abonnement Unibet Coolblue
pi_192308682
Hallo,

Mijn oma is vanavond overleden. RIP.
Het volgende is nu.. Mijn vader en oom beginnen ineens allemaal dingen te regelen en dergelijke, terwijl ze jaren geen contact meer hebben gehad (mijn oom recent dan weer wel).
In de erfenis van mijn opa stonden wij kleinkinderen aangewezen als erfgenamen.
Allemaal leuk en aardig.. Maar: Wie gaat over alles regelen? Hebben mijn vader en oom wel het recht om van alles te regelen?
Als je zoekt op onterving dan gaat het enkel over vermogen van de overledene.

Dat ze het eea regelen dat maakt mij niet uit, maar dat ze ons niets vertellen is kwalijker.
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
pi_192308785
Waarom heeft oma geen contact gehad met de 2 kinderen dan?
pi_192308795
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2020 20:08 schreef dedodo het volgende:
Hallo,

Mijn oma is vanavond overleden. RIP.
Het volgende is nu.. Mijn vader en oom beginnen ineens allemaal dingen te regelen en dergelijke, terwijl ze jaren geen contact meer hebben gehad (mijn oom recent dan weer wel).
In de erfenis van mijn opa stonden wij kleinkinderen aangewezen als erfgenamen.
Allemaal leuk en aardig.. Maar: Wie gaat over alles regelen? Hebben mijn vader en oom wel het recht om van alles te regelen?
Als je zoekt op onterving dan gaat het enkel over vermogen van de overledene.

Dat ze het eea regelen dat maakt mij niet uit, maar dat ze ons niets vertellen is kwalijker.
Gecondoleerd.

Is er een executeur aangewezen in het testament?
pi_192308868
Is er een testament opgesteld?

Zo nee, dan zijn de kinderen (papa en oom) de wettelijke erfgenamen en mogen zij alles regelen.
pi_192308950
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2020 20:15 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Gecondoleerd.

Is er een executeur aangewezen in het testament?
Dankje.

Daar gaat m'n zusje nu achteraan.

quote:
1s.gif Op vrijdag 27 maart 2020 20:14 schreef hoechst het volgende:
Waarom heeft oma geen contact gehad met de 2 kinderen dan?
Drie kinderen, waarmee normaal met 0 contact, maar de laatste tijd dan weer met eentje (die al vele jaren een straat verder woont).
De reden.. Tja..

quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2020 20:18 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Is er een testament opgesteld?

Zo nee, dan zijn de kinderen (papa en oom) de wettelijke erfgenamen en mogen zij alles regelen.
Mijn opa's testament zei dat de kleinkinderen de erfgenamen zijn. Vader, oom en tante dus enkel kindsdeel afaik. (Al denk ik niet dat die tante daarop reageert.)

Wie controleert dan wie er het een en ander mag regelen? Ze is nu dood en dan moet toch iemand kunnen zien wie er iets mag regelen? Testament komt toch niet meteen na overlijden?
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
pi_192309166
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2020 20:22 schreef dedodo het volgende:
Mijn opa's testament zei dat de kleinkinderen de erfgenamen zijn. Vader, oom en tante dus enkel kindsdeel afaik. (Al denk ik niet dat die tante daarop reageert.)

Wie controleert dan wie er het een en ander mag regelen? Ze is nu dood en dan moet toch iemand kunnen zien wie er iets mag regelen? Testament komt toch niet meteen na overlijden?
Er is altijd sprake van een wettelijk deel voor de kinderen, ook als de kinderen onterft zijn.

Zie voor meer info
https://www.executeurtestamentair.com/kind-onterven/#leesmeer
en
https://www.belastingdien(...)wettelijke_verdeling

En voor de verdeling heb je een executeur. Zeker als in dit geval de kleinkinderen het er niet mee eens zijn zou ik die inschakelen:
https://www.erfrechtshulp.nl/executeur-testamentair/
en
https://www.erfwijzer.nl/executeur.html
pi_192309489
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2020 20:31 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]

Er is altijd sprake van een wettelijk deel voor de kinderen, ook als de kinderen onterft zijn.

Ja dat zei ik al, maar gaat erom wie nú alles officieel mag/moet regelen en wie dat controleert.

Het is sowieso een beetje gare familie, via die oom gehoord dat ze in het ziekenhuis ligt, althans ik niet, ik hoorde het van m'n vader toen ik wat ging ophalen. Rest wist het niet. Overlijden dan ook via oom.
Communicatie is het sterkste punt in onze familie.

M'n zus belt nu met m'n broer, die moet meer van het testament weten en of er een executeur aangewezen is.
Het is gewoon vaag dat er dingen worden geregeld, waarvan wij niet weten wat, door mensen die onterft zijn.
Of proletarisch winkelen. Zelf weet ik niet hoe achterdochtig ik ben, maar m'n zusje vertrouwd het bv niet zo.
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
pi_192309722
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2020 20:42 schreef dedodo het volgende:

[..]

Ja dat zei ik al, maar gaat erom wie nú alles officieel mag/moet regelen en wie dat controleert.

Het is sowieso een beetje gare familie, via die oom gehoord dat ze in het ziekenhuis ligt, althans ik niet, ik hoorde het van m'n vader toen ik wat ging ophalen. Rest wist het niet. Overlijden dan ook via oom.
Communicatie is het sterkste punt in onze familie.

M'n zus belt nu met m'n broer, die moet meer van het testament weten en of er een executeur aangewezen is.
Het is gewoon vaag dat er dingen worden geregeld, waarvan wij niet weten wat, door mensen die onterft zijn.
Of proletarisch winkelen. Zelf weet ik niet hoe achterdochtig ik ben, maar m'n zusje vertrouwd het bv niet zo.
Die kennis heb ik niet. Wellicht dat Google je verder kan helpen.
Klik
pi_192310397
M'n broer gaat het testament naar iedereen sturen.
Mijn broer en ik zijn executeur.

Bedankt voor de reacties!
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
pi_192310462
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2020 21:24 schreef dedodo het volgende:
M'n broer gaat het testament naar iedereen sturen.
Mijn broer en ik zijn executeur.

Bedankt voor de reacties!
Succes :)
pi_192310497
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2020 21:27 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]

Succes :)
Als ik dat zo lees op internet.. Bedankt!
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
pi_192312018
Politie is gebeld.
Lijkenpikkers.....
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
pi_192312769
Niet leuk overigens.. M'n oom kan me geen reet schelen, maar m'n eigen vader waarmee ik gisteren nog een hele tijd heb staan kleppen. :/
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
  Moderator vrijdag 27 maart 2020 @ 23:24:12 #14
236264 crew  capricia
pi_192312795
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2020 22:50 schreef dedodo het volgende:
Politie is gebeld.
Lijkenpikkers.....
Wat hebben ze gepakt dan?
Definitely not CIA
  vrijdag 27 maart 2020 @ 23:46:57 #15
409812 Visualthinker
Online since 1993
pi_192313136
Ik ga er vanuit dat opa eerder overleden is, wat gebeurde er toen met zijn testament? Is na zijn overlijden niet alles naar de langst levende gegaan (oma) Haar overlijden maakt dan haar kinderen erfgenamen, mits zij ook een testament had..
pi_192313201
Gecondoleerd met je oma!

Ow en dit soort kwesties halen altijd het "beste" in mensen naar boven.
Bij mij in de familie 3 zussen van mn moeder dikke herrie vanwege een paar duizend euro die te halen viel per persoon toen oma omkieperde.

Zo'n erge ruzie dat 2 zussen niet op de begrafenis van die 3de zus van mn moeder geweest zijn. :{
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_192314058
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 maart 2020 23:24 schreef capricia het volgende:

[..]

Wat hebben ze gepakt dan?
Onbekend :( M'n vader stond te neuriën...
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2020 23:46 schreef Visualthinker het volgende:
Ik ga er vanuit dat opa eerder overleden is, wat gebeurde er toen met zijn testament? Is na zijn overlijden niet alles naar de langst levende gegaan (oma) Haar overlijden maakt dan haar kinderen erfgenamen, mits zij ook een testament had..
Het is het testament en mijn oma had gebruiksrecht tot overlijden, geen idee hoe dat heet.
quote:
7s.gif Op vrijdag 27 maart 2020 23:52 schreef vosss het volgende:
Gecondoleerd met je oma!

Ow en dit soort kwesties halen altijd het "beste" in mensen naar boven.
Bij mij in de familie 3 zussen van mn moeder dikke herrie vanwege een paar duizend euro die te halen viel per persoon toen oma omkieperde.

Zo'n erge ruzie dat 2 zussen niet op de begrafenis van die 3de zus van mn moeder geweest zijn. :{
Dankje.
Ja van m'n vader had ik het echt niet verwacht. Dikke domper. Overal in kijken voor wat van waarde, of kluissleutel oid.
Politie kon helaas niets doen, we hebben een slot van mijn huis geplaatst.

Zondag komen de meeste kleinkinderen bij elkaar en dan overleggen en dergelijke. Uitvaart moet ook geregeld worden tenslotte.
Leuk voor m'n broer, die woont tijdelijk bij m'n vader.
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
pi_192324564
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2020 23:46 schreef Visualthinker het volgende:
Ik ga er vanuit dat opa eerder overleden is, wat gebeurde er toen met zijn testament? Is na zijn overlijden niet alles naar de langst levende gegaan (oma) Haar overlijden maakt dan haar kinderen erfgenamen, mits zij ook een testament had..
Mooi voorbeeld waarom het belangrijk is het verschil tussen mits en tenzij te kennen.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_192326915
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 01:57 schreef dedodo het volgende:

[..]

Onbekend :( M'n vader stond te neuriën...
[..]

Het is het testament en mijn oma had gebruiksrecht tot overlijden, geen idee hoe dat heet.
[..]

Dankje.
Ja van m'n vader had ik het echt niet verwacht. Dikke domper. Overal in kijken voor wat van waarde, of kluissleutel oid.
Politie kon helaas niets doen, we hebben een slot van mijn huis geplaatst.

Zondag komen de meeste kleinkinderen bij elkaar en dan overleggen en dergelijke. Uitvaart moet ook geregeld worden tenslotte.
Leuk voor m'n broer, die woont tijdelijk bij m'n vader.
Heet vruchtgebruik.

Tijdens de verdeling van een erfenis komt er vaak veel rottigheid in de mensen boven. Wat voor de een een kutvaasje is, is voor de ander een belangrijk relikwie; de emotie hè!

