abonnement Unibet Coolblue
pi_192223253
Wanneer je niest/hoest in 2 tissues komt er een deel door heen, maar nog altijd vele malen minder dan zonder tissue, en wanneer de persoon tegenover je ook 2 tissues voor zijn mond heeft worden toch minder partikels overgedragen dan zonder enige tