonge eerder al duidelijk waren. Ieder die hier dus een coalitie oppert met CDA en FvD gaat volgens mij voorbij aan de werkelijkheid.
Nou... in de brief staat 'Op dit moment...' Als het uitkomt sluit het CDA gewoon aan...
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_193252990
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 08:53 schreef borisz het volgende:

[..]

Nou... in de brief staat 'Op dit moment...' Als het uitkomt sluit het CDA gewoon aan...
Er staat op dit moment omdat je een politieke partij niet voor altijd uit gaat sluiten.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 22 mei 2020 @ 19:01:02 #155
213473 StarmanFR
Morandi fan
pi_193260955
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 09:18 schreef Hanca het volgende:

[..]

Er staat op dit moment omdat je een politieke partij niet voor altijd uit gaat sluiten.
FVD en CDA gaat niet lekker samen, maar CDA met GroenLinks ook niet. Op het eind heb je toch weinig 'luxe' om partijen uit te sluiten.
Check my youtube channel with the best music and road movies: http://www.youtube.com/user/StarmanFR
pi_193261211
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 19:01 schreef StarmanFR het volgende:

[..]

FVD en CDA gaat niet lekker samen, maar CDA met GroenLinks ook niet. Op het eind heb je toch weinig 'luxe' om partijen uit te sluiten.
Volgens mij werken CDA en GL (+PvdA) nu al een jaar heel veel prima samen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 22 mei 2020 @ 19:55:54 #157
213473 StarmanFR
Morandi fan
pi_193261739
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 19:23 schreef Hanca het volgende:

[..]

Volgens mij werken CDA en GL (+PvdA) nu al een jaar heel veel prima samen.
Ja, op lokaal niveau maar daar spelen de grote landelijke thema's toch prima.
Check my youtube channel with the best music and road movies: http://www.youtube.com/user/StarmanFR
pi_193261770
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 19:55 schreef StarmanFR het volgende:

[..]

Ja, op lokaal niveau maar daar spelen de grote landelijke thema's toch prima.
Nee, ook in dit kabinet, sinds de eerste kamer verkiezingen. Er zijn daarna nog een aantal grote wetten doorgevoerd, waaronder een nieuw pensioenstelsel. Ook op klimaatgebied zijn er sindsdien nog stemmingen geweest. En het kabinet kwam er bijna altijd uit met GL en PvdA (op die ene keer dat ze de route met Otten gebruikten na).
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 22 mei 2020 @ 20:42:21 #159
213473 StarmanFR
Morandi fan
pi_193262615
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 19:58 schreef Hanca het volgende:

[..]

Nee, ook in dit kabinet, sinds de eerste kamer verkiezingen. Er zijn daarna nog een aantal grote wetten doorgevoerd, waaronder een nieuw pensioenstelsel. Ook op klimaatgebied zijn er sindsdien nog stemmingen geweest. En het kabinet kwam er bijna altijd uit met GL en PvdA (op die ene keer dat ze de route met Otten gebruikten na).
Ik sluit sowieso geen samenwerking uit deze welke partijen dan ook. De meest onwaarschijnlijke samenwerking/coalitie ooit is misschien nog de VVD versus de SP. We moeten ook niet vergeten dat voor het CDA het alternatief van de ChristenUnie ipv GroenLinks wel veel aantrekkelijker is. En Buma als rechts-conservatief trapte ook aardig op de rem toen het ging over klimaatbeleid.
Check my youtube channel with the best music and road movies: http://www.youtube.com/user/StarmanFR
pi_193263711
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 20:42 schreef StarmanFR het volgende:

[..]

Ik sluit sowieso geen samenwerking uit deze welke partijen dan ook. De meest onwaarschijnlijke samenwerking/coalitie ooit is misschien nog de VVD versus de SP. We moeten ook niet vergeten dat voor het CDA het alternatief van de ChristenUnie ipv GroenLinks wel veel aantrekkelijker is. En Buma als rechts-conservatief trapte ook aardig op de rem toen het ging over klimaatbeleid.
Ja, maar ik ga er hierbij vanuit dat de CU niet groot genoeg wordt. En ik denk echt dat PvdA niet zonder GL wil, anders is het gevolg straks hetzelfde als bij Rutte 2.

Natuurlijk heeft het CDA liever de CU, zeker De Jonge die in zijn wethoudertijd ook wel eens heeft gezegd dat hij net zo goed CU lid had kunnen zijn, "maar dat hij graag actief was voor een partij die er toe doet, met regeringsverantwoordelijkheid".
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 22 mei 2020 @ 22:58:15 #161
213473 StarmanFR
Morandi fan
pi_193265859
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 21:39 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ja, maar ik ga er hierbij vanuit dat de CU niet groot genoeg wordt. En ik denk echt dat PvdA niet zonder GL wil, anders is het gevolg straks hetzelfde als bij Rutte 2.

Natuurlijk heeft het CDA liever de CU, zeker De Jonge die in zijn wethoudertijd ook wel eens heeft gezegd dat hij net zo goed CU lid had kunnen zijn, "maar dat hij graag actief was voor een partij die er toe doet, met regeringsverantwoordelijkheid".
Idd, ik bedoelde hiermee ook de situatie van het alternatief in 2017 van de CU ipv GroenLinks. Hier was het CDA erg happig op en D66 in het begin zeker niet. ;)
Check my youtube channel with the best music and road movies: http://www.youtube.com/user/StarmanFR
pi_193266098
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 22:58 schreef StarmanFR het volgende:

[..]

Idd, ik bedoelde hiermee ook de situatie van het alternatief in 2017 van de CU ipv GroenLinks. Hier was het CDA erg happig op en D66 in het begin zeker niet. ;)
En vanuit D66-oogpunt was ook niet erg verstandig achteraf :P
  vrijdag 22 mei 2020 @ 23:20:08 #163
213473 StarmanFR
Morandi fan
pi_193266401
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 23:07 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]

En vanuit D66-oogpunt was ook niet erg verstandig achteraf :P
Klopt ja, dat heeft hun geen goed gedaan. Het ging voor hun even beter omdat er maatregelen gekomen zijn vanwege de stikstofcrisis, maar de aandacht voor die crisis is weer even voorbij vanwege corona.
Check my youtube channel with the best music and road movies: http://www.youtube.com/user/StarmanFR
  zondag 24 mei 2020 @ 00:24:21 #164
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_193283388
Kheb liever een coalitie zonder een christelijke partij (Ook CDA).

En dan niet net als VVD/PvdA 2012 met steun van de SGP, maar volledig seculier
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
  Moderator / Redactie FP + Sport zondag 24 mei 2020 @ 00:27:41 #165
408813 crew  trein2000
pi_193283441
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 00:24 schreef hollandia02 het volgende:
Kheb liever een coalitie zonder een christelijke partij (Ook CDA).

En dan niet net als VVD/PvdA 2012 met steun van de SGP, maar volledig seculier
Lijkt me een illusie eerlijk gezegd. De VVD zal het CDA niet loslaten.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  zondag 24 mei 2020 @ 00:34:39 #166
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_193283517
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 00:27 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Lijkt me een illusie eerlijk gezegd. De VVD zal het CDA niet loslaten.
Wie weet wat de toekomst brengt, CDA is in een verval aan het raken.
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
pi_193284797
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 00:34 schreef hollandia02 het volgende:

[..]

Wie weet wat de toekomst brengt, CDA is in een verval aan het raken.
Dat valt op zich mee, ze staan nog op 13 zetels en dus gewoon maar 2 zetels af van 2e partij van het land zijn. En dat terwijl hun grootste concurrent VVD op 43 zetels staat. Mocht VVD wat van dat ongekende aantal verliezen (VVD haalde nog nooit 43 zetels), zou je verwachten dat een deel daar van naat het CDA gaat.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zondag 24 mei 2020 @ 15:51:21 #168
213473 StarmanFR
Morandi fan
pi_193290018
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 00:34 schreef hollandia02 het volgende:

[..]

Wie weet wat de toekomst brengt, CDA is in een verval aan het raken.
Ik zou dat niet te hard zeggen, vergeet ook niet dat CDA nog geen leider heeft. Peilingen kunnen echt wel omhoog gaan van hun. Als Wopke Hoekstra de leider zou worden, dan wordt de VVD op z'n minst ook zenuwachtig hiervan.
Check my youtube channel with the best music and road movies: http://www.youtube.com/user/StarmanFR
pi_193290110
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 15:51 schreef StarmanFR het volgende:

[..]

Ik zou dat niet te hard zeggen, vergeet ook niet dat CDA nog geen leider heeft. Peilingen kunnen echt wel omhoog gaan van hun. Als Wopke Hoekstra de leider zou worden, dan wordt de VVD op z'n minst ook zenuwachtig hiervan.
Dat inderdaad, Hoekstra is een jonge yup met een rechtse inborst. Die kan ook randstedelingen aanspreken.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  zondag 24 mei 2020 @ 16:00:44 #170
213473 StarmanFR
Morandi fan
pi_193290130
quote:
7s.gif Op zondag 24 mei 2020 15:58 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Dat inderdaad, Hoekstra is een jonge yup met een rechtse inborst. Die kan ook randstedelingen aanspreken.
Hier is ook behoorlijk liberaal en niet al te streng-christelijk. Daar waar Hugo de Jonge waarschijnlijk meer stemmen van het centrum of zelfs centrum links zou kunnen halen. Ik ben erg benieuwd naar de toekomst van het CDA. :)
Check my youtube channel with the best music and road movies: http://www.youtube.com/user/StarmanFR
pi_193290155
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 16:00 schreef StarmanFR het volgende:

[..]

