abonnement Unibet Coolblue
pi_192512107
Ja alles is in juni weer normaal en voor de zomer vergeten maar wat nou als dat niet zo is...

Hoe zie je de verkiezingen dan voor je?

Gewoon 1,5m afstand houden en dan komt het allemaal wel dik in orde of komt er een app of een telefoonnummer die je moet bellen? Verplaatsen naar een tweedaagse verkiezing op zaterdag en zondag kan wellicht een optie zijn?

Vragen, vragen.
  woensdag 8 april 2020 @ 12:05:43 #2
479089 wollah
#BLACKLIVESMATTER
pi_192512129
Ja dan is alles weer als normaal. Allang.
#KICKOUTZP
pi_192512231
Dan zitten wij met Covid-20
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_192514243
quote:
1s.gif Op woensdag 8 april 2020 12:05 schreef wollah het volgende:
Ja dan is alles weer als normaal. Allang.
Bron?
pi_192514682
Ja, en Rutte gaat er wederom met de grote winst vandoor :D
pi_192514726
Maakt mij niet uit. Ik stem niet en zal ik ook nooit doen.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_192523770
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2020 14:40 schreef Lafoy het volgende:
Ja, en Rutte gaat er wederom met de grote winst vandoor :D
Die treed af.
pi_192523788
Rutte 6?
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2020 23:11 schreef Pimmetje_engelengeduld het volgende:

[..]

Die treed af.
Dat denk ik niet. Blijf me toch verbazen hoe energiek hij steeds blijft
  woensdag 8 april 2020 @ 23:22:36 #9
432997 Ven1972
Man met humor
pi_192523936
Dat is nog te vroeg om er aan te denken, maar echter is nog alles echt onzeker of het actueel is om te discussiëren.
Humor, serieus en vrolijk!
pi_193255350
1_OP_1 twitterde op vrijdag 22-05-2020 om 11:57:09 "In principe ben ik niet voor uitstel van verkiezingen. Ik zou er niet voor zijn, maar nood breekt wet, mocht het nodig zijn", zegt Onno Ruding. reageer retweet
pi_193255402
Nu weet ik er niets van, dus als het een waanzin idee is zeg het me dan.

Maar we regelen al heel veel overheidszaken met ons DIGID.
Waarom kunnen we niet stemmen met ons DIGID?
natuurlijk als optie, fysiek naar het stemhokje gaan moet natuurlijk ook mogelijk blijven.

Dat scheelt al heel wat contactmomenten.
  vrijdag 22 mei 2020 @ 12:31:08 #12
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_193255445
Er zijn een paar opties te bedenken. Bijvoorbeeld stemmen per brief, uitstel met een jaar, uitsmeren over meerdere dagen, en alleen stembureaus openen waar 1,5 meter afstand gehouden kan worden.

Stemmen via internet is lastig ivm de controleerbaarheid.
  vrijdag 22 mei 2020 @ 12:32:46 #13
451005 Grems
Clown World
pi_193255472
Vanaf nu is alles digitaal en 100% bindend, ICT en overheid gaat altijd goed dus die 0 stemmen voor subversieve elementen zoals Baudet zullen volstrekt betrouwbaar zijn.
  vrijdag 22 mei 2020 @ 12:33:03 #14
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_193255481
Zoiets als verkiezingen is toch vrij makkelijk te faciliteren met een paar aanpassingen?
pi_193255855
Rutte zal er alles aan doen om de verkiezingen door te laten gaan.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_193270384
Ga stemmen zodat mijn stem niet naar Rutte gaat.
N A P O L I
C A M P A N I A
  zaterdag 23 mei 2020 @ 08:28:27 #17
26568 AlwaysConnected
Alwaysconnected
pi_193270395
Stemmen Kan prima in een sporthal
Of bij mooi weer buiten
pi_193292714
ik ben er wel een voorstander van dat de gelegenheid wordt aangegrepen om digitaal stemmen mogelijk te maken. Dat is een stap die sowieso gezet moet worden, dus waarom niet nu al die weg inslaan? Als DigiD met extra beveiliging wordt gebruikt, dan moet digitaal stemmen zeker mogelijk zijn. Eventueel kunnen nog een paar stembureaus opengaan voor de ouderen die niet handig zijn met de computer. Als het toch niet lukt met digitaal stemmen, dan worden het gewoon lange rijen bij het stembureau.
  zondag 24 mei 2020 @ 19:30:03 #19
26568 AlwaysConnected
Alwaysconnected
pi_193292860
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 19:22 schreef Jojoke het volgende:
ik ben er wel een voorstander van dat de gelegenheid wordt aangegrepen om digitaal stemmen mogelijk te maken. Dat is een stap die sowieso gezet moet worden, dus waarom niet nu al die weg inslaan? Als DigiD met extra beveiliging wordt gebruikt, dan moet digitaal stemmen zeker mogelijk zijn. Eventueel kunnen nog een paar stembureaus opengaan voor de ouderen die niet handig zijn met de computer. Als het toch niet lukt met digitaal stemmen, dan worden het gewoon lange rijen bij het stembureau.
Stemmen via digi id is niet veilig en er kan altijd gezorgd worden dat er iemand zijn of haar digi id moet afstaan en dat een ander voor je stemt of dat de ander er naast staat en mee kijkt , dus dat lijkt me geen goed idee
pi_193292927
Ik mag hopen dat er verkiezingen komen. Nieuwe ronde, nieuwe kansen!

*gooit een dobbelsteen*

Maar liever niet digitaal stemmen. Dat is ruk.
  zondag 24 mei 2020 @ 20:05:42 #21
432997 Ven1972
Man met humor
pi_193293537
Misschien wordt de verkiezingen uitgesteld als het niet anders kan.
Humor, serieus en vrolijk!
pi_193294824
quote:
7s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 12:28 schreef koemleit het volgende:
Nu weet ik er niets van, dus als het een waanzin idee is zeg het me dan.

Maar we regelen al heel veel overheidszaken met ons DIGID.
Waarom kunnen we niet stemmen met ons DIGID?
natuurlijk als optie, fysiek naar het stemhokje gaan moet natuurlijk ook mogelijk blijven.

Dat scheelt al heel wat contactmomenten.
Een van de vele redenen:

Omdat het dan totaal niet te controleren is door een neutrale derde partij of het stemmen tellen nauwkeurig wordt gedaan.

Daarnaast is er ook niet te controleren of mensen zelfstandig hun stem uitbrengen; een verplichting bij het stemmen om beïnvloeding tegen te gaan.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_193294858
Ik zie niet in waarom het niet door kan gaan. Er zijn genoeg stembureaus om iedereen te spreiden. Daarnaast gewoon buiten rijen vormen mocht dat tegen die tijd nog nodig zijn. Bij elk bureau zo'n megafles desinfecterende handgel en extra veel potloden indien nodig.

