abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_7924130
In verband met mijn enthousiasme over enkele (in mijn ogen) geniale regisseurs van videoclips en de weinige roem die ze ten deel vallen (mtv heeft ooit nog bij elke clip de regisseur vernoemd - die tijd is helaas voorbij) ga ik een reeksje topics maken over die mensen, met als begin Michel Gondry
Sowieso vind ik videoclips een soms onderschat medium, en ik vind het een boeiende combinatie van film en muziek (ik had het dus ook ftr kunnen posten).
Maar goed, Michel Gondry:

Jeugd
Michel Gondry is van Franse komaf, geboren in Versailles. Al vroeg kwamen zijn artistieke talenten tevoorschijn, zo kon hij goed tekenen en was hij vaak met zijn neef met Lego of Meccano bezig om nieuwe vindingen in elkaar te knutselen (zie White Stripes clip). Hij kwam ook uit een muzikale/uitvinders familie, zijn opa had een vroege versie van het keyboard uitgevonden, en opende een zaak in elektrische orgels. Michel's vader nam de zaak over en begon ook instrumenten als elektrische gitaren te verkopen, al ging hij gauw failliet omdat hij het niet over zijn hart kon verkrijgen om andere hippies een gitaar te weigeren als ze die niet konden betalen. Zijn neef is architect maar nog steeds bezig met uitvindingen, zo heeft hij een soort apparaat gebouwd dat van 3-d objecten 3-d tekeningen kan maken door ze met een pen te volgen. Het uitvindersbloed is ook bij Michel terechtgekomen (zie Army of Me clip). Toen Michel jong was en in Parijs aan de kunstacademie studeerde speelde hij in een band Oui-Oui waar hij ook clips voor maakte. Toen is het balletje gaan rollen.

Björk
Toen Björk enkele van zijn clips zag besloot ze samen met hem een clip te maken, dit werd Human Behaviour, en sindsdien is Michel niet meer weg te denken uit het wereldje van de videoclip. Hierna volgden nog enkele andere samenwerkingen met Björk waarna Michel voor een hoop andere bands clips maakte, maar ook aan andere producties werkte.

Clips
enkele clips die ik wil belichten

Björk - Human Behaviour
Hier begon het dus allemaal mee, in 1993. De clip werd alom gelauwerd, en won bijvoorbeeld de MTV Breakthrough Video

Björk - Army of Me
Dit nummer hoorde ook op de soundtrack van Tank Girl en we zien Björk dan ook in een flinke truck rondrijden. Voor de rest is de clip weer een fabelachtig Gondriaans droomwereldje. Björk zelf over haar samenwerking met Gondry:
". . And when Michel gets his strokes of genius and, in the video for 'Army of Me', wants a dentist that's a gorilla to find a diamond in my mouth, some people call it nonsense. But it's probably the most realistic way of expressing what situation I'm in - all these people trying to take things away from me, and the gorilla finding a diamond that I don't know I have and then stealing it. 'Army of Me' is so much about me actually learning that I have to defend myself. I have to stand up and fight the fucking gorilla. Once I've got the diamond and I run away with it, it becomes massive 'cos it's mine. But if the gorilla had kept it, it would have gone really tiny. That's surrealism for me."
In deze clip is de befaamde 'bullet-time' techniek te zien waarvan wordt gezegd dat Gondry de uitvinder is (hier zien we weer zijn uitvindersbloed terug komen) en die hij ook al in een reclame voor een verzekering gebruikte, al zijn er ook andere mensen die met vergelijkbare technieken op de proppen kwamen. Het kleine stukje is te zien als Björk in de truck stapt en de camera 90 graden om de cabine heen draait.

Foo Fighters - Everlong
Deze zet ik er voornamelijk in omdat ik het een kewle clip vind. Onder andere door de mooie morphing effecten op het eind, bandleden die uit hun eigen huid+kleding kruipen (je moet het zien om te geloven, het is lastig uit te leggen), goede afwisseling van zwart-wit en kleur, mooie overgangen tussen shots door een laagje water over het beeld te laten stromen, het supergave verhaal van Dave Grohl die in de droom van zijn vriendin haar moet redden van 2 bad guys, het spoofen van Evil Dead () en het prachtige nummer van de Foo Fighters (maar dat vind ik van al de muziek die hier voorbijkomt)

Chemical Brothers - Star Guitar
Ook deze clip is weer een mooie combinatie van muziek, bewegend beeld en uitvinderschap. De clip laat een landschap vanuit een trein zien, waarbij elk object in het landschap een stukje uit de muziek vertegenwoordigt. een serie beats vertaalt zich zodoende in een aantal huizen die gelijktijdig met de beats in beeld komen etc... Gondry heeft een bepaald treinritje 10 keer op verschillende tijden van de dag opgenomen met een DV camera om verschillende licht-gradaties van de opnames te verkrijgen, en zijn broer Olivier heeft er 3 (!) maanden over gedaan om de clip te monteren op de muziek. Het is dus geen computer animatie!

White Stripes - Fell In Love With A Girl
De befaamde LEGO clip. Hierin zien we zijn jeugdige uitvinders fascinatie met LEGO terug. over de productie van de clip: "We shot a very basic video of the band [in London], we edited it and then we had a program that pixelized the video, roughly the size of the Lego blocks and then we printed each frame [25 frames per second] on paper. Then we had an animation team building up Lego blocks to match each frame. Then we reshot each of those frames on a film camera. We didn't have enough Legos to do more than five frames at a time, so after five frames were shot [the Legos] were demolished to build the next five frames."

Andere bekende clips van hem zijn :

Björk - Jōga
Björk - Bachelorette
Björk - Hyperballad
Björk - Isobel
Beck - Deadweight
Radiohead - Knives Out
Massive Attack - Protection
Daft Punk - Around The World
Stardust - Music Sounds Better With You
Chemical Brothers - Let Forever Be
Kylie Minogue - Come Into My World

Ander Werk
Buiten zijn clips zit Michel ook niet stil, zo heeft hij een groot aantal reclames op zijn naam staan, o.a. van grote bedrijven zoals Nike, Levi's (de reclame met de zeemeerminnen die iemand's broek willen uitdoen), BMW, Air France, Adidas, Heineken, Smirnoff (met de achtervolging die telkens morft in een volgend beeld, en begint en eindigt met een kogel die door een fles Smirnoff gaat), Gatorade, Fiat, Volvo.

Ook is er in 2001 een film van zijn hand verschenen, getiteld Human Nature (ik weet niet of dit een verwijzing is naar de clip van Björk waarmee hij doorbrak) met Patricia Arquette en Tim Robbins. Het scenario is geschreven door Charlie Kaufman, die ook het scenario schreef voor Spike Jonze' film Being John Malkovich (Spike Jonze is ook een videoclip regisseur )

Kortom,
Michel Gondry is een artiest die ik zeer bewonder! de manier waarop hij telkens op technisch vernieuwende wijze zeer kleurrijke, levendige en soms surrealistische clips maakt die goed bij de muziek passen vind ik uniek. Ik hoop dat ik jullie ook heb kunnen overtuigen van zijn kwaliteiten, en dat jullie bij het zien van de clips die hij heeft gemaakt zijn stijl herkennen.

Ik weet nog niet welke regisseur ik de volgende keer ga belichten, maar Spike Jonze en Chris Cunningham wil ik in ieder geval nog doen veel leesplezier

"As soon as the land of any country has all become private property, the landlords, like all other men, love to reap where they never sowed, and demand a rent even for its natural produce."
Das Kapital, Karl Marx Wealth of Nations, Adam Smith
pi_7924134
Nog een quote van Spike Jonze over Michel:

"Every time I watch his Chemical Brothers or Bjork videos, I'm always so jealous, like, 'Oh, that is so good.'"

"As soon as the land of any country has all become private property, the landlords, like all other men, love to reap where they never sowed, and demand a rent even for its natural produce."
pi_7924168
Star Guitar is DE clip ooit!
Hulde aan Michel Gondry! (ook al had ik voor dit topic nog noooooit van hem gehoord)
koekoek
pi_7924678
Jep, die man waardeer ik ook. Ik heb de clip van Björk's Human behaviour op m'n pc staan. Bijzonder mooi. Het zou mooi zijn als die man een keer een full length-film ging maken in de stijl van z'n Björk of Foo Fighter clips.
quote:
Op donderdag 16 januari 2003 03:50 schreef MadScientist het volgende:
Chemical Brothers - Star Guitar
Het is dus geen computer animatie!
[afbeelding]
Dat durf ik te betwijfelen. De omgeving ziet er niet geanimeerd uit, maar de objecten absoluut.

