abonnement Unibet Coolblue
pi_192408637
Coronabrandhaarden Italië en Spanje grijpen naast hoofdmoot noodmiljarden EU.
quote:
De Europese Commissie maakt 37 miljard euro vrij zodat landen de strijd tegen het coronavirus en de gevolgen daarvan kunnen aangaan. Maar het geld wordt niet eerlijk verdeeld over de EU-landen. Sterker nog: de zwaarst getroffen landen krijgen veel minder geld dan landen die minder zwaar worden geraakt door het virus.

De Hongaarse premier Viktor Orban. Zijn land krijgt een groot deel van de coronapot.
quote:
De verschillen tussen wat landen uit de coronapot kunnen krijgen zijn gigantisch. Zo kan Hongarije aanspraak maken op 5,6 miljard euro. Polen kan zelfs 7,4 miljard euro krijgen.

Zwaarder getroffen, minder geld
Maar juist landen die veel groter zijn en tot nu toe veel zwaarder zijn getroffen door het virus, moeten het met aanzienlijk minder geld doen. Italië, het zwaarst getroffen land ter wereld, kan maximaal 2,3 miljard krijgen uit deze pot. Spanje komt er met 4,1 miljard nog redelijk vanaf.

Frankrijk krijgt slechts 650 miljoen. België 66 miljoen. En Nederland staat met 25 miljoen euro bijna helemaal achteraan.

Bestaande regeling omgebouwd
De verdeling van het geld is zo scheef omdat het geen enkel verband houdt met de heftigheid van de coronauitbraak in een land of de benodigde middelen om het virus en de gevolgschade het hoofd te bieden.

Om snel geld vrij te maken zonder een hele nieuwe regeling op te bouwen, heeft de Europese Commissie een plan bedacht om bestaande regelingen in te zetten.

Het geld komt vanuit de verschillende structuurfondsen. Dat zijn grote potten met geld waaruit projecten gefinancierd worden die de welvaartsverschillen binnen de EU moeten verkleinen. Steun voor armere regio's dus.


8 miljard + 29 miljard
Om snel geld vrij te spelen heeft de EU twee dingen bedacht. Ten eerste komt er 8 miljard euro vrij door eenmalig te zeggen dat landen die nog een ongebruikt voorschot op de plank hadden liggen van dit hulpgeld, dit niet terug hoeven te betalen, maar mogen gebruiken voor de strijd tegen corona.

Maar met dat geld, kunnen landen ook weer aanspraak maken op méér Europees steungeld. Dat gaat via het systeem van co-financiering. Dat wil zeggen: een land betaalt zelf een deel van de uitgaven en de EU springt bij voor een groot deel van de kosten. Zo werkt het altijd met dit soort subsidies uit de structuurfondsen, en grofweg geldt: hoe armer een land is, hoe meer de EU co-financiert.

Het grote verschil is: het geld dat een land nu 'zelf' inlegt, was dus ook al Europees geld. Namelijk het voorschot dat de landen niet terug hoeven te betalen. Door de co-financiering komt er nog eens 29 miljard extra vrij.

Groot verschil
Door dit systeem krijgen landen die nog grote voorschotten hebben liggen én relatief arm zijn, een erg groot deel van het geld.

Ter illustratie: Polen had nog 1,1 miljard op de plank liggen. Maar voor Polen co-financiert de EU 85 procent, waardoor ze op nog eens 6,3 miljard euro kunnen rekenen. Totaal: 7,4 miljard euro.

Voor Hongarije geldt iets vergelijkbaars. Hun 855 miljoen euro voorschot, is door deze regeling goed voor in totaal 5,6 miljard aan Europees coronageld.

Nederland heeft slechts 14 miljoen euro op de plank liggen die het eigenlijk zou moeten terugbetalen. Omdat we een rijk land zijn, geeft die 14 miljoen slechts recht op 11 miljoen euro aan co-financiering, waarmee we op een totaal van 25 miljoen komen.

Al goedgekeurd
De Brusselse denktank Institut Delors concludeerde al dat er geen koppeling is tussen de nood en de middelen. Gisteren vroeg ook het CDA opheldering aan de regering over het noodgeld.

Maar veel verschil gaat dat niet meer maken, want het plan is in een recordtempo goedgekeurd door alle instanties. Op 26 maart ging het Europees Parlement akkoord en maandag volgden ook de lidstaten.


