abonnement Unibet Coolblue
pi_192750712
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2020 12:24 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Als ze nu mee gaan in de uitverkoop hebben ze geen/weinig kapitaal meer om volgende collecties in te kopen. Zo simpel werkt het op micro niveau.
Uitverkoop is voor kleine winkeliers niet altijd een vrijwillige' keuze, je moet er in meegaan als alle grote concerns er mee beginnen. Klanten kopen dan bij jou gewoon niks of ze gaan wachten.
pi_192758753
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2020 10:11 schreef Kirumba het volgende:

[..]

Het probleem is. Je kunt in de administratie een te betalen bedrag opnemen, maar is deze op het moment van betalen cash aanwezig om uit te keren? Het is eigenlijk hetzelfde als een te betalen leverancier.
Veel bedrijven moeten nu het ene met het andere gat dichten en wellicht wordt het bedrag van 8% van het brutojaarloon veel ondernemers te machtig.

Met de NOW subsidie wordt in feite maximaal 90% van drie maanden loon overgenomen dus maximaal 90% van 3/12e van het in mei te betalen bedrag.
Die voorziening die je al die tijd netjes op de balans zet, had je ook werkelijk moeten reserveren. Op de bank.. in een oude sok.. boeit niet. Het feit dat er blijkbaar verschillende bedrijven zijn o.a. horeca die nu piepen dat ze het vakantiegeld niet kunnen voldoen, komt op mij over als slechte bedrijfs voering. A) dat potje is wel boekhoudkundig opgebouwd maar niet daadwerkelijk aan de kant gezet b) er is geen spaarpotje aa gelegd. Ik he het dan niet over net startende ondernemers, maar bedrijven die al jaren mee draaien. Als je nu, ondanks die NOW, niet in staat bent in het vakantiegeld uit te betalen, dan komt dat niet alleen door corona. Dan speelde deze manier van in mijn ogen slechte bedrijfsvoering al veel langer.

Maar goed..niet coulant zijn naar je werkgever en akkoord gaan met uitstel kan betekenen dat je helemaal geen baan meer hebt, dus ik kan me voorstellen dat je dan als werknemer van een dergelijk bedrijf eieren voor je geld kiest.

Ik snap dat een situatie zoals ie nu is niet maanden voort kan duren want reserves houden een keer op. Maar dat na 1 maand al de pleures uitbreekt op dat gebied ondanks de steunmaatregelen .. neh, dan is er echt veel meer aan de hand. En om dat maar lukraak op trouwe werknemers af te wimpelen terwijl het gewoon een component van je loon is, weliswaar uitgesteld naar eens per jaar uitbetaling .. nehh.

Plus.. wie zegt dat de boel niet alsnog klapt en je alsnog je uitgestelde vakantiegeld dus niet meer krijgt? Ieder jaar opnieuw lees je dat mensen al massaal het geld niet meer gebruiken naar waar het zijn naam vandaan heeft.. aan vakantie. Maar dat het vaak naar achterstallige betalingen en schulden gaat.
  donderdag 23 april 2020 @ 07:21:46 #53
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_192761891
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2020 14:02 schreef ConnerJohn het volgende:

[..]

Uitverkoop is voor kleine winkeliers niet altijd een vrijwillige' keuze, je moet er in meegaan als alle grote concerns er mee beginnen. Klanten kopen dan bij jou gewoon niks of ze gaan wachten.
want? die zitten graag nog 6 seizoenen met de oude kleding?
Tot nooit .......
  † In Memoriam † donderdag 23 april 2020 @ 08:34:55 #54
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_192762273
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2020 07:21 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

want? die zitten graag nog 6 seizoenen met de oude kleding?
Nee, als de grote ketens hun merkkleding gaan dumpen ga je toch niet het volle pond meer betalen voor dezelfde merken bij de kleinere winkels? Dat is toch geen rocket science? :?
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  † In Memoriam † donderdag 23 april 2020 @ 08:40:26 #55
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_192762302
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2020 22:25 schreef Twinkle20 het volgende:
Ik snap dat een situatie zoals ie nu is niet maanden voort kan duren want reserves houden een keer op. Maar dat na 1 maand al de pleures uitbreekt op dat gebied ondanks de steunmaatregelen .. neh, dan is er echt veel meer aan de hand. En om dat maar lukraak op trouwe werknemers af te wimpelen terwijl het gewoon een component van je loon is, weliswaar uitgesteld naar eens per jaar uitbetaling .. nehh.
Dat verbaast mij ook. Ik zal wel een beetje naïef zijn, maar als in dit land na een week of 6 het halve winkelbestand omvalt is er iets goed mis met de nuchtere Hollandsche Nijverheid. Reserveren we dan helemaal niks meer, houden we dan helemaal geen rekening meer met eventuele tegenvallers of mindere tijden? :?
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_192762321
quote:
99s.gif Op donderdag 23 april 2020 08:40 schreef Cynix ® het volgende:

[..]

Dat verbaast mij ook. Ik zal wel een beetje naïef zijn, maar als in dit land na een week of 6 het halve winkelbestand omvalt is er iets goed mis met de nuchtere Hollandsche Nijverheid. Reserveren we dan helemaal niks meer, houden we dan helemaal geen rekening meer met eventuele tegenvallers of mindere tijden? :?
Amazon lacht zich kapot in ieder geval.
  donderdag 23 april 2020 @ 08:44:12 #57
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_192762331
quote:
99s.gif Op donderdag 23 april 2020 08:40 schreef Cynix ® het volgende:

[..]

Dat verbaast mij ook. Ik zal wel een beetje naïef zijn, maar als in dit land na een week of 6 het halve winkelbestand omvalt is er iets goed mis met de nuchtere Hollandsche Nijverheid. Reserveren we dan helemaal niks meer, houden we dan helemaal geen rekening meer met eventuele tegenvallers of mindere tijden? :?
Dat is nogal lastig met zulke huren en belastingen, naast de internetconcurrent.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  † In Memoriam † donderdag 23 april 2020 @ 08:47:18 #58
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_192762351
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2020 08:44 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Dat is nogal lastig met zulke huren en belastingen, naast de internetconcurrent.
Tsja, dan gaat de grote shake out die toch al jaren aan de gang was, dus weer wat sneller. Zoals van kolenkit via aardgas naar warmtepomp zeg maar. Winkelen is straks iets van de 20e eeuw. Wen er maar aan.
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_192762369
quote:
99s.gif Op donderdag 23 april 2020 08:47 schreef Cynix ® het volgende:

[..]

Tsja, dan gaat de grote shake out die toch al jaren aan de gang was, dus weer wat sneller. Zoals van kolenkit via aardgas naar warmtepomp zeg maar. Winkelen is straks iets van de 20e eeuw. Wen er maar aan.
Je krijgt dalijk een prachtig winkelbeeld met Amazon Restaurant, Amazon Supermarket etc. Is in USA al gaande. Ik zeg al die lachen zich kapot hierom.
pi_192762531
quote:
99s.gif Op donderdag 23 april 2020 08:40 schreef Cynix ® het volgende:

[..]

Dat verbaast mij ook. Ik zal wel een beetje naïef zijn, maar als in dit land na een week of 6 het halve winkelbestand omvalt is er iets goed mis met de nuchtere Hollandsche Nijverheid. Reserveren we dan helemaal niks meer, houden we dan helemaal geen rekening meer met eventuele tegenvallers of mindere tijden? :?
Ik weet niet of je het nieuws een beetje hebt gevolgd de laatste jaren, maar het is nou niet bepaald alsof de retailsector er heel riant voorstaat. En zelfs in betere tijden is het een competitieve sector waarin de winstmarges flinterdun zijn. Dan bouw je niet even reserves op om een vrijwel naar nul dalende omzet een paar maanden op te vangen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_192762600
Bestaat de retail eigenlijk, net als de horeca, niet teveel uit hobbyisten? Als er altijd al zoveel faillissementen zijn, zijn er gewoon teveel winkels met te weinig marge.
pi_192762653
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2020 09:09 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ik weet niet of je het nieuws een beetje hebt gevolgd de laatste jaren, maar het is nou niet bepaald alsof de retailsector er heel riant voorstaat. En zelfs in betere tijden is het een competitieve sector waarin de winstmarges flinterdun zijn. Dan bouw je niet even reserves op om een vrijwel naar nul dalende omzet een paar maanden op te vangen.
Dat niet alleen, voor veel winkels kon deze crisis niet op een slechter moment beginnen. De eerste voorjaarscollecties hingen in de winkel en waren betaald. Een ondernemer laat niet heel veel geld op de bank staan met als doel alleen maar ‘voor het geval dat’. Dat geld gaat geïnvesteerd worden. Het is mij tijdens deze crisis echt opgevallen dat veel mensen er geen bal van snappen, die denken dat elk cafeetje of winkel mega veel winst maakt en daarom maar bergen geld achter kan houden.
  donderdag 23 april 2020 @ 10:16:52 #63
131800 Tarado
capô de fusca
pi_192763432
quote:
5s.gif Op donderdag 23 april 2020 09:15 schreef BEFEM het volgende:
Bestaat de retail eigenlijk, net als de horeca, niet teveel uit hobbyisten? Als er altijd al zoveel faillissementen zijn, zijn er gewoon teveel winkels met te weinig marge.
natuurlijk mislukt er ook veel omdat het beginnende ondernemers zijn maar degenen daarvan die het wel lukt zijn vaak een aanvulling op het grijze winkelbeeld aan eenheidsworst wat we van de reuzen voorgeschoteld krijgen.
pi_192763652
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2020 09:19 schreef ConnerJohn het volgende:

[..]

Dat niet alleen, voor veel winkels kon deze crisis niet op een slechter moment beginnen. De eerste voorjaarscollecties hingen in de winkel en waren betaald. Een ondernemer laat niet heel veel geld op de bank staan met als doel alleen maar ‘voor het geval dat’. Dat geld gaat geïnvesteerd worden. Het is mij tijdens deze crisis echt opgevallen dat veel mensen er geen bal van snappen, die denken dat elk cafeetje of winkel mega veel winst maakt en daarom maar bergen geld achter kan houden.
Mensen projecteren het huishoudboekjedenken al snel ook op ondernemers en de overheid.
Hoe meer concurrentie er op een markt is des te lager de winstmarge. Partijen die een relatieve monopoliepositie hebben kunnen vergaren, van internetbedrijven als Booking en Google tot farmaceuten met een patent halen forse winstmarges. In de retail gebeurt dat zeer zeker niet. Die paar procentjes nettowinst betekenen dat zelfs al zou je dat oppotten je dat vele jaren zou moeten doen om een paar maanden vrijwel zonder omzet te kunnen draaien.
Ik heb wel voldoende financiële buffer om twee jaar zonder inkomen te kunnen, maar dat kan een bedrijf helemaal niet en kun je er ook niet van verwachten.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  † In Memoriam † donderdag 23 april 2020 @ 12:02:45 #65
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_192764979
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2020 09:09 schreef Monolith het volgende:
Ik weet niet of je het nieuws een beetje hebt gevolgd de laatste jaren,...
Nee, totaal niet. Is er iets gaande, dan? 8)7

quote:
maar het is nou niet bepaald alsof de retailsector er heel riant voorstaat. En zelfs in betere tijden is het een competitieve sector waarin de winstmarges flinterdun zijn. Dan bouw je niet even reserves op om een vrijwel naar nul dalende omzet een paar maanden op te vangen.
Zoek dan een baan waar je wel iets mee verdient. Je bent toch niet verplicht om je kut-boetiekje open te houden als het toch niks oplevert? :?
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_192765420
quote:
99s.gif Op donderdag 23 april 2020 12:02 schreef Cynix ® het volgende:

[..]

Nee, totaal niet. Is er iets gaande, dan? 8)7
[..]

Zoek dan een baan waar je wel iets mee verdient. Je bent toch niet verplicht om je kut-boetiekje open te houden als het toch niks oplevert? :?
Dit is natuurlijk ook wel exemplarisch. De winst uit een onderneming en de inkomsten van een ondernemer zijn twee verschillende zaken. Een ondernemer kan gewoon op de loonlijst staan. Het inkomen van de ondernemer is dan heel wat anders dan de winst. Dat de winst laag is betekent ook niet dat het voor de ondernemer niets oplevert.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_192775817
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2020 12:29 schreef Monolith het volgende:

[..]

Dit is natuurlijk ook wel exemplarisch. De winst uit een onderneming en de inkomsten van een ondernemer zijn twee verschillende zaken. Een ondernemer kan gewoon op de loonlijst staan. Het inkomen van de ondernemer is dan heel wat anders dan de winst. Dat de winst laag is betekent ook niet dat het voor de ondernemer niets oplevert.
Ik snap je opmerking niet helemaal denk ik. Verder ben ik het met Cynix eens.

