abonnement Unibet Coolblue
pi_192428993
CBS: Sterftecijfers fors hoger

Voor week 13 (23 tot en met 29 maart) wordt het aantal overledenen geschat op ongeveer 4 300 personen.

Het CBS ziet de afwijkingen in totale sterftecijfers, het RIVM meet alleen wanneer Corona bevestigd is.
pi_192429040
meten met 2 maten.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_192429053
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 april 2020 12:43 schreef halfway het volgende:
meten met 2 maten.
Nee, met twee methoden. De maat is nog steeds het aantal mensenlevens.
pi_192429080
De handelswijze en onderbouwingen van het RIVM rammelen aan alle kanten. Niet kloppende cijfers zijn dus onvermijdelijk.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_192429130
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 12:43 schreef Agronoom2 het volgende:

[..]

Nee, met twee methoden. De maat is nog steeds het aantal mensenlevens.
Scherp
  vrijdag 3 april 2020 @ 12:56:00 #6
289141 Kaji
Debiele homofiele joodse neger
pi_192429219
Dat is inderdaad fors, oversterfte van zo'n 1800 personen t/m 29 maart dus.
Alle mensen zijn voortdurend ontevreden.
pi_192429353
Interessant, ik zie dat de datum vanaf 1995 beschikbaar is, wellicht dat ik eens ga kijken of ik dit mooi kan visualiseren.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_192429366
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 12:45 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
De handelswijze en onderbouwingen van het RIVM rammelen aan alle kanten. Niet kloppende cijfers zijn dus onvermijdelijk.
Idd 250 genezingen en dat al bijna 1 week.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  vrijdag 3 april 2020 @ 13:13:20 #9
24329 KNAK
ff w88,......
pi_192429448
Week 11 2019 zelfde als week 11 2020

Komende weken maar in gaten houden. Mensen sterven dagelijks. De vraag is of het MET of DOOR Corona is.
Mai pben rai~!
pi_192429529
~1500 meer dan normaal, tja.
Nieuw is niet altijd beter.
pi_192429655
En er is een kans dat door de maatregelen het aantal verkeersslachtoffers en doden door andere luchtwegziektes (die door alle maatregelen ook minder verspreiden) fors lager is dan in andere jaren.
pi_192430562
Die grafieken zijn interessant. In andere jaren zie je dat rond week 10 meestal de sterfte afneemt, maar dit jaar gaat het juist omhoog.

Verder lijkt dat tot week 13 in de provincies Flevoland, Drenthe, Zeeland, Friesland en Groningen niet veel aan de hand is. In de andere provincies is wel een duidelijke toename van sterfte. In Brabant, Limburg en Overijssel begon deze trend al in week 11.

De toename lijkt in week 11 ongeveer 100 te zijn. In week 12 350 en in week 13 1200. Dat zou betekenen dan er mogelijk 1600 mensen zijn overleden aan corona tot en met week 13. We zitten nu in week 14.
  vrijdag 3 april 2020 @ 14:21:03 #13
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_192430616
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 13:24 schreef DrParsifal het volgende:
En er is een kans dat door de maatregelen het aantal verkeersslachtoffers en doden door andere luchtwegziektes (die door alle maatregelen ook minder verspreiden) fors lager is dan in andere jaren.
Scherp! Daar zou dus eigenlijk ook nog voor gecorrigeerd moeten worden vooraleer je - zoals sommige kranten beweren - stelt dat er 443 meer doden zijn door corona dan het RIVM becijfert.
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
  vrijdag 3 april 2020 @ 14:37:02 #14
8369 speknek
Another day another slay
pi_192430883
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 13:24 schreef DrParsifal het volgende:
En er is een kans dat door de maatregelen het aantal verkeersslachtoffers en doden door andere luchtwegziektes (die door alle maatregelen ook minder verspreiden) fors lager is dan in andere jaren.
Aan de andere kant gaan er weer veel reguliere ziekenhuisonderzoeken niet door (maar daar zou je misschien niet binnen een maand al meer doden door zien.)
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_192431221
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 april 2020 14:21 schreef Eix het volgende:

[..]