Snelheid belangrijkst
De Commissie erkent dat het toegekende geld en de crisisomstandigheden in de landen niet echt op elkaar aansluiten, maar snelheid was doorslaggevend bij het beschikbaar stellen van de middelen.


"Het ontwerp en de lancering van een specifiek en meer gericht instrument zou meer tijd kosten, hetgeen geen toegevoegde waarde zou hebben onder de huidige omstandigheden", laat een woordvoerder van de Commissie weten. "Gezien de significante financieringsbehoefte in alle lidstaten (…) vertrouwt de Commissie dat de middelen zeer relevant zullen zijn in alle lidstaten."

Met andere woorden: het geld kan overal goed gebruikt worden. En kan ook voor vanalles gebruikt worden, van spullen voor medische zorg tot het overeind houden van het mkb.

Volgens de Commissie 'blijft er geen enkel land achter' omdat alle landen hun ongebruikte voorschotten kunnen inzetten. Bovendien moet de noodhulp worden bezien in de context van de andere maatregelen die worden genomen, benadrukt de woordvoerder.

Meer maatregelen
Ze wijst daarbij op de verruiming van de begrotingsregels en de staatssteunregels. Maar de Commissie blijft alle mogelijke opties onderzoeken en er zullen snel nieuwe voorstellen volgen, aldus de woordvoerder.

Commissievoorzitter Ursula von der Leyen kondigde vandaag in een videoboodschap al aan dat er nog deze week een Europese regeling voor werktijdverkorting komt. Hoe dat precies in zijn werk moet gaan, is nog niet duidelijk.

Het kabinet, dat inmiddels dus ook heeft ingestemd met de 37 miljard euro noodsteun, liet eerder al weten de benadering van de Europese Commissie te steunen, ondanks dat het voor Nederland weinig oplevert.

Halsstarrig
De afgelopen weken ging het juist veel over de halsstarrige houding van Nederland in Europa. Zo verzet het kabinet zich tegen een versoepeling van de regels waardoor getroffen landen aanspraak kunnen maken op het Europese noodfonds (ESM) en tegen de zogenoemde coronabonds: EU-staatsobligaties om de strijd tegen het virus mee te financieren.

Inmiddels heeft minister Wopke Hoekstra van Financiën toegegeven dat hij 'te weinig empathie heeft getoond' in de gesprekken over steun aan zuidelijk landen. "Wat we niet willen is heel goed overgekomen, maar wat we wel willen, niet. Dat had ik beter moeten doen", aldus Hoekstra.
Bron: RTLZ
======================================================
Alles maar op één hoop en uitkeren maar! :Y

[ Bericht 0% gewijzigd door Bocaj op 02-04-2020 12:17:05 ]
pi_192408763
Die corrupte boevenbendes met de laagste pensioenleeftijden en meeste uitgaven mogen nu lekker zelf es betalen.
  PR/Manusje van alles donderdag 2 april 2020 @ 12:09:15 #3
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_192408818
Wat een onvermogen. :')
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_192408924
De Oekraïne kan ook uit die pot grijpen en nog een aantal landen die niet genoemd worden die niet eens lid zijn. Het is een complete faal als het echt om de Corona gaat.

Ik kan zo snel de link niet vinden die ik had.
  donderdag 2 april 2020 @ 12:16:26 #5
79000 Maikuuul
Dat zeg ik ook altijd
pi_192408998
Typische EU faal, het zal niemand verbazen.

Hieronder posts van Eurofielen die gaan uitleggen waarom we die EU zo hard nodig hebben :')
[b]Mag ik niet zeggen voor me moeder
Van het Concert des Levens krijgt niemand een Program
Sokkel Lolleromfg[/b]
pi_192409049
Liever dat het geld naar hardwerkende Polen gaat dan naar de corrupte Zuid-Europese elite.
pi_192409156
quote:
13s.gif Op donderdag 2 april 2020 12:06 schreef EspressoCoffee het volgende:
Die corrupte boevenbendes met de laagste pensioenleeftijden en meeste uitgaven mogen nu lekker zelf es betalen.
Met een dergelijke instelling help je nooit de door het coronavirus getroffen zieken of de artsen die vechten om levens te kunnen redden.
pi_192409519
De EU is ook een corrupte bende!
adinde_x twitterde op maandag 30-03-2020 om 16:19:08 😝 Krijgen jullie óók een reiskostenvergoeding bij het thuiswerken ❓ Nee … nou de Europarlementariërs wèl hoor … sterker nog … ze eisen het op 😳🙄❣️
https://t.co/vd0CSIN7VR reageer retweet
pi_192409794
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 12:16 schreef Maikuuul het volgende:
Typische EU faal, het zal niemand verbazen.

Hieronder posts van Eurofielen die gaan uitleggen waarom we die EU zo hard nodig hebben :')
Ik pak de popcorn. Zoveel miljarden naar mooie landen als Polen en Hongarije. Helemaal top toch?
pi_192409864
We willen natuurlijk alleen in auto’s rijden gemaakt door hardwerkende Oostblokkers en fruit en groente eten geplukt door Oostblokkers.

Oostblokkers mogen onze bestellingen inpakken en daarna mogen ze de Corona krijgen.

Zoiets...
.
  donderdag 2 april 2020 @ 13:00:03 #11
226746 Nicksanders
ik heb witte privileges
pi_192409886
Klopt het ook dat er nog miljoenen naar Marokko en Tunesië gaan?
Zie dat bij RTL Z niet staan maar Geert twitterende er wel over weet niet wat er van waar is qua betrouwbare bronnen.
Me, I don't have that problem. Me, I always tell the truth. Even when I lie.
  donderdag 2 april 2020 @ 13:00:49 #12
8369 speknek
Another day another slay
pi_192409902
Hongarije en Polen moeten sowieso uit de EU getrapt worden, bizar dat ze nu ook het geld toe krijgen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_192410286
Mooi dat al ons geld naar het Zuiden gaat maar kunnen we dan Andalusie even annexeren/ in ruil krijgen voor al dat geld? Dan bouwen we daar de economie wel op en kunnen we ondertussen lekker in de zon zitten.
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_192410343
quote:
1s.gif Op donderdag 2 april 2020 12:59 schreef Fer het volgende:
We willen natuurlijk alleen in auto’s rijden gemaakt door hardwerkende Oostblokkers en fruit en groente eten geplukt door Oostblokkers.

Oostblokkers mogen onze bestellingen inpakken en daarna mogen ze de Corona krijgen.

Zoiets...
Nouja ... dat Polen 9x meer geld krijgt dan Duitsland, en 280x meer geld dan Nederland, is toch wat raar, nietwaar?
"Pools are perfect for holding water"
pi_192410394
Goed bezig daar in Brussel, die scoren punten.
  donderdag 2 april 2020 @ 13:42:27 #16
490095 Grishenko_
Groot-Inquisiteur
pi_192410618
Hebben zowel Polen en Hongarije zich in het verleden niet negatief geuit naar de EU? Zij hebben toch de meest eurosceptische regeringen in de EU-zone? Apart dat zij dan het meeste profiteren van deze regeling.
"Bent u dan echt zo iemand als u wordt voorgesteld? Is dat werkelijk mogelijk!"
Riep de vorst opeens verwijtend, uit de grond van zijn hart.
  donderdag 2 april 2020 @ 13:44:28 #17
79000 Maikuuul
Dat zeg ik ook altijd
pi_192410639
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 12:54 schreef TheJanitor het volgende:

[..]

Ik pak de popcorn. Zoveel miljarden naar mooie landen als Polen en Hongarije. Helemaal top toch?
EU bukt graag voor dictatoren. Ze verheugen zich er alvast op om weer een paar miljard naar Turkije over te maken. En vinden het helemaal top als Erdogan hun dan ook nog ff de huid volscheld.

Of Nederlanders voor nazi's uitmaakt. Daar betaald men graag belasting voor in ons landje.

Maar nu eerst Orban lekker in de watten leggen. Hij verdient het
[b]Mag ik niet zeggen voor me moeder
Van het Concert des Levens krijgt niemand een Program
Sokkel Lolleromfg[/b]
pi_192410824
quote:
1s.gif Op donderdag 2 april 2020 13:44 schreef Maikuuul het volgende:

[..]

EU bukt graag voor dictatoren. Ze verheugen zich er alvast op om weer een paar miljard naar Turkije over te maken. En vinden het helemaal top als Erdogan hun dan ook nog ff de huid volscheld.

Of Nederlanders voor nazi's uitmaakt. Daar betaald men graag belasting voor in ons landje.

