abonnement Unibet Coolblue
pi_192498591
Eind zomer 2019 heb ik een UTP kabel aangelegd van mijn KPN modem naar de tuin met de bedoeling hier een acces point op te hangen. Ik wilde het bedraad hebben om zeker te zijn van een stabiele verbinding. Echter heb ik maar 1 kabel getrokken en zodoende maar 1 poort (wandcontactdoos). Ik was in de veronderstelling dat ik vanuit het AP en UTP kabel in mijn tv kon stoppen, nu kom ik erachter dat een AP alleen WIFI uitzend.

Ik heb nog niks gekocht maar was van plan deze te kopen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nu zijn er 2 opties. Er ligt een PVC pijp van 19mm door tuin hier kan ik waarschijnlijk nog een kabel doorheen trekken. Ik heb echter geen tang om de stekkers er aan te maken waardoor ik weer hulp moet inschakelen.

Een andere optie zou een switch zijn alleen twijfel ik of dit wel geschikt is voor het gebruik. Via Google kom ik verouderde informatie tegen en als leek kom ik hier niet uit. Ik zou zeggen dat deze voldoende zou zijn.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De bedoeling is dat ik een AP in mijn tuin heb voor sterk wifi (telefoon, tab etc) en een tv bedraad op internet heb voor een goede stabiele en zekere verbinding. Kunnen jullie hier in advies geven?
pi_192500264
Je hebt een kabel naar de tuin, maar daar moet ook de tv op :?

Die switch gaat prima werken.
Je kan eventueel ook de Netgear WAC104 nemen, dat is een AP met ingebouwde switch. Die heeft echter geen antennes voor buiten.
So we just called him Fred too
pi_192500475
Nou ja, niet helemaal rechtstreeks op de tv maar om bijvoorbeeld mijn KPN tv kastje er op aan te sluiten.
pi_192500955
Koop een acces point waarop je de UTP kan doorlussen. Z’n switch kan maar is wellicht niet geschikt voor buiten.

Als je het doorlust kan je dus je kpn ding aansluiten en ook de wifi.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_192501780
Gratis tip van mij. Stop je poorten van je modem vol. bel kpn dat je router te weinig poorten heeft. Krijg je een gratis switch
:]
  dinsdag 7 april 2020 @ 20:32:32 #6
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_192502250
Kan je eigenlijk normale spullen achter een POE switch zetten?
Dus router -> 8 poorts POE switch -> gewone switch -> mediabox/Ikea sonos speaker?
pi_192503195
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 20:32 schreef bleiblei het volgende:
Kan je eigenlijk normale spullen achter een POE switch zetten?
Dus router -> 8 poorts POE switch -> gewone switch -> mediabox/Ikea sonos speaker?
afhankelijk van type switch en wat voor POE poort. Je hebt poorten native 24v, lijkt me niet handig en die onderhandelen... als het device geen POE vraagt zal daar geen POE opkomen... of je stelt in de switch de POE uit op die poort.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  dinsdag 7 april 2020 @ 21:18:33 #8
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_192503273
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 21:15 schreef Chinless het volgende:

[..]

afhankelijk van type switch en wat voor POE poort. Je hebt poorten native 24v, lijkt me niet handig en die onderhandelen... als het device geen POE vraagt zal daar geen POE opkomen... of je stelt in de switch de POE uit op die poort.
En dit werkt dan niet denk ik?
router -> 8 poorts POE switch -> gewone switch -> POE AP?

Ik wil namelijk ubiquiti unifi's lite ophangen, maar soms is er in de buurt een device die ik het liefst aan een kabel heb hangen.
pi_192504532
Ja, eigenlijk hetzelfde als wat ik wil. Er zijn dus AP die je kan doorlussen naar een mediabox oid.
pi_192536795
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 21:18 schreef bleiblei het volgende:

[..]

En dit werkt dan niet denk ik?
router -> 8 poorts POE switch -> gewone switch -> POE AP?

Dat kan wel, maar je moet de AP dan voeden met een extra PoE injector, want van die gewone switch zal ie geen stroom krijgen. Bij de UniFi AC Pro AP's heb ik zo'n injector er altijd bij gekregen, en die schotels kan je ook doorlussen naar iets anders (zitten twee poorten op). Ze doen echter geen PoE passthrough, dus wat je daarop aansluit moet z'n eigen stroom regelen.