Daarnaast zijn er nog veel meer maatregelen mogelijk voordat uitstel überhaupt realistisch is, zoals de verkiezingen uitsmeren over meerdere dagen. Niet ideaal maar beter dan uitstel.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_193302860
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 19:22 schreef Jojoke het volgende:
ik ben er wel een voorstander van dat de gelegenheid wordt aangegrepen om digitaal stemmen mogelijk te maken. Dat is een stap die sowieso gezet moet worden, dus waarom niet nu al die weg inslaan? Als DigiD met extra beveiliging wordt gebruikt, dan moet digitaal stemmen zeker mogelijk zijn. Eventueel kunnen nog een paar stembureaus opengaan voor de ouderen die niet handig zijn met de computer. Als het toch niet lukt met digitaal stemmen, dan worden het gewoon lange rijen bij het stembureau.
Stemmen is anoniem, DigiD niet. Is dus geen optie.

Er zijn genoeg momenten op een dag dat het rustig is bij stembureaus. Die dag collectief vrij, of als thuiswerkdag, en je verspreid de druktepieken. Ook verspreiden over 2 dagen kan.

Stembiljetten worden aangereikt door mensen met een handschoentje, geven je ook een rood potloodje, die je mag houden.
  maandag 25 mei 2020 @ 12:37:41 #25
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_193303069
Rutte zal wel weer een stunt bedenken zo'n week tot anderhalf voor de verkiezing, en dan gaat de VVD weer flink scoren.
  maandag 25 mei 2020 @ 12:49:13 #26
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_193303232
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 12:37 schreef WheeledWarrior het volgende:
Rutte zal wel weer een stunt bedenken zo'n week tot anderhalf voor de verkiezing, en dan gaat de VVD weer flink scoren.
Weer?
Wie dit leest is gek
  Jaap van Dissel-award 2022 maandag 25 mei 2020 @ 13:38:51 #27
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_193303836
RUTTE 4 PRESIDENT _O_ _O_ _O_ _O_
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_193303935
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 19:22 schreef Jojoke het volgende:
ik ben er wel een voorstander van dat de gelegenheid wordt aangegrepen om digitaal stemmen mogelijk te maken. Dat is een stap die sowieso gezet moet worden, dus waarom niet nu al die weg inslaan? Als DigiD met extra beveiliging wordt gebruikt, dan moet digitaal stemmen zeker mogelijk zijn. Eventueel kunnen nog een paar stembureaus opengaan voor de ouderen die niet handig zijn met de computer. Als het toch niet lukt met digitaal stemmen, dan worden het gewoon lange rijen bij het stembureau.
Je zou denken dat zoiets toch wel moet kunnen (helemaal anno 2020) maar alle IT experts zeggen dat het absoluut niet kan. Te kwetsbaar voor manipulatie en niet te verifiëren. Ik heb er ook moeite mee om het te geloven maar als je er in duikt kom je gewoonweg niet tot een andere conclusie.

In Amerika is nu de discussie over stemmen per post. Fraudegevoelig zou je denken... maar dat blijkt dan weer reuze mee te vallen. Organisatorisch en praktisch haast onmogelijk om een deuk in een pakje boter te slaan qua fraude en gewoon op de traditionele manier te verifiëren.
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
pi_193304960
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 13:47 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]

Je zou denken dat zoiets toch wel moet kunnen (helemaal anno 2020) maar alle IT experts zeggen dat het absoluut niet kan. Te kwetsbaar voor manipulatie en niet te verifiëren. Ik heb er ook moeite mee om het te geloven maar als je er in duikt kom je gewoonweg niet tot een andere conclusie.

In Amerika is nu de discussie over stemmen per post. Fraudegevoelig zou je denken... maar dat blijkt dan weer reuze mee te vallen. Organisatorisch en praktisch haast onmogelijk om een deuk in een pakje boter te slaan qua fraude en gewoon op de traditionele manier te verifiëren.
Elke controlerende instantie kan prima brieven tellen. Digitale 1tjes en 0tjes of manipulatie van de datastroom zijn voor waarnemers veel moeilijker zoniet onmogelijk om te verifiëren.

Tevens is DigiD niet anoniem dus is het stemgeheim ook weg.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  maandag 25 mei 2020 @ 15:14:55 #30
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_193305007
De truuk van analoog stemmen is dat je enorm veel mankracht nodig hebt om het te manipuleren. Om een beetje significant te sjoemelen moet je al bij een behoorlijk aantal stembureaus aanwezig zijn om verkeerd te tellen - en dan is het nog maar de vraag of je in je eentje 6 andere tellers kan foppen.

Zodra je stemmen digitaal maakt, kan je een fout ontdekken in het systeem en dat landelijk exploiteren en binnenlopen.
  dinsdag 26 mei 2020 @ 11:52:22 #31
26568 AlwaysConnected
Alwaysconnected
pi_193318740
bij digitaal stemmen via digi id weet je exact wie er niet gestemd heeft en weet je exact wie er op welke partij gestemd heeft dat lijkt mij nou niet echt de bedoeling
pi_193319174
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2020 11:52 schreef AlwaysConnected het volgende:
bij digitaal stemmen via digi id weet je exact wie er niet gestemd heeft en weet je exact wie er op welke partij gestemd heeft dat lijkt mij nou niet echt de bedoeling
Het lijkt mij dat ze altijd al weten of je gestemd heb, anders kan je je stembiljet kopiëren en 2 keer naar de stembus gaan.

Digitaal zal het wel lastiger zijn om het anoniem te houden. Maar je zou denken dat daar toch iets op gevonden kan worden. Anders is blijkbaar stemmen per brief nog een goede optie.
  dinsdag 26 mei 2020 @ 14:58:12 #33
26568 AlwaysConnected
Alwaysconnected
pi_193321454
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2020 12:24 schreef Jojoke het volgende:

[..]

Het lijkt mij dat ze altijd al weten of je gestemd heb, anders kan je je stembiljet kopiëren en 2 keer naar de stembus gaan.

Digitaal zal het wel lastiger zijn om het anoniem te houden. Maar je zou denken dat daar toch iets op gevonden kan worden. Anders is blijkbaar stemmen per brief nog een goede optie.
op het stembiljet staat geen nummer
op de stemkaart die je moet inleveren staat inderdaad wel een nummer, dan weten ze dat je langs bent geweest alleen kan je een stemkaart niet koppelen aan een stembiljet

met digi id heb je alles te pakken.

Per brief lijkt mij ook niet echt handig, als je ziet hoe een klein aantal postbodes omgaat met post.
ook daar zal ergens een uniek id in moeten zitten anders kan je dmv kopiëren het ook tig keer kopiëren en als er een uniek id aan vast zit is het te herleiden naar een persoon.

Gewoon stemlokalen desnoods over meerdere dagen of bij goed weer in de buitenlucht
pi_195311150
POLL
pi_195320167
ik denk dat er de komende tijd een aantal wetsaanpassingen gedaan gaan worden om ervoor te zorgen dat de verkiezigen een grotere kans maken om door te gaan.

- iedereen mag z'n eigen blauwe pen meenemen om te stemmen;
- verkiezingen kunnen over 3 dagen worden verspreid.

