abonnement Unibet Coolblue
pi_192366202
WHO: thuis nu eerder besmet dan buiten

GENEVE - Het gevaar op een coronabesmetting is nu groter binnen de familie dan op straat, waarschuwt de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Dit komt door alle maatregelen van veel landen, van lockdown en uitgaansverbod tot contactverbod of de oproep minstens 1,5 meter afstand te houden om verspreiding van het virus te voorkomen.

In zekere zin is de overbrenging van de straat verplaatst naar het gezin, aldus de noodhulpcoördinator van de WHO in Genève. Het risico van een besmetting loert nu in de eigen vier wanden. In de meeste delen van de wereld vinden daar nu de meeste infecties plaats, stelt hij.

Volgens de WHO is het nodig om personen die ziek lijken, meteen af te zonderen en als ze inderdaad besmet zijn in quarantaine te houden. Alleen als dit is gegarandeerd, kan aan het versoepelen van de strikte maatregelen worden gedacht.
https://www.telegraaf.nl/(...)er-besmet-dan-buiten

Wat verklaart dat het niet veel hielp in Italie en Spanje. Ik zag ze in Spanje op een kluitje op het balkon staan, dan kun je nog beter buiten staan, kun je meer afstand bewaren.
pi_192366288
Gaan we toch weer lekker naar buiten _O_
pindazakje
pi_192366300
Iedereen in een kooi plaatsen om verdere verspreiding te voorkomen.
pi_192366331
Wij leven in Nederland heel anders dan Spanje en Italië. Brabant heeft deze uitbraak aan Carnaval te danken en het slechte weer. Hutje mutje in zaaltjes staan feesten. En daarna bij Opa en Oma op bezoek...
Onze ouderen leven gescheiden van ons en niet zoals daar bij ons in huis.
Narf!
pi_192366359
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 08:04 schreef Sickert het volgende:
Wij leven in Nederland heel anders dan Spanje en Italië. Brabant heeft deze uitbraak aan Carnaval te danken en het slechte weer. Hutje mutje in zaaltjes staan feesten. En daarna bij Opa en Oma op bezoek...
Onze ouderen leven gescheiden van ons en niet zoals daar bij ons in huis.
Carnaval en fijnstof...
pi_192366420
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 08:06 schreef Mondkapje het volgende:

[..]

Carnaval en fijnstof...
Raken we besmet door fijnstof?
pi_192366436
Iedereen het huis uit nu, dus alles van dit maar dan precies het tegenovergestelde :P
"You can call me Susan if it makes you happy"
  dinsdag 31 maart 2020 @ 08:16:32 #8
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_192366445
In alle gevallen zal er iemand uit de familie als eerste besmet moeten raken en dat gebeurt toch echt buiten de 4 muren van het eigen huishouden
pi_192366474
Buiten is nooit t probleem geweest, begrepen ze in 1918 al. PLekken waar veel mensen komen zoals een supermarkt
pi_192366476
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 08:13 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Raken we besmet door fijnstof?
Vervuilde lucht maakt coronavirus dodelijker
“Een hotspot van luchtvervuiling is Noord-Italië, het centrum van de corona-uitbraak in Europa”, stelt het bericht van de EPHA.


Ook in Wuhan, waar de pandemie begon, en in andere delen van China is de luchtkwaliteit slecht. En in Nederland is Noord Brabant een regio met problemen rond de luchtkwaliteit.
https://www.duurzaamnieuw(...)t-corona-dodelijker/
https://www.vrt.be/vrtnws(...)in-vervuilde-steden/
pi_192366516
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 08:21 schreef Mondkapje het volgende:

[..]

Vervuilde lucht maakt coronavirus dodelijker
“Een hotspot van luchtvervuiling is Noord-Italië, het centrum van de corona-uitbraak in Europa”, stelt het bericht van de EPHA.


Ook in Wuhan, waar de pandemie begon, en in andere delen van China is de luchtkwaliteit slecht. En in Nederland is Noord Brabant een regio met problemen rond de luchtkwaliteit.
https://www.duurzaamnieuw(...)t-corona-dodelijker/
https://www.vrt.be/vrtnws(...)in-vervuilde-steden/
Dodelijker. Ahja. Ik dacht dat we het hier over besmettingen hadden.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 31-03-2020 08:26:52 ]
pi_192366535
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 08:26 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Dodelijker. Ahja. Ik dacht dat we het hier over besmettingen hadden.

Ziektekiemen kunnen zich aan stof hechten. ik neem aan dat het coronavirus dit ook kan. Het zweeft dan niet alleen via fijne druppeltjes, maar ook via fijne stofdeeltjes door de lucht.
pi_192366551
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 08:28 schreef Mondkapje het volgende:

[..]

Ziektekiemen kunnen zich aan stof hechten. ik neem aan dat het coronavirus dit ook kan. Het zweeft dan niet alleen via druppeltjes, maar ook via stofdeeltjes door de lucht.
Zeg je nu dat fijnstof corona meer besmettelijk maakt of dodelijker. Want wat je nu post is gewoon een zelf gedane/bedachte aanname

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 31-03-2020 08:30:56 ]
  dinsdag 31 maart 2020 @ 08:30:56 #14
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_192366554
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 08:26 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Dodelijker. Ahja. Ik dacht dat we het hier over besmettingen hadden.

Zou het kunnen zijn dat het virus zich aan fijnstofdeeltjes kan hechten en dat daardoor de actieradius van de verspreiding veel grote wordt?
pi_192366568
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 08:30 schreef kibo het volgende:

[..]

Zou het kunnen zijn dat het virus zich aan fijnstofdeeltjes kan hechten en dat daardoor de actieradius van de verspreiding veel grote wordt?
Zou kunnen, niks officieels over gelezen verder. Deskundigen geven dit in elk geval niet aan zo ver ik weet.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 31-03-2020 08:32:33 ]
pi_192366592
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 08:30 schreef kibo het volgende:

[..]

Zou het kunnen zijn dat het virus zich aan fijnstofdeeltjes kan hechten en dat daardoor de actieradius van de verspreiding veel grote wordt?
Dat bedoel ik. Je leest en hoort er inderdaad niets over, maar bij veehouders is het principe bekend dat ziektekiemen via stof uit hun stallen kan waaien. Ik heb daar gisteren een link over geplaatst.
pi_192366808
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 08:35 schreef Mondkapje het volgende:

[..]

Dat bedoel ik. Je leest en hoort er inderdaad niets over, maar bij veehouders is het principe bekend dat ziektekiemen via stof uit hun stallen kan waaien. Ik heb daar gisteren een link over geplaatst.
Het is dus vooralsnog onbevestigde kampvuurpraat.
pi_192366844
Ik woon alleen dus dat zal wel meevallen.

Supermarkt blijft voor mij de grootste brandhaard.
  Vis een optie? dinsdag 31 maart 2020 @ 09:24:36 #19
70532 loveli
N
pi_192367106
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 08:30 schreef kibo het volgende:

[..]

Zou het kunnen zijn dat het virus zich aan fijnstofdeeltjes kan hechten en dat daardoor de actieradius van de verspreiding veel grote wordt?
Maurice de Hond had het er in een item over dat er verband kon zijn tussen luchtvochtigheid en verspreiding. Hij vergeleek data van luvchtvochtigheid in de ergst getroffen gebieden met die in de minder getroffen gebieden (noord Italië was tijdens de uitbraak droog, zuid Italië had een hogere relatieve vochtigheid). Moet het nog een keer luisteren, maar het was goed onderbouwd. Hoge luchtvochtigheid leek voor minder verspreiding te zorgen, virusdeeltjes komen in aanraking met water en slaan dan sneller neer, schonere lucht.
crap in = crap out
pi_192367174
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 09:02 schreef kilon het volgende:
Ik woon alleen dus dat zal wel meevallen.

