Jeugd
Michel Gondry is van Franse komaf, geboren in Versailles. Al vroeg kwamen zijn artistieke talenten tevoorschijn, zo kon hij goed tekenen en was hij vaak met zijn neef met Lego of Meccano bezig om nieuwe vindingen in elkaar te knutselen (zie White Stripes clip). Hij kwam ook uit een muzikale/uitvinders familie, zijn opa had een vroege versie van het keyboard uitgevonden, en opende een zaak in elektrische orgels. Michel's vader nam de zaak over en begon ook instrumenten als elektrische gitaren te verkopen, al ging hij gauw failliet omdat hij het niet over zijn hart kon verkrijgen om andere hippies een gitaar te weigeren als ze die niet konden betalen. Zijn neef is architect maar nog steeds bezig met uitvindingen, zo heeft hij een soort apparaat gebouwd dat van 3-d objecten 3-d tekeningen kan maken door ze met een pen te volgen. Het uitvindersbloed is ook bij Michel terechtgekomen (zie Army of Me clip). Toen Michel jong was en in Parijs aan de kunstacademie studeerde speelde hij in een band Oui-Oui waar hij ook clips voor maakte. Toen is het balletje gaan rollen.
Björk
Toen Björk enkele van zijn clips zag besloot ze samen met hem een clip te maken, dit werd Human Behaviour, en sindsdien is Michel niet meer weg te denken uit het wereldje van de videoclip. Hierna volgden nog enkele andere samenwerkingen met Björk waarna Michel voor een hoop andere bands clips maakte, maar ook aan andere producties werkte.
Clips
enkele clips die ik wil belichten
Björk - Human Behaviour
Hier begon het dus allemaal mee, in 1993. De clip werd alom gelauwerd, en won bijvoorbeeld de MTV Breakthrough Video
Björk - Army of Me
Dit nummer hoorde ook op de soundtrack van Tank Girl en we zien Björk dan ook in een flinke truck rondrijden. Voor de rest is de clip weer een fabelachtig Gondriaans droomwereldje. Björk zelf over haar samenwerking met Gondry:
". . And when Michel gets his strokes of genius and, in the video for 'Army of Me', wants a dentist that's a gorilla to find a diamond in my mouth, some people call it nonsense. But it's probably the most realistic way of expressing what situation I'm in - all these people trying to take things away from me, and the gorilla finding a diamond that I don't know I have and then stealing it. 'Army of Me' is so much about me actually learning that I have to defend myself. I have to stand up and fight the fucking gorilla. Once I've got the diamond and I run away with it, it becomes massive 'cos it's mine. But if the gorilla had kept it, it would have gone really tiny. That's surrealism for me."
In deze clip is de befaamde 'bullet-time' techniek te zien waarvan wordt gezegd dat Gondry de uitvinder is (hier zien we weer zijn uitvindersbloed terug komen) en die hij ook al in een reclame voor een verzekering gebruikte, al zijn er ook andere mensen die met vergelijkbare technieken op de proppen kwamen. Het kleine stukje is te zien als Björk in de truck stapt en de camera 90 graden om de cabine heen draait.
Foo Fighters - Everlong
Deze zet ik er voornamelijk in omdat ik het een kewle clip vind. Onder andere door de mooie morphing effecten op het eind, bandleden die uit hun eigen huid+kleding kruipen (je moet het zien om te geloven, het is lastig uit te leggen), goede afwisseling van zwart-wit en kleur, mooie overgangen tussen shots door een laagje water over het beeld te laten stromen, het supergave verhaal van Dave Grohl die in de droom van zijn vriendin haar moet redden van 2 bad guys, het spoofen van Evil Dead () en het prachtige nummer van de Foo Fighters (maar dat vind ik van al de muziek die hier voorbijkomt)
Chemical Brothers - Star Guitar
Ook deze clip is weer een mooie combinatie van muziek, bewegend beeld en uitvinderschap. De clip laat een landschap vanuit een trein zien, waarbij elk object in het landschap een stukje uit de muziek vertegenwoordigt. een serie beats vertaalt zich zodoende in een aantal huizen die gelijktijdig met de beats in beeld komen etc... Gondry heeft een bepaald treinritje 10 keer op verschillende tijden van de dag opgenomen met een DV camera om verschillende licht-gradaties van de opnames te verkrijgen, en zijn broer Olivier heeft er 3 (!) maanden over gedaan om de clip te monteren op de muziek. Het is dus geen computer animatie!
White Stripes - Fell In Love With A Girl
De befaamde LEGO clip. Hierin zien we zijn jeugdige uitvinders fascinatie met LEGO terug. over de productie van de clip: "We shot a very basic video of the band [in London], we edited it and then we had a program that pixelized the video, roughly the size of the Lego blocks and then we printed each frame [25 frames per second] on paper. Then we had an animation team building up Lego blocks to match each frame. Then we reshot each of those frames on a film camera. We didn't have enough Legos to do more than five frames at a time, so after five frames were shot [the Legos] were demolished to build the next five frames."