[Dit bericht is gewijzigd door Disorder op 16-01-2003 09:13]

pi_7929059
Hmn, ken de meeste wel, zitten erg orginele maar vooral ook mooie clips tussen. Opvallend wel dat bijna alle nummers erg goed zijn . Vraag me af of hij ook artiesten weigert, waarbij zijn stijl totaal niet past of hun zelf plannen hebben waarin hij zich niet kan vinden .
If you fear for the morality of your wives, educat. of your childr., the solidarity of your armchairs, privatized prisons, factory farms and the secu. of the state...then you are right. But what can you do?You are rotten, and the fire has been lit
pi_7930001
Erg leuk initatief trouwens! Weet eigenlijk weinig over muziekclips en het is leuk eens het gezicht achter de clip te zien . Credits gaan nu meestal naar de artiest.
If you fear for the morality of your wives, educat. of your childr., the solidarity of your armchairs, privatized prisons, factory farms and the secu. of the state...then you are right. But what can you do?You are rotten, and the fire has been lit
pi_7933696
Goed stukje en je kan goed zien dat je er werk van hebt gemaakt.

Leuk om eens de mensen achter de clips te leren kennen, al moet ik eerlijk zeggen dat ik nauwelijks clips kijk

Where facts are few, experts are many.
pi_7935237
quote:
Op donderdag 16 januari 2003 05:07 schreef RichyRich het volgende:
Star Guitar is DE clip ooit!
Hulde aan Michel Gondry! (ook al had ik voor dit topic nog noooooit van hem gehoord)
dat is precies mijn doel: bekendheid verspreiden
  vrijdag 17 januari 2003 @ 00:39:05 #9
43120 THE_ANGRY_BRIGADE
No gods, no masters.
pi_7943580
quote:
Op donderdag 16 januari 2003 17:06 schreef Atreidez het volgende:
Leuk om eens de mensen achter de clips te leren kennen, al moet ik eerlijk zeggen dat ik nauwelijks clips kijk
Ik ook niet, heb niet eens een TV, maar de 'klassiekers' ken ik toch wel.
THE FUTURE BELONGS TO THE FREE SPIRIT OF THE OUTLAW! [br] Nothing could be more tragic, and more ridiculous, than to live out a whole life in reach of heaven without ever stretching out your arms.
pi_7970385
quote:
Op donderdag 16 januari 2003 09:08 schreef Disorder het volgende:
[..]

Dat durf ik te betwijfelen. De omgeving ziet er niet geanimeerd uit, maar de objecten absoluut.

Waarom zou hij dan 10 keer opnames hebben gemaakt, om het landschap onder verschillende belichting op te nemen en vervolgens alle objecten er in te zetten met een computer. Nee kijk maar eens goed hoe de objecten het beeld verlaten links, af en toe zie je objecten ineens verdwijnen, dat is duidelijk geen animatie maar montage
pi_7970496
Prachtig topic. Hulde! .
"I only sign for beautiful girls" Marat Safin
pi_7970744
quote:
Op zaterdag 18 januari 2003 14:15 schreef MadScientist het volgende:

[..]

Waarom zou hij dan 10 keer opnames hebben gemaakt, om het landschap onder verschillende belichting op te nemen en vervolgens alle objecten er in te zetten met een computer.

Sommige objecten zien er erg gerenderd uit.
pi_7970785
quote:
Op zaterdag 18 januari 2003 14:44 schreef Disorder het volgende:
Sommige objecten zien er erg gerenderd uit.
Hm ja dat ben ik met je eens. de eerste keer dat ik de clip zag dacht ik ook dat het 1 grote animatie was
pi_7971614
Ik moet toegeven dat ik ook nog nooit van deze dude gehoord had, maar zijn werk is toch wel heel erg mooi. Vooral star guitar..waarbij ik ook dacht aan animatie. En die smirnoff reclame is ook gaaf
(en hulde voor dit mooie topic)
pi_7983633
Reefer: WDN.. jij hebt precies hetzelfde usericon als ik??