Ik raad je aan om het hele gesprek met de andere kleinkinderen op te nemen en daarin open te zijn.
Geef als executeur ook alle beslissingen aan, zelfs de kleinste, aan elke belanghebbende, die je neemt (hoeft niet ter discussie te staan, maar dan is er wel duidelijkheid voor iedereen).

Dit soort geintjes kan nog jarenlang blijven dooretteren in een familie.

Als je alles opneemt en opschrijft kan je later altijd zeggen: 'ja doei, had je je mond toen maar moeten opentrekken; lees en/of hoor het maar na in de documenten en audio/videofiles die je hebt ontvangen van de executeurs'.

Rust zacht voor je oma en ik benijd je taak niet. succes!
pi_192327447
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 21:12 schreef gepromoveerT het volgende:

[..]

Heet vruchtgebruik.

Tijdens de verdeling van een erfenis komt er vaak veel rottigheid in de mensen boven. Wat voor de een een kutvaasje is, is voor de ander een belangrijk relikwie; de emotie hè!

Ik raad je aan om het hele gesprek met de andere kleinkinderen op te nemen en daarin open te zijn.
Geef als executeur ook alle beslissingen aan, zelfs de kleinste, aan elke belanghebbende, die je neemt (hoeft niet ter discussie te staan, maar dan is er wel duidelijkheid voor iedereen).

Dit soort geintjes kan nog jarenlang blijven dooretteren in een familie.

Als je alles opneemt en opschrijft kan je later altijd zeggen: 'ja doei, had je je mond toen maar moeten opentrekken; lees en/of hoor het maar na in de documenten en audio/videofiles die je hebt ontvangen van de executeurs'.

Rust zacht voor je oma en ik benijd je taak niet. succes!
Wij kleinkinderen zijn niet het probleem, wij vieren in ieder geval, 2 half broertjes tonen sowieso 0 interesse, die kan alleen geld wat schelen.
M'n vader en oom ook.

Mijn zus wil dat we alle vier executeur zijn ipv ik en m'n broer. Kan mij opzich niets schelen, maar ik vind het overbodig.

Er staat overigens wel een aparte passage in het testament:

quote:
3. Uitsluitingsclausule
Gedoe van echtgenoten, geregistreerde partners etc.
4. Uitsluiting (ouderlijk) vruchtgenot
Ik bepaal dat ten aanzien van verkrijgingen uit mijn nalatenschap geen (ouderlijk) vruchtgenot als bedoeld in artikel 1:253| Burgerlijk Wetboek zal worden verkregen.
5. Niet-opeisbaarheid legitieme portie
Als een afstammeling een beroep doet op zijn legitieme portie sluit ik hem en zijn afstammelingen uit als erfgenamen in mijn nalatenschap.
Als een legitimaris aanspraak maakt op zijn legitieme zal, in afwijking van artikel 4:87 Burgerlijk Wetboek,etc etc.
Die eerste zin van 5 klinkt alsof wij geen erfenis krijgen als mijn vader zijn deel opeist?
Het zou mij niet eens verbazen als dat zo zou zijn als manier om te zorgen dat m'n opa's kinderen niet hun legitieme portie zouden gaan opvragen, anderzijds zou het mij niets verbazen als ze dat alsnog doen :')
Als dat echt zo is wel apart, maar zo'n testament is sowieso vaag geschreven en feitelijk onnodig complex. Mede door dat soort (on)zin als legitieme portie.

Gelukkig tijd genoeg om alles uit te zoeken. Denk wel dat er een advocaat bij gaat komen. M'n oom kwam er volgens mij vanmorgen achter dat hij het huis niet meer in kan :')
Heeft later een hele tijd met m'n broer aan de telefoon gehangen. Probleem is een beetje dat m'n broer een beetje een eitje is.

Familiegezeur hebben we gelukkig weinig last van, het zijn wij kleinkinderen (En dan eigenlijk enkel ons vieren) en m'n vader. Met de rest geen contact. Dat maakt het ook zo rot dat m'n vader ook lijkepikker was.

Gewoon verd** nog geen dag later hangt m'n oom aan de telefoon bij m'n broer en begint over taxatie. Hij kan lekker wachten, las dat het legitiem deel normaal pas na half jaar vrijkomt.
Misschien maar goed ook dat m'n broer ook executeur is, ik kan zo pissig worden om het gedrag van vader en oom. Ben allicht ook te zwart wit, maar heb vast m'n opa's genen, die was ook zo. Niet voor niets zijn de kinderen onterft, ik denk dat hij dit wel verwacht had, maar zich toch nog even omdraait.
Maakt het ook zo typisch, mij kan dat geld geen ruk schelen, al zou ik best de garage willen voor m'n brommers, maar zijn er gewoon dingen in huis die ik leuk vind en verder hebben we verschillende interesses en zijn we weinig jaloers aangelegd.
M'n zusje wil graag een schilderij dat 2k waard schijnt te zijn, van mij mag ze, ik ben blij met m'n Norge onderzetters :)

Maar hé, het houdt me van de straat.

//edit:
Ze ligt iig al in uitvaartcentrum en als het goed is donderdag de nog soberdere dan normaal begrafenis.
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
pi_192327512
Tja misschien waren de ouders niet zo leuk. Iets van waarde kan dan een pleister zijn.

Hoe zit het met het kindsdeel?
pi_192327744
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 21:43 schreef potjecreme het volgende:
Tja misschien waren de ouders niet zo leuk. Iets van waarde kan dan een pleister zijn.
Het waren niet per se makkelijke mensen, maar het zijn je ouders genoeg jaren gehad om aan de relatie te werken want het lag écht niet enkel aan m'n grootouders. Vader en oom (z'n postorderbruid moet blijkbaar alles van nijntje hebben) zitten in geldnood, ben dus benieuwd hoe dat gaat, het is echt niet alsof ze over 2 weken ineens een poep geld krijgen, gaat wel langer duren.
Mijn tante ben ik wel benieuwd naar, daar hebben ze al bijna 30 jaar geen contact mee gehad, dus ben benieuwd of zij haar deel gaat opeisen. We moeten iig een advertentie in een dagblad plaatsen dacht ik.
quote:
Hoe zit het met het kindsdeel?
Het woord kindsdeel wordt niet in de wet genoemd oid, enkel legitieme portie.

Ik heb een heel aparte familie, maar ik ben uiteraard totaal normaal O~)

Wat zouden jullie trouwens zeggen, m'n zus wil dat we alle vier executeur zijn ipv broer en ik, zul je wel moeten regelen via notaris, maar ik vind dat totaal overbodig, we gaan normaal met elkaar om en lijkt meer een teken van wantrouwen.
Sowieso weet ik ook niet of dat handig is, vier verantwoordelijken. Zeker omdat de vierde helemaal in Groningen woont.
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
pi_192327869
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 21:55 schreef dedodo het volgende:

[..]

Het waren niet per se makkelijke mensen, maar het zijn je ouders genoeg jaren gehad om aan de relatie te werken want het lag écht niet enkel aan m'n grootouders. Vader en oom (z'n postorderbruid moet blijkbaar alles van nijntje hebben) zitten in geldnood, ben dus benieuwd hoe dat gaat, het is echt niet alsof ze over 2 weken ineens een poep geld krijgen, gaat wel langer duren.
Mijn tante ben ik wel benieuwd naar, daar hebben ze al bijna 30 jaar geen contact mee gehad, dus ben benieuwd of zij haar deel gaat opeisen. We moeten iig een advertentie in een dagblad plaatsen dacht ik.
[..]

Het woord kindsdeel wordt niet in de wet genoemd oid, enkel legitieme portie.

Ik heb een heel aparte familie, maar ik ben uiteraard totaal normaal O~)

Wat zouden jullie trouwens zeggen, m'n zus wil dat we alle vier executeur zijn ipv broer en ik, zul je wel moeten regelen via notaris, maar ik vind dat totaal overbodig, we gaan normaal met elkaar om en lijkt meer een teken van wantrouwen.
Sowieso weet ik ook niet of dat handig is, vier verantwoordelijken. Zeker omdat de vierde helemaal in Groningen woont.
Je oma heeft niet voor niets 2 personen aangewezen, waarom zou je daarvan afwijken?
dag
pi_192328423
Gecondoleerd en sterkte met de afhandeling.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_192328589
Succes. Mijn man is overleden en mijn twee kinderen werden dus erfgenaam van zijn ouders. Naast de 3 broers en zus van wijlen mijn man toen eerst opa en daarna oma overleed. Zus van wijlen man was executeur en er was een (bescheiden) vermogen plus een huis wat verkocht moest worden. Uiteindelijk hebben mijn kinderen vorig jaar hun erfdeel gekregen. Oma overleed in 2008 dus je kunt wel nagaan hoelang het geduurd heeft.
Mijn kinderen waren toen nog minderjarig dus ik nam de honneurs waar. Ik ben niet in conclaaf gegaan met de familie maar liet de notaris alles afhandelen. Kinderen hadden dat geld op dat moment ook niet nodig.
Schoonzus heeft alles jarenlang gerekt door het huis te duur te koop te zetten en nog wat zaken waardoor er veel geld verloren is gegaan wat niet nodig was geweest en er wat geld verduisterd werd en de rest van de broers en ik geen inzage kregen in de papieren behalve het testament. Ik had er ook geen ruzie voor over en dacht alleen maar, wat ze krijgen is mooi meegenomen.

Stuur in ieder geval ieder jaar een brief naar de notaris hoe het ervoor staat. Dat is om de zaak te stuiten zodat het niet verjaart.
pi_192331326
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 22:02 schreef Peter het volgende:

[..]

Je oma heeft niet voor niets 2 personen aangewezen, waarom zou je daarvan afwijken?
Mijn opa. En ja dat is mijn idee eigenlijk ook, misschien voelt ze zich gepasseerd, aangezien zij ouder is dan ik.
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 22:26 schreef blomke het volgende:
Gecondoleerd en sterkte met de afhandeling.
Bedankt! Gedoe, maar toch ook wel interessant om eens mee te maken.
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 22:32 schreef praadje het volgende:
Succes. Mijn man is overleden en mijn twee kinderen werden dus erfgenaam van zijn ouders. Naast de 3 broers en zus van wijlen mijn man toen eerst opa en daarna oma overleed. Zus van wijlen man was executeur en er was een (bescheiden) vermogen plus een huis wat verkocht moest worden. Uiteindelijk hebben mijn kinderen vorig jaar hun erfdeel gekregen. Oma overleed in 2008 dus je kunt wel nagaan hoelang het geduurd heeft.
Mijn kinderen waren toen nog minderjarig dus ik nam de honneurs waar. Ik ben niet in conclaaf gegaan met de familie maar liet de notaris alles afhandelen. Kinderen hadden dat geld op dat moment ook niet nodig.
Schoonzus heeft alles jarenlang gerekt door het huis te duur te koop te zetten en nog wat zaken waardoor er veel geld verloren is gegaan wat niet nodig was geweest en er wat geld verduisterd werd en de rest van de broers en ik geen inzage kregen in de papieren behalve het testament. Ik had er ook geen ruzie voor over en dacht alleen maar, wat ze krijgen is mooi meegenomen.

Stuur in ieder geval ieder jaar een brief naar de notaris hoe het ervoor staat. Dat is om de zaak te stuiten zodat het niet verjaart.
Ik heb geen idee hoeveel het is en ben eigenlijk soort van 'bang' dat het best veel is, ze gaven namelijk nooit echt wat uit. In het testament staat specifiek dat geen van de kinderen de erfenis van een kleinkind mag beheren als er een minderjarig zou zijn. Voelde de bui zeker al hangen.

Morgenochtend nog even wat opzoeken in testament, mijn broer zei destraks dat wij wel executeurs mochten aanstellen, allicht overheen gelezen.
Maandag langs notaris en gemeente oid want ik las dat je een of ander formulier moest hebben met dat je executeurschap aanvaard en dan ook bij de gemeente een stempel ofzo. Wel even lastig dat soort dingen nu met coronagedoe.

Wat ik wel aan notaris of desnoods advocaat wil vragen is waar precies bepaald is oid dat de generatie hoger nu niets te zeggen heeft afaik. Want ik heb geen zin om het komende half jaar lastiggevallen te worden.
Mag je je legitieme deel eigenlijk afkopen? Dat je nu zegt ik neem genoegen met 20k, ook al zou je uiteindelijk recht hebben gehad op 40k? Zou een makkelijke oplossing zijn.
Vervelend is dat m'n oom letterlijk een straat verder woont, hoef die rot kop niet te zien.

Toch een verzetje na heel lang niets nuttigs gedaan te hebben. En wel interessant.
Morgen met ons vieren, de originele kleinkinderen samen bespreken hoe en wat. Heb foto van rouwkaart van opa, zoals die doen we ook voor oma. Dominee bellen of die zin en tijd heeft om naar de begrafenis te komen. En ik ga wat sloten vervangen, al kan er nu ook niemand in, oom zal wel raar gekeken hebben haha.

Nu nog even een paar uren slaap pakken en dan ruimte maken voor m'n zusje die komt logeren :')

Maar duidelijk wettelijke grond dat pa en oom op hun beurt moeten wachten zou wel fijn zijn, scheelt een hoop stress.
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
  Moderator / Redactie FP + Sport zondag 29 maart 2020 @ 01:51:25 #27
408813 crew  trein2000
pi_192331467
Maak gewoon eens een afspraak met de plaatselijke notaris. Die weet precies hoe dit allemaal werkt.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_192332331
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2020 01:51 schreef trein2000 het volgende:
Maak gewoon eens een afspraak met de plaatselijke notaris. Die weet precies hoe dit allemaal werkt.
Dat moet sowieso vanwege de verklaringen van executele. Ik meen dat we nog iets nodig hebben om overlijden te bewijzen oid.
Maar heb het liefst natuurlijk een lijst klaarliggen met wat ik allemaal wil weten sowieso al. En als mensen hier wat weten of ervaring mee hebben is dat natuurlijk wel handig om te weten.

Zoals bv alles wat we afspreken bijhouden is wel handig.
Maar belangrijk mbt notaris vind ik:
Van in welke wet oid staat dat wij erfgenamen of executeurs de erfenis afwikkelen en dat de legitiemen moeten wachten of wat er allemaal mogelijk is.
-In de erfenis staat btw dat wij executeurs kunnen benoemen, dus in principe kan dat.
-De dingen die onduidelijk overkomen in het testament.
-Hoe dat precies zit met familie waar geen contact mee is, zoals die tante. Ik heb altijd geleerd een advertentie in een landelijk dagblad, maar gisteren las ik over dat het enkel om erfgenamen gaat en hoewel zij recht heeft op dat legitiem portie maakt dat haar geen erfgenaam las ik. Dat soort dingen correct doen is natuurlijk wel belangrijk en dat komt meteen op het volgende punt:
-En uiteraard wat we de notaris allemaal willen laten doen, je wilt geen grote fouten maken die later gezeur opleveren.

Overigens vind ik dat legitiem portie wel heel groot, verbaasde mij wel. Haalt grotendeels gewoon het effect van onterven weg.

Kreeg wel een waarschuwing van m'n moeder, zelfs m'n andere oma kreeg de kriebels om weg te gaan omdat hij langdradig was oid, die notaris :P
Daarom ook lijstje, dat houdt alles korter.

Zusje is iig onderweg nu, dus even opruimen. Daarna met z'n vieren even alles regelen van uitvaart en het huis wat schoonmaken qua etensspul enzo. Zit een deur op slot, m'n broer wil die open beuken, dat vind ik nogal overdreven. Overgens heeft m'n broer niet gezegd of ze nog bezittingen bij haar had, ze was 's avonds in nachtkleding de ambu in gegaan, maar degene bij haar had natuurlijk wel haar was bij haar kunnen leggen, (met bv de sleutels van alles ;) ).
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
  zondag 29 maart 2020 @ 08:48:33 #29
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_192332404
Wat een gedoe allemaal :{
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  zondag 29 maart 2020 @ 09:11:53 #30
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_192332526
Pas ook op dat je oom er niet vandoor gaat met de gastendoekjes.
pi_192332543
Als ik het goed begrijp heeft jullie opa de kleinkinderen als erfgenamen aangewezen en bleef het vruchtgebruik zolang bij je oma?

Je zult het vermogen moeten opsplitsen in het deel dat nu sowieso van jullie is (tenzij de kinderen toen hun kindsdeel hebben opgeëist). Dat zal waarschijnlijk de helft van het huis en de helft van alle andere bezittingen op het moment van zijn overlijden zijn geweest. Dat zou dan sowieso voor de kleinkinderen zijn.
Van de helft die overblijft zouden de kinderen wel nog hun kindsdeel kunnen opeisen.
Tenzij opa nog niet lang geleden overleden is en ze hun deel in zijn erfenis nog kunnen opeisen.

Het kan ook dat jullie na overlijden van opa een vordering op oma hebben gekregen die eventueel door oprenting nu dusdanig hoog is geworden dat je oma helemaal geen eigen erfenis meer heeft. Kijk dus even heel goed hoe het testament van je opa in elkaar zat.
pi_192341793
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 21:55 schreef dedodo het volgende:

[..]

Het waren niet per se makkelijke mensen, maar het zijn je ouders genoeg jaren gehad om aan de relatie te werken want het lag écht niet enkel aan m'n grootouders. Vader en oom (z'n postorderbruid moet blijkbaar alles van nijntje hebben) zitten in geldnood, ben dus benieuwd hoe dat gaat, het is echt niet alsof ze over 2 weken ineens een poep geld krijgen, gaat wel langer duren.
Mijn tante ben ik wel benieuwd naar, daar hebben ze al bijna 30 jaar geen contact mee gehad, dus ben benieuwd of zij haar deel gaat opeisen. We moeten iig een advertentie in een dagblad plaatsen dacht ik.
[..]

Het woord kindsdeel wordt niet in de wet genoemd oid, enkel legitieme portie.

Ik heb een heel aparte familie, maar ik ben uiteraard totaal normaal O~)

Wat zouden jullie trouwens zeggen, m'n zus wil dat we alle vier executeur zijn ipv broer en ik, zul je wel moeten regelen via notaris, maar ik vind dat totaal overbodig, we gaan normaal met elkaar om en lijkt meer een teken van wantrouwen.
Sowieso weet ik ook niet of dat handig is, vier verantwoordelijken. Zeker omdat de vierde helemaal in Groningen woont.
Twee mensen bij elkaar en je hebt een gesprek; drie mensen bij elkaar en je hebt een discussie.

"Het lijkt meer een teken van wantrouwen" zeg je.
Dat is dus al een veeg teken van gedonder.

Dus:
Zo snel mogelijk een notaris inschakelen.
2 Executeurs vind ik al veel; 1 executeur en de andere drie over alles inzage geven.
Het is sowieso wel handig om een tweede mee te nemen naar gesprekken bij de notaris als toehoorder.

Als iemand in financiële problemen zit, kan diegene een beroep op (bijzondere) bijstand inroepen en dat wordt vervolgens, bij uitkering van de erfenis, verrekend met zijn deel van de legitieme portie.

Uiteraard is iedereen hartstikke gek, behalve jij :)
pi_192356201
Ik had een heel bericht geschreven, maar die kan ik niet meer vinden. We hebben nu zo'n groepschat en gewoon besloten op m'n eigen manier alles te zeggen, bevalt het ze niet dan kunnen ze de tering krijgen. Lijkt te werken, meteen werd notaris gebeld. En nu hameren op dat ze alles opschrijven en dat ik het ook kan lezen. Dat dummygedrag van m'n broer ben ik zat en zal hem er sowieso nog op aanspreken dat hij niet alles naar zich toe moet trekken, hij werkt nog gewoon en zus en ik hebben meer dan tijd genoeg. Dan kom ik maar bot over of wat dan ook, je moet het gewoon zakelijk behandelen met afhandelen, zeker vanwege dat gedoe met vader en oom.
Ik kan flink pissig worden en om de meeste familierelaties geef ik weinig tot niets, Ik ben de autist, maar het minst contactgestoord lijkt wel.
Sowieso hebben we altijd de lucifers nog :)

Het is gewoon briljant, ik hamer op notaris ivm legitimiteit van alles, hoor ik dat m'n vader of oom het zo over dat onderwerp gehad heeft, volgens mij ivm het afsluiten van het huis, Zie je een bericht dat de apotheek en accountant genotificeerd zijn. Lekkere prioriteiten met name van de apotheek.
Sowieso, hoe kun je dat doen, we hbben 1 niet dat executele papiertje en 2 we hebben door dat corona gedoe nog niet eens een overlijdensacte, wat ik belachelijk vind, stuur desnoods een scan.
Vanavond hebben we 'afscheid nemen', geen idee wat ik me daarbij voor moet stellen overigens. Ik ben enkel gewend om naar uitvaartscentrum te gaan en daarna door naar de begraafplaats.

