abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 8 april 2020 @ 17:49:21 #1
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_192517535
Met dat verplicht binnen zitten ben ik weer meer gaan lezen :)
Heeft iemand misschien tips voor goede true crime boeken? (in Nederlands/Engels/Duits)
pi_192521012
In cold blood / in koele bloede van Truman Capote vind ik fantastisch.

Verder vond ik The stranger beside me over Ted Bundy wel boeiend.

En vorig jaar heb ik I'll be gone in the dark van Michelle McNamara gelezen, over de speurtocht naar de Golden State Killer.
pi_192523960
All the president's men :Y

Al weet ik niet helemaal of je dat met true crime bedoelt. Leest wel als een thriller :D
Somebody that I used to know
  donderdag 9 april 2020 @ 04:23:54 #4
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_192525568
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2020 21:02 schreef Pleun2011 het volgende:
In cold blood / in koele bloede van Truman Capote vind ik fantastisch.

Verder vond ik The stranger beside me over Ted Bundy wel boeiend.

En vorig jaar heb ik I'll be gone in the dark van Michelle McNamara gelezen, over de speurtocht naar de Golden State Killer.
I'll be gone in the dark was inderdaad een goed boek! Doet me nu achteraf een beetje denken aan de serie 'don't fuck with cats' op Netflix, ook een speurtocht naar een moordenaar door leken.

In cold blood had ik nog nooit van gehoord maar ziet er ook interessant uit. Bedankt voor de tips!
  donderdag 9 april 2020 @ 04:26:56 #5
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_192525576
quote:
1s.gif Op woensdag 8 april 2020 23:24 schreef Postbus100 het volgende:
All the president's men :Y

Al weet ik niet helemaal of je dat met true crime bedoelt. Leest wel als een thriller :D
Non-fictie dat leest als een thriller is ook prima :)
  donderdag 9 april 2020 @ 06:08:11 #6
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_192526067
De ontvoering van Freddy Heineken is een klassieker. Het hele verhaal van a tot set, inclusief de 2 jaar durende voorbereiding en de nasleep. Peter de Vries heeft talloze keren met Cor van hout gepraat en het boek is oh vanuit zijn perspectief geschreven.
:')
  donderdag 9 april 2020 @ 07:15:25 #7
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_192526470
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2020 06:08 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
De ontvoering van Freddy Heineken is een klassieker. Het hele verhaal van a tot set, inclusief de 2 jaar durende voorbereiding en de nasleep. Peter de Vries heeft talloze keren met Cor van hout gepraat en het boek is oh vanuit zijn perspectief geschreven.
Dat is één van de beste true crime boeken vind ik. En Judas van Astrid Holleeder was ook goed, al was het maar omdat Holleeder uit een nog onbekend perspectief wordt beschreven.

Meesterdief van Wilson Boldewijn is overigens ook goed. Had het cadeau gekregen en het leek me niet echt wat, maar het bleek een interessant en soms zelfs grappig boek.
  donderdag 9 april 2020 @ 07:39:05 #8
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_192526625
quote:
1s.gif Op donderdag 9 april 2020 07:15 schreef kwiwi het volgende:

[..]

Dat is één van de beste true crime boeken vind ik. En Judas van Astrid Holleeder was ook goed, al was het maar omdat Holleeder uit een nog onbekend perspectief wordt beschreven.

Meesterdief van Wilson Boldewijn is overigens ook goed. Had het cadeau gekregen en het leek me niet echt wat, maar het bleek een interessant en soms zelfs grappig boek.
Peter de Vries kan ook heel goed schrijven. En ik ben geïnteresseerd in de criminelen, niet zo zeer in de slachtoffers. Daarom ben ik ook (nog) niet aan Judas begonnen. Lijkt me zon eindeloze klaagzang. True crime vind ik interessant omdat ik in de hoofden van criminelen wil kijken, proberen te snappen waarom ze bepaalde keuzes maken.

Ik ben ook wel fan van Hendrik Jan Korterink, die trouwens net overleden. Is... Goeie journalist did vanuit zijn eigen perspectief schrijft, maar wel helder en nauwkeurig. Een interessant boek is Echte mannen eten wél kaas. Hij trekt de beerput van Maria mosterd open, die bekend werd als slachtoffer van een loverboy en daar een boek over liet schrijven. Maar.. daar klopte geen bal van.