Scherp! Daar zou dus eigenlijk ook nog voor gecorrigeerd moeten worden vooraleer je - zoals sommige kranten beweren - stelt dat er 443 meer doden zijn door corona dan het RIVM becijfert.
Het is moeilijk te corrigeren. In Zweden zag je tijdens de Mexicaanse Griep uitbraak juist veel minder ziekdagen dan in andere jaren. Vermoedelijk doordat opeens iedereen leerde in de elleboog te hoesten en voorzichtiger was met geld (supermarktmedewerkers die handschoenen dragen) en juist doordat mensen zich bij milde symptomen al ziek meldde en daarom eerder thuisbleven. Verkeersdoden kunnen trouwens ook toenemen. Het is makkelijker een ongeluk te krijgen als je door kunt rijden dan als je vaststaat in de file.
pi_192433050
Ik ben nu bezig de CBS data aan het parsen, is even rotklusje omdat die met weeknummers werken.
Dus moet gekke weeknummers corrigeren met het aantal dagen, hoop hem vanavond af te hebben, eventueel ook gecorrigeerd met het aantal inwoners van destijds.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_192433073
Succes Maestro. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_192438278


Ik had van vorige week nog een Excel bestandje staan. Deze week toegevoegd. Je ziet nu voor het eerst het Corona effect, maar de griep van 2018 was tot week 12 nog erger. Als week 13 inderdaad naar 4300 doden gaat, dan gaan we boven de piek van 2018 uit en zitten we op het hoogste aantal sterfgevallen per week vanaf 1995.
pi_192442888
Graag cijfers over de jaren 2001-2019
pi_192442896
Kijk grieppiek 2017/2018. Zou zo maar kunnen dat we daar nu ook mee te maken hebben.
pi_192442926
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2020 08:20 schreef funnywell het volgende:
Graag cijfers over de jaren 2001-2019
Staat twee posts boven je, vanaf 1995.
pi_192443098
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2020 08:25 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Staat twee posts boven je, vanaf 1995.
Ik zie niet echt veel vreemds, behalve dat er iedere 2-4 jaar wel een piek is
  vrijdag 17 april 2020 @ 13:13:13 #24
289141 Kaji
Debiele homofiele joodse neger
pi_192665007
De oversterfte in week 15 komt uit op ca 2000, ongeveer hetzelfde aantal als in week 14. De totale oversterfte sinds het begin van de corona-uitbraak in Nederland is nu ongeveer 5800.

https://www.nu.nl/coronav(...)n-dan-gemiddeld.html
Alle mensen zijn voortdurend ontevreden.
pi_192665877
Is er ook zicht op de gemiddelde leeftijd van de oversterfte ?
  vrijdag 17 april 2020 @ 14:05:10 #26
226746 Nicksanders
ik heb witte privileges
pi_192665918
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 14:01 schreef JANdeDERDE het volgende:
Is er ook zicht op de gemiddelde leeftijd van de oversterfte ?
80+
Me, I don't have that problem. Me, I always tell the truth. Even when I lie.
pi_192668323
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2020 08:25 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Staat twee posts boven je, vanaf 1995.
Volgens mij kan je echt helemaal niks met de date van bijv een 1995. Zolang je in absolute aantallen rekent. Nederland is in deze tijd van 15 naar 17.5 mil mensen gegaan.

Zelfs een flinke griepgolf in 1995 zorgt voor minder doden als een mild jaar in 2020.
pi_192679984
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 16:23 schreef JANdeDERDE het volgende:

[..]

Volgens mij kan je echt helemaal niks met de date van bijv een 1995. Zolang je in absolute aantallen rekent. Nederland is in deze tijd van 15 naar 17.5 mil mensen gegaan.

Zelfs een flinke griepgolf in 1995 zorgt voor minder doden als een mild jaar in 2020.
Je kan er een hele lichte stijging uithalen, maar het staat je vrij deze data en het aantal inwoners van CBS te downloaden en een plotje te maken van het aantal sterfgevallen per miljoen inwoners.

Denk niet dat de conclusie veel verandert, want de discussie ging over de hoogte van de verschillende pieken door griep en hoe zich dat verhoudt tot de huidige Corona sterfte.
pi_192680056
Er was toch ook een griepgolf?
Die kan je er bij optellen. :P
pi_192683691
Het is allemaal zo relatief. Het kan ook zijn dat het andere maanden minder is dan normaal. En dat die Corona gewoon een inhaalslag veroorzaakt.
Mijn theorie is nog steeds: Corona is een normaal virus wat er eeuwenlang altijd bij tijd en wijle is geweest, maar omdat Corona de gemiddeld 81-jarige pakt (en ook nog eens in combinatie met obesitas) kwam Corona nooit in actie, omdat de mensen voor hun 81ste al overleden.
Zodra we Corona hebben bestreden zullen er ontelbare andere virussen opduiken die "de zeis" zetten in het 85ste jaar of het 90ste. En zo kun je wel aan de gang blijven.
De 81 jarige leeftijd van de Corona dode was dezelfde leeftijd van de gewone dode in 2010. Dus 10 jaar lang zijn er ouderen "in blessuretijd" ouder geworden. En nu komt er ineens een inhaalslag en schreeuwt iedereen moord en brand. Soms letterlijk "moord".
En dat slaat nergens op.
Het is net als met een bos bomen. Een gedeelte van de bomen is zo oud dat het binnen een maand zal omvallen. Als er een dag windstil weer is valt er niks om. Als het windkracht zes is zal dat deel in één dag omvallen en daarna 30 dagen niks. Als windkracht zes niet opdruikt zal windkracht vijf dat deel een week later laten omvallen, en een week later windkracht vier. etc.
Dus: wat mij betreft schalen we het aantal IC-bedden op en nemen we genoegen met het dagelijke aantal doden van 100 a 200 per dag extra.
En bij de volgende hittegolf niet zo spastisch doen als mensen het warmteprotocol niet iedere seconde volgen. Kortom: iets meer op de kwaliteit van leven richten, ipv kwantiteit.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_192685371
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 april 2020 13:13 schreef Kaji het volgende:
De oversterfte in week 15 komt uit op ca 2000, ongeveer hetzelfde aantal als in week 14. De totale oversterfte sinds het begin van de corona-uitbraak in Nederland is nu ongeveer 5800.

https://www.nu.nl/coronav(...)n-dan-gemiddeld.html
Over 3-4 weken is het griepje van 2018 wel ingehaald. Daarna zien we de rest van 2020 nog oplevert.
.
pi_192685436
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 14:01 schreef JANdeDERDE het volgende:
Is er ook zicht op de gemiddelde leeftijd van de oversterfte ?
pi_192685454
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 16:19 schreef belanov het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Cbs levert toch 'vooraf geschatte' data die bijna een verdubbeling zijn van de werkelijke aantallen
pi_192691101
We worden massaal in de maling genomen met de cijfers. Er zijn veel meer doden dan dat ze zeggen en logisch. Als je enkel de mensen meetelt die getest zijn, terwijl wij haast niet testen, blijven de cijfertjes vanzelf laag. De cijfers van het CBS liegen echter niet. Is flink wat kilo,s aan dood vlees hoor, als je alle daadwerkelijk doden bij elkaar zou gooien.
Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg.
pi_192691650
Zijn er eigenlijk al schattingen van hoeveel levens we daadwerkelijk redden met deze lockdown waanzin?

Als je eens even grofweg rekent:

Verwachte percentage besmettingen aan het eind epidemie: 60% van de bevolking
Getest: ca. 6% van de gevallen (op basis van 31.600 bevestigde gevallen nu, versus 3% met antistoffen)
Ziekenhuisopname: ca. 25.9% van de geteste gevallen (cijfer RIVM)
IC opname: 25% van de ziekenhuisopnames
Mortaliteit op de IC: 50%
Verwacht aantal overlijdens met huidige maatregelen: 21.000

Stel nou eens dat we geen lockdown doen en in z'n geheel geen behandelingen uitvoeren (want zorg zou dan overbelast raken). Laten we zeggen dat alle gevallen die naar de IC zouden gaan dan sowieso overlijden, daarnaast ook nog een deel van de patienten die wel in het ziekenhuis belandt, maar niet op de IC, laten we eens zeggen 25% daarvan. Dat zou je zonder iets te doen en dus zonder ziekenhuisopnames op een sterfte van zo;n 72.500 uitkomen, dus 52.000 meer.

