abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_192283437
Hallo,

Graag even wat advies over iets waar ik de laatste tijd veel over denk.

Even wat achtergrond info, ik ben inmiddels 30 jaar en heb vanaf mijn 12/13e een hechte vriendengroep gehad van ongeveer 7 a 8 mensen.

Allemaal ongeveer even oud. Vanaf mijn 12e tm mijn 23e heel intensief met elkaar omgegaan. Ook terwijl iedereen ging studeren ergens anders, hebben we eigenlijk altjid heel goed contact gehouden en echte een diepe vriendschap ontwikkeld. Echt superveel met elkaar meegemaakt, vele vakanties etc. Kortom mijn hele jeugd en jonge volwassenheid met deze groep eigenlijk meegemaakt.

Vanaf mijn 23e merkte ik al dat er een bepaald kliekje ontstond in de groep, en dat ik daar een beetje buiten viel. Er werd steeds meer geroddeld over mijn gedrag buiten mij om (vaak ook terecht) en het werd minder en minder.

De groep bestaat opzich nog steeds, maar van echte vriendschap waarin je alles deelt met elkaar is van mijn kant met de meeste geen sprake meer. Dat vind ik oprecht jammer. Maar mischien hoort dat bij het ouder worden.

Ik ben door de jaren heen ook een slechte vriend geweest, vrij egoïstisch, niet altijd in groepsbelang denkend, hier en daar ruzies gehad met verschillende mensen. Op zich altijd weer bijgelegd, maar het is toch anders.

Ik heb eigenlijk ook nooit echt gepraat over wat ik hier opschrijf. Op een of andere manier praten we niet over dit soort dingen binnen de groep. Wel buiten mij om denk ik, maar niet met mij. Misschien moet ik eens eerlijk zegen hoe ik er over denk, zeggen dat ik graag weer een echt onderdeel van onze vriendengroep wil zijn.

Een aantal oorzaken dat sommige vrienden en vriendinnen over mij roddelen is denk ik het volgende:

ik ben eigenwijs en laat mensen mij niet snel vertellen wat ik moet doen. Ik neem dus moeilijk advies aan.

Ik heb een aantal keer in een dronken bui domme dingen gezegd waar ik later spijt van had. Het kwaad was toen al geschied.

Ik ben soms voor langere periodes echt met mijzelf bezig geweest, waardoor ik sommige vriendschappen wat heb verslonst. Ik ben ook best egoistisch qua karakter, maar niet altijd. Ik zie mijn domme gedrag nu in.

Ik kan soms wat arrogant zijn omdat ik een goede baan en inkomen heb en daar soms stoer over gedaan heb. Dit kan natuurlijk ergenis opwekken bij mensen. Ben ik mij van bewust.

Ik denk dat ik een aantal dingen kan doen:

- Mezelf weer mengen in de groepsdynamiek, dingen organiseren, mensen weer op een dieper niveau spreken. Dus niet alleen over koetjes en kalfjes maar echt diepe gesprekken zoals we dat vroeger hadden. Daardoor moet ik mezelf ook meer openstellen dan ik de laatste jaren heb gegaan.

- De groep vaarwel zeggen en op zoek gaan naar nieuwe vriendschappen. Dus alle banden verbreken. Ik heb ook wel andere vrienden en vriendengroepen waar ik goed contact mee heb. Ik kan me op deze mensen / groepen focussen om daar in te mengen. Alleen heb ik hier minder "geschiedenis" mee vanuit vroeger.

- Doorgaan zoals we nu met elkaar omgaan, dus vrij oppervlakkig, eens in de paar weken een keer afspreken. Niet echt de vriendschap waar ik gelukkig van wordt.

Is dit herkenbaar? Mijn gevoel zegt dat ik de vriendschappen weer moet herstellen, mijn gedrag zal moeten aanpassen en weer een positieve factor in de groep moet zijn. Maar zitten de andere daar op te wachten? Ik denk van niet op dit moment. Ik denk dat ik door mijn gedrag aan te passen de andere kan laten zien dat ik wel een goed persoon ben waar mensen mee om willen gaan.

Waar ik mij bijvoorbeeld aan stoor is dat mensen met elkaar afspreken (dus een aantal van de groep) en dat dit allemaal buiten mij omgaat. Dus ik wordt volgens mij best vaak buitengesloten als mensen bijvoorbeeld een avondje bij iemand een biertje gaan drinken. Dit gaat allemaal buiten de groepsapp om. Ik snap het aan de ene kant ook wel, maar een aantal jaren geleden was ik bij wijze van spreken de 1e persoon die geappt werd om af te spreken. Nu niet meer.

Ik weet niet echt wat ik hier mee aan moet.

[ Bericht 4% gewijzigd door DJEblender op 26-03-2020 12:40:18 ]
pi_192283707
Ik zou gaan voor herstellen! Ga maar eens met de billen bloot en excuseer je. Iets met verstand komt met de jaren!
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_192283724
Heb je niet 1 of 2 vrienden in die groep waar je beter mee ligt?

Misschien kun je hen dit bericht sturen? Of een keer afspreken om het te espreken.
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
  donderdag 26 maart 2020 @ 13:13:45 #4
166390 shifto
Kirby Shizzle
pi_192284325
quote:
1s.gif Op donderdag 26 maart 2020 12:35 schreef Lenny77 het volgende:
Ik zou gaan voor herstellen! Ga maar eens met de billen bloot en excuseer je. Iets met verstand komt met de jaren!
Dit.

Opgeven en verder kijken kan altijd nog.
Thinking about thinking of you.
pi_192287022
quote:
Mezelf weer mengen in de groepsdynamiek, dingen organiseren, mensen weer op een dieper niveau spreken. Dus niet alleen over koetjes en kalfjes maar echt diepe gesprekken zoals we dat vroeger hadden. Daardoor moet ik mezelf ook meer openstellen dan ik de laatste jaren heb gegaan.
Dit is wat je moet doen!
Je moet gewoon met de billen bloot excuses aanvaarden en dan gewoon deze vriendengroep houden waarmee je de geschiednis hebt. Want dat zegt je gevoel.
pi_192287735
Ik zou gaan voor herstel.

Zo'n lange vriendschap is toch waardevol, en vooral als je zegt dat je wat egoistisch / arrogant bent geweest, is het iets wat best kan worden gewaardeerd als je misschien openlijk aangeeft dat je dit spijt (als je dat tenminste meent).

En op je 30e maak je echt niet zo snel meer nieuwe vriendschappen.

Wat ik wel zou doen, is voor jezelf eerlijk overwegen of een nieuwe poging zin heeft. Vind je jezelf beter dan je vrienden, interessanter? Als je dat oprecht vindt, dan is de kans groot dat die gedachtegang zich op een gegeven moment weer in je gedrag gaat manifesteren. Daar moet je je ''vrienden'' dan niet mee vermoeien.
pi_192288191
Vierde optie: delen wat je hier zegt. Schuld bekennen, excuses aanbieden, en vragen om vergiffenis en een nieuwe kans (even zwaar gezegd). Kan de boel behoorlijk opengooien.

Een vriend die toegeeft dat hij fouten heeft gemaakt en vraagt om een nieuwe kans, heeft bij mij altijd een streepje voor.
Somebody that I used to know
pi_192585628
Er komt ook wel heel weinig respons van de rest. Is gewoon trekken aan een dood paard.

Vriendschap moet van 2 kanten komen.
pi_192588243
Zoiets gaat ook niet binnen een week hè. Iets wat je jaren laat verwateren duurt een tijd voor dat weer hersteld is.

Tijd nemen. Ook niet ‘ineens’ anders gedragen, want dan ben je nep en weten mensen niet wat ze aan je hebben.

Gewoon net iets vaker wat op whatsapp zeggen en een tijd voor uit trekken. Op een moment dronken zuipen met vrienden en dan de volgende dag weer appen. Nieuwe leuke herinneringen maken.

Gaat iets lastiger in deze coronatijd.

Besef je dat je een redelijke ingang hebt. Zijn ook mensen die verhuizen en niemand hebben. Stel je wel kwetsbaar op en zeg dat je soms te arrogant was als dat kan.

Succes.
pi_192588502
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 20:06 schreef DJEblender het volgende:
Er komt ook wel heel weinig respons van de rest. Is gewoon trekken aan een dood paard.

Vriendschap moet van 2 kanten komen.
Nou ja, als ik de OP zo lees kun je nu geen 50/50 verwachten, maar zul je zelf even extra moeten investeren ;)
Is er niet 1 vriend waar je een goede band mee hebt om dit eens mee te bespreken. Die kan jou dan ook een beetje op sleeptouw nemen de groep in. Werkt, maar heeft wel eve tijd nodig.
pi_192599716
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 20:06 schreef DJEblender het volgende:
Er komt ook wel heel weinig respons van de rest. Is gewoon trekken aan een dood paard.

Vriendschap moet van 2 kanten komen.
Ja, maar vanuit jouw kant is het kennelijk al tijden niet zo best geweest, dus misschien moet je niet zoveel verwachten nu je wel weer eens aan komt kakken. Talk is cheap, dus misschien moet je ook iets langer duidelijk laten zien dat het geen opportunistische gemakzucht is en je het ook echt meent dat het nu wel beter zal gaan. Ofzo..
  maandag 13 april 2020 @ 17:51:18 #12
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_192599863
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2020 17:45 schreef Scary_Mary het volgende:

[..]

Ja, maar vanuit jouw kant is het kennelijk al tijden niet zo best geweest, dus misschien moet je niet zoveel verwachten nu je wel weer eens aan komt kakken. Talk is cheap, dus misschien moet je ook iets langer duidelijk laten zien dat het geen opportunistische gemakzucht is en je het ook echt meent dat het nu wel beter zal gaan. Ofzo..
^Dit.

[ Bericht 9% gewijzigd door CoolGuy op 13-04-2020 21:18:14 ]
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  woensdag 15 april 2020 @ 14:02:35 #13
468652 denattedweil
Piscatoria Cyprino
pi_192630586
Lastige situaties zijn dit maar misschien heb je hier iets aan. Als jouw vrienden je buiten sluiten dan moet je je afvragen of je dit zelf wel wilt herstellen. Dat gevoel dat ze over je lullen of dat er iets speelt zal altijd blijven.

Soms verwateren vriendschappen gewoon en daar zul je mee moeten leven. Ik zie ook niemand meer van mijn oude "hechte" vriendengroep (9 man). Lief en leed gedeeld, altijd een vaste club en als er iets was dan stond iedereen er. Aan de ene kant jammer maar aan de andere kant weer niet. Ik had als eerste een echte relatie, ging samen wonen en moest mijn tijd gaan verdelen tussen vrienden, mijn (ex)vriendin, huishoudelijke zaken, etc. Als ik dan een keertje niet mee ging omdat we iets anders hadden gepland, dan was ik een "nepper", want ik was er niet bij.. (lees: naar het vaste café gaan en daar hangen). Kan ik allemaal mee leven en doet me niks. Als ik wel tijd en zin had, dan was ik er gewoon bij en was het gewoon gezellig onder elkaar.

Toen mijn relatie van 6 jaar over was, moest ik dit uiteraard even verwerken. Had de eerste weken weinig zin om dingen te ondernemen en veel moeten regelen om goed uit elkaar te gaan. Uiteindelijk ben ik kort hierna uit de groepsapp geflikkert (reden in spoiler) en in de maanden hierna heb ik van niemand ook maar één berichtje gehad. Waarschijnlijk omdat er een eenzijdig onjuist verhaal is verteld in de groepsapp. Toen andere "losstaande" vrienden wel klaar stonden en interesse toonde hoe het met me ging, werd het voor mij wel duidelijk. Die "vrienden"groep zijn geen vrienden, allemaal pussy's zonder eigen mening en bang dat ze zelf gezeik krijgen (met jantje) om contact met mij op te nemen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Uiteindelijk had ik alles weer op de rit en kreeg ik 2 jaar later ineens te horen (ouders van iemand uit die oude vriendengroep) dat pietje het zo erg vindt dat hij me niet meer spreekt. En inderdaad, ik had 5 ongelezen berichten op IG, hoe het nu met me gaat en dat het zo lang geleden is en of we binnenkort een keer wat gaan drinken

Natuurlijk heb ik daar niet op gereageerd. Klaar is bij mij ook klaar. Dan kan ik echt een botte lul zijn. Als je er in mindere tijden niet voor me bent (niet dat het hoeft maar een beetje afleiding van je vrienden is wel prettig in zulke situaties), dan hoef je 2 jaar later als het goed met me gaat, ook niet meer aan te komen.