Hier is ook behoorlijk liberaal en niet al te streng-christelijk. Daar waar Hugo de Jonge waarschijnlijk meer stemmen van het centrum of zelfs centrum links zou kunnen halen. Ik ben erg benieuwd naar de toekomst van het CDA. :)
Kunnen beter een pact sluiten waarin ze beiden gewoon hun eigen visie gaan profileren, spreek je een breder publiek aan.

TRump en Pence doen/deden hetzelfde, Trump het populisme en establishment kritiek, Pence hameren op christelijke waarden en normen.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  zondag 24 mei 2020 @ 16:07:15 #172
213473 StarmanFR
Morandi fan
pi_193290199
quote:
7s.gif Op zondag 24 mei 2020 16:02 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Kunnen beter een pact sluiten waarin ze beiden gewoon hun eigen visie gaan profileren, spreek je een breder publiek aan.

TRump en Pence doen/deden hetzelfde, Trump het populisme en establishment kritiek, Pence hameren op christelijke waarden en normen.
CDA probeert natuurlijk altijd te kiezen voor het centrum en de slogan is de zij-aan-zij maatschappij. Door je te profileren als het radicale midden kan je zowel stemmen afpakken van mensen die centrum-links stemmen (PvdA) als mensen die centrum-rechts stemmen (VVD). Bovendien zie ik de PvdA wat verder weg van het centrum gaan en begint wat meer uitgesproken te raken, ze proberen nu ook een nieuwe samenwerking op te starten met GL en SP.
Check my youtube channel with the best music and road movies: http://www.youtube.com/user/StarmanFR
pi_193290215
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 16:07 schreef StarmanFR het volgende:

[..]

CDA probeert natuurlijk altijd te kiezen voor het centrum en de slogan is de zij-aan-zij maatschappij. Door je te profileren als het radicale midden kan je zowel stemmen afpakken van mensen die centrum-links stemmen (PvdA) als mensen die centrum-rechts stemmen (VVD). Bovendien zie ik de PvdA wat verder weg van het centrum gaan en begint wat meer uitgesproken te raken, ze proberen nu ook een nieuwe samenwerking op te starten met GL en SP.
Er is weinig interdependentie tussen PvdA en CDA kiezers, dat zijn overwegend verschillende type mensen. Het CDA heeft lang op 40 zetels gestaan toen VVD en PVV nog niet zo groot waren, daar zit dus ook het potentieel om weer te groeien. En in mindere mate FvD.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_193290234
Maar wat zou nu de meest logische coalitie gaan worden ?
VVD zal nog wel wat gaan zakken, als de gevolgen van de Corona crisis echt zichtbaar gaan worden dan kan dat zelfs nog wel hard gaan ook.
Maar het huidige kabinet zullen de echt grote pijnlijke beslissingen wel over de TK 2021 gaan tillen.
GL zie ik nu wel aanhaken, als ze het nu weer niet aandurven dan kunnen ze beter direct opgaan in de PvdA.
Wat mij betreft wordt het : VVD, CDA, PvdA en GL
En dan kun je met D'66 en CU ook nog wat schuiven.
Als je geen kop hebt kan je niet uit het raam kijken.
  zondag 24 mei 2020 @ 16:11:46 #175
213473 StarmanFR
Morandi fan
pi_193290236
quote:
7s.gif Op zondag 24 mei 2020 16:08 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Er is weinig interdependentie tussen PvdA en CDA kiezers, dat zijn overwegend verschillende type mensen. Het CDA heeft lang op 40 zetels gestaan toen VVD en PVV nog niet zo groot waren, daar zit dus ook het potentieel om weer te groeien. En in mindere mate FvD.
Uiteindelijk hangt het ook van de leider af, toen de VVD niet goed uit de verf kwam in de Bolkestein periode stemde men vooral op het CDA van Balkenende. Maar in minder rijke gebieden in Friesland/Groningen waar de VVD traditioneel minder sterk is, zie je wel meer een strijd tussen CDA versus PvdA.
Check my youtube channel with the best music and road movies: http://www.youtube.com/user/StarmanFR
pi_193290260
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 16:11 schreef StarmanFR het volgende:

[..]

Uiteindelijk hangt het ook van de leider af, toen de VVD niet goed uit de verf kwam in de Bolkestein periode stemde men vooral op het CDA van Balkenende. Maar in minder rijke gebieden in Friesland/Groningen waar de VVD traditioneel minder sterk is, zie je wel meer een strijd tussen CDA versus PvdA.
Dat kan, maar ik denk dat het CDA op landelijk niveau slechts enkele zetels kan snoepen van de PvdA, maar tegelijkertijd meer dan die gewonnen zetels moet afstaan aan VVD/PVV/FvD omdat ze zich dan linkser moeten profiteren.