Grootste probleem is dat stemlokalen in scholen en verzorgingstehuizen waarschijnlijk niet ingericht kunnen worden, waarmee een hoop potentiele locaties direct verloren gaan. Dat los je op door de verkiezingen uit te spreiden over diverse dagen op de locaties die nog wel beschikbaar zijn. Of er dan ook genoeg vrijwilligers zijn die daar drie dagen willen gaan zitten is nog maar de vraag, maar wellicht kun je daar als overheid een (veel) grotere vergoeding tegenover zetten.

Overigens is dan wel de vraag waar bejaarden moeten gaan stemmen. Je kan zeggen: een eigen besloten stemlokaaltje in het tehuis maar dan trek je alsnog vrijwilligers weg die elders ook erg nuttig zijn plus de transparantie is dan ver te zoeken en het stemmen tellen is ook niet vrij te controleren, zoals de kieswet voorschrijft. Helaas kun je dat niet eventjes in de wet oplossen omdat er voor verschillende stemlokalen nu eenmaal niet verschillende wetten kunnen gelden.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_195320196
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2020 14:58 schreef AlwaysConnected het volgende:

[..]

op het stembiljet staat geen nummer
op de stemkaart die je moet inleveren staat inderdaad wel een nummer, dan weten ze dat je langs bent geweest alleen kan je een stemkaart niet koppelen aan een stembiljet

met digi id heb je alles te pakken.

Per brief lijkt mij ook niet echt handig, als je ziet hoe een klein aantal postbodes omgaat met post.
ook daar zal ergens een uniek id in moeten zitten anders kan je dmv kopiëren het ook tig keer kopiëren en als er een uniek id aan vast zit is het te herleiden naar een persoon.

Gewoon stemlokalen desnoods over meerdere dagen of bij goed weer in de buitenlucht
Digitaal stemmen per digi-D is echt de slechtse oplossingen die er is. De basisprincipes dat een verkiezingen transparant en controleerbaar moet zijn gooi je keihard het raam uit. Dat is echt zeer onwenselijk. Wat jij zegt: verspreiden over meerdere dagen of bij goed weer in de buitenlucht.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_195324557
Natuurlijk gaan de verkiezingen door. Anders is het hek van de dam met de idioten die nu al roepen dat covid een hoax is bedacht om de dictatuur in te voeren. :')

De verkiezingen uitstellen is dé manier om draagkracht te verspelen.

Stemmen via DigiD is om meerdere redenen verschrikkelijk onverstandig. Veiligheid, controle, buitenlandse invloed, stemgeheim, beïnvloeding, etcetera. Je moet daar absoluut niet aan beginnen.

Ik heb daarnaast nooit in een echt te druk stemhokje gestaan. Spreid het lekker over twee dagen, voor mijn part 48 uur aan een stuk, dat moet toch wel te regelen zijn voor een keer.

Enige punt wat ik nog zie is hoe je om moet gaan met mensen die in quarantaine zitten.. Maar ook daarvoor is stemmen via DigiD geen oplossing.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_195324768
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 september 2020 13:27 schreef BlackLining het volgende:
Natuurlijk gaan de verkiezingen door. Anders is het hek van de dam met de idioten die nu al roepen dat covid een hoax is bedacht om de dictatuur in te voeren. :')

De verkiezingen uitstellen is dé manier om draagkracht te verspelen.

Stemmen via DigiD is om meerdere redenen verschrikkelijk onverstandig. Veiligheid, controle, buitenlandse invloed, stemgeheim, beïnvloeding, etcetera. Je moet daar absoluut niet aan beginnen.

Ik heb daarnaast nooit in een echt te druk stemhokje gestaan. Spreid het lekker over twee dagen, voor mijn part 48 uur aan een stuk, dat moet toch wel te regelen zijn voor een keer.

Enige punt wat ik nog zie is hoe je om moet gaan met mensen die in quarantaine zitten.. Maar ook daarvoor is stemmen via DigiD geen oplossing.
Hier idem, ook nooit drukte gezien bij de stembureau's.

Tijdens voorgaande verkiezingen waren er natuurlijk ook legio mensen die om wat voor reden dan ook niet fysiek hun stem uit konden brengen, en waarvoor de volmacht in het leven is geroepen.
Dus dat er mensen in ziekenhuizen liggen of in zelfquarantaine zitten moet echt niet uitmaken.
I'll give you something to do
pi_195330138
Alleen wat ik moet gaan stemmen , heb geen idee
pi_195402844
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2020 19:00 schreef AlwaysConnected het volgende:
Alleen wat ik moet gaan stemmen , heb geen idee
Progressief sociaal-liberaal natuurlijk.

D66, PvdA, GL ofzo. In ieder geval geen PVV, FvD of CDA.

Zie hier, gratis stemadvies. Graag gedaan.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_195403715
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 11:39 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Progressief sociaal-liberaal natuurlijk.

D66, PvdA, GL ofzo. In ieder geval geen PVV, FvD of CDA.

Zie hier, gratis stemadvies. Graag gedaan.
D66, PvdA, gl heb ik geen enkel gevoel meer bij , vroeger wel.

PVV, fvd op aantal punten wel mee eens lang niet alles , CDA geen geloof in politiek.

Dus tja ...
pi_195409483
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 12:34 schreef AlwaysConnected het volgende:

[..]

D66, PvdA, gl heb ik geen enkel gevoel meer bij , vroeger wel.

PVV, fvd op aantal punten wel mee eens lang niet alles , CDA geen geloof in politiek.

Dus tja ...
Je hebt dus geen flauw idee. Neem mijn advies nou maar aan, da's veel beter :)
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_195412257
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 18:29 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Je hebt dus geen flauw idee. Neem mijn advies nou maar aan, da's veel beter :)
Lol
pi_195412407
Gewoon op dezelfde manier ala de GGD teststraten?

Tentje neerzetten, per keer 1 auto ervoor, stemmer naar binnen. Binnen staat een hokje en een kliko voor de stemmen en een observant achter doorzichtig plastic.
So we just called him Fred too
pi_195414307
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 21:14 schreef Fred2 het volgende:
Gewoon op dezelfde manier ala de GGD teststraten?

Tentje neerzetten, per keer 1 auto ervoor, stemmer naar binnen. Binnen staat een hokje en een kliko voor de stemmen en een observant achter doorzichtig plastic.
Enig idee wat een logistieke operatie dat gaat worden?

Ik zou ook niet weten waarom je per auto zou moeten komen (hooguit voor mensen met klachten). Maar op zich is buiten stemmen nog niet zo'n gek idee.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195414512
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 22:36 schreef DireStraits7 het volgende:
Enig idee wat een logistieke operatie dat gaat worden?
Zeker, maar gelukkig hebben vele bedrijven in de entertainmentsector niets te doen en genoeg werklozen uit de horeca die kunnen helpen.

quote:
Ik zou ook niet weten waarom je per auto zou moeten komen (hooguit voor mensen met klachten). Maar op zich is buiten stemmen nog niet zo'n gek idee.
Auto niet te letterlijk nemen, kan natuurlijk ook per fiets of lopend.
So we just called him Fred too
pi_195414786
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2020 19:00 schreef AlwaysConnected het volgende:
Alleen wat ik moet gaan stemmen , heb geen idee
Dat maakt ook niks uit, de VVD kan toch niemand meer inhalen ;)
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_195415283
Hoop toch niet dat de vvd de grootste partij wordt, dan kunnen we veel bezuinigingen tegemoet zien.
pi_195415352
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 23:16 schreef mir1986 het volgende:
Hoop toch niet dat de vvd de grootste partij wordt, dan kunnen we veel bezuinigingen tegemoet zien.
Ik hoop het ook niet maar dit zijn de peilingen.

https://peilingwijzer.tomlouwerse.nl/p/laatste-cijfers.html
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  zaterdag 3 oktober 2020 @ 23:35:32 #50
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_195415713
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2020 13:37 schreef galantis het volgende:

[..]

