abonnement Unibet Coolblue
pi_192799056
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2020 15:50 schreef cemeteryslut het volgende:
[ afbeelding ]

Dit is ook een gek verhaal, 150 positief getest, nul met symptomen. Waarom zijn er 150 symptoom loze mensen getest? En waarom die 150 van de 450 die er wonen. Hoe.
En je vraagt je af wat voor immigranten er zitten? Zieke en zwakke ouderen of vooral jonge, gezonde, mannen?
pi_192799094
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2020 10:27 schreef Anton91 het volgende:
@:Za

Geen andere bron(nog) kunnen vinden maar een interessant artikel:

https://www.telegraaf.nl/(...)en-tegen-coronavirus
[..]

In twee weken 2% erbij, maar met 2 datapunten en geen idee hoe de data verzameld is is er weinig over te zeggen. Maar met een toename van 1% per week zou het lang duren voor er herd immunity is.
pi_192799200
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2020 12:57 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

In twee weken 2% erbij, maar met 2 datapunten en geen idee hoe de data verzameld is is er weinig over te zeggen. Maar met een toename van 1% per week zou het lang duren voor er herd immunity is.
Dat zou dan heel erg lang duren, maar hoe hoger het percentage mensen is dat anti stoffen heeft (en als zij immuun zijn) hoe lager de R0 komt te liggen. Dan kan het virus in ieder geval minder snel verspreiden.
pi_192799693
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2020 13:05 schreef Anton91 het volgende:

Dat zou dan heel erg lang duren
Anderhalve maand in dit tempo.
  zondag 26 april 2020 @ 22:35:28 #105
484872 borealist
Mijn naam is Bo
pi_192821212
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2020 12:57 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Maar met een toename van 1% per week zou het lang duren voor er herd immunity is.
Gaat inderdaad lang duren. Iedereen gezin onder de 60 in goede gezondheid moet gewoon weer normaal aan het werk, dan hebben we die groepsimmuniteit in no time, en gaan er uiteindelijk minder bejaarden dood.

Maar de smurfen hebben het voor het zeggen.
  zondag 26 april 2020 @ 23:08:56 #106
213335 Breekfast
Ondertitel
pi_192821826
Het verbaast mij wel dat er nog zo weinig antistoffen studies bekend zijn uit andere landen. Ik kan in ieder geval nog maar weinig vinden. Dit is toch voor elk land super interessant om te weten zou je denken.

Ik ben bijvoorbeeld erg benieuwd naar de cijfers in Italië.
pi_192831107
Veel landen zijn in het begin terughoudend geweest met testen. Opvallend was dat verschillende landen daar verschillende excuses voor hadden: te weinig test capaciteit, te weinig testen, te weinig test materiaal, testen zijn goed etc, terwijl dat in andere landen geen probleem was. Het advies van de WHO was: testen, testen, testen. Als er vanaf het begin veel, en op een goede manier (random), getest was, dat zou men nu een veel beter idee hebben hoeveel mensen er waarschijnlijk corona hebben gehad, en hoe, waar, wanneer en hoe snel corona zich verspreidde. Maar, met meer data, komen ook meer verantwoordelijkheden. Overheden kunnen zich nu makkelijk verschuilen achter 'we wisten het niet, er was geen data, we roeiden met de riemen die we hadden'. Ik denk dat dat laatste ook best een rol heeft gespeeld voor veel overheden om niet de adviezen van de WHO op te volgen.
pi_192831189
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2020 23:08 schreef Breekfast het volgende:
Het verbaast mij wel dat er nog zo weinig antistoffen studies bekend zijn uit andere landen. Ik kan in ieder geval nog maar weinig vinden. Dit is toch voor elk land super interessant om te weten zou je denken.

Ik ben bijvoorbeeld erg benieuwd naar de cijfers in Italië.
Veel van de aangekochte tests zijn volledig onbetrouwbaar gebleken.
  maandag 27 april 2020 @ 20:09:15 #109
484872 borealist
Mijn naam is Bo
pi_192833153
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 18:01 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Veel landen zijn in het begin terughoudend geweest met testen. Opvallend was dat verschillende landen daar verschillende excuses voor hadden: te weinig test capaciteit, te weinig testen, te weinig test materiaal, testen zijn goed etc, terwijl dat in andere landen geen probleem was. Het advies van de WHO was: testen, testen, testen.
Door naar de statistieken te kijken kan je zien dat 3% van de mensen boven de 95 positief is getest op C19. False negative rate is 33%, dus dan kom je uit op 4%, en dat is het minimum.
pi_192873111
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2020 13:17 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Wel apart trouwens dat ze niet een update van het percentage mensen met antistoffen hebben gegeven maar meer gedetailleerde informatie op basis van data die er een week geleden al was. Sanguin is doorlopend aan het testen neem ik aan, waarom niet wekelijks een update op basis van nieuwe data?
Omdat:

Volgens het Sanquin onderzoek bleek dat 3,3% van de Nederlanders besmet te zijn geweest met covid-19, zijnde 560.000 personen.
Aangezien je pas antistoffen kunt meten 14 dagen na het doormaken van het virus waren deze mensen in de week of weken voorafgaand aan 20 maart ziek.
Van deze 560.000 mensen belandden er 230 op een IC (bron RIVM, overzicht NICE).

Achteraf is dus gebleken dat er van de 560.000 besmette personen er 230 op een IC beland zijn, waarvan 3/4 het overleefd.

Huidige cijfers qua aantal Nederlanders met antistoffen moeten in de miljoenen liggen (heden 38.000 geregistreerde besmettingen tov 3000 op 20 maart), dat is qua genomen maatregelen onverkoopbaar.

[ Bericht 1% gewijzigd door Za op 30-04-2020 12:55:05 ]
pi_192873349
Nu 2 weken verder ja en ik heb nog geen updates gezien van percentages mensen met antistoffen. Dat onderzoek van Sanguin is toch een doorlopend onderzoek? Dus waarom geen regelmatige updates?
Misschien heb je een punt Za.
  donderdag 30 april 2020 @ 13:17:01 #112
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_192873455
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2020 12:49 schreef Za het volgende:

[..]

Omdat:

Volgens het Sanquin onderzoek bleek dat 3,3% van de Nederlanders besmet te zijn geweest met covid-19, zijnde 560.000 personen.
Aangezien je pas antistoffen kunt meten 14 dagen na het doormaken van het virus waren deze mensen in de week of weken voorafgaand aan 20 maart ziek.
Van deze 560.000 mensen belandden er 230 op een IC (bron RIVM, overzicht NICE).

Achteraf is dus gebleken dat er van de 560.000 besmette personen er 230 op een IC beland zijn, waarvan 3/4 het overleefd.

Huidige cijfers qua aantal Nederlanders met antistoffen moeten in de miljoenen liggen (heden 38.000 geregistreerde besmettingen tov 3000 op 20 maart), dat is qua genomen maatregelen onverkoopbaar.
Wat ik graag zou willen weten is hoeveel 'milde gevallen' (weinig klachten, snel uitgeziekt) tot die 38K officiële gevallen behoren.

In de eerste weken b.v. werd tegen gezinsleden van positieve tests gezegd: we testen jullie niet, jullie hebben het waarschijnlijk toch wel. Het aantal werkelijke gevallen moet inderdaad vele malen hoger liggen dan deze officiële cijfers. Ergo het sterftecijfer is vele malen lager dan ze ons willen doen geloven. Idem met het opnamecijfer (in relatieve zin)
pi_192873579
Schatting miljoenen Nederlanders besmet.

Eerste week april is Sanquin aangevangen met het testen van duizenden bloeddonoren, dit zou een representatieve steekproef zijn volgens het RIVM.
Uit dit onderzoek bleek dat eerste week april 3,3 % antistoffen tegen het virus had, oftewel 560.000 Nederlanders zou volgens deze representatieve steekproef eerste week april antistoffen hebben tegen covid-19.
Aangezien antistoffen pas meetbaar zijn 2 weken na het doormaken van het virus, zouden zij het virus in de week of weken voor 20 maart hebben doorgemaakt.

Op 20 maart waren er in Nederland 3000 officiële geregistreerde besmettingen maar volgens het onderzoek van het RIVM/Sanquin liepen tussen 7 en 20 maart al zo'n 560.000 zeer besmettelijke covid dragers in de maatschappij cq huiselijke kring rond.

Heden zijn er 38.802 geregistreerde besmettingen tegenover 3000 op 20 maart (3000 geregistreerde tegenover 560.000 silent besmettingen toen).

Dat zou inhouden dat heden reeds miljoenen Nederlanders besmet zijn/geweest met het coronavirus.
pi_192873676
Ik heb geen data (niemand denk ik) waarop ik dit baseer, maar ik ben overtuigd dat al 90% van de bevolking onder de 60 jaar dit virus is tegengekomen.
pi_192873724
Tegenkomen en besmet raken zijn nog wel verschillende dingen. Niet elk contact resulteert in besmetting.
De vraag blijft: Waarom heeft het RIVM/Sanguin nog geen nieuwe gegevens naar buiten gebracht. 2 weken geleden vermelden ze dat 3.3% van de Nederlanders antistoffen had, en vorige week gingen ze verder in op diezelfde data (hoger percentage in regios die zwaarder getroffen zijn).
Maar Sanguin is blijven testen. Twee weken geleden was het over het hele land 3.3%, hoeveel was dat vorige week? Hoeveel is dat deze week?
pi_192873730
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2020 13:08 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Nu 2 weken verder ja en ik heb nog geen updates gezien van percentages mensen met antistoffen. Dat onderzoek van Sanguin is toch een doorlopend onderzoek? Dus waarom geen regelmatige updates?
Vanaf hun site, bericht van 16 April (nu 2 weken geleden):

quote:
De 3% is een indicatief getal, op basis van ruim 4.000 donaties. De eerste meting wordt voortgezet tot er 7.000 metingen verricht zijn. Naar verwachting volgende week kan Sanquin een nog betere weerspiegeling geven van de immuniteit van de Nederlandse bevolking. “Het virus verspreidt zich via de lucht en direct contact, dus de mate van besmetting zal hetzelfde verlopen bij donors vergeleken met niet-donors,” licht Hans Zaaijer toe.

“Er zat voldoende tijd tussen de uitbraak van het coronavirus en deze meting voor de eerste donors om ziek te worden, te genezen en fit genoeg te zijn om te kunnen doneren. Daarmee is deze uitslag een goede eerste indicatie. Het wordt interessanter om over 4 weken de test te herhalen, zodat we kunnen zien hoe de groei verloopt. Dan zullen meer donors, verwacht ik, het virus hebben gehad.”
Over 4 weken? Hoezo dan pas?

https://www.sanquin.nl/ar(...)t-corona-antistoffen
pi_192873803


[ Bericht 100% gewijzigd door Za op 30-04-2020 14:02:34 ]
pi_192873807
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2020 13:35 schreef zoost het volgende:

[..]

Vanaf hun site, bericht van 16 April (nu 2 weken geleden):
[..]

Over 4 weken? Hoezo dan pas?

https://www.sanquin.nl/ar(...)t-corona-antistoffen
https://www.sanquin.nl/ar(...)nderzoek-naar-corona

quote:
De volgende stap is om in mei dit onderzoek te herhalen (T2). Dan kunnen we pas zien wat deze studie beoogt te meten: ‘hoe ontwikkelt zich de aanwezigheid van antistoffen tegen SARS-CoV-2, oftewel het coronavirus?’. Dankzij deze eerste grootschalige studie hebben we ten minste een indicatief percentage in handen. Het RIVM kan daarmee verder, onze studie aanvullen met eigen bevindingen, en dan het Kabinet adviseren over de volgende stappen.
Daar staat weer Mei, wat 5 weken zou zijn. Het zou gewoon wat duidelijker moeten zijn, welke week er getest gaat worden en duidelijk welke data nou bij welk meetpunt hoort. Want op de website van Sanquin moet je zoeken naar de informatie terwijl die natuurlijk gewoon beschikbaar is bij Sanquin.
  donderdag 30 april 2020 @ 13:45:00 #119
484872 borealist
Mijn naam is Bo
pi_192873808
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2020 13:35 schreef zoost het volgende:

[..]

Vanaf hun site, bericht van 16 April (nu 2 weken geleden):
[..]

Over 4 weken? Hoezo dan pas?

https://www.sanquin.nl/ar(...)t-corona-antistoffen
Dat zijn schimmige figuren in schimmige organisaties in schimmige vergaderingen die deze schimmige beslissingen nemen. Vandaar dat dit soort vragen onbeantwoord blijven.
pi_192873826
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2020 13:44 schreef Anton91 het volgende:
Daar staat weer Mei, wat 5 weken zou zijn. Het zou gewoon wat duidelijker moeten zijn, welke week er getest gaat worden en duidelijk welke data nou bij welk meetpunt hoort.
Inderdaad. Over welke periode afgegeven bloed wordt gerapporteerd? Niet duidelijk.
pi_192873832
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2020 13:35 schreef zoost het volgende:


Naar verwachting volgende week kan Sanquin een nog betere weerspiegeling geven van de immuniteit van de Nederlandse bevolking.

https://www.sanquin.nl/ar(...)t-corona-antistoffen
Volgende week, dat is er dus nooit meer van gekomen.

Men moet het eind april nog steeds doen doen met de cijfers van mensen die tussen 7 en 20 maart het virus doormaakten.

De rest geeft binnen enkele minuten resultaat, dus blijkbaar voelen ze er weinig voor hun kennis te delen.
pi_192873882
Als miljoenen Nederlanders het al gehad zouden hebben, waarom zijn er nauwelijks Groningers in Groningen op de IC? Dan had dat aandeel toch ook al hoger moeten zijn? Lijkt wishful thinking
pi_192873897
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2020 13:48 schreef Za het volgende:

[..]

Volgende week, dat is er dus nooit meer van gekomen.

Men moet het eind april nog steeds doen doen met de cijfers van mensen die tussen 7 en 20 maart het virus doormaakten.

De rest geeft binnen enkele minuten resultaat, dus blijkbaar voelen ze er weinig voor hun kennis te delen.
Dat artikel in de NRC was wel een stuk duidelijker (daar waar je dat plaatje van hebt gezien). Maar ik snap niet dat zoiets niet op de website van Sanquin te vinden is. Ik ben wel benieuwd wanneer landen zoals Zwisterland en Brazilie een daling laten zien. Dan zou groepsimmuniteit dus echt werken en zien we hoelang het ongeveer duurt zonder (stricte) regels.
pi_192873910
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2020 13:52 schreef Apekoek het volgende:
Als miljoenen Nederlanders het al gehad zouden hebben, waarom zijn er nauwelijks Groningers in Groningen op de IC? Dan had dat aandeel toch ook al hoger moeten zijn? Lijkt wishful thinking
Omdat de hoeveelheid mensen op de IC natuurlijk relatief is. Het grootste aantal besmette personen zal toch in Brabant/Limburg zijn.
  donderdag 30 april 2020 @ 13:54:38 #125
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_192873914
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2020 13:52 schreef Apekoek het volgende:
Als miljoenen Nederlanders het al gehad zouden hebben, waarom zijn er nauwelijks Groningers in Groningen op de IC? Dan had dat aandeel toch ook al hoger moeten zijn? Lijkt wishful thinking
Omdat het grootste gedeelte van de mensen die het krijgen niet in het ziekenhuis en al helemaal niet op de IC belanden.
pi_192873919
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2020 13:48 schreef Za het volgende:
Volgende week, dat is er dus nooit meer van gekomen.

Men moet het eind april nog steeds doen doen met de cijfers van mensen die tussen 7 en 20 maart het virus doormaakten.

De rest geeft binnen enkele minuten resultaat, dus blijkbaar voelen ze er weinig voor hun kennis te delen.
Ik vermoed dat er problemen zijn met de wetenschappelijkheid van de gebruikte methodiek, en ambtelijk verantwoordelijken bang zijn geworden. De gebruikelijke strategie is dan moeilijke vragen stellen (intern) zodat de boel vastloopt en iedereen op iedereen gaat wachten.

In ieder geval varen wij nu in het donker
pi_192873949
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2020 13:53 schreef Anton91 het volgende:

Dat artikel in de NRC was wel een stuk duidelijker (daar waar je dat plaatje van hebt gezien). Maar ik snap niet dat zoiets niet op de website van Sanquin te vinden is. Ik ben wel benieuwd wanneer landen zoals Zwisterland en Brazilie een daling laten zien. Dan zou groepsimmuniteit dus echt werken en zien we hoelang het ongeveer duurt zonder (stricte) regels.
Dat was idd een mooi duidelijk beeld, waarom niet een bevolking die in beperking leeft voorzien van meer mooie overzichten als deze.

Ik ben benieuwd naar Zweden, en Australië is 1 groot mysterie.

[ Bericht 98% gewijzigd door Za op 30-04-2020 14:02:51 ]
pi_192873969
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2020 13:54 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Omdat de hoeveelheid mensen op de IC natuurlijk relatief is. Het grootste aantal besmette personen zal toch in Brabant/Limburg zijn.
Daarvoor vind ik het toch te plaatselijk wanneer je het over miljoenen NLers hebt. Maakt geen sense zo.
pi_192873980
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2020 13:52 schreef Apekoek het volgende:
Als miljoenen Nederlanders het al gehad zouden hebben, waarom zijn er nauwelijks Groningers in Groningen op de IC? Dan had dat aandeel toch ook al hoger moeten zijn? Lijkt wishful thinking
Terechte vraag waar ik het antwoord ook niet op weet. Er wordt gespeculeerd dat het met de luchtkwaliteit (varkens boederijen, kippen farms) te maken zou hebben, of wellicht met de mate van blootstelling. Hoe meer blootstelling, hoe groter de kans op ernstige klachten?
pi_192873987
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2020 13:54 schreef Tinos85 het volgende:

[..]

Omdat het grootste gedeelte van de mensen die het krijgen niet in het ziekenhuis en al helemaal niet op de IC belanden.
Dan nog, er belanden dus veel op de IC in Brabant en niet in Groningen. Dan moet het dus nog naar het noorden trekken en geloof ik dus niet dat al miljoenen het hebben gehad. Want dan was het in Groningen nu ook drukker op de IC.
pi_192874009
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2020 13:59 schreef zoost het volgende:

[..]

Terechte vraag waar ik het antwoord ook niet op weet. Er wordt gespeculeerd dat het met de luchtkwaliteit (varkens boederijen, kippen farms) te maken zou hebben, of wellicht met de mate van blootstelling. Hoe meer blootstelling, hoe groter de kans op ernstige klachten?
Hoop dat je ergens gelijk hebt, maar wat is meer blootstelling?
pi_192874104
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2020 13:59 schreef Apekoek het volgende:

Dan nog, er belanden dus veel op de IC in Brabant en niet in Groningen. Dan moet het dus nog naar het noorden trekken en geloof ik dus niet dat al miljoenen het hebben gehad. Want dan was het in Groningen nu ook drukker op de IC.
Van de 560.000 mensen die tussen 7 en 20 maart het virus hadden zijn er 230 op de IC terechtgekomen.

Bij bv 2 miljoen besmettingen heb je het dan over totaal 920 IC opnames uitgesmeerd over weken, het meest geconcentreerd in de zuidelijke provincies.
pi_192874173
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2020 13:52 schreef Apekoek het volgende:
Als miljoenen Nederlanders het al gehad zouden hebben, waarom zijn er nauwelijks Groningers in Groningen op de IC? Dan had dat aandeel toch ook al hoger moeten zijn? Lijkt wishful thinking
Daar doen ze tenminste wel aan testen en traceren dankzij Alexander Friedrich.
pi_192875062
Advies WHO: testen, testen, testen.

RIVM/Sanguin: Over 4 of 5 weken kijken we er nog een keertje naar.
pi_192875459
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2020 15:22 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Advies WHO: testen, testen, testen.

RIVM/Sanguin: Over 4 of 5 weken kijken we er nog een keertje naar.
Maar de test waarop de WHO adviseert en de test die Sanquin doet zijn wel iets anders...
pi_192920385
Nieuwe berekeningen - die ook gebaseerd zijn op bijgewerkte gegevens over het aantal gemelde gevallen - geven aan dat er ongeveer 75 onbevestigde gevallen zijn op elk gerapporteerd geval van covid-19.

https://www.folkhalsomynd(...)19-i-stockholms-lan/
pi_192928291
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 02:56 schreef Za het volgende:
Nieuwe berekeningen - die ook gebaseerd zijn op bijgewerkte gegevens over het aantal gemelde gevallen - geven aan dat er ongeveer 75 onbevestigde gevallen zijn op elk gerapporteerd geval van covid-19.

https://www.folkhalsomynd(...)19-i-stockholms-lan/
quote:
De resultaten van de wiskundige berekeningen laten ook zien dat 26 procent van de bevolking in de provincie Stockholm op 1 mei covid-19 heeft of zal hebben gehad.
Op diezelfde website, als ik het in het Nederlands vertaal. Dat zou goed nieuws zijn :)

Hier ook:

https://www.bbc.com/news/world-europe-52395866

quote:
Will Swedes develop immunity?
History will judge which countries got it right. But the latest scientific discussion is focused on the number of Swedes who may have contracted the virus without showing any symptoms.

This is important because many scientists here believe Swedes may end up with much higher immunity levels compared with those living under stricter regulations.

A public health agency report this week suggested around a third of people in Stockholm will have been infected by the start of May.

That was later revised down to 26% after the agency admitted a calculation error. But several high-profile scientists have offered even greater numbers.

Prof Johan Giesecke, ex-chief scientist of the European Centre for Disease Prevention and Control (ECDC), believes at least half of all Stockholmers will have caught the virus by the end of the month.

It could even be up to half the population of Sweden, suggests Stockholm University mathematician Tom Britton.
  dinsdag 5 mei 2020 @ 18:55:13 #138
213335 Breekfast
Ondertitel
pi_192961090
https://www.nu.nl/binnenl(...)rus-beschikbaar.html

quote:
Sanquin heeft per direct miljoen nieuwe immuuntests voor coronavirus beschikbaar.

Sanquin heeft samen met het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) een miljoen nieuwe testkits besteld om immuniteit voor het coronavirus te kunnen onderzoeken bij bloed- en plasmadonors, meldt de non-profitorganisatie dinsdag. De tests zijn per direct beschikbaar.

Sanquin maakte de uitbreiding bekend na een werkbezoek van minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid) en coronagezant Feike Sijbesma. De Chinese tests van het bedrijf Wantai zijn besteld door Sanquin en betaald door het ministerie.

Met de tests kan de aanwezigheid van antistoffen tegen het coronavirus in het bloed van donoren vastgesteld worden. De non-profitorganisatie onderzoekt samen met het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) momenteel de verspreiding van het virus en opgebouwde immuniteit onder de Nederlandse bevolking.

Uit de eerste helft van het onderzoek van Sanquin bleek dat de gehanteerde tests kwalitatief goede resultaten behaalden, zegt de organisatie. De tests zijn extra nuttig omdat ze drie verschillende antistoffen kunnen aantonen, aldus Sanquin.

Resultaten eerste tests: 3 procent van donoren besmet
Deze maand bracht de organisatie de voorlopige resultaten van het eerste onderzoek onder 7.500 donoren naar buiten. De non-profitorganisatie testte een week lang alle bloed- en plasmadonoren op antistoffen.

Uit die test bleek dat 3 procent van hen antistoffen had en dus besmet is geweest met het COVID-19-virus. Sanquin wil deze proeven nu regelmatig herhalen. Volgende week volgt weer een test met 7.500 donoren, laat een woordvoerder aan NU.nl weten.

Sanquin kan het aantal antistoffentests indien nodig opschalen naar tienduizend per dag. Met de nieuw verworven tests kan de organisatie "maanden vooruit", aldus de woordvoerder.

"Het betreft een herhaalonderzoek. Er zijn geen sluitende afspraken over hoelang het doorgaat. Voorlopig houden we het vol tot het niet meer nodig is," zegt de woordvoerder.

Kwetsbare mensen beschermen
Sanquin hoopt het bloed van immune donors ook te gaan gebruiken voor de productie van antistofpreparaten waarmee kwetsbare personen beschermd kunnen worden tegen het coronavirus.

Dit proces kan volgens Sanquin opgezet en uitgevoerd worden binnen enkele weken, wanneer de organisatie daartoe de opdracht krijgt van het ministerie van VWS en de financiering rond is.

Sanquin ondersteunt onderzoek naar behandeling coronapatiënten
Daarnaast loopt er momenteel een onderzoek van het Erasmus MC naar de behandeling van COVID-19-patiënten met plasma dat antistoffen bevat. Het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) begint maandag met eenzelfde onderzoek.

Om deze onderzoeken succesvol voort te kunnen zetten, is een "fikse opschaling" van de inzameling van plasma en antistoffen nodig, aldus Sanquin. Die inzameling zou vanaf eind mei kunnen worden gestart, als minister De Jonge daar opdracht toe geeft.

De organisatie liet De Jonge ook weten dat het 3.600 reguliere coronatests per dag kan verwerken. Ook kan ze in het laboratorium de benodigde testvloeistof voor die tests (lysisbuffer) maken.

pi_192962201
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 18:06 schreef Anton91 het volgende:

[..]

[..]

Op diezelfde website, als ik het in het Nederlands vertaal. Dat zou goed nieuws zijn :)

Hier ook:

https://www.bbc.com/news/world-europe-52395866
[..]

Wat het laatste betreft. 50% van heel Zweden aan het eind van de maand, daar geloven niet veel mensen in, ook Tom Britton niet. Hij gaat nu meer richting de voorspellingen van volksgezondheid hier. Dit omdat de daling van het aantal sterfgevallen (en dus ook de daling van het aantal besmettingen) eerder inzette dan hij verwacht had. Ik ga er nog steeds van uit dat er nu onder de mensen onder de 60 in Stockholm wel meer dan 30% besmet is of besmet is geweest, terwijl in de groep 60 tot 80 het waarschijnlijk een stuk minder is. De 80+ groep durf ik geen uitspraken over te doen.
pi_192962334
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2020 19:57 schreef DrParsifal het volgende:
Ik ga er nog steeds van uit dat er nu onder de mensen onder de 60 in Stockholm wel meer dan 30% besmet is of besmet is geweest
En het is de vraag of dat klopt.

