abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_7919890
Op wat voor manier richt je een stichting op en brengt dit kosten met zich mee? Moet je nog aan bepaalde eisen voldoen of ergens rekening mee houden ?
Het leven is wat je gebeurt terwijl je andere plannen maakt - Jonh Lennon
pi_7919909
Gewoon beginnen, pas als je veel leden hebt krijg je kopzorgen.Of je moet een officiele vereniging worden voor een belangrijk doel of persoon ofzo, dan word je daarmee geacocieerd en moet je daar weer een beetje op letten.
Don't think you are. Know you are.
pi_7919951
Langs notaris voor oprichtingsakte, die regelt het met de KvK...
Die akte is ook nodig voor bank, maar kost wel geld (notaris z`n uurtjes)! Ik heb al 2 stichtingen opgericht, dus als je vragen hebt

Succes!

[Dit bericht is gewijzigd door Rorik op 15-01-2003 22:35]

een blauwe wilde mij hekken, nou mooi niet!!! ik doe mijn internet telkens aan en uit! jammer hekkers -> [url]http://forum.fok.nl/showtopic.php/493361[/url]
  FOK!fotograaf woensdag 15 januari 2003 @ 22:35:11 #4
17893 Forno
pi_7919958
quote:
Op woensdag 15 januari 2003 22:31 schreef MrCaBLeGuY het volgende:
Op wat voor manier richt je een stichting op en brengt dit kosten met zich mee? Moet je nog aan bepaalde eisen voldoen of ergens rekening mee houden ?
Kijk eens op de site van de Kamer van Koophandel, volgens mij moet je je daar inschrijven. Zijn bepaalde kosten aan verbonden, ik weet eik niet of je statuten moet opstellen zoals bij een vereniging?
pi_7919971
quote:
Op woensdag 15 januari 2003 22:35 schreef Forno het volgende:

[..]

Kijk eens op de site van de Kamer van Koophandel, volgens mij moet je je daar inschrijven. Zijn bepaalde kosten aan verbonden, ik weet eik niet of je statuten moet opstellen zoals bij een vereniging?

* MrCaBLeGuY gaat bij KvK informeren.
  woensdag 15 januari 2003 @ 22:38:00 #6
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_7920012
Je maakt me nieuwsgierig.. wat voor stichting wil je oprichten?
pi_7920026
quote:
Op woensdag 15 januari 2003 22:35 schreef Forno het volgende:

[..]

Zie m`n eerdere post, notariskosten als je het goed wilt doen. Paar honderd euro (recente kosten) en statuten of oprichtingakte moet je hebben, soort ideele gedachte die je hierin zet, omdat een stichting eigenlijk geen winst mag maken!
een blauwe wilde mij hekken, nou mooi niet!!! ik doe mijn internet telkens aan en uit! jammer hekkers -> [url]http://forum.fok.nl/showtopic.php/493361[/url]
pi_7920230
quote:
Op woensdag 15 januari 2003 22:38 schreef Christine het volgende:
Je maakt me nieuwsgierig.. wat voor stichting wil je oprichten?
stichting om hulp te bieden aan scholing in derde wereld landen, denk aan het inzamelen van oude - voor ons niet meer bruikbare - pc's. Naam & dergelijke moet nog even bedacht worden Maar eerst maar is kijken in hoeverre het haalbaar is ..
  woensdag 15 januari 2003 @ 22:59:54 #9
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_7920671
quote:
Op woensdag 15 januari 2003 22:45 schreef MrCaBLeGuY het volgende:
stichting om hulp te bieden aan scholing in derde wereld landen, denk aan het inzamelen van oude - voor ons niet meer bruikbare - pc's. Naam & dergelijke moet nog even bedacht worden Maar eerst maar is kijken in hoeverre het haalbaar is ..
Klinkt leuk Ik kan je verder niet helpen met je vraag, maar succes ermee!
pi_7920686
quote:
Op woensdag 15 januari 2003 22:59 schreef Christine het volgende:

[..]

Klinkt leuk Ik kan je verder niet helpen met je vraag, maar succes ermee!

geeft niet, dankje.
pi_7920689
kvk toch
  donderdag 23 januari 2003 @ 20:30:25 #12
37401 M.ALTA
The Truth is Gold
pi_8074368
quote:
Op woensdag 15 januari 2003 22:38 schreef Rorik het volgende:

[..]
......................... soort ideele gedachte die je hierin zet, omdat een stichting eigenlijk geen winst mag maken!

Jawel hoor:

Truc:

Richt Stichting A op in Nederland en een BV X in Nederland
richt Trust B op in Liechtenstein

A heeft alle aandelen van X
X zit zelf in het bestuur van B.

A ontvangt subsidie en koopt in bij X.
B is financier van X en ontvangt hierover rente

X trekt de rente fiscaal af in Nederland.

Je bent zelf operationeel directeur van X dus op de loonlijst van X.
X maakt net geen winst.

Kassa voor B ! en een leuk directeurssalaris.

Morgen, dat beloof ik, gaat alles beter. Dan schijnt de zon, en dan zingen de vogels, dan waait er weer een frisse wind. [url]http://www.niburu.nl[/url] * [url]http://www.rense.com[/url] * [url]http://www.daanspeak.com[/url]
  vrijdag 24 januari 2003 @ 10:45:49 #13
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_8082872
Lukt het allemaal, MrCableGuy?

Anders wil ik wel mijn wetboekje tevoorschijn halen (ik kwam er vorige week achter dat dit soort dingen gewoon in mijn wetboek staan).

Kleine moeite

pi_8083024
Gewoon via de KVK regelen. Heb ik ook gedaan.
  vrijdag 24 januari 2003 @ 11:07:17 #15
35189 Troel
scherp en bot
pi_8083175
Afgelopen september heb ik met een aantal anderen een stichting opgericht. We waren € 250 kwijt aan notariskosten.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  vrijdag 24 januari 2003 @ 12:03:25 #16
19212 Scipio
ceterum censeo....
pi_8083925
Ter aanvulling op een aantal dingen die ik hierboven zag staan: een stichting mag geen leden hebben, mag wel winst maken, maar mag deze winst niet aan de oprichters e.d. uitkeren tenzij dit een ideële of sociale strekking heeft.

Een stichting moet worden opgericht bij notariële akte, deze akte moet de statuten bevatten. Dit brengt uiteraard kosten met zich mee. Vervolgens moet de stichting worden ingeschreven in het handelsregister. Ook dit kost volgens mij een beetje en het staat me bij dat ieder jaar betaald moet worden om ingeschreven te blijven staan.

(zie titel 6, boek 2 BW)

Boek 2. Rechtspersonen
Titel 6. Stichtingen
Artikel 285
-------------------------------------------------------------------------------
1. Een stichting is een door een rechtshandeling in het leven geroepen rechtspersoon, welke geen leden kent en beoogt
met behulp van een daartoe bestemd vermogen een in de statuten vermeld doel te verwezenlijken.
2. Indien de statuten een of meer personen de bevoegdheid geven in de vervulling van ledige plaatsen in organen van de
stichting te voorzien, wordt zij niet uit dien hoofde aangemerkt leden te kennen.
3. Het doel van de stichting mag niet inhouden het doen van uitkeringen aan oprichters of aan hen die deel uitmaken van
haar organen noch ook aan anderen, tenzij wat deze laatsten betreft de uitkeringen een ideële of sociale strekking
hebben.

Artikel 286
1. Een stichting moet worden opgericht bij notariële akte.
2. De akte moet worden verleden in de Nederlandse taal. Indien de stichting haar zetel heeft in de provincie Fryslân kan
de akte in de Friese taal worden verleden. Een volmacht tot medewerking aan de akte moet schriftelijk zijn verleend. De
stichting kan worden opgericht bij openbaar testament dat in een andere dan de Nederlandse of de Friese taal is
verleden; de statuten van de stichting moeten ook dan in de Nederlandse of Friese taal luiden.
3. De akte bevat de statuten van de stichting.
4. De statuten moeten inhouden:
a. de naam der stichting, met het woord stichting als deel van de naam;
b. het doel der stichting;
c. de wijze van benoeming en ontslag der bestuurders;
d. de gemeente in Nederland waar zij haar zetel heeft;
e. de bestemming van het overschot na vereffening van de stichting in geval van ontbinding, of de wijze waarop de
bestemming zal worden vastgesteld.
5. De notaris, ten overstaan van wie de akte is verleden, draagt zorg dat de statuten bevatten hetgeen in de leden 2-4 is
genoemd. Bij verzuim is hij persoonlijk jegens hen die daardoor schade hebben geleden, aansprakelijk.

Artikel 289
1. De bestuurders zijn verplicht de stichting benevens de naam, de voornamen en de woonplaats of laatste woonplaats
van de oprichter of oprichters te doen inschrijven in het handelsregister en een authentiek afschrift dan wel een
authentiek uittreksel van de akte van oprichting bevattende de statuten, ten kantore van dat register neer te leggen.
2. Zolang de opgave ter eerste inschrijving en nederlegging niet zijn geschied, is iedere bestuurder voor een
rechtshandeling, waardoor hij de stichting verbindt, naast de stichting hoofdelijk aansprakelijk.

"want tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren." Willem Elsschot
pi_8084552
quote:
3. Het doel van de stichting mag niet inhouden het doen van uitkeringen aan oprichters of aan hen die deel uitmaken van
haar organen noch ook aan anderen, tenzij wat deze laatsten betreft de uitkeringen een ideële of sociale strekking
hebben.
.
Mag/kun je ook naast de stichting, die je gebruikt voor je ideële doelen en waar sponsoren geld aan schenken, een eenmanszaak op richten waarmee je facturen naar de stichting stuurt voor de door jezelf gemaakte uren en kosten.
Ik wil dus mijn eenmanszaak laten inhuren door de stichting.

Gebeurt dit meer? Is dit een goede constuctie?

