abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_192340511
Hi,

Ik kom er even niet meer uit, dus hoop dat jullie me kunnen helpen :)

Ik ben van plan een grondkabel aan te sluiten op een stekkerdoos voor in de tuin. Nu zijn de kleuren alleen niet gelijk..

Stekkerdoos:
groen/geel
bruin
blauw

Grondkabel
grijs
bruin
zwart
+ draad die los van die 3 tegen het ijzeren omhulsel zit..

Welk zou ik nu op welk moeten aansluiten? (en welk van de grondkabel zou ik dus niet moeten aansluiten..

bvd!
pi_192340603
Er vanuit gaande dat de grondkabel is gebruikt voor 230V en niet voor 400Vzonder nul:

Losse draad op geel/groen.
Grijs op blauw.
Bruin op bruin.

Zo zou het moeten zijn als het aan de andere kant aangesloten is zoals het hoort vaak gedaan wordt.
Officieel moet je een andere grondkabel gebruiken.

[ Bericht 35% gewijzigd door #ANONIEM op 29-03-2020 18:39:38 ]
pi_192340761
je kan deze stekkerdoos niet aansluiten op de grondkabel.
Je zal hetgeen je nieuw hebt gekocht terug moeten brengen en de juiste moeten kopen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_192340785
quote:
6s.gif Op zondag 29 maart 2020 18:32 schreef Treinhomo het volgende:
Er vanuit gaande dat de grondkabel is gebruikt voor 230V en niet voor 400Vzonder nul:

Grijs op blauw.
Bruin op bruin.

Zo zou het moeten zijn als het aan de andere kant aangesloten is zoals het hoort vaak gedaan wordt.

dit is wel link advies omdat je niet weet wat TS nieuw heeft gekocht en wat het bestaande is. Tevens weet je niet of het nu 400VAC op staat of 230VAC.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_192340869
quote:
Op zondag 29 maart 2020 18:43 schreef sjorsie1982 het volgende:

Dit is wel link advies omdat je niet weet wat TS nieuw heeft gekocht en wat het bestaande is. Tevens weet je niet of het nu 400VAC op staat of 230VAC.
Klopt; als TS niet in de gelegenheid is om e.e.a. te meten moet-ie er niet aan beginnen.
pi_192340895
quote:
6s.gif Op zondag 29 maart 2020 18:46 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

Klopt; als TS niet in de gelegenheid is om e.e.a. te meten moet-ie er niet aan beginnen.
en meten doe je met een multimeter :Y
voor het geval TS meet met een spanningszoeker :X
pi_192340911
quote:
Op zondag 29 maart 2020 18:41 schreef sjorsie1982 het volgende:
Je kan deze stekkerdoos niet aansluiten op de grondkabel.
Je zal hetgeen je nieuw hebt gekocht terug moeten brengen en de juiste moeten kopen.
Als dat de stekkerdoos is (en de kabel dus bestaand is) gaat dat een mission impossible worden.
pi_192340927
quote:
6s.gif Op zondag 29 maart 2020 18:48 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

Als dat de stekkerdoos is (en de kabel dus bestaand is) gaat dat een mission impossible worden.
daar is TS niet duidelijk over.
pi_192340949
quote:
Op zondag 29 maart 2020 18:47 schreef sjorsie1982 het volgende:

En meten doe je met een multimeter :Y
voor het geval TS meet met een spanningszoeker :X
Héél officieel met een duspol. O-)
pi_192340952
quote:
6s.gif Op zondag 29 maart 2020 18:32 schreef Treinhomo het volgende:

Grijs op blauw.
Bruin op bruin.

Bedankt! De andere kant moet ik ook nog op een 230 stekker aansluiten, dus voor de zekerheid, hoe hoort het? ;)
pi_192340960
quote:
6s.gif Op zondag 29 maart 2020 18:49 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

Héél officieel met een duspol. O-)
wat is een duspol? Is dat zo'n ding met lampjes en piepjes?
pi_192340969
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2020 18:49 schreef Usert het volgende:

[..]

Bedankt! De andere kant moet ik ook nog op een 230 stekker aansluiten, dus voor de zekerheid, hoe hoort het? ;)
bruin is fase
blauw is nul
groen/geel is aarde

Nog makkelijker: kleur op kleur
pi_192341042
quote:
Op zondag 29 maart 2020 18:49 schreef Usert het volgende:

Grondkabel vervangen.
pi_192341100
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2020 18:41 schreef sjorsie1982 het volgende:
je kan deze stekkerdoos niet aansluiten op de grondkabel.
Ah lekker advies gekregen dan.. Een andere grondkabel gaat helaas niet meer lukken, dat is het enige waar ik het sowieso mee moet doen (deze ligt er al, een nieuwe gaat niet meer lukken).

Dan ben ik even benieuwd wat voor stekkerdoos voor buiten wel aangesloten kan worden op die grondkabel?

Situatie:
Stekkerdoos in schuur, daar wil ik eigenlijk met een gewone stekker de grondkabel op aansluiten.
Deze loopt naar de andere kant van te tuin, daar wil ik een stekkerdoos hebben.
pi_192341133
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2020 18:55 schreef Usert het volgende:

[..]

Ah lekker advies gekregen dan.. Een andere grondkabel gaat helaas niet meer lukken, dat is het enige waar ik het sowieso mee moet doen (deze ligt er al, een nieuwe gaat niet meer lukken).

Dan ben ik even benieuwd wat voor stekkerdoos voor buiten wel aangesloten kan worden op die grondkabel?

