abonnement Unibet Coolblue
pi_192261433


Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD.
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Helpen?
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Informatie & achtergronden:
Wikipedia
• Dagelijkse updates en analyse door Dr. John Campbell
Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Artikel met simulaties over waarom social distancing werkt
Video over wat exponentiële groei is en hoe dat werkt bij uitbraken
Video over wat Corona is, wat het doet en de maatregelen

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Besmettingen per gemeente (RIVM-kaartje)
arcgis kaart van NL
Corona-patiënten op de Nederlanders IC's

Internationale organisaties:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation

Aantallen & Trackers:
Overzicht JHU
Overzicht Worldometers
Overzicht thebaselab
Overzicht WHO
Overzicht BNO News
Alle gevallen, in een lijst
Spreadsheet met cijfers die user joyvke bijhoudt
Netherlands & Italy compare infected CORONAvirus (COVID-19) infected daily graph/chart

Timelapse:
Flourish

COVID-19 feiten
• vooral hoest- en niesdruppeltjes zorgen voor overdracht
• wie geen symptomen vertoont is onwaarschijnlijk het virus te verspreiden
• de besmetting is meer dan bij seizoensgriep, maar gelukkig minder dan bij mazelen (2 < R0 < 3)
• verreweg de meesten hebben lichte (griepachtige) klachten
• bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of al zieke mensen
Bron

Gedragsregels in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet off-topic
• Geen slowchat in dit topic. Hier is het slowchat-topic: COR / [En Don SC #1] HATSJOE
• Let een beetje op elkaar

pi_192261444
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2020 08:29 schreef PicoMMP het volgende: [..] Lennyvriend, ik twijfel. Bestellen bij een Domino's of zo doe ik niet, maar er zit hier een Argentijn om de hoek die ik het wel heel erg gun. Ik kwam daar wel eens wat eten en van wat ik gezien heb is de hygiëne altijd op orde. Maar ja, uiteindelijk weet je toch nooit wat er precies gebeurt in de keuken. Aan de andere kant weet je ook niet wie er met z'n tengels aan de verse groenten of fruit in de supermarkt heeft gezeten. Kortom; het is een lastige kwestie.
Een aantal restaurants gun ik het hier ook wel. Ik heb bij die restaurants bonnen gekocht zodat ze tijdelijk wat meer geld hebben. Heb 250 uitgegeven. Hopelijk doen genoeg mensen dat. Dat scheelt toch weer, lijkt me.
pi_192261463
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2020 09:03 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Een aantal restaurants gun ik het hier ook wel. Ik heb bij die restaurants bonnen gekocht zodat ze tijdelijk wat meer geld hebben. Heb 250 uitgegeven. Hopelijk doen genoeg mensen dat. Dat scheelt toch weer, lijkt me.
Praktische vraag: welke voorwaarden zitten er op zo'n bon als het restaurant het nou toch niet red en failliet gaat?
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  woensdag 25 maart 2020 @ 09:06:03 #4
246107 Zeroku
An Air of Authority.
pi_192261466
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2020 09:05 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Praktische vraag: welke voorwaarden zitten er op zo'n bon als het restaurant het nou toch niet red en failliet gaat?
Dan zijn de bonnen niet meer geldig en ben je je geld kwijt.
Op zaterdag 28 april 2012 00:09 schreef Klinkerbotsing het volgende:
Lieve jongeman ben jij. :@
Op woensdag 8 juli 2020 18:58 schreef PoezeligDing het volgende:
:* My one and only, master, king , whatever. THE ZER! O+
pi_192261471
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2020 08:27 schreef Kyran het volgende:
Ik word trouwens vrijdag getest :o

Ben sinds dit weekend verkouden, keelpijn, verhoging (geen koorts) en drukken gevoel op borst en af en toe wat steken. Voel me verder niet ziek en ben gewoon aan het werk volgens protocol (maar doe even geen patiënt gerelateerd werk).
Duim mee dat het een gewone verkoudheid betreft! Wanneer krijg je de uitslag?

Beterschap en sterkte.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 25 maart 2020 @ 09:07:41 #6
74056 crew  ToT
pi_192261485
@ schoongemaakte karretjes; gisteren moest ik bij Kruidvat een mandje pakken en er werd gezegd dat ze na elke klant schoongemaakt werden.
Ja ze gingen vluchtig met een vaatdoekje over de randjes heen, maar de handvatten raakten ze amper aan.
Bij de ingang hing er echt een oerwoud aan papieren met allerlei voorschriften, afzetlinten met teksten er op, en de dame bij de ingang zat gefrustreerd te blaffen waarom mensen de instructies niet lazen.

