abonnement Unibet Coolblue
pi_192351904
Bij mijn broertje gaan we zijn rijtjeshuis helemaal verbouwen.
Bijna alles wordt gestript, komt een aanbouw en voor zover mogelijk wordt de buitenschil zo goed als mogelijk richting nieuwbouwkwaliteit geïsoleerd.
Mijn idee was om zowel beneden als boven vloerverwarming aan te leggen en het geheel te verwarmen via een warmtepomp. Ventileren via een wtw unit.

Het is de laatste keer dat alles er uit ligt en het aangebracht kan worden dus ik wilde het toekomstbestendig doen.

Nu aantal mensen (waaronder experts op het werk) nagevraagd maar krijg ik de volgende feedback:
- Warmtepompen maken herrie en hebben nog kinderziektes. CV is beter. Daar kan ik mij in vinden anderzijds bestaan die dingen al wel 50 jaar want feitelijk zijn het airco's.
- WTW unit is niet nodig en ook onhandig. Bij bestaande bouw is huis niet luchtdicht genoeg en zuig je ook lucht van de buren mee naar binnen. Mechanische ventilatie met dauerluftung is voldoende en minder onderhoudsproblemen. Zou op zich gunstig zijn want veel goedkoper en idd wtw unit vergen meer onderhoud. Echter is dat later helemaal niet meer in te bouwen.
- Vloerverwarming boven is niet handig want niet goed regelbaar beter ltv radiatoren gebruiken. Hier twijfel ik nog het meeste over, voor mij zelf zou ik vloerverwarming doen want ik houd van warmte maar ik ga er niet wonen.

Ben ik nu zo vooruitstrevend en zijn hun conservatief of ben ik eigenwijs en hebben hun de kennis?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_192352144
- Warmtepompen bestaan al tientallen jaren en zo goed als iedereen heeft er één of meerdere in de keuken staan. Elke koelkast is een warmtepomp. Als ze niet goed werken, kunnen ze herrie gaan maken. Maar een fatsoenlijke warmtepomp die is afgestemd op de situatie, maakt geen herrie. Dat typ ik hier terwijl op het keuken-dak mijn warmtepomp op vol vermogen warm water voor de boiler staat te produceren. Warmtepompen van de bekende merken kennen echt geen kinderziektes meer. Onvoldoende deskundig personeel waardoor het systeem niet goed gedimensioneerd of geïnstalleerd wordt, zorgt wel voor problemen.

- Bij renovatie kun je een bestaande woning ook behoorlijk luchtdicht maken. Wat dat betreft geen bezwaar tegen een WTW unit. Maar noodzakelijk is een WTW unit niet. Zolang je verwarmingscapaciteit maar hoog genoeg is. Als soort compromis kun je ook kiezen voor een ventilatielucht-warmtepompboiler die warm water maakt. Dan gebruik je een deel van de warmte uit de ventielatielucht toch nog op een nuttige wijze, maar heb je wat betreft ventilatie een 'gewone' MV met natuurlijke toevoer.

- Je kan ook vloerverwarming met zone-regeling toepassen per kamer. Bedenk dat het 'regelen' van de temperatuur in een goed geïsoleerd huis sowieso niet echt van toepassing is. Eenmaal een kamer opgewarmd (omdat er bijvoorbeeld door kinderen gespeeld of huiswerk gemaakt wordt) blijft die kamer vervolgens nog lang warm.

Belangrijk in de afweging is ook de toekomstverwachting voor de warmtevoorziening in de wijk. En in hoeverre je in dat geval van een eventueel collectief systeem afhankelijk wil worden (stadsverwarming) of alsnog wilt investeren in een eigen gasloze warmtevoorziening.
pi_192352217
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2020 11:49 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

Nu aantal mensen (waaronder experts op het werk) nagevraagd maar krijg ik de volgende feedback:
- Warmtepompen maken herrie en hebben nog kinderziektes. CV is beter. Daar kan ik mij in vinden anderzijds bestaan die dingen al wel 50 jaar want feitelijk zijn het airco's.
- WTW unit is niet nodig en ook onhandig. Bij bestaande bouw is huis niet luchtdicht genoeg en zuig je ook lucht van de buren mee naar binnen. Mechanische ventilatie met dauerluftung is voldoende en minder onderhoudsproblemen. Zou op zich gunstig zijn want veel goedkoper en idd wtw unit vergen meer onderhoud. Echter is dat later helemaal niet meer in te bouwen.
- Vloerverwarming boven is niet handig want niet goed regelbaar beter ltv radiatoren gebruiken. Hier twijfel ik nog het meeste over, voor mij zelf zou ik vloerverwarming doen want ik houd van warmte maar ik ga er niet wonen.

Uit je rijtje zie ik het enige (en nog: lage) risico in die WTW-unit. In het recente verleden veel problemen met vervuiling filters, lawaai en ziektekiemen (soort van veteranenziekte) die werden rondgeblazen.

