abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_192321167
M'n huidige auto is een Clio (standaard versie, hatch back, 90pk driecilinder, handgeschakeld, kleur rood, januari 2014). Momenteel staat hij voor de zoveelste keer bij de garage (officiële Renault dealer), met motorproblemen. Nu heeft de garage aangeboden om hem voor een goede prijs terug te in te ruilen en daarin vrijwel alle gemaakte reparatiekosten te verrekenen. Ik ben zelf net als de garage wel klaar met dit ding, dus heb wel besloten om hem in te ruilen voor wat anders.

Ik ben wezen kijken en heb m'n keuze tot de volgende twee auto's teruggebracht:

Optie 1:
Clio Limited
TCe 90 (90 pk 3 cilinder) handgeschakeld
Hatchback
Bouwjaar 2017 (juli dacht ik)
Km-stand 60.000
Kleur: rood
Staat: heel netjes, zowel binnen en buiten
Meerprijs: ¤4000

Optie 2:
Clio Limited
TCe 120 (120pk 4 cilinder) automaat
Estate
Bouwjaar 2018 (april)
Km-stand: 30.000
Kleur: antreciet/grijs/blauw achtig
Staat: heel netjes, zowel binnen en buiten
Bijzonderheden: geïmporteerd uit Polen. De Renault dealer heeft hem zelf bij een importeur ingekocht.
Meerprijs: ¤7000

Optie 1 is gewoon verstandig, maar het is verder qua uiterlijk dezelfde auto als ik al had op een paar kleine details na. Onderhoudshistorie is volledig, geen bijzonderheden, één vorige eigenaar. Optie 2 ziet er weer wat luxer uit en is anders dan ik had. Verder is die dus wat groter, grotere motor, automaat, nieuwer en minder km's. Hij is echter wel geimporteerd, dus niet de volledige historie is bekend. Wat er bekend is, is wel logisch. Hij heeft 1 jaar en 5 maanden gereden in Polen en dus 30.000 km gemaakt, daarna is hij naar NL gekomen en sinds oktober staat hij bij de dealer.

Wat zouden jullie doen?
pi_192321202
Het blijft een clio... ben net van de mijne af, ongeveer zelfde bouwjaar maar dan een 1.5 diesel. Ik mis hem echt niet :P

Waarom vraag je niet naar de inruilwaarde bij een paar andere handelaars of dealers ? Ik denk niet dat je het probleem oplost door er een andere Clio voor terug te kopen.

Btw, ik had een estate, zijn ook niet echt groot te noemen haha.
Ik was hier...
pi_192321287
Ik had de keus tussen een Toyota Yaris en een Mazda 2 verwacht :(
pi_192321317
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 15:50 schreef Nismo91 het volgende:
Het blijft een clio... ben net van de mijne af, ongeveer zelfde bouwjaar maar dan een 1.5 diesel. Ik mis hem echt niet :P

Waarom vraag je niet naar de inruilwaarde bij een paar andere handelaars of dealers ? Ik denk niet dat je het probleem oplost door er een andere Clio voor terug te kopen.

Btw, ik had een estate, zijn ook niet echt groot te noemen haha.
Is niet veel groter inderdaad, heb het ook niet perse nodig, maar kan net handig zijn als je een keer wat moet vervoeren. Verder is het vooral dat hij er anders uit ziet, grotere motor en automaat. Voelt toch net wat luxer.

Ik krijg er nu ¤9000 voor terug, ik denk dat ik bij een andere dealer er zo'n max ¤7000 voor terug zou krijgen, dat is een beetje het probleem. Verkoopprijs zou bij een dealer rond de ¤8500 liggen schat ik, in ieder geval één die geen problemen heeft. :X
pi_192321328
De automaat van die 120pk versie staat volgens mij ook niet zo denderend te boek. Weet niet of je Het Spaanse Dorp hebt gekeken, maar een stelletje reed dat type en moest constant naar de garage vanwege de automaat :P
pi_192321367
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 15:59 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
De automaat van die 120pk versie staat volgens mij ook niet zo denderend te boek. Weet niet of je Het Spaanse Dorp hebt gekeken, maar een stelletje reed dat type en moest constant naar de garage vanwege de automaat :P
Geen idee, heb ik niet eerder gehoord, maar je ziet ze ook niet zo veel in Nederland geloof ik. Iedereen gaat in Nederland altijd voor de kleinste motor.

Verder staat deze versie Clio niet perse heel slecht te boek, voor zo ver ik weet. Het zijn als het goed is niet meer de Franse praktijken van een jaar of 15 - 20 terug. Maar goed, ik heb zelf natuurlijk wel weer veel gezeik gehad.
pi_192321387
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 16:01 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Geen idee, heb ik niet eerder gehoord, maar je ziet ze ook niet zo veel in Nederland geloof ik. Iedereen gaat in Nederland altijd voor de kleinste motor.

Verder staat deze versie Clio niet perse heel slecht te boek, voor zo ver ik weet. Het zijn als het goed is niet meer de Franse praktijken van een jaar of 15 - 20 terug. Maar goed, ik heb zelf natuurlijk wel weer veel gezeik gehad.
Neem aan dat die 2 die je noemt wel de facelifts zijn? Die zijn meestal weer wat beter. Maar zou wel even opzoek gaan naar de zwakke punten van die automaat, ben het weleens eerder tegen gekomen ook buiten dat programma om.
pi_192321420
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 16:03 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Neem aan dat die 2 die je noemt wel de facelifts zijn? Die zijn meestal weer wat beter. Maar zou wel even opzoek gaan naar de zwakke punten van die automaat, ben het weleens eerder tegen gekomen ook buiten dat programma om.
Ja zijn beide de facelifts, al vind ik dat verschil maar minimaal eigenlijk. Zal eens zoeken op die automaat, moet niet weer problemen hebben.
pi_192321444
Kap toch met die Franse zooi.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_192321467
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 16:05 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Ja zijn beide de facelifts, al vind ik dat verschil maar minimaal eigenlijk. Zal eens zoeken op die automaat, moet niet weer problemen hebben.
Ja uiterlijk maakt niet zoveel uit, maar meestal voeren ze ook wat technische verbeteringen door.
pi_192322305
Vergeet Reneault..
Vergeet Italiaanse
Vergeet Britse
autos..

Rest daarbuiten is ok. Is mijn advies aan je.

Pss.. zelfs in F1 faalt Renault ook...
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_192322405
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 16:08 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Ja uiterlijk maakt niet zoveel uit, maar meestal voeren ze ook wat technische verbeteringen door.
En die zijn hard nodig op een Renault.
pindazakje
pi_192322794
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 15:59 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
De automaat van die 120pk versie staat volgens mij ook niet zo denderend te boek. Weet niet of je Het Spaanse Dorp hebt gekeken, maar een stelletje reed dat type en moest constant naar de garage vanwege de automaat :P
Was dat geen pech? Het is een Nissan motor/bak
.
pi_192322989
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 17:55 schreef Fer het volgende:

[..]

Was dat geen pech? Het is een Nissan motor/bak
Hmm ik kan zo gauw ook niet iets schokkends vinden op Google. Dan weet ik het ook niet 😄
pi_192323061
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 16:06 schreef halfway het volgende:
Kap toch met die Franse zooi.
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 17:16 schreef Captain_Ghost het volgende:
Vergeet Reneault..
Vergeet Italiaanse
Vergeet Britse
autos..

Rest daarbuiten is ok. Is mijn advies aan je.

Pss.. zelfs in F1 faalt Renault ook...
quote:
7s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 17:24 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

En die zijn hard nodig op een Renault.
En aan de rest die loopt te bitchen op Renault / Franse auto's:
Kom graag met een alternatief. Inruilwaarde huidige auto bij een merkdealer: ca. ¤6500. Wat kan ik kopen voor een meerprijs van ¤4000 tot ¤7000.

