abonnement Unibet Coolblue
pi_192436808
Ik werk veel in het buitenland en rijdt dan nauwelijks woon-werk verkeer en heb dan ook geen auto van de zaak maar een prive auto.

Momenteel zit ik nu voor een tijdje in nederland op een klus waarvoor ik dagelijks 225 km moet rijden.

Ik krijg hier 0.28 ct/km voor. Deze week heb ik de 5000 km's bereikt en is de vergoeding nog maar 24 cent/km.

Ik heb nooit goed begrepen waarom dit is. Op het werk is de uitleg dat je er netto niks op achteruit gaat.

Het zal vast iets met de belastingdienst te maken hebben maar is er iemand die hier het fijne van weet?

Ik zou het eigenlijk wel lullig vinden als je 10 euro per dag minder vergoeding krijgt terwijl je nog steeds even zoveel km's rijdt en kosten maakt.
pi_192437891
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 20:38 schreef Glider76 het volgende:

Ik krijg hier 0.28 ct/km voor. Deze week heb ik de 5000 km's bereikt en is de vergoeding nog maar 24 cent/km.

Ik heb nooit goed begrepen waarom dit is. Op het werk is de uitleg dat je er netto niks op achteruit gaat.
Is die uitleg dan ook onderbouwd? Daar ben ik dan wel benieuwd naar...

Vreemde regel ook trouwens over die 5.000 km. Heb ik nog nooit van gehoord. Werkgever laat het personeel dus met de eigen auto zakelijke kilometers rijden tegen een (in mijn ogen) al te lage vergoeding. Ik zou m'n privé auto niet gebruiken voor zo'n bedrag per km. Maar vervolgens is de 5.000 km gepasseerd en ga je voor de zakelijke kilometers die nog volgen ook nog een lagere vergoeding ontvangen? Vreemde werkgever.
pi_192438480
0,28 cent vind ik trouwens niet veel voor een kilometer
pi_192438522
Voor dat bedrag kunnen ze beter een knappe auto voor je huren.
.
pi_192443296
als ik een beetje op internet speur kom ik op de Werk Kosten Regeling terecht.

Maar het is mij nog niet helemaal duidelijk wat de grenswaarde van 5000 km ermee te maken heeft.
pi_192443514
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2020 09:09 schreef Glider76 het volgende:
als ik een beetje op internet speur kom ik op de Werk Kosten Regeling terecht.

Maar het is mij nog niet helemaal duidelijk wat de grenswaarde van 5000 km ermee te maken heeft.
5000 is geen fiscale grens. Mogelijk wel uit de cao
pi_192443618
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 20:38 schreef Glider76 het volgende:
Op het werk is de uitleg dat je er netto niks op achteruit gaat.
Dit stukje snap ik niet, wie legt dat uit? HR?

quote:
Ik zou het eigenlijk wel lullig vinden als je 10 euro per dag minder vergoeding krijgt terwijl je nog steeds even zoveel km's rijdt en kosten maakt.
De vergoeding die je krijgt is sowieso niet volledig netto. De werkgever mag 19 cent per kilometer netto vergoeden, alles daarboven is bruto. Dus het netto effect van de lagere vergoeding zal dan zo'n 5 Euro per dag zijn.

Ik kan ook niets anders bedenken dan dat dit uit de CAO komt.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  zaterdag 4 april 2020 @ 10:12:44 #8
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_192443944
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2020 09:43 schreef Sometimes het volgende:

[..]

Dit stukje snap ik niet, wie legt dat uit? HR?
[..]

De vergoeding die je krijgt is sowieso niet volledig netto. De werkgever mag 19 cent per kilometer netto vergoeden, alles daarboven is bruto. Dus het netto effect van de lagere vergoeding zal dan zo'n 5 Euro per dag zijn.

