Is die uitleg dan ook onderbouwd? Daar ben ik dan wel benieuwd naar...quote:Op vrijdag 3 april 2020 20:38 schreef Glider76 het volgende:
Ik krijg hier 0.28 ct/km voor. Deze week heb ik de 5000 km's bereikt en is de vergoeding nog maar 24 cent/km.
Ik heb nooit goed begrepen waarom dit is. Op het werk is de uitleg dat je er netto niks op achteruit gaat.
5000 is geen fiscale grens. Mogelijk wel uit de caoquote:Op zaterdag 4 april 2020 09:09 schreef Glider76 het volgende:
als ik een beetje op internet speur kom ik op de Werk Kosten Regeling terecht.
Maar het is mij nog niet helemaal duidelijk wat de grenswaarde van 5000 km ermee te maken heeft.
Dit stukje snap ik niet, wie legt dat uit? HR?quote:Op vrijdag 3 april 2020 20:38 schreef Glider76 het volgende:
Op het werk is de uitleg dat je er netto niks op achteruit gaat.
De vergoeding die je krijgt is sowieso niet volledig netto. De werkgever mag 19 cent per kilometer netto vergoeden, alles daarboven is bruto. Dus het netto effect van de lagere vergoeding zal dan zo'n 5 Euro per dag zijn.quote:Ik zou het eigenlijk wel lullig vinden als je 10 euro per dag minder vergoeding krijgt terwijl je nog steeds even zoveel km's rijdt en kosten maakt.
Nee hoor, mijn werkgever betaalt 0,28 netto voor zakelijke reizen en neemt de belasting op zich. Je mag niet meer dan 0,19 onbelast geven. Wil niet zeggen dat je die 0,28 niet als nog netto kan geven. Kost alleen veel meer.quote:Op zaterdag 4 april 2020 09:43 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Dit stukje snap ik niet, wie legt dat uit? HR?
[..]
De vergoeding die je krijgt is sowieso niet volledig netto. De werkgever mag 19 cent per kilometer netto vergoeden, alles daarboven is bruto. Dus het netto effect van de lagere vergoeding zal dan zo'n 5 Euro per dag zijn.
Ik kan ook niets anders bedenken dan dat dit uit de CAO komt.
Dan krijg je een huurauto. Het bedrijif is niet moeilijk. Normaal zitten we in het hotel vlak naast het project en rijden dan een stuk minder km's. Nu met corono is het hotel ook geen fijne lokatie meer en rij ik dus heen en weer.quote:Op zaterdag 4 april 2020 11:52 schreef yoppybt het volgende:
Wat gebeurt er als je geen privé auto hebt of als je partner de auto nodig heeft?
Je baas kan je toch niet dwingen je eigen auto te gebruiken?
Ziet er toch uit als een fiscale reden.quote:Op zaterdag 4 april 2020 11:02 schreef Glider76 het volgende:
- de eerste 5.000 km per jaar, 28 ct/km, waarvan 19 ct netto
- de volgende 5.000 km per jaar, 24 ct/km, waarvan 19 ct netto
- boven 10.000 km per jaar, 19 ct/km, waarvan 19 ct netto
Nee het is dus eerst 19 cent onbelast en 9 cent wel belast.quote:Op zaterdag 4 april 2020 14:14 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Ziet er toch uit als een fiscale reden.
Netto blijf je hetzelfde krijgen namelijk.
Dan las ik hem niet goed! Cheers.quote:Op zaterdag 4 april 2020 14:21 schreef brulaap112 het volgende:
Nee het is dus eerst 19 cent onbelast en 9 cent wel belast.
Daar ben je toch zelf bij? Je bent toch niet gedwongen om die km's met je privé auto te maken?quote:Op zaterdag 4 april 2020 14:26 schreef Nismo91 het volgende:
Ik maakte ongeveer 30k aan zakelijke kilometers in mijn privé auto en kreeg daar slechts 19 cent voor blij dat ik daar al jaren weg ben
Bij sommige bedrijven wel hoor. Niet iedereen stelt een leaseauto beschikbaar en is het gebruik van de privé auto gewoon onderdeel van je werk en salarisquote:Op zaterdag 4 april 2020 22:12 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Daar ben je toch zelf bij? Je bent toch niet gedwongen om die km's met je privé auto te maken?
Hier heb je je reden, het is met de OR overeengekomen.quote:Op zaterdag 4 april 2020 11:02 schreef Glider76 het volgende:
Dit staat er in ons personeels handboek
8.6 Reiskosten zakelijk verkeer
Indien men, met toestemming van het afdelingshoofd, kosten voor dienstreizen maakt, worden deze vergoed. Deze kosten worden na goedkeuring van het afdelingshoofd via declaratie betaald. Declaraties dienen te worden ingeleverd bij de salarisadministratie. Voor het gebruik van de privé auto wordt de volgende vergoeding gegeven (alleen als er géén bedrijfsauto beschikbaar is):
- de eerste 5.000 km per jaar, 28 ct/km, waarvan 19 ct netto
- de volgende 5.000 km per jaar, 24 ct/km, waarvan 19 ct netto
- boven 10.000 km per jaar, 19 ct/km, waarvan 19 ct netto
In deze vergoeding zijn alle kosten van de auto begrepen, o.a. een all-risk en inzittendenverzekering, maar ook parkeer- en tolkosten.
Over het algemeen is een privé auto niet verzekerd voor structureel zakelijk gebruik. Daarbij lijkt het me sterk dat een werkgever in de arbeidsovereenkomst verplicht stelt dat jij je privé auto moet gebruiken ten behoeve van zijn bedrijf.quote:Op zondag 5 april 2020 06:01 schreef djh77 het volgende:
Bij sommige bedrijven wel hoor. Niet iedereen stelt een leaseauto beschikbaar en is het gebruik van de privé auto gewoon onderdeel van je werk en salaris
Of gewoon je privé auto niet meer gebruiken voor zakelijke ritten.quote:Op zondag 5 april 2020 10:58 schreef klipper het volgende:
Als je het er niet mee eens bent kom, dan had je beter moeten onderhandelen bij indiensttreding.
Mag inderdaad ook met ov, bedoelde meer dat er bedrijven zijn zonder lease auto's waarbij 20-30k per jaar wordt gereden.quote:Op zondag 5 april 2020 13:58 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Over het algemeen is een privé auto niet verzekerd voor structureel zakelijk gebruik. Daarbij lijkt het me sterk dat een werkgever in de arbeidsovereenkomst verplicht stelt dat jij je privé auto moet gebruiken ten behoeve van zijn bedrijf.
Nu is het niet ongewoon om dat met een beperkt aantal zakelijke km's te doen, waarbij de vergoeding over het algemeen hoger is dan de onbelaste 19 cent per km. Maar bij een aantal van 30k per jaar lijkt mij het vrij lastig om dat als werkgever zijnde te verplichten.
Niet? De absolute kans op schade wordt groter bij meer kilometers. Bij veel verzekeraars neemt de premie om die reden wél toe bij een hoger kilometrage.quote:Op zaterdag 4 april 2020 10:35 schreef nostra het volgende:
Zo'n staffel is niet ongebruikelijk; het idee erachter is dat je werkelijke kosten voor een stuk vast en voor een stuk variabel zijn. Je betaalt niet meer verzekeringspremie of wegenbelasting als je meer kilometers rijdt en ook je afschrijving neemt niet lineair toe. Hoe je die staffel dan precies inricht blijft natuurlijk arbitrair.
Nou, als je 30k zakelijk moet rijden tegen een vergoeding die bij lange na niet kostendekkend is, zou ik toch eens een balletje opgooien. Let wel: zakelijke kilometers, dus buiten woon/werkverkeer.quote:Op zondag 5 april 2020 06:01 schreef djh77 het volgende:
[..]
Bij sommige bedrijven wel hoor. Niet iedereen stelt een leaseauto beschikbaar en is het gebruik van de privé auto gewoon onderdeel van je werk en salaris
Dit lijkt me hoogst ongebruikelijk.quote:Op zondag 5 april 2020 06:01 schreef djh77 het volgende:
[..]
Bij sommige bedrijven wel hoor. Niet iedereen stelt een leaseauto beschikbaar en is het gebruik van de privé auto gewoon onderdeel van je werk en salaris
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |