abonnement Unibet Coolblue
pi_192461116
Er is in mijn huis een tijd geschilderd en gewerkt en de vloertegels ogen nu een beetje vaal. Er lijkt een soort witte waas op te zitten, waarschijnlijk verfresten. Ik zit even te zoeken op het verwijderen van verfresten en kom natuurlijk op thinner/wasbenzine uit. Overal staat wel bij dat als je natuursteen hebt, dat je moet oppassen met chemische rommel!

Echter, de vloer lag er al toen ik het huis kocht en ik heb geen idee of het nu natuursteen is. Het is ruw en er zit een soort reliëf in, maar ik heb er verder geen verstand van. Google helpt mij niet bij het maken van dit onderscheid. Ik zie wel een merknaam (Italgraniti) maar die maakt van alle soorten tegels.

Weet iemand hoe je dit onderscheid maakt? Zijn dit nu natuursteen tegels, of kan ik deze gewoon schoonmaken met thinner/wasbenzine? :D







[ Bericht 3% gewijzigd door Gunn273 op 05-04-2020 13:20:33 (smaller images) ]
pi_192461478
Dat zijn sowieso keramieken tegels. Geen natuursteen.

Dat kun je met thinner ofzo wel doen hoor.

Is het niet gewoon heel stoffig? Eerst een paar keer goed dweilen? Was hier toen we erin trokken ook een bende, pas na meermaals dweilen kwam er weer wat leven in.
Laat die handjes wapperen!
pi_192501911
quote:
1s.gif Op zondag 5 april 2020 13:47 schreef Gieliovd het volgende:
Dat zijn sowieso keramieken tegels. Geen natuursteen.
Ik ben zelf echt een volledige leek hoor, maar hoe weet je dat zo zeker? Ik vroeg het net in de bouwmarkt en daar verzekerde ze mij dat het wél natuursteen was omdat je er (aan de zijkant) geen toplaagje op zag zitten :')

quote:
1s.gif Op zondag 5 april 2020 13:47 schreef Gieliovd het volgende:
Is het niet gewoon heel stoffig? Eerst een paar keer goed dweilen? Was hier toen we erin trokken ook een bende, pas na meermaals dweilen kwam er weer wat leven in.
Dweilen en zelfs met een spons flink poetsen halen de waas er niet vanaf. Daarom nu op zoek naar iets beters :)
pi_192502940
Zet de tegel maar eens op zijn kant en tik er met je nagel of iets hards tegenaan. Dat klinkt heel scherp alsof je tegen een keramisch ontbijt bordje tikt.

Dit is een door en door gebakken keramische tegel. Dat zie je bovendien aan de geribbelde onderkant.

Een verglaasde tegel is als vloertegel niet gangbaar, dat is meer een wandtegel dingetje. Dus ja geen toplaag.

Natuursteen is veel dikker, heeft aan de onderkant en zijkant altijd machinale bewerking sporen etc.

Is er overigens gevoegd, gestuct, of wat.. dan kan het ook een soort cementsluier zijn. Daar heb je goedjes voor.
Laat die handjes wapperen!
pi_192503457
Schoonmaakazijn opgelost in warm water. Dweilen en even laten intrekken. Daarna met water nadweilen.

De azijn zou sluier redelijk moeten verwijderen.
pi_192516857
Dank voor de info en de tips! :D
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')