Zo zie je maar hoe raar iets kan lopen met vriendschappen.. ik koester de leuke momenten samen, de foto's die ik heb, en heb er vrede mee dat ik niemand meer ga zien en andere vrienden heb waarmee ik wel op één lijn zit.
pi_192630980
Je geeft zelf al je mindere kanten aan en heel eerlijk, als ik zo'n vriendin had, die kon ik missen als kiespijn. Je zegt zelf ik ben egoïstisch, laat vriendschappen verslonzen, ben arrogant en als ik dronken ben gil ik dingen waar anderen niet op zitten te wachten. Nou spijt me wel, maar wat dan klaar is, is klaar en wens je dan echt heel veel succes met je geweldige huis, baan en jezelf.
  donderdag 16 april 2020 @ 10:00:34 #15
471637 TomStall
I buried Joey
pi_192644672
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2020 14:02 schreef denattedweil het volgende:
Lastige situaties zijn dit maar misschien heb je hier iets aan.

...

Zo zie je maar hoe raar iets kan lopen met vriendschappen.. ik koester de leuke momenten samen, de foto's die ik heb, en heb er vrede mee dat ik niemand meer ga zien en andere vrienden heb waarmee ik wel op één lijn zit.
Heftig verhaal inderdaad, maar dat zijn zoals je zegt echt geen vrienden meer zo. Ben het zeker met je eens ook, klaar is klaar. Je leert zeker je vrienden kennen in heftigere tijden waarin je elkaar juist misschien nodig hebt. Goed om te horen dat je er een helder beeld aan over hebt gehouden, ik geef je groot gelijk ook.

Hier iets soort gelijks meegemaakt, ook dat je via via hoort dat ze het jammer vinden dat er geen contact meer is. Tsja... dat is zeker jammer dat zal ik niet ontkennen, maar het was goed zo, en is verder ook goed zo. Blijft jammer. Je had graag bijvoorbeeld met die vrienden wellicht mee willen maken dat je kinderen met elkaar speelden of iets dergelijks, dat je een soort oom had geweest voor hun kinderen, maar ja: jammer idd.

Voor de TS, probeer er inderdaad een nuchtere blik op te houden. Sommige langdurige vriendschappen kunnen ook over gaan. Maar ja, als je je misdragen hebt zou ik het, net als een andere user al eerder zei, zeker wel kunnen waarderen om daarvoor achteraf excuses te horen. Geeft toch blijk dat je er om geeft, en over je eigen gedrag of misdragingen na gedacht hebt. Wat zij er dan verder mee doen is een volgend hoofdstuk, maar je kunt wel met rechte schouders iedereen gewoon aan kijken. Joh iedereen maakt dingen anders mee, iedereen maakt fouten en kan jong en stom zijn, soms onder invloed van drank, soms stress, you name it. Soms kan dat geaccepteerd worden, soms niet...
pi_192650652
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2020 12:17 schreef DJEblender het volgende:
Een aantal oorzaken dat sommige vrienden en vriendinnen over mij roddelen is denk ik het volgende:

ik ben eigenwijs en laat mensen mij niet snel vertellen wat ik moet doen. Ik neem dus moeilijk advies aan.

Ik heb een aantal keer in een dronken bui domme dingen gezegd waar ik later spijt van had. Het kwaad was toen al geschied.

Ik ben soms voor langere periodes echt met mijzelf bezig geweest, waardoor ik sommige vriendschappen wat heb verslonst. Ik ben ook best egoistisch qua karakter, maar niet altijd. Ik zie mijn domme gedrag nu in.

Ik kan soms wat arrogant zijn omdat ik een goede baan en inkomen heb en daar soms stoer over gedaan heb. Dit kan natuurlijk ergenis opwekken bij mensen. Ben ik mij van bewust.
Eigenlijk is dit het enige hekelpunt dat je opnoemt. Want als je er voor de rest wel zou zijn, nemen je vrienden die 'minpunten' echt wel voor lief.

Ik zou trouwens gaan voor herstellen, maar ik denk niet dat je moet verwachten dat je op korte termijn op gelijke niveau zit als je vrienden. Je hebt het immers zo'n 7 jaar laten liggen, een lange tijd waarin je vrienden onderling ook veel dingen hebben meegemaakt en hun relatie verder hebben uitgediept.

Het is een herkenbaar verhaal, want ik maak het mee vanuit het perspectief van je vrienden. Ook onderdeel van een vriendengroep waarbij er een paar zijn die het al een tijdje laten afweten. Te veel bezig met zichzelf. Nog steeds heel gezellig als ze er wel zijn, maar je hebt niet de sterke band die hebt met de vrienden die je wel vaak ziet/spreekt. Het zijn side-vrienden.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')