Supermarkt blijft voor mij de grootste brandhaard.
Heb mijzelf net verrot gescholden na een niesbui.
Twijfel nog of ik aangifte zal doen.
I don’t have “trust issues” I have “I’ve seen this before and I know how it ends” issues.
pi_192367245
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 08:28 schreef Mondkapje het volgende:

[..]

Ziektekiemen kunnen zich aan stof hechten. ik neem aan dat het coronavirus dit ook kan. Het zweeft dan niet alleen via fijne druppeltjes, maar ook via fijne stofdeeltjes door de lucht.
dat weet ik niet,
maar sowieso: vervuilde lucht bederft je longen,
dit onderliggend lijden maakt coronavirus dodelijker
uiteindelijk lukt altijd alles
  Moderator dinsdag 31 maart 2020 @ 09:35:14 #22
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_192367250
Scheelt toch dat je dan in je eentje woont. Maar lijkt mij inderdaad lastig als je met gezin en oma en opa in zou wonen. Als er dan toch mensen naar de supermarkt gaan en besmet raken of er gezinsleden een vitaal beroep hebben, is de kans heel groot dat als die besmet raken ook oma besmet raakt.
pi_192367268
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 08:21 schreef Mondkapje het volgende:

[..]

Vervuilde lucht maakt coronavirus dodelijker
“Een hotspot van luchtvervuiling is Noord-Italië, het centrum van de corona-uitbraak in Europa”, stelt het bericht van de EPHA.

Ook in Wuhan, waar de pandemie begon, en in andere delen van China is de luchtkwaliteit slecht. En in Nederland is Noord Brabant een regio met problemen rond de luchtkwaliteit.
https://www.duurzaamnieuw(...)t-corona-dodelijker/
https://www.vrt.be/vrtnws(...)in-vervuilde-steden/
Cum hoc ergo propter hoc...
Correlation does not imply causation.

Het FEIT dat er in een bepaald gebied een minder goede luchtkwaliteit is, wil niet zeggen dat het verspreiden van Corona daardoor veroorzaakt wordt.

Anders beredeneerd: Het feit dat er een slechte luchtkwaliteit heerst wordt wellicht veroorzaakt doordat er veel mensen (en dus veel industrie) dicht bij elkaar wonen, en dat dicht bij elkaar wonen zorgt voor makkelijke verspreiding en dus een relatief hoog absoluut aantal doden t.o.v. wat minder druk bevolkte gebieden.

Ofwel:
Het regent
Ik word ziek
Dus: Ik word ziek van de regen.
pi_192374055
Maar om het in huis van je huisgenoten op te lopen moet er toch in de eerste plaats minimaal 1 huisgenoot / gezinslid zijn die het dus elders heeft opgelopen?
Als je al een paar wekenin quarantaine zou zitten en geen van je gezinsleden heeft contact gehad of is buiten geweest, hoe is er dan iemand in de eerste plaats besmet geraakt om de andere bewoners of gezinsleden te kunnen besmetten?
Ik begrijp het niet zo goed.
pi_192375075
In Zuid-Korea is onderzoek gedaan naar Corona en fijnstof:

In oktober 2019 verscheen een publicatie van een onderzoek uitgevoerd door een universiteit in Goyang, Zuid-Korea, waar werd onderzocht wat de invloed is van fijn stof op luchtweginfecties door onder andere het Corona-virus.
Wekelijkse concentraties van fijn stof werden onderzocht en geanalyseerd door gebruik te maken van R statistics. Diverse virussen werden onder de loep genomen en zo ook het Corona-virus. Als resultaat werd gesteld dat het Corona-virus evenredig is aan "micro dust", relatieve luchtvochtigheid en omgekeerd evenredig is aan temperatuur.

Virussen zijn meereizende deeltjes
Onderzoekers geloven dat virusdruppels zich hechten aan de condensatiekernen van fijn stof (o.a. PM10). Virussen zijn meereizende deeltjes, welke zorgen voor verspreiding middels grotere fijn stofdeeltjes, namelijk in de condensatiekernen van deze grotere fijn stofdeeltjes. Hier is onderzoek naar gedaan.
https://staticair.nl/2020(...)en-het-corona-virus/
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')