abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_192578981
Ik zag onlangs een reportage over een bloemenexporteur. Een echte ondernemer die risico's durft te nemen. Hij beklaagde zich nu bij de overheid. A.s. zondag was 't namelijk moederdag in Engeland en dat scheelde flinke omzet.
En de overheid zei: Werk thuis als u kunt. "Alsof je de werkzaamheden in Aalsmeer thuis kunt doen! Dus overheid, kom met een beter plan! En een schadeloosstelling, en snel een beetje!".

Nu wou ik ook altijd bloemenexporteur worden. Toch maar niet gedaan. Te veel risico's. Want stel dat er een wereldwijd virus uitbreekt. Dan mag je niks exporteren. En dan ben je de klos.
Ik denk dat heel veel mensen zo dachten.
En dat was in het voordeel van de bloemenexporteur. Doordat veel mensen te bang zijn om een dergelijke onderneming te beginnen was deze bloemenexporteur spekkoper, want hij staat daardoor met weinigen aan te bieden terwijl er uit de hele wereld vraag is.

"Tsja, je moet risico's durven nemen, als ondernemer" zal hij wellicht op menige verjaardag hebben gezegd, terwijl er allerlei "loonslaven" een beetje beteuterd voor zich uit zaten te staren en te mijmeren "Ik doe iets niet goed...".

Maar ja, nu moeten al die loonslaven extra belasting betalen omdat meneer de ondernemer ineens zielig is...

En hoe zit dat met de ijsco-boer die een regenachtige zomer niet had voorzien. Of de paraplu-verkoper, die een droge zomer niet had voorzien.
Een corona-virus is een optreden van een organisme/virus? waarvan niemand de komst kan voorspellen. Hetzelfde geldt ook voor het weer, want dat is ook afhankelijk van onvoorspelbare organismen.
Dus hoever moeten we medelijden hebben met de gedupeerde ondernemers?
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_192579015
Je kan toch prima met je ijskar bij de mensen langs gaan? Ik vind heel veel 'ondernemers' maar zielige tosti's in deze crisis. Echt zo snel mogelijk allemaal hun handjes ophouden bij vadertje staat.
pi_192579072
quote:
1s.gif Op zondag 12 april 2020 11:17 schreef Document1 het volgende:
Je kan toch prima met je ijskar bij de mensen langs gaan? Ik vind heel veel 'ondernemers' maar zielige tosti's in deze crisis. Echt zo snel mogelijk allemaal hun handjes ophouden bij vadertje staat.
Net wat ik zeg.
Je bent ondernemer of niet. En wellicht is het eerder bijzonder dat we de afgelopen 70 jaar géén virus hebben gehad, dan het feit dat we er nu wél één hebben.
In die 70 jaar dat zo'n bedrijf booming gaat kan het wellicht een financiële buffer opbouwen. Maar dat is aan de ondernemer zelf. Met name als je exporteur bent kunnen er 1001 redenen zijn waarom ineens een export niet door gaat. Dat hoort bij de afweging/risico als ondernemer.
pi_192579095
quote:
1s.gif Op zondag 12 april 2020 11:17 schreef Document1 het volgende:
De staat roept daar ook gewoon toe op. Vergeet niet dat er achter de steunverlening een groter doel zit. Namelijk het stutten van de economie. Een slechte zomer treft misschien de ijscoman, dit treft iedereen.
zie email 27 oktober
pi_192579128
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 11:24 schreef trein2000 het volgende:

[..]