HJ Korterink heeft ook wel wat aardige portretten van criminelen geschreven. Echt te jong gestorven 😭
:')
pi_192526721
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2020 06:08 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
De ontvoering van Freddy Heineken is een klassieker. Het hele verhaal van a tot set, inclusief de 2 jaar durende voorbereiding en de nasleep. Peter de Vries heeft talloze keren met Cor van hout gepraat en het boek is oh vanuit zijn perspectief geschreven.
Je hebt m ook van die politieinspecteur (ben even z'n naam kwijt, iets met een G), die is ook wel interessant. Over dezelfde zaak.


Moet ineens ook denken aan het boek van Ernst Louwes. Literair niet eens zo'n pareltje, maar true crime is het natuurlijk wel. En we weten natuurlijk nog steeds niet wie het gedaan heeft :D
Somebody that I used to know
  donderdag 9 april 2020 @ 18:22:21 #10
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_192539027
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2020 07:39 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:

[..]

Peter de Vries kan ook heel goed schrijven. En ik ben geïnteresseerd in de criminelen, niet zo zeer in de slachtoffers. Daarom ben ik ook (nog) niet aan Judas begonnen. Lijkt me zon eindeloze klaagzang. True crime vind ik interessant omdat ik in de hoofden van criminelen wil kijken, proberen te snappen waarom ze bepaalde keuzes maken.
Als je dat interessant vindt dan zijn de boeken van John Douglas misschien wat voor je? Eén van de eerste criminal profilers die precies dat doet; in de hoofden van criminelen duiken. De tv serie Mindhunter is op zijn boek gebaseerd.
pi_192746441
Helter Skelter van Vincent Bugliosi is wel m'n favoriet.
Daarnaast heb je nog American Predator van Maureen Callahan over Israel Keyes.
Love as Always van Mae West over haar ouders, Fred en Rosemary West.
The Road to Jonestown van Jeff Guinn
The Monster of Florence van Douglas Preston.
Tap tap tap
  donderdag 23 april 2020 @ 08:32:11 #12
246107 Zeroku
An Air of Authority.
pi_192762253


Dit zijn wel twee interessante boeken. Vooral onderwereld op wielen geeft wel een interessant kijkje in de motorclubs in Nederland e.o.
Op zaterdag 28 april 2012 00:09 schreef Klinkerbotsing het volgende:
Lieve jongeman ben jij. :@
Op woensdag 8 juli 2020 18:58 schreef PoezeligDing het volgende:
:* My one and only, master, king , whatever. THE ZER! O+
  donderdag 23 april 2020 @ 10:07:03 #13
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_192763298
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2020 08:10 schreef CherryLips het volgende:
Helter Skelter van Vincent Bugliosi is wel m'n favoriet.
Daarnaast heb je nog American Predator van Maureen Callahan over Israel Keyes.
Love as Always van Mae West over haar ouders, Fred en Rosemary West.
The Road to Jonestown van Jeff Guinn
The Monster of Florence van Douglas Preston.
Heb toevallig Helter Skelter net 2 weken geleden gekocht. En American Predator was inderdaad ook interessant :Y Had nog nooit van Israel Keyes gehoord terwijl hij toch een heel aantal moorden heeft gepleegd.

De anderen ga ik eens opzoeken :)
  donderdag 23 april 2020 @ 10:07:41 #14
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_192763309
quote:
14s.gif Op donderdag 23 april 2020 08:32 schreef Zeroku het volgende:
[ afbeelding ] [ afbeelding ]

Dit zijn wel twee interessante boeken. Vooral onderwereld op wielen geeft wel een interessant kijkje in de motorclubs in Nederland e.o.
Dank voor de tips, beiden nog niet gelezen.
pi_192765069
Deze al gelezen? Het vervolg..Wraak..moet ik ook nog eens gaan lezen.

pi_192765624
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2020 12:08 schreef Pleun2011 het volgende:
Deze al gelezen? Het vervolg..Wraak..moet ik ook nog eens gaan lezen.

[ afbeelding ]
Deze is wel goed inderdaad, Wraak ken ik niet. De schrijver van dit boek, Wouter Laumans, heeft recent ook een podcast gemaakt over cokevangst op vissersschip uit Urk: https://www.nporadio1.nl/podcasts/cokevissers . Wat betreft podcasts is er sowieso veel te vinden over true crime.
pi_192765719
Boek over Stanley Hillis van Denise Mosbach is ook wel interessant.
Verder "We regelen het zelf wel" van Bram Endedijk over de drugscriminaliteit in Brabant. Geeft ook wel een blik op de historie waarom Brabant nu een hotspot is (via smokkelen na WW2, jenever stoken naar drugs).
  donderdag 23 april 2020 @ 15:58:07 #18
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_192768488
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2020 12:08 schreef Pleun2011 het volgende:
Deze al gelezen? Het vervolg..Wraak..moet ik ook nog eens gaan lezen.