De rest lijkt me allang gebruikelijke technologie. Een warmtepomp is al decennia gemeengoed en een goede installatie en inregeling is noodzakelijk. Verder geen probleem; denk dat je meer aandacht aan goede isolatie moet besteden: komt er een verschil tussen beneden en boven? Vloerisolatie optimaal? Isolerende beglazing? Etc., etc., etc.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_192352279
quote:
1s.gif Op maandag 30 maart 2020 12:06 schreef Ivo1985 het volgende:
- Warmtepompen bestaan al tientallen jaren en zo goed als iedereen heeft er één of meerdere in de keuken staan. Elke koelkast is een warmtepomp. Als ze niet goed werken, kunnen ze herrie gaan maken. Maar een fatsoenlijke warmtepomp die is afgestemd op de situatie, maakt geen herrie. Dat typ ik hier terwijl op het keuken-dak mijn warmtepomp op vol vermogen warm water voor de boiler staat te produceren. Warmtepompen van de bekende merken kennen echt geen kinderziektes meer. Onvoldoende deskundig personeel waardoor het systeem niet goed gedimensioneerd of geïnstalleerd wordt, zorgt wel voor problemen.

- Bij renovatie kun je een bestaande woning ook behoorlijk luchtdicht maken. Wat dat betreft geen bezwaar tegen een WTW unit. Maar noodzakelijk is een WTW unit niet. Zolang je verwarmingscapaciteit maar hoog genoeg is. Als soort compromis kun je ook kiezen voor een ventilatielucht-warmtepompboiler die warm water maakt. Dan gebruik je een deel van de warmte uit de ventielatielucht toch nog op een nuttige wijze, maar heb je wat betreft ventilatie een 'gewone' MV met natuurlijke toevoer.

- Je kan ook vloerverwarming met zone-regeling toepassen per kamer. Bedenk dat het 'regelen' van de temperatuur in een goed geïsoleerd huis sowieso niet echt van toepassing is. Eenmaal een kamer opgewarmd (omdat er bijvoorbeeld door kinderen gespeeld of huiswerk gemaakt wordt) blijft die kamer vervolgens nog lang warm.

Belangrijk in de afweging is ook de toekomstverwachting voor de warmtevoorziening in de wijk. En in hoeverre je in dat geval van een eventueel collectief systeem afhankelijk wil worden (stadsverwarming) of alsnog wilt investeren in een eigen gasloze warmtevoorziening.
Dank.

Punt van aandacht is wel dat de tussenmuren richting de buren niet geisoleerd gaan worden en gewoon een steense muur betreffen. Daar hadden ze wel een punt. Warmtepomp van de buitenunit zou op het dak van de keuken of bijkeuken komen

Welke warmptepomp wordt aangeraden er komt 4 man wonen welke lang douchen dus wilde ik eigenlijk geen boiler maar een doorstroomapparaat plaatsen vlakbij de douche.

Enige tips voor de warmtepomp?

Overigens na renovatie betreft het een woning van 74m² ca 20m³ beneden en 46 m² ca 120 m³ boven.

Tevens zoek ik nog goede tips mbt droogbouwsystemen voor de vloerverwarming boven. Zo dun mogelijk en er moet vinyl overheen komen. Mijn vader is timmerman dus we zullen veel zelf doen.
Benden wordt de vloerverwarming gewoon ingestort in de cement dekvloer.

Als het ana mij ligt worden we niet afhankelijk van collectieve systemen. Dus bij eventuele vervanging van de CV worden alle voorzieningen voor een eventuele warmtepomp wil aangelegd.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_192352319
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2020 12:12 schreef blomke het volgende:

[..]

Uit je rijtje zie ik het enige (en nog: lage) risico in die WTW-unit. In het recente verleden veel problemen met vervuiling filters, lawaai en ziektekiemen (soort van veteranenziekte) die werden rondgeblazen.

De rest lijkt me allang gebruikelijke technologie. Een warmtepomp is al decennia gemeengoed en een goede installatie en inregeling is noodzakelijk. Verder geen probleem; denk dat je meer aandacht aan goede isolatie moet besteden: komt er een verschil tussen beneden en boven? Vloerisolatie optimaal? Isolerende beglazing? Etc., etc., etc.
Voorgevel wordt volgeblazen met eps korrels en daar zitten redelijk recente kunstof kozijnen en glas in.
Dak wordt geisoleerd middels pir en/of pur.

Achtergevel gaat eruit en wordt conform nieuwbouweisen opgebouwd.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_192352349
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2020 12:19 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Achtergevel gaat eruit en wordt conform nieuwbouweisen opgebouwd.
Ook boven?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_192352365
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2020 12:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Als het ana mij ligt worden we niet afhankelijk van collectieve systemen. Dus bij eventuele vervanging van de CV worden alle voorzieningen voor een eventuele warmtepomp wil aangelegd.
Slim!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 30 maart 2020 @ 12:42:09 #8
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_192352631
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2020 12:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Dank.