Dat zou betekenen dat we één jaar 30% meer sterfte hebben dan normaal. Acceptabel?
  zaterdag 18 april 2020 @ 23:11:11 #36
226746 Nicksanders
ik heb witte privileges
pi_192691832
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 23:00 schreef Schuifpui het volgende:
Zijn er eigenlijk al schattingen van hoeveel levens we daadwerkelijk redden met deze lockdown waanzin?

Als je eens even grofweg rekent:

Verwachte percentage besmettingen aan het eind epidemie: 60% van de bevolking
Getest: ca. 6% van de gevallen (op basis van 31.600 bevestigde gevallen nu, versus 3% met antistoffen)
Ziekenhuisopname: ca. 25.9% van de geteste gevallen (cijfer RIVM)
IC opname: 25% van de ziekenhuisopnames
Mortaliteit op de IC: 50%
Verwacht aantal overlijdens met huidige maatregelen: 21.000

Stel nou eens dat we geen lockdown doen en in z'n geheel geen behandelingen uitvoeren (want zorg zou dan overbelast raken). Laten we zeggen dat alle gevallen die naar de IC zouden gaan dan sowieso overlijden, daarnaast ook nog een deel van de patienten die wel in het ziekenhuis belandt, maar niet op de IC, laten we eens zeggen 25% daarvan. Dat zou je zonder iets te doen en dus zonder ziekenhuisopnames op een sterfte van zo;n 72.500 uitkomen, dus 52.000 meer.

Dat zou betekenen dat we één jaar 30% meer sterfte hebben dan normaal. Acceptabel?
Je opa en oma zouden maar bij die 30% zitten
Me, I don't have that problem. Me, I always tell the truth. Even when I lie.
pi_192694999
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 22:30 schreef Stance het volgende:
We worden massaal in de maling genomen met de cijfers. Er zijn veel meer doden dan dat ze zeggen en logisch. Als je enkel de mensen meetelt die getest zijn, terwijl wij haast niet testen, blijven de cijfertjes vanzelf laag. De cijfers van het CBS liegen echter niet. Is flink wat kilo,s aan dood vlees hoor, als je alle daadwerkelijk doden bij elkaar zou gooien.
Dat zijn wellicht ook ouderen die depressief worden van de lockdown. Depressivitiet kan ook leiden tot de dood. Het hoeven geen zelfmoordgevallen te zijn.
Bovendien blijven veel mensen binnen. En ze bewegen minder. Gevolg obesitas. Waaronder morbide obesitas.
Plus: wellicht dat de weken vóór week 11 de actuele cijfers wellicht veel lager zijn dan "normaal".
Zie mijn verhaal terug over de bomen in het bos....
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_192695022
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 23:11 schreef Nicksanders het volgende:

[..]

Je opa en oma zouden maar bij die 30% zitten
Stel dat daardoor je opa en oma de kleinkinderen kunnen blijven zien.
Of: je opa en oma moeten in isolatie nog een paar maand snakken naar adem om vervolgens in eenzaamheid te sterven.
Heel veel ouderen kiezen voor de 1e optie.
Het zou mooi zijn als iedere oudere dat zelf kon bepalen.
Maar ja, sommige Nederlanders zijn bejaardenhaters, en die willen de bejaarden gewoon laten stikken. Want deze bejaardenhaters hebben weinig hobby's. Maar één van die hobby's die ze dan nog hebben, willen ze zich niet laten afnemen. "D66 pesten". Of moet ik zeggen: D666. Woehahahahah!
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_192695091
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 april 2020 14:21 schreef Eix het volgende:

[..]

Scherp! Daar zou dus eigenlijk ook nog voor gecorrigeerd moeten worden vooraleer je - zoals sommige kranten beweren - stelt dat er 443 meer doden zijn door corona dan het RIVM becijfert.
Zelfs dan zou het geen betrouwbaar cijfer zijn, ik ben helaas de afgelopen tijd direct met de zorg in aanraking gekomen en gezien de gemaakte fouten weet ik 99% zeker dat er ook de nodige indirecte Coronadoden zijn. Oftewel, doordat ziekenhuizen zwaar belast zijn als gevolg van die uitbraak krijgen veel andere patiënten niet de zorg op het niveau dat ze nodig hebben, en dat leidt vrijwel zeker tot meer overlijdens. Daarnaast zou het psychische deel nu natuurlijk ook een rol kunnen spelen.
pi_192695477
quote:
1s.gif Op zondag 19 april 2020 08:27 schreef J.B. het volgende:

[..]