De staat roept daar ook gewoon toe op. Vergeet niet dat er achter de steunverlening een groter doel zit. Namelijk het stutten van de economie. Een slechte zomer treft misschien de ijscoman, dit treft iedereen.
Naja Als ik net bij WNL een Nikkie Plessen zie die daar zit als selfmade miljonair en verkondigt dat ze zo snel mogelijk alle aanvragen heeft ingestuurd dan denk ik wel dat het geld naar de verkeerde mensen gaat.
pi_192579133
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 11:24 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Niet de mondkapjesverkoper. En ook niet meneer Ab Osterhaus met zijn Pharma-bedrijfje. En wat is "de economie"? Waarom moeten de "oude bedrijven", zoals vliegtuigmaatschappijen, betaalde voetballers, betaalde artiesten/zangers die hun brood verdienden met mega-events weer in ere worden hersteld. Laten we eerst maar eens afwachten of die markt na de crisis nog wel bestaat. Doe als Marga Bult. Zij was zangeres/artiest, en is nu verpleegster. Klaar.
pi_192579134
Een echte ondernemer moet dit gewoon prima op kunnen vangen anders ben je sowieso ongeschikt en toch niet zo stoer en zelfstandig als dat je misschien dacht. Sowieso heel onverstandig ook om niet voldoende geld achter de hand te houden waarmee je het iig een paar jaar uit kunt zingen.

Dus ja de kneusjes vallen nu om en daar kan iedereen weer aan meebetalen helaas.
Ik hoop ook dat het deze lui verboden wordt om als zelfstandige te opereren in de toekomst.
pindazakje
pi_192579176
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 11:27 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Niet de mondkapjesverkoper. En ook niet meneer Ab Osterhaus met zijn Pharma-bedrijfje. En wat is "de economie"? Waarom moeten de "oude bedrijven", zoals vliegtuigmaatschappijen, betaalde voetballers, betaalde artiesten/zangers die hun brood verdienden met mega-events weer in ere worden hersteld. Laten we eerst maar eens afwachten of die markt na de crisis nog wel bestaat. Doe als Marga Bult. Zij was zangeres/artiest, en is nu verpleegster. Klaar.
Omdat in de evenementenbranche ook heel veel mensen werken. Of in de luchtvaart. Of in de voetballerij. Gewoon mensen zoals jij en ik. Daar zijn ook gewoon gezinnen van afhankelijk.
zie email 27 oktober
pi_192579441
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 11:30 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Omdat in de evenementenbranche ook heel veel mensen werken. Of in de luchtvaart. Of in de voetballerij. Gewoon mensen zoals jij en ik. Daar zijn ook gewoon gezinnen van afhankelijk.
Vroeger had je ook een mandenvlechters-industrie, of een klompenmakersbedrijf, en in de vijftiger/zestiger jaren waren hele gezinnen afhankelijk van een hoela-hoep-onderneming.
Die moesten op een gegeven moment ook wat anders zoeken.
Domweg omdat er geen vraag meer was naar hun producten. Dat lot kan nu ook gelden voor vliegmaatschappijen, betaalde voetbalclubs en de entertainment industrie.
Gewoon flexibel zijn.
Net als Marga Bult.
  zondag 12 april 2020 @ 12:00:47 #10
131800 Tarado
capô de fusca
pi_192579481
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 11:27 schreef Hyaenidae het volgende:
Een echte ondernemer moet dit gewoon prima op kunnen vangen anders ben je sowieso ongeschikt en toch niet zo stoer en zelfstandig als dat je misschien dacht. Sowieso heel onverstandig ook om niet voldoende geld achter de hand te houden waarmee je het iig een paar jaar uit kunt zingen.

Dus ja de kneusjes vallen nu om en daar kan iedereen weer aan meebetalen helaas.
Ik hoop ook dat het deze lui verboden wordt om als zelfstandige te opereren in de toekomst.
wat is een echte ondernemer?

Ik denk dat 90% van de zzpers liever in loondienst hadden gewerkt maar gedwongen worden het op deze manier te doen en ook dat zijn ondernemers.

Dus waar komt dat waanidee vandaan dat echte ondernemers het 2 jaar moeten kunnen uitzingen zonder dat ze wat verdienen?
pi_192579552
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 12:00 schreef Tarado het volgende:

[..]

wat is een echte ondernemer?

Ik denk dat 90% van de zzpers liever in loondienst hadden gewerkt maar gedwongen worden het op deze manier te doen en ook dat zijn ondernemers.