Denk dat ze met Hoekstra wel een goede troefkaart hebben, rechtse studentikoze yup met een redelijk imago, lijkt zelfs enigszins op Baudet.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  zondag 24 mei 2020 @ 16:13:46 #177
213473 StarmanFR
Morandi fan
pi_193290261
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 16:11 schreef Pedroso het volgende:
Maar wat zou nu de meest logische coalitie gaan worden ?
VVD zal nog wel wat gaan zakken, als de gevolgen van de Corona crisis echt zichtbaar gaan worden dan kan dat zelfs nog wel hard gaan ook.
Maar het huidige kabinet zullen de echt grote pijnlijke beslissingen wel over de TK 2021 gaan tillen.
GL zie ik nu wel aanhaken, als ze het nu weer niet aandurven dan kunnen ze beter direct opgaan in de PvdA.
Wat mij betreft wordt het : VVD, CDA, PvdA en GL
En dan kun je met D'66 en CU ook nog wat schuiven.
PvdA gaat weer omhoog idd, maar het is maar zeer de vraag of de kiezers het Rutte II kabinet echt zijn vergeten en de PvdA weer regeringsdeelname wilt. Aan de andere kant, je kan ook niet langs de zijlijn blijven staan.
Check my youtube channel with the best music and road movies: http://www.youtube.com/user/StarmanFR
  zondag 24 mei 2020 @ 16:16:31 #178
213473 StarmanFR
Morandi fan
pi_193290285
quote:
7s.gif Op zondag 24 mei 2020 16:13 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Dat kan, maar ik denk dat het CDA op landelijk niveau slechts enkele zetels kan snoepen van de PvdA, maar tegelijkertijd meer dan die gewonnen zetels moet afstaan aan VVD/PVV/FvD omdat ze zich dan linkser moeten profiteren.
Dat laatste geldt zeker in Brabant en Limburg, waar de PvdA dan weer traditioneel zwak is. En wellicht dat het CDA ook in de Randstad meer kan terugkomen. Ik denk dat Buma voor de Randstad electoraat wellicht toch een te conservatief imago had.
Check my youtube channel with the best music and road movies: http://www.youtube.com/user/StarmanFR
pi_193290345
quote:
7s.gif Op zondag 24 mei 2020 16:16 schreef StarmanFR het volgende:

[..]

Dat laatste geldt zeker in Brabant en Limburg, waar de PvdA dan weer traditioneel zwak is. En wellicht dat het CDA ook in de Randstad meer kan terugkomen. Ik denk dat Buma voor de Randstad electoraat wellicht toch een te conservatief imago had.
Buma is ook geen stemmenkanon natuurlijk, dat is een Hoekstra wel terwijl -dacht ik- beide Protestants zijn. Maar toch een ander imago.

Het is voor jonge randstelijke yuppen makkelijker om op Hoekstra te stemmen dan op Buma of Balkenende. Imago is natuurlijk erg belangrijk.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  zondag 24 mei 2020 @ 16:22:07 #180
213473 StarmanFR
Morandi fan
pi_193290356
quote:
7s.gif Op zondag 24 mei 2020 16:20 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Buma is ook geen stemmenkanon natuurlijk, dat is een Hoekstra wel terwijl -dacht ik- beide Protestants zijn. Maar toch een ander imago.

Het is voor jonge randstelijke yuppen makkelijker om op Hoekstra te stemmen dan op Buma of Balkenende. Imago is natuurlijk erg belangrijk.
Klopt idd, maar veel hangt ook af van Rutte. Of hij nog doorgaat voor een volgende termijn en natuurlijk ook hoe het gaat aflopen met de corona pandemie.
Check my youtube channel with the best music and road movies: http://www.youtube.com/user/StarmanFR
pi_193290429
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 16:22 schreef StarmanFR het volgende:

[..]

Klopt idd, maar veel hangt ook af van Rutte. Of hij nog doorgaat voor een volgende termijn en natuurlijk ook hoe het gaat aflopen met de corona pandemie.
Klopt, maar Rutte gaat vast niet weg gezien de huidige populariteitscijfers, en als er gekozen wordt tussen Hoekstra of de Jong zal uiteindelijk Hoekstra als winnaar uit de bus komen.

Zal dan een tweestrijd worden tussen Rutte en Hoekstra, die uiteindelijk Rutte zal winnen, maar CDA zal wel veel stemmen terughalen van de PVV en FvD.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_193291348
quote:
7s.gif Op zondag 24 mei 2020 16:27 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

...en als er gekozen wordt tussen Hoekstra of de Jong zal uiteindelijk Hoekstra als winnaar uit de bus komen.

Dat weet niemand, er is nog niet eens bekend hoe de opvolger gekozen gaat worden. En ik heb nog geen enkele professionele politieke duider een keuze zien maken wat zij het meest waarschijnlijk vinden, dat wijst er denk ik echt op dat zelfs in de partij nog niemand een keus heeft gemaakt.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator / Redactie FP + Sport zondag 24 mei 2020 @ 17:48:40 #183
408813 crew  trein2000
pi_193291399
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 17:45 schreef Hanca het volgende:

[..]