Zorg gewoon voor een helder groot bord i.p.v. ladingen van die donkergrijze kopietjes met daarop in iets donkerder grijs uitleg wat je moet doen.
pi_192261497
Is er bij iemand bekend of er een verschil in ziektedagen lengte is tussen een gewone verkoudheid en corona?

Bij ernstige klachten weten we dat het na ca 1 a 2 weken de eerste klachten beginnen die na ca 7 a 10 dagen erger van aard worden.
pi_192261499
quote:
7s.gif Op woensdag 25 maart 2020 09:06 schreef Zeroku het volgende:

[..]

Dan zijn de bonnen niet meer geldig en ben je je geld kwijt.
Voor mij persoonlijk een te groot risico dus om dergelijke aankopen te doen nu.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_192261507
quote:
2s.gif Op woensdag 25 maart 2020 09:01 schreef ToT het volgende:

[..]

Zolang die spray maar geen stikstof bevat, anders mogen we straks nog maar met 50 km/u over de snelweg! :')
Mon dieu daar heb jij een goed punt :D
pi_192261519
quote:
2s.gif Op woensdag 25 maart 2020 09:07 schreef ToT het volgende:
@ schoongemaakte karretjes; gisteren moest ik bij Kruidvat een mandje pakken en er werd gezegd dat ze na elke klant schoongemaakt werden.
Ja ze gingen vluchtig met een vaatdoekje over de randjes heen, maar de handvatten raakten ze amper aan.
Bij de ingang hing er echt een oerwoud aan papieren met allerlei voorschriften, afzetlinten met teksten er op, en de dame bij de ingang zat gefrustreerd te blaffen waarom mensen de instructies niet lazen.

Zorg gewoon voor een helder groot bord i.p.v. ladingen van die donkergrijze kopietjes met daarop in iets donkerder grijs uitleg wat je moet doen.
Winkels hebben ook amper tijd gehad om zich hier op voor te bereiden, dus ik snap dat het nu even hectisch zal verlopen.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_192261521
quote:
2s.gif Op woensdag 25 maart 2020 09:07 schreef ToT het volgende:
een vaatdoekje over de randjes heen, maar de handvatten raakten ze amper aan.
Bij de ingang hing er echt een oerwoud aan papieren met allerlei voorschriften, afzetlinten met teksten er op,
Het is voor iedereen even wennen. Heb je handschoenen mee ? Dat zou in ieder geval voor jezelf schelen qua aanraken van mandjes e.d.
pi_192261526
quote:
2s.gif Op woensdag 25 maart 2020 09:07 schreef ToT het volgende:
@ schoongemaakte karretjes; gisteren moest ik bij Kruidvat een mandje pakken en er werd gezegd dat ze na elke klant schoongemaakt werden.
Ja ze gingen vluchtig met een vaatdoekje over de randjes heen, maar de handvatten raakten ze amper aan.
Bij de ingang hing er echt een oerwoud aan papieren met allerlei voorschriften, afzetlinten met teksten er op, en de dame bij de ingang zat gefrustreerd te blaffen waarom mensen de instructies niet lazen.

Zorg gewoon voor een helder groot bord i.p.v. ladingen van die donkergrijze kopietjes met daarop in iets donkerder grijs uitleg wat je moet doen.
Dit heb je ook even aan de kruidvatmedewerkers verteld?
  woensdag 25 maart 2020 @ 09:10:39 #13
246107 Zeroku
An Air of Authority.
pi_192261534
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2020 09:08 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Voor mij persoonlijk een te groot risico dus om dergelijke aankopen te doen nu.
Ik zou ook eerder kiezen voor een bestelling nu, die je dan direct betaalt en krijgt. Weet je zeker dat je er iets voor krijgt :P.
Op zaterdag 28 april 2012 00:09 schreef Klinkerbotsing het volgende:
Lieve jongeman ben jij. :@
Op woensdag 8 juli 2020 18:58 schreef PoezeligDing het volgende:
:* My one and only, master, king , whatever. THE ZER! O+
pi_192261544
Dit artikel hieronder is de reden waarom je heel veel moet testen. Als je alleen de ernstige gevallen test is dat niet voldoende.
Ook patiënten met lichte klachten moeten getest worden om te weten wie Coron heeft gehad. Dan kan je bij veel meer mensen bloed afnemen.

