abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_192290210
Inleiding

Geheel spontaan besloot ik een dag van tevoren om naar het Zuidwesten van Duitsland te rijden, de ruwe planning had ik al gemaakt. Alleen de hotels moesten nog geboekt worden en natuurlijk het voltanken van de auto, aangezien in Duitsland de benzineprijzen in de vroege morgen veel hoger liggen :X

Daarna begon op zaterdag 22 februari om 8:15 de Roadtrip, waarbij wij 560KM af moesten leggen naar het Zuid-Westen van Duitsland. Onze eerste bestemming was Konstanz in de deelstaat Baden-Württemberg, welke zowel grenst aan Zwitserland en Oostenrijk :) Ja een stukje Zwitserland heb ik ook met de auto bezocht en voor het eerst in mijn leven, heb ik het land bezocht waar mijn grootvader van mijn moederskant vandaan kwam O+

Nee dat is niet Zwitserland, maar Oostenrijk: mijn grootvader kwam van Bodensee bij Bregenz vandaan, alleen daar zijn wij helaas niet gestopt. De gehele Roadtrip bedraagde uiteindelijk ongeveer 2200km, welke wij in acht dagen tijd afgelegd hebben. Onze planning was geheel flexibel en hotels, boekte wij of enkele dagen vooruit of een dagje vooruit. Zo heb ik ook voor het eerst in mijn leven over een tolweg gereden en dan wel een hele speciale 8-)



In totaal ben ik in vier verschillende landen met de auto geweest, waarbij Tsjechië niet onderdeel was van de ruwe planning. Maar wij hebben het er toch aan geplakt :) Hierboven zie je ook een screenshot van de route die ik uitgestippeld had.

Dag 1 - Konstanz

Zoals ik al schreef was onze eerste bestemming de stad aan de Bodensee genaamd Konstanz, hier overnachten wij aan de rand van de stad bij het Hotel Bilger Eck Dit bleek een goede keuze te zijn, aangezien ik hier de auto kosteloos in een zijstraat kon parkeren. Ik werd bij aankomst overigens geconfronteerd met een nieuw Duits fenomeen, genaamd de Fahrrad-strasse.



Dit is natuurlijk een van de Duitse ideeën om te ontmoedigen je te verplaatsen met de auto in de stad, al lijkt zich daar niemand wat van aan te trekken. Want toen wij avonds naar de bushalte liepen, toen stikte het van wat ze in Duitsland auto-poser(s) noemen. ( In Dusseldorf is i.v.m. de corona-crisis de Umweltspuren weer opgeheven: deze waar ook voor fietsers o.a bedoeld )



In Konstanz hebben wij eerlijk gezegd niet zo heel veel tijd besteed: wij kwamen namelijk pas rond 16 uur aan in Konstanz, want op de Autobahn hadden wij de nodige vertragingen :( Gelukkig is veel op loopafstand te zien en binnen een uurtje a twee, heb je het meeste ook wel gezien.



Eerlijk gezegd vind ik dat de meeste grote Duitse steden erg op elkaar lijken, maar dat valt in Konstanz gelukkig nog wel mee. Het voelt toch net anders aan dan andere steden, misschien komt dit juist vanwege zijn ligging bij de Bodensee. Of juist omdat de geallieerden Konstanz niet gebombardeerd hebben, vanwege zijn ligging direct aan de grens met Zwitserland. Je zou dus kunnen stellen, dat Konstanz een echte Altstadt heeft en niet eentje die na de oorlog weer opgebouwd is :X

Dag 2 - St Gallen en autorijden in Zwitserland

Geheel ongepland besloten wij na het ontbijt naar St Gallen in Zwitserland te rijden: daarbij kreeg ik als tip van het hotelpersoneel, om goed op je snelheid te letten. Want er zouden veel flitsers opgesteld staan en in Zwitserland is alles ja van goud en worden, hamburgers bij de McDonalds door elven bij maanlicht gebakken :+



Ik maakte natuurlijk een grapje, maar feit is dat alles in Zwitserland stervensduur is en daarom kom ik er eigenlijk ook niet graag. Gelukkig vermijd je met de auto dure reiskosten en lunchen, kun je lekker doen in Duitsland of Oostenrijk. Enige waar wij in Zwitserland geld aan uitgegeven hebben, is de entree tot de bibliotheek van de Abdij van St Gallen. En natuurlijk parkeerkosten: maar dat vond ik persoonlijk best meevallen.



Op de terugweg van St Gallen, naar Füssen zijn wij bewust via Oostenrijk gereden: omdat je daar goedkoper dan in Duitsland kunt tanken. Om precies te zijn betaalde ik ¤ 1,189 voor een liter benzine en in Wels, ook in Oostenrijk betaalde ik zelfs slechts ¤ 1,129 per liter _/-\o_ Volgens mij is dit zelfs goedkoper dan in Luxemburg, want daar tank je E10 en niet E5. ( Momenteel kost de benzine zelfs minder dan ¤ 1 in Oosterijk, alleen de grenzen zijn dicht i.v.m. de corona-uitbraak )

Dag 3 - Schloss Neuschwanstein

De reden dat ik op dag 2 van St Gallen naar Füssen reed, was natuurlijk om de volgende dag Schloss Neuschwanstein te kunnen bezoeken. Daar hebben wij ongeveer 4 a 5 uur besteed en een van de redenen is, omdat wij ook het kasteel van binnen bezocht hebben :)



Nu moet ik wel eerlijk zeggen: ik was niet onder de indruk van de rondleiding door het kasteel, ja die hele grote kroonluchter in de vorm van een kroon was mooi. Maar dan heb je het ook wel gehad hoor O-) Dit komt natuurlijk omdat koning Ludwig al gestorven was, voordat het kasteel helemaal af was. Daarna zijn ook direct gestopt met de bouw en is het een toeristenattractie geworden :)



Wat ik wel echt geweldig vind aan de omgeving rondom Neuschwanstein, zijn de uitzichten die je hebt als je omhoog naar het kasteel gaat. Vanaf de Marienbrücke heb je zo'n beetje het mooiste uitzicht op het kasteel zelf, maar als je naar het kasteel loopt. Dan heb je een heel mooi uitzicht op de Alpensee en Schloss Hohenschwangau, wat natuurlijk ook een heel mooi kasteel is!

Overigens op nog geen 5 minuten rijden ligt een hele leuke Brauhaus, genaamd Schlossbrauhaus Schwangau en ze brouwen daadwerkelijk hun eigen bier _/-\o_

Dag 4 - Berechtgaden en Königssee

Eerlijk gezegd kwam ik vooral naar Berechtgaden, omdat daar het Eagles Nest van Hitler ligt. Al heet deze plek in de Duitse taal Kehlsteinhaus en proberen ze natuurlijk de associatie, met Hitler te doen vervagen. De reden om deze locatie tegenwoordig te bezoeken is dan ook vanwege het mooie uitzicht: echter ik vond de prijs om er naartoe te gaan veel te duur en heb gekozen, voor de Rossfeld Panoramastraße als alternatief.



De Rossfeld Panoramastraße is een van de weinige tolwegen die Duitsland heeft, wellicht zelfs wel de enige? Ze hebben er in iedere geval een aparte wet voor ontwikkeld, zodat deze weg niet onder het reguliere wegnetwerk valt. Voor deze weg betaal je totaal ¤ 8,50 tol en langs de weg zijn meer dan voldoende parkeerplaatsen aangelegd, ook was de weg goed onderhouden i.t.t. het reguliere Duitse wegennet :X



Nadat wij de tolweg weer verlieten, zijn wij doorgereden naar Schönau am Königssee: hier ligt een schitterende meer en kun je ook gezellig, aan wintersport doen? Als je dat leuk vind en bereidt bent de dure Jennerbahn te betalen om naar boven te komen. Maar wij kwamen speciaal voor het meer en hebben de boot naar het bedevaartsoord Kerkje St. Bartholomew's genomen :)

Dag 5 - Hallstatt

Wij overnachten in-principe telkens in de buurt of in de regio die wij de volgende dag willen bezoeken, dus in de namiddag van dag 4 ben ik vanuit Berechtgaden naar Hallstatt gereden. Mijn vrouw had hier een hotel geboekt en ook uitgezocht hoe het zat met het parkeren, want je mag dus niet met je eigen auto het dorpscentrum inrijden. Best begrijpbaar overigens, aangezien er hordes met toeristen naar toe komen.



