abonnement bol.com Unibet Coolblue
  maandag 30 maart 2020 @ 06:48:04 #1
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_192348966
Wij zijn aan het kijken naar een andere koopwoning. Het wordt de 4e keer dat ik een huis ga kopen (voor mijn vriendin de eerste keer) en weet er wel redelijk wat vanaf. We kijken in Gelderland, wel drukke woningmarkt maar niet zo overspannen als de Randstad.

We twijfelen nu over een aankoopmakelaar omdat we:
- zelf prima kunnen zoeken
- zelf redelijk (?) realistisch zijn
- meerdere huizen willen bekijken (en aankoopmakelaars meestal maar een beperkt aantal keer mee gaan)

Aan de andere kant:
- als je een gaaf huis vindt kun je soms moeilijker met beide benen op de grond blijven
- ook in Gelderland is het lastig inschatten hoe en hoeveel je moet bieden

Ik zie ook bv de Aankoopcoach van Vereniging Eigen Huis. Dat is een soort tussenvorm, maar ik lees ook wat matige reviews van VEH.

Heeft iemand advies?
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_192349191
Je kan prima een huis kopen zonder aankoopmakelaar natuurlijk. Met een beetje research weet je waar huizen ongeveer voor weggaan en het onderhandelen is ook geen hogere wiskunde

Echter, wij hebben de laatste keer wél een aankoopmakelaar gebruikt en is ons echt prima bevallen. Gaf iedere keer een onderbouwd advies over een realistische prijs en heeft ons echt wel behoed voor overbieden. Achteraf heel blij mee geweest dat we toen niet hoger geboden hebben. Hij heeft uiteindelijk met de aankoop van ons uiteindelijke huis ook de onderhandelingen prima gevoerd.

Scheelde wel dat het ook onze verkoopmakelaar was, dus zijn tarief was een combi-tarief.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 30-03-2020 08:10:10 ]
pi_192350546
Zelf zoeken, en op het moment dat je iets ziet waar je eventueel een bod op zou willen doen een aankoopmakelaar inschakelen.
pi_192350707
Persoonlijk zie ik in de aankoopmakelaar de eerste besparing van een paar K.

Echter als je jezelf niet zeker voelt zou ik er eentje in de arm nemen. Dat scheelt je piekeren en wat uitzoekwerk.

Daarbij de tip om na te gaan wat de banden zijn tussen aankoop en verkoopmakelaar, mits je daar zicht op kan hebben. Als deze kantoren vaak zaken doen met elkaar heb je kans dat ze al afspraken hebben voor als ze tegenover elkaar staan. Daar merk je verder niks van, als het goed is. Je schaft dan ongemerkt het huis te duur aan
pi_192351334
Ik zou dus geen aankoopmakelaar kiezen want dan heb je veel meer opties en het is goedkoper
pi_192351804
quote:
5s.gif Op maandag 30 maart 2020 06:48 schreef JeOma het volgende:
Wij zijn aan het kijken naar een andere koopwoning. Het wordt de 4e keer dat ik een huis ga kopen (voor mijn vriendin de eerste keer) en weet er wel redelijk wat vanaf. We kijken in Gelderland, wel drukke woningmarkt maar niet zo overspannen als de Randstad.

Heeft iemand advies?
Welke regio in Gelderland?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 30 maart 2020 @ 13:10:15 #7
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_192353001
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2020 11:41 schreef blomke het volgende:

[..]

Welke regio in Gelderland?
Deventer!
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_192353198
Persoonlijk vind ik een aankoopmakelaar alleen echt waarde toevoegen in regio's waar de huizenmarkt zwaar overspannen is en je er eerder tussen kunt komen door het persoonlijke netwerk van een makelaar.

Ik ben zelf altijd een beetje sceptisch over het verdienmodel van makelaars. Zowel verkoop- als aankoopmakelaars zie ik niet snel onderhandelen met het doel om het onderste uit de kan te halen. Daar gaat namelijk veel te veel tijd in zitten ten opzichte van het kleine beetje extra geld wat ze ermee kunnen verdienen.

Een gemiddelde makelaar wil in deze drukke tijden gewoon zo snel mogelijk een woning aankopen, wat geld opstrijken en door naar de volgende klant. Ik denk dat als je je onderzoek goed doet je een scherpere onderhandelaar kunt zijn dan een makelaar.

Tenzij je zoekt in een prijs of woningtype klasse waar het enorm lastig is om de reeele woningwaarde te bepalen..
pi_192355954
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2020 13:10 schreef JeOma het volgende:
Deventer!
Deventer ligt toch in Overijssel…..
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 30 maart 2020 @ 16:55:05 #10
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_192356492
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2020 16:11 schreef blomke het volgende:

[..]

Deventer ligt toch in Overijssel…..
Haha, scherp, goed punt! We wonen nu nog in Gelderland, vandaar de verwarring.
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_192358648
Voor het onderhandelingsproces heeft een aankoopmakelaar m.i. weinig meerwaarde. Ik zou hem vooral nemen ter voorkoming van echt stomme fouten of excessieve biedingen.

In dat laatste geval zou ik het laten afhangen van wat voor een soort huis je koopt. Voor een standaard-rijtjeshuis in een standaard-wijk kun je zelf redelijk goed inschatten wat het zou moeten kosten omdat je massa's aan vergelijkingmateriaal hebt. Ook is er zelden iets heel geks aan de hand in dat soort wijken dat niet ook breeduit in de krant staat.

Voor de wat uniekere panden zou ik er wel een nemen omdat je 1) lastig zelf kunt uitvpgelen wat een redelijke prijs is 2) omdat er eerder gekke dingen kunnen zijn waar je niets van weet, voormalige industriele vervuiling, bestemmingsplan-clausules, recht van overpad of andere historische zaken.