Andere bekende clips van hem zijn :
Björk - Jōga
Björk - Bachelorette
Björk - Hyperballad
Björk - Isobel
Beck - Deadweight
Radiohead - Knives Out
Massive Attack - Protection
Daft Punk - Around The World
Stardust - Music Sounds Better With You
Chemical Brothers - Let Forever Be
Kylie Minogue - Come Into My World
Ander Werk
Buiten zijn clips zit Michel ook niet stil, zo heeft hij een groot aantal reclames op zijn naam staan, o.a. van grote bedrijven zoals Nike, Levi's (de reclame met de zeemeerminnen die iemand's broek willen uitdoen), BMW, Air France, Adidas, Heineken, Smirnoff (met de achtervolging die telkens morft in een volgend beeld, en begint en eindigt met een kogel die door een fles Smirnoff gaat), Gatorade, Fiat, Volvo.
Ook is er in 2001 een film van zijn hand verschenen, getiteld Human Nature (ik weet niet of dit een verwijzing is naar de clip van Björk waarmee hij doorbrak) met Patricia Arquette en Tim Robbins. Het scenario is geschreven door Charlie Kaufman, die ook het scenario schreef voor Spike Jonze' film Being John Malkovich (Spike Jonze is ook een videoclip regisseur )
Kortom,
Michel Gondry is een artiest die ik zeer bewonder! de manier waarop hij telkens op technisch vernieuwende wijze zeer kleurrijke, levendige en soms surrealistische clips maakt die goed bij de muziek passen vind ik uniek. Ik hoop dat ik jullie ook heb kunnen overtuigen van zijn kwaliteiten, en dat jullie bij het zien van de clips die hij heeft gemaakt zijn stijl herkennen.
Ik weet nog niet welke regisseur ik de volgende keer ga belichten, maar Spike Jonze en Chris Cunningham wil ik in ieder geval nog doen veel leesplezier
"Every time I watch his Chemical Brothers or Bjork videos, I'm always so jealous, like, 'Oh, that is so good.'"
quote:Dat durf ik te betwijfelen. De omgeving ziet er niet geanimeerd uit, maar de objecten absoluut.
Op donderdag 16 januari 2003 03:50 schreef MadScientist het volgende:
Chemical Brothers - Star Guitar
Het is dus geen computer animatie!
[afbeelding]
[Dit bericht is gewijzigd door Disorder op 16-01-2003 09:13]
Leuk om eens de mensen achter de clips te leren kennen, al moet ik eerlijk zeggen dat ik nauwelijks clips kijk
quote:dat is precies mijn doel: bekendheid verspreiden
Op donderdag 16 januari 2003 05:07 schreef RichyRich het volgende:
Star Guitar is DE clip ooit!
Hulde aan Michel Gondry! (ook al had ik voor dit topic nog noooooit van hem gehoord)
quote:Ik ook niet, heb niet eens een TV, maar de 'klassiekers' ken ik toch wel.
Op donderdag 16 januari 2003 17:06 schreef Atreidez het volgende:
Leuk om eens de mensen achter de clips te leren kennen, al moet ik eerlijk zeggen dat ik nauwelijks clips kijk
quote:Waarom zou hij dan 10 keer opnames hebben gemaakt, om het landschap onder verschillende belichting op te nemen en vervolgens alle objecten er in te zetten met een computer. Nee kijk maar eens goed hoe de objecten het beeld verlaten links, af en toe zie je objecten ineens verdwijnen, dat is duidelijk geen animatie maar montage
Op donderdag 16 januari 2003 09:08 schreef Disorder het volgende:
[..]Dat durf ik te betwijfelen. De omgeving ziet er niet geanimeerd uit, maar de objecten absoluut.
quote:Sommige objecten zien er erg gerenderd uit.
Op zaterdag 18 januari 2003 14:15 schreef MadScientist het volgende:[..]
Waarom zou hij dan 10 keer opnames hebben gemaakt, om het landschap onder verschillende belichting op te nemen en vervolgens alle objecten er in te zetten met een computer.
quote:Hm ja dat ben ik met je eens. de eerste keer dat ik de clip zag dacht ik ook dat het 1 grote animatie was
Op zaterdag 18 januari 2003 14:44 schreef Disorder het volgende:
Sommige objecten zien er erg gerenderd uit.
Daar ligt ook een beetje de kracht denk ik, de techniek, clips maken waarvan men denk 'hoe doet die gast dat toch?' Stuk voor stuk technische hoogstandjes en natuurlijk ook mooie clips
en een prachtig topic
quote:Dat ook! Maar het is niet alleen techniek wat er bij dergelijke dingen komt kijken, ook vooruitdenken wat je wilt hebben en hoe je het dan moet opnemen. De voorbereiding is nog meer de kracht van dit soort reclames en clips dan de techniek!
Op zondag 19 januari 2003 11:18 schreef Vork het volgende:Stuk voor stuk technische hoogstandjes
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |