abonnement Unibet Coolblue
pi_192498621
Een rare vraag misschien waar ik ook geen ander forum voor weet hier, maar ik ik snap het niet en misschien kan het leerzaam zijn voor anderen: Ik weet dat er diverse oplichterstrucs zijn via Paypal maar als dat hier ook het geval is snap ik hem niet:
Een mij onbekend iemand heeft bij mij via email iets besteld vanuit Amerika, hij wil betalen via PayPal (dat kan bij mij) en heeft me zijn postadres gestuurd. Maarrrrrrr: Hij maakt zowel een tikfout in de staat waar het heen zou moeten (BY ipv NY New York) als in de 5-cijferige postcode die bij zijn adres hoort (waardoor het in een heel andere stad terecht zou komen, maar wél in NY). En het feit dat de verzendkosten naar hem groter zijn dan de waarde van het goed kon hem ook niet zoveel schelen. Het kan zijn dat hij een glaasje teveel op had bij het sturen van zijn adres. Maar ik word altijd zeer argwanend bij dit soort onlogische dingen. Ik kan het contact simpel verbreken, er is nog niks verstuurd of ontvangen en het gaat niet om een groot bedrag. Toch heb ik de vraag: is er oplichting mogelijk op deze manier? Ik ben zelf de verzender, hij kan straks zeggen dat hij het niet ontvangen heeft en zijn geld terugvragen. Maar daar heeft hij in principe natuurlijk weinig aan. Kan hier méér achter zitten, toch een poging tot inbraak in mijn bankrekening bv via PayPal? En hoe zou die truc er dan uit kunnen gaan zien?
  dinsdag 7 april 2020 @ 17:54:58 #2
14142 Daffodil31LE
Pienter Pookje
pi_192498673
Bij PayPal heeft die persoon normaal gesproken zijn adres staan; dat kan jij overnemen als verzendadres.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_192498714
Ik zou het contact gewoon verbreken. En je niet teveel zorgen over maken, tenzij je vaker zulke mails krijgt. c_/
pi_192498971
Het feit dat hij in zijn postcode zelfs 2 van de 5 cijfers verkeerd opgegeven heeft (met als resultaat een andere stad in NY, en ook BY bestaat niet) maakt mij zeer wantrouwend maar óók nieuwsgierig naar wat er achter kan zitten. Ik gá hem niks versturen inderdaad (ook niet meer naar een correct adres) en verbreek het contact. Ik had hem ook simpelweg kunnen mailen dat zijn adresgegevens niet correct zijn..Kan natuurlijk nog steeds, kijken wat er gebeurt....
pi_192499721
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 18:14 schreef Lucky53 het volgende:
Het feit dat hij in zijn postcode zelfs 2 van de 5 cijfers verkeerd opgegeven heeft (met als resultaat een andere stad in NY, en ook BY bestaat niet) maakt mij zeer wantrouwend maar óók nieuwsgierig naar wat er achter kan zitten. Ik gá hem niks versturen inderdaad (ook niet meer naar een correct adres) en verbreek het contact. Ik had hem ook simpelweg kunnen mailen dat zijn adresgegevens niet correct zijn..Kan natuurlijk nog steeds, kijken wat er gebeurt....
Wat is de moeite om even te mailen dat zijn adres fout is? Afhankelijk van de reactie weet je binnen no time wat er aan de hand is.
pi_192500854
Mss heeft ie z'n zakelijke adres verward met privé? Heb ik ook wel eens _O-
  Moderator dinsdag 7 april 2020 @ 20:28:28 #7
382129 crew  Donna
pi_192502169
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 18:14 schreef Lucky53 het volgende:
Het feit dat hij in zijn postcode zelfs 2 van de 5 cijfers verkeerd opgegeven heeft (met als resultaat een andere stad in NY, en ook BY bestaat niet) maakt mij zeer wantrouwend maar óók nieuwsgierig naar wat er achter kan zitten. Ik gá hem niks versturen inderdaad (ook niet meer naar een correct adres) en verbreek het contact. Ik had hem ook simpelweg kunnen mailen dat zijn adresgegevens niet correct zijn..Kan natuurlijk nog steeds, kijken wat er gebeurt....
Ik verstuur voor m'n werk gemiddeld 50-80 pakketjes per week naar Amerika. Van ongeveer 30% moet ik correcte adresgegevens aanvragen. Het is echt bizar hoe onoplettend die mensen zijn. O-)

Ik zou hem dus inderdaad vragen om de correcte gegevens en dan maar zien wat voor antwoord je krijgt. .
pi_192507095
Hoe zou deze persoon betalen? Een geschil openen of betalen van een rekening met ongedekte cheques merk je later pas..
dag
  Redactie Frontpage woensdag 8 april 2020 @ 08:20:31 #9
38148 crew  Innisdemon
pi_192508533
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 17:51 schreef Lucky53 het volgende:
En het feit dat de verzendkosten naar hem groter zijn dan de waarde van het goed kon hem ook niet zoveel schelen.
Met name dát zou een flinke trigger moeten zijn

Er zijn voorbeelden te over van Nigerianen die toevallig specifiek op zoek zijn naar jóuw te koop staande object, en daar flink voor willen betalen.

Zeker bij paypal ben je als verkoper de gebeten hont ;) als er een geschil komt.

Ik zou de man vragen het geld gewoon over te maken, en anders een andere koper zoeken.

'If it sounds to good to be true...........it probably is'
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_192508891
om wat voor product gaat het?
pi_192509579
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2020 08:47 schreef fespo het volgende:
om wat voor product gaat het?
Het gaat om een fotoboek dat ik gemaakt heb en alleen bij mij te koop is. En het gaat dus om weinig geld (totdat er wellicht een oplichterstruc tevoorschijn komt, zoals bv de beruchte ongedekte cheques van Western Union: Oeps per ongeluk een nulletje teveel gezet op de cheque, of ik maar even terug wil storten....). Nóg een reden waarom ik het niet vertrouw: zijn mailtjes (eerst via Messenger omdat hij mij op Facebook gevonden had) zijn zó idioot kort zonder aanhef of groet, dat het lijkt of hij zo weinig mogelijk aanknopingspunten wil geven. "Want to buy your book". Toen ik vroeg of de relatief hoge verzendkosten geen bezwaar waren: "Want to buy" en een mailtje met alleen maar dat foute adres zonder énig woord extra. Hij zou kunstenaar zijn maar ik kan zijn naam op internet niet terugvinden, die staat alleen op zijn FB-profiel en in zijn emailadres etc etc. Mijn onderbuik roept aan alle kanten dat ik niks moet verkopen aan hem en dat doe ik dus ook niet. Maar mijn grote vraag blijft dus Wat kan er eventueel voor trucendoos uit de hoge hoed komen via PayPal? (En dat ga ik ook liever niet zelf uitproberen....)
pi_192509877
Klinkt als oplichting of poging daartoe.
Ik zou het in ieder geval niet vertrouwen en verder gaan met je leven.
  Moderator woensdag 8 april 2020 @ 10:14:05 #13
382129 crew  Donna
pi_192510251
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2020 09:29 schreef Lucky53 het volgende:

[..]

Het gaat om een fotoboek dat ik gemaakt heb en alleen bij mij te koop is. En het gaat dus om weinig geld (totdat er wellicht een oplichterstruc tevoorschijn komt, zoals bv de beruchte ongedekte cheques van Western Union: Oeps per ongeluk een nulletje teveel gezet op de cheque, of ik maar even terug wil storten....). Nóg een reden waarom ik het niet vertrouw: zijn mailtjes (eerst via Messenger omdat hij mij op Facebook gevonden had) zijn zó idioot kort zonder aanhef of groet, dat het lijkt of hij zo weinig mogelijk aanknopingspunten wil geven. "Want to buy your book". Toen ik vroeg of de relatief hoge verzendkosten geen bezwaar waren: "Want to buy" en een mailtje met alleen maar dat foute adres zonder énig woord extra. Hij zou kunstenaar zijn maar ik kan zijn naam op internet niet terugvinden, die staat alleen op zijn FB-profiel en in zijn emailadres etc etc. Mijn onderbuik roept aan alle kanten dat ik niks moet verkopen aan hem en dat doe ik dus ook niet. Maar mijn grote vraag blijft dus Wat kan er eventueel voor trucendoos uit de hoge hoed komen via PayPal? (En dat ga ik ook liever niet zelf uitproberen....)
Dit klinkt allemaal niet goed. Meestal zijn Amerikanen erg aardig en zeker niet zo kortaf. Het klinkt alsof hij niet meer Engels spreekt dan dit.
  Redactie Frontpage woensdag 8 april 2020 @ 10:40:10 #14
38148 crew  Innisdemon
pi_192510659
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2020 09:29 schreef Lucky53 het volgende:

[..]

Maar mijn grote vraag blijft dus Wat kan er eventueel voor trucendoos uit de hoge hoed komen via PayPal? (En dat ga ik ook liever niet zelf uitproberen....)
Die vraag is al beantwoord. Een geschil eindigt in 90% ten nadele van de verkoper.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')