Het is tevens de vraag of iedereen die besmet is geweest genoeg antistoffen heeft.
pi_192962968
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2020 20:03 schreef luxerobots het volgende:

[..]

En het is de vraag of dat klopt.

Het is tevens de vraag of iedereen die besmet is geweest genoeg antistoffen heeft.
Inderdaad, het is de vraag of het klopt. Ik weet dat de Zweedse variant van het RIVM deze week de resultaten verwacht van een grote landelijke bloedtest op antilichamen. Mijn voorspellingen zijn niet helemaal uit de lucht gegrepen en zijn gebaseerd op aannames, maar ik meen dat het geen absurde aannames zijn en bedenk wel dat in Zweden het aantal doden per miljoen inwoners tussen de 40 en 50 al ongeveer 2.3 keer zo hoog is als in Nederland en in Stockholm is de sterfte per miljoen inwoners ongeveer 2.5 keer zo hoog als in de rest van het land (maar voor Stockholm heb ik de leeftijdsverdeling van de doden niet). Maar goed in Nederland had iets meer dan drie procent van de bloeddonoren in die leeftijdsgroep antilichamen halverwege april. En dat waren mensen die niet ziek waren geweest in de voorgaande twee weken. Hoe je daar mee terug gaat rekenen is vrij arbitrair. Maar het geeft een indicatie.
pi_192963178
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 02:56 schreef Za het volgende:
Nieuwe berekeningen - die ook gebaseerd zijn op bijgewerkte gegevens over het aantal gemelde gevallen - geven aan dat er ongeveer 75 onbevestigde gevallen zijn op elk gerapporteerd geval van covid-19.

https://www.folkhalsomynd(...)19-i-stockholms-lan/
Kun in de op boeven die eerste zin even aanpassen.
Jij schrijft als de WHO in het begin.
Het virus is niet gevaarlijk.
Inmiddels zijn in een maand tijd tussen 7 april en 7 mei wereldwijd 183587 mensen overleden aan het virus.
Het gross van de mensen die op de ic’s hebben gelegen hebben hier levenslang letsel aan over gehouden.
In Europe zijn dus nu pas in het begin van deze crisis al meer dan 130.000 mensen overleden. Dat kun te toch niet als niet gevaarlijk bestempelen.
pi_192970456
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2020 20:03 schreef luxerobots het volgende:

[..]

En het is de vraag of dat klopt.

Het is tevens de vraag of iedereen die besmet is geweest genoeg antistoffen heeft.
Ja, dat is de grote onbekende in alle onderzoeken die men nog wil gaan doen. Wellicht zijn er grote groepen mensen die nauwelijks reageren op het virus en geen antilichamen aanmaken (vooral gezonde jonge mensen die niet tot de risicogroep behoren).

Dat zou betekenen dat je nooit weet wat de infectiegraad is/was zonder het doen van arbitraire aannames.

Laat onverlet dat ik benieuwd ben naar de tussenresultaten van Sanquin. Laatste bericht van die club dateert alweer van 16 April. En toen op basis van bloed afgenomen van minimaal 2 weken daarvoor.

Frappant bericht. Patient 0 in Frrankrijk is iemand die al voor de kerst besmet was. Als dat klopt dan is het virus echt al heel lang onder ons.

https://www.volkskrant.nl(...)oronavirus~b78cdc08/
pi_192971408
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2020 20:48 schreef Solingjan het volgende:

Kun in de op boeven die eerste zin even aanpassen.
Jij schrijft als de WHO in het begin.
Het virus is niet gevaarlijk.
Het was bedoelt als vergelijking, het aantal geregistreerde besmettingen tov het aantal werkelijke besmettingen. Het aantal mensen dat in het ziekenhuis terecht komt is dan procentueel lager.
pi_192971456
Mogelijk is 30% van de bevolking met antistoffen voldoende voor herd-immunity.

Vannacht was een Duitse specialist op CNN, dmv de tests in Duitsland hebben ze geconcludeerd dat zo'n 40% van de mensen het virus niet krijgt, er niet bevattelijk voor is.
Hij gaf aan dat daarom wanneer slechts 30% van de bevolking antistoffen heeft er al sprake is van herd-immunity, en gaf als voorbeeld dat Stockholm deze in mei zal bereiken.
pi_192971750
En nu hebben ze wel ineens 1 miljoen tests besteld? Waarom nu pas? En zijn dat niet dezelfde tests als die eerste gebruikt waren? Ergens in het ambtelijke apparaat moet er hier stevig over gediscussieerd zijn, waarom 3-4 weken wachten met het bestellen van nieuwe tetsts, terwijl het eigenlijk van het begin af aan is opgezet als een doorgaand monitoringsonderzoek?

1 miljoen testen op corona-antistoffen in bloed
pi_192973104
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2020 11:51 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
En nu hebben ze wel ineens 1 miljoen tests besteld? Waarom nu pas? En zijn dat niet dezelfde tests als die eerste gebruikt waren? Ergens in het ambtelijke apparaat moet er hier stevig over gediscussieerd zijn, waarom 3-4 weken wachten met het bestellen van nieuwe tetsts, terwijl het eigenlijk van het begin af aan is opgezet als een doorgaand monitoringsonderzoek?

1 miljoen testen op corona-antistoffen in bloed
Bizar he, ze zijn ook gewoon gestopt met testen zoals ik het lees.
Mochten de tests er over 2 wkn zijn, en niet nauwkeurig blijken begint het weer opnieuw. Ze zijn blijven steken op het testen van mensen die het virus al dan niet 7-20 maart doorgemaakt hebben.
pi_192976106
Ik denk dat er zoiets aan de hand is geweest wat zoost hierboven al noemde. Ambtenaren hebben drempels opgeworpen omdat ze bang waren voor iets en hebben geeist dat dingen opnieuw gechecked werden voordat men door kon gaan met het onderzoek. Mogelijk checken of hun eigen verantwoordelijkheden niet ter discussie gesteld kunnen worden. We gaan het merken, hopelijk, maar het traineren van dit onderzoek, en hoe erover gecommuniceerd is, voelt niet helemaal goed.
pi_192997253
https://www.ad.nl/binnenl(...)schijnlijk~a7fd0893/

quote:
RIVM bevestigt: Herbesmetting bij genezen patiënt zeer onwaarschijnlijk
Patiënten die zijn genezen van het coronavirus maar korte tijd later opnieuw positief testen, zijn waarschijnlijk niet voor een tweede keer besmet. Het gaat hierbij vermoedelijk om de laatste restjes van het virus die op dat moment uit de longen worden verdreven, bevestigt het RIVM een bericht van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) vanmiddag.

,,Het immuunsysteem is na een genezing nog volop actief, waardoor het zeer onwaarschijnlijk is dat je opnieuw besmet bent met het virus”, laat een woordvoerder aan deze nieuwssite weten.

De voorbeelden zijn inmiddels legio: een Japanse vrouw kreeg in januari, nadat ze genezen was van het coronavirus, te horen dat ze opnieuw besmet was. Ook Chinese patiënten die ontslagen waren uit het ziekenhuis testten later voor een tweede keer positief. In april werden er nog eens honderd dergelijke gevallen gerapporteerd door de Zuid-Koreaanse gezondheidsinstanties.

Onderzoek WHO
De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) onderzocht of een patiënt inderdaad korte tijd na genezing opnieuw besmet kan worden met het virus. Een mogelijke nieuwe besmetting met het virus is reden tot bezorgdheid, aangezien er wereldwijd wordt gehoopt dat wie besmet raakt en geneest, voldoende immuniteit ontwikkelt om een nieuwe opleving van de pandemie te voorkomen.

Vorige maand kon de WHO nog geen antwoord geven op die prangende vraag, maar daar is inmiddels verandering in gekomen. Dankzij recente data kan de WHO nu met zekerheid vaststellen dat patiënten op korte termijn onmogelijk tweemaal besmet kunnen worden met het coronavirus.

,,We zijn ons ervan bewust dat sommige patiënten positief testen nadat ze klinisch terug hersteld zijn”, aldus de WHO tegenover persbureau AFP. Volgens de WHO gaat het daarbij niet om een tweede besmetting, maar wel om de laatste restjes van het virus die op dat moment uit de longen worden verdreven. ,,Het is een onderdeel van de herstelfase.”

Langere termijn
Een woordvoerder van het RIVM bevestigt die lezing. ,,Wanneer je pas hersteld bent van het coronavirus, is je immuunsysteem nog volop actief. Het is daarom niet aannemelijk dat je op zo’n korte termijn opnieuw besmet kunt raken, ook al geeft de test aan dat je positief bent. Dat betekent waarschijnlijk dat er nog restjes virus in de longen zitten en de test die restjes aantoont.’’