Dat weet niemand, er is nog niet eens bekend hoe de opvolger gekozen gaat worden. En ik heb nog geen enkele professionele politieke duider een keuze zien maken wat zij het meest waarschijnlijk vinden, dat wijst er denk ik echt op dat zelfs in de partij nog niemand een keus heeft gemaakt.
Het schijnt zo te zijn dat De Jonge beter ligt bij de partijtop maar Hoekstra beter bij de leden. Kan nog een dingetje worden dus.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_193291450
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 17:48 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Het schijnt zo te zijn dat De Jonge beter ligt bij de partijtop maar Hoekstra beter bij de leden. Kan nog een dingetje worden dus.
Een verkiezingsstrijd acht ik redelijk onwaarschijnlijk: je laat niet je toppers elkaar afmaken. Ik zie echt geen Asscher/Samson verhaal gebeuren met De Jonge en Hoekstra. Past ook niet bij het CDA. Lijkt me dat er een commissie van oudgedienden komt die gaat kiezen, of zoiets.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator / Redactie FP + Sport zondag 24 mei 2020 @ 17:53:54 #185
408813 crew  trein2000
pi_193291468
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 17:52 schreef Hanca het volgende:

[..]

Een verkiezingsstrijd acht ik redelijk onwaarschijnlijk: je laat niet je toppers elkaar afmaken. Ik zie echt geen Asscher/Samson verhaal gebeuren met De Jonge en Hoekstra. Past ook niet bij het CDA. Lijkt me dat er een commissie van oudgedienden komt die gaat kiezen, of zoiets.
Het Samson/Asscher drama zijn ze nog niet vergeten denk ik inderdaad.
Maar voor je het weet krijg je weer een onrustig congres oid. En dat wil je ook niet vlak voor de verkiezingen.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  zondag 24 mei 2020 @ 18:02:14 #186
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_193291569
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 17:52 schreef Hanca het volgende:

[..]

Een verkiezingsstrijd acht ik redelijk onwaarschijnlijk: je laat niet je toppers elkaar afmaken. Ik zie echt geen Asscher/Samson verhaal gebeuren met De Jonge en Hoekstra. Past ook niet bij het CDA. Lijkt me dat er een commissie van oudgedienden komt die gaat kiezen, of zoiets.
Ik herinner me kroonprins Brinkman nog wel, wiens troonsbestijging door Lubbers, die het meer in Hirsch Ballin zag zitten, niet beliefd werd. Dat werd een groot drama.
We have always been at war with Eastasia.
pi_193291655
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 18:02 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Ik herinner me kroonprins Brinkman nog wel, wiens troonsbestijging door Lubbers, die het meer in Hirsch Ballin zag zitten, niet beliefd werd. Dat werd een groot drama.
Ja, maar in dit geval kunnen ze niet echt verkeerd kiezen. De Jonge en Hoekstra zijn beide populair. Zowel bij leden als bij potentiële kiezers. Maar ze met elkaar laten concurreren (terwijl ze beide nog minister zijn en beide het beleid van dit kabinet voor staan en zullen verdedigen) wordt een lachwekkende poppenkast die de partij alleen maar kan beschadigen en waarschijnlijk 1 van beide definitief buiten spel zet, terwijl het gewoon 2 prima kandidaat ministers zijn voor een volgend kabinet.

Dat laatste in mijn achterhoofd houdend en wetend dat een lijsttrekker bij het CDA alleen het kabinet in gaat als ze de grootste worden, zou ik voor De Jonge kiezen: dat is veel meer een politicus met ook veel meer politieke ervaring. De Jonge dan als fractievoorzitter na de verkiezingen, Hoekstra vice-premier.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator / Redactie FP + Sport zondag 24 mei 2020 @ 18:13:05 #188
408813 crew  trein2000
pi_193291685
quote:
1s.gif Op zondag 24 mei 2020 18:10 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ja, maar in dit geval kunnen ze niet echt verkeerd kiezen. De Jonge en Hoekstra zijn beide populair. Zowel bij leden als bij potentiële kiezers. Maar ze met elkaar laten concurreren (terwijl ze beide nog minister zijn en beide het beleid van dit kabinet voor staan en zullen verdedigen) wordt een lachwekkende poppenkast die de partij alleen maar kan beschadigen en waarschijnlijk 1 van beide definitief buiten spel zet, terwijl het gewoon 2 prima kandidaat ministers zijn voor een volgend kabinet.

Dat laatste in mijn achterhoofd houdend en wetend dat een lijsttrekker bij het CDA alleen het kabinet in gaat als ze de grootste worden, zou ik voor De Jonge kiezen: dat is veel meer een politicus met ook veel meer politieke ervaring. De Jonge dan als fractievoorzitter na de verkiezingen, Hoekstra vice-premier.

Zoiets kan ook nog ja. De Jonge lijsttrekker, Hoekstra premierkandidaat.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_193291708
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 18:13 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Zoiets kan ook nog ja. De Jonge lijsttrekker, Hoekstra premierkandidaat.
Nou, de kans dat ze de premier leveren is natuurlijk niet zo groot. En dan zou Hoekstra dus de kamer in moeten volgens de regels van het CDA als hij lijsttrekker zou worden. Lijkt me niet echt iets voor hem.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_193293311
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 18:15 schreef Hanca het volgende:

[..]