Ik kan ook niets anders bedenken dan dat dit uit de CAO komt.
Nee hoor, mijn werkgever betaalt 0,28 netto voor zakelijke reizen en neemt de belasting op zich. Je mag niet meer dan 0,19 onbelast geven. Wil niet zeggen dat je die 0,28 niet als nog netto kan geven. Kost alleen veel meer.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_192444298
Zo'n staffel is niet ongebruikelijk; het idee erachter is dat je werkelijke kosten voor een stuk vast en voor een stuk variabel zijn. Je betaalt niet meer verzekeringspremie of wegenbelasting als je meer kilometers rijdt en ook je afschrijving neemt niet lineair toe. Hoe je die staffel dan precies inricht blijft natuurlijk arbitrair.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_192444735
Dit staat er in ons personeels handboek

8.6 Reiskosten zakelijk verkeer
Indien men, met toestemming van het afdelingshoofd, kosten voor dienstreizen maakt, worden deze vergoed. Deze kosten worden na goedkeuring van het afdelingshoofd via declaratie betaald. Declaraties dienen te worden ingeleverd bij de salarisadministratie. Voor het gebruik van de privé auto wordt de volgende vergoeding gegeven (alleen als er géén bedrijfsauto beschikbaar is):
- de eerste 5.000 km per jaar, 28 ct/km, waarvan 19 ct netto
- de volgende 5.000 km per jaar, 24 ct/km, waarvan 19 ct netto
- boven 10.000 km per jaar, 19 ct/km, waarvan 19 ct netto
In deze vergoeding zijn alle kosten van de auto begrepen, o.a. een all-risk en inzittendenverzekering, maar ook parkeer- en tolkosten.
pi_192445351
Wat gebeurt er als je geen privé auto hebt of als je partner de auto nodig heeft?
Je baas kan je toch niet dwingen je eigen auto te gebruiken?
pi_192446366
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2020 11:52 schreef yoppybt het volgende:
Wat gebeurt er als je geen privé auto hebt of als je partner de auto nodig heeft?
Je baas kan je toch niet dwingen je eigen auto te gebruiken?
Dan krijg je een huurauto. Het bedrijif is niet moeilijk. Normaal zitten we in het hotel vlak naast het project en rijden dan een stuk minder km's. Nu met corono is het hotel ook geen fijne lokatie meer en rij ik dus heen en weer.
pi_192446946
Misschien is het idee erachter dat vaste kosten per kilometer steeds minder worden hoe meer je er rijdt.
  zaterdag 4 april 2020 @ 14:14:34 #14
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_192446964
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2020 11:02 schreef Glider76 het volgende:
- de eerste 5.000 km per jaar, 28 ct/km, waarvan 19 ct netto
- de volgende 5.000 km per jaar, 24 ct/km, waarvan 19 ct netto
- boven 10.000 km per jaar, 19 ct/km, waarvan 19 ct netto
Ziet er toch uit als een fiscale reden.

Netto blijf je hetzelfde krijgen namelijk.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_192447070
quote:
6s.gif Op zaterdag 4 april 2020 14:14 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Ziet er toch uit als een fiscale reden.

Netto blijf je hetzelfde krijgen namelijk.
Nee het is dus eerst 19 cent onbelast en 9 cent wel belast.
  zaterdag 4 april 2020 @ 14:22:07 #16
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_192447078
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2020 14:21 schreef brulaap112 het volgende:
Nee het is dus eerst 19 cent onbelast en 9 cent wel belast.
Dan las ik hem niet goed! Cheers.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_192447130
Ik maakte ongeveer 30k aan zakelijke kilometers in mijn privé auto en kreeg daar slechts 19 cent voor :') blij dat ik daar al jaren weg ben :P
Ik was hier...
pi_192453700
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 april 2020 14:26 schreef Nismo91 het volgende:
Ik maakte ongeveer 30k aan zakelijke kilometers in mijn privé auto en kreeg daar slechts 19 cent voor :') blij dat ik daar al jaren weg ben :P
Daar ben je toch zelf bij? Je bent toch niet gedwongen om die km's met je privé auto te maken?
pi_192457657
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2020 22:12 schreef Accordtje het volgende:

[..]

Daar ben je toch zelf bij? Je bent toch niet gedwongen om die km's met je privé auto te maken?
Bij sommige bedrijven wel hoor. Niet iedereen stelt een leaseauto beschikbaar en is het gebruik van de privé auto gewoon onderdeel van je werk en salaris

[ Bericht 0% gewijzigd door djh77 op 05-04-2020 11:09:19 ]
pi_192459270
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2020 11:02 schreef Glider76 het volgende:
Dit staat er in ons personeels handboek

8.6 Reiskosten zakelijk verkeer
Indien men, met toestemming van het afdelingshoofd, kosten voor dienstreizen maakt, worden deze vergoed. Deze kosten worden na goedkeuring van het afdelingshoofd via declaratie betaald. Declaraties dienen te worden ingeleverd bij de salarisadministratie. Voor het gebruik van de privé auto wordt de volgende vergoeding gegeven (alleen als er géén bedrijfsauto beschikbaar is):
- de eerste 5.000 km per jaar, 28 ct/km, waarvan 19 ct netto
- de volgende 5.000 km per jaar, 24 ct/km, waarvan 19 ct netto
- boven 10.000 km per jaar, 19 ct/km, waarvan 19 ct netto
In deze vergoeding zijn alle kosten van de auto begrepen, o.a. een all-risk en inzittendenverzekering, maar ook parkeer- en tolkosten.
Hier heb je je reden, het is met de OR overeengekomen.
Een personeelshandboek wordt in overleg met de OR afgesloten.
Cao geeft waarschijnlijk 19 cent aan, een werkgever mag daar positief vanaf wijken.

Als je het er niet mee eens bent kom, dan had je beter moeten onderhandelen bij indiensttreding.
pi_192461584
quote:
1s.gif Op zondag 5 april 2020 06:01 schreef djh77 het volgende:
Bij sommige bedrijven wel hoor. Niet iedereen stelt een leaseauto beschikbaar en is het gebruik van de privé auto gewoon onderdeel van je werk en salaris
Over het algemeen is een privé auto niet verzekerd voor structureel zakelijk gebruik. Daarbij lijkt het me sterk dat een werkgever in de arbeidsovereenkomst verplicht stelt dat jij je privé auto moet gebruiken ten behoeve van zijn bedrijf.

Nu is het niet ongewoon om dat met een beperkt aantal zakelijke km's te doen, waarbij de vergoeding over het algemeen hoger is dan de onbelaste 19 cent per km. Maar bij een aantal van 30k per jaar lijkt mij het vrij lastig om dat als werkgever zijnde te verplichten.
pi_192461593
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 10:58 schreef klipper het volgende:
Als je het er niet mee eens bent kom, dan had je beter moeten onderhandelen bij indiensttreding.
Of gewoon je privé auto niet meer gebruiken voor zakelijke ritten.
pi_192462638
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 13:58 schreef Accordtje het volgende:

[..]

Over het algemeen is een privé auto niet verzekerd voor structureel zakelijk gebruik. Daarbij lijkt het me sterk dat een werkgever in de arbeidsovereenkomst verplicht stelt dat jij je privé auto moet gebruiken ten behoeve van zijn bedrijf.

Nu is het niet ongewoon om dat met een beperkt aantal zakelijke km's te doen, waarbij de vergoeding over het algemeen hoger is dan de onbelaste 19 cent per km. Maar bij een aantal van 30k per jaar lijkt mij het vrij lastig om dat als werkgever zijnde te verplichten.
Mag inderdaad ook met ov, bedoelde meer dat er bedrijven zijn zonder lease auto's waarbij 20-30k per jaar wordt gereden.
  zondag 5 april 2020 @ 15:23:59 #24
51385 baskick
Juist ja!
pi_192462771
quote:
7s.gif Op zaterdag 4 april 2020 10:35 schreef nostra het volgende:
Zo'n staffel is niet ongebruikelijk; het idee erachter is dat je werkelijke kosten voor een stuk vast en voor een stuk variabel zijn. Je betaalt niet meer verzekeringspremie of wegenbelasting als je meer kilometers rijdt en ook je afschrijving neemt niet lineair toe. Hoe je die staffel dan precies inricht blijft natuurlijk arbitrair.
Niet? De absolute kans op schade wordt groter bij meer kilometers. Bij veel verzekeraars neemt de premie om die reden wél toe bij een hoger kilometrage.

quote:
1s.gif Op zondag 5 april 2020 06:01 schreef djh77 het volgende:

[..]

Bij sommige bedrijven wel hoor. Niet iedereen stelt een leaseauto beschikbaar en is het gebruik van de privé auto gewoon onderdeel van je werk en salaris
Nou, als je 30k zakelijk moet rijden tegen een vergoeding die bij lange na niet kostendekkend is, zou ik toch eens een balletje opgooien. Let wel: zakelijke kilometers, dus buiten woon/werkverkeer.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  zondag 5 april 2020 @ 15:27:31 #25
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_192462809
quote:
1s.gif Op zondag 5 april 2020 06:01 schreef djh77 het volgende:

[..]

Bij sommige bedrijven wel hoor. Niet iedereen stelt een leaseauto beschikbaar en is het gebruik van de privé auto gewoon onderdeel van je werk en salaris
Dit lijkt me hoogst ongebruikelijk.
2000 light years from home
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')