Patiënten die met het coronavirus zijn geïnfecteerd, bouwen ongeveer een week na besmetting antistoffen op, toont recent onderzoek aan. Het is nog altijd niet duidelijk of het lichaam systematisch voldoende immuniteit opbouwt om een nieuwe aanval door het virus af te weren en, zo ja, hoe lang die immuniteit blijft bestaan. Over de langere termijn durft het RIVM dan ook geen uitspraken te doen.

We leren elke dag steeds meer over het virus

RIVM
,,Daar weten we simpelweg nog te weinig van. We leren elke dag steeds meer over het virus. Of iemand één of meerdere jaren na genezing weer besmet kan worden, zal de tijd moeten uitwijzen.” Evenmin blijft onduidelijk hoe lang besmette patiënten het virus exact kunnen verspreiden. ,,Om te begrijpen hoelang ze het virus verspreiden, is de systematische verzameling van monsters van herstelde patiënten vereist”, besluit de WHO haar relaas.

Onderzoek met apen
De bevindingen komen in elk geval overeen met Chinees onderzoek met proefapen, waaruit naar voren kwam dat een patiënt inderdaad immuun kan worden voor het coronavirus. De apen werden door de onderzoekers geïnfecteerd met het virus, werden ziek, werden beter en daarna nog een keer blootgesteld aan het virus zonder dat ze symptomen kregen.

,,Op het moment dat de longen genezen, komen er dode cellen bovendrijven. Dit zijn fragmenten van de longen waarop positief getest kan worden. Dat is geen besmetting, maar een reactivering. Het maakt eigenlijk deel uit van het genezingsproces”, zegt de Amerikaanse epidemioloog Maria van Kerhove daarover bij de BBC.
Goed nieuws :)
pi_192998337
quote:
Door eigenzinnige corona-aanpak 'nadert regio Stockholm groepsimmuniteit'

Zweden koos aan het begin van de coronacrisis voor een eigenzinnige aanpak: detailhandel en scholen bleven open. Tegelijkertijd werd erop gerekend dat mensen de nieuwe coronaregels vrijwillig zouden naleven.

Johan Giesecke van het Zweedse instituut voor de Volksgezondheid is optimistisch: "Zo'n 25 procent van de inwoners van de regio Stockholm is besmet geweest met dit virus. We verwachten dat dit aantal aan het eind van de maand rond de 40 procent ligt. Dat betekent dat we groepsimmuniteit naderen, die ligt tussen de 40 tot 60 procent van de bevolking."

Epidemioloog Giesecke (70) lijkt niet nerveus om zelf besmet te raken. "We krijgen de ziekte uiteindelijk bijna allemaal, hoe eerder hoe beter", constateert hij nuchter.


Andere landen, met een strenge lockdown, weten op dit moment niet goed hoe ze de samenleving moeten openen.

Johan Giesecke, Zweeds Intstituut voor de Volksgezondheid
Er heerst duidelijk optimisme in Zweden door een dalend aantal nieuwe doden en patiënten op de IC's en een afnemende druk op de gezondheidszorg.

"Andere landen, met een strenge lockdown, weten op dit moment niet goed hoe ze de samenleving moeten openen. Ze zijn bij elke stap bang voor een opleving van het aantal besmettingen." Volgens Giesecke en zijn collega's is een strenge lockdown zinloos.

Daarentegen zegt de epidemioloog dat het belangrijk is dat ouderen en mensen met een zwakke gezondheid binnen blijven en dat mensen zich bij de allereerste symptomen ziek melden en thuis blijven. Giesecke: "We hebben ouderen in verpleegtehuizen niet goed genoeg kunnen beschermen. Maar verder hebben de meeste Zweden zich goed aan de regels gehouden."
https://nos.nl/collectie/(...)olm-groepsimmuniteit

_O_ _O_ _O_
pi_193006381
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2020 10:27 schreef Anton91 het volgende:
@:Za

Geen andere bron(nog) kunnen vinden maar een interessant artikel:

https://www.telegraaf.nl/(...)en-tegen-coronavirus
[..]

Zelfde periode, andere percentages:

Het aandeel Belgen met antistoffen tegen het coronavirus is tussen eind maart en medio april gestegen van 3 naar 6 procent, blijkt donderdag uit de tweede meting in het bloedonderzoek van de Universiteit Antwerpen.

De cijfers wijzen erop dat er na de afkondiging van de lockdown in België op 18 maart nog veel mensen besmet zijn geraakt, zei epidemioloog Pierre Van Damme donderdag in het Canvas-programma De Afspraak.

Volgens de onderzoekers springen er twee leeftijdsgroepen uit als het gaat om de aanmaak van antistoffen: twintigers en tachtigplussers.

https://www.nu.nl/coronav(...)teit-onhaalbaar.html
pi_193021010
Dat schiet niet echt op :{
pi_193021039
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 01:43 schreef Za het volgende:

[..]

Zelfde periode, andere percentages:

Het aandeel Belgen met antistoffen tegen het coronavirus is tussen eind maart en medio april gestegen van 3 naar 6 procent, blijkt donderdag uit de tweede meting in het bloedonderzoek van de Universiteit Antwerpen.

De cijfers wijzen erop dat er na de afkondiging van de lockdown in België op 18 maart nog veel mensen besmet zijn geraakt, zei epidemioloog Pierre Van Damme donderdag in het Canvas-programma De Afspraak.

Volgens de onderzoekers springen er twee leeftijdsgroepen uit als het gaat om de aanmaak van antistoffen: twintigers en tachtigplussers.

https://www.nu.nl/coronav(...)teit-onhaalbaar.html
Dat is een procent per week! Nog 54 weken te gaan!
  vrijdag 8 mei 2020 @ 20:43:27 #154
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_193021082
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 20:39 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Dat schiet niet echt op :{
Hoezo niet? Verdubbeling in paar weken tijd.
pi_193021223
@TS stop toch eens met die onzin van achteraf lullen, een maand of 2 geleden was dat nog helemaal niet goed bekend, wetenschap gaat op feiten af en niet op onderbuik gevoelens.

Hadden we niks gedaan en was het toch 1 groot chaos geworden dan had jij ook vooraan de rij gestaan van zie je wel de overheid deed er niks aan.

Dus kap toch met die onzin om viroloog te spelen wat je niet bent.
We zijn al bezig met versoepelen.

Ik snap je bedoeling om heel internet af te speuren om je gelijk te halen van zie je wel achteraf viel het wel mee, Laat de experts hier maar mee bezig zijn alsof den-haag het leuk vind om Nederland op slot te gooien hierdoor lopen ook hun een hoop geld mis en dat willen ze zelf ook niet.

[ Bericht 12% gewijzigd door mrevil1337 op 08-05-2020 20:57:11 ]
pi_193024945
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 20:50 schreef mrevil1337 het volgende:
@:TS stop toch eens met die onzin van achteraf lullen, een maand of 2 geleden was dat nog helemaal niet goed bekend, wetenschap gaat op feiten af en niet op onderbuik gevoelens.

Hadden we niks gedaan en was het toch 1 groot chaos geworden dan had jij ook vooraan de rij gestaan van zie je wel de overheid deed er niks aan.

Dus kap toch met die onzin om viroloog te spelen wat je niet bent.
We zijn al bezig met versoepelen.

Ik snap je bedoeling om heel internet af te speuren om je gelijk te halen van zie je wel achteraf viel het wel mee, Laat de experts hier maar mee bezig zijn alsof den-haag het leuk vind om Nederland op slot te gooien hierdoor lopen ook hun een hoop geld mis en dat willen ze zelf ook niet.
Bedankt voor je advies, een beetje warrig verhaal maar ik waardeer de poging.
  zaterdag 9 mei 2020 @ 00:59:55 #157
356492 EnterToets
Het is hont!
pi_193024962
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 20:50 schreef mrevil1337 het volgende:
@:TS stop toch eens met die onzin van achteraf lullen, een maand of 2 geleden was dat nog helemaal niet goed bekend, wetenschap gaat op feiten af en niet op onderbuik gevoelens.

Hadden we niks gedaan en was het toch 1 groot chaos geworden dan had jij ook vooraan de rij gestaan van zie je wel de overheid deed er niks aan.

Dus kap toch met die onzin om viroloog te spelen wat je niet bent.
We zijn al bezig met versoepelen.

Ik snap je bedoeling om heel internet af te speuren om je gelijk te halen van zie je wel achteraf viel het wel mee, Laat de experts hier maar mee bezig zijn alsof den-haag het leuk vind om Nederland op slot te gooien hierdoor lopen ook hun een hoop geld mis en dat willen ze zelf ook niet.
Geen warrig verhaal en eens.
  zaterdag 9 mei 2020 @ 01:04:24 #158
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_193024995
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 20:50 schreef mrevil1337 het volgende:
@:TS stop toch eens met die onzin van achteraf lullen, een maand of 2 geleden was dat nog helemaal niet goed bekend, wetenschap gaat op feiten af en niet op onderbuik gevoelens.

Hadden we niks gedaan en was het toch 1 groot chaos geworden dan had jij ook vooraan de rij gestaan van zie je wel de overheid deed er niks aan.

Dus kap toch met die onzin om viroloog te spelen wat je niet bent.
We zijn al bezig met versoepelen.

Ik snap je bedoeling om heel internet af te speuren om je gelijk te halen van zie je wel achteraf viel het wel mee, Laat de experts hier maar mee bezig zijn alsof den-haag het leuk vind om Nederland op slot te gooien hierdoor lopen ook hun een hoop geld mis en dat willen ze zelf ook niet.
Viroloog spelen doen we hier allemaal. Zoveel mensen hier die puur dingen roepen, enkel gebaseerd op onderbuikgevoelens. Zullen maar weinig tot geen echte virologen hier op FOK zitten, die hebben wel betere dingen te doen :D maar reageer het vooral af op èèn persoon.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
pi_193025000
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 00:59 schreef EnterToets het volgende:

Geen warrig verhaal en eens.
Er zijn er vast meer, misschien kunnen jullie in groepsverband gaan volksdansen.
  zaterdag 9 mei 2020 @ 01:08:31 #160
356492 EnterToets
Het is hont!
pi_193025040
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 01:04 schreef Za het volgende:

[..]

Er zijn er vast meer, misschien kunnen jullie in groepsverband gaan volksdansen.
Misschien wel. Of misschien kan jij stoppen met expert spelen.
pi_193025067
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 01:08 schreef EnterToets het volgende:

Misschien wel. Of misschien kan jij stoppen met expert spelen.
pi_193029176
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 20:43 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Hoezo niet? Verdubbeling in paar weken tijd.
Of 1% per week, en dit was aan het begin van de lockdown, toen er nog weinig afname in het aantal gevallen zat. Later in de lockdown is het groeicijfer waarschijnlijk nog minder. En het groeicijfer van mensen met antistoffen zal ook afnemen als een substantieel deel van de bevolking antistoffen heeft. Dus met dit soort groeicijfers duurt het zeker langer dan een jaar voordat er groepsimmuniteit is. Maar een derde meetpunt zal meer duidelijkheid verschaffen: was het echt een verdubbeling, of meer 1% per week? En hopelijk komen er ook snel cijfers uit Zweden, zodat de verschillende tactieken vergeleken kunnen worden.
pi_193031316
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 01:04 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Viroloog spelen doen we hier allemaal. Zoveel mensen hier die puur dingen roepen, enkel gebaseerd op onderbuikgevoelens. Zullen maar weinig tot geen echte virologen hier op FOK zitten, die hebben wel betere dingen te doen :D maar reageer het vooral af op èèn persoon.
De Topic starter laat het weer aanwakkeren vandaar reactie op 1 persoon.
Ik begrijp de goede bedoelingen en om te discusseren maar inmiddels zijn er zoveel gigantisch veel vergelijkbare topics wat voegt het dan nog toe behalve haat zaaien, bevolking kwaad maken en eventueel in opstand komt etc...

Iederkeer wordt de oude plaat opnieuw afgespeelt. :D
Overgens beste manier is te negeren dit soort topics en weg te klikken, daar ben ik mee eens.
pi_193046347
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 11:24 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

Of 1% per week, en dit was aan het begin van de lockdown, toen er nog weinig afname in het aantal gevallen zat. Later in de lockdown is het groeicijfer waarschijnlijk nog minder. En het groeicijfer van mensen met antistoffen zal ook afnemen als een substantieel deel van de bevolking antistoffen heeft. Dus met dit soort groeicijfers duurt het zeker langer dan een jaar voordat er groepsimmuniteit is.
Eens, mogelijk zal het niet meer gebeuren en is zelfs 1% per week niet meer haalbaar.
Meeste besmettingen (80%) vinden binnenshuis plaats volgens allerlei onderzoeken, en die hebben elkaar nu wel zo'n beetje besmet.

Vraag is dan wel waar die 560.000 mensen het opliepen voor ze hun huisgenoten gingen besmetten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Za op 10-05-2020 12:09:09 ]
pi_193054740
https://www.telegraaf.nl/(...)en-tegen-coronavirus

quote:
Veel inwoners van Kessel (Limburg) hebben antistoffen in hun lichaam aangemaakt die het coronavirus te lijf gaan. Dat bevestigt de stichting IMtest zondagochtend op basis van de eerste resultaten van de grote immuuntest in Kessel, meldt 1Limburg. Voor de test hebben zich 853 mensen uit Kessel en omgeving aangemeld. Een test kost 70 euro.

„Uit onze eerste inventarisatie blijkt dat het percentage van mensen met antistoffen heel hoog is”, zegt Dorien van Doorn. Zij is voorzitter van de stichting IMtest. Het exacte percentage van deze eerste testronde wil en kan zij nog niet geven. „We hebben pas 500 mensen uit de regio van Kessel getest”, geeft Van Doorn aan.
Helaas geen percentages maar wel "heel hoog". Nou, ben benieuwd.
pi_193055224
Maar ook niet echt een relevant sample lijkt me. Ze testen mensen die ervoor willen betalen om zich te laten testen, en waarvan het overgrote deel waarschijnlijk het vermoeden heeft dat ze het hebben gehad, of dat gezinsleden het hebben gehad. Dus welk percentage er ook uitkomt, het is erg waarschijnlijk dat dat percentage een stuk hoger ligt dan het percentage mensen met antistoffen in Kessel.
  zaterdag 30 mei 2020 @ 15:39:49 #167
82207 Chokeme
DIY Viroloog
pi_193384114
Al een tijdje stil hier, en ik kan ook nergens updates vinden. Weet iemand hoe het hier mee staat?
It's okay to be white
pi_193384174
Nooit meer een update gehad na dat 3 weken onderzoek van sanquin. Of wel?
  zaterdag 30 mei 2020 @ 16:02:44 #169
24313 Gremen
Eindbaas
pi_193384370
Die hele Corona hype dooft als een nachtkaars uit
"This is your life and it's ending one minute at a time." - Tyler Durden
"Sand is overrated. It's just tiny, little rocks." - Joel
  zaterdag 30 mei 2020 @ 16:22:29 #170
26568 AlwaysConnected
Alwaysconnected
pi_193384646
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 16:02 schreef Gremen het volgende:
Die hele Corona hype dooft als een nachtkaars uit
Daar lijkt het wel op.

De vraag is komt het door de maatregelen die genomen zijn of het dit ook gebeurt als we niets hadden gedaan
  zaterdag 30 mei 2020 @ 16:26:37 #171
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_193384721
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 15:47 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Nooit meer een update gehad na dat 3 weken onderzoek van sanquin. Of wel?
Nope. Vreemd wel.

Het komt op mij over alsof het geen prio meer heeft. Of in elk geval niet genoeg prio om periodiek updates te melden.

[ Bericht 11% gewijzigd door WheeledWarrior op 30-05-2020 16:33:17 ]
  zaterdag 30 mei 2020 @ 16:46:05 #172
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_193384976
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 16:02 schreef Gremen het volgende:
Die hele Corona hype dooft als een nachtkaars uit
Die zogenaamde veiligheidsmaatregelen beginnen ook met de dag vervelender te worden afgezet tegen de cijfers. Ik vertik het om naar winkelstraten te gaan waar met dranghekken verplichte looproutes worden gecreëerd, of waar mensen in belachelijke rijen staan waardoor allerlei andere blokkades en problemen ontstaan.
  zaterdag 30 mei 2020 @ 16:55:57 #173
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_193385122
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 16:02 schreef Gremen het volgende:
Die hele Corona hype dooft als een nachtkaars uit
Gelukkig maar. Dank aan iedereen die daar aan bijgedragen heeft. In daad en in woord op FOK!.
Wie dit leest is gek
  zaterdag 30 mei 2020 @ 17:02:47 #174
213335 Breekfast
Ondertitel
pi_193385211
Sanquin zou het onderzoek naar antistoffen toch herhalen?

Uit een bericht van begin mei stond dat ze "volgende week" opnieuw een test zouden doen onder 7500 donoren. Daar moeten de uitslagen toch inmiddels wel van bekend zijn?

quote:
  zaterdag 30 mei 2020 @ 17:15:08 #175
24313 Gremen
Eindbaas
pi_193385401
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 16:22 schreef AlwaysConnected het volgende:

[..]

Daar lijkt het wel op.