Leuk topic trouwens!

zondag 19 januari 2003 @ 11:18:23 #16
3878 Vork
Manisch creatief
pi_7983657
Die Smirnoff reclame daar heb ik ooit nog een Making Of.. video van gezien, Nee dat was niet zomaar eventjes in elkaar gezet.

Daar ligt ook een beetje de kracht denk ik, de techniek, clips maken waarvan men denk 'hoe doet die gast dat toch?' Stuk voor stuk technische hoogstandjes en natuurlijk ook mooie clips

en een prachtig topic

pi_8115103
Come into my world van Kylie is toch wel de beste voorbereide clip van de laatste jaren!!! Na 'As' van George Michael en Mary J Blige de eerste clip waar mijn mong van verbazing opviel de eerste keer dat ik 'm zag!
Wat een werk moet het zijn geweest om dat allemaal zo uit te denken dat iedereen op tijd ergens loopt en doet!!! Erg knap gedaan.
En star guitar is idd een knap staaltje van monteren. Het ziet er heel simpel uit maar als je dan ineens in 1 shot 4 dezelfde bruggen ziet in goed perspectief dan weet je dat het toch niet zo simpel is!

pi_8115161
quote:
Op zondag 19 januari 2003 11:18 schreef Vork het volgende:

Stuk voor stuk technische hoogstandjes

Dat ook! Maar het is niet alleen techniek wat er bij dergelijke dingen komt kijken, ook vooruitdenken wat je wilt hebben en hoe je het dan moet opnemen. De voorbereiding is nog meer de kracht van dit soort reclames en clips dan de techniek!
pi_13778597

Deze knakker maakt ook wel mooie vidclips. Heeft laatst nog die van Dido gedaan

pi_17847059
De nieuwe clip van Steriogram - Walkie Talk Man, geregisseerd door Michel Gondry.

Erg gaaf weer .

Oja, de link .
http://capitolrecords.com/steriogram/walkietalkieman/

[ Bericht 39% gewijzigd door keeper op 20-03-2004 16:29:48 (linkje) ]
Die Welt ist alles was der Fall ist.
pi_17892937
ik had laatst een soort easter egg op die DVD van hem volgens mij. in plaats van het introotje "welcome into my dvd" zag ik een iets ander filmpje van Gondry en hij zegt iets van "i chose quality over quantity" of zo....

iemand anders dit ook gehad?
pi_17895729
Overigens, zag ik tot mn verbazing laatst op een muziekzender (MTV of TMF, welke weet ik niet meer) een *reportage* over een aantal grootheden binnen de videoclip-scene. Laat ik er maar vanuit gaan dat het MTV was, kan me niet voorstellen dat TMF over zulke niet-mainstream onderwerpen een topic maakt. Was erg mooi om te zien, een beetje hetzelfde idee als bij dit topic, het bekender maken van de breinen achter dit soort kunstige hoogstandjes. Het valt me overigens sowieso op dat er steeds meer aandacht komt voor de *createurs* binnen de mainstream-kunst. Ook bij films worden steeds vaker de createurs genoemd. Punt van kritiek is alleen dat het steeds meer werkt als een soort magneet voor de koopcijfers/kijkcijfers. Dat dit nog niet zo ver is bij de videoclip zal hoofdzakelijk komen door het feit dat men niet betaalt per videoclip om er van te mogen genieten, terwijl dit bij films bijvoorbeeld wel zo is. Maargoed van de andere kant zou dit natuurlijk ook een enorme markt kunnen openen. Nietwaar?
En dat is mijn mening
pi_17950331
als er maar creativiteit wordt gestimuleerd ben ik allang blij.