Ik heb besloten om tweedehands auto's met een leeftijd tussen de 4 en 8 jaar te mijden, want dat is gewoon een dure tijd. Ouder dan 8 jaar is goedkoop genoeg om op te rijden. Jonger dan dat is hopelijk nog nieuw genoeg om geen serieuze reparatie en onderhoudskosten te hebben.
pi_192323111
Ford Fiesta? Suzuki Swift?
pi_192323316
Alle Japanse merken behalve Nissan en eventueel een Kia. Zo moeilijk is het niet. Koop een Toyota en je hebt nooit gezeik.
pi_192324033
VW polo
Mazda 2
Mazda 3
Toyota Auris
Volvo v40 of v70
Ford Focus
Ford Fietsa
Opel Corsa
Opel Astra
Honda Jazz (kleine autootje maar ja)
Nissan Juke
Nissan Mirca
Skoda Fabia
Citroen C3 of C4 (minder erg dan Renault.)
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_192327206
En wat is jullie grootste bezwaar tegen Renault? Nog steeds de vermeende betrouwbaarheid? Als ik naar recente cijfers zoek, dan lijkt dat helemaal niet zo meer te zijn. VAG scoort in verschillende vergelijkingen vaak slechter bijvoorbeeld.
pi_192329344
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 21:26 schreef Schuifpui het volgende:
En wat is jullie grootste bezwaar tegen Renault? Nog steeds de vermeende betrouwbaarheid? Als ik naar recente cijfers zoek, dan lijkt dat helemaal niet zo meer te zijn. VAG scoort in verschillende vergelijkingen vaak slechter bijvoorbeeld.
Neem nou optie 2, die heeft een meerprijs van 7000 euro bovenop de inruil van 9000 euro. Dan betaal je 16000 euro voor een auto die je net huilend en arm hebt weggedaan. Voor 16000 koop je een prima tweedehands VAGje en heb je veel meer auto voor je centen. Je merkt het al als je het portier dicht gooit, 'KLINK' vs 'kloenk', als je begrijpt wat ik bedoel.
pi_192329868
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 23:01 schreef GX3 het volgende:

[..]

Neem nou optie 2, die heeft een meerprijs van 7000 euro bovenop de inruil van 9000 euro. Dan betaal je 16000 euro voor een auto die je net huilend en arm hebt weggedaan. Voor 16000 koop je een prima tweedehands VAGje en heb je veel meer auto voor je centen. Je merkt het al als je het portier dicht gooit, 'KLINK' vs 'kloenk', als je begrijpt wat ik bedoel.
Bedoel je dan zoiets:
https://www.autoscout24.n(...)=8&cldtsrc=listPage#

Dit zou me ook ¤7000 kosten, schat ik zo in. Zou kunnen.

Ik heb inmiddels overigens wel besloten dat als ik voor de Clio ga, dat ik dan die van ¤4000 ga doen. Ziet er wel hetzelfde uit, maar is meer zekerheid en een stuk goedkoper.
pi_192330462
Ik heb niks tegen Renault hoor. De RS'jes zijn fantastische auto's. En zou zelf dan ook voor dat geld een nette Clio III RS nemen met de heerlijke 2 liter atmosferische motor :P

Maar mocht je toch wat anders willen dan een VAG, zou ik toch eens een proefritje maken in een Fiesta. Ook dat zijn echt fijne auto's.
pi_192333342
Fiesta is inderdaad fijn. Kia Rio of Hyundai I20 kun je ook naar kijken, ook prettige auto's.

Ergens positief ingesteld dat je overweegt een Clio weg te doen omdat problemen, om vervolgens gewoon weer exact dezelfde Clio terug te kopen :-) Is wel een beetje bijzonder toch, zou heel gek zijn als het puur exemplarisch is.
pi_192333418
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 18:28 schreef pvdplanet het volgende:
Koop een Toyota en je hebt nooit gezeik.
Dat klopt geloof ik ook niet hoor, er zullen vast mensen zijn die weleens gezeik met een Toyota gehad hebben. Maar ik zou ook een Japans merk kiezen :)

Suzuki rij ik zelf: een Celerio, daar word soms heel lacherig over gedaan. Maar hij is wel betrouwbaar gebleken in de twee jaar tijd, dat ik de auto rij.
  zondag 29 maart 2020 @ 10:55:11 #25
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_192333545
Wat is het verschil in vaste lasten tussen die 2?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  zondag 29 maart 2020 @ 10:57:40 #26
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_192333591
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2020 10:45 schreef Diqiu-Long het volgende:

[..]

Dat klopt geloof ik ook niet hoor, er zullen vast mensen zijn die weleens gezeik met een Toyota gehad hebben. Maar ik zou ook een Japans merk kiezen :)

Suzuki rij ik zelf: een Celerio, daar word soms heel lacherig over gedaan. Maar hij is wel betrouwbaar gebleken in de twee jaar tijd, dat ik de auto rij.
2 jaar vind ik dan ook niet echt een tijdspanne om betrouwbaarheid aan te geven voor een (nieuwe, toch?) auto. En mensen doen lacherig omdat het net een invalidenautootje is, niet omdat ie onbetrouwbaar zou zijn ;)
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_192333666
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2020 10:57 schreef daNpy het volgende:

[..]

2 jaar vind ik dan ook niet echt een tijdspanne om betrouwbaarheid aan te geven voor een (nieuwe, toch?) auto. En mensen doen lacherig omdat het net een invalidenautootje is, niet omdat ie onbetrouwbaar zou zijn ;)
Nee gebruikt, word dit jaar vijf jaar oud. En genoeg auto's die dan al tientallen problemen gehad hebben.... waaronder Volkswagen en Renault.

Maar Japans is niet automatisch betrouwbaar: daar rijden gewoon veel oude mensen in, die 1x per week ermee naar de kerk rijden. Die dealer's gaan ook harde klappen krijgen, als een groot aantal oudere klanten er straks niet meer is.

Iedere keer als ik met de Suzuki bij de dealer ben, zit de hele wachtruimte vol met ouderen. Dus vooral bij Suzuki hebben ze veel oudere klanten, naar mijn gevoel.

Als je dan als consumenten bond een enquête houdt, dan zullen die eigenaren allemaal aangeven: hun auto heeft ze nog niet in de steek gelaten. Terwijl ze in werkelijkheid niet eens 10.000km per jaar rijden en als je weinig autorijdt, gaat ook vrijwel niets kapot.

[ Bericht 9% gewijzigd door Diqiu-Long op 29-03-2020 11:07:41 ]
  zondag 29 maart 2020 @ 11:08:15 #28
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_192333753
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2020 11:02 schreef Diqiu-Long het volgende:

[..]

Nee gebruikt, word dit jaar vijf jaar oud. En genoeg auto's die dan al tientallen problemen gehad hebben.... waaronder Volkswagen en Renault.

Maar Japans is niet automatisch betrouwbaar: daar rijden gewoon veel oude mensen in, die 1x per week ermee naar de kerk rijden.

Als je dan als consumenten bond een enquête houdt, dan zullen die eigenaren allemaal aangeven: hun auto heeft ze nog niet in de steek gelaten. Terwijl ze in werkelijkheid niet eens 10.000km per jaar rijden en als je weinig autorijdt, gaat ook vrijwel niets kapot.
Klopt, dan gaat er meer kapot van klimaatinvloeden dan van slijtage. Daarom is een hoge(re) km stand ook lang niet altijd slechter. Het hangt er ook veel vanaf hoe je ermee om gaat. En dat weet je bij een tweedehands auto niet.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_192338142
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2020 10:40 schreef heyhallodaar het volgende:
Fiesta is inderdaad fijn. Kia Rio of Hyundai I20 kun je ook naar kijken, ook prettige auto's.