Zelfs dan zou het geen betrouwbaar cijfer zijn, ik ben helaas de afgelopen tijd direct met de zorg in aanraking gekomen en gezien de gemaakte fouten weet ik 99% zeker dat er ook de nodige indirecte Coronadoden zijn. Oftewel, doordat ziekenhuizen zwaar belast zijn als gevolg van die uitbraak krijgen veel andere patiënten niet de zorg op het niveau dat ze nodig hebben, en dat leidt vrijwel zeker tot meer overlijdens. Daarnaast zou het psychische deel nu natuurlijk ook een rol kunnen spelen.
Precies: psychische klachten kunnen ook tot de dood leiden.
Plus: Thuis zitten leidt tot minder bewegen. Gevolg (morbide) obesitas.
Het zijn natuurlijk lang niet allemaal corona-doden.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  zondag 19 april 2020 @ 09:48:01 #41
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_192695645
De mensen die nu overlijden waren grotendeels oud/zwak/ziek waren zonder covid ook binnen enkele maanden overleden.

Je zult in deze zelfde statistieken over enkele maanden tot een jaar zien dat er in totaal ongeveer evenveel mensen overleden zijn.

De mensen zijn dus vervroegd overleden.

Pak je 2021 erbij kom je op een normaal aantal uit.
pi_192695880
quote:
1s.gif Op zondag 19 april 2020 09:48 schreef Ixnay het volgende:
De mensen die nu overlijden waren grotendeels oud/zwak/ziek waren zonder covid ook binnen enkele maanden overleden.

Je zult in deze zelfde statistieken over enkele maanden tot een jaar zien dat er in totaal ongeveer evenveel mensen overleden zijn.

De mensen zijn dus vervroegd overleden.

Pak je 2021 erbij kom je op een normaal aantal uit.
En dan heb je de vraag: "Wat is een normaal aantal".
Met al die griepprikken en hitteplannen is de levensverwachting steeds hoger en hoger geklommen. En als dan een virus een paar jaar op zich laat wachten, krijg je natuurlijk ineens een "sterftegolf" als die zich eens een keer voordoet. Er zullen wel weer vaker virussen komen en gaan. De vraag is of de grens van hoogte van de levensverwachting niet een keer bereikt is...
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_192695908
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 10:16 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

En dan heb je de vraag: "Wat is een normaal aantal".
Met al die griepprikken en hitteplannen is de levensverwachting steeds hoger en hoger geklommen. En als dan een virus een paar jaar op zich laat wachten, krijg je natuurlijk ineens een "sterftegolf" als die zich eens een keer voordoet. Er zullen wel weer vaker virussen komen en gaan. De vraag is of de grens van hoogte van de levensverwachting niet een keer bereikt is...
Filosoof en kunstenaar Eric Cantona heeft hier een mening over


Overigens vind ik ook dat we
- niet met geschatte maar met werkelijke cijfers moeten werken.
- niet met 1 of 5 maar met 25 jaar of langer moeten vergelijken

om een beetje een betrouwbaar beeld te krijgen

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 19-04-2020 10:22:39 ]
pi_192695954
quote:
1s.gif Op zondag 19 april 2020 09:48 schreef Ixnay het volgende:
De mensen die nu overlijden waren grotendeels oud/zwak/ziek waren zonder covid ook binnen enkele maanden overleden.

Je zult in deze zelfde statistieken over enkele maanden tot een jaar zien dat er in totaal ongeveer evenveel mensen overleden zijn.

De mensen zijn dus vervroegd overleden.

