abonnement Unibet Coolblue
pi_192279943
Ik vroeg mij af hoe jullie kijken naar marktwerking in de zorg of dit goed werkt of dat juist de zorg massaal een omzwaai heeft gemaakt door solidair te zijn met elkaar. Nu dus even geen winstberekeningen, dividend uitkeringen en extra bonussen voor de top managers. Met andere woorden is Corona de dood van de marktwerking in de zorg geworden of is marktwerking in de zorg nog steeds springlevend. Dus moet er winst gemaakt worden op het vaccin. woekerprijzen op mondkapjes, en speciale tarieven op IC bedden. Zal de overheid na de corona crisis anders kijken naar marktwerking in de zorg of het zorg in het geheel. Moet dit anders of mag dit hetzelfde blijven. De VVD is en blijft een liberale partij, al denk ik dat corona groter is geworden dan het partij belang en dus hoop ik ook dat bij de VVD hun ogen is opengegaan. Dat we bijvoorbeeld door het oog van de naald zijn gekropen, als we de crisis weten te beheersen. Of is het na de corona crisis business as usual en leert de VVD en de regering helemaal niks van deze crisis.
pi_192280085
Lol, tuurlijk niet. Je wilt niet weten hoe snel we alles straks weer vergeten zijn.
  donderdag 26 maart 2020 @ 08:54:53 #3
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_192280099
Ik verwacht geen structurele veranderingen in de zorg eigenlijk, als dit eenmaal voorbij is. Misschien ben ik te negatief :P
pi_192281638
Nee, is er iets veranderd na Wo2? Nee, ja de kerk nam t roer over. Is het sinds een paar jaar een wow factor dat winkels tot 20.00 of op zondag mogen open zijn. Was dat voor wo2 normaalste gang van zaken. Dus nee er veranderd niks, eerder meer beperkingen. Want ze zien nu wel in hoe makkelijk t allemaal werkt om iedereen te laten luisteren. We gaan vanaf nu gewoon als makke schapen volgen.
pi_192281722
Geen idee of de VVD hierin gaat veranderen, maar ik hoop dat mensen die nu zo hard stonden te klappen voor de zorg, zich bij de volgende verkiezingen even achter de oren krabben voordat ze VVD gaan stemmen.

quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2020 10:33 schreef funnywell het volgende:
Nee, is er iets veranderd na Wo2? Nee, ja de kerk nam t roer over. Is het sinds een paar jaar een wow factor dat winkels tot 20.00 of op zondag mogen open zijn. Was dat voor wo2 normaalste gang van zaken. Dus nee er veranderd niks, eerder meer beperkingen. Want ze zien nu wel in hoe makkelijk t allemaal werkt om iedereen te laten luisteren. We gaan vanaf nu gewoon als makke schapen volgen.
Niks veranderd na WOII? :') Wat dacht je van onze verzorgingsstaat?
pi_192281846
Ik vind de vraag een beetje vreemd.

Het is het zelfde om nadat er een grote tornado storm is geweest door nederland, of huizen wel geschikt zijn om in te wonen. Met andere woorden, deze crisis is zo gigantisch uitzonderlijk, dat zelfs het extreem kapitalistische Amerika, steunfondsen om behandeling (zorg is ook verzorging, of woonbegeleiding etc, behandeling is gericht op het wegnemen van ziekte/symptomen)) zo laagdrempelig te maken. En daar is er alleen marktwerking

Een ander perspectief op de vraag is dat marktwerking prima kan, want bij een Pandemie is de maatschappij en overheid zo flexibel dat er een passende oplossingen komen, met de middelen die er op dat moment zijn. .
pi_192281866
We hebben het wel over de fase dat ‘het voorbij is’, maar hoe ziet die fase er uit? Genoeg landen die over twee jaar nog steeds verregaande maatregelen toepassen om herhaling of verdere verspreiding te voorkomen, en er zal meer angst heersen voor een nieuw virus of mutaties. En dan hebben we het nog niet gehad over regeringen die het wel lekker vinden dat ze meer controle hebben momenteel.

Ik denk dat de maatschappij blijvend veranderd is straks, en dat is inclusief de zorg. Het afbrokkelen van de grootste graaiers in de farmaceutische industrie zou ingeluid kunnen worden, als ze zich nu niet weten te gedragen.
-nee-
pi_192282008
Het enige wat gaat veranderen is de premie van je zorgverzekering.
pi_192282084
"De zorg" is nogal een breed begrip als je daar blijkbaar ook farma en disposables onder schaart. Hun rol gaat een overheid echt niet efficiënter uitvoeren - sterker nog, het ontnemen van een winstprikkel zal alleen maar negatieve gevolgen hebben op bijvoorbeeld de snelheid waarmee een vaccin ontwikkeld gaat worden. Nog los van de vraag wie dat enorme kapitaal dan precies gaat ophoesten en de enorme inefficiëntie die het met zich meebrengt als iedere overheid voor zich

In cure is in Nederland al nauwelijks sprake van marktwerking - hooguit zijn er her en der wat elementen aangebracht en kan er wat geconcurreerd worden bij niet-essentiële zorg. Er kan daar geen dividend worden uitgekeerd, het salaris is gemaximeerd en een "winstberekening" moet nu eenmaal ook gemaakt worden als je geen winstoogmerk hebt.

Lessen zullen voornamelijk getrokken worden op het gebied van coördinatie en voorbereiding, maar dat doet verder weinig met het systeem zelf.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_192282228
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2020 10:56 schreef JochemSjakie het volgende:
Het enige wat gaat veranderen is de premie van je zorgverzekering.
Die gaat omhoog?

'De zorg' zal vast een groot onderdeel worden bij de verkiezingen in maart 2021.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_192282312
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2020 11:10 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Die gaat omhoog?

'De zorg' zal vast een groot onderdeel worden bij de verkiezingen in maart 2021.
Dat, en de diepe, diepe economische crisis. Ik zie het somber in.
-nee-
pi_192282318
Ik denk dat we twee dingen hebben gezien tijdens en na deze crisis:

1.
Belangrijk om eigen producten op voorraad te hebben of te produceren in eigen land.
Denk aan mondmaskers, beademingsapparatuur etc.
Het is denk ik van groot belang dat je nederlandse bedrijven hebt die het kunnen maken of snel kunnen schakelen naar de productie hier van.

2.
Ik denk dat we zien dat ZZP'ers in de zorg toch heel goed kunnen samenwerken met organisaties, en dat ze ondanks nu torenhoge prijzen kunnen vragen ivm crisis het merendeel toch wel fair is en net als iemand in loondienst de client centraal stelt ipv dienst eigen beurs.
Je ziet ook dat rechtstreekse samenwerking tussen organisatie en zzp best goed verloopt, dus ik vermoed wel een einde in de zorg mbt bemiddelingsbureau's (> ook ontstaan uit marktwerking)
pi_192282490
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2020 11:15 schreef hartloper het volgende:
1.
Belangrijk om eigen producten op voorraad te hebben of te produceren in eigen land.
Denk aan mondmaskers, beademingsapparatuur etc.
Het is denk ik van groot belang dat je nederlandse bedrijven hebt die het kunnen maken of snel kunnen schakelen naar de productie hier van.
Of we moeten meer internationaal samenwerken.
Verschillende landen komen op verschillende momenten 'aan de beurt'.
Je kunt dan afspreken om de ander te helpen als het virus nog niet bij jou is en dat de ander jou helpt wanneer het daar weer weg is.
quote:
2.
Ik denk dat we zien dat ZZP'ers in de zorg toch heel goed kunnen samenwerken met organisaties, en dat ze ondanks nu torenhoge prijzen kunnen vragen ivm crisis het merendeel toch wel fair is en net als iemand in loondienst de client centraal stelt ipv dienst eigen beurs.
Je ziet ook dat rechtstreekse samenwerking tussen organisatie en zzp best goed verloopt, dus ik vermoed wel een einde in de zorg mbt bemiddelingsbureau's (> ook ontstaan uit marktwerking)
In hoeverre zijn ZZPers in de zorg echt zelfstandig ondernemers?
Misschien dat dit geldt voor de fysiotherapeut of de psycholoog maar zouden verpleegkundigen en verzorgenden echt blij zijn met de vrije markt en bemiddelingsbureaus?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_192282524
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2020 11:10 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Die gaat omhoog?

'De zorg' zal vast een groot onderdeel worden bij de verkiezingen in maart 2021.
Zorgverzekeraars hebben gigantische buffers door de winst afgelopen jaren.
Laat hen maar betalen.
pi_192282544
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2020 11:29 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Zorgverzekeraars hebben gigantische buffers door de winst afgelopen jaren.
Laat hen maar betalen.
Ja maar dan kunnen ze hun arme aandeelhouders niets uitkeren. :'(
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_192282547
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2020 11:27 schreef jeroen25 het volgende:
In hoeverre zijn ZZPers in de zorg echt zelfstandig ondernemers?Misschien dat dit geldt voor de fysiotherapeut of de psycholoog maar zouden verpleegkundigen en verzorgenden echt blij zijn met de vrije markt en bemiddelingsbureaus?
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2020 11:27 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Of we moeten meer internationaal samenwerken.
Verschillende landen komen op verschillende momenten 'aan de beurt'.
Je kunt dan afspreken om de ander te helpen als het virus nog niet bij jou is en dat de ander jou helpt wanneer het daar weer weg is.
[..]

In hoeverre zijn ZZPers in de zorg echt zelfstandig ondernemers?
Misschien dat dit geldt voor de fysiotherapeut of de psycholoog maar zouden verpleegkundigen en verzorgenden echt blij zijn met de vrije markt en bemiddelingsbureaus?
Ik regel alles zelf.
Van opdrachten zoeken, tot contractonderhandelingen, tot uitvoering op de werkvloer tot evaluatie, administratie doe ik vrijwel geheel zelf.
Ik ben blij dat ik de ruimte krijg in deze vrije markt. Ik hanteer wel gewoon marktconforme prijs.

Ik ben het met je eens dat heel veel ZZP'ers onder bemiddelignsbureau's werken en dan ben je mijn inziens inderdaad geen zelfstandige.
pi_192282559
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2020 11:10 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Die gaat omhoog?

'De zorg' zal vast een groot onderdeel worden bij de verkiezingen in maart 2021.
Ongetwijfeld, en dat een flink bedrag gaan worden.
pi_192282604
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2020 11:31 schreef hartloper het volgende:
Ik regel alles zelf.
Van opdrachten zoeken, tot contractonderhandelingen, tot uitvoering op de werkvloer tot evaluatie, administratie doe ik vrijwel geheel zelf.
Ik ben blij dat ik de ruimte krijg in deze vrije markt. Ik hanteer wel gewoon marktconforme prijs.

Ik ben het met je eens dat heel veel ZZP'ers onder bemiddelignsbureau's werken en dan ben je mijn inziens inderdaad geen zelfstandige.
Wat doe/ben je dan precies?
En waar werk je zoal?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_192282703
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2020 11:30 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Ja maar dan kunnen ze hun arme aandeelhouders niets uitkeren. :'(
Ja je hoort ze nu ook nier. Maar reken maar dat de premie ineens verhoogt wordt naar 200+ einde van het jaar.
We moeten echt van die privatisering af.
pi_192286857
Ik denk ook dat we in de toekomst niet te snel meer ziekenhuizen gaan dichtgooien, omdat men de financiën niet op orde heeft. Deze ziekenhuizen zijn nu keihard nodig en in de toekomst hoop ik dat de regering meteen bijspringt mocht een ziekenhuis dreigen te vallen. Net als bij banken al zijn ziekenhuizen nu belangrijker dan banken. Ik denk dat ook zorgpersoneel een veel betere CAO gaat krijgen waarbij de overheid er alles aan doet deze te behouden en nieuwe verpleegsters aan te trekken. Nu ziet men de verpleegsters als helden en dat mag best wel beloond worden met een betere CAO. En ik denk dat de regering nu wel drie keer nadenkt om verpleegsters te ontslaan. Corona blijft denk ik altijd wel op het netvlies zitten van politici helemaal als we door het oog van de naald zijn gekropen na een enorme slagveld. Je wilt dan voorbereid zijn op een tweede epidemie en nu heb je de ervaring hoe vreselijk mis het kan gaan. Dit hangt uiteraard wel af met wat de toekomst ons brengt. En verder denk ik dat de regering zijn IC bedden gaan uitbreiden van 1000 naar 5000 minimaal ( opgeslagen ) om er zeker van te zijn een horror scenario te voorkomen. Deze is dan niet nog niet operationeel maar de extra IC bedden kunnen worden opgestart als er een nieuwe crisis komt.
pi_192289198
Als je het prijskaartje ziet dan wordt marktwerking gisteren weer ingevoerd.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_192289917
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2020 11:34 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Wat doe/ben je dan precies?
En waar werk je zoal?
ZZP verpleegkundige, vooral in de ggz en verslavingszorg.
Of in de ouderenpsychiatrie binnen de VVT.
Verder ook inzetbaar als kwaliteitsverpleegkundige.
pi_192290147
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2020 08:53 schreef Pizzakoppo het volgende:
Lol, tuurlijk niet. Je wilt niet weten hoe snel we alles straks weer vergeten zijn.
Dit, volgend jaar word VVD gewoon weer de grootste
pi_192290224
quote:
15s.gif Op donderdag 26 maart 2020 18:27 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Dit, volgend jaar word VVD gewoon weer de grootste
Want Rutte doet het nu zo goed toch? :)


Ik denk dat het steeds erger zal worden. Er zal steeds minder capaciteit komen. Minder bedden, minder IC bedden, minder apparatuur.
pi_192292811
Denk dat ziekenhuizen verplicht worden wat hogere aantallen materiaal en apparatuur paraat moeten hebben staan en wellicht enkele nood voorraden onder beheer van VWS.
.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')