Ergens positief ingesteld dat je overweegt een Clio weg te doen omdat problemen, om vervolgens gewoon weer exact dezelfde Clio terug te kopen :-) Is wel een beetje bijzonder toch, zou heel gek zijn als het puur exemplarisch is.
Het is wel een heel specifiek probleem en ik heb er helemaal geen meldingen van kunnen vinden op internet. Natuurlijk geen zekerheid dat het bij een andere Clio niet zou kunnen gebeuren, maar de kans lijkt me vrij klein. Het gaat om een beschadiging op de krukas die door de keerring loopt. Is een productiefout dan wel ontstaan bij een eerdere reparatie.

https://www.consumentenbo(...)mankementen_2019.pdf
Hier scoort de Clio IV best goed. Toyota scoort inderdaad beter, maar zo'n yaris vind ik gewoon minder mooi, net als een fiesta of swift. :{

In VAG auto's en ook BMW's krijg ik altijd na 20 minuten rijden last van m'n onderrug. Bij de Clio heb ik dat veel minder. Geen idee waar dat aan ligt.
pi_192338221
quote:
2s.gif Op zondag 29 maart 2020 10:55 schreef daNpy het volgende:
Wat is het verschil in vaste lasten tussen die 2?
Wegenbelasting:
43 vs 52

Verzekering:
56 vs 64

Totaal verschil van 17 euro / maand. Verbruik van de station zal ook wel wat hoger liggen ivm meer gewicht, grotere motor en automaat.
pi_192343156
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 15:59 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
De automaat van die 120pk versie staat volgens mij ook niet zo denderend te boek. Weet niet of je Het Spaanse Dorp hebt gekeken, maar een stelletje reed dat type en moest constant naar de garage vanwege de automaat :P
Ik heb hier nog op geprobeerd te zoeken, maar niets gevonden. Was dit dezelfde versie motor en EDC bak? Het enige was ik veel vind is dat er bij de Kadjar problemen waren met schokkerig rijden, maar die zijn verholpen na een software update blijkbaar. Heeft schijnbaar wel 2 jaar geduurd volgens veel posts op internet.
pi_192343834
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2020 20:34 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Ik heb hier nog op geprobeerd te zoeken, maar niets gevonden. Was dit dezelfde versie motor en EDC bak? Het enige was ik veel vind is dat er bij de Kadjar problemen waren met schokkerig rijden, maar die zijn verholpen na een software update blijkbaar. Heeft schijnbaar wel 2 jaar geduurd volgens veel posts op internet.
Ik had eerder al gereageerd dat ik inderdaad ook niks er over kon vinden. Dacht dat ik het wel vaker had gelezen maar zal iets anders geweest zijn. Die in het programma was een GT 120 Estate automaat.
pi_192346023
Damn ik ben slecht in keuzes maken. Ik heb toegezegd om morgen te laten weten welk van de twee het wordt, of dat ik m'n eigen auto weer in elkaar laat zetten zonder te repareren. :{
  zondag 29 maart 2020 @ 22:43:20 #34
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_192346101
Steek nou geen cent meer in die kutgarage of hun kutreno's.

Waarom doorgaan met deze shit :?
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_192346159
quote:
1s.gif Op zondag 29 maart 2020 22:43 schreef Hyperdude het volgende:
Steek nou geen cent meer in die kutgarage of hun kutreno's.