Hier idem, ook nooit drukte gezien bij de stembureau's.
Het zal van de locatie en grootte van het stembureau en van het tijdstip afhangen. Bij het bureau waar ik altijd zit zien we normaal gesproken de helft van de kiezers tussen 16:30 en 20:30. De laatste Kamerverkiezingen hadden we er ruim 1400 in totaal, dus 700+ in die 4 uur. De bottle-neck is dan de stemhokjes, die zijn alledrie continu bezet.
De rij met wachtende kiezers stond op een gegeven moment tot buiten. Dan heb je het over 20-30 personen, die een minuut of 10 in de rij staan. Als ze dan ook nog 1,5 meter afstand moeten houden, staan ze tot op de hoek van de straat.

Dat zijn geen Amerikaanse toestanden natuurlijk, maar als er volgend jaar ook nog minder stembureaus beschikbaar zijn zullen er mogelijk meer en langere rijen zijn.
  Moderator zaterdag 3 oktober 2020 @ 23:41:46 #51
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195415811
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 23:16 schreef mir1986 het volgende:
Hoop toch niet dat de vvd de grootste partij wordt, dan kunnen we veel bezuinigingen tegemoet zien.
Hoezo word, blijft zal je bedoelen? De VVD is al 2 kabinetten lang de grootste partij en niemand komt ook maar in de buurt van de VVD momenteel.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 3 oktober 2020 @ 23:45:44 #52
408813 crew  trein2000
pi_195415885
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 23:35 schreef freako het volgende:

[..]

Het zal van de locatie en grootte van het stembureau en van het tijdstip afhangen. Bij het bureau waar ik altijd zit zien we normaal gesproken de helft van de kiezers tussen 16:30 en 20:30. De laatste Kamerverkiezingen hadden we er ruim 1400 in totaal, dus 700+ in die 4 uur. De bottle-neck is dan de stemhokjes, die zijn alledrie continu bezet.
De rij met wachtende kiezers stond op een gegeven moment tot buiten. Dan heb je het over 20-30 personen, die een minuut of 10 in de rij staan. Als ze dan ook nog 1,5 meter afstand moeten houden, staan ze tot op de hoek van de straat.

Dat zijn geen Amerikaanse toestanden natuurlijk, maar als er volgend jaar ook nog minder stembureaus beschikbaar zijn zullen er mogelijk meer en langere rijen zijn.
Als iedereen thuis werkt heb je wellicht wel iets meer spreiding over de dag?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  zondag 4 oktober 2020 @ 00:01:35 #53
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_195416161
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 23:45 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Als iedereen thuis werkt heb je wellicht wel iets meer spreiding over de dag?
Ja, ik verwacht ook dat de overheid gaat stimuleren dat kiezers meer in de daluren gaan stemmen, en zoveel mogelijk in hun eigen stembureau. Ook tussen stembureaus onderling zie je namelijk behoorlijke verschillen in opkomst.
'Mijn' stembureau ligt bijvoorbeeld op de rand van het eigen stemdistrict, de kiezers aan de overkant van de straat vallen eigenlijk onder een stembureau aan de andere kant van de wijk. Bovendien kan er goed geparkeerd worden, dus we hebben altijd de dubbele opkomst van dat andere stembureau.
pi_195419736
Gewoon tijds paden maken per postcode of ed
  zondag 4 oktober 2020 @ 13:01:59 #55
410477 Fietsertje70
als vlinders wespen worden :-)
pi_195422446
Ik ben normaal ook altijd stembusvrijwilliger, maar ga het deze keer niet doen. Het stemmen zal idd wel coronaproof ingericht kunnen worden, alleen dat tellen wordt lastig. Dan ben je wel ineens met een man of 10, en zeker bij de eerste fase (het sorteren op partij) krioelt alles door elkaar.
  zondag 4 oktober 2020 @ 13:20:17 #56
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_195422820
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2020 13:01 schreef Fietsertje70 het volgende:
Ik ben normaal ook altijd stembusvrijwilliger, maar ga het deze keer niet doen. Het stemmen zal idd wel coronaproof ingericht kunnen worden, alleen dat tellen wordt lastig. Dan ben je wel ineens met een man of 10, en zeker bij de eerste fase (het sorteren op partij) krioelt alles door elkaar.
Ja, daar worstelen ze bij de overheid ook nog mee, hoe dat ingericht moet worden. Een mogelijkheid is dat de telling in zijn geheel in sporthallen wordt gedaan. Dan zit je wel met het vervoer van de stembussen, die op de een of andere manier verzegeld moeten worden. Daarnaast heb je veel meer vrijwilligers nodig.
  zondag 4 oktober 2020 @ 13:37:23 #57
410477 Fietsertje70
als vlinders wespen worden :-)
pi_195423257
Bij mijn gemeente rijdt er trouwens een mobiel stemburo alle bejaardenhuizen af.
pi_195423418
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2020 13:01 schreef Fietsertje70 het volgende:
Ik ben normaal ook altijd stembusvrijwilliger, maar ga het deze keer niet doen. Het stemmen zal idd wel coronaproof ingericht kunnen worden, alleen dat tellen wordt lastig. Dan ben je wel ineens met een man of 10, en zeker bij de eerste fase (het sorteren op partij) krioelt alles door elkaar.
Dit is toch prima te regelen?
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  zondag 4 oktober 2020 @ 14:00:30 #59
410477 Fietsertje70
als vlinders wespen worden :-)
pi_195423776
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2020 13:44 schreef kalinhos het volgende:

[..]

Dit is toch prima te regelen?
het zal wel prima te regelen zijn, maar er zijn mij net iets te veel mensen in dit land die schijt hebben aan die anderhalve meter. En tegen 2 anderen kan ik wel uitleggen waarom ik liever afstand hou, maar bij het tellen ben je met 10 à 15 mensen en dan wordt het allemaal iets lastiger.
pi_195423890
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2020 14:00 schreef Fietsertje70 het volgende:

[..]

het zal wel prima te regelen zijn, maar er zijn mij net iets te veel mensen in dit land die schijt hebben aan die anderhalve meter. En tegen 2 anderen kan ik wel uitleggen waarom ik liever afstand hou, maar bij het tellen ben je met 10 à 15 mensen en dan wordt het allemaal iets lastiger.
Ik bedoel: dan regel je dus dat je met zn 3en telt ipv 15. Duurt het wel langer maar dat is dan maar zo. Het lijkt me geen ijzeren regel dat er altijd 10-15 tellers moeten zijn.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  zondag 4 oktober 2020 @ 14:06:35 #61
410477 Fietsertje70
als vlinders wespen worden :-)
pi_195423928
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2020 14:05 schreef kalinhos het volgende:

[..]

