abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 27 maart 2020 @ 16:51:19 #26
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_192305039
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2020 16:24 schreef Confetti het volgende:

[..]

Dan is dat werk niet meer rendabel in een modern land zonder slaven. Weg ermee dus.
Jawel, dan worden de tomaten een kwartje duurder. Is goedkoper dan onze pensioenpotjes laten verdampen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_192305146
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2020 16:50 schreef LXIV het volgende:

[..]

Klopt. Maar Italië laat ons dus opdraaien voor de luiheid van haar eigen kinderen.
Nee hoor. We draaien allemaal op voor hebzucht en corruptie van de financiele sector. Wij wat harder dan de Italianen, maar de Grieken of nu de Italianen de schuld geven is een kwestie van verdeel en heers.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 27 maart 2020 @ 17:10:03 #28
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_192305272
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2020 17:00 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Nee hoor. We draaien allemaal op voor hebzucht en corruptie van de financiele sector. Wij wat harder dan de Italianen, maar de Grieken of nu de Italianen de schuld geven is een kwestie van verdeel en heers.
Denk je niet dat gebrek aan begrotingsdiscipline de oorzaak is en dat de financiële sector hier slechts op reageert? Waarom is het probleem dan exclusief Zuid-Europees? Zijn onze banken ethischer?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_192312956
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2020 17:10 schreef LXIV het volgende:

[..]

Denk je niet dat gebrek aan begrotingsdiscipline de oorzaak is en dat de financiële sector hier slechts op reageert? Waarom is het probleem dan exclusief Zuid-Europees? Zijn onze banken ethischer?
nee, het zijn juist ONZE banken die hun rotstreken vooral in Zuid-Europa (en daarbuiten) uithalen. Niet omdat ze ons beter willen behandelen of zo hoor, maar daar gaat het gewoon nét iets makkelijker.....
pi_192313691
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 maart 2020 10:42 schreef fathank het volgende:
Moneyprinter go brrrrr
Klaas Knot is keihard hiertegen. Hij schuift de hete aardappel liever door aan de EU. :P
quote:
Moet monetaire financiering niet gewoon kunnen in deze tijden?

„Daar zegt u nogal wat. Nogmaals: het is ons in Europa verboden. En het is bovendien zeker niet zonder risico’s. Alle episodes van hyperinflatie uit het verleden zijn begonnen met monetaire financiering van overheidsschulden.

„Op dit moment werken juist een ontzettende hoop factoren tégen inflatie. Dan is monetaire financiering misschien even minder riskant. Maar blijft die situatie zo? Dat weten we niet. In Zimbabwe, in Venezuela, in de Weimar-republiek is men ongetwijfeld ook begonnen met een klein beetje monetaire financiering, toen nog een beetje, en pas uiteindelijk een grote geldpers die het vertrouwen in het geld deed verdampen.”

De ECB is nu ver gegaan. Is het tijd voor de politiek om stappen te zetten? ECB-chef Lagarde pleit voor ‘coronabonds’, tijdelijke euro-obligaties waarin landen risico’s delen.
„Dit is een test voor de eurozone. Als je ziet wat nu in landen als Italië en Spanje met het coronavirus gebeurt, vind ik de roep om solidariteit buitengewoon logisch. Hoe je die solidariteit invult, is een politiek besluit. Coronabonds zijn één manier. Er zijn ook andere manieren, zoals gebruik van het ESM.”

Knot doelt op het Europees Stabiliteitsmechanisme, het noodfonds van de eurolanden met een leencapaciteit van 410 miljard euro.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)-eurolanden-a3995118
pi_192313939
Voor alle duidelijkheid: zowel ons geld, als onze schulden, kortom veel van wat onze economie wordt genoemd, bestaat uitsluitend virtueel. Oftewel: bitjes en bytjes in een computer.