Het is allemaal best een gedoe en ik vind de wetgeving op sommige vlakken slecht. In de zin van, mijn broer is zo'n persoon en ik ben er 1, alletwee mogen we dan alles, maar dat hoeft niet in overleg, ben je het niet eens dan kun je naar de rechter. En omdat het familie betreft met dat onterven had m'n opa eigenlijk beter een derde persoon als executele kunnen aanstellen ipv zo'n rare situatie met je vader en oom.

Mijn kortetermijnplannen zijn in ieder geval zorgen dat ze alles opschrijven zodat iedereen en met name ik het kan lezen, omdat ik het niet onthoud.
Alles met de notaris bespreken, die moet ook verklaring van erfrecht opstellen las ik.
Als het teveel spanningen geeft in de familie (dummy vader sprak bv niet meer met m'n zus, dummy oom ook iet. Nu dummy vader wel bericht naar broer en zus gestuurd en wat dan ook, niet naar mij of zusje, heb nog niet eens een gecondoleerd oid gehad) dan ga ik voorstellen om een derde persoon aan te stellen die niets met de familie te maken heeft, desnoods iemand als 'mediator'.
Laatste wordt mij terugtrekken uit alle actieve dingen. Executeurstatus zal ik niet opgeven omdat dat afaik ook rechten geeft als ik het niet eens ben met de andere(?). Ik ga er overigens niet van uit dat het zo ver zou komen, omdat wij vieren niet echt dingen hebben waarbij we tegen elkaar over staan. Ik ben alleen veel zakelijker wat de meesten dan als bot beschouwen, tja ik lijk nou eenmaal meer op m'n opa dan m'n vader. En mijn opa heeft mij benoemd, dus ik wens het graag uit te voeren zoals ik verwacht dat hij het zou willen zien.
En dat verzoenende gedrag met m'n vader en oom hoef ik niet, ik hoef ze voorlopig niet te zien en dat is precies zoals mijn opa zou reageren. Die kon ook flink er wat van zeggen dat z'n kinderen nooit langskwamen. En veinsde ook niet. Wat ik vanavond eigenlijk ook niet wil doen, alleen vinden m'n broer,zus en zusje dat niets. Grootouders waren echt niet makkelijk en lang niet altijd lief, maar gewoon NOOIT langskomen, maar wel als je moeder nog ligt af te koelen op zoek gaan naar de kluissleutel bv. En dan zie ik die rot kop van m'n oom voor me :r :r
Ik ben ook echt benieuwd wat die vreemde clausule betekent, als het zou beteken zoals je zou lezen dan zou het een flinke gewetensvraag voor m'n vader worden: Hij z'n legitiem portie en de helft van het vermogen weg, of hij niets en wij de helft van het vermogen. Dat vind ik alleen dan lullig in vergelijking met oom en tante, die hebben geen kinderen en zouden ook geen erfgenaam zijn dus die kunnen dat zonder wat dan ook accepteren. Maar goed, m'n opa kon ook gemeen zijn.
Overigens wel 'grappig', m'n vader bezocht z'n ouders dus nooit en nu ga ik,voorlopig iig, hetzelfde pad op wbt m'n vader. :')
Ik zit ook best te twijfelen over wat ik met m'n erfenis zou doen: Een garage voor m'n oldtimerbrommers stallen en knutselen zou heel handig zijn, maar anderzijds wil ik eigenlijk emigreren, naar 1 een mooi land (Noorwegen) en 2 weg van familie, heb in principe geen ruzie, maar het is net als met een relatie: Als je er energie in steekt moet er ook wat terugkomen, kijk ik in m'n sms historie dan zijn het bijna allemaal monologen. Maakte m'n zusje gisteren nog een opmerking (Overigens gisteren flinke ruzie met m'n zusje gehad, heel naar, vond zij ook, maar ook wel grappig omdat na even afkoelen met een ander onderwerp alles weer 100% goed was, we konden gewoon niet naar elkaar overbrengen wat we bedoelden. M'n zus zou ik pas maanden later weer wat van horen :P), maar goed die opmerking dus: Dat ik soms ook nergens op reageer of wat dan ook, nergens is niet waar. Als ik me heel slecht voel reageer ik op bíjna niets, maar zowel moeder als zusje weten dat ze dan moeten e-mailen, dan krijg je wel reactie. Heb namelijk al eens bijna mensen/politie aan de deur om te kijken of ik nog leefde.

Nu zit ik ook met een probleem, ben al dagen hyper en medicatie is laatst verlaagd waardoor het onder het werkzame niveau kan zitten, kan wel betekenen dat ik straks weer weken uit de running ben en moeilijk m'n "strenge" mening in al dat gedoe kan inbrengen. Weet niet of m'n opa bij leven het er met m'n broer over gehad heeft, maar indien wel dan had hij dat ook wel met mij mogen doen, weet je tenminste de precieze intenties. Ik bijvoorbeeld ben niet zo'n voorstander dat m'n halfbroertjes alletwee 1/6e van de erfenis krijgen, die zijn er al minstens 12 jaar niet geweest, wat m'n opa daarvan zou denken geen idee, zó goed kende ik hem ook niet. Met kleinkinderen mag je gewoon een deel geven, mijn andere oma sluit ook de niet-genetisch verwanten uit. Wat bij 1 stiefzusje wel lullig is opzich, dat is gewoon een echt zusje, ook al heeft ze andere genen. Ook een interessant gegeven: Ik als iemand met afwijkende emotionele bla zie haar gewoon als echt zusje terwijl m'n zusje dat dus niet heeft.

Ik mag toch van te voren zelf mijn uitvaart en begrafenis regelen? Word ik ooit rijk.. Ik wil wel een mausoleum, en ga dan gewoon m'n hele vermogen in dat mausoleum stoppen :) Al hoop ik dan toch dat als ik ooit nog kinderen krijg het 1 geen lijkenpikkers zijn en 2 geven om bv spullen die ik in mijn leven verzameld heb, niet om de waarde ervan. En bij geld niet denken aan de geldelijke waarde ervan, maar het zien als iets om iets mee te doen wat je bv al heel lang wil (noem bv iets stereotypisch reizen). Neem mijn oom van moederskant, die heeft een camper gekocht en gaat daar heel vaak een weekend mee weg bijvoorbeeld, en willen nog een trip Noorwegen doen dacht ik.

Opzich wel fijn om gewoon even lekker 'anoniem' wegtikken, nu alleen stoppen voor we een database overflow krijgen.
En wat kalmerends nemen, dit is niet goed :')

quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2020 19:29 schreef gepromoveerT het volgende:

Uiteraard is iedereen hartstikke gek, behalve jij :)
Dit dus. :7
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
pi_192356209
Tering wat een lang verhaal :') :X
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
pi_192381841
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2020 16:31 schreef dedodo het volgende:
Tering wat een lang verhaal :') :X
:)
Geeft niet; als je dingen opschrijft, dan zet je je gedachten op een rijtje, maar het is inderdaad wel lang ;)
pi_192382305
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2020 16:30 schreef dedodo het volgende:

Nogmaals hoeveel pijn ze hebben gehad in hun jeugd weet jij niet. Het leven is niet zo zwart wit. Het (beetje) geld kan een pleister zijn. Als het 1 kind was kon je nog zeggen dat het wellicht aan het kind lag. Alle kinderen geen tot zeer weinig contact dan zegt dat best veel...

Oordeel niet zo over je vader en oom.

Pak je deel en laat de rest los. Je trekt het je allemaal wel heel erg aan en meet iedereen langs jouw morele lat. :r
pi_192383881
Je kan bellen naar het juridisch loket.
Of op de website kijken. https://www.juridischloke(...)s/erfenis-testament/

quote:
Wie regelt de erfenis met of zonder testament?
In een testament kan een executeur worden benoemd om de erfenis te regelen. Is er geen testament? Dan kunnen de erfgenamen de erfenis samen afhandelen of iemand aanwijzen die dat voor hen doet.
pi_192390483
quote:
7s.gif Op vrijdag 27 maart 2020 23:52 schreef vosss het volgende:
Gecondoleerd met je oma!

Ow en dit soort kwesties halen altijd het "beste" in mensen naar boven.
Bij mij in de familie 3 zussen van mn moeder dikke herrie vanwege een paar duizend euro die te halen viel per persoon toen oma omkieperde.

Zo'n erge ruzie dat 2 zussen niet op de begrafenis van die 3de zus van mn moeder geweest zijn. :{
Mensen verraden hun familie voor een stukje papier..
pi_192390494
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 23:30 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Nogmaals hoeveel pijn ze hebben gehad in hun jeugd weet jij niet. Het leven is niet zo zwart wit. Het (beetje) geld kan een pleister zijn. Als het 1 kind was kon je nog zeggen dat het wellicht aan het kind lag. Alle kinderen geen tot zeer weinig contact dan zegt dat best veel...

Oordeel niet zo over je vader en oom.

Pak je deel en laat de rest los. Je trekt het je allemaal wel heel erg aan en meet iedereen langs jouw morele lat. :r
Oh ik weet genoeg van vroeger hoor, m'n tante heeft niet voor niets al 30 jaar geen contact ;)
Sorry, maar mijn lat is niet verkeerd als ik wat tegen lijkenpikkers heb. Of zij nou wel of geen erfgenaam zouden zijn, je gaat niet dezelfde dag nog achter de kluis aan zónder de andere/sowieso erfgenamen.
Verder ben ik lang niet de enige die er zo over denkt, dus het is helemaal niet "mijn kots morele lat".
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 23:02 schreef gepromoveerT het volgende:

[..]

:)
Geeft niet; als je dingen opschrijft, dan zet je je gedachten op een rijtje, maar het is inderdaad wel lang ;)
Medicatie gaat omhoog, dus de hyperheid als het goed is omlaag :P
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 04:05 schreef Twintig het volgende:
Je kan bellen naar het juridisch loket.
Of op de website kijken. https://www.juridischloke(...)s/erfenis-testament/
[..]

Morgen is de begrafenis en dan krijgen we als het goed is ook de overlijdensakte en kunnen we naar de notaris. Zijn wij executeur en is er wat dat legitiem gezeur geen gezeur meer.
Hebben we gewoon alle tijd alles rustig uit te zoeken en regelen. Alsof ik iemand vertrouw in dat huis die nog als oma warm is de kluissleutel zoekt. En potje :r creme, ook dat is écht niet enkel mijn morele lat.
Van wat ik gehoord heb zit m'n opa's postzegelverzameling er in, verder geen idee. Maar ik had gelachen als hij gewoon leeg was. Overigens heeft m'n pa al eens een poep geld van m'n oma gekregen, weet even niet meer waarvoor.

Ik snap dat ze graag geld zien, dat zouden ze ook met een goede band hebben gehad. Maar de manier waarop is gewoon walgelijk. Ze hebben alletwee geen cent, hoe erg het bij m'n oom is weet ik niet, alleen dat z'n importbruid alles van nijntje wil.
Mijn vader mined al een hele tijd bitcoins en wat andere. Kost dus 1 veel aan miners en grafische kaarten, maar ook aan energie. En dat houdt hij niet apart bv. Met het verkopen van bv bitcoins is hij ook heel conservatief en ja nu is het relatief geen drol waard. Verder werkt hij door een of andere onbekende oorzaak bijna niet meer. (Volgens mij gewoon een klap door het de rest van z'n leven veel teveel werken) En is dus "ziek", Tussen aanhalingstekens niet omdat ik het niet geloof, maar het is lastig met de rest van de wereld. ZZP'er, maar zo slim geweest om al in 1987 een giga dure verzekering af te sluiten.
Eerst werd aan wat psychisch gedacht: Dan betaalt zo'n verzekering niet uit. Nu ja, ggz kon niets vinden. Of hij qua fysieke aandoeningen nog verder is onderzocht kan ik mij niet herinneren.
Hij heeft uiteindelijk wel wát geld gekregen van de verzekering, maar veel te weinig.
Hij had huisjes in België op een park. Die wilde hij verkopen, ging heel moeizaam. Uiteindelijk gelukt, maar wel relatief weinig. Maar goed je bent er vanaf, scheelt weer in hypotheek ook.
Mijn huis zit ook nog een hypotheek op lijkt mij. (Is zijn eigendom). Wat hij nu netto zou hebben weet ik niet, is natuurlijk veel afbetaald in al die jaren, maar ik hoor soms het woord bijna failliet vallen.

Een ding dat ik echt geërfd heb van hem is het slecht om kunnen gaan met geld. Ik doe wel mijn best om dat te verbeteren, ook met hulp van m'n moeder. Hij kocht eigenlijk nooit maar 1 ding van iets, maar minstens 2.

Waar ik al jaren moeite mee heb is het volgende: Hij heeft kasten vol met poedertjes, pillen, capsules en wat dan ook en dat zou goed voor hem zijn. Je kent die plastic wegwerpbekertjes? Hij slikt dan zeg maar een half bekertje vol aan pillen/capsules/etc door. De helft gebruikt hij dan weer niet op een gegeven moment omdat iets anders weer beter is. Soit.
Ik slik zelf een hele hoop medicatie hoor, maar ben altijd sceptisch over de werking en of ik het wel wil. Hij leest op een website dat het goed is en hop proberen maar.
Ik ben er dus een keer over begonnen, niet van hoe en wat,maar dat hij zoveel slikt en dat ik nog nooit vooruitgang heb gezien. Hij was altijd lacherig over het homeopatische gedoe van m'n oma, maar feitelijk doet hij hetzelfde, alleen dan zonder uitwerking.
Ik heb hem ook weleens pillen gegeven, en dat werkte wat, maar ja dat waren uppers.

Ik weet niet hoe duur Frankrijk is, maar het zou fijn zijn als hij met z'n legitiem portie+de zooi hier verkopen z'n "droom" kan waarmaken, hij wilde een klein huisje in Frankrijk en dan daar gaan wonen. Of hij dat durft geen idee en of dat een succes is ook niet, maar beter geprobeerd dan niet vind ik iig.
Het was echt een heel leuke man, maar nu schaam ik mij soms voor hem. Overigens potjecreme, ik ben ook iemand die fysiek zijn excuses aanbiedt als ik vind dat ik te boos/gemeen/wat dan ook was. Want ik weet dat ik dat kan zijn. Mijn opa ook, maar die bood geen excuses aan, mijn vader+oom samen tegen m'n tante. Ik heb overigens maar 1 herinnering aan haar. Moeder+wij kinderen gingen daar op bezoek. Op een gegeven moment naar speeltuin en heeft haar man mij op de glijbaan getild. Overigens is het ook wel een beetje een vreemd mens van wat ik gelezen heb op het internet (door haarzelf geschreven), maar dat zit in de familie :+ Behalve bij mij dan O-)

Wel vreemd overigens.. Toen m'n opa's overleden zat het uitvaartcentrum 1 straat verder (letterlijk). Dat gebouw is gesloten en zit nu in een stad een stuk verder en ook nog eens aan niet die kant van de stad. In die plaats is nu geen uitvaartcentrum. De rouwstoet gaat nu vanaf dat rouwcentrum in die stad helemaal naar dat dorp, ook nog eens aan de verre kant. Ook over een N weg. En mag ik officieel dus al niet meerijden op de brommer. Maar tromgeroffel.
Vijf-en-veertig minuten duurt die rouwstoet!!!! Is dat niet érg lang??
Ik ga er niet aan meedoen overigens, duurt te lang en heeft geen nut. Vorige keren was het gewoon een kwartier ofzo.

Zelfs al lees je de veel te lange tekst niet allemaal.. 45 minuten of vind je dat meevallen?
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
pi_192390858
Dus oma is nog niet koud of er is al gedonder...... 8)7
:% Dit soort mensen.
pi_192414320
Ik ben echt helemaal gesloopt, maar het was een mooie begrafenis. Ik heb gevoel! Zo'n stukje dat mn zus voorlas met onze herinneringen voelde ik wel.
Verder beetje geklept met de vriend van m'n oma. Dat was wel gezellig.

Hyper zijn op een begrafenis is niet handig btw. Niet iedereen zal mij wel gewaardeerd hebben.
Op 1 punt schaam ik mij een beetje.. het 'onze vader' opzeggen.. ik deed alles door elkaar ofzo, terwijl ik dat jaren vrijwel dagelijk opzegde.

Van vader en oom geen last gehad. Wel geinig, voor het eerst in m'n leven familie van m'n oma gezien, haar broer, qua uiterlijk zaten er wel wat dezelfde trekken in. Andere broer van haar durfde niet te komen ivm ov en corona.
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
pi_192535323
Nou, het schiet lekker op. We hebben een gescande versie van de akte. De akte zelf komt met de post. En dan volgende week als het goed is naar de notaris en is alles eindelijk officieel.
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
pi_192793524
Gisteren of eergisteren of eer-eergisteren, afhankelijk van welke dag je het nu noemt hebben we originele akte van overlijden ontvangen.
Ik had in ieder geval al gebeld naar notaris waar testament opa was opgemaakt over of er een testament van oma was, nou die was er en is schaduwtestament van die van opa.
Maar dat was dus allang bekend bij broer en zelfs zus had hem al gezien.

Ik vind het raar geregeld in NL dat je als executeur niet gewoon een kopie van de testamenten krijgt op de een of andere manier (of dat ze contact opnemen oid), want bij geen contact met in dit geval m'n broer dan sta ik nog steeds als executeur in het lijstje.

Nu ja, besloten welke notaris we gingen nemen, de precieze persoon die we in gedachten hadden had een nogal lange wachtlijst, dus een andere van dat kantoor nu. A.s. donderdag een afspraak.
Ik heb zelf nu maar de coördinerende rol op mij genomen, omdat het met broer niet opschoot.
Die heeft volgens mij binnen een paar jaar een burn-out waar je U tegen zegt. Kleine dingen die ik vraag of zeg kosten blijkbaar al moeite.
Heb m'n zus al meteen gevraagd X te doen als we bij notaris geweest zijn en dat vond ze goed. Dus hopelijk blijft zij wel wat actief met alles dat moet gebeuren.

Namelijk:
De testamenten zijn tweetraps legaattestamenten, en toen mijn opa overleed had dat testament al uitgevoerd moeten worden, of iig een deel. En dan weer de vraag, waarom heb ik dat testament nooit ontvangen?
Nu moet ik (waarschijnlijk) alle belangrijke papieren uit 2014 zien te verzamelen zodat er zo'n "rekening" opgemaakt kan worden, om te bepalen hoeveel oma, kinderen/kleinkinderen kregen, en dat dan bij oma testament hetzelfde.
Nu is voor mij dan weer de vraag, waar is de (originele)akte van overlijden van opa, die hebben de notarissen ook graag. En aangezien ik weer eens geen contact kreeg kon ik ook niet evt een nieuwe proberen te krijgen, omdat de ambtenaren intussen al naar huis waren en maandag zijn ze gesloten.

Nu ik de kar trek loopt alles iig veel vlotter en gesmeerder, ik lijk ook echt de enige die "het testament wil uitvoeren", ik ben ß, maar wordt toch naar mij gekeken voor vragen voor de notaris, terwijl ik al blij ben dat ik het verschil tussen bruto en netto weet. Met m'n moeder (die is van de andere tak) kan ik gelukkig goed overleggen, dus dat scheelt.

Toch blijf ik het vreemd vinden dat ik niet gewoon door de notaris op de hoogte word gesteld van overlijden en dat ik in testament sta als executeur.
Ik ben nu iig wat vaker in dat huis, ook om papieren uit te zoeken (en nog steeds sleutels te zoeken, vandaag heel veel gevonden, maar geen passende). Ik vind het wel prettig, die geur en omgeving. Ik zit nog steeds in een (hypo)manie en als ik daar ben ben ik vrij kalm. Probleem is wel als m'n stemming compleet de andere kant opslaat en ik niets meer kan dat iemand anders dan wel wát gaat doen.