Situatie:
Stekkerdoos in schuur, daar wil ik eigenlijk met een gewone stekker de grondkabel op aansluiten.
Deze loopt naar de andere kant van te tuin, daar wil ik een stekkerdoos hebben.
deze grondkabel is bedoeld voor krachtstroom 4 polig, wat zowiezo al oud is, tegenwoordig is het 5 polig.
pi_192341143
quote:
Op zondag 29 maart 2020 18:49 schreef sjorsie1982 het volgende:

Wat is een duspol? Is dat zo'n ding met lampjes en piepjes?
Een tweepolige spanningszoeker. Duspol is een merknaam die synoniem geworden is voor het soort gereedschap.

pi_192341273
quote:
6s.gif Op zondag 29 maart 2020 18:57 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

Een tweepolige spanningszoeker. Duspol is een merknaam die synoniem geworden is voor het soort gereedschap.

[ afbeelding ]
:7 yes, die heeft m'n vader die het zou komen aanleggen, maar door alle corona omstandigheden zie ik dat de komende tijd niet gebeuren. Echter klinkt het steeds onverstandiger om het zelf te doen, dus ga ik me er niet aan branden.

Om te zorgen dat ik iig de juiste spullen in huis heb voor als de tijd het wel weer toelaat..
Kan ik het met deze grondkabel werkend krijgen, zo ja wat kan ik het beste in huis halen? Of gaat dit gewoon echt nooit meer lukken?
pi_192341413
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2020 19:03 schreef Usert het volgende:

[..]

:7 yes, die heeft m'n vader die het zou komen aanleggen, maar door alle corona omstandigheden zie ik dat de komende tijd niet gebeuren. Echter klinkt het steeds onverstandiger om het zelf te doen, dus ga ik me er niet aan branden.

Om te zorgen dat ik iig de juiste spullen in huis heb voor als de tijd het wel weer toelaat..
Kan ik het met deze grondkabel werkend krijgen, zo ja wat kan ik het beste in huis halen? Of gaat dit gewoon echt nooit meer lukken?
op mijn vorige werk was er een installateur met certificaat die grijs gebruikte als nul, dus het kan wel. Maar ja... of het netjes is...
ik ga het zonder jouw kennis te weten in ieder geval niet uitleggen en adviseren.
pi_192341422
quote:
Op zondag 29 maart 2020 19:03 schreef Usert het volgende:

Je gaat het met die spullen wel werkend krijgen, maar niet op de officiële manier.
Als je het tóch doet op de manier die ik beschreven heb is dat niet brandgevaarlijk, maar is het wel gevaarlijk voor degene die na je komt. Vandaar dat het niet toegestaan is.
Maar je wil niet weten hoe vaak het in de praktijk gedaan wordt. :X
pi_192341512
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2020 19:03 schreef Usert het volgende:

[..]

Het kan wel, als je de grijze ader blauw maakt met PVC tape blauw.
Maar het mag niet vlg de nen1010.
Vakman pur sang
  zondag 29 maart 2020 @ 19:16:20 #21
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_192341560
Tjonge, ja het mag volgens een nen regeltje niet. Maar als je een beetje pragmatisch bent kan je toch prima grijs als nul gebruiken. Koper is koper. En zolang je.niet fase en nul gaat lopen draaien of schakeldraad als fase gaat gebruiken lijkt mij in een huis installatie geen man over boord.
pi_192341872
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2020 19:16 schreef bleiblei het volgende:
Tjonge, ja het mag volgens een nen regeltje niet. Maar als je een beetje pragmatisch bent kan je toch prima grijs als nul gebruiken. Koper is koper. En zolang je.niet fase en nul gaat lopen draaien of schakeldraad als fase gaat gebruiken lijkt mij in een huis installatie geen man over boord.
Denk ik ook maar mag het als pro niet zeggen. :P
Vakman pur sang
pi_192342192
Volgens de NEN norm mag je nog steeds met kleurtape aan beide zijden een ader markeren om duidelijk te maken dat deze een andere functie heeft dan volgens het kleurtje van de isolatie om did ader.

Verder is het natuurlijk niet handig om een kabel met 3 aders + aardscherm te gebruiken voor het aansluiten van een contactdoos. Je houdt dan immers één ongebruikte ader over. Das niet handig gekozen als het om nieuwe aanleg gaat. Tenzij er natuurlijk nog toekomstplannen zijn om er bijvoorbeeld ook een geschakelde voeding van te maken.
pi_192342357
quote:
6s.gif Op zondag 29 maart 2020 19:09 schreef Treinhomo het volgende:

is dat niet brandgevaarlijk

Maak hoe kijkt een verzekeraar hier tegen aan als na kortsluiting (of blikseminslag) brand ontstaat bij een niet officiële aansluiting? De kans is heel klein, maar zeg nooit nooit.
Als 2 nijlpaarden vechten om een been dan valt de 3e niet ver van de boom.
pi_192342403
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2020 19:53 schreef Ivo1985 het volgende:
Volgens de NEN norm mag je nog steeds met kleurtape aan beide zijden een ader markeren om duidelijk te maken dat deze een andere functie heeft dan volgens het kleurtje van de isolatie om did ader.

Verder is het natuurlijk niet handig om een kabel met 3 aders + aardscherm te gebruiken voor het aansluiten van een contactdoos. Je houdt dan immers één ongebruikte ader over. Das niet handig gekozen als het om nieuwe aanleg gaat. Tenzij er natuurlijk nog toekomstplannen zijn om er bijvoorbeeld ook een geschakelde voeding van te maken.
Sorry man.
quote:
Bepaling 514.3.1.1. stelt dat de N over de gehele lengte blauw moet zijn.
https://www.werkenmetnen1010.nl/vragen/10

Maar als de kabel er nog ligt zou ik het nog steeds doen.
Is vast een stukje wat over is van het een of ander.
Vakman pur sang
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')