24V passive PoE moet je inderdaad mee oppassen omdat je daar niet zomaar alles in mag prikken zonder schade, maar 802.3af of 802.3at (PoE+) is beide veilig voor zowel PoE als niet-PoE apparaten, en alle moderne PoE access points en switches ondersteunen dat gewoon.

[ Bericht 1% gewijzigd door Fleischmeister op 09-04-2020 16:51:48 ]
pi_193306966
Subtiele kick.

Ik heb een tijdje geleden de Ubiquiti Lite gekocht met een switch, afgelopen zaterdag aangesloten en na een hele middag geklungel alles aan de praat gekregen (ict leek + firewall ellende). Het werkt als een tierelier en volgens een speed tester is mijn internet buiten sneller dan binnen :')

Heb al ergens gelezen dat de standaard modems van providers ruk zijn. Nu even uitzoeken of ik deze niet kan vervangen.

Dus voor het internet archief; Wifi voor in de tuin, UTP kabel aanleggen naar buiten, AP aanschaffen naar keuze, switch erbij en gas er op. Let op je firewall instellingen en lees je in over mesh netwerk.
pi_193326484
quote:
1s.gif Op maandag 25 mei 2020 17:33 schreef Harveo het volgende:

Heb al ergens gelezen dat de standaard modems van providers ruk zijn. Nu even uitzoeken of ik deze niet kan vervangen.
Gewoon wifi uitzetten in het modem en nog zo'n Ubiquiti Lite er aan knopen voor binnenshuis.

Wil je het hele plaatje echt compleet, neem dan een USG erbij van Ubiquiti. Kun je alles monitoren :)
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_193417066
Ik zit hier met ongeveer hetzelfde probleem. Nieuwbouwhuis met Ziggo modem in de meterkast, en amper internet op zolder en in de tuin.
Ik heb een utp-kabel naar boven lopen, met daar een simpele switch (want 2 pc's daar).
Nu zoek ik dus een 4-poorts-switch/accesspoint om daar te koppelen, maar ik vind die Ubiquiti behoorlijk aan de prijs :X Of wat is in godsnaam het verschil in al die versies...

Of kan ik beter de oude switch laten zitten en daar een AP aan knopen? Kost wel weer een stopcontact -O-

En als ik een extra AP koppel, moet/kan mn Ziggo-router dan ook actief blijven voor de wifi?

[ Bericht 4% gewijzigd door Piles op 01-06-2020 12:16:05 ]
  maandag 1 juni 2020 @ 12:35:32 #14
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_193417392
quote:
1s.gif Op maandag 1 juni 2020 12:09 schreef Piles het volgende:
Of kan ik beter de oude switch laten zitten en daar een AP aan knopen? Kost wel weer een stopcontact -O-
Ik heb deze in huis gehaald: https://tweakers.net/pric(...)104-acces-point.html
Dat is een switch en AP in 1 apparaat.

quote:
En als ik een extra AP koppel, moet/kan mn Ziggo-router dan ook actief blijven voor de wifi?
Het hoeft niet, maar is wel zo handig als je wifi wil op de begane grond.
So we just called him Fred
pi_193417838
quote:
7s.gif Op maandag 1 juni 2020 12:35 schreef Fred het volgende:

[..]

Ik heb deze in huis gehaald: https://tweakers.net/pric(...)104-acces-point.html
Dat is een switch en AP in 1 apparaat.
[..]

Het hoeft niet, maar is wel zo handig als je wifi wil op de begane grond.
Thanks! Komen beide dan wel met hetzelfde netwerk? Of krijg je dan 2 wifi's? :P
Straks eens wat bestellen, kijken of ik dat aan de praat krijg zonder gedoe :')
  maandag 1 juni 2020 @ 13:13:30 #16
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_193417931
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 april 2020 20:09 schreef wootahH het volgende:
Gratis tip van mij. Stop je poorten van je modem vol. bel kpn dat je router te weinig poorten heeft. Krijg je een gratis switch
Echt waar? Ik heb eigenlijk te weinig poorten op mijn KPN router. En een extra wifi punt zou ook erg handig zijn. Kun je dat gratis aanvragen?
  maandag 1 juni 2020 @ 13:19:09 #17
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_193418002
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 april 2020 20:09 schreef wootahH het volgende:
Gratis tip van mij. Stop je poorten van je modem vol. bel kpn dat je router te weinig poorten heeft. Krijg je een gratis switch
Even snel gegoogelt en lijkt alsof je enkel een gratis switch krijgt als je 3 of meer kpn tv kastjes hebt. Wou sowieso al overstappen. KPN is wat duur. En dan krijg ik waarschijnlijk een nieuw modem en kan ik kpn modem als wifi acces point inzetten in de tuin.
  maandag 1 juni 2020 @ 13:22:21 #18
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
  maandag 1 juni 2020 @ 14:34:49 #19
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_193418735
quote:
1s.gif Op maandag 1 juni 2020 13:05 schreef Piles het volgende:
Thanks! Komen beide dan wel met hetzelfde netwerk? Of krijg je dan 2 wifi's? :P
Straks eens wat bestellen, kijken of ik dat aan de praat krijg zonder gedoe :')
Als je de accesspoint hetzelfde SSID+password geeft als die van Ziggo, dan sluit het naadloos op elkaar aan.
So we just called him Fred
pi_193418936
quote:
7s.gif Op maandag 1 juni 2020 13:19 schreef borbit het volgende:

[..]

Even snel gegoogelt en lijkt alsof je enkel een gratis switch krijgt als je 3 of meer kpn tv kastjes hebt. Wou sowieso al overstappen. KPN is wat duur. En dan krijg ik waarschijnlijk een nieuw modem en kan ik kpn modem als wifi acces point inzetten in de tuin.
Toen ik belde kreeg ik gewoon een switch aangeboden. Gezien ik alle poorten vol had.

Als je opzegt is kans vrij groot dat je de modem moet retourneren.
:]
pi_193419023
Ubiquiti is redelijk duur, maar het werkt heel goed. Ook de controller die je op je PC moet instaleren is eenvoudig en overzichtelijk.

Ik denk dat ik over een tijdje de wifi vanuit de modem uitschakel en vervang met een Ubiquiti zoals het idee hieronder.

quote:
14s.gif Op dinsdag 26 mei 2020 20:13 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]

Gewoon wifi uitzetten in het modem en nog zo'n Ubiquiti Lite er aan knopen voor binnenshuis.

Wil je het hele plaatje echt compleet, neem dan een USG erbij van Ubiquiti. Kun je alles monitoren :)
pi_193419071
quote:
1s.gif Op maandag 1 juni 2020 15:08 schreef Harveo het volgende:
Ubiquiti is redelijk duur, maar het werkt heel goed. Ook de controller die je op je PC moet instaleren is eenvoudig en overzichtelijk.
Ik geloof je, maar een aantal lan-poorten is een must. Als ik daarvoor óók nog een switch moet halen, wordt het duur én dubbel.
pi_193425474
quote:
1s.gif Op maandag 1 juni 2020 12:09 schreef Piles het volgende:

Ik heb een utp-kabel naar boven lopen, met daar een simpele switch (want 2 pc's daar).
Nu zoek ik dus een 4-poorts-switch/accesspoint om daar te koppelen, maar ik vind die Ubiquiti behoorlijk aan de prijs :X Of wat is in godsnaam het verschil in al die versies...
Dat zul je echt even moeten inlezen. Er is een wereld van verschil tussen alle variaties.

Wil je het beste dan dien je een access point (ap / wifi ding) te hebben die losse 2,4GHz en 5GHz antennes heeft en geschikt is om MU-MIMO te doen. Wifi6 is nog niet helemaal aan de orde, maar begint te komen. Je kunt ook daarop wachten tot er iets betaalbaars komt.

quote:
Of kan ik beter de oude switch laten zitten en daar een AP aan knopen? Kost wel weer een stopcontact -O-
Als het een gewone normale gigabit switch is, is dat geen enkel probleem. Is dat zo heel erg dat het een stopcontact kost?
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_193597648
Is een poweline adapter niks?
In mijn geval heb ik de ontvanger (TPLink TL-WPA8630P met 3x 1Gbit poort) in de schuur hangen.
In de praktijk gebruik ik die poorten nooit omdat de wifi prima werkt.
Ik heb op de TPlink en mijn binnenshuis wifi(Apple Airport Etreme) dezelfde ssid en mijn iPhone switch naadloos over van airport naar TPlink als ik de tuin in loop.
Ik haal zo'n 110mbs, ruim voldoende voor b.v. Netflix. Afstand tussen de zender in de meterkast en ontvanger in de schuur is ongeveer 35 meter.
Zolang de zender en ontvanger op dezelfde fase zijn aangesloten werkt het uitstekend!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')