Bij mijn huis was ik er wel blij mee, omdat ik in een oud huis woon. Een vreemde clausule met betrekking tot recht van overpad waarvan ik moeilijk kon inschatten wat het in praktijk betekende en een splitsingsakte uit 1921 die - naast het archaische taalgebruik - juridisch heel anders in elkaar zat dan moderne splitsingsaktes. Dan is het wel fijn om iemand te hebben die er wel raad mee weet en die je desnoods kunt proberen aansprakelijk te stellen als het alsnog helemaal mis gaat.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  dinsdag 31 maart 2020 @ 00:16:03 #12
354723 FRDeventer
Tututututuuuuu
pi_192364073
Welke wijken heb je op het oog in Deventer en voor welk budget? Woon zelf toevallig in Deventer en ook hier word soms flink boven de vraagprijs geboden. Zelfs bij woningen van iets boven de 2 ton.
  dinsdag 31 maart 2020 @ 09:56:27 #13
121248 hydrah
Religion as an Alibi
pi_192367529
Wij hebben bij de aanschaf ook gebruik gemaakt van de diensten van een aankoopmakelaar. De voordelen waren het ontzorgen en vooral door haar netwerk een huis kunnen bemachtigen voordat het op Funda kwam. Een stapje voor zijn heeft in deze huidige markt echt een voordeel.
pi_192367682
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 09:56 schreef hydrah het volgende:
Wij hebben bij de aanschaf ook gebruik gemaakt van de diensten van een aankoopmakelaar. De voordelen waren het ontzorgen en vooral door haar netwerk een huis kunnen bemachtigen voordat het op Funda kwam. Een stapje voor zijn heeft in deze huidige markt echt een voordeel.
De huidige markt is misschien wel wat veranderd tov jouw situatie. Wanneer heb je gekocht?
  dinsdag 31 maart 2020 @ 10:10:48 #15
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_192367737
Wij hebben ons huidige huis gekocht zonder makelaar. Dat was wel in de tijd dat huizen gerust een half jaar te koop stonden, dat gaf veel rust.
Hier ging dat prima, ook omdat we beiden niet 'verliefd' worden op een huis. Rationeel bieden ging prima, als de verkoper een irrationele prijs vraagt kopen wij dat huis gewoon niet. Er was destijds keus genoeg en we hadden weinig haast.
  dinsdag 31 maart 2020 @ 10:12:58 #16
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_192367769
Aankoopmakelaar is alleen wat waard als je daardoor eerder toegang krijgt tot aanbod voor de rest van de markt. Anders is het heel veel geld voor iemand die niet zoveel doet.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_192369861
Voor mij had het zeker waarde. Vanwege zijn netwerk was ik zelfs na zijn colportage stukken goedkoper uit dan wanneer ik zelf google zou hebben gebruikt voor diensten als taxatie, bouwkundige keuring, notaris, hoe om te gaan met waarborgsom, etc. etc. Hij deed exclusief aankoop dus hij heeft ook in de onderhandelingen de prijs nog wat naar beneden gekregen.

Tsja en dan krijg je de aankoopbegeleiding er dus nog bij ook.
  dinsdag 31 maart 2020 @ 13:39:20 #18
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_192371176
Wij hebben puur een aankoopmakelaar genomen omdat die makelaars elkaar de woningen gunnen en de biedingen zonder aankoopmakelaar niet eens doorspelen naar de verkopers. Zo ziek is die wereld. Vieze smerige kartel.
  dinsdag 31 maart 2020 @ 15:07:39 #19
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_192372786
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 00:16 schreef FRDeventer het volgende:
Welke wijken heb je op het oog in Deventer en voor welk budget? Woon zelf toevallig in Deventer en ook hier word soms flink boven de vraagprijs geboden. Zelfs bij woningen van iets boven de 2 ton.
Eigenlijk alles, behalve Vijfhoek / Rivierenbuurt. Liefst niet te oostelijk, dus meer de kant van de IJssel. En die gekte: dat merken we. Nog steeds. Als je niet binnen 2 uur belt nadat een huis op Funda staat kun je niet meer komen kijken. Gekkenwerk.
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
  dinsdag 31 maart 2020 @ 19:23:32 #20
354723 FRDeventer
Tututututuuuuu
pi_192377175
Ik woon zelf op het roessink, tegen colmschate aan. Huis van onze buren ging in de verkoop voor 219500, binnen 2 dagen zonder funda 17 bezichtigen aangevraagd. Verkocht voor 235 duizend. Alle huizen hier in de straat die te koop komen die zijn binnen een week al verkocht.
pi_192379180
Wij hebben bij het kopen van onze huidige woning destijds alleen gebruik gemaakt van een aankoopmakelaar voor de onderhandelingen. Reden, wij zijn zeer slechte onderhandelaars en wisten vrij zeker dat we nat zouden gaan :)

Gezien de situatie hadden we verwacht dat hij er hooguit 5k vanaf zou krijgen, het werd 10k.
Verdienmodel vond ik prima, 10% van elke euro die eraf ging op basis van no cure no pay. Daarnaast was er een basisbedrag waar o.a. taxatie en bouwkundige meeloopkeuring bij in zaten en controle van het koopcontract door een jurist.

Wij wonen super, maar mochten we ooit weer een woning kopen zou ik het op dezelfde manier doen. Dat neemt toch heel wat stres weg. Ook is er met 3 dagen een akkoord bereikt.

Voor de goede orde, dit was een aankoopmakelaar die alleen de onderhandelingen doet en niet eentje die op bezichtiging mee gaat en dergelijke.
Andrei Arlovski is a Belarusian heavyweight who has been in the MMA game for quite some time. His first professional fight dates back to 540 B.C. where Leonidas won as the underdog in Sparta
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')