Het dorpje is natuurlijk schitterende, aangezien het direct aan het Hallstätter meer ligt. Maar ik moet eerlijk zeggen: ik vind het wel enigszins overrated hoor. Wat ik wel een vreemd gezicht vind zijn de hordes toeristen die met de veerboot aangevoerd worden, dat is zelfs het geval in het laagseizoen.

Ik snap dus best dat bewoners wegtrekken uit Hallstatt, want het is natuurlijk geen leuke plek om te leven: feitelijk leef je dan in een museum en ik kan mij niet voorstellen, dat het prettig is om dagelijks honderden toeristen voor je deur te hebben. Of het moet je broodwinning zijn en in dit geval, is het natuurlijk fijn als de toeristen blijven komen.

Overigens komen er ook genoeg Nederlanders, maar die komen schijnbaar om op wintersport te gaan: en dat snap ik dan ook weer niet, omdat er zeker weten betere plekken zijn om te verblijven als je op wintersport gaat. Als ik met de auto op wintersport zou gaan, dan zou ik echt niet kiezen voor een locatie waar ik ¤ 14 per 24 uur aan parkeerkosten mag betalen |:(

Dag 6 - Salzburg

Van Hallstatt naar Salzburg rijden vond ik persoonlijk goed te doen: er is namelijk geen enkele reden, om de tolweg te nemen. Het levert je zelfs geen tijdwinst op en het mooiste is dat uitzichten, die je onderweg ziet. Je rijdt langs het Hallstättersee en de Wolfgangsee en natuurlijk zie je de nodige bergtoppen 8-)



Wat betreft Salzburg zelf: ik had er eerlijk gezegd meer van verwacht, het zeker een hele mooie stad. Je kunt er gezellig door de straten wandelen, lekker eten en bier drinken. Zo vond ik Zum Zirkelwirt een erg leuk restaurant, vooral de goulash was mij goed bevallen en het bier natuurlijk :)



Ook het uitzicht vanaf de Mönchsberg, was mij goed bevallen: je kunt met de lift naar boven, of wandelen. Wij hebben gekozen voor de lift i.v.m. beperkte tijd en hadden erg geluk met het weer, al was dat de avond daarvoor wel anders helaas. En wij zijn ook nog even door de Mirabellgarten gewandeld, deze plek is vooral bekend vanwege de film The Sound of Music _/-\o_

Dag 7 - Cèsky Krumlov

Aangezien wij al zo dichtbij Tsjechië waren, besloten wij onze Roadtrip met een dag te verlengen en dus ook nog Cèsky Krumlov te bezoeken. Vanaf Salzburg is het ongeveer 2 uurtjes rijden tot dat je de grens met Tsjechië oversteekt. Dit is dan wel over de Oostenrijkse Autobahn: voor ons was het dus een iets langere reistijd, aangezien wij de tolwegen vermeden hebben. Maar dat was het helemaal waard 8-)



Ik had op Booking.com gezocht naar hotels in Cèsky Krumlov en kwam uit op Penzion Panorama: aangezien het voor dezelfde dag was, heb ik besloten om te bellen met de accommodatie. Ze hadden nog kamers vrij en ondanks een kleine taalbarrière, was de overnachting geregeld: zonder tussenkomst van Booking.com _/-\o_

Nee je bespaart er niet perse geld mee hoor: soms is de prijs zelfs hoger als je direct bij een accommodatie wilt boeken, of word je verteld dat je maar op booking.com moet boeken :+ Maar in iedere geval hoeft de accommodatie geen commissie aan Booking.com te betalen, uiteindelijk hebben wij dus slechts ¤ 44 voor de overnachting inclusief ontbijt betaald. Als je via Booking.com boekt, dan betaal je ¤ 50 en het prijsverschil zit hem waarschijnlijk in de commissie van 15% die de accommodatie dient te betalen.



Zonder enige twijfel durf ik te zeggen dat Cèsky Krumlov uiteindelijk ons hoogtepunt van de Roadtrip was: ondanks dat het helemaal niet op de ruwe planning stond. Ik ben zelfs een beetje verliefd geworden op dit stadje uit de Tsjechische regio Zuid-Bohemen, dus ik wil graag deze plaats nog een tweede keer bezoeken O+



In de kasteelgracht van Kasteel Cèsky Krumlov is het een traditie sinds 1707 om daar beren te houden, wat vandaag de dag natuurlijk een toeristische attractie opzicht oplevert :X Daarnaast is een groot deel van het kasteel vrij begaanbaar, zelfs in de avond wanneer het helemaal verlaten is }>



Voordeel van Cèsky Krumlov in het laagseizoen bezoeken is, dat het aantal toeristen nog wel mee valt. In de zomermaanden zal dat waarschijnlijk anders zijn en daarom zou ik graag in de lente, nog eens dit stadje willen bezoeken. Maar dan wil ik dus een Roadtrip door Tsjechië doen, alleen mijn vrouw nog overtuigen B)

PS natuurlijk kun je ook lekker en goedkoop eten en bier drinken in Tsjechië, vandaar dat ik een hele doos vol verschillende Tsjechische bieren mee terug genomen heb. Want de keuze is enorm en de prijzen stellen niets voor: als je wilt kun je 2 liter bier kopen voor ¤ 1,20 in de supermarkt _/-\o_

Dag 8 - Regensburg en Nürnberg

Het oorspronkelijke plan was om vanaf Cèsky Krumlov rechtstreeks naar Nürnberg te rijden, maar wij besloten om in Regensburg te overnachten en dat was eerlijk gezegd een teleurstelling. Wellicht dat Regensburg ooit een hele mooi stad was? Maar nu is het een en al verval? En het enige wat mij echt beviel aan Regensburg was het glas, waar de brouwerij Regensburger Weissbräuhaus hun Weizen in schenkt: dus ja zo'n glas heb ik gekocht bij de brouwerij :+



Ja ik weet het klinkt belachelijk dat ik zeg, dat het bierglas het beste van Regensburg was: maar ik heb nou eenmaal nog nooit een Weizen Bierglas met een handvat gezien, dat is gewoon fijner als een bierglas een handvat heeft O+



Alle gekkigheid op een stokje: het UNESCO deel van Regensburg is natuurlijk wel de moeite waard om te zien, maar dan houdt het ook echt op naar mijn mening. Dus sla Regensburg gerust over en je zult niet veel missen!



Neurenberg was ons persoonlijk een stuk beter bevallen: ik vind het echt een mooie stad, terwijl ik dit eerlijk gezegd niet direct verwacht had. Omdat mijn verwachtingen van Nürnberg zoals de Duitsers het noemen, namelijk niet hoog waren. Ik had voorheen met deze stad vooral de associatie met WW2, aangezien de stad als podium diende voor Hitler en later vonden hier nog de Processen van Neurenberg plaats.

Sommige Amerikanen die de stad bezoeken vinden het dan ook nodig, om het te benoemen dat hun voorouders de stad met grond klein gemaakt hebben. Maar het klopt natuurlijk wel dat de stad opnieuw is opgebouwd na de tweede wereldoorlog, omdat hij helemaal verwoest was.

Tolwegen in Oostenrijk, Zwitserland en Tsjechië vermijden

In zowel Oostenrijk, Zwitserland en Tsjechië ben je verplicht een tolvignet te kopen, wanneer je over de autosnelweg wilt rijden. De kosten hiervan zijn ¤ 9,40 in Oostenrijk, ¤ 38 in Zwitserland en ¤ 12 in Tsjechië. Hierbij ben ik uitgegaan van de kortste geldigheidsduur van 10 dagen, alleen in Zwitserland ben je verplicht een jaar vignet te kopen!

Ik heb in de alle drie bovengenoemde landen zonder problemen de tolwegen vermeden, dat heeft mij dus zo'n ¤ 62 bespaard. Dan heb ik het nog niet over de brandstofbesparing, aangezien dat je op binnenwegen niet snel mag rijden. In Oostenrijk heb je zelfs langs stukken waar je enkel 50km/u mag rijden. Daarnaast is de benzine natuurlijk ook goedkoper als je via binnenwegen rijdt _/-\o_

Het heeft echter ook nadelen: een goed voorbeeld was onze rit van Salzburg naar Cèsky Krumlov in Tsjechië, daarbij rij je een flink stuk door Oostenrijk. Dus als je de tolwegen vermijd ben je circa een uur langer onderweg, afhankelijk van de verkeersdrukte. De afstand is dan in dit voorbeeld wel weer korter: 195km vs 217km.



