FOK!forum / Digital Corner / Vertraging geluid Microsoft Teams
Sloetskidinsdag 7 april 2020 @ 12:06
Sinds kort werk ik meer thuis. Wij gebruiken binnen het bedrijf Microsoft Teams om mee te videobellen.

Het werkt op zich redelijk, alleen merk ik dat er vertraging zit in het geluid wat er uit mijn mond komt en wanneer anderen dit horen. Ik hoor zelf ook mijn woorden, 2 seconden later dan ik ze zeg, als een soort echo (hoop dat dit een beetje duidelijk is).

Een vloeiend verhaal vertellen wordt zo erg lastig als je je eigen stem daarna terughoort, net als spontaan op de anderen reageren. Het lijkt dan alsof ik door ze heen praat.

Met mijn webcam hetzelfde verhaal, alleen iets minder belangrijk voor goede communicatie.

Ik heb het al met een headset geprobeerd, dit geeft hetzelfde resultaat.

Nog wat info verder:
- Ik heb een Lenovo ideapad 320 van twee jaar oud, met Windows 10
- Ik ben via het thuiswerkprogramma VMware Horizon Client ingelogd op het interne systeem van het bedrijf

Iemand een goede tip of oplossing? Alvast bedankt!
Pilesdinsdag 7 april 2020 @ 12:12
Die echo herken ik vooral als anderen hun instelling of apparatuur bagger hebben. Dus dat geluid rond gaat zingen. Daar kun je zelf weinig aan doen, behalve vragen of ze hun microfoon willen dempen als ze niet aan het woord zijn.

Vertraging hoort er een beetje bij, dat hoort bij de techniek van bellen via internet. Maar als je jezelf niet hoort heb je daar geen last van.
Sloetskidinsdag 7 april 2020 @ 13:37
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 12:12 schreef Piles het volgende:
Die echo herken ik vooral als anderen hun instelling of apparatuur bagger hebben. Dus dat geluid rond gaat zingen. Daar kun je zelf weinig aan doen, behalve vragen of ze hun microfoon willen dempen als ze niet aan het woord zijn.

Vertraging hoort er een beetje bij, dat hoort bij de techniek van bellen via internet. Maar als je jezelf niet hoort heb je daar geen last van.
Het is niet echt een echo, het galmt niet. Ik hoor mijn eigen stem 2 seconden later terug.
Het hoort er dus bij en is niet zoveel aan te doen?
Pilesdinsdag 7 april 2020 @ 13:47
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 13:37 schreef Sloetski het volgende:

[..]

Het is niet echt een echo, het galmt niet. Ik hoor mijn eigen stem 2 seconden later terug.
Het hoort er dus bij en is niet zoveel aan te doen?
Ik heb dat alleen als bepaalde collega's in het gesprek zitten met kut-headset o.i.d. Dus volgens mij ligt dat aan de andere kant van de lijn, niet bij jou.
Quyxz_dinsdag 7 april 2020 @ 14:48
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 12:06 schreef Sloetski het volgende:
- Ik ben via het thuiswerkprogramma VMware Horizon Client ingelogd op het interne systeem van het bedrijf
Ik kan me voorstellen dat dit ook rare vertraging kan opleveren. Kan je Teams ook lokaal openen (mogelijk via de browser) en checken of je het probleem dan ook hebt?

Zo niet, dan ligt het aan de client.
GereDathandinsdag 7 april 2020 @ 14:51
Je probleem is de echo, niet de vertraging.

Je moet allereerst weten dat als jij iets zegt het geluid eerst van jouw naar collega A gaat, en dan weer terugkomt naar jouw. Dat is een dubbele vertraging, die 2 seconden die je noemt is er in feite maar 1 (waarschijnlijk minder).

Zet je video eens uit, dat scheelt ook een hoop. En spreek collega's erop aan als je jezelf terughoort.
Rolfieodinsdag 7 april 2020 @ 16:24
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 12:06 schreef Sloetski het volgende:
- Ik ben via het thuiswerkprogramma VMware Horizon Client ingelogd op het interne systeem van het bedrijf
Dit zou mijn eerste verdachte zijn. Draai je Teams ook op deze machine?
Dat betekend namelijk dat de Teams audio door vmware horizon getransporteerd moet worden, inclusies de video. En dat levert vertraging op...

Wat je zou kunnen proberen is om teams eens te installeren op je lenovo machine. Kans is heel groot dat de issues dan opgelost zijn.
Sloetskidinsdag 7 april 2020 @ 16:36
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 16:24 schreef Rolfieo het volgende:
Dit zou mijn eerste verdachte zijn. Draai je Teams ook op deze machine?
Dat betekend namelijk dat de Teams audio door vmware horizon getransporteerd moet worden, inclusies de video. En dat levert vertraging op...

Wat je zou kunnen proberen is om teams eens te installeren op je lenovo machine. Kans is heel groot dat de issues dan opgelost zijn.
Dit klinkt logisch inderdaad. Teams is gelukkig gewoon bereikbaar via de browser, ik hoef het niet te installeren op mijn eigen laptop.

Voor vandaag zijn de gesprekken klaar, ik zal dit binnenkort eens proberen.
Freddinsdag 7 april 2020 @ 17:22
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 12:06 schreef Sloetski het volgende:
Iemand een goede tip of oplossing?
Bel de IT-afdeling morgen.

Zij zijn er voor om je telewerk spullen goed te laten werken.
Zonde van je tijd om daar zelf energie in te gaan steken.
Sloetskidinsdag 21 april 2020 @ 10:34
Net weer geprobeerd via de app Teams op mijn telefoon, dacht dat dit beter zou gaan omdat er geen thuiswerkportaal tussen zit.

Helaas hetzelfde resultaat.

IT-helpdesk zegt dat het aan mijn internetverbinding thuis ligt en raadt aan om het ook eens via 4G te proberen...
GereDathandinsdag 21 april 2020 @ 10:36
Je zou natuurlijk het advies van de helpdesk kunnen opvolgen?
Sloetskidinsdag 21 april 2020 @ 10:39
Ga ik doen inderdaad, volgende overleg om 11.00 uur ;)
Megumidinsdag 21 april 2020 @ 11:22
Als het om wifi gaat zou je de ziggo wifi assistent eens kunnen proberen?

https://play.google.com/s(...).wifiassistant&hl=nl

https://apps.apple.com/nl/app/ziggo-wifi-assistant/id1465892058
Sloetskidinsdag 21 april 2020 @ 12:22
Het ging eindelijk goed op 4G! Fijn, want vanmiddag heb ik een sollicitatiegesprek en dan wil je wel een beetje vlot uit je woorden komen.

Ik ga nog kijken naar de wifi assistent, dank voor het meedenken!
baskickdinsdag 21 april 2020 @ 14:28
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 12:06 schreef Sloetski het volgende:
Iemand een goede tip of oplossing? Alvast bedankt!
Scheelt het als je via UTP werkt i.p.v. wifi?