abonnement Unibet Coolblue
pi_192326818
Beste forumgenoten,

Ik ben sinds kort naar Full Frame gegaan en wil me daarom meer verdiepen in RAW bestanden.
Wat mij opvalt, is dat die RAW bestanden meer extra ruimte vragen op de geheugenkaart dan jpeg.
Voorbeeld:
1 RAW bestand is 60 MB, op een geheugenkaart van 128 GB zouden er dan 2133 moeten kunnen. Echter in de praktijk zijn dit er slechts 1613. Dus er gaat 24% ruimte verloren.
Bij jpeg gaat er 10% verloren.
Kan iemand mij uitleggen hoe dat komt?
pi_192327665
Komt onder andere door het verschil in definitie die geheugenfabrikanten en de besturingssystemen gebruiken.

Geheugenfabrikant: 1 kilobyte = 1000 bytes (machten van 10, base 10 》 103).
Besturingssysteem: 1 kilobyte = 1024 bytes (machten van 2, base 2 》 210).

128 GB van een geheugenfabrikant = ~119.2 GB op besturingssysteem.

Je koopt dus effectief gezien een geheugenkaart van 119 GB.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 29-03-2020 21:50:43 ]
pi_192327906
Ok, dat verklaart o.a. het gedeelte voor jpeg.
Maar waarom wordt er ca 15% meer ruimte in beslag genomen door RAW?
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 29 maart 2020 @ 12:56:01 #4
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_192335413
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 22:04 schreef Henk80 het volgende:
Ok, dat verklaart o.a. het gedeelte voor jpeg.
Maar waarom wordt er ca 15% meer ruimte in beslag genomen door RAW?
Dat heeft meerdere redenen.

Buiten wat zarGon al meldde geldt ook nog eens dat een deel van je geheugenkaart wordt ingenomen door je file-allocation-table (of iets wat daaraan verwant is) zodat het ding waar je die kaart op aansluit kan zien wat er op die kaart staat, waar het fysiek staat en van wanneer dat is zodat je uiteindelijk de inhoud van die kaart kunt lezen.
Daarnaast moeten de opnamen om ze terug te kunnen vinden op bepaalde fysieke locaties van het opslagmedium worden opgeslagen waardoor ze niet exact tegen elkaar liggen maar op een manier vergelijkbaar met een boek waarin elk hoofdstuk bij voorkeur op een verse pagina begint en je in boeken dus veel wit papier overhoudt én er minder tekst in een pak papier past dan je op grond van het oppervlak zou vermoeden.

Deel van een RAW-file is een embedded jpeg die maakt dat je in je camera en op je pc de inhoud van het RAW-file kunt zien. Op grond van de mogelijke compressie wordt die embedded jpeg groter of kleiner en daarmee ook de RAW.

Zo pakt dat dan ongeveer uit

Deze zijn uit een Olympus E-PL1, ORF is het RAW-format van een Oly

Vanwege dit soort variabelen geeft je camera niet de exacte ruimte op je geheugenkaart weer maar een soort 'rolling forecast' die gebaseerd is op het voor dat aantal meest beroerde scenario met als gevolg dat er uiteindelijk vaak meer opnamen op die kaart passen dan het getal dat je bij een vers geformatteerde kaart op die teller ziet staan.
Ik had bij mijn eerste beide Canons kaartjes van 1GB waar uiteindelijk meestal zo'n twintig opnamen meer pasten dan de teller deed vermoeden.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_192340602
Dus als ik het goed begrijp, gaat het om de extra ruimte die als het ware gereserveerd wordt om de bestanden op vooraf bepaalde vaste plekken neer te zetten. Omdat RAW bestanden veel groter zijn dan jpeg is die tussenruimte ook groter. Naar mate de geheugenkaart voller is, kan beter de resterende ruimte worden vastgesteld. Juist?
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 29 maart 2020 @ 19:08:59 #6
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_192341412
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2020 18:32 schreef Henk80 het volgende:
Dus als ik het goed begrijp, gaat het om de extra ruimte die als het ware gereserveerd wordt om de bestanden op vooraf bepaalde vaste plekken neer te zetten.
Dat deel klopt
quote:
Omdat RAW bestanden veel groter zijn dan jpeg is die tussenruimte ook groter.
Nee, het is meer dat je dat soort loze ruimte hebt. Die geldt overigens voor elk soort bestand en mijn ervaring is dat het met heel veel kleine bestandjes harder oploopt dan met een paar grote.
Het houdt echter wel zoveel in dat je niet kunt stellen dat de capaciteit van de kaart gedeeld door de gemiddelde grootte van het bestand direct leidt tot het mogelijke aantal opnamen.

quote:
Naar mate de geheugenkaart voller is, kan beter de resterende ruimte worden vastgesteld. Juist?
Yep. Zoals ik al aangaf is dat resterend aantal opnamen een rolling forecast die bij een lege kaart nog gebaseerd is op de grootst mogelijke bestandsgrootte (RAW met embedded JPG met minimale compressie) en die gaandeweg afgestemd kan worden op de gemiddelde compressie ofwel de werkelijkheid en gaandeweg wordt die indicatie steeds nauwkeuriger.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_192341898
Omdat RAW bestanden veel groter zijn dan jpeg is die tussenruimte ook groter.

Nee, het is meer dat je dat soort loze ruimte hebt. Die geldt overigens voor elk soort bestand en mijn ervaring is dat het met heel veel kleine bestandjes harder oploopt dan met een paar grote.
Het houdt echter wel zoveel in dat je niet kunt stellen dat de capaciteit van de kaart gedeeld door de gemiddelde grootte van het bestand direct leidt tot het mogelijke aantal opnamen.


Dank voor de toelichting, maar dan is mij nog niet duidelijk, waarom de extra ruimte bij RAW veel groter is.
Ik neem aan dat de “embedded jpeg file” al in de opgave van de grootte van het RAW bestand is meegenomen.
pi_192342046
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 21:08 schreef Henk80 het volgende:
1 RAW bestand is 60 MB, op een geheugenkaart van 128 GB zouden er dan 2133 moeten kunnen. Echter in de praktijk zijn dit er slechts 1613.
Heb je dit daadwerkelijk getest? Dus 1613 foto's gemaakt en toen was het kaartje vol?

Of is dat wat jouw camera voorspelt, hoeveel er op passen?

Misschien is je camera gewoon niet zo goed in voorspellen.
pi_192342282
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 21:08 schreef Henk80 het volgende:
Beste forumgenoten,

Ik ben sinds kort naar Full Frame gegaan en wil me daarom meer verdiepen in RAW bestanden.
Wat mij opvalt, is dat die RAW bestanden meer extra ruimte vragen op de geheugenkaart dan jpeg.
Voorbeeld:
1 RAW bestand is 60 MB, op een geheugenkaart van 128 GB zouden er dan 2133 moeten kunnen. Echter in de praktijk zijn dit er slechts 1613. Dus er gaat 24% ruimte verloren.
Bij jpeg gaat er 10% verloren.
Kan iemand mij uitleggen hoe dat komt?
Hoe kom je aan de berekening dat er voor jpeg 10% verloren gaat? Je geeft nu als feit zonder mogelijke onderbouwing.
Bij (tik)fouten kunt u de foute letters/tekens zelf vervangen door dejuiste uit onderstaande lijst (letters/tekens kunnen/mogen meerderemalen gebruikt worden). abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890-=[];',./`~!@#$%^&*()_+|{}:"<>?
pi_192343092
Deze gegevens, het aantal opnames jpeg of RAW per geheugenkaart, staan in de gebruikershandleiding van de camera. Daaruit kun je dus de percentages berekenen.
Die 1613 geeft de camera aan op een lege kaart (de voorspelling dus) en die komt qua percentage exact uit op die in de handleiding, namelijk 76%.
pi_192360074
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2020 20:32 schreef Henk80 het volgende:
Deze gegevens, het aantal opnames jpeg of RAW per geheugenkaart, staan in de gebruikershandleiding van de camera. Daaruit kun je dus de percentages berekenen.
Die 1613 geeft de camera aan op een lege kaart (de voorspelling dus) en die komt qua percentage exact uit op die in de handleiding, namelijk 76%.
Ook die nummers hebben aannames.
De is een richtlijn maar kunnen geen feitelijkheden aan ontleend worden. Op dat kaartje van 128GB, waar de handleiding zegt dat er ongeveer 1613 foto's opgeslagen kunnen worden, kan ik foto's nemen dat er ongeveer 2500 opgeslagen worden. Zonder verlaging van kwaliteit. Zolang ik zelf mag bepalen wat voor foto's ik mag nemen. Je verlies komt dan dus negatief uit.

De handleiding zal ook 'vertellen' hoeveel foto's je kunt maken op een enkele batterij/accu. Ook deze getallen zijn maar richtlijnen. Ik kan er altijd meer maken dan aangegeven in de handleding.

Het zijn allemaal theoretische getallen niet gebaseerd op feitelijkheden. Er kunnen dus ook geen echte berekeningen op gemaakt worden over hoeveel winst of verlies er optreed.
Bij (tik)fouten kunt u de foute letters/tekens zelf vervangen door dejuiste uit onderstaande lijst (letters/tekens kunnen/mogen meerderemalen gebruikt worden). abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890-=[];',./`~!@#$%^&*()_+|{}:"<>?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')