Je hebt in het bovenstaande voorbeeld dus twee stickers nodig: zowel het vignet voor Oostenrijk en Tsjechië, want ook in Tsjechië leidt de navigatie je over de tolwegen. Of je moet zorgen dat je voordat je Tsjechië inrijdt, van de autosnelweg afgaat en je navigatiesysteem instelt om tolwegen te vermijden. In dat geval heb je dus enkel het vignet voor Oostenrijk nodig, want Cèsky Krumlov ligt slechts op 35km afstand van de Oostenrijkse grens.

Nu nog even over de kwaliteit van de B-wegen oftewel binnenwegen, in Oostenrijk en Zwitserland vond ik die heel goed: prima bewegwijzering, geen echte verassingen. Ja het wegdek is niet altijd in even goede staat, maar dat mag geen naam hebben vind ik. In Tsjechië was het ook wel te doen, maar daar ontbreken veelal de rijstrookmarkeringen en verkeerd het wegdek vaker in slechte staat. Ook waarschuwt de ANWB voor het onderstaande, wat ik zelf ook meegemaakt heb tijdens het rijden op de binnenwegen van Tsjechië :X

Let op wanneer een weg een oude route volgt door een dorp. In een rechte weg kunnen er dan plotseling bochten voorkomen.

Dit is echt oppassen geblazen! Want niet alleen kunnen er plotseling bochten voorkomen, maar het kan ook voorkomen dat de weg in de bocht plotseling minder breed is. Dan word je dus mooi verrast door het tegen verkeer en mag je op de rem: het frappante in deze gevaarlijke verkeerssituatie vond ik, dat de langs rijdende Tsjechische vrachtwagen chauffeur gezellig op zijn smartphone bezig was |:(

Wel wijken de verkeersborden nauwelijks af van die wij in Nederland gewend zijn: sommige zien net iets anders uit, maar de boodschap die de borden communiceren zijn wel duidelijk. Onderborden met daarin een tekst in het Tsjechisch ben ik nauwelijks tegen gekomen, dus de taalbarrière is bij het rijden in Tsjechië niet echt een probleem.

Tot slot

Ik wilde in eerste instantie wachten met het publiceren van mijn reisverslag: maar ik heb zo genoten van het avontuur, dat ik nu al mijn verhaal met jullie wil delen. Nog voordat mijn weblog over Suzuki Celerio - Twee jaar in bezit! online komt: komende dinsdag heb ik deze auto namelijk twee jaar in bezit 8-)

Overigens ben ik gisterenavond van Neurenberg terug naar Düsseldorf gereden en er waren meer Nederlanders op de Autobahn, dan Duitsers :+ Bij de tankstations waren zelfs rijen en ik kon gezellig doorrijden, want mijn auto is lekker zuinig en ik hoefde dus geen tankstop te maken. Wel natuurlijk nog in Neurenberg zelf de auto vol getankt, aangezien de benzineprijzen daar laag waren :)

Wat mij trouwens aan al die auto's opviel: allemaal een dakkoffer en zo zwaar pakt, dat de achterkant van de auto's helemaal doorgezakt was: alsof de achterkant verlaagd is, maar de voorkant niet. Sorry dat ik het zeg, maar ik blijf het een raar gezicht vinden: Nederlanders die hun halve inboedel mee op vakantie nemen :+

En wat mij gisteren ook nog op de Autobahn was opgevallen: de twee linkse rijstroken waren dicht vanwege wegwerkzaamheden, wat aangegeven was met kruizen boven de rijstroken. Maar die werden massaal genegeerd, zowel door Nederlanders en Duitsers. Dat vind ik echt niet kunnen hoor en gewoon ronduit asociaal en potentieel gevaarlijk, omdat die rijstroken niet voor niets dicht zijn.
  Moderator vrijdag 27 maart 2020 @ 07:32:14 #2
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_192297880
Leuk verslag!
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_192298016
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 maart 2020 07:32 schreef UIO_AMS het volgende:
Leuk verslag!
Bedankt: heeft plaatsgevonden, eind februari/begin maart. Twee weken later sloot Tsjechië en Oostenrijk zijn grenzen i.v.m. corona.
pi_192331777
Okay verslag!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')