Nou, de kans dat ze de premier leveren is natuurlijk niet zo groot. En dan zou Hoekstra dus de kamer in moeten volgens de regels van het CDA als hij lijsttrekker zou worden. Lijkt me niet echt iets voor hem.
Het is allemaal koffiedik kijken, maar met Hoekstra als boegbeeld die verwikkeld in een tweestrijd tussen VVD en CDA kan ie zo 30 zetels pakken. Geen premier, maar wel vice premier.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_193293392
quote:
7s.gif Op zondag 24 mei 2020 19:52 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Het is allemaal koffiedik kijken, maar met Hoekstra als boegbeeld die verwikkeld in een tweestrijd tussen VVD en CDA kan ie zo 30 zetels pakken. Geen premier, maar wel vice premier.
Ja, maar dat gaat dus niet bij het CDA: de lijsttrekker gaat de kamer in als fractievoorzitter, met als enige uitzondering als ze de premier leveren. Vice-premier gaat niet. Dat zei Buma na de afgelopen verkiezing nog duidelijk, ondanks dat Rutte hem graag in het kabinet wilde hebben.
Kortom: als Hoekstra lijsttrekker wordt, is de kans heel erg groot dat hij na de verkiezingen de kamer in moet. En daar lijkt hij me helemaal niet zo geschikt voor, hij is meer een regeerder dan een controleur.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_193293442
quote:
1s.gif Op zondag 24 mei 2020 19:57 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ja, maar dat gaat dus niet bij het CDA: de lijsttrekker gaat de kamer in als fractievoorzitter, met als enige uitzondering als ze de premier leveren. Vice-premier gaat niet. Dat zei Buma na de afgelopen verkiezing nog duidelijk, ondanks dat Rutte hem graag in het kabinet wilde hebben.
Kortom: als Hoekstra lijsttrekker wordt, is de kans heel erg groot dat hij na de verkiezingen de kamer in moet. En daar lijkt hij me helemaal niet zo geschikt voor, hij is meer een regeerder dan een controleur.
Dat was indertijd een keuze van Buma inderdaad. Maar het is aan de persoon zelf om daarin een keuze te maken. Balkenende was in 2002 ook fractievoorzitter en lijsttrekker, is ook zelf premier geworden.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_193293603
quote:
7s.gif Op zondag 24 mei 2020 20:00 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Dat was indertijd een keuze van Buma inderdaad. Maar het is aan de persoon zelf om daarin een keuze te maken. Balkenende was in 2002 ook fractievoorzitter en lijsttrekker, is ook zelf premier geworden.
Ja, zelf premier. Maar geen andere minister. Dat is echt de regel bij het CDA (al kun je die regel natuurlijk herschrijven).
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  maandag 25 mei 2020 @ 11:33:05 #194
88831 Shreyas
De beste
pi_193301898
Ik hoop op een coalitie tussen VVD, D66 en FvD. Laten we hopen dat deze partijen 76 zetels kunnen halen.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_193302006
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 11:33 schreef Shreyas het volgende:
Ik hoop op een coalitie tussen VVD, D66 en FvD. Laten we hopen dat deze partijen 76 zetels kunnen halen.
D66 en FvD?

Dat zijn aartsvijanden, dat gaat echt niet. Die nieuwe partij van de boeren met PvdD laten samenwerken is net zo waarschijnlijk.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  maandag 25 mei 2020 @ 12:06:12 #196
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_193302543
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 17:52 schreef Hanca het volgende:

[..]

Een verkiezingsstrijd acht ik redelijk onwaarschijnlijk: je laat niet je toppers elkaar afmaken. Ik zie echt geen Asscher/Samson verhaal gebeuren met De Jonge en Hoekstra. Past ook niet bij het CDA. Lijkt me dat er een commissie van oudgedienden komt die gaat kiezen, of zoiets.
Ja, tussen Buma en die ene vrouw, hoe heet ze ookalweer? Was er ook nooit echt een strijd. Het verbaasde mij hoe snel ze opzij stapte en hem de spotlights gunde.

Nu met Hoekstra en de Jonge in de race komt haar tijd waarschijnlijk nooit meer. :')
  maandag 25 mei 2020 @ 12:22:32 #197
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_193302833
Welke premierskandidaten zijn er?

Er is natuurlijk Mark Rutte, en daar houdt het bij de VVD dan ook direct op. Klaas Dijkhoff is nu al een jaar lang op non-actief gesteld na een serie misstappen en dat is wel zo prettig, want het is gewoon een hele vervelende vent. Heeft Mark nog zin in 4 jaar premierschap? Daar lijkt het wel op. Gezien de concurrentie, zal dat ook wel gaan lukken, immers...

De concurrentie is echt bedroevend. De middelgrote oppositiepartijen hebben om te beginnen allemaal lulletjes rozenwater als fractievoorzitters. Jesse Klaver is een inhoudsloos vat met krullen, Lodewijk Asscher is kalend op een manier die hem niet de uitstraling van een wijze man geeft en oogt hoofdzakelijk vermoeid en vermoeiend, en bovenal oninspirerend. Lilian Marijnissen is een lichtend voorbeeld waarom je als partij uiteindelijk het juk van je jonge jaren moet afwerpen en zeker geen familiebanden moet tolereren in de partijtop.

Dan heb je nog Wilders en Baudet. Geert Wilders is ondertussen gewoon irritant aan het worden. Hij zit al 22 jaar in de kamer, zijn partij lijkt op geen enkele manier geïnteresseerd in het bieden van een langetermijnplan, het zoeken naar structurele oplossingen, het drijft volledig op onzinnige moties en goedkope twitterberichtjes. Ronald Goedemondt deed hem, ondertussen alweer 10 jaar geleden, goed na in de oudejaarsconferentie en 10 jaar verder zitten we nog steeds naar zijn verongelijkte limburgse toneelspel te kijken. De lol is er nu wel vanaf. Die ander,
Baudet, is al helemaal een kip zonder kop, die in 3 jaar tijd vaker met fascisten op de foto is gezet dan met zelf ingediende en aangenomen moties, maar dat komt ook omdat ie zoveel selfies plaatst.

Binnen het kabinet worden de partijen ook geleid door druiven. Die van het CDA, Heerma of Haarma komt over als onopvallende ikea-kast, terwijl Rob Jetten de mimiek van een buikspreekpop lijkt te hebben. Lelijke zinnen, gespeelde compassie, en ondertussen niet veel meer doen dan het opsommen van het regeringsbeleid - daar hebben we de regering toch al voor, om dat te doen. Die doen dat dan ook met meer schwung dan deze twee tussenpauzen.

Binnen het kabinet moeten we naast Mark Rutte het vooral zoeken bij de CDA'ers Hoekstra en De Jonge om wat potentiële premierskandidaten te treffen - hoewel D66 wellicht nog wat troeven heeft. De VVD heeft zich immers overtroffen in het aanstellen van incapabele bestuurders zoals Cora van Nieuwenhuizen, de enige wiens gezicht de moeite van het onthouden waard is, is Eric Wiebes, maar die zit dan ook al 6 jaar lang op de moeilijkste dossiers, dus die heeft teveel bagage om ooit nog voor het hoogste ambt te gaan.

Maar goed, Hoekstra en De Jonge dus. Beide zijn ze qua leeftijd en achtergrond volkomen inwisselbaar, op het eerste oog dan, ik zou het eigenlijk niet weten, De Jonge is een stuk flamboyanter en in Nederland is dat niet per se een pré. Hoekstra woont in het Gooi in een tandartswoning en zijn economische beleid is daar dan ook op gebaseerd - niet bepaald een handige uitgangspositie om je mee te onderscheiden van de VVD, maar Wopke heeft de afgelopen jaren ook niet te kennen gegeven dat te willen, integendeel zelfs. Richting de verkiezingen zou het dus leuker zijn als het CDA De Jonge naar voren schuift, maar aangezien die partij steeds verder naar rechts afdaalt, zal dat wel niet. De Jonge heeft ook nog als nadeel dat ie zelfingenomen wordt gevonden, wat ie vast en zeker is, maar aan de andere kant zijn de meeste andere lijsttrekkers dat ook, dus het is een beetje gek om daar nu dan opeens een punt van te maken.

Dan had ik het nog over D66-ministers. Ze hebben met Van Engelshoven en Van Veldhoven echt twee legendarische prutsers neergezet, dus de aanstaande halvering van het zetelaantal is meer dan verdiend. Het is natuurlijk wel zo dat Sigrid Kaag, die ene die volgens de heus niet racistische realisten getrouwd is met een moslimterrorist, het prima doet en deed op Buitenlandse Zaken. Stel je voor dat we Halbe Zijlstra of Stef Blok daar hadden gehad, dat was pas echt erg geweest. Mochten ze nog eens voor een vrouw van de wereld willen kiezen die de schijn heeft om boven goedkope partijretoriek te staan, is zij wel een goede keuze.

Zit er dan verder niet nog iets in de kamer? Nou, dat valt dus tegen. Individuele kamerleden springen er niet echt meer uit, behalve hoofdzakelijk met corruptierelletjes en dergelijke. Bij het CDA zitten nog Mona Keizer (of niet? zit die in de regering? Nou, daar heb je het al: totaal onzichtbaar) en natuurlijk Pieter Omtzigt, de gedroomde premierskandidaat van Thierry Baudet toen die nog een zakenkabinet wilde omdat ie nog geloofde in de kennis en kunde van mensen die ergens verstand van hadden - de ironie.

Bij de SP hadden ze de afgelopen jaren altijd wel aanwezige kamerleden, denk aan Van Bommel, Gesthuizen, Van Dijk en ook nu hebben ze nog Karabulut en Renske Leijten. Helaas, aangezien de SP liever kiest voor een georkestreerde koers richting het nepotisme, gaan ze hier niets mee doen - Karabulut verdwijnt zelfs uit de fractie.