Waarom doorgaan met deze shit :?
Omdat er anders sowieso 1500 à 2000 bij inschiet, aangezien deze garage me compenseert in de gemaakte reparatiekosten. Verder vind ik een Clio ansich een prima auto en vind ik ook geen bewijs van structurele problemen met de Clio's geleverd tussen 2012 en 2019.
pi_192346346
Auto van 2014 die zo vaak bij de garage staat, dan toch weer voor een zelfde fransoos gaan.
pi_192346542
Zou ook dat ding gewoon kunnen inruilen voor 6500 en niets terugkopen en weer gewoon lekker met de trein gaan. Dat gaf wel verreweg het minste gezeik.
pi_192355630
Auto niet meer opgehaald en ¤6000 terug gehad. Waren dure 10 maanden auto rijden. ¤10.300 - ¤6.000 = ¤4.300 afschrijving op een Clio van 5 jaar oud en nog eens ¤1.200 onderhoud. ¤5.500 in één jaar en daarvoor 14 garagebezoeken gehad.

Ik ga weer treinen en fietsen en doe niet meer aan auto's.
  maandag 30 maart 2020 @ 15:53:35 #39
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_192355665
Ts.. Ga gewoon voor een japans bakje..

Misschien staan de cijfers op t web er niet naar. Maar velen hebben slechte ervaringen met franse auto's.

Swift, Mazda 2, Corolla.
Lachen joh.
  maandag 30 maart 2020 @ 15:54:08 #40
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_192355673
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2020 22:56 schreef Pap89 het volgende:
Auto van 2014 die zo vaak bij de garage staat, dan toch weer voor een zelfde fransoos gaan.
'niks mis mee'
'14 keer bij de garage'
Lachen joh.
  maandag 30 maart 2020 @ 16:15:02 #41
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_192356015
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2020 15:49 schreef Schuifpui het volgende:
Auto niet meer opgehaald en ¤6000 terug gehad. Waren dure 10 maanden auto rijden. ¤10.300 - ¤6.000 = ¤4.300 afschrijving op een Clio van 5 jaar oud en nog eens ¤1.200 onderhoud. ¤5.500 in één jaar en daarvoor 14 garagebezoeken gehad.

Ik ga weer treinen en fietsen en doe niet meer aan auto's.
Jammer, maar lijkt mij de juiste beslissing.
Als je er genoeg van hebt, moet je je verlies nemen.

Fiets ze! w/
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_192357930
Je kunt toch ook gewoon wat cheaps nemen? Clio verkopen aan de dealer en dan een Starletje nemen ofzo, weet je zeker dat je goedkoop rijdt.
pi_192360616
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2020 18:30 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Je kunt toch ook gewoon wat cheaps nemen? Clio verkopen aan de dealer en dan een Starletje nemen ofzo, weet je zeker dat je goedkoop rijdt.
Goedkoop gaat me het niet perse om. Ik wil gewoon oké kunnen rijden tegen een normale prijs. Maandelijkse vaste kosten bij voorkeur niet te gek hoog, maar ik ga niet in een of ander roestbak uit 1994 rijden.

Een jaar geleden had ik het idee dat een B-segment wagentje van een jaar of 5 oud prima zou zijn. Ik ben er alleen achtergekomen dat de prijs nog steeds vrij hoog is, daardoor ook de afschrijving. Je hebt relatief veel onderhoud, omdat je een nette auto hebt en dat zo wil houden en tegelijk ook al de wat duurdere onderhoudspunten meepakt.

Daarom denk ik nu dat het verstandiger is om voor iets van een jaar of 2-3 oud te gaan. Wel wat duurder, maar in principe heb je nog geen riemen, remmen zouden nog ok moeten zijn. De meeste auto's hebben ook nog banden eronder liggen die een jaar of 2 mee gaan. Nieuw heb ik ook nog aan zitten denken. Ik heb een tijdje terug gekeken wat het kost om 5 jaar lang een nieuwe auto te rijden. Dat bleek maar zo'n 2000 euro dan 5 jaar lang een auto rijden van 5 tot 10 jaar oud.

Maar goed, nu ben ik eigenlijk wel klaar met auto's. En aangezien we komend halfjaar toch niet naar werk, op vakantie en naar vrienden en familie kunnen, kan ik net zo goed voorlopig maar even niets hebben.
pi_192361649
Mazda, Toyota, Nissan…mooi is anders, maar probleemloze auto's.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')