abonnement Unibet Coolblue
  Moderator zondag 5 juli 2020 @ 21:18:40 #251
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_193948911
Ik ben bezig de eerste foto's in te scannen :)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zondag 5 juli 2020 @ 21:28:28 #252
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_193949026
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 17:05 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Landschaftspark Duisburg is leuk :Y Ben er twee jaar geleden een paar uur geweest op doorreis maar dat is groot genoeg om een hele dag rond te banjeren.
Klopt, daar kun je ook door de gebouwen/installaties lopen. Hier er alleen rondom, dat wist ik niet. Hoewel, volgens mij kun je met een gids nog wel op andere plaatsen komen.

Op LaPaDu waren nu ook gedeelten gesloten ivm onderhoud las ik op Flickr. Vorig jaar waren er ook gedeelten afgesloten, maar geen idee of er nu nog meer is afgesloten.

Kon jij wel in oven 1 en 2 klimmen?
Als je via de hoofdingang binnen komt heb je tussen de hoogovens een open ruimte. Helemaal links staat oven 5. Op die open plek stonden 3 en 4 en rechts staan 1 en 2 nog. Daar waren toen werkzaamheden aan gaande.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_193951033
quote:
1s.gif Op zondag 5 juli 2020 21:28 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Klopt, daar kun je ook door de gebouwen/installaties lopen. Hier er alleen rondom, dat wist ik niet. Hoewel, volgens mij kun je met een gids nog wel op andere plaatsen komen.

Op LaPaDu waren nu ook gedeelten gesloten ivm onderhoud las ik op Flickr. Vorig jaar waren er ook gedeelten afgesloten, maar geen idee of er nu nog meer is afgesloten.

Kon jij wel in oven 1 en 2 klimmen?
Als je via de hoofdingang binnen komt heb je tussen de hoogovens een open ruimte. Helemaal links staat oven 5. Op die open plek stonden 3 en 4 en rechts staan 1 en 2 nog. Daar waren toen werkzaamheden aan gaande.
Geen idee :P Te lang geleden :D
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  Moderator zondag 5 juli 2020 @ 23:43:13 #254
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_193951112
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 23:34 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Geen idee :P Te lang geleden :D
Ben je al zo oud dat twee jaar geleden al te lang is geleden ;-)
Er was gisteren trouwens al geopperd om daar ook eens te gaan kijken...
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator maandag 6 juli 2020 @ 00:02:28 #255
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_193951291
Als ik dat zo lees, kun je dat überhaupt niet bezoeken...
En op dit moment kun je ook niet oven 5 bekijken, helaas is daar alleen maar een korte melding van zichtbaar op de site en zodra je die hebt weggeklikt vind je daarover verder ook niets.

https://www.landschaftspark.de/en/
Kranplätze müssen verdichtet sein
  maandag 6 juli 2020 @ 00:25:32 #256
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_193951573
Sowieso doet die hele site het maar half bij mij :? .
Huilen dan.
pi_193955708
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 23:43 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Ben je al zo oud dat twee jaar geleden al te lang is geleden ;-)
Tuurlijk joh :+ Alsof ik de hele plattegrond en alle namen ken als ik er twee uur rondgelopen heb twee jaar geleden :')
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  maandag 6 juli 2020 @ 11:21:38 #258
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_193956098
Ja.
Huilen dan.
pi_193956269
quote:
16s.gif Op maandag 6 juli 2020 11:21 schreef Isdatzo het volgende:
Ja.
Nee.
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  Moderator maandag 6 juli 2020 @ 11:34:30 #260
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_193956337
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 10:55 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Tuurlijk joh :+ Alsof ik de hele plattegrond en alle namen ken als ik er twee uur rondgelopen heb twee jaar geleden :')
Je hoeft niet kwaad te worden :P Ik onthoud dat meestal wel hoe dat zoiets is opgebouwd zeg maar. Zo'n hoogoven is nou niet direct iets wat je over het hoofd ziet.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator maandag 6 juli 2020 @ 11:35:29 #261
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_193956358
* derLudolf pakt potlood en papier en tekent plattegrond zoals in zijn brein
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator maandag 6 juli 2020 @ 15:00:29 #262
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_193958724
Tekening leek nog aardig te kloppen :+
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_193959643
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 14:14 schreef derLudolf het volgende:
Al twee rollen ontwikkeld vandaag, waarvan eentje van gisteren. Even paar uurtjes wachten zodat ik weer een droge spoel heb, dan kan nummer twee ook nog.

