abonnementen ibood.com bol.com
pi_192283437
Hallo,

Graag even wat advies over iets waar ik de laatste tijd veel over denk.

Even wat achtergrond info, ik ben inmiddels 30 jaar en heb vanaf mijn 12/13e een hechte vriendengroep gehad van ongeveer 7 a 8 mensen.

Allemaal ongeveer even oud. Vanaf mijn 12e tm mijn 23e heel intensief met elkaar omgegaan. Ook terwijl iedereen ging studeren ergens anders, hebben we eigenlijk altjid heel goed contact gehouden en echte een diepe vriendschap ontwikkeld. Echt superveel met elkaar meegemaakt, vele vakanties etc. Kortom mijn hele jeugd en jonge volwassenheid met deze groep eigenlijk meegemaakt.

Vanaf mijn 23e merkte ik al dat er een bepaald kliekje ontstond in de groep, en dat ik daar een beetje buiten viel. Er werd steeds meer geroddeld over mijn gedrag buiten mij om (vaak ook terecht) en het werd minder en minder.

De groep bestaat opzich nog steeds, maar van echte vriendschap waarin je alles deelt met elkaar is van mijn kant met de meeste geen sprake meer. Dat vind ik oprecht jammer. Maar mischien hoort dat bij het ouder worden.

Ik ben door de jaren heen ook een slechte vriend geweest, vrij ego´stisch, niet altijd in groepsbelang denkend, hier en daar ruzies gehad met verschillende mensen. Op zich altijd weer bijgelegd, maar het is toch anders.

Ik heb eigenlijk ook nooit echt gepraat over wat ik hier opschrijf. Op een of andere manier praten we niet over dit soort dingen binnen de groep. Wel buiten mij om denk ik, maar niet met mij. Misschien moet ik eens eerlijk zegen hoe ik er over denk, zeggen dat ik graag weer een echt onderdeel van onze vriendengroep wil zijn.

Een aantal oorzaken dat sommige vrienden en vriendinnen over mij roddelen is denk ik het volgende:

ik ben eigenwijs en laat mensen mij niet snel vertellen wat ik moet doen. Ik neem dus moeilijk advies aan.

Ik heb een aantal keer in een dronken bui domme dingen gezegd waar ik later spijt van had. Het kwaad was toen al geschied.

Ik ben soms voor langere periodes echt met mijzelf bezig geweest, waardoor ik sommige vriendschappen wat heb verslonst. Ik ben ook best egoistisch qua karakter, maar niet altijd. Ik zie mijn domme gedrag nu in.

Ik kan soms wat arrogant zijn omdat ik een goede baan en inkomen heb en daar soms stoer over gedaan heb. Dit kan natuurlijk ergenis opwekken bij mensen. Ben ik mij van bewust.

Ik denk dat ik een aantal dingen kan doen:

- Mezelf weer mengen in de groepsdynamiek, dingen organiseren, mensen weer op een dieper niveau spreken. Dus niet alleen over koetjes en kalfjes maar echt diepe gesprekken zoals we dat vroeger hadden. Daardoor moet ik mezelf ook meer openstellen dan ik de laatste jaren heb gegaan.

- De groep vaarwel zeggen en op zoek gaan naar nieuwe vriendschappen. Dus alle banden verbreken. Ik heb ook wel andere vrienden en vriendengroepen waar ik goed contact mee heb. Ik kan me op deze mensen / groepen focussen om daar in te mengen. Alleen heb ik hier minder "geschiedenis" mee vanuit vroeger.

- Doorgaan zoals we nu met elkaar omgaan, dus vrij oppervlakkig, eens in de paar weken een keer afspreken. Niet echt de vriendschap waar ik gelukkig van wordt.

Is dit herkenbaar? Mijn gevoel zegt dat ik de vriendschappen weer moet herstellen, mijn gedrag zal moeten aanpassen en weer een positieve factor in de groep moet zijn. Maar zitten de andere daar op te wachten? Ik denk van niet op dit moment. Ik denk dat ik door mijn gedrag aan te passen de andere kan laten zien dat ik wel een goed persoon ben waar mensen mee om willen gaan.

Waar ik mij bijvoorbeeld aan stoor is dat mensen met elkaar afspreken (dus een aantal van de groep) en dat dit allemaal buiten mij omgaat. Dus ik wordt volgens mij best vaak buitengesloten als mensen bijvoorbeeld een avondje bij iemand een biertje gaan drinken. Dit gaat allemaal buiten de groepsapp om. Ik snap het aan de ene kant ook wel, maar een aantal jaren geleden was ik bij wijze van spreken de 1e persoon die geappt werd om af te spreken. Nu niet meer.

Ik weet niet echt wat ik hier mee aan moet.

[ Bericht 4% gewijzigd door DJEblender op 26-03-2020 12:40:18 ]
pi_192283707
Ik zou gaan voor herstellen! Ga maar eens met de billen bloot en excuseer je. Iets met verstand komt met de jaren!
pi_192283724
Heb je niet 1 of 2 vrienden in die groep waar je beter mee ligt?

Misschien kun je hen dit bericht sturen? Of een keer afspreken om het te espreken.
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
UI mede mogelijk gemaakt door NOODGANG
  donderdag 26 maart 2020 @ 13:13:45 #4
166390 shifto
Kirby Shizzle
pi_192284325
quote:
1s.gif Op donderdag 26 maart 2020 12:35 schreef Lenny77 het volgende:
Ik zou gaan voor herstellen! Ga maar eens met de billen bloot en excuseer je. Iets met verstand komt met de jaren!
Dit.

Opgeven en verder kijken kan altijd nog.
Thinking about thinking of you.
pi_192287022
quote:
Mezelf weer mengen in de groepsdynamiek, dingen organiseren, mensen weer op een dieper niveau spreken. Dus niet alleen over koetjes en kalfjes maar echt diepe gesprekken zoals we dat vroeger hadden. Daardoor moet ik mezelf ook meer openstellen dan ik de laatste jaren heb gegaan.
Dit is wat je moet doen!
Je moet gewoon met de billen bloot excuses aanvaarden en dan gewoon deze vriendengroep houden waarmee je de geschiednis hebt. Want dat zegt je gevoel.
pi_192287735
Ik zou gaan voor herstel.

Zo'n lange vriendschap is toch waardevol, en vooral als je zegt dat je wat egoistisch / arrogant bent geweest, is het iets wat best kan worden gewaardeerd als je misschien openlijk aangeeft dat je dit spijt (als je dat tenminste meent).

En op je 30e maak je echt niet zo snel meer nieuwe vriendschappen.

Wat ik wel zou doen, is voor jezelf eerlijk overwegen of een nieuwe poging zin heeft. Vind je jezelf beter dan je vrienden, interessanter? Als je dat oprecht vindt, dan is de kans groot dat die gedachtegang zich op een gegeven moment weer in je gedrag gaat manifesteren. Daar moet je je ''vrienden'' dan niet mee vermoeien.
pi_192288191
Vierde optie: delen wat je hier zegt. Schuld bekennen, excuses aanbieden, en vragen om vergiffenis en een nieuwe kans (even zwaar gezegd). Kan de boel behoorlijk opengooien.

Een vriend die toegeeft dat hij fouten heeft gemaakt en vraagt om een nieuwe kans, heeft bij mij altijd een streepje voor.
Somebody that I used to know
abonnementen ibood.com bol.com
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')