D66 heeft Kees Verhoeven en niemand is nog fan van Kees, GroenLinks heeft überhaupt geen kamerleden behalve Jesse Klaver en de enige bekende PvdA er in de TK is Arib. Nu is Arib natuurlijk een hele goede, met enorm veel status over het hele spectrum heen, maar om haar naar voren te schuiven als premierskandidaat past toch niet echt bij haar. Ze heeft toch iets meer van een handhaver dan van een bestuurder. Aboutaleb, al 5 jaar de enige serieuze premierskandidaat die de PvdA heeft, lijkt ook wat op z'n retour. 12 jaar besturen in Rotterdam doe je niet zonder kleerscheuren.

De ChristenUnie heeft eigenlijk nog best een redelijke fractie. Joël Voordewind zit er bijvoorbeeld in, een bekende naam en ik kan zo 1-2-3 niets slechts over Joël bedenken. Ze zouden ook nog André Rouvoet kunnen opgraven, maar ik denk niet dat kiezers hem serieus gaan nemen als premierskandidaat.

Kortom: Mark Rutte wordt lachend premier, tenzij hij er geen zin in heeft, dan volgt er een machtsvacuüm.
  maandag 25 mei 2020 @ 12:51:19 #198
480574 Smegma.
Ettert lekker onder je toompje
pi_193303259
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 12:22 schreef VoMy het volgende:
Welke premierskandidaten zijn er?

...

Kortom: Mark Rutte wordt lachend premier, tenzij hij er geen zin in heeft, dan volgt er een machtsvacuüm.
Bij D66 vergeet je Ollongren nog te melden. Dat is een vrouw en minister die in brede lagen van de samenleving recht opstaande haren weet op te roepen. Bovendien presteert ze ondermaats, lang ziektebed of niet, daarvoor voerde ze ook weinig uit.

D66 gaat een enorme klap krijgen bij de komende verkiezingen. Kaag lijkt mij een competente vrouw, maar zal geen premier worden. Wellicht wordt D66 dusdanig klein dat ze hooguit voor de vorm gevraagd worden om aan te schuiven bij coalitieonderhandelingen. Of als een beoogde coalitie net een zetel of 5 tekort komt.

Wellicht stopt Rutte in maart 2021 aangezien zijn moeder, met wie hij een hechte band had, is komen te overlijden.
  maandag 25 mei 2020 @ 12:59:46 #199
480574 Smegma.
Ettert lekker onder je toompje
pi_193303365
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 19:01 schreef StarmanFR het volgende:

[..]

FVD en CDA gaat niet lekker samen, maar CDA met GroenLinks ook niet. Op het eind heb je toch weinig 'luxe' om partijen uit te sluiten.
Klopt. Het CDA denkt nog heel graag dat ze de partij zijn die met een zetel of 35-45 wel even beslist hoe de politiek in dit land eruit moet zien. De tendens is al jaren anders.

Hoekstra lijkt mij een geschikte premier en opvolger van Rutte. Dan moet hij wel stand houden in de EU qua coronagelden. Anders is het een te grote knieval en krijgt CDA een flinke dreun.

Momenteel is er nog veel onzeker, de gevolgen van corona voor de samenleving zijn net begonnen. Een coalitie VVD, CDA, Forum en als er nog zetels nodig zijn SGP sluit ik niet uit. VVD heeft geen principiële bezwaren tegen samenwerken met Forum. Bij het CDA verdwijnen die doorgaans wanneer de macht lonkt. Forum zal conservatieve ruggesteun willen. Of wordt het gelet op de coronacrisis dan voor het eerst de Grote Drie regentenpartijen VVD, CDA en PvdA die de coalitie vormen?

Dit laatste zou ik niet erg vinden: door de wol geverfde bestuurderspartijen die de (nasleep van de) coronacrisis goed proberen te begeleiden en Nederland er bovenop helpen. Een beetje links, een beetje rechts, een beetje centrum dat elkaar mooi in evenwicht houd.

[ Bericht 10% gewijzigd door Smegma. op 25-05-2020 13:08:11 ]
  maandag 25 mei 2020 @ 13:28:02 #200
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_193303700
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 12:59 schreef Smegma. het volgende:
Of wordt het gelet op de coronacrisis dan voor het eerst de Grote Drie regentenpartijen VVD, CDA en PvdA die de coalitie vormen?

Dit laatste zou ik niet erg vinden: door de wol geverfde bestuurderspartijen die de (nasleep van de) coronacrisis goed proberen te begeleiden en Nederland er bovenop helpen. Een beetje links, een beetje rechts, een beetje centrum dat elkaar mooi in evenwicht houd.

Daar zal geen PvdA-partijleider zich aan durven branden aangezien men dan na vier jaar weer gedecimeerd kan gaan zitten herbronnen.
We have always been at war with Eastasia.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')