De vraag is komt het door de maatregelen die genomen zijn of het dit ook gebeurt als we niets hadden gedaan
Ik hoop van harte dat het door alle maatregelen komt, maar voor me gevoel hebben we te hysterisch en overdreven gereageerd.
"This is your life and it's ending one minute at a time." - Tyler Durden
"Sand is overrated. It's just tiny, little rocks." - Joel
pi_193386440
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 16:02 schreef Gremen het volgende:
Die hele Corona hype dooft als een nachtkaars uit
September gaan we weer los.
pi_193386511
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 17:02 schreef Breekfast het volgende:
Sanquin zou het onderzoek naar antistoffen toch herhalen?

Uit een bericht van begin mei stond dat ze "volgende week" opnieuw een test zouden doen onder 7500 donoren. Daar moeten de uitslagen toch inmiddels wel van bekend zijn?
[..]

Te positief resultaat, dus geen nieuwswaarde.
pi_193391366
Laatste bericht hierover op de website van Sanguin van 5 mei :{
Er zal toch wel meer bekend zijn inmiddels?
Maar op 5 mei hebben ze 1 miljoen testen besteld. Geen idee wanneer die geleverd zijn. Dat hele antistoffen onderzoek wordt uitermate slecht gecommuniceerd iig.
pi_193393988
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 15:47 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Nooit meer een update gehad na dat 3 weken onderzoek van sanquin. Of wel?
Nooit meer, 1e onderzoek was van eerste week april, nu eind mei nooit meer de beloofde 'update' over een week.

Evenmin de uitslag inzake antibodies bij varkens, ookal zo'n twee/drie weken geleden inmiddels.
Alleen over de nertsen en andere dieren, maar voor wat betreft de voedselketen is er geen belang eea mede te delen.
pi_193394009
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 22:14 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Laatste bericht hierover op de website van Sanguin van 5 mei :{
Er zal toch wel meer bekend zijn inmiddels?
Maar op 5 mei hebben ze 1 miljoen testen besteld. Geen idee wanneer die geleverd zijn. Dat hele antistoffen onderzoek wordt uitermate slecht gecommuniceerd iig.
Laatste bericht 14 of 15 april toch?
pi_193395107
Laatste testuitslagen ja. Er staat wel nog een nieuwsbericht op de website van Sanguin, gepubliceerd op 5 mei, dat ze 1 miljoen tests besteld hebben en binnenkort weer 7000 mensen testen.

Het zou kunnen dat hier een adder in zit:
quote:
Voor Sanquins onderzoek naar groepsimmuniteit worden binnenkort opnieuw ruim 7.000 donors getest op de aanwezigheid van antistoffen. De Bloedbank, die onderdeel is van Sanquin, zal waarschijnlijk vanaf eind mei onderzochte donors benaderen over de mogelijkheid van individuele tests.

Sanquin hoopt het bloed van immune donors te gaan gebruiken voor de productie van antistofpreparaten, om kwetsbare personen te beschermen tegen COVID-19. Aanvankelijk gaat dat dus primair over bestaande donors. Als Sanquin hiertoe de opdracht krijgt van het ministerie van VWS en de financiering ervan rond komt, zal Sanquin deze logistiek complexe organisatie binnen enkele weken opzetten en uitvoeren, naast de reguliere taken. Ook wil Sanquin met de overheid afspraken maken over waar niet-donors voor eenzelfde uitslag terecht kunnen, zodat niemand zich gedwongen hoeft te voelen zich aan te melden als bloeddonor.
Waarom moet je onderzochte donors (die dus onderzocht en getest zijn), benaderen voor individuele tests?
En zou de financiering nog niet rond zijn? Maar ze hebben de tests besteld, en bloed afnemen en testen doen ze sowieso. Of zouden ze de opdracht formeel nog niet hebben gekregen van VWS? Maar waarom dan wel al 1 miljoen tests bestellen, in samenwerking met VWS?

https://www.sanquin.nl/over-sanquin/nieuws/2020/05/sanquin-breidt-testen-op-antistoffen-covid-19-fors-uit
pi_193395679
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 01:29 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Laatste testuitslagen ja. Er staat wel nog een nieuwsbericht op de website van Sanguin, gepubliceerd op 5 mei, dat ze 1 miljoen tests besteld hebben en binnenkort weer 7000 mensen testen.

Het zou kunnen dat hier een adder in zit:
[..]

Waarom moet je onderzochte donors (die dus onderzocht en getest zijn), benaderen voor individuele tests?
En zou de financiering nog niet rond zijn? Maar ze hebben de tests besteld, en bloed afnemen en testen doen ze sowieso. Of zouden ze de opdracht formeel nog niet hebben gekregen van VWS? Maar waarom dan wel al 1 miljoen tests bestellen, in samenwerking met VWS?

https://www.sanquin.nl/over-sanquin/nieuws/2020/05/sanquin-breidt-testen-op-antistoffen-covid-19-fors-uit
Het is me volkomen onduidelijk.
Ze zouden tweede week april opnieuw bloeddonoren testen en dat telkens herhalen en updates geven, maar deden dat nooit.

Voor wie de miljoen tests bedoelt zijn is ook onduidelijk.

En dan dit:

quote:
Ook wil Sanquin met de overheid afspraken maken over waar niet-donors voor eenzelfde uitslag terecht kunnen, zodat niemand zich gedwongen hoeft te voelen zich aan te melden als bloeddonor.
Waar men "voor eenzelfde uitslag terecht kan", niet voor een bloedafname en test, nee voor een uitslag.

Zo amateuristisch dit soort fouten.
  zondag 31 mei 2020 @ 08:44:54 #183
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_193396736
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 18:40 schreef Jed1Gam het volgende:

[..]

Te positief resultaat, dus geen nieuwswaarde.
Je zou inderdaad bijna gaan denken dat de resultaten niet zo goed in het straatje van de beleidsbepalers passen :{
pi_193399436
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 08:44 schreef WheeledWarrior het volgende:

Je zou inderdaad bijna gaan denken dat de resultaten niet zo goed in het straatje van de beleidsbepalers passen :{
Het zal de nutteloosheid van de lockdown blootleggen.

Indien voor de lockdown 3,3% van de bloeddonoren een reeds doorgemaakt corona hadden, en een maand later is dat aantal nauwelijks gewijzigd, dan wordt duidelijk dat men al over de piek heen was op het moment dat werd aangevangen met de lockdown.

Dat soort cijfers ga je dan niet publiceren.
pi_193400928
Misschien een idee om het morgen via twitter of facebook te vragen, ze geven aan te antwoorden ma-vrij van 08:00-20:00 te antwoorden.
https://www.facebook.com/sanquin
https://twitter.com/sanquin

De feiten. Op 9 april werd geschreven dat een onderzoek grootschalig was opgezet om te peilen hoe snel de samenleving immuniteit tegen corona opbouwt. In april 2020 zouden gedurende een week het bloed van alle donoren, wat er ongeveer 7000 zijn in een week, getest worden.
Het onderzoek zou met regelmaat herhaalt worden om de ontwikkeling van groepsimmuniteit in het land te kunnen volgen. Zie hier.

Op 16 april werd gemeld dat 3% van donoren die in de eerste week van april bloed had gedoneerd antistoffen hadden. https://www.sanquin.nl/ov(...)t-corona-antistoffen

Op 22 april publiceerde oa NRC een verduidelijking van de resultaten die een week eerder waren gepubliceerd. Oa dat het percentage mensen met antistoffen in de uitbraakgebieden rond de 7-9% lag, een stuk hoger dan het landelijk gemiddelde.

Op 30 april een ander nieuws item over de voortgang, waarin eigenlijk niet veel staat.
quote:
De test is betrouwbaar genoeg als wetenschappelijke test, voor onderzoek bij een groep mensen, zoals bloeddonors. Maar, misschien niet betrouwbaar genoeg voor individuele diagnoses.
Het doel is ook niet om individuele uitslagen te geven (zie hier), dat werd ook al eerder gecommuniceerd, het doel is om te zien hoe snel de samenleving immuniteit opbouwt.

Op 5 mei werd gemeld dat het test fors uitgebreid zou worden. HIerin werd gemeld dat in samenwerking met VWS 1 miljoen tests waren besteld en dat binnenkort weer 7000 bloedsamples zouden worden getest op de aanwezigheid van antistoffen.

Dus in de eerste ronde was de aankondiging op 9 april en een week later waren er uitslagen.

Nu werd er op 5 mei aangekondigd dat het weer zou gebeurden en 3,5 week later is er nog niks.