En ik weet dondersgoed waar ik over praat. Ik werd de hele dag met ondernemers in tal van sectoren. Ook horeca, ook retail. En daar doet een groot deel het goed door slimme keuzes te maken, na te denken, lange termijn visie. En een deel wat er vanaf het begin een ongeorganiseerde bende van.maakt. die je daarin probeert te sturen, te adviseren. Een derl pakt dat gelukkig goed en serieus op. Een ander deel ziet alleen hun droom voor ogen die koste wat kost nagejaagd moet worden, ook al weten ze diep van binnen dat het uiteindelijk een groot wankel amateuristische hobby is. Sta je dan met je dikke Tesla en 0 euro op de bank voor de uitbetaling vakantiegeld.

En met die 'ondernemers' heb ik geen medelijden, wel met hun personeel dat niet in de gaten had hoe het werkelijk in elkaar stak.

Als je geen goede marges kumt halen, moet je je afvragen of je wel door moet gaan koste wat kost. Of bedenken hoe je gezondere marges kunt creeeren. DAN ben je pas echt ondernemer.
pi_192775921
quote:
Bogaart geeft aan dat de horecatak niet zielig is. Maar dat het beeld bestaat bij sommige mensen dat de horeca goud geld heeft verdiend, is volgens hem onjuist. 'We leven in een land met 17 miljoen mensen, maar we hadden horeca voor 24 miljoen mensen.'

mensen' - Horeca-ondernemer Rene Bogaart
Bogaart: 'Kijk maar naar je eigen omgeving. Bestemmingsplanmatig werden lege plekken opgevuld met een koffietentje of een broodjeszaak. Die mensen hebben 70 à 80 uur gewerkt voor een minimum salaris. Die mensen hebben dus absoluut de kans niet gehad om wat voor buffer dan ook op te bouwen. Ik heb continu gezegd: als dit drie maanden duurt, dan gaat één op de drie uitvallen. Inmiddels ben ik bang dat we over 40 tot 50 procent gaan praten.'
https://www.omroepwest.nl(...)-een-sluipmoordenaar

Uit de mond van Rene Bogaart die een onderneming runt met in totaal 350 werknemers. Maar geeft wel aan dat een shake-out onvermijdelijk is. Probleem is alleen dat ook de op zich gezonde bedrijven gaan verdwijnen. Het bedrijf van Bogaart redt het tot juni/juli. Daar ben je zo en de kans dat de horeca tegen die enige lucht heeft gekregen is vrij klein.
pi_192775931
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2020 23:27 schreef Twinkle20 het volgende:

[..]

Ik snap je opmerking niet helemaal denk ik. Verder ben ik het met Cynix eens.

En ik weet dondersgoed waar ik over praat. Ik werd de hele dag met ondernemers in tal van sectoren. Ook horeca, ook retail. En daar doet een groot deel het goed door slimme keuzes te maken, na te denken, lange termijn visie. En een deel wat er vanaf het begin een ongeorganiseerde bende van.maakt. die je daarin probeert te sturen, te adviseren. Een derl pakt dat gelukkig goed en serieus op. Een ander deel ziet alleen hun droom voor ogen die koste wat kost nagejaagd moet worden, ook al weten ze diep van binnen dat het uiteindelijk een groot wankel amateuristische hobby is. Sta je dan met je dikke Tesla en 0 euro op de bank voor de uitbetaling vakantiegeld.

En met die 'ondernemers' heb ik geen medelijden, wel met hun personeel dat niet in de gaten had hoe het werkelijk in elkaar stak.

Als je geen goede marges kumt halen, moet je je afvragen of je wel door moet gaan koste wat kost. Of bedenken hoe je gezondere marges kunt creeeren. DAN ben je pas echt ondernemer.
En hoeveel van die ondernemers hebben een kapitaalbuffer die ze in staat stelt om hun lasten een paar maanden te dragen met nul omzet?
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_192779261
quote:
5s.gif Op donderdag 23 april 2020 09:15 schreef BEFEM het volgende:
Bestaat de retail eigenlijk, net als de horeca, niet teveel uit hobbyisten? Als er altijd al zoveel faillissementen zijn, zijn er gewoon teveel winkels met te weinig marge.
Dit, en als je door de gemiddelde winkelstraat loopt zijn er enorm veel winkels die al jaren eigenlijk al niet meer relevant zijn. De enorme groei van winkelketens als Primark, H&M, Zara, etc. en een aantal grote online winkels zoals Zalando van de laatste jaren moet ergens vandaan komen. Heel vervelend voor de mensen die er werken, maar in veel gevallen zal het niet alleen de crisis zijn die deze bedrijven de kop kost.