Ik bedoel: dan regel je dus dat je met zn 3en telt ipv 15. Duurt het wel langer maar dat is dan maar zo. Het lijkt me geen ijzeren regel dat er altijd 10-15 tellers moeten zijn.
Ook met 10 à 15 man ben je blij als je voor middernacht thuis bent. Met 3 man ben je pas om 6 uur de volgende dag klaar.
pi_195424179
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2020 14:06 schreef Fietsertje70 het volgende:

[..]

Ook met 10 à 15 man ben je blij als je voor middernacht thuis bent. Met 3 man ben je pas om 6 uur de volgende dag klaar.
Ja of je verdeelt het in kamers, etc. Het is allemaal niet zo moeilijk.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  zondag 4 oktober 2020 @ 15:28:32 #63
410477 Fietsertje70
als vlinders wespen worden :-)
pi_195425603
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2020 14:17 schreef kalinhos het volgende:

[..]

Ja of je verdeelt het in kamers, etc. Het is allemaal niet zo moeilijk.
Ze doen hun best maar, ik ben er niet bij.
pi_195426443
Ik bivakkeer altijd de hele nacht voor de TV met nog twee laptops voor live uitslagen en nieuwsfeeds :@ dus ik heb helemaal geen tijd om mee te tellen.

Het digitaal stemmen zou de verkiezingsnacht ook een stuk minder spannend maken. :{
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_195481901
quote:
D66 en PvdA: spreid verkiezingen over meerdere dagen
De Tweede Kamerverkiezingen van volgend jaar zouden over meerdere dagen moeten worden gehouden, zodat mensen voldoende gelegenheid krijgen om hun stem uit te brengen. Dat is hard nodig gezien de coronacrisis, stellen D66 en PvdA.
https://www.ad.nl/politie(...)dere-dagen~a9483ee9/
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  woensdag 7 oktober 2020 @ 11:21:57 #66
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_195482396
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 10:42 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Het gaat hier dan om een beperkt aantal stembureaus al eerder openen. Dat kan een optie zijn. Een paar haken en ogen:
- De stembus moet buiten sluitingstijden veilig afgesloten en opgeslagen worden
- De stembureaus moeten bemenst worden
- Nu kun je nog tot de dag voor de verkiezingen een vervangende stempas aanvragen. Er moet dus ergens vastgelegd worden dat iemand al gestemd heeft als dat behouden moet blijven.

[ Bericht 1% gewijzigd door freako op 07-10-2020 11:32:54 ]
pi_195482454
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 11:21 schreef freako het volgende:

[..]

Het gaat hier dan om een beperkt aantal stembureaus al eerder openen. Dat kan een optie zijn. Een paar haken en ogen:
- De stembus moet buiten sluitingstijden veilig afgesloten en opgeslagen worden
- De stembureaus moeten bemenst worden
- Nu kun je nog tot de dag voor de verkiezingen een vervangende stempas aanvragen. Er moet dus ergens vastgelegd worden dat iemand al gestemd heeft.
En hoe zit het met de burger die de gang van zaken op de stembureau's en bij het tellen kan controleren door aanwezig te zijn? Ook in relatie tot stemmen per post? Waarom halen ze de VS als voorbeeld aan terwijl daar eigenlijk nooit eerlijke verkiezingen worden gehouden?

Met het antidemocratisch gehalte van dit kabinet en Ollongren in het bijzonder lijkt me controle belangrijker dan ooit.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_195482465
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 11:21 schreef freako het volgende:

[..]

Het gaat hier dan om een beperkt aantal stembureaus al eerder openen. Dat kan een optie zijn. Een paar haken en ogen:
- De stembus moet buiten sluitingstijden veilig afgesloten en opgeslagen worden
- De stembureaus moeten bemenst worden
- Nu kun je nog tot de dag voor de verkiezingen een vervangende stempas aanvragen. Er moet dus ergens vastgelegd worden dat iemand al gestemd heeft.
Ik snap die 2 partijen ook wel. De çoronafactor' is in hun nadeel. Uit onderzoek is gebleken dat de stemmers van partijen die zich het minst zorgen maken om corona en het minst aan de maatregelen houden de kiezers van de PVV en FvD zijn. Kiezers van D66 en de PvdA zijn juist erg voorzichtig en als er maar op 1 dag gestemd kan worden zal het deze 2 partijen zetels gaan kosten.
NWS / Coronazorgen en politieke voorkeur
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  woensdag 7 oktober 2020 @ 11:56:29 #69
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_195482987
Als het aantal stembureaus een beetje op peil gehouden kan worden gaat het ook wel meevallen met de drukte. Kies je 'eigen' stembureau en ga buiten de avondspits als dat kan. Dan zal er niet of nauwelijks een rij staan.
pi_195525110
Grote kans op stemmen per post voor verkiezingen volgend jaar

Het kabinet onderzoekt de mogelijkheid om bij de Tweede Kamerverkiezingen in maart volgend jaar per post te stemmen, vanwege het coronavirus. Volgens Haagse bronnen is de kans groot dat er een vorm van ‘briefstemmen’ wordt ingevoerd.
Bij ‘briefstemmen’ kunnen kiezers hun stem een paar dagen of enkele weken vóór de verkiezingen van 17 maart per post versturen. Ook kan het stemformulier op de verkiezingsdag zelf worden ingeleverd bij een speciaal inleverpunt in de gemeente. Daardoor hoeven kiezers niet in de rij te staan voor het stembureau.



Minister Kajsa Ollongren (Binnenlandse Zaken) laat uiterlijk begin november weten of het kabinet werk maakt van stemmen per post. Nu is het nog zo dat alleen Nederlanders in het buitenland via de post hun stem mogen uitbrengen. ,,Ik wil alle constructieve voorstellen onderzoeken om te zorgen dat deelnemen aan de verkiezingen voor alle Nederlanders zo makkelijk mogelijk is”, meldt Ollongren.

Bang
Nu het coronavirus oplaait, voelt het kabinet de druk toenemen om creatieve oplossingen te vinden om de Tweede Kamerverkiezingen door te laten gaan. De vrees is dat vooral oudere, kwetsbare kiezers niet naar het stembureau durven, omdat zij bang zijn om besmet te raken.

Aan stemmen per post kleven wel nadelen. Vanwege het coronavirus kan de postbezorging vertraging oplopen, zoals nu ook in de Verenigde Staten gebeurt. Buiten de stembureaus kan makkelijker worden gesjoemeld met stemformulieren. Ook kan niet worden gecontroleerd of iemand zonder dwang zijn of haar stem uitbrengt.

Ollongren houdt er rekening mee dat komend voorjaar niet alle stembureaus open kunnen. ,,Door maatregelen om de verspreiding van corona tegen te gaan, zoals het houden van 1,5 meter afstand, moeten stemlokalen anders worden ingericht. Mogelijk worden er locaties afgekeurd, omdat het ondoenlijk is om voldoende afstand te houden.’’