En of het nu coronabonds of euro-obligaties heten, er wordt in werkelijkheid helemaal geen "printer" of "geldpers" aangezet. Er worden wat bitjes en bytjes in een paar computers veranderd en hopla, alsof het magie is!

Maar laten we toch vooral niet vergeten dat deze computers dit niet zélf doen! Dit is mensenwerk, uitgevoerd, beslist en onder controle van een héél klein select groepje mensen.

En wat nu nog schuld is, kan morgen net zo magisch verdwenen zijn als dat het ontstaan is!
We hoeven alleen maar dat hele kleine selecte groepje mensen klein te krijgen......
pi_192314954
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2020 17:10 schreef LXIV het volgende:

[..]

Denk je niet dat gebrek aan begrotingsdiscipline de oorzaak is en dat de financiële sector hier slechts op reageert? Waarom is het probleem dan exclusief Zuid-Europees? Zijn onze banken ethischer?
Dit ligt volgens mij ook aan begrotingsdicipline. De financiele sector is daar een gevolg van. Onze banken zitten meer onder de duim van de overheid. 'Ethiek' bij veel grote bedrijven bestaat alleen vanwege regels vanuit de overheid. (uitzonderingen daaargelaten)
pi_192314957
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2020 23:32 schreef stopnaald het volgende:

[..]

nee, het zijn juist ONZE banken die hun rotstreken vooral in Zuid-Europa (en daarbuiten) uithalen. Niet omdat ze ons beter willen behandelen of zo hoor, maar daar gaat het gewoon nét iets makkelijker.....
Heb je voorbeelden hiervan?
pi_192317957
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 07:18 schreef The_End het volgende:

[..]

Heb je voorbeelden hiervan?
Het was Deutsche Bank (onder andere) die de kredieten aan Griekenland leverde....
De euro's die zogenaamd Griekenland moesten redden, zijn in werkelijkheid voor het overgrote deel naar die banken teruggevloeid....
  zaterdag 28 maart 2020 @ 12:07:27 #35
369021 tfors
gaarne wijzigen naar #ANONIEM
pi_192318053
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 01:36 schreef stopnaald het volgende:
Voor alle duidelijkheid: zowel ons geld, als onze schulden, kortom veel van wat onze economie wordt genoemd, bestaat uitsluitend virtueel. Oftewel: bitjes en bytjes in een computer.

En of het nu coronabonds of euro-obligaties heten, er wordt in werkelijkheid helemaal geen "printer" of "geldpers" aangezet. Er worden wat bitjes en bytjes in een paar computers veranderd en hopla, alsof het magie is!

Maar laten we toch vooral niet vergeten dat deze computers dit niet zélf doen! Dit is mensenwerk, uitgevoerd, beslist en onder controle van een héél klein select groepje mensen.

En wat nu nog schuld is, kan morgen net zo magisch verdwenen zijn als dat het ontstaan is!
We hoeven alleen maar dat hele kleine selecte groepje mensen klein te krijgen......
Beetje naïef, niet waar? Hyperinflatie is niet een nachtmerrie die nooit gebeurd is, het bestaat echt en als we niet heel erg oppassen is de geest zo uit de fles. Italië en Frankrijk moeten gewoon keihard aangepakt worden, beetje bij beetje trekken ze ons richting het moeras op deze manier.
pi_192318149
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 12:07 schreef tfors het volgende:

[..]

Beetje naïef, niet waar? Hyperinflatie is niet een nachtmerrie die nooit gebeurd is, het bestaat echt en als we niet heel erg oppassen is de geest zo uit de fles. Italië en Frankrijk moeten gewoon keihard aangepakt worden, beetje bij beetje trekken ze ons richting het moeras op deze manier.
Wie is er nou naïef?

Je hoort mij niet ontkennen dat hyperinflatie een bestaand verschijnsel is, noch dat het (n)ooit gebeurd is. Wat je mij hoort zeggen is dat in het verleden na een hyperinflatie in Frankrijk er een hele harde reset is geweest en dat zoiets gerust nog wel een keertje kan plaatsvinden. Het enige wat daar voor nodig is, is dat de groep burgers die het oneens zijn met de huidige situatie groot genoeg is om tot actie over te gaan.
pi_192318341
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 12:00 schreef stopnaald het volgende:

[..]

Het was Deutsche Bank (onder andere) die de kredieten aan Griekenland leverde....
De euro's die zogenaamd Griekenland moesten redden, zijn in werkelijkheid voor het overgrote deel naar die banken teruggevloeid....
Heb je hier voorbeelden van? Dit is vooral leuke borrelpraat zo.
pi_192318540
Italië, Griekenland, Frankrijk, Portugal en Spanje. Stuk voor stuk prachtige landen, maar financieel onbetrouwbaar en potverteerders. Het is zeer onverstandig geweest om met deze landen een gezamenlijke muntunie te vormen. Hier was al voor de invoering met nadruk voor gewaarschuwd en een ieder met gezond verstand had dit kunnen inzien.

Nu zitten we met de brokken. Nu is het deze crisis, de volgende keer is er weer een andere crisis waardoor ze hun eigen broek niet omhoog kunnen houden. Hier blijf je veel ellende mee houden.
  zaterdag 28 maart 2020 @ 12:49:23 #39
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_192318625
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 12:43 schreef rutger05 het volgende:
Italië, Griekenland, Frankrijk, Portugal en Spanje. Stuk voor stuk prachtige landen, maar financieel onbetrouwbaar en potverteerders. Het is zeer onverstandig geweest om met deze landen een gezamenlijke muntunie te vormen. Hier was al voor de invoering met nadruk voor gewaarschuwd en een ieder met gezond verstand had dit kunnen inzien.

Nu zitten we met de brokken. Nu is het deze crisis, de volgende keer is er weer een andere crisis waardoor ze hun eigen broek niet omhoog kunnen houden. Hier blijf je veel ellende mee houden.
Er zijn allerlei regels bedacht bij de invoering om dit te voorkomen. Alleen werd iedere crisis gebruikt om die regels te breken of te omzeilen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zaterdag 28 maart 2020 @ 12:50:47 #40
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_192318650
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 12:32 schreef The_End het volgende:

[..]

Heb je hier voorbeelden van? Dit is vooral leuke borrelpraat zo.
Dit klopt wel, maar het is toch echt Griekenland zelf dat met cijfers gefraudeerd heeft om zulke enorme schulden te kunnen opbouwen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_192318923
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 12:50 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dit klopt wel, maar het is toch echt Griekenland zelf dat met cijfers gefraudeerd heeft om zulke enorme schulden te kunnen opbouwen.
Met behulp van Goldman Sachs! Alwéér bankiers dus.....
  zaterdag 28 maart 2020 @ 13:11:05 #42
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_192318976
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 13:08 schreef stopnaald het volgende:

[..]

Met behulp van Goldman Sachs! Alwéér bankiers dus.....
Dat klopt, en deze speciale bank blijft altijd buiten schot.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_192319082
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 13:11 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat klopt, en deze speciale bank blijft altijd buiten schot.
Tja......weet je in de jaren 80 had je een beroemde tv-serie....La Piovra (de octopus)......met elk seizoen bleek de situatie nóg erger. Goldman Sachs herinnert me aan La Piovra.....
  zaterdag 28 maart 2020 @ 13:34:33 #44
484383 Eendenkooi
homeopathisch onverdund
pi_192319300
Ik word zo spuugziek van dit monetaire gegoochel dat ik definitief om ben en vind dat we per direct uit de euro moeten. Denemarken en Zwitserland doen het ook prima zonder.
  zaterdag 28 maart 2020 @ 13:37:29 #45
484383 Eendenkooi
homeopathisch onverdund
pi_192319346
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2020 11:13 schreef RM-rf het volgende:
dus al die jankertjes die zo graag roepen "Dat de ECB zich niet moet bemoeien met wat centrale banken van landen doen" gaan nu weer janken als de ECB opgelegde limieten _niet_ meer aanhoud...

wat willen jullie nu?

wil je nu dat de ECB duidelijk centraal monetair beleid coordineert en stuurt of wil je dat niet?
Dat de ECB stopt met het opkopen van obligaties.
pi_192319400
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 13:37 schreef Eendenkooi het volgende:

[..]

Dat de ECB stopt met het opkopen van obligaties.
als ze daarmee moeten stoppen, moeten ze toch eerst beginnen?

hint: de ECB koopt helemaal geen obligaties op (het coordineert een opkoopprogramma, maar het opkopen doen de centrale banken zélf...
Voor nederland is het de DNB die voor bijna 115 miljard aan nederlandse staatsobligaties opgekocht heeft tot nu toe, waardoor bijna een derde van de nederlandse staatsschuld gewoon in handen van de DNB is, verder niet zoveel...
Het is ook niet zo dat de DNB staatsobligaties van andere landen zou opkopen of zelfs enige financiele relatie heeft met opkopen die andere centrale banken doet )
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_192319436
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 13:37 schreef Eendenkooi het volgende:

[..]

Dat de ECB stopt met het opkopen van obligaties.
Dat was ook de opzet althans de regels waren niet 100%. Maar door deze crisis weet men het weer prachtig te omzeilen.
  zaterdag 28 maart 2020 @ 13:44:24 #48
484383 Eendenkooi
homeopathisch onverdund
pi_192319448
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 13:40 schreef RM-rf het volgende:

[..]

als ze daarmee moeten stoppen, moeten ze toch eerst beginnen?

hint: de ECB koopt helemaal geen obligaties op (het coordineert een opkoopprogramma, maar het opkopen doen de centrale banken zélf...
Voor nederland is het de DNB die voor bijna 115 miljard aan nederlandse staatsobligaties opgekocht heeft tot nu toe, waardoor bijna een derde van de nederlandse staatsschuld gewoon in handen van de DNB is, verder niet zoveel...
Het is ook niet zo dat de DNB staatsobligaties van andere landen zou opkopen of zelfs enige financiele relatie heeft met opkopen die andere centrale banken doet )
Alsof dat enig verschil uit maakt. Hoe denk jij dat die centrale banken die jij aanhaalt aan het geld komen om die obligaties op te kopen????
pi_192319484
Maar hoe gaan die Italianen ooit afbetalen? Denk dat na deze crisis een Italiaanse vakantie of een Alfa Romeo nog steeds niet goedkoop zal zijn.
.
pi_192319629
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 13:44 schreef Eendenkooi het volgende:

[..]

Alsof dat enig verschil uit maakt. Hoe denk jij dat die centrale banken die jij aanhaalt aan het geld komen om die obligaties op te kopen????
die centrale banken kunnen gewoon schuldbewijzen uitgeven; met een 'De Centrale Bank betaald aan toonder...'.
ofwel, het is eigenlijk ongeveer gelijk als dat ze een soort van 'bankbiljetten' erbij drukken.

maar het is altijd hun eigen dekking.... De DNB heeft verder niks te maken met wat centrasle banken in andere lidstaten doen en de DNB koopt daarmee ook enkel specifiek Nederlandse staatsobligaties op...

eigenlijk zou je juist zeggen dat dit de 'natte droom' is van al die klagertjes die zo hard roepen dat ieder land zijn eigen financiele politiek zelf moet kunnen bepalen..... het is namelijk utieindelijk egwon een U-bocht constructie om dat nog steeds te kunnen doen.

nu de ECB uiteindelijk de centrale coordinatie opgeeft en niet langer limieten oplegt, is er zelfsd een volledig onbeperkte vrijheid.
Wat bv de Italiaanse centrale bank doet en hoeveel italiaanse staatsobligaties die wil opkopen is verder hun probleem.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')