Je kan dan gaan kijken of je patiënten op de intensive care een bloedtransfusie geeft van genezen Corona patiënten.


-------


Bloedbank wil plasma van genezen coronapatiënten inzamelen
De bloedbanken van Sanquin starten met het inzamelen van bloedplasma van genezen coronapatiënten. In een onderzoek kijken ziekenhuizen of de afweerstoffen in het plasma van genezen coronapatiënten helpen bij het verminderen van corona-symptomen bij andere patiënten. Daarmee zou bijvoorbeeld kunnen worden voorkomen dat een patiënt op de intensive care belandt.

Het is geen reguliere behandeling, benadrukt Sanquin, maar om een onderzoek naar de effectiviteit van bloedplasma. Mensen die het coronavirus hebben gehad, krijgen via de GGD een uitnodiging om zich bij Sanquin te melden. Daarna wordt diegene gevraagd om in totaal vier keer, met tussenpozen van zeven dagen, plasma af te staan. "Dit is veilig en voor de ex-patiënten niet erg belastend", belooft de bloedbank.

Coronapatiënten kunnen vervolgens een transfusie krijgen met de afweerstoffen die Sanquin uit het plasma heeft gehaald. Artsen kunnen dan onderzoeken of de antistoffen uit het plasma het virus bestrijden en de patiënt helpen met het verminderen van de lichamelijke reactie op het virus.

Nos.nl
pi_192261553
Ik zag gister berichten in mijn stad verschijnen over x wagentjes buiten,wagentjes op dan wachten tot je in de supermarkt in mag. Hebben jullie al wat gemerkt van buiten moeten staan wachten voor je de supermarkt in mag?
  woensdag 25 maart 2020 @ 09:12:07 #16
131800 Tarado
capô de fusca
pi_192261560
quote:
2s.gif Op woensdag 25 maart 2020 09:07 schreef ToT het volgende:
@ schoongemaakte karretjes; gisteren moest ik bij Kruidvat een mandje pakken en er werd gezegd dat ze na elke klant schoongemaakt werden.
Ja ze gingen vluchtig met een vaatdoekje over de randjes heen, maar de handvatten raakten ze amper aan.
Bij de ingang hing er echt een oerwoud aan papieren met allerlei voorschriften, afzetlinten met teksten er op, en de dame bij de ingang zat gefrustreerd te blaffen waarom mensen de instructies niet lazen.

Zorg gewoon voor een helder groot bord i.p.v. ladingen van die donkergrijze kopietjes met daarop in iets donkerder grijs uitleg wat je moet doen.
kruidvat is altijd een al een rommeltje, alles te dicht op elkaar, lijkt me wel een te mijden winkel in deze omstandigheden
  woensdag 25 maart 2020 @ 09:12:15 #17
246107 Zeroku
An Air of Authority.
pi_192261561
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2020 09:11 schreef SunZomer het volgende:
Ik zag gister berichten in mijn stad verschijnen over x wagentjes buiten,wagentjes op dan wachten tot je in de supermarkt in mag. Hebben jullie al wat gemerkt van buiten moeten staan wachten voor je de supermarkt in mag?
Wel dat er een deurbeleid wordt gevoerd. Maar op het tijdstip dat ik ging was het zo rustig dat ik gewoon naar binnen mocht.
Op zaterdag 28 april 2012 00:09 schreef Klinkerbotsing het volgende:
Lieve jongeman ben jij. :@
Op woensdag 8 juli 2020 18:58 schreef PoezeligDing het volgende:
:* My one and only, master, king , whatever. THE ZER! O+
  Moderator / Redactie Sport woensdag 25 maart 2020 @ 09:12:34 #18
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_192261568
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2020 09:11 schreef SunZomer het volgende:
Ik zag gister berichten in mijn stad verschijnen over x wagentjes buiten,wagentjes op dan wachten tot je in de supermarkt in mag. Hebben jullie al wat gemerkt van buiten moeten staan wachten voor je de supermarkt in mag?
Ben serieus sinds eerste week van maart niet meer in supermarkt geweest :D Moet straks na werk wel even langs een Etos, even kijken hoe het daar is.
pi_192261574
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2020 09:05 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Praktische vraag: welke voorwaarden zitten er op zo'n bon als het restaurant het nou toch niet red en failliet gaat?
Dan heb ik pech inderdaad.