Daarnaast ook heel veel ondernemers die de laatste jaren heilig geloofden in stenen winkels, terwijl ze links en rechts ingehaald werden door online.
  vrijdag 24 april 2020 @ 10:09:26 #71
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_192779340
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2020 23:36 schreef Monolith het volgende:

[..]

En hoeveel van die ondernemers hebben een kapitaalbuffer die ze in staat stelt om hun lasten een paar maanden te dragen met nul omzet?
Per definitie 0: als je als ondernemer zo veel cash hebt ben je geen ondernemer. Dat geld had je voor expansie kunnen gebruiken.

Als je zo veel geld in kas hebt dan heb je in het verleden kansen gemist.
Tot nooit .......
pi_192779546
Weinig beursgenoteerde bedrijven zullen ook 3 maanden zonder omzet kunnen.
pi_192779785
quote:
99s.gif Op donderdag 23 april 2020 08:34 schreef Cynix ® het volgende:

[..]

Nee, als de grote ketens hun merkkleding gaan dumpen ga je toch niet het volle pond meer betalen voor dezelfde merken bij de kleinere winkels? Dat is toch geen rocket science? :?
De kledingindustrie is ook steeds meer gericht op een snelle doorloop. Alles wat januari-maart binnen komt ligt in mei al in de uitverkoop en is in de tussentijd ook al meerdere malen goedkoper verkocht in kortlopende acties of met kortingscodes. Vanaf juni/juli begint het weer opnieuw met de najaars/wintercollecties. Als je wil kun je het hele seizoen spullen met korting kopen. Voor grote ketens als de bijenkorf is dit te doen (zij gaan ervan uit dat een groot deel van alles wat ze inkopen voor minder weg gaat), maar kleinere winkeliers - die vaak ook nog minder scherp in kunnen kopen en geen online omzet halen, gaat dat natuurlijk niet.
pi_192793456
Ik zie hier ook weer mensen zeggen van winkels hebben de online slag gemist en daarom gaan ze nu failliet. Zijn er überhaupt al modewebwinkels die echt winst maken? Echt winst en niet van de verbloemtermen zoals ebita enz enz. Eind 2018 was het aandeel ondanks alle aandacht die het krijgt slechts 9%, al zou het nu 14% zijn daarmee maakt een webwinkel naast de fysieke winkel de boel nog niet rendabel. Iedereen die hier berichten plaatst is waarschijnlijk actiever online dan de gemiddelde Nederlander en daarom moet je ook verder kijken dan je eigen bubbel. Bepaalde webwinkels hebben sommige branches totaal op hun kop gezet maar mode is nu eenmaal een lastig product om online met winst te verkopen. Er komt teveel terug. Het niet goed meedoen online is een bijzaak vergeleken met de andere problemen in de branche.
  zaterdag 25 april 2020 @ 08:48:35 #75
62913 Blik
The one and Only!
pi_192795485
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2020 02:19 schreef ConnerJohn het volgende:
Ik zie hier ook weer mensen zeggen van winkels hebben de online slag gemist en daarom gaan ze nu failliet. Zijn er überhaupt al modewebwinkels die echt winst maken? Echt winst en niet van de verbloemtermen zoals ebita enz enz. Eind 2018 was het aandeel ondanks alle aandacht die het krijgt slechts 9%, al zou het nu 14% zijn daarmee maakt een webwinkel naast de fysieke winkel de boel nog niet rendabel. Iedereen die hier berichten plaatst is waarschijnlijk actiever online dan de gemiddelde Nederlander en daarom moet je ook verder kijken dan je eigen bubbel. Bepaalde webwinkels hebben sommige branches totaal op hun kop gezet maar mode is nu eenmaal een lastig product om online met winst te verkopen. Er komt teveel terug. Het niet goed meedoen online is een bijzaak vergeleken met de andere problemen in de branche.
Zalando maakt gewoon winst hoor
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')