Overigens: merkten jullie dat op de intro van de DVD (waar Gondry een award-ontvangst nadoet), hij een kraagje op zijn shirt getekend heeft? zag het pas na X keer kijken...
pi_17954044
Volgens mij heb em zo vaak gezien dat je je dingen in gaat beelden ;-)

btw, http://news.bbc.co.uk/1/hi/entertainment/tv_and_radio/3565229.stm , lijkt er niet echt op dat MTV zo heel veel respect heeft voor de creatieve kant vd muziekindustrie
pi_17956752
ok de volgende regisseur: BRUCE GOWERS...bekend geworden door Queen's Bohemian Rhapsody

31st Annual American Music Awards, The (2003) (TV)
Harry for the Holidays (2003) (TV)
American Idol Christmas, An (2003) (TV)
... aka Very Idol Christmas, A (2003) (TV) (Canada: English title)
"American Juniors" (2003) TV Series
30th Annual American Music Awards, The (2003) (TV)
Queen: Greatest Video Hits Volume One (2002) (V)
"American Idol: The Search for a Superstar" (2002) TV Series
... aka "American Idol 2" (2003) (USA: new title)
... aka "American Idol" (2002) (USA: short title)
2002 MTV Movie Awards (2002) (TV)
Muhammad Ali's All-Star 60th Birthday Celebration! (2002) (TV)
All-Star Tribute to Brian Wilson, An (2001) (TV)
15th Annual American Comedy Awards (2001) (TV)
Sarah Brightman: La Luna: Live In Concert (2001) (V)
28th Annual American Music Awards, The (2001) (TV)
MTV Video Music Awards 2000 (2000) (TV)
2000 Billboard Music Awards, The (2000) (TV)
Britney Spears: There's No Place Like Home (2000) (TV)
My VH1 Music Awards (2000) (TV)
2000 MTV Movie Awards (2000) (TV)
14th Annual American Comedy Awards (2000) (TV)

1999 MTV Movie Awards (1999) (TV)
Arista Records' 25th Anniversary Celebration (1999) (TV)
"Amanda Show, The" (1999) TV Series
... aka "Moody's Point" (2001) (USA: third season title)
"Family Feud" (1999) TV Series
... aka "Family Fortunes" (1999) (UK)
American Film Institute Salute to Dustin Hoffman, The (1999) (TV)
1998 MTV Movie Awards (1998) (TV)
"Sin City Spectacular" (1998) TV Series
... aka "Penn & Teller's Sin City Spectacular" (1998) (USA)
1998 VH1 Fashion Awards (1998) (TV)
"Whose Line Is It Anyway?" (1998) TV Series
... aka "Whose Line?" (1998) (USA: short title)
Three Cats From Miami and Other Pet Practitioners (1998) (TV)
1997 MTV Movie Awards (1997) (TV)
Rolling Stones: Bridges to Babylon Tour (1997) (TV)
1997 VH1 Fashion Awards (1997) (TV)
Fleetwood Mac: The Dance (1997) (TV)
1996 MTV Movie Awards (1996) (TV)
1996 VH1 Fashion Awards (1996) (TV)
1996 VH1 Honors (1996) (TV)
1995 MTV Movie Awards (1995) (TV)
Woodstock '94 (1995) (V)
"Kidsongs" (1994) TV Series
1993 MTV Movie Awards (1993) (TV)
Psychoderelict (1993) (TV)
... aka Pete Townshend Live from the Brooklyn Academy of Music Opera House (1993) (TV)
"Animaniacs" (1993) TV Series
... aka "Animaniacs" (1993) (UK)
... aka "Steven Spielberg Presents Animaniacs" (1993) (USA: complete title)
1992 MTV Movie Awards (1992) (TV)
MTV Video Music Awards 1992 (1992) (TV)
Rock and Roll Inaugural Ball (1992) (TV)
"Roundhouse" (1992) TV Series
Free to Laugh: A Comedy and Music Special for Amnesty International (1992) (TV)

That's What Friends Are for: Arista's 15th Anniversary Concert (1989) (TV)
George Carlin: What Am I Doing In New Jersey? (1988) (TV)
Jerry Seinfeld: Stand-Up Confidential (1987)
"Dancin' to the Hits" (1986) TV Series
Billy Crystal: A Comic's Line (1984) (TV)
Eddie Murphy Delirious (1983) (TV)
... aka Delirious (1983) (TV) (USA: short title)
"This Is Your Life" (1983) TV Series

Stanley Baxter's Christmas Box (1976) (TV)
"Larry Grayson" (1975) TV Series
"Top Secret Life of Edgar Briggs, The" (1974) TV Series
"Ev" (1970) TV Series
"Kenny Everett Explosion, The" (1970) TV Series
Everything Is About Sex Except Sex. Sex Is About Power
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')