Vrijwilligers
Toch houden D66 en PvdA voet bij stuk. ,,Het zijn verkiezingen aan het einde van de winter’’, zegt D66’er Paternotte, die vreest dat het aantal coronabesmettingen dan nog hoog is en er nog geen vaccin is. ,,Het wordt duidelijk een uitdaging om het allemaal veilig te organiseren. Niemand wil dat de verkiezingen worden uitgesteld.’’

Het kabinet regelt op dit moment al via een tijdelijke wet dat kiezers straks drie volmachtsstemmen mogen uitbrengen, in plaats van twee. Ook komen er meer mobiele stembureaus. Verder komt er een apart stembureaulid in elk stemlokaal dat kijkt of het niet te druk wordt en kiezers vraagt zich aan de coronaregels te houden. Volgende maand start een grote wervingsactie om genoeg vrijwilligers te vinden.

Uitstel
Er is altijd nog een kleine kans dat de verkiezingen in maart helemaal niet doorgaan. ,,Het is, hoewel dat thans nog niet het geval is, niet uit te sluiten dat de maatregelen met betrekking tot het coronavirus zodanig zijn dat niet meer op een goede manier invulling is te geven aan de waarborging van het verkiezingsproces’’, meldt Ollongren. ,,In die situatie, en dat heeft een aantal landen om ons heen eerder dit jaar gedaan, is uitstel van de verkiezingen noodzakelijk.’’
https://www.ad.nl/politie(...)lgend-jaar~ac1b7e98/
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_195525180
quote:
1s.gif Op woensdag 8 april 2020 12:05 schreef wollah het volgende:
Ja dan is alles weer als normaal. Allang.
Best wel pijnlijk dit.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  vrijdag 9 oktober 2020 @ 14:42:20 #72
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_195527487
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 12:29 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Grote kans op stemmen per post voor verkiezingen volgend jaar

Het kabinet onderzoekt de mogelijkheid om bij de Tweede Kamerverkiezingen in maart volgend jaar per post te stemmen, vanwege het coronavirus. Volgens Haagse bronnen is de kans groot dat er een vorm van ‘briefstemmen’ wordt ingevoerd.
Bij ‘briefstemmen’ kunnen kiezers hun stem een paar dagen of enkele weken vóór de verkiezingen van 17 maart per post versturen. Ook kan het stemformulier op de verkiezingsdag zelf worden ingeleverd bij een speciaal inleverpunt in de gemeente. Daardoor hoeven kiezers niet in de rij te staan voor het stembureau.
Er moet dan nog wel goed nagedacht worden over de procedure.

Als het bijvoorbeeld op aanvraag is, moet dat formulier zo eenvoudig mogelijk.
Er moet geverifieerd worden dat de stem is uitgebracht door de kiezer zelf, en niet door de buurman die de post onderschept. Er moet voorkomen worden dat de kiezer 2x stemt, dus zowel per brief als in het stembureau.
De telling van grote aantallen briefstemmen wordt nogal een klus, en moet in het openbaar. Kan PostNL een grote stroom aan briefstemmen aan? En wat doe je met briefstemmen die op de dag van de verkiezingen gepost worden?

Kiezers in het buitenland kunnen al per brief stemmen, dus veel staat er ook al. Maar nu gaat het om veel grotere aantallen, en bij zowel kiezers als gemeentes is er geen kennis aanwezig.

In 2008 is er geprobeerd om de waterschapsverkiezingen volledig per post te doen. Door een slecht ontworpen stemprocedure stemde toen 10% ongeldig, zo moet het dus niet.

Mijn ervaring is in elk geval dat onderhandse volmachten invullen ook al veel moeite oplevert. Kiezers machtigen zichzelf, of handtekeningen ontbreken. Soms is daar door het stembureau nog wel een mouw aan te passen, maar niet altijd. Maar bij briefstemmen kan dat helemaal niet.
pi_195527812
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 14:42 schreef freako het volgende:

[..]

Er moet dan nog wel goed nagedacht worden over de procedure.

Als het bijvoorbeeld op aanvraag is, moet dat formulier zo eenvoudig mogelijk.
Er moet geverifieerd worden dat de stem is uitgebracht door de kiezer zelf, en niet door de buurman die de post onderschept. Er moet voorkomen worden dat de kiezer 2x stemt, dus zowel per brief als in het stembureau.
De telling van grote aantallen briefstemmen wordt nogal een klus, en moet in het openbaar. Kan PostNL een grote stroom aan briefstemmen aan? En wat doe je met briefstemmen die op de dag van de verkiezingen gepost worden?

Kiezers in het buitenland kunnen al per brief stemmen, dus veel staat er ook al. Maar nu gaat het om veel grotere aantallen, en bij zowel kiezers als gemeentes is er geen kennis aanwezig.

In 2008 is er geprobeerd om de waterschapsverkiezingen volledig per post te doen. Door een slecht ontworpen stemprocedure stemde toen 10% ongeldig, zo moet het dus niet.

Mijn ervaring is in elk geval dat onderhandse volmachten invullen ook al veel moeite oplevert. Kiezers machtigen zichzelf, of handtekeningen ontbreken. Soms is daar door het stembureau nog wel een mouw aan te passen, maar niet altijd. Maar bij briefstemmen kan dat helemaal niet.
Eens met deze kritieken. Vooralsnog denk ik dat stemmen op de gebruikelijke manier met daarbij de nodige corona-aanpassingen verreweg te preferen valt. Misschien is het een optie om de stembussen langer te openen zodat eventuele drukte door spreiding voorkomen wordt?
  vrijdag 9 oktober 2020 @ 15:04:20 #75
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_195527897
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 14:42 schreef freako het volgende:

In 2008 is er geprobeerd om de waterschapsverkiezingen volledig per post te doen. Door een slecht ontworpen stemprocedure stemde toen 10% ongeldig, zo moet het dus niet.
De procedure die daar toen gebruikt was, was dat je je geboortejaar moest invullen op het stemformulier. Dat formulier had een uniek nummer, en de combinatie nummer + geboortejaar moest kloppen.

Kiezers bleken massaal hun geboortejaar niet in te vullen. Wat ook gebeurde was dat echtparen beide enveloppen tegelijkertijd openden, waarna ze niet meer wisten van wie welk stemformuler was (want daar stond uiteraard geen naam op, alleen een nummer), met grote kans dat op beide formulieren elkaars geboortejaar werd ingevuld. :').
pi_195529283
Per post stemmen :nee, gedwongen invul mogelijk
Per digi id stemmen :nee, gedwongen invul mogelijk en is traceerbaar

Gewoon grote tenten neer zetten op drukke locaties

Desnoods stemmen we van maandag tot en met vrijdag, gewoon slim met postcode gebied omgaan
pi_196780445
Nog 3 maanden. *O*
pi_196783324
quote:
je kan ze ook gewoon afgeven bij een PostNL punt. Zoals je supermarkt.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  donderdag 17 december 2020 @ 13:59:27 #79
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_196784028
quote:
6s.gif Op donderdag 17 december 2020 13:25 schreef Nielsch het volgende:

[..]

je kan ze ook gewoon afgeven bij een PostNL punt. Zoals je supermarkt.
Of een van de afgiftepunten die de gemeente in gaat richten, of een stembureau. Het kan allemaal. Er zijn sowieso nog altijd meer PostNL-brievenbussen dan dat er stembureaus zijn (ruim 10.000 om ruim 9.000).
  donderdag 17 december 2020 @ 14:01:00 #80
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_196784062
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 10:53 schreef Nober het volgende:
Nog 3 maanden. *O*
Goed geplande kick. Toevallig wordt er vandaag over gedebatteerd in de Tweede Kamer.
pi_196784095
Hoop t, vvd afstraffen en zo snel mogelijk.
pi_196784332
quote:
10s.gif Op donderdag 17 december 2020 14:01 schreef freako het volgende:

[..]

Goed geplande kick. Toevallig wordt er vandaag over gedebatteerd in de Tweede Kamer.
Dat wist ik niet.

LIVE
https://www.tweedekamer.n(...)viteit?id=2020A06759
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 17 december 2020 @ 14:19:02 #83
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_196784455
quote:
Van Raak *O*
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_197426344
Zondag nog twee maanden! *O*
pi_197426423
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 14:03 schreef aspi het volgende:
Hoop t, vvd afstraffen en zo snel mogelijk.
Daar zou ik niet al teveel op hopen.
  Moderator vrijdag 15 januari 2021 @ 15:10:09 #86
236264 crew  capricia
pi_197426441
In DL heeft de deelstaat Thüringen de verkiezingen uitgesteld van februari naar september.
Definitely not CIA
  vrijdag 15 januari 2021 @ 15:19:29 #87
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_197426628
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 15:10 schreef capricia het volgende:
In DL heeft de deelstaat Thüringen de verkiezingen uitgesteld van februari naar september.
Tegelijkertijd met de Bondsdagverkiezingen.

Het zijn wel een beetje rare deelstaatverkiezingen. Vervroegd, maar niet omdat de regering gevallen is. De kieswet van de vorige verkiezingen (eind 2019) is ongrondwettelijk verklaard, omdat volgens die wet verplicht om en om mannelijke en vrouwelijke kandidaten op de lijst moesten worden geplaatst, en dat is een te grote inperking van het recht van een partij om zelf de lijst op te stellen. Bij consensus zijn vervroegde verkiezingen uitgeschreven, maar de urgentie is daarom minder dan in Nederland.
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 15 januari 2021 @ 15:20:14 #88
408813 crew  trein2000
pi_197426653
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 15:19 schreef freako het volgende:

[..]

Tegelijkertijd met de Bondsdagverkiezingen.

Het zijn wel een beetje rare deelstaatverkiezingen. Vervroegd, maar niet omdat de regering gevallen is. De kieswet van de vorige verkiezingen (eind 2019) is ongrondwettelijk verklaard, omdat volgens die wet verplicht om en om mannelijke en vrouwelijke kandidaten op de lijst moesten worden geplaatst, en dat is een te grote inperking van het recht van een partij om zelf de lijst op te stellen. Bij consensus zijn vervroegde verkiezingen uitgeschreven, maar de urgentie is daarom minder dan in Nederland.
Haha wat een soap :D
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  vrijdag 15 januari 2021 @ 15:21:28 #89
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_197426676
Maar ook in Nederland zijn nu mensen die de verkiezingen uit willen stellen. Onder andere Maurice de Hond :'), maar de burgemeester van Ede stelt het nu ook voor.
pi_197426769
Zsm verkiezingen!

Nieuwe regering met FvD, PVV en sgp _O_
N A P O L I
C A M P A N I A
  vrijdag 15 januari 2021 @ 15:31:03 #91
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_197426896
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 15:20 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Haha wat een soap :D
Blijkt trouwens iets genuanceerder te liggen nu ik het nog eens nalees. Er is parallel aan de kieswetsoap ook een of andere gedoogconstructie tegen de AfD, omdat er anders geen meerderheid kon worden gevonden. Hierin waren ook al vervroegde verkiezingen gepland. Maar het blijft in elk geval een verkiezing met lagere urgentie omdat er nog een functionerende regering is.
pi_197428822
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 15:21 schreef freako het volgende:
Maar ook in Nederland zijn nu mensen die de verkiezingen uit willen stellen. Onder andere Maurice de Hond :'), maar de burgemeester van Ede stelt het nu ook voor.
Maurice de hond is toch juist tegen de maatregelen? Wilt die vakantie van peilen ofzo?
#WeesGeenWhales
pi_197434861
Die randebielen stemmen toch weer op Rutte.
pi_197827737
Die zagen we niet aankomen.

twitter


twitter
  vrijdag 5 februari 2021 @ 09:29:41 #95
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_197828306
Ik zou het een beetje idioot vinden om ze uit te stellen, persoonlijk.
En ik zie ook niet gebeuren dat de overheid tegen die tijd geregeld heeft dat je op een andere manier kan stemmen. Gewoon naar dat hokje toe en afstand houden.
  vrijdag 5 februari 2021 @ 09:56:39 #96
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_197828659
quote:
81s.gif Op vrijdag 5 februari 2021 09:29 schreef herverwijderd het volgende:

En ik zie ook niet gebeuren dat de overheid tegen die tijd geregeld heeft dat je op een andere manier kan stemmen. Gewoon naar dat hokje toe en afstand houden.
Er is al heel wat geregeld: 70-plussers kunnen per brief stemmen, een deel van de stembureaus is open op maandag en dinsdag, en kiezers mogen drie ipv twee volmachtstemmen uitbrengen.

Sommige gemeenten openen stembureaus in een tent of een drive-through stembureau.
  vrijdag 5 februari 2021 @ 10:00:32 #97
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_197828701
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2021 09:56 schreef freako het volgende:

[..]

Er is al heel wat geregeld: 70-plussers kunnen per brief stemmen, een deel van de stembureaus is open op maandag en dinsdag, en kiezers mogen drie ipv twee volmachtstemmen uitbrengen.

Sommige gemeenten openen stembureaus in een tent of een drive-through stembureau.
Dan neem ik mijn uitspraak terug.
pi_197828744
In vele landen zijn de verkiezingen gewoon doorgaan.

Alleen blijkt dat hier niets goed kan worden georganiseerd in tijden van corona, zal men besluiten de verkiezingen niet te laten doorgaan.

Wat Rutte natuurlijk heel goed uitkomt.

Het OMT was al voorstander van uitstel.
pi_197828935
Wat een gejank ook weer. Nu weer een aantal burgemeesters die alleen maar apen en beren zien. Krijgen we na de paaspiek en de pinksterpiek nu ook de stempiek?

