abonnement Unibet Coolblue
pi_192318801
Ik ben aan het redeneren.

Heb nu wat spaargeld. Ik vermoed dat geld binnenkort minder waard wordt door flinke inflatie.

Extra aflossen van hypotheek (rente staat nog 17 jaar vast lijkt me dan niet handig, kan je beter over een paar jaar doen want dan kan je met een inflatiegecorrigeerd loon sneller aflossen.

Maar willen jullie meedenken of het nut heeft om nu bijvoorbeeld het spaargeld te investeren in bijvoorbeeld zonnepanelen? Op de bank laten staan zorgt uiteindelijk voor minder koopkracht van deze euros bij inflatie.
pi_192318851
Onder de 50.000 niets doen, heb je een buffer als het helemaal fout gaat.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zaterdag 28 maart 2020 @ 13:25:59 #3
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_192319184
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 13:04 schreef halfway het volgende:
Onder de 50.000 niets doen, heb je een buffer als het helemaal fout gaat.
Ligt wel aan je werksituatie en je huishouden. Twee mensen in loondienst met een vast contract zonder kinderen hoeven echt niet zoveel liquide te houden.

TS: zonnepanelen kunnen een lonende investering zijn, vergelijk minstens drie offertes en beoordeel dan welke terugverdientijd en investering jou past. Alternatief is beleggen, dat kan al gemakkelijk met indexfondsen.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_192321524
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 13:25 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Ligt wel aan je werksituatie en je huishouden. Twee mensen in loondienst met een vast contract zonder kinderen hoeven echt niet zoveel liquide te houden.

TS: zonnepanelen kunnen een lonende investering zijn, vergelijk minstens drie offertes en beoordeel dan welke terugverdientijd en investering jou past. Alternatief is beleggen, dat kan al gemakkelijk met indexfondsen.
Vast contract kan je ook ontslagen worden, bedrijf kan failliet etc etc. Zo vast is dat allemaal niet....

Nu gaan beleggen is opzich wel slim. Of het gaat omhoog of de wereld stort in anarchie en dan is het leven sowieso ruk en is het geld niks meer waard:)
Ok t kan ook nog paar jaar ellende blijven met aandelen maar ooit komt dat wel weer goed.
  zaterdag 28 maart 2020 @ 17:19:18 #5
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_192322338
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 16:13 schreef tstile het volgende:

[..]

Vast contract kan je ook ontslagen worden, bedrijf kan failliet etc etc. Zo vast is dat allemaal niet....
Kan allemaal, maar 50k is meer dan een hoop stellen in twee jaar uitgeven, terwijl mensen die ontslagen worden recht hebben/krijgen op WW. Waarom zo’n bedrag dan?
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_192323058
Ik volg het systeem van Dave Ramsey. Als je schulden (los van je hypotheek) hebt, die eerst aflossen. Daarna leg je een emergency fund aan van drie tot zes maanden levensonderhoud. Daarna investeer je 15% van je inkomen in beleggingsfondsen.

In december vond ik dat zes maanden teveel was, en heb drie daarvan geïnvesteerd in beleggingsfondsen. Had ik beter niet kunnen doen, zou nu graag een buffer van zes maanden hebben...

Een vaste baan is geen zekerheid meer. Er gaan een hoop werkgevers omvallen door corona. Ik heb nooit WW gehad, maar ik zou er niet op gokken dat ik snel WW krijg, in deze tijden waar veel mensen thuis zitten.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')