Morgen even naar de Hema om de kleurenfilm in te leveren.
Dus zwart/wit ontwikkel je zelf en kleur gaat naar de HEMA? Dat de HEMA dat nog doet...
Ben erg benieuwd naar het resultaat.

Heb ergens gelezen dat analoge foto's/film qua resolutie niet onderdoet voor een 4K beeldscherm.
Heb op de middelbare school een cursus negatieven ontwikkelen gevolgd en van wat ik er nog van weet was het een heel proces, en vooral een kwestie van proberen met verschillende tijden laten liggen in die verschillende baden.
Vroeger met een analoge camera allemaal foto's maken op vakantie - daarbij geen flauw idee of het uberhaupt lukte... na weken, bij thuiskomst, de boel laten ontwikkelen en dan na een paar dagen wachten eindelijk bij de fotozaak de fotomappen ophalen....
En eindelijk zie je en herbeleef je je vakantie weer.
Hoe anders dan tegenwoordig, dat je direct kunt checken of de foto gelukt is...
Dat is ook een verschil trouwens: met analoog ben je noodzakerlijkerwijs spaarzaam met het maken van de foto's en zoek je de juiste compositie.... Nu met digitaal schiet ik zo honderden foto's per sessie, en heel veel worden qua kwaliteit beoordeeld met de delete toets... :+

[ Bericht 1% gewijzigd door gebrokenglas op 06-07-2020 17:16:14 ]
  Moderator maandag 6 juli 2020 @ 18:08:20 #264
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_193961507
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 16:09 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

Dus zwart/wit ontwikkel je zelf en kleur gaat naar de HEMA? Dat de HEMA dat nog doet...
Ben erg benieuwd naar het resultaat.
HEMA doet het zelf niet meer, maar ze sturen het op maar Fuji in Steenbergen. Als ik het vandaag had ingeleverd had ik het woensdag op kunnen halen. Veel fotografen sturen het daar ook heen, maar HEMA heeft er wel een eigen lijn geloof ik.

quote:
Heb ergens gelezen dat analoge foto's/film qua resolutie niet onderdoet voor een 4K beeldscherm.
Als we het hebben over cine-film dacht ik dat uit 35mm film ruim 4K resolutie kan worden behaald. Dan heb je nog 70mm, dan haal je dus zo'n 16K.

Maar goed, echt projecteren van film gebeurd niet zo veel meer. Er zijn nog best wel wat vooraanstaande regisseurs die het liefst op film werken. En gebruik van die film neemt ook toe. Christopher Nolan is verknochte gebruiker van het 70mm formaat.
In Amsterdam, bij Eye hebben ze nog een Philips DP70 staan. DP staat in deze voor Dual Purpose, we kan zowel 35mm als 70mm mee worden geprojecteerd.

Ik denk dat 35mm het meest voorkomende was in bioscopen. Het is in elk geval mogelijk 16mm op te blazen naar 35mm of 70mm te verkleinen naar 35mm. Maar een aantal bioscopen projecteerde dus met 70mm.

Ik vond de film Dunkirk zelf een beetje tegen vallen. Maar deze techniek is toch prachtig om te zien? O+

quote:
Heb op de middelbare school een cursus negatieven ontwikkelen gevolgd en van wat ik er nog van weet was het een heel proces, en vooral een kwestie van proberen met verschillende tijden laten liggen in die verschillende baden.
Dat is vooral met zwart/wit afdrukken zo. Voor de meeste ontwikkelaar/filmcombinaties zijn wel tijden beschikbaar op the Massive Developer chart
https://www.digitaltruth.com/devchart.php

Met afdrukken, wat ik zelf niet doe, maak je inderdaad verschillende stroken met trapjes belichten. 2 seconden en dan telkens twee seconden langer bijvoorbeeld. Zie hier, vanaf 12:00 minuten

C41, E6 (ontwikkelen van kleur negatief resp. positief) en RA4 (afdrukken van kleurennegatief) zijn gestandaardiseerd. Geen idee in hoeverre je daar nog mee kunt spelen. Heb ik me nooit in verdiept.