Ik hoop iig dat we a.s. donderdag meteen alles met die verklaringen van executele/erfrecht kunnen rondkrijgen zodat het eindelijk officieel loopt.
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
pi_192822993
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 13:41 schreef dedodo het volgende:

[..]
lange lap tekst

jeetje, jouw familie komt zo uit een roman van Dimitri Verhulst gewandeld....
"Ow, my schnoz! My punim! My pupik! My genechtagazoink!"
pi_192840061
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 00:22 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

jeetje, jouw familie komt zo uit een roman van Dimitri Verhulst gewandeld....
Is dat een compliment? :)

Ben iig weer druk bezig geweest, tientallen sleutels, maar van de achterdeur ho maar :P, weet ook niet waar m'n opa's persoonlijke bezittingen na overlijden heen zijn gegaan.
Morgen komt als het goed is akte van overlijden van opa, dan kunnen alletwee de testamenten behandeld worden. Accountant is op zoek naar spullen uit 2014, hopelijk kan hij nog wat vinden. De notaris moet maar vertellen wat nodig is om dat legaat uit te voeren en misschien kunnen we dat anders nog opvragen.
Er zit nu een gat in de administratie lijkt wel.
Merk wel dat niet iedereen het geduld heeft om door een stapel papier te gaan :P (m'n zus) Wat ik thuis heb heb ik zo goed als klaar, dat is iirc 2018,2019 en 2020.
Ik vind het wel relaxed, ook al snap ik niet alles.
Kluissleutel is waarschijnlijk ook belangrijk, ik kan bijvoorbeeld het polisblad van de hypotheek die nog openstaat niet vinden.
Anders ook gewoon opvragen als alles officieel geregeld is, dat kan vast wel.
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
pi_192881749
Vandaag bij de notaris geweest, een hoop duidelijk geworden. Ik vond het wel wat apart dat hij niet van te voren het testament al gelezen had.
Het is nu als volgt: Opa's testament: De kinderen moeten bewijzen dat ze aanspraak hebben gedaan op hun legitiem deel, wat ze waarschijnlijk niet kunnen, er zijn namelijk ook geen vervolgstappen bekend en ben niets tegengekomen tijdens het uitzoeken van alle papieren, ze kunnen nu geen aanspraak meer maken omdat het meer dan vijf jaar geleden is.
Gevolg daarvan is dat de helft van het vermogen van m'n opa destijds naar ons kleinkinderen gaat. We moeten dus nog wel precies een specificatie hebben van het vermogen destijds.
Van m'n oma's testament kunnen ze uiteraard wel aanspraak maken op legitiem portie, dat is dan ter grootte van de helft van het vermogen bij overlijden opa+de groei in de jaren. En wij krijgen dan weer de andere helft.
Dat van tante moeten we natuurlijk wel 5 jaar ergens stallen. Tenminste, dat is het makkelijkste.

We kunnen nu iig alle vervolgstappen doen. Ze hebben ook geen recht op inboedel (maar krijgen vast wel het eea, m'n oom fotografeerde vroeger bv ook, die zal allicht daarvan wel wat willen).
Als we alle dingen zonder waarde hebben opgeruimd/weggegooid/wat dan ook, gaan we wel een taxatie laten uitvoeren, schijnt vaak op ¤0,- uit te komen, maar dat zien we wel. Mij lijkt wat camera's/lenzen nog wel wat waard kunnen zijn, maar dat zien we tzt wel. (En m'n opa heeft had vééél camera's).

Het is wel, ja weet het precieze woord niet, "jammer" dat het nu echt gaat gebeuren. Als ik daar binnenkom ruikt het nog naar opa en oma en omdat ze de inrichting eigenlijk nooit aangepast hebben is het gewoon zoals het hoort, alleen de twee mensen missen.
Het is wel jammer dat er geen contact was tussen O&O van moeders en vaderskant (ook al woonden ze schuin tegenover elkaar), ik kom allemaal dingen tegen die opa van moederskant heel leuk had gevonden om door te kijken (dingen van Rotterdam van vroeger, voor- en naoorlogs).
Het is jammer dat ze vroeger nooit dingen lieten zien, nu leer je ze eigenlijk pas kennen na hun dood. Zo gave en interessante dingen die m'n opa had. Het NS fluitje heb ik al geclaimed :+ Over de nieuwe Nokia 3310 zijn de anderen het nog niet eens :P
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
  donderdag 30 april 2020 @ 23:35:52 #47
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_192883583
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2020 21:41 schreef dedodo het volgende:

Als we alle dingen zonder waarde hebben opgeruimd/weggegooid/wat dan ook,
ook dit documenteren en foto's maken.
dit is de bron van heel wat rechtzaken..
Tot nooit .......
pi_192979826
Vandaag het een en ander aan papier van de notaris gekregen, aanvaarding executele en aanvaarding testament. Alleen.. Enkel van m'n oma's testament, dus morgen maar vragen hoe dat zit met opa's testament, aangezien dat ook moet gebeuren. En bij het inleveren van die formulieren meteen een afspraak maken om m'n zus executele te maken, dat moet per notariele akte volgens het testament.

Ik ga wel binnenkort hameren dat de anderen ook wat gaan doen. M'n zus laat iig wat van zich horen en wil ook wat doen, maar qua huis uitmesten doen ze beide veel te weinig. En ik heb even een textiel'allergie' gekregen, zó véél textiel zakken en zakken vol, liggen nog twee stapels van een meter hoog en de kasten zijn nóg niet leeg.

Hopelijk neemt m'n broer het wat serieuzer als hij de documenten van de notaris leest. Het is allicht niet dat hij het niet serieus neemt, maar hij maakt er iig. te weinig tijd voor vrij.
Weet ook niet wat ik ervan moet vinden, ene kant boeit het me geen reet, maar aan de andere kant ben ik slecht in van die geld en belastingdingen en hij niet. Het "voordeel" is wel dat als m'n zus en ik zoiets fout doen hij gewoon verantwoordelijk is, dat werkt allicht als stimulans.

Hij is net m'n vader, confrontatie vermijdend en je leven voor je werk geven, alleen is hij al in een ver stadium voor z'n leeftijd qua lontje.

Als het niet loopt/niet lukt met die bepaalde dingen dan laat ik het gewoon allemaal doen, maar voor zover ik tot nu toe tegengekomen ben is het vrij compact, huis+garage een kleine hypotheek, een spaarrekening en betaalrekening. Geen uitstaande leningen verder en ook niets uitgeleend, iig wat op papier staat dan. Tenzij dat in de kluis ligt.

Overigens ga ik er wel echt voor hoor, ben de enige die m'n opa's/oma's laatste wensen belangrijk vind zo lijkt het.
Is ook te zien in het document waarin we alles bijhouden en dergelijke en de 4 oudste kleinkinderen in kunnen (die andere twee boeit het niets, hoeven enkel geld). Ben de enige met een wat hardere toon.
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
pi_193099907
Volgende week verklaring van erfrecht als het goed is, ligt eraan hoe snel de rest alles instuurt.

Nu wordt gevraagd:
M'n broer en zus zeggen dat mijn vader destijds wel een beroep heeft gedaan op zijn legitiem portie. (Nu ja, zus heeft het van broer en zus is vaderskind). Dan wordt voorgesteld om hem het te geven (dit gaat over testament van opa dus).
Zijn eigenlijk 5 mogelijkheden:
1) Niet geven
2) Wel geven, met risico dat oom ook komt opdagen
3) Zonder oom, wel vader. Ja weet ook niet waarom deze er staat, is hetzelfde als 2 eigenlijk. Kan me het gesprek niet meer herinneren.
4) Contant en niet uit legitiem portie
5) Uit onze eigen delen, of uit de delen van mensen die dat willen.

Je kunt natuurlijk uitrekenen wat alle mogelijkheden voor invloed hebben op ons deel en dergelijke, omdat wij 18% belasting betalen en zij 10%.
Maar: Er is geen bewijs behalve het woord van m'n broer. Die is emotioneel en genetisch betrokken bij m'n vader, dus dat kan zo 'problemen' met oom op leveren, lijkt mij dat de rechter het legitiem portie van alletwee afwijst, aangezien er geen geschreven bewijs is.
En er is dus geen bewijs behalve dat woord. Niets is destijds tegen mij gezegd. M'n vader heeft niets schriftelijks, er zijn geen vervolgstappen genomen bij een notaris of advocaat terwijl hij zo op internet genoeg kon vinden erover. Het argument dat hij dacht dat alles naar oma zou gaan is geen argument, zij zijn tenslotte onterft.
Redenen om niet: Ze zijn onterft. Het legitiem portie is gigantisch (dat bedoel ik niet uit hebberigheid, maar het is gewoon bizar dat als je je kinderen onterft je alsnog de helft van je vermogen aan ze moet betalen).
Nog een reden: Leuk en aardig dat hij op het eind heel veel bij mijn opa was, dat sprak voor hem. Maar dat hij afgelopen jaren nooit bij m'n oma geweest is spreekt weer heel erg tegen hem. Als hij er nou regelmatig was, maar nooit. Als m'n vader er voor m'n oma was dan vermoed ik dat m'n opa het hem nog wel zou gunnen, maar hij was er gewoon niet.
M'n oma huilde gewoon als ik op bezoek was over waarom m'n vader niet kwam. Er was geen ruzie of wat dan ook, hij verzaakte het gewoon om te komen.

Wat zouden jullie doen?
Ik zal wel de boeman in m'n familie zijn, moet m'n zusje er nog over spreken, maar ik vind van niet. Ook niet uit eigen deel of contant.
Redenen: Ze zijn onterft, omdat het over vader gaat is het niet neutraal en mij is sowieso niets gezegd tegenwoordig, waarom tegen mijn zus wel is mij de vraag aangezien ik mede-executeur ben. Hij is er afgelopen jaren niet voor m'n oma geweest.
Er zijn geen objectieve redenen om hem het wel te geven, hij heeft geldproblemen: subjectieve reden. Idem voor dat mijn huis van hem is. Kan als voorwaarde stellen dat hij m'n huis meteen opknapt van z'n legitiem portie, maar denk niet dat hij dat voor ogen had :').
Hij was er voor m'n opa op het laatst, maar vervolgens al die jaren niet naar m'n oma, opa overleed in 2014, doet het geheel te niet of nog erger zelfs.
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
pi_193101542
alles draait om wat vastgelegd is. Wat jij van je vader vindt is helaas niet relevant, subjectief of objectief. Net als de matr van bezoek

Check bij de notaris of er indertijd geen aanspraak gemaakt is, of vraag je broer of vader om schriftelijk bewijs of getuigen


Sterkte in ieder geval, nare dingen om een dergelijke erfenis af te moeten handelen !
pi_193119773
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2020 13:06 schreef bami_haar het volgende:
alles draait om wat vastgelegd is. Wat jij van je vader vindt is helaas niet relevant, subjectief of objectief. Net als de matr van bezoek

Check bij de notaris of er indertijd geen aanspraak gemaakt is, of vraag je broer of vader om schriftelijk bewijs of getuigen

Sterkte in ieder geval, nare dingen om een dergelijke erfenis af te moeten handelen !
Dat vind ik dus ook. Als ik het destijds zelf gehoord had zou het al wat anders zijn, maar mij is niets gezegd en er is niets vastgelegd, dus lullig, maar ook eigen schuld. Was hij bij een advocaat of notaris geweest dan stond er wat op papier en maakte dat het al anders, ook al zou het nog steeds nalatig zijn geweest om geen vervolgstappen te nemen, maar dat snap ik dan nog wel tegenover je eigen moeder.
Vanavond telefoontje met zusje om te kijken hoe zij er in staat, maar aangezien het toch unaniem moet zijn gaat het al niet door. Niemand heeft mij met rationele argumenten kunnen overtuigen, plus je bent onterft, dat je dan recht hebt op zo'n groot deel is al belachelijk.

Zitten idd minder fijne dingen aan. Rare pinpas patronen en dat gaan uitzoeken en daarbij de agenda's van je oma door moeten lezen. Gelukkig gaf dat ook wel eens een glimlach, maar emotioneel begint het best zwaar te worden soms.
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
  Moderator donderdag 14 mei 2020 @ 11:52:48 #52
236264 crew  capricia
pi_193119960
Rare pinpas-patronen?
Definitely not CIA
pi_193120078
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 maart 2020 20:14 schreef hoechst het volgende:
Waarom heeft oma geen contact gehad met de 2 kinderen dan?
Welkom in de westerse individuele samenleving
pi_193121954
Onterfd is onterfd.

Jij bent executeur en zal daar dus mee moeten werken met dat feit.
Moet je keihard in zijn helaas en dat is best moeilijk met een erfenis in ieder geval met zulke geldwolven om je heen.

Wel is het zo dat kinderen dan nog wel recht hebben op de helft van hun legitieme portie van wat ze normaal gesproken zouden hebben gekregen als ze niet onterfd waren.

[ Bericht 29% gewijzigd door TheoddDutchGuy op 14-05-2020 13:33:10 ]
  donderdag 14 mei 2020 @ 13:46:00 #55
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_193122285
Ik snap niet goed wat je nu zegt.
Je vader had na de dood van je opa zijn legitieme portie wel willen hebben maar heeft dat niet gevraagd.
En daarom vind jij dat hij het nu niet meer zou moeten krijgen?

Wat hierboven al gezegd wordt: wat jij vindt of denkt doet er niet zo heel veel toe, het is gewoon bij wet geregeld.
***
pi_193147928
@BE Dat is wat ik zeg, er is geen rationele reden om hem dat te geven. Lullig voor hem, maar dan had hij maar stappen moeten ondernemen. Voor mij geen reden om hem dat deel te geven (met m'n broers woord als "bewijs"). Heb het er met m'n zusje over gehad, en we waren op hetzelfde punt gekomen: Nee, wil je het wel dan betaal je het maar uit je eigen deel.

@TheoddDutchGuy Ik heb er eerlijk gezegd weinig moeite mee. Misschien te weinig, geen idee.
De kinderen hádden recht op legitiem portie van opa's erfenis, maar dat is meer dan vijf jaar geleden en zonder officieel aanspraak te hebben gedaan is dat vervallen.
Op m'n oma's erfenis kunnen ze uiteraard wel aanspraak maken op hun legitiem portie.

@capricia Ja, altijd wordt er 250 euro opgenomen, nu werd dat de laatste jaren wel veel vaker maar ok. Maar in 2019 is er een periode dat er ineens tig keer dichtbij elkaar 250 euro wordt opgenomen. En dat is met een zuinige oma wel apart.

Moet nog even een paar jaar nagaan of er echt wat aan de hand lijkt of niet. Een agenda mist iig, dus geen idee of ze daar al de geldopnames opschreef (deed ze in 2014 namelijk nog niet).
Maar ben alle boeken die ik op de begane grond zag doorgegaan en zag niets bijzonders, ik snap die opmerking van die vriend van haar dus totaal niet. De boeken zijn namelijk niet allemaal raar/stom/whatever, zitten hele leuke tussen.

Volgens mij is de telling nu op 3/4 qua kluis open laten maken, nu wachten tot de 4e overstag gaat. Ik vind het eigenlijk wel tijd worden. Want we hebben geen idee wat er allemaal precies in zit. Of er bv belangrijke papieren inzitten.
Communicatie met de anderen, vooral broer, gaat nog steeds moeizaam, waar ik aardig link van kan worden. Er komt een punt dat ik steeds minder personen ga vragen tot helemaal niemand en gewoon m'n gang gaan. Dit is gewoon belachelijk. En dan de fucking drogreden dat ik de tijd heb (heb geen werk). Hallo, ik máák er tijd voor. Kan ook genoeg andere dingen doen die een stuk leuker zijn. En verder verslonst m'n huis en dergelijke ook steeds wat meer.

Ik snap nu wel waarom elke executeur álles mag doen. Poldermodel schiet niet op. Uiteindelijk gaan ze ook de schijt kunnen krijgen, ik ben de enige die significant iets uitvoert. M'n broer is er 1? keer geweest? M'n zus twee keer? Ik heb niet alle keren geteld, maar ben er al minstens 18x geweest.
En dan zondag weer en dinsdag en woensdag vanwege de kliko.

Kreeg vandaag een brief van de gemeente, over een rolstoel. Die wil men terug. De enige rolstoel die ik weet staat al jaren in een schuurtje en is in niet zo'n beste staat volgens mij, maar dat kan die van m'n opa zijn. "Ik herken hem wel als ik hem zie" zei m'n broer... Dan moet je er wel heen gaan. Zondag zijn we als het goed is met zijn drieën.
Heb eigenlijk misschien liever dat ze mij alleen laten met het grootste deel van het huis (de treinenzolder kan ik niet alleen).

Ik ben iig communicatief blijkbaar beter dan zij, zou je niet verwachten maar goed. Enige kutte is dan gewoon dat je geen reactie krijgt op een vraag of diegene iets wil doen omdat ik dat zelf momenteel niet kan. Diegene reageerde vanavond wel op foto van de brief over die rolstoel.

Nog even en ik inundeer de polder en ga lekker met een bootje verder.
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
pi_193154369
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2020 20:52 schreef dedodo het volgende:
@:Be Dat is wat ik zeg, er is geen rationele reden om hem dat te geven. Lullig voor hem, maar dan had hij maar stappen moeten ondernemen. Voor mij geen reden om hem dat deel te geven (met m'n broers woord als "bewijs"). Heb het er met m'n zusje over gehad, en we waren op hetzelfde punt gekomen: Nee, wil je het wel dan betaal je het maar uit je eigen deel.

@:TheoddDutchGuy Ik heb er eerlijk gezegd weinig moeite mee. Misschien te weinig, geen idee.
De kinderen hádden recht op legitiem portie van opa's erfenis, maar dat is meer dan vijf jaar geleden en zonder officieel aanspraak te hebben gedaan is dat vervallen.
Op m'n oma's erfenis kunnen ze uiteraard wel aanspraak maken op hun legitiem portie.

@:capricia Ja, altijd wordt er 250 euro opgenomen, nu werd dat de laatste jaren wel veel vaker maar ok. Maar in 2019 is er een periode dat er ineens tig keer dichtbij elkaar 250 euro wordt opgenomen. En dat is met een zuinige oma wel apart.

Moet nog even een paar jaar nagaan of er echt wat aan de hand lijkt of niet. Een agenda mist iig, dus geen idee of ze daar al de geldopnames opschreef (deed ze in 2014 namelijk nog niet).
Maar ben alle boeken die ik op de begane grond zag doorgegaan en zag niets bijzonders, ik snap die opmerking van die vriend van haar dus totaal niet. De boeken zijn namelijk niet allemaal raar/stom/whatever, zitten hele leuke tussen.

Volgens mij is de telling nu op 3/4 qua kluis open laten maken, nu wachten tot de 4e overstag gaat. Ik vind het eigenlijk wel tijd worden. Want we hebben geen idee wat er allemaal precies in zit. Of er bv belangrijke papieren inzitten.
Communicatie met de anderen, vooral broer, gaat nog steeds moeizaam, waar ik aardig link van kan worden. Er komt een punt dat ik steeds minder personen ga vragen tot helemaal niemand en gewoon m'n gang gaan. Dit is gewoon belachelijk. En dan de fucking drogreden dat ik de tijd heb (heb geen werk). Hallo, ik máák er tijd voor. Kan ook genoeg andere dingen doen die een stuk leuker zijn. En verder verslonst m'n huis en dergelijke ook steeds wat meer.

Ik snap nu wel waarom elke executeur álles mag doen. Poldermodel schiet niet op. Uiteindelijk gaan ze ook de schijt kunnen krijgen, ik ben de enige die significant iets uitvoert. M'n broer is er 1? keer geweest? M'n zus twee keer? Ik heb niet alle keren geteld, maar ben er al minstens 18x geweest.
En dan zondag weer en dinsdag en woensdag vanwege de kliko.

Kreeg vandaag een brief van de gemeente, over een rolstoel. Die wil men terug. De enige rolstoel die ik weet staat al jaren in een schuurtje en is in niet zo'n beste staat volgens mij, maar dat kan die van m'n opa zijn. "Ik herken hem wel als ik hem zie" zei m'n broer... Dan moet je er wel heen gaan. Zondag zijn we als het goed is met zijn drieën.
Heb eigenlijk misschien liever dat ze mij alleen laten met het grootste deel van het huis (de treinenzolder kan ik niet alleen).

Ik ben iig communicatief blijkbaar beter dan zij, zou je niet verwachten maar goed. Enige kutte is dan gewoon dat je geen reactie krijgt op een vraag of diegene iets wil doen omdat ik dat zelf momenteel niet kan. Diegene reageerde vanavond wel op foto van de brief over die rolstoel.

Nog even en ik inundeer de polder en ga lekker met een bootje verder.
Als het is vervallen, dan is het vervallen.
Ik had over dat stuk heen gelezen.. je hebt ook wat veel geschreven. :+

Maar dat maakt het in ieder geval eenvoudiger, soort van dan.
pi_193155310
@TheoddDutchGuy Ja, het maakt me wel niet zo populair volgens mij, maar zo is het nou eenmaal. En met de optie waar m'n zusje op uitkwamen kan ik ook best "geld" aan m'n vader geven, maar dan in de vorm van 1 m'n schulden afbetalen, dat zou sowieso natuurlijk aan de orde zijn, maar twee een nieuwe keuken in m'n huis. Misschien daar dan wel iets over vastleggen, dat als hij het huis met overwaarde verkoopt binnen x jaar dat ik dan (een gedeelte van het) geld terugkrijg.
Ik had de vorige keuken tijdens een episode wat gesloopt (het was overigens een brakke keuken). Toen moest ik hem eruit halen, maar de nieuwe is nooit gekomen. Keuken is dan met name eigenbelang, maar dan heeft hij toch wat "gekregen". En ik kan de keuken uiteraard indelen zoals ik het wil. Ik wil bijvoorbeeld een deel voor chemie/natuurkunde en dergelijke experimenten.

Het is idd veel tekst, een beetje een gedeelte van m'n dagboek geworden :P
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
  zaterdag 16 mei 2020 @ 10:27:59 #59
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_193155793
Wiens huis is het nou? De jouwe of de zijne?
Als het om jouw huis gaat is de overwaarde toch ook voor jou?
***
pi_193190935
Het huis waar ik woon is van mij.

Alles begint wel een beetje z'n tol te eisen. Gisteren was ik samen met m'n broer daar bezig, maar ik was gesloopter dan normaal. Positieve is wel dat hij wat 'puin' geruimd heeft. We hebben het tuinhek gerepareerd, nu kan ik dinsdag de kliko aan de weg zetten en woensdag weer binnenhalen. Hij heeft alle plastic hangers in stukken gemaakt en geen idee eigenlijk waar gelaten, maar het is iig 'weg'.

Vervelend was wel dat hij me 's avonds dronken opbelde. Hij vond het goed gaan gisteren. Ik heb uiteraard eerlijk gezegd dat ik het veel vermoeiender vond. Maar dat gesprek was nog wel vermoeiender zeg, omg. Alcohol is evil. Ik heb ook periodes gehad dat ik echt veel teveel dronk, maar zo was ik er nooit aan toe. Twee woorden.. pauze.. twee woorden.. pauze, etc. Dronken daaraan toe, maar dat spreektempo. Pff.
Hij ging het bestek uitzoeken, maar daar was hij te kapot voor, ook al ging hij in de middag weg. Je kunt ook niet fatsoenlijk met een dronken persoon in discussie. Dus maar laten lullen en verder gegaan met waarmee ik bezig was.
Weet nu dus ook niet of ik blij moet zijn met dat er iemand ander wat uitvoert of niet :').
Hij kreeg van m'n vader nog enveloppen waar misschien de belastingzooi van 2014 (sterfjaar van m'n opa) inzit, maar ipv meteen te kijken laat hij het liggen.
Gelukkig maakt het uiteindelijk niet uit, ik zoek er ook niet meer naar. We kunnen het straks gewoon allemaal opvragen bij de belastingdienst.

Wel weer leuke spullen tegengekomen waarvan ik dan geen idee heb wat het precies is en ik de foto's naar m'n moeder stuur :)
Ik werd tijdens dat telefoongesprek wel een beetje zat dat hij het steeds over 'in dozen stoppen' heeft. Zo kan niemand fatsoenlijk kijken of er wat leuks voor hen tussenzit vind ik. Laat de kasten dus staan en 'stal' het daar uit.
M'n zus niets meer van gehoord, denk dat ze deze week geen boodschappen voor me zal bestellen :P
Zusje wil alles weer lijmen, maar ik heb geen zin in google meet, dus doen ze maar met z'n drieën.
Het is best lastig als je nogal anders bent dan de anderen, alleen met m'n zusje loopt alles soepel altijd, maar ja.. andere kant van het land. En collega heeft hand gebroken, dus vrij vragen wordt voor haar wat lastiger.. Omdat alles nu weer begint te lopen op de uni waar ze werkt werkt ze zelfs op zaterdag soms. En van haar functie moeten er altijd mensen aanwezig zijn als mensen aan het werk zijn.
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
  maandag 18 mei 2020 @ 16:26:40 #61
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_193193402
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2020 11:04 schreef dedodo het volgende:
Wat zouden jullie doen?
Wie claimt bewijst (een variatie op ...)

Oftewel, lever maar een bewijs van die claim indertijd. Zo niet, dan is die er niet. Je kan toch niet op zomaar een verhaal afgaan?

En tja, in dit soort tijden leer je je familie wel kennen.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_193200029
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2020 16:26 schreef HMS het volgende:

[..]

Wie claimt bewijst (een variatie op ...)

Oftewel, lever maar een bewijs van die claim indertijd. Zo niet, dan is die er niet. Je kan toch niet op zomaar een verhaal afgaan?

En tja, in dit soort tijden leer je je familie wel kennen.
Idd en m'n broers woord noem ik niet genoeg bewijs. Lullig als hij het destijds echt gevraagd heeft, maar dan had hij toch iets meer moeite moeten doen. Je zou toch naar de notaris gaan die het testament opgesteld heeft lijkt me.

Ik ben nu wel de lul overigens.. M'n rijbewijs is TOT de 18e geldig en niet t/m, eikels. Vandaag dus al zonder geldig rijbewijs gereden. Hopelijk morgen mailtje dat ik hem kan ophalen, anders mag iemand anders daar langsgaan en de kliko vullen aan de weg zetten en woensdag weer ophalen.
Want een beetje raar... Ze hadden die tijdelijke regeling vanwege dat corona gemiep dat je met een verlopen rijbewijs mocht rijden, maar dat liep tot 1 juni. Wil ik een afspraak maken bij de gemeente dan kan ik tot half juli gaan wachten. Had dus gewoon verlengd moeten worden.
Hier in de stad zitten twee "rdw erkende" fotografen, dus heb het via die route gedaan. Maak je nieuwe foto en die uploaden zij dan meteen naar de RDW en kun je direct een nieuw rijbewijs aanvragen. Had alleen verwacht dat hij vandaag wel al klaar zou liggen.
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
pi_193202326
Het is nog geen 1 juno :')
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
pi_193637799
Sorry, ik ben jullie nog niet vergeten.
Genoeg gebeurd btw, ook minder leuke dingen, maar goed.

Probleempje is met m'n zus. Zij heeft nu bijstand, maar na erfenis ontvangen, nou ja.. recht hebben op, stopt dat. Maar, afhankelijk van de gemeente ook, is dat dan vanaf de dood van m'n opa en dus vanaf 2014.
Ik had een paar punten waarom dat niet zou hoeven wmb:
- Als kleinkind is het veruit onlogisch en ongebruikelijk om het testament van je grootouders op te vragen.
- Wist dan dus ook niet wat voor soort testament het was.
- Ook met uitvoeren van testament destijds zou je geen toegang tot geld hebben
- Testament is destijds niet uitgevoerd, daar zijn we nu nog mee bezig.

Heeft iemand anders punten om dat niet met terugwerkende kracht te vorderen? Of vind iemand punten niet juist of sterk genoeg?
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
pi_193639519
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2020 11:28 schreef dedodo het volgende:
Sorry, ik ben jullie nog niet vergeten.
Genoeg gebeurd btw, ook minder leuke dingen, maar goed.

Probleempje is met m'n zus. Zij heeft nu bijstand, maar na erfenis ontvangen, nou ja.. recht hebben op, stopt dat. Maar, afhankelijk van de gemeente ook, is dat dan vanaf de dood van m'n opa en dus vanaf 2014.
Ik had een paar punten waarom dat niet zou hoeven wmb:
- Als kleinkind is het veruit onlogisch en ongebruikelijk om het testament van je grootouders op te vragen.
- Wist dan dus ook niet wat voor soort testament het was.
- Ook met uitvoeren van testament destijds zou je geen toegang tot geld hebben
- Testament is destijds niet uitgevoerd, daar zijn we nu nog mee bezig.

Heeft iemand anders punten om dat niet met terugwerkende kracht te vorderen? Of vind iemand punten niet juist of sterk genoeg?
Op papier wel, is het niet?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  Moderator dinsdag 16 juni 2020 @ 07:59:33 #66
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_193650889
Hoe lang zit ze al in de bijstand? Want tijdens de bijstand mag je ook vermogen opbouwen.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_193813800
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2020 13:37 schreef baskick het volgende:

[..]

Op papier wel, is het niet?
Geen idee, dat is de vraag.

quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 07:59 schreef Rene het volgende:
Hoe lang zit ze al in de bijstand? Want tijdens de bijstand mag je ook vermogen opbouwen.
Geen idee, heel lang in ieder geval.

Moet zeggen dat ik het af en toe wel zat begin te worden. Beginnen ze ineens weer over legitiem portie van m'n vader van m'n opa's erfenis. Wat mij betreft hebben we het er al over gehad, maar nu is het me against the world. Misschien komt m'n zusje er nog bij, want zij wil zo'n plan enkel doorzetten als "we" m'n oom uit kunnen sluiten van ook legitiem portie krijgen. En aangezien dat niet kan.

Laatst dagen op de bank gelegen omdat ik er helemaal doorheen zat. Als het echt weer gezeik wordt dan plak ik overal een sticker op van wat ik wel wil hebben en ga ik naar de kantonrechter om me te ontheffen van executeur status.
Ik mag alles doen, maar krijg enkel gezeik over mij heen. M'n zusje zei al dat ze meer naar mij moesten luisteren.

"Hun" plan (weet niet precies wie allemaal) was om m'n vader dat deel te geven en dat m'n vader dan een deel aan m'n zus geeft. Ja hallo dat is niet de bedoeling. Dan krijgt m'n zus wel een deel van mij.
Mag misschien zwart-wit zijn, maar er is geen wettelijke grondslag om het te geven en onterfd is onterfd.

Wel geinig, m'n oom is echt bang van m'n zus. M'n zus hem heel netjes en beleefd uitnodigen voor zo'n groep voor spullen, waarvan hij dan kan aangeven wat hij wel zou willen. Blokkeert hij haar meteen :') Dia's scannen gaan we dus lekker zelf doen, straks ligt het ineens bij z'n thaise popje als hij een auto of boom kopt.

Maar al zóveel leuke dingen tegengekomen, zoals hele oude glasnegatieven, pre ww2. Een staan bv een man en vrouw op waarvan de man in legeruniform van rond ww1. En dan wel spijtig dat we die niet gezien hebben toen ze in leven waren, want heb werkelijk geen idee wie het zijn op de foto's.
Wel grappig: Op een foto staat een straat in Rotterdam, vóór het bombardement. En wat wil nou.. M'n opa van de andere kant woonde in díe straat. Dus kruisten onze families al veel eerder soort van.

Morgen komt m'n zusje iig voor twee werken helpen. Ze kon niet eerder komen omdat ze een "cruciaal" beroep heeft, maar op zo'n manier dat er geen vervanging is behalve haar directe collega's.

Ik ben zelf vooral bezig met ontspannen, maak maar korte dagen daar en voor de rest scan ik negatieven en foto's in. En probeer de puinhoop van maanden in huis op te ruimen :')

Btw voor mij kan de erfenis ook nog wel wat gevolgen hebben, maar dat moet ik nog opzoeken, vind ik eerlijk gezegd niet zo belangrijk.
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
pi_193814335
Kleinkinderen komen pas in aanmerking wanneer vader of moeder van die kinderen overleden zijn.

Zou anders veelte hectisch worden als je 20 kleinkinderen hebt. Die moeten dan namelijk allemaal over eens zijn als iets verkocht wil worden etc.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')