Maar nu eerst Orban lekker in de watten leggen. Hij verdient het
Dat blijkt maar weer, ja. Corrupt orgaan die EU.
pi_192410850
166 doden afgelopen 24 uur 625 nieuwe besmettingen
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  donderdag 2 april 2020 @ 14:26:14 #20
471637 TomStall
I buried Joey
pi_192411285
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 14:00 schreef BoneThugss het volgende:
166 doden afgelopen 24 uur 625 nieuwe besmettingen
hoeveel geboortes en genezen patienten daar tegenover?

Nietszeggende cijfers allemaal zonder context.
pi_192411438
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 14:26 schreef TomStall het volgende:

[..]

hoeveel geboortes en genezen patienten daar tegenover?

Nietszeggende cijfers allemaal zonder context.
Officiele cijfers zijn nu 1339 doden en 250 genezen in totaal. 478 nieuwe baby's afgelopen 24 uur.
pi_192411509
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 14:34 schreef TheJanitor het volgende:

[..]

Officiele cijfers zijn nu 1339 doden en 250 genezen in totaal. 478 nieuwe baby's afgelopen 24 uur.
Nog even en we kunnen niet meer spreken van vergrijzing.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_192411705
quote:
10s.gif Op donderdag 2 april 2020 12:09 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Wat een onvermogen. :')
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  donderdag 2 april 2020 @ 14:52:21 #24
168739 Red_85
'echt wel'
pi_192411731
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 12:41 schreef Bocaj het volgende:
De EU is ook een corrupte bende!
adinde_x twitterde op maandag 30-03-2020 om 16:19:08 😝 Krijgen jullie óók een reiskostenvergoeding bij het thuiswerken ❓ Nee … nou de Europarlementariërs wèl hoor … sterker nog … ze eisen het op 😳🙄❣️
https://t.co/vd0CSIN7VR reageer retweet
Waaaaw :r
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_192414525
Dus diegenen die het meeste bijdragen krijgen nu het minste... had dat al verwacht.
Ik weet ook wie de lege potten straks weer mogen vullen.
pi_192418335
Laat ze het potje voor de Green Deal maar plunderen.
pi_192418489
Er wordt gewoon gekeken naar de welvaart per land en dat is minder bij Polen en Hongarije dan b.v. Spanje en Italië.

Complete ridicule manier van denken in plaats van te kijken naar de zwaarst getroffen landen.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_192418493
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 20:54 schreef Jemoederniet het volgende:
Laat ze het potje voor de Green Deal maar plunderen.
Het is wachten op de eerste persoon die deze crisis gaat linken aan het klimaat.
pi_192418561
quote:
1s.gif Op donderdag 2 april 2020 12:13 schreef Cherni het volgende:
De Oekraïne kan ook uit die pot grijpen en nog een aantal landen die niet genoemd worden die niet eens lid zijn. Het is een complete faal als het echt om de Corona gaat.

Ik kan zo snel de link niet vinden die ik had.

Marokko en Tunesië waarschijnlijk ook Turkije en laten we niet de zielige joden vergeten dus Israël ook.
  donderdag 2 april 2020 @ 21:41:54 #30
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_192419304
quote:
13s.gif Op donderdag 2 april 2020 12:06 schreef EspressoCoffee het volgende:
Die corrupte boevenbendes met de laagste pensioenleeftijden en meeste uitgaven mogen nu lekker zelf es betalen.
In Italie mag je nu pas met 67 heur.

https://www.hln.be/nieuws(...)X9je_NYhRn-pZAgv5npy
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
pi_192532228
  donderdag 9 april 2020 @ 13:42:43 #32
369021 tfors
gaarne wijzigen naar #ANONIEM
pi_192532972
dubbel, zie beneden
  donderdag 9 april 2020 @ 13:43:42 #33
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_192532984
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2020 12:54 schreef Bocaj het volgende:
[ afbeelding ]
nee.

Het staat Jensen vrij te verhuizen.
welcome to my submarine lair. It's long, hard and full of seamen!
  donderdag 9 april 2020 @ 13:44:52 #34
369021 tfors
gaarne wijzigen naar #ANONIEM
pi_192533000
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 21:41 schreef B.R.Oekhoest het volgende:

[..]

In Italie mag je nu pas met 67 heur.

https://www.hln.be/nieuws(...)X9je_NYhRn-pZAgv5npy
Ja maar dat is alleen voor de bühne, in realiteit is het 62. https://www.ansa.it/engli(...)1a-b433af67c364.html
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')