abonnement Unibet Coolblue
pi_192271355
Ik heb hier een schuur staan, iets van 20x6 mtr, die opgetrokken is met reeds geschilderde (gespoten) ijzeren platen met een golfstructuur, zie foto.

Ik wil deze platen overschilderen en daarmee heb ik de volgende vraag:

Kan ik direct overschilderen zonder eerst te schuren, dat schuren is nogal een klus gezien de structuur en de totale oppervlakte van de platen.

Kan ik eerst een voorbehandeling toepassen zonder te schuren en daarna afschilderen? Zo ja welke verfsoort moet dat dan zijn?

Is er een alternatief ?

Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_192271850
- eerst goed reinigen/ontvetten. Een veel gebruikte verfreiniger is Sint Marc, maar er zijn ook nog volop andere merken.
- matteren met een schuurspons/scotch brite. Maak hierbij lange halen met voldoende druk om deze klus vlot te klaren.
- goed afstoffen en schilderen met de verf naar keuze. Indien de al aanwezige laag een acrylaatverf betreft (op waterbasis) is het wel verstandig om daar weer acrylaatverf voor de gebruiken. Indien de ondergrond een alkydharsverf (terpentine verdunbaar) betreft maakt het niets uit welke verf je gebruikt.
Als 2 nijlpaarden vechten om een been dan valt de 3e niet ver van de boom.
pi_192272505
Volgens mij zit op deze platen ook vaak een of andere kunstof coating die niet overschilderbaar is.
Dat zou ik eerst even uitzoeken hoe dat zit.
pi_192272591
quote:
1s.gif Op woensdag 25 maart 2020 19:02 schreef -niemand- het volgende:
Volgens mij zit op deze platen ook vaak een of andere kunstof coating die niet overschilderbaar is.
Als het goed is is de eerste laag een hechtprimer geweest, er zit namelijk al verf op volgens het eerste bericht.
Als 2 nijlpaarden vechten om een been dan valt de 3e niet ver van de boom.
pi_192272877
Ik weet niet of er aan de binnenkant van de platen de fabrikant is vermeld, maar als dat zo is zou je bij de fabrikant om advies kunnen vragen.
pi_192272901
Het zijn m.i. standaardplaten. Zo te zien enkel verf aan de buitenkant. Ik vermoed dat het geen waterbasis is, daar het buitenplaten zijn.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_192273026
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2020 19:18 schreef rutger05 het volgende:
Ik weet niet of er aan de binnenkant van de platen de fabrikant is vermeld, maar als dat zo is zou je bij de fabrikant om advies kunnen vragen.
Ga morgen even kijken...
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_192273054
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2020 19:24 schreef cempexo het volgende:

[..]

Ga morgen even kijken...
In elk geval succes met de klus. Ik hoop voor je dat het op de gemakkelijke manier kan.
pi_192273140
Ik weet wel dat er verf bestaat dat gebruikt wordt op daken en op staalplaten, iets van op zinkbasis of zo. De ondergrond zou niet uit maken, alleen de ondergrond even met een doekje schoonmaken
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_192273820
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2020 17:56 schreef cempexo het volgende:
Kan ik direct overschilderen zonder eerst te schuren, dat schuren is nogal een klus gezien de structuur en de totale oppervlakte van de platen.

Kan ik eerst een voorbehandeling toepassen zonder te schuren en daarna afschilderen? Zo ja welke verfsoort moet dat dan zijn?

Is er een alternatief ?
Dit zag ik ze een keer in 'Money for Nothing' gebruiken: https://www.verfwebwinkel.nl/zinsser-bulls-eye-1-2-3.html
pi_192273909
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2020 20:00 schreef Feeeeble het volgende:

[..]

Dit zag ik ze een keer in 'Money for Nothing' gebruiken: https://www.verfwebwinkel.nl/zinsser-bulls-eye-1-2-3.html
Interessant...maar mijn ondergrond heeft al een verfbasis, ik weet dus niet of dit product daar rekening mee houdt. Is daar iets over gezegd?
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_192274076
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2020 20:03 schreef cempexo het volgende:

[..]

Interessant...maar mijn ondergrond heeft al een verfbasis, ik weet dus niet of dit product daar rekening mee houdt. Is daar iets over gezegd?
Ik weet niet meer wat ze aan het verven was, of stoelpoten of een lampenvoet volgens mij waarvan de ondergrond al eerder geverfd dacht ik want daarom vond ze het spul zo ideaal omdat je er zo overheen kon verven. Maar het is al een tijd geleden dat ik dat keek dus je zou het even moeten navragen voor de zekerheid..
pi_192274097
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2020 20:12 schreef Feeeeble het volgende:

[..]

Ik weet niet meer wat ze aan het verven was, of stoelpoten of een lampenvoet volgens mij waarvan de ondergrond al eerder geverfd dacht ik want daarom vond ze het spul zo ideaal omdat je er zo overheen kon verven. Maar het is al een tijd geleden dat ik dat keek dus je zou het even moeten navragen voor de zekerheid..
ok bedankt
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_192274214
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2020 20:12 schreef cempexo het volgende:

[..]

ok bedankt
Graag gedaan. Kijk anders ook even op Youtube.
pi_192274335
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2020 20:18 schreef Feeeeble het volgende:

[..]

Graag gedaan. Kijk anders ook even op Youtube.
yeps
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_192275199
Vol kliederen met een ontvetter in een hogedrukspuit schuim unit. Daarna goed afspuiten.

Airless verfspuit halen, universele primer er tegenaan jassen.

Paar lagen coating er tegenaan jassen.

Klaar.
Laat die handjes wapperen!
pi_192275322
Gewoon ontvetten schuren en een lak op terpetinebasis aanbrengen.
pi_192288034
Alternatief kan ook zoals op een scheepswerf: kaal spuiten met een hele zware hogedrukspuit.
unieke geschenken, exclusieve cadeaus uit de mooiste Nederlandse bomen:
handgemaakte houten vazen http://www.hetmooistehout.nl
handgemaakte houten schalen http://www.houtenschalen.nl
pi_192289179
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2020 16:27 schreef JurriaanK het volgende:
Alternatief kan ook zoals op een scheepswerf: kaal spuiten met een hele zware hogedrukspuit.
Ik heb wel een hogedruk spuit, maar deze is geschikt voor vuil en groene aanslag en dat soort werk.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_192289195
quote:
Op donderdag 26 maart 2020 16:27 schreef JurriaanK het volgende:
Alternatief kan ook zoals op een scheepswerf: kaal spuiten met een hele zware hogedrukspuit.
Bedoel je zandstralen ?
pi_192290873
Ik heb op dezelfde platen 'noxyde' aangebracht op advies van een schilder. Spul werkt perfect en hecht goed! Ik heb hieraan niets voorbereid qua schuren. Dit is een coating die normaal voor bruggen etc. wordt gebruikt. Maar is toch waterverdunbaar en afwasbaar
pi_192293338
quote:
6s.gif Op donderdag 26 maart 2020 17:30 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

Bedoel je zandstralen ?
nee, alleen water. Maar dan wel een paar honderd bar, zie bv

https://www.nieuwenhuijse(...)nspuiten-conserveren

waar het over 500 bar gaat. Of jouw dunne platen dat uithouden?

[ Bericht 0% gewijzigd door JurriaanK op 28-03-2020 07:50:09 ]
unieke geschenken, exclusieve cadeaus uit de mooiste Nederlandse bomen:
handgemaakte houten vazen http://www.hetmooistehout.nl
handgemaakte houten schalen http://www.houtenschalen.nl
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')