As't net kin sa't moat dan moat't mar sa't kin.
  dinsdag 3 februari 2004 @ 22:50:34 #18
20741 generalist
Watch me do it!
pi_16864340
Mooi, een recent topic wat ook voor mij enigzins interessant is

Een korte vraag, mag de stichting welke je opricht wel (aantoonbare) onkosten uitkeren aan bestuursleden die de kosten maken welke voortvloeien uit de activiteiten waarvoor de stichting in het leven geroepen is?

Above all things, never be afraid. The enemy who forces you to retreat is himself afraid of you at that very moment.[br]Andre Maurois (1885 - 1967)
pi_16864642
quote:
Op vrijdag 24 januari 2003 12:03 schreef Scipio het volgende:
Ter aanvulling op een aantal dingen die ik hierboven zag staan: een stichting mag geen leden hebben, mag wel winst maken, maar mag deze winst niet aan de oprichters e.d. uitkeren tenzij dit een ideële of sociale strekking heeft.

Een stichting moet worden opgericht bij notariële akte, deze akte moet de statuten bevatten. Dit brengt uiteraard kosten met zich mee. Vervolgens moet de stichting worden ingeschreven in het handelsregister. Ook dit kost volgens mij een beetje en het staat me bij dat ieder jaar betaald moet worden om ingeschreven te blijven staan.

(zie titel 6, boek 2 BW)

Boek 2. Rechtspersonen
Titel 6. Stichtingen
Artikel 285
1. Een stichting is een door een rechtshandeling in het leven geroepen rechtspersoon, welke geen leden kent en beoogt
met behulp van een daartoe bestemd vermogen een in de statuten vermeld doel te verwezenlijken.
2. Indien de statuten een of meer personen de bevoegdheid geven in de vervulling van ledige plaatsen in organen van de
stichting te voorzien, wordt zij niet uit dien hoofde aangemerkt leden te kennen.
hebben.

Artikel 286
1. Een stichting moet worden opgericht bij notariële akte.
2. De akte moet worden verleden in de Nederlandse taal. Indien de stichting haar zetel heeft in de provincie Fryslân kan
de akte in de Friese taal worden verleden. Een volmacht tot medewerking aan de akte moet schriftelijk zijn verleend. De
stichting kan worden opgericht bij openbaar testament dat in een andere dan de Nederlandse of de Friese taal is
verleden; de statuten van de stichting moeten ook dan in de Nederlandse of Friese taal luiden.
3. De akte bevat de statuten van de stichting.
4. De statuten moeten inhouden:
a. de naam der stichting, met het woord stichting als deel van de naam;
b. het doel der stichting;
c. de wijze van benoeming en ontslag der bestuurders;
d. de gemeente in Nederland waar zij haar zetel heeft;
e. de bestemming van het overschot na vereffening van de stichting in geval van ontbinding, of de wijze waarop de
bestemming zal worden vastgesteld.
5. De notaris, ten overstaan van wie de akte is verleden, draagt zorg dat de statuten bevatten hetgeen in de leden 2-4 is
genoemd. Bij verzuim is hij persoonlijk jegens hen die daardoor schade hebben geleden, aansprakelijk.

Artikel 289
1. De bestuurders zijn verplicht de stichting benevens de naam, de voornamen en de woonplaats of laatste woonplaats
van de oprichter of oprichters te doen inschrijven in het handelsregister en een authentiek afschrift dan wel een
authentiek uittreksel van de akte van oprichting bevattende de statuten, ten kantore van dat register neer te leggen.
2. Zolang de opgave ter eerste inschrijving en nederlegging niet zijn geschied, is iedere bestuurder voor een
rechtshandeling, waardoor hij de stichting verbindt, naast de stichting hoofdelijk aansprakelijk.

Niks aan toe te voegen
pi_16864795
Je mag een onkostenvergoeding geven aan mensen die werken voor de Stichting, maar dan moeten de kosten wel aantoonbaar zijn. (bonnetjes ed) Ook mag je bijvoorbeeld zo af en toe geld gebruiken om de "onderlinge sfeer" te verhogen Toen ik penningmeester was van een Stichting (rechstwinkel) heb ik met Stichtingsgeld een jaarlijks etentje gefinancierd...
pi_16873484
quote:
Op woensdag 15 januari 2003 22:32 schreef GHansie het volgende:
Gewoon beginnen, pas als je veel leden hebt krijg je kopzorgen.Of je moet een officiele vereniging worden voor een belangrijk doel of persoon ofzo, dan word je daarmee geacocieerd en moet je daar weer een beetje op letten.
Stichting en niet vereniging. Een vereniging heeft leden een stichting niet.
  woensdag 4 februari 2004 @ 15:38:38 #22
20741 generalist
Watch me do it!
pi_16882648
Hier kan je redelijk wat info vinden:

http://www.casus.com/

Above all things, never be afraid. The enemy who forces you to retreat is himself afraid of you at that very moment.[br]Andre Maurois (1885 - 1967)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')