Na het ontwikkelen scan in alles (zw en kleur) in.

quote:
Vroeger met een analoge camera allemaal foto's maken op vakantie - daarbij geen flauw idee of het uberhaupt lukte... na weken, bij thuiskomst, de boel laten ontwikkelen en dan na een paar dagen wachten eindelijk bij de fotozaak de fotomappen ophalen....
En eindelijk zie je en herbeleef je je vakantie weer.
Hoe anders dan tegenwoordig, dat je direct kunt checken of de foto gelukt is...
Dat is ook een verschil trouwens: met analoog ben je noodzakerlijkerwijs spaarzaam met het maken van de foto's en zoek je de juiste compositie.... Nu met digitaal schiet ik zo honderden foto's per sessie, en heel veel worden qua kwaliteit beoordeeld met de delete toets... :+
Klopt, soms loop je een hele tijd te turen die de zoeker en maak je alsnog geen foto. Heerlijk. De beleving van de afdrukken mis ik dan, maar ik heb inmiddels wel een paar platen die ik zelf eens nat zou willen afdrukken vergroten.
Zaterdag ging er wat dat betreft wel bij. 39 foto's gemaakt, oftewel 3 rollen film :Y
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 6 juli 2020 @ 18:26:06 #265
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_193961780
quote:
1s.gif Op maandag 6 juli 2020 18:08 schreef derLudolf het volgende:

C41, E6 (ontwikkelen van kleur negatief resp. positief) en RA4 (afdrukken van kleurennegatief) zijn gestandaardiseerd. Geen idee in hoeverre je daar nog mee kunt spelen. Heb ik me nooit in verdiept.

Afgezien van de boel goed warm kunnen houden zijn C41 en E-6 eigenlijk heel eenvoudige processen om te doen.
Met C41 kun je nog wel een beetje experimenteren om er een tandje meer contrast in te krijgen of dat contrast juist een beetje te verlagen.
Omdat je echter maar papier in één gradatie hebt heb je niet zo gek veel speelruimte.

E-6 laat dan wel weer push/pull-ontwikkeling toe maar het is slechts zelden dat dat meer nut heeft dan een 'redding'. Over het algemeen worden je resultaten na een push of pull niet echt dat je zegt van beter.

Kleurprocessen zelf doen hoeft voor de chemische kwaliteit niet. Voor de kosten evenmin want het is net zo duur als laten doen.
Enige reden waarom ik zelf in het verleden C41 deed was vanwege de snelheid. Weekendje fotograferen en zondagavond hing de opbrengst al te drogen.
Met de laboratoria van toen kon zelf doen nóg een voordeel hebben namelijk geen films vol met krassen, vingerafdrukken en droogvlekken.
Met een Jobo trommelprocessor kon ik vier kleinbeeld of 2x 120-spoel per run ontwikkelen in een minimaal beetje vloeistof. Eenmaal in de trommel en op de processor was het geheel dan in een minuut of tien gepiept.

Voor pure donkerekamerfun moet je trouwens geen kleurenfilms ontwikkelen. Zwartwit is veel leuker om mee te spelen met verschillende films en vooral heel veel verschillende ontwikkelstoffen en manieren om te ontwikkelen. Als je de tijd en de ruimte hebt raak je eenvoudigweg niet uitgespeeld en vind je steeds weer een manier om nog iets mooiers of nog iets beters bij elkaar te ontwikkelen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator maandag 6 juli 2020 @ 19:42:48 #266
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_193962831
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 18:26 schreef Ouwesok het volgende:
Voor pure donkerekamerfun moet je trouwens geen kleurenfilms ontwikkelen. Zwartwit is veel leuker om mee te spelen met verschillende films en vooral heel veel verschillende ontwikkelstoffen en manieren om te ontwikkelen. Als je de tijd en de ruimte hebt raak je eenvoudigweg niet uitgespeeld en vind je steeds weer een manier om nog iets mooiers of nog iets beters bij elkaar te ontwikkelen.
Klopt, wat betreft kwaliteit heeft het voor mij weinig nut om C41 en E6 zelf te doen. Het is toch een standaard proces. Hoewel ik in april een aantal films (2 stuks, C41) heb terug gekregen met een heel dun groen streepje op de scan. Ik vermoed iets met een wieltje/roller waar iets mis mee was. Ik heb geen ruimte om een vaste doka op te zetten, wat flessen fixeer, stopbad en ontwikkelaar en een Spatterson tankje past in een doos in een stelling. Een complete Jobo met alles er op en aan, vreet iets meer ruimte.

ZW ontwikkelen vind ik leuk inderdaad. Oneindig veel combinaties tussen ontwikkelaar en film zijn mogelijk. Vaak gelezen advies is met een film en een ontwikkelaar te beginnen en die door en door te leren kennen.
Ik vind het veel te leuk om overal wat mee te "rommelen". Inmiddels heb ik twaalf soorten film en vier verschillende ontwikkelaars geprobeerd. En ik heb nog vijf onbekende films liggen.

