quote:
Op donderdag 9 april 2020 19:09 schreef Riparius het volgende:[..]
Tja, het is toch zo dat sommige kleine winkels niets anders rest dan te sluiten omdat ze onmogelijk aan de huidige voorwaarden kunnen voldoen. Hier zit bijvoorbeeld een Chinese toko (een levensmiddelenzaak dus) in een smal pand met beneden een langwerpige vriezer voor diepvriesproducten zoals je die ook in supermarkten aantreft. Er is links en rechts nog maar een heel smalle doorgang, en de vriezer kan niet verplaatst of verwijderd worden. Ander voorbeeld is een thee- en koffiewinkel (ook levensmiddelen dus) die wel open is gebleven maar die linten heeft moeten spannen voor de balie om de 1,5 m afstand tot de medewerkers te garanderen, waardoor er nog maar 2 klanten tegelijk naar binnen kunnen met een heel smal pad waar twee mensen elkaar niet kunnen passeren (en dan dus ook de 1,5 m afstand onmogelijk kunnen respecteren).
Het zij zo. Dat vergt creatieve oplossingen, maar die 1,5-meter-regel is er natuurlijk ook niet voor niets.
Wij hebben hier een chinees (afhaal + restaurant) die op de eerste verdieping zit. Die trap vormt natuurlijk een probleem. Dus ze hebben nu de afhaalbalie naar onderaan de trap, direct bij de ingang, verplaatst. Daar kan één persoon per keer zijn bestelling doorgeven. De rest moet buiten wachten.
De bakker heeft een grote witte tent voor zijn ingang geplaatst. Daar staan mensen 1,5 meter tussen elkaar te wachten. (deze bakker was er trouwens vroeg bij! Nog voordat de officiële 1,5-meter-regel werd ingesteld, stond die tent er al! Zeer pro-actief.)
De bloemist hier heeft zijn nooduitgang tot uitgang gebombardeerd, zodat je elkaar niet hoeft te passeren bij de ingang.
De Kruidvat heeft hele routes uitgezet in zijn winkel, en sommige gangpaden gebarricadeerd.
Die toko kan ook met een stoplichtsysteem werken (want ik neem aan dat alleen die doorgang een probleem is, maar dat wanneer je eenmaal in de winkel bent, je elkaar wel ruimte kunt geven. Of die man moet met boodschappenbriefjes gaan werken: zelf shoppen voor de klant, en afrekenen bij de ingang.
En misschien is één klant in die koffie- en theewinkel wel het maximaal haalbare. Ja, heel vervelend, maar zo werkt boodschappen doen toch tegenwoordig? Daarom zeg ik ook: boodschappen doen is doelgericht je spullen halen, niet gezellig nieuwsgierig rondneuzen naar wat er allemaal te koop is.
quote:
De regels zijn ook onduidelijk, want de overheid stelt dat er maar één klant per 10 m² winkeloppervlakte binnen mag zijn, maar hoe wordt die oppervlakte eigenlijk berekend? Moet je oppervlaktes die schappen en vriezers e.d. innemen aftrekken van de totale oppervlakte van het pand om de effectief beschikbare oppervlakte voor je klanten te berekenen (wat wel zo reëel is omdat klanten nu eenmaal niet in of op vriezers of schappen kunnen gaan staan) of hoeft dat juist niet? Niemand die het weet of daar duidelijkheid over verschaft.
Goed punt. Ik denk zelf inclusief schappen, omdat die bijdragen aan de 1,5 meter, maar ik weet het natuurlijk ook niet.