Dus waar komt dat waanidee vandaan dat echte ondernemers het 2 jaar moeten kunnen uitzingen zonder dat ze wat verdienen?
Een ZZP-er bespaart geld omdat hij al die premies niet hoeft af te dragen. Dat scheelt ook voor een opdrachtgever. Feit is wél dat ie dan zelf voor een buffer moet zorgen, en in zijn maandelijks uitgavenpatroon de tering naar de nering moet zetten. Probleem (en dat is een sociaal-maatschappelijk-educatief probleem, en geen landelijk financieel probleem) is dat veel mensen (dus ook ZZP'ers) geen/minder budgettaire kwaliteiten hebben.
pi_192579567
zelfs ik als niet ondernemer heb een buffer om de komende 2 jaar te overleven zonder werk.
pi_192579575
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 12:00 schreef Tarado het volgende:
Interessante stelling. Ik heb altijd het idee dat 90% van de ZZP'ers bewust kiezen voor het ondernemerschap terwijl ze ook prima ergens anders een baan hadden kunnen vinden. Is een puur onderbuiksgevoel wat ik nooit heb kunnen staven met cijfers.
One man's trash, another man's treasure.
pi_192579589
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 11:56 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Vroeger had je ook een mandenvlechters-industrie, of een klompenmakersbedrijf, en in de vijftiger/zestiger jaren waren hele gezinnen afhankelijk van een hoela-hoep-onderneming.
Die moesten op een gegeven moment ook wat anders zoeken.
Domweg omdat er geen vraag meer was naar hun producten. Dat lot kan nu ook gelden voor vliegmaatschappijen, betaalde voetbalclubs en de entertainment industrie.
Gewoon flexibel zijn.
Net als Marga Bult.
Je denkt er allemaal wat makkelijk over geloof ik. ‘Gewoon flexibel zijn’ ik vind het wat makkelijk roepen. Wie gaat dat betalen?
zie email 27 oktober
pi_192579600
Maar die ondernemer wordt niet gecompenseerd. Hij krijgt geld om zijn personeel te kunnen blijven betalen, meer ook niet. Andere kosten blijven doorlopen.
.
  zondag 12 april 2020 @ 12:13:26 #16
131800 Tarado
capô de fusca
pi_192579603
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 12:07 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Een ZZP-er bespaart geld omdat hij al die premies niet hoeft af te dragen. Dat scheelt ook voor een opdrachtgever. Feit is wél dat ie dan zelf voor een buffer moet zorgen, en in zijn maandelijks uitgavenpatroon de tering naar de nering moet zetten. Probleem (en dat is een sociaal-maatschappelijk-educatief probleem, en geen landelijk financieel probleem) is dat veel mensen (dus ook ZZP'ers) geen/minder budgettaire kwaliteiten hebben.
Een ZZPer bespaart vooral de opdrachtgever geld, we hoeven niet te doen alsof dit niet een verkapte werkgever-werknemer relatie in de meeste gevallen, is gewoon omzeilen van regels en dus kosten.
pi_192579612
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 11:27 schreef Hyaenidae het volgende:

In een geval van een tuinbouw-onderneming moet je volgens jou dus.. even rekenen:

Wij vernietigen nu 25.000 euro per dag omdat de vraag totaal weggevallen is. Dit maal 365-104= 261 dagen is ¤6.250.000 alleen al aan weggegooid product dus exclusief alle andere kosten (loon, rente en aflossing, grondstoffen etc.).

Dit maal 3 jaar, dus volgens jou moet een bedrijf dat zo'n ¤9.000000 omzet heeft, even ¤18.750.000 als reserve aanhouden, want anders ben je een kneusje?

Het is duidelijk dat jij er echt niks van snapt.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 12-04-2020 12:17:33 ]
  zondag 12 april 2020 @ 12:17:14 #18
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_192579645
quote:
1s.gif Op zondag 12 april 2020 12:14 schreef JochemSjakie het volgende:

[..]

In een geval van een tuinbouw-onderneming moet je volgens jou dus.. even rekenen:

Wij vernietigen nu 25.000 euro per dag omdat de vraag totaal weggevallen is. Dit maal 365-104= 261 dagen is ¤6.250.000 alleen al aan weggegooid product dus exclusief alle andere kosten (loon, rente en aflossing, grondstoffen etc.).