[ afbeelding ]
Ik heb Wraak wel maar niet deze, moet 'm nog altijd eens bestelling want ik wil ze wel in volgorde lezen :P
  donderdag 23 april 2020 @ 15:59:07 #19
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_192768504
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2020 12:47 schreef TargaFlorio het volgende:
Boek over Stanley Hillis van Denise Mosbach is ook wel interessant.
Verder "We regelen het zelf wel" van Bram Endedijk over de drugscriminaliteit in Brabant. Geeft ook wel een blik op de historie waarom Brabant nu een hotspot is (via smokkelen na WW2, jenever stoken naar drugs).
Zo'n stukje historie vind ik ook altijd wel interessant :Y
  donderdag 23 april 2020 @ 16:00:38 #20
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_192768525
Overigens vind ik de boeken van John vd Heuvel tegenvallen in vergelijking met die van Peter R. de Vries. Peter weet me toch meer geboeid te houden met z'n verhalen.
pi_192768845
quote:
1s.gif Op donderdag 23 april 2020 10:07 schreef kwiwi het volgende:

[..]

Heb toevallig Helter Skelter net 2 weken geleden gekocht. En American Predator was inderdaad ook interessant :Y Had nog nooit van Israel Keyes gehoord terwijl hij toch een heel aantal moorden heeft gepleegd.

De anderen ga ik eens opzoeken :)
Ik zie hier allemaal Nederlandstalige tips langskomen maar ik ben meer van de buitenlandse :D
De dochter van de BTK Killer heeft ook een boek geschreven maar daar was ik niet wild van.
En er is nog een wildgroei aan boeken over Ted Bundy, zoals het boek van z'n verloofde dat van de winter opnieuw is uitgekomen, The Phantom Prince.
Tap tap tap
  donderdag 23 april 2020 @ 17:02:58 #22
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_192769381
quote:
1s.gif Op donderdag 23 april 2020 16:24 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Ik zie hier allemaal Nederlandstalige tips langskomen maar ik ben meer van de buitenlandse :D
De dochter van de BTK Killer heeft ook een boek geschreven maar daar was ik niet wild van.
En er is nog een wildgroei aan boeken over Ted Bundy, zoals het boek van z'n verloofde dat van de winter opnieuw is uitgekomen, The Phantom Prince.
Ik heb vorige week The Isis Hostage gelezen. Dat was ook een goed boek. Geeft je een kijkje in wat ze daar met hostages doen, hoe makkelijk je in zo'n situatie terechtkomt, en hoe ze die mensen vrij krijgen.

Confession of a Serial Killer dacht ik dat wel goed zou zijn. Maar ben ik een keer aan begonnen (gaat ook over BTK killer), en weggelegd omdat ze eerst de hele (vaak onlogische) code die hij in brieven met haar gebruikte gaat uitleggen. Kwam er niet doorheen. Misschien later nog eens proberen.
pi_192769883
quote:
1s.gif Op donderdag 23 april 2020 17:02 schreef kwiwi het volgende:

[..]

Ik heb vorige week The Isis Hostage gelezen. Dat was ook een goed boek. Geeft je een kijkje in wat ze daar met hostages doen, hoe makkelijk je in zo'n situatie terechtkomt, en hoe ze die mensen vrij krijgen.

Confession of a Serial Killer dacht ik dat wel goed zou zijn. Maar ben ik een keer aan begonnen (gaat ook over BTK killer), en weggelegd omdat ze eerst de hele (vaak onlogische) code die hij in brieven met haar gebruikte gaat uitleggen. Kwam er niet doorheen. Misschien later nog eens proberen.
M.b.t. Ted Bundy heb ik alleen The stranger beside me gelezen van Ann Rule. Dat boek trok mij aan omdat de schrijfster en Bundy een tijdje collega's waren en zij hem dus kende. Ik vond het boek best interessant, maar een minpunt van vrouwelijke true crime schrijvers vind ik dat zij soms de neiging hebben om teveel over hun eigen leven te leuteren. Dat is niet wat de lezers interesseert denk ik. Michelle McNamara deed het ook in haar boek over de Golden State killer.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')