De stemlokalen waar ik ben geweest waren de meest serene plekken op aarde. Dit valt echt prima coronaproof te realiseren.
I'll give you something to do
pi_197829224
Zeker in dit geval lijkt de angst voor risico's mij volkomen disproportioneel. We kunnen het stemmen over meerdere dagen uitsmeren, we kunnen in de stemlokalen de nodige maatregelen treffen waardoor het veilig kan (ook pre corona heb ik trouwens wel eens gestemd op plaatsen die zo rustig waren dat ik zo door kon lopen), we kunnen kwetsbaren de mogelijkheid geven per post te stemmen. Bereid dat voor, doe eens je huiswerk, en laat ze doorgaan.

Jarenlang wordt er met bewondering gekeken naar de wil van burgers in verre landen waar democratie minder vanzelfsprekend is, en waar mensen uren wachten, vervolging of zelfs de dood van hun en hun naasten riskeren om maar te mogen stemmen. En nu zouden wij een zo belangrijke pilaar der democratie even terzijde schuiven vanwege een klein risico dat nog verder valt te minimaliseren door de (vaak toch al aanwezige) maatregelen? Echt hoor, als hierom de verkiezingen worden uitgesteld vind ik dat eigenlijk nog schandelijker dan andere misbaksels zoals de avondklok.
  vrijdag 5 februari 2021 @ 10:42:10 #101
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_197829317
Ah, dit wordt het volgende wat er doorheen gedrukt moet worden na de mondkapjes, dichte scholen en (verlengde) avondklokken.
pi_197829505
Ja die gaan door, is duidelijk gezegd.

Ik had me aangemeld als vrijwilliger maar ze hadden er genoeg:(

Leek me wel leuk een keer, koffie drinken, potloden en biljetten uitdelen en stemmen tellen, rustgevend 😌
#WeesGeenWhales
pi_197829578
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2021 10:42 schreef WheeledWarrior het volgende:
Ah, dit wordt het volgende wat er doorheen gedrukt moet worden na de mondkapjes, dichte scholen en (verlengde) avondklokken.
Ja, maar even afwachten of dit de nieuwe hype wordt. We zien nu al:

- Experts die beginnen te roepen dat we dit moeten doen.
- Burgemeesters die beginnen te roepen dat we dit moeten doen.

En de volgende fase is dan dat we weer bestookt gaan worden met zwartgallige berichten waarbij het verbieden/verplichten van A als vanzelfsprekend wordt gekoppeld aan uitkomst B. "Honderden doden extra als we verkiezingen niet uitstellen", dat soort koppen. Misschien nog een snel onderzoekje erbij waaruit zou moeten blijken dat de meerderheid van de Nederlanders ook bang is en uitstel wil, dagelijks wat mensen in talkshows uitnodigen die ook vinden dat dat moet, en dan heb je in de regel wel genoeg gedaan om ook dit er weer doorheen te drammen.
pi_197829623
Wel moeten stemmen maar de non essentiële winkels daar mag je niet naar binnen. :X
pi_197835338
Ze weten dat veel mensen gaan stemmen tegen hun.
Nu hopen ze door uitstel dat mensen het vergeten en ze hun wanbeleid voort kunnen zetten in een volgende termijn.
N A P O L I
C A M P A N I A
pi_197849341
Nee, dat word eind van de zomer, iedereen in positieve vibe, en het kabinet wat met een verhaal komt dat het wat traag ging maar dat daadkrachtig beleid zijn vruchten af werpt, ik raad iedereen aan om Wag te Dog te kijken.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_197849944
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2021 11:00 schreef Xenorium het volgende:
Wel moeten stemmen maar de non essentiële winkels daar mag je niet naar binnen. :X
Want stemmen is net zo belangrijk als het halen van wegwerptroep bij de Action. :')
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_197849959
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2021 12:17 schreef raptorix het volgende:
Nee, dat word eind van de zomer, iedereen in positieve vibe, en het kabinet wat met een verhaal komt dat het wat traag ging maar dat daadkrachtig beleid zijn vruchten af werpt, ik raad iedereen aan om Wag te Dog te kijken.
De VVD staat al dik bovenaan. Als er iemand baat heeft bij snelle verkiezingen is het de VVD.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_197858849
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2021 12:56 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

De VVD staat al dik bovenaan. Als er iemand baat heeft bij snelle verkiezingen is het de VVD.
Niet te snel juichen. Een grote groep mensen die zich normaal gesproken niet met politiek bezig houden gaan dit jaar stemmen. De studenten en de lokale ondernemer, voor Forum voor Democratie. Veel hebben opbouwende schulden in de tuinduizenden euro's en staan tegen faillisement aan. Of ze nou links, rechts of onpartijdig zijn, FvD is hun enige optie om niet failliet te gaan en de rest van hun leven schulden af te betalen.

Ik verwacht ook niet dat deze mensen de online polls invullen.
pi_197859200
Elk feestje moet worden afgelast behalve het democratische feestje.... raar he?
pi_197859414
Gewoon lekker door laten gaan. Immers, we accepteren ook de drukte in de supermarkt. Ook het doorgaan van het democratisch proces is een eerste levensbehoefte wat mij betreft. Zeker gezien de scherpte in het politieke debat de afgelopen tijd. En met volmachtigingen en het spreiden over drie dagen is er veel mogelijk.
pi_197864593
twitter


Durft niet het stemhokje in, wel het hokje van de radio om dat te vertellen. :')
pi_197865062
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2021 00:01 schreef Vasilevski het volgende:
[ twitter ]

Durft niet het stemhokje in, wel het hokje van de radio om dat te vertellen. :')
Heerlijk zeg _O-

Verlamd door angst, het soort angst dat alleen media-aandacht op kan lossen.
pi_197920843
Waar komt dit nu ineens vandaan?

Basisscholen toch maar weer sluiten tot na de derde golf?

twitter
pi_197920888
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 10:02 schreef Nober het volgende:
Waar komt dit nu ineens vandaan?

Basisscholen toch maar weer sluiten tot na de derde golf?

[ twitter ]
Is er dan een 3e golf?
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
pi_197920908
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 10:02 schreef Nober het volgende:
Waar komt dit nu ineens vandaan?

Basisscholen toch maar weer sluiten tot na de derde golf?

[ twitter ]
'Welk risico wil je nemen?' in deze context is een heerlijk dooddoenertje. Scholen open? Supermarkten open? Welk risico wil je nemen? Doet men nog aan GGZ-behandelingen? Welk risico wil je nemen? Komen er nog mensen op straat? Welk risico wil je nemen?
:')
I'll give you something to do
  woensdag 10 februari 2021 @ 10:55:35 #117
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_197921528
'Midden in een derde golf'

:')
pi_197922164
twitter
  Beste debater 2022 woensdag 10 februari 2021 @ 17:37:55 #119
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_197928791
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2021 20:25 schreef Sammeyzes het volgende:

[..]

Niet te snel juichen. Een grote groep mensen die zich normaal gesproken niet met politiek bezig houden gaan dit jaar stemmen. De studenten en de lokale ondernemer, voor Forum voor Democratie. Veel hebben opbouwende schulden in de tuinduizenden euro's en staan tegen faillisement aan. Of ze nou links, rechts of onpartijdig zijn, FvD is hun enige optie om niet failliet te gaan en de rest van hun leven schulden af te betalen.

Ik verwacht ook niet dat deze mensen de online polls invullen.
:')
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')