Dit maal 3 jaar, dus volgens jou moet een bedrijf 18.750.000 als reserve aanhouden, want anders ben je een kneusje?

Als je 25k per dag om wilt zetten dan wel ja, dan ben je geen kleine ondernemer meer en is 18 miljoen geen gek bedrag.
Wat denk je dat Shell nu voor verliezen draait? Hoor je die janken? Nee, want Shell is een goede onderneming die niet meteen het handje ophoudt bij de eerste de beste tegenslag.
pindazakje
pi_192579646
quote:
1s.gif Op zondag 12 april 2020 12:13 schreef Fer het volgende:
Maar die ondernemer wordt niet gecompenseerd. Hij krijgt geld om zijn personeel te kunnen blijven betalen, meer ook niet. Andere kosten blijven doorlopen.
volgens mij krijgen ze 2 dingen.
pi_192579670
quote:
1s.gif Op zondag 12 april 2020 12:14 schreef JochemSjakie het volgende:

[..]

Dit maal 3 jaar, dus volgens jou moet een bedrijf dat zo'n ¤9.000000 omzet heeft, even ¤18.750.000 als reserve aanhouden, want anders ben je een kneusje?

voor een bedrijf met een omzet van 25.000 euro lijk mij dat peanuts?
pi_192579672
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 12:17 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Als je 25k per dag om wilt zetten dan wel ja, dan ben je geen kleine ondernemer meer en is 18 miljoen geen gek bedrag.
Wat denk je dat Shell nu voor verliezen draait? Hoor je die janken? Nee, want Shell is een goede onderneming die niet meteen het handje ophoudt bij de eerste de beste tegenslag.
Shell kan zijn product bewaren, wij niet.

25k is niet de omzet per dag. Dat zijn de kosten van het product dat we nu weg moeten gooien. De omzet is zo'n 35k per dag.

En geen enkele ondernemer heeft 3x zijn jaaromzet in reserve, maar volgens jou moet dat wel anders ben je een kneusje.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-04-2020 12:21:16 ]
pi_192579690
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 12:19 schreef fespo het volgende:

[..]

voor een bedrijf met een omzet van 25.000 euro lijk mij dat peanuts?
En hoe precies denk jij twee maal je jaaromzet als reserve aan te houden?

En omzet is geen winst he.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 12-04-2020 12:21:51 ]
pi_192579695
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 12:19 schreef JochemSjakie het volgende:

[..]

25k is niet de omzet per dag. Dat zijn de kosten van het product dat we nu weg moeten gooien. De omzet is zo'n 35k per dag.

En geen enkele ondernemer heeft 3x ziin jaaromzet in reserve, maar volgens jou moet dat wel anders ben je een kneusje.
en dat gaat er nou precies mis.
al is de helft, maar niet 3 maanden :')
  zondag 12 april 2020 @ 12:24:54 #24
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_192579738
quote:
1s.gif Op zondag 12 april 2020 12:19 schreef JochemSjakie het volgende:

[..]

En geen enkele ondernemer heeft 3x zijn jaaromzet in reserve, maar volgens jou moet dat wel anders ben je een kneusje.
Een goede defensieve ondernemer heeft dat wel degelijk.
En nee dat zijn niet de ondernemers die alles lenen bij de bank en ook meteen een nieuwe X5 aanschaffen/leasen na een goed jaar gedraaid te hebben, dat zijn ondernemers die dat geld opzij zetten om gezonde reserves op te bouwen.
pindazakje
pi_192579739
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 12:21 schreef fespo het volgende:

[..]

en dat gaat er nou precies mis.
al is de helft, maar niet 3 maanden :')
Onmogelijk voor een hoop bedrijven.

Voor een reserve van 1 jaar zouden wij dan 3 tot 4 jaar geen cent kunnen investeren. Ommogelijk mede door steeds zwaardere eisen van de consument en overheid.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')