Ik heb inmiddels wel al een voorkeur ontwikkelt voor welke combinaties ik mooi vind en welke minder :Y
Delta 100 in ID11 vond ik niet mooi, maar in Rodinal wel. FP4+ in ID11 is daarentegen weer prachtig.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator maandag 6 juli 2020 @ 19:44:08 #267
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_193962848
Laten we heb over de verscheidenheid aan ZW papier, ontwikkelaars en toners dan nog helemaal niet hebben O-)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 6 juli 2020 @ 22:35:38 #268
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_193966071
quote:
1s.gif Op maandag 6 juli 2020 19:44 schreef derLudolf het volgende:
Laten we heb over de verscheidenheid aan ZW papier, ontwikkelaars en toners dan nog helemaal niet hebben O-)
Het papierproces zijn hele boeken over vol geschreven en zelfs daar staat nog niet alles in.

Nog zieker wordt het als je met klassieke barytpapieren begint voor zover nog voorhanden. Na verloop van tijd kom je erachter dat zwart en zwart soms een wereld van verschil kan zijn.
Ook bij de modernere kunststofgecoate papieren zet daar nog een verschil in, zelfs bij dezelfde papierontwikkelaar op dezelfde papiersoort 8)7
We hebben ooit eens onderzocht of het waar was dat zwarten zwarter toonden wanneer je een infrarooddroger gebruikte tegenover een heteluchtdroger. Het zijn geen straatlengten maar het oogt zwarter.
[sub]De densitometer dacht ver overigens anders over, het werd allemaal even zwart, alleen kwam het oppervlak er bij infrarooddrogen net iets mooier uit te zien. Gezichtsbedrog dus maar wel van het juiste soort.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator maandag 6 juli 2020 @ 22:57:10 #269
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_193966395
Barietpapier is ook nog wel vrij veel keuze in.

Wat betreft RC papier heeft Ilford eind oktober vorig jaar een nieuwe generatie gelanceerd. De RC en FB varianten komen nu nagenoeg overeen qua tijden, oftewel, je kunt een test doen op RC en dan voor het eggie op duurder FB.

Liep vorig jaar met m'n M645 door Münster en werd door iemand aangesproken, ze waren van z'n fotoclub bezig een tentoonstelling aan het opbouwen. Ik was van harte welkom om even te kijken. De mooiste zwart wit foto's die er hingen waren afdrukken op bariet.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  FOK!fotograaf maandag 6 juli 2020 @ 23:07:23 #270
364681 over_hedge
pi_193966553
Iemand hier die bekend is met de waddeneilanden? Welke is het mooiste voor fotos? En dan voornamelijk voor sterren fotos?
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  maandag 6 juli 2020 @ 23:10:29 #271
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_193966613
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 23:07 schreef over_hedge het volgende:
Iemand hier die bekend is met de waddeneilanden? Welke is het mooiste voor fotos? En dan voornamelijk voor sterren fotos?
Terschelling is het meest veelzijdige eiland. Het oostelijk deel van het eiland is prima voor een hemel met weinig lichtvervuiling, maar dat gaat je op de meeste andere waddeneilanden ook wel lukken.
Huilen dan.
  Moderator maandag 6 juli 2020 @ 23:12:01 #272
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_193966640
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 23:07 schreef over_hedge het volgende:
Iemand hier die bekend is met de waddeneilanden? Welke is het mooiste voor fotos? En dan voornamelijk voor sterren fotos?
Rottumeroog :+


Ik dacht dat Schiermonnikoog de donkere gemeente van NL was, gevolgd door Westerwolde.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  FOK!fotograaf maandag 6 juli 2020 @ 23:15:34 #273
364681 over_hedge
pi_193966687
Oke gaat dus

Texel (omdat dit https://www.cameranu.nl/n(...)toplek-van-nederland )
Terschelling
of Schiermonnikoog worden :P

Heb nog even om te kiezen :D In Aug heb je vaak sterrenregen. Dus willen eens kijken of we dat op de foto kunnen zetten. Maar meteen wel leuk als we het rest van het weekend ook wat te doen hebben
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  Moderator woensdag 8 juli 2020 @ 00:52:32 #274
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_193983348
Texel is het grootste dus meer oppervlakte om te fotograferen :7

Probleem opgelost.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  woensdag 8 juli 2020 @ 00:54:22 #275
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_193983355
quote:
1s.gif Op woensdag 8 juli 2020 00:52 schreef derLudolf het volgende:
Texel is het grootste dus meer oppervlakte om te fotograferen :7

Probleem opgelost.
Waarvan het grootste deel landbouw. Daarvoor hoef je niet naar een waddeneiland :P .

Terschelling is het meest gevarieerd, dus het meest te zien. Makkelijk zat :7 .
Huilen dan.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')