Punt van aandacht is wel dat de tussenmuren richting de buren niet geisoleerd gaan worden en gewoon een steense muur betreffen. Daar hadden ze wel een punt.
Hoezo? Bij de buren is het toch ook gewoon 20°C. Warmteverlies zal nihil zijn.
Ik zou de muur wel isoleren trouwens, maar meer om het geluid.

quote:
Welke warmptepomp wordt aangeraden er komt 4 man wonen welke lang douchen dus wilde ik eigenlijk geen boiler maar een doorstroomapparaat plaatsen vlakbij de douche.
Denk je aan een douche-WTW? Zorgt er voor dat je of een kleinere doorstromer of een kleinere boiler nodig bent. (of een combinatie van beide)
quote:
Enige tips voor de warmtepomp?

Overigens na renovatie betreft het een woning van 74m² ca 20m³ beneden en 46 m² ca 120 m³ boven.
Ik zou wat geld uitgeven en een warmteverliesberekening laten maken.
quote:
Tevens zoek ik nog goede tips mbt droogbouwsystemen voor de vloerverwarming boven. Zo dun mogelijk en er moet vinyl overheen komen. Mijn vader is timmerman dus we zullen veel zelf doen.
Benden wordt de vloerverwarming gewoon ingestort in de cement dekvloer.
Ik heb boven DBS-14 gelegd. Totale opbouwhoogte met Fermacell platen eroverheen 45mm.
Er zijn dunnere systemen. Mijn ervaringen staan wel in het topic op Tweakers.
Tip voor je vloerverwarmingsverdelers: Oventrop op pumpendiscounter.de
The colour of her eyes were the colour of insanity
pi_192352634
De muur naar mijn buren is ook gewoon een 120 jaar oude steens muur. Die hoef je ook niet thermisch te isoleren onder normale omstandigheden: de buren stoken hun woning ook gewoon warm, waardoor je naar je buren niet of nauwelijks warmteverlies hebt.

De buitenunit van de warmtepomp plaats je bij voorkeur op de vaste grond in de tuin. Op een plat dak of op muurbeugels aan de gevel kan het zijn dat bij bepaalde toerentallen van de compressor de boel gaat resoneren waardoor je een lage bromtoon hoort.

Welke warmtepomp aangeraden wordt is zo niet te zeggen. Allereerst moet je een warmteverliesberekening (laten) maken, zodat je de benodigde capaciteit weet. Hou daarbij ook rekening met ventilatie verliezen en eventueel de warmwatervoorziening als deze via de warmtepomp loopt. Bij een hoge warmwatervraag zou ik echter een apart apparaat voor warm water adviseren. Immers kan een warmtepomp tijdens de bereiding van warm water niet tegelijkertijd ook het huis verwarmen.

Een doorstroomverwarmer voor warm water vraagt extra aandacht met betrekking tot de elektrische installatie. Typisch is een huisaansluiting voor een all-electric woning 3*25A. Voor een waterbesparende douche is een doorstroomverwarmer van 3*16A (11kW) net voldoende. Maar dan blijft er tijdens douchen maar 3*9A over voor de rest van het huis. Das vrij weinig. Zeker als er wellicht in de toekomst ook nog een laadpaal voor de auto bij moet.
pi_192352701
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2020 12:21 schreef blomke het volgende:

[..]

Ook boven?
Ja bovenverdieping wordt ook aangebouwd.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_192352950
quote:
10s.gif Op maandag 30 maart 2020 12:42 schreef BORRREETJEEE het volgende:

[..]

Hoezo? Bij de buren is het toch ook gewoon 20°C. Warmteverlies zal nihil zijn.
Ik zou de muur wel isoleren trouwens, maar meer om het geluid.

Maar hoe dan, muur moet niet te dik worden dan verlies je weer een hoop ruimte.

quote:
[..]

Denk je aan een douche-WTW? Zorgt er voor dat je of een kleinere doorstromer of een kleinere boiler nodig bent. (of een combinatie van beide)
[..]

Nee de douche is vorig jaar vernieuwd. Deze verbouwing zou eigenlijk ook nog niet plaatsvinden maar vriendin is zwanger van een tweeling dus nu is het ineens nodig en met spoed ook.

quote:
Ik zou wat geld uitgeven en een warmteverliesberekening laten maken.
[..]

Enig idee bij welk bureau?
quote:
Ik heb boven DBS-14 gelegd. Totale opbouwhoogte met Fermacell platen eroverheen 45mm.
Er zijn dunnere systemen. Mijn ervaringen staan wel in het topic op Tweakers.
Tip voor je vloerverwarmingsverdelers: Oventrop op pumpendiscounter.de
Ja dat heb ik gezien. We willen echter zo dun mogelijk anders kom je met de trap niet uit. Andere oplossing is overloop niet voorzien van verwarming.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')