Heeft iemand hier van PIENTER gehoord? Dat is RIVM's eigen onderzoek naar antistoffen schijnbaar. Die melden dat bijna 4% antistoffen hadden, maar de datum van publicatie daarover is niet te vinden.
https://www.rivm.nl/pienter-corona-studie/voorlopige-resultaten

Misschien dat dat een probleem is. Sanguin is bezig en heeft met VWS tests besteld, maar RIVM heeft ook een eigen onderzoek. Als de resultaten elkaar tegenspreken en beiden worden naar buiten gebracht dan zal dat discussie opleveren.
pi_193401152
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 14:27 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

Nu werd er op 5 mei aangekondigd dat het weer zou gebeurden en 3,5 week later is er nog niks.
Denk je niet dat het antwoord hierin ligt:

pi_193404127
Waarom dan op 5 mei nog 1 miljoen tests bestellen? Als je ze toch niet gaat gebruiken.
Ook is nog steeds niet echt duidelijk hoeveel mensen zonder symptomen besmet zijn geweest. Dat kan alleen aangetoond worden met testen. Ze hebben de testen, ze hebben de monsters, wat houd ze tegen?
pi_193433780
Gister via facebook gevraagd: Geen antwoord.
Vanochtend op twitter geslingerd, 10 minuten later antwoord op facebook: Morgen wordt uitslag tweede ronde bekend gemaakt.
pi_193433835
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 11:39 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Gister via facebook gevraagd: Geen antwoord.
Vanochtend op twitter geslingerd, 10 minuten later antwoord op facebook: Morgen wordt uitslag tweede ronde bekend gemaakt.
Interessant George_of_the_Jungle!
pi_193435217
Ik ben wel benieuwd, dan kunnen we eindelijk eens inschatten hoe snel zich dat ontwikkeld heeft. Niet dat het heel spectaculair zal zijn, ik vermoed niet dat het landelijk gemiddelde van 3% naar 25% is gesprongen. Zeker ook niet gezien de grafiek door jouw gepost, Za. Misschien 3-5% erbij, mogelijk iets meer. In getroffen gebieden misschien wel rond de 20%. We'll see. Je zou misschien kunnen kijken hoeveel doden dat per procent toename heeft gekost. Maar natuurlijk is de sample van Sanguin niet ideaal, die nemen bloed af van gezonde mensen, niet van een representieve sample van de gehele bevolking (geen kinderen, geen hele oude mensen, geen zieke mensen, mogelijk meer in zeldzamere bloedgroepen, etc). Benieuwd ook of er gecommuniceerd wordt over dat PIENTER onderzoek. Die zouden mogelijk wel een meer representatief sample van de bevolking kunnen testen.
pi_193435373
Ik denk nog steeds dat in landen met fatsoenlijke zorg elke doden tussen de 50 en 60 jaar voor ongeveer 900 tot 1000 infecties staat. Dat zou betekenen dat in Nederland als geheel in die leeftijdsgroep (en waarschijnlijk de groep 20 tot 50 ook wel) we ergens tussen de 5 en 6 procent besmet/besmet geweest zitten.
pi_193449156
quote:
Ongeveer 5,5 procent van de Nederlandse bloeddonoren heeft antistoffen tegen het coronavirus. Met dat percentage is groepsimmuniteit nog lang niet in zicht, zegt Hans Zaaijer, hoogleraar en arts-microbioloog bij Sanquin.

De bloedbank heeft een tweede onderzoek gedaan onder 7000 vrijwilligers die tussen 10 en 20 mei plasma of bloed hebben gedoneerd. Daaruit blijkt dat ongeveer 5,5 procent van de Nederlandse donoren antistoffen heeft tegen het coronavirus, dat de ziekte covid-19 veroorzaakt.
https://nos.nl/artikel/23(...)-op-goed-vaccin.html

Slechts 5,5%. Dat zijn dus 935.000 mensen in NL. Ik vind dat bijzonder weinig. Ik kan mij haast niet voorstellen dat dat klopt. Uitgaande van 9000 doden (op basis van de oversterfte) betekend dat dus een mortality rate van ongeveer : 1 op 104. Dat kan toch bijna niet.

Zou het kunnen dat als je de ziekte hebt gehad maar zonder verschijnselen je wellicht geen antistoffen maakt die gedetecteerd worden?
pi_193449321
5,5% is wel echt weinig. Wat een tegenvaller. Zo schiet het natuurlijk niet op.

Kan het zijn dat de groep bloeddonoren niet represenratief genoeg is voor heel Nederland?
pi_193449350
Je gaat geen bloed doneren wanneer je je ziek voelt lijkt me. En bloeddonoren zullen daarnaast, omdat ze bloed moeten gaan doneren maar misschien ook al in algehele levensstijl, ongetwijfeld zorgvuldiger omgaan met hun gezondheid en met de coronamaatregelen dan de gemiddelde Roemeen in een slachthuis.
  woensdag 3 juni 2020 @ 09:53:51 #195
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_193449354
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2020 09:49 schreef Cesare-Borgia het volgende:
5,5% is wel echt weinig. Wat een tegenvaller. Zo schiet het natuurlijk niet op.

Kan het zijn dat de groep bloeddonoren niet represenratief genoeg is voor heel Nederland?
Dat laatste zal wel deels kloppen, maar hoe groot de cijfermatige afwijking dan zou zijn: geen idee.
pi_193449392
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2020 09:53 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Dat laatste zal wel deels kloppen, maar hoe groot de cijfermatige afwijking dan zou zijn: geen idee.
Misschien zijn er onderzoeken in andere landen die beter zijn gedaan met een bredere sample size?
pi_193449929
De groep bloeddonoren is zeker niet representatief, dat zijn over het algemeen gezonde en gezond levendere mensen lijkt me. Maar maar 2.5% erbij, dat is inderdaad wel heel weinig. En 7000 tests gedaan, ze hebben er dus nog 993.000 te gaan :D.
Mogelijk dat PIENTER wel representatievere data zal hebben, maar daar wordt heel weinig over gecommuniceerd.
pi_193450064
Dit is smerig, want de cijfers tussen 20 maart (3,3%) en 10 mei worden weggelaten.

Hieruit wordt in 1 klap duidelijk dat 560.000 mensen reeds besmet waren voor de lockdown, en een iets kleiner deel in de eerste twee weken van de lockdown (blijkt ook uit de grafiek) dmv besmettingen binnen de familie wegens gedwongen opgepot op elkaar zitten.

Het is duidelijk dat de piek al achter ons lag op 3e week maart. Geen enkele andere verklaring voor het uitblijven van de andere cijfers, en de cijfers an sich.

Getest tussen 10 en 20 mei :') :



[ Bericht 3% gewijzigd door Za op 03-06-2020 11:15:06 ]
pi_193450325
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juni 2020 11:05 schreef Za het volgende:
Dit is smerig, want de cijfers tussen 20 maart (3,3%) en 10 mei worden weggelaten.

Hieruit wordt in 1 klap duidelijk dat 560.000 mensen reeds besmet waren voor de lockdown, en een iets kleiner deel in de eerste twee weken van de lockdown (blijkt ook uit de grafiek) dmv besmettingen binnen de familie wegens gedwongen opgepot op elkaar zitten.

Het is duidelijk dat de piek al achter ons lag op 3e week maart. Geen enkele andere verklaring voor het uitblijven van de andere cijfers, en de cijfers an sich.

Getest tussen 10 en 20 mei :') :

[ afbeelding ]
Wat had je verwacht? De lockdown was blijkbaar goed genoeg om de verspreiding subcritisch te maken, daardoor zit de piek van de besmettingen waarschijnlijk rond de datum van de lockdown. Gezien het aantal doden in de groep 50-59 jaar is 5,5% eigenlijk wat je verwacht met 900 tot 1000 besmettingen per dode in die leeftijdsgroep (het aantal doden in die leeftijdsgroep is nu 57 per miljoen).

Nederland heeft ook gefaald met het beschermen van verzorgingshuizen. Daardoor is de sterfte daar extreem en is het niet echt redelijk om te kijken naar het aantal besmettingen per dode in de gehele populatie.
pi_193481373
RIVM: Ongeveer 2000 besmettelijke coronapatiënten in Nederland - virus dooft uit.

In Nederland zijn er waarschijnlijk ongeveer 2000 coronapatiënten die anderen kunnen besmetten met het virus. Het aantal ‘besmettelijke personen’ ligt tussen de 1190 en de 2291, schat het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). De periode waarvoor dit is uitgerekend loopt van 15 tot en met 29 mei. Het RIVM komt voor de eerste keer met dit soort cijfers. Het coronavirus verspreidt zich nog wel, maar de uitbraak is beheersbaar en kan uitdoven.

Het reproductiegetal ligt sinds half maart onder de 1. Dat cijfer geeft aan hoe snel het virus zich verspreidt. Dat het onder de 1 ligt, wijst er volgens het RIVM op dat het virus langzaamaan uitdooft.

https://wnl.tv/2020/06/04(...)ienten-in-nederland/

Uitdoven was dus al ruim voor de lockdown aan de gang.

[ Bericht 2% gewijzigd door Za op 05-06-2020 00:20:36 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')