Daar kan ik niet heel erg mee zitten.
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 25 maart 2020 @ 09:13:22 #20
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_192261579
Die truc met een gelimiteerde hoeveelheid karretjes is de handigste manier om het aantal klanten te beperken. Goed schoonmaken is natuurlijk wel een vereiste.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
pi_192261584
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2020 09:11 schreef polderturk het volgende:
Dit artikel hieronder is de reden waarom je heel veel moet testen. Als je alleen de ernstige gevallen test is dat niet voldoende.
Ook patiënten met lichte klachten moeten getest worden om te weten wie Coron heeft gehad. Dan kan je bij veel meer mensen bloed afnemen.

Je kan dan gaan kijken of je patiënten op de intensive care een bloedtransfusie geeft van genezen Corona patiënten.


-------


Bloedbank wil plasma van genezen coronapatiënten inzamelen
De bloedbanken van Sanquin starten met het inzamelen van bloedplasma van genezen coronapatiënten. In een onderzoek kijken ziekenhuizen of de afweerstoffen in het plasma van genezen coronapatiënten helpen bij het verminderen van corona-symptomen bij andere patiënten. Daarmee zou bijvoorbeeld kunnen worden voorkomen dat een patiënt op de intensive care belandt.

Het is geen reguliere behandeling, benadrukt Sanquin, maar om een onderzoek naar de effectiviteit van bloedplasma. Mensen die het coronavirus hebben gehad, krijgen via de GGD een uitnodiging om zich bij Sanquin te melden. Daarna wordt diegene gevraagd om in totaal vier keer, met tussenpozen van zeven dagen, plasma af te staan. "Dit is veilig en voor de ex-patiënten niet erg belastend", belooft de bloedbank.

Coronapatiënten kunnen vervolgens een transfusie krijgen met de afweerstoffen die Sanquin uit het plasma heeft gehaald. Artsen kunnen dan onderzoeken of de antistoffen uit het plasma het virus bestrijden en de patiënt helpen met het verminderen van de lichamelijke reactie op het virus.

Nos.nl
Je hoeft niet vooraf te testen. Dat kan prima achteraf met veel meer beschikbaar materiaal
  woensdag 25 maart 2020 @ 09:13:45 #22
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_192261590
quote:
7s.gif Op woensdag 25 maart 2020 09:06 schreef SunZomer het volgende:

[..]

Duim mee dat het een gewone verkoudheid betreft! Wanneer krijg je de uitslag?

Beterschap en sterkte.
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2020 09:11 schreef SunZomer het volgende:
Ik zag gister berichten in mijn stad verschijnen over x wagentjes buiten,wagentjes op dan wachten tot je in de supermarkt in mag. Hebben jullie al wat gemerkt van buiten moeten staan wachten voor je de supermarkt in mag?
Ik kom niet meer in de supermarkt. Lekker preppen ja toch.
  woensdag 25 maart 2020 @ 09:14:00 #23
131800 Tarado
capô de fusca
pi_192261597
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2020 09:11 schreef SunZomer het volgende:
Ik zag gister berichten in mijn stad verschijnen over x wagentjes buiten,wagentjes op dan wachten tot je in de supermarkt in mag. Hebben jullie al wat gemerkt van buiten moeten staan wachten voor je de supermarkt in mag?
nee gelukkig niet maar dat heeft ook met de lay out te maken, er is ruimte genoeg voor een rij binnen voor je echt in de winkel bent
pi_192261622
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2020 09:13 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Dan heb ik pech inderdaad.

Daar kan ik niet heel erg mee zitten.
OK, dat is inderdaad eigen risico.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  woensdag 25 maart 2020 @ 09:15:54 #25
246107 Zeroku
An Air of Authority.
pi_192261629
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2020 09:13 schreef Rewimo het volgende:
Die truc met een gelimiteerde hoeveelheid karretjes is de handigste manier om het aantal klanten te beperken. Goed schoonmaken is natuurlijk wel een vereiste.
Alleen heb je dan nog steeds mensen die samen de winkel in willen. Dat blijft een ding. Zeker voor 16-jarigen die in hun eerste bijbaantje volwassen mensen aan moeten spreken op hun gedrag.
Op zaterdag 28 april 2012 00:09 schreef Klinkerbotsing het volgende:
Lieve jongeman ben jij. :@
Op woensdag 8 juli 2020 18:58 schreef PoezeligDing het volgende:
:* My one and only, master, king , whatever. THE ZER! O+
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')