Pak je 2021 erbij kom je op een normaal aantal uit.
Dat is nogal een boude aanname, zelfs al zou jouw stelling kloppen heb een hoop bijkomende schade. Door uitgestelde behandelingen, geannuleerde ziekenhuisafspraken, fouten door overbelaste zorg en angst om nu überhaupt naar de dokter/het ziekenhuis te gaan gaan er ook een hoop bijkomende doden vallen. Er zullen bijvoorbeeld een hoop kankerpatiënten zijn die door deze situatie achter de feiten aanlopen doordat operaties, chemotherapie en/of immuuntherapie zijn uitgesteld.
  zondag 19 april 2020 @ 10:47:16 #45
367178 Daarnaast
http://www.loser.com
pi_192696242
Wat je wilt voorkomen met dit soort apps is om false positives te generen door GGD in beeld te brengen bij het proces.
pi_192697057
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 14:37 schreef speknek het volgende:

[..]

Aan de andere kant gaan er weer veel reguliere ziekenhuisonderzoeken niet door (maar daar zou je misschien niet binnen een maand al meer doden door zien.)
Maar dat kan ook weer zorgen voor een afname van het aantal doden. Dat zag je bijvoorbeeld bij ziekenhuis stakingen in het verleden, het aantal doden nam juist af.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_192790883
Update:



Oversterfte week 11 - 16: zo'n 6800
Oversterfte griep 2018: 9444
quote:
In de winter van (2017/2018) was de sterfte 15 weken lang verhoogd (week 51 2017 t/m 14 2018). De verhoogde sterfte viel samen met de griepepidemie die plaatsvond van week 50 2017 tot en met week 15 2018. De oversterfte tijdens de 18 weken griepepidemie werd geschat op 9.444
Bron: https://www.rivm.nl/monitoring-sterftecijfers-nederland

Een voorzichtige voorspelling: Met de huidige snelle daling lijkt het erop dat de oversterfte door Corona ook zo rond de 10.000 uit gaat komen en dus vergelijkbaar gaat zijn met de griep van 2018. Het verschil is de hoogte van piek. Door de maatregelen is de piek smaller gehouden, maar tegen welke kosten?

Overigens zijn er dit jaar relatief veel zwakkeren. Het griepseizoen van 2019 en 2020 waren vrij mild zoals je in de langere termijn grafiek kan zien. Daardoor zijn er relatief veel zwakkeren nog in leven en kan je verwachten dat met een volgend zwaarder virus meer doden zullen vallen.
  zaterdag 25 april 2020 @ 23:17:33 #48
367178 Daarnaast
http://www.loser.com
pi_192807933
Circle of Life
pi_192808295
quote:
... Oversterfte door Corona ook zo rond de 10.000 uit gaat komen...
In die 10.000 zitten ook slachtoffers door zorgmijding (40% minder ambulance ritjes) en uitgestelde zorg. Men onderschat de gevolgen van de huidige maatregelen echt, echt enorm.
pi_192808541
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 23:00 schreef Schuifpui het volgende:
Zijn er eigenlijk al schattingen van hoeveel levens we daadwerkelijk redden met deze lockdown waanzin?

Als je eens even grofweg rekent:

Verwachte percentage besmettingen aan het eind epidemie: 60% van de bevolking
Getest: ca. 6% van de gevallen (op basis van 31.600 bevestigde gevallen nu, versus 3% met antistoffen)
Ziekenhuisopname: ca. 25.9% van de geteste gevallen (cijfer RIVM)
IC opname: 25% van de ziekenhuisopnames
Mortaliteit op de IC: 50%
Verwacht aantal overlijdens met huidige maatregelen: 21.000

Stel nou eens dat we geen lockdown doen en in z'n geheel geen behandelingen uitvoeren (want zorg zou dan overbelast raken). Laten we zeggen dat alle gevallen die naar de IC zouden gaan dan sowieso overlijden, daarnaast ook nog een deel van de patienten die wel in het ziekenhuis belandt, maar niet op de IC, laten we eens zeggen 25% daarvan. Dat zou je zonder iets te doen en dus zonder ziekenhuisopnames op een sterfte van zo;n 72.500 uitkomen, dus 52.000 meer.

Dat zou betekenen dat we één jaar 30% meer sterfte hebben dan normaal. Acceptabel?
Je gaat er in je rekensommetje vanuit dat de kans om (ernstig) ziek te worden van Corona niet toeneemt wanneer er geen maatregelen genomen zouden zijn. Dst lijkt me een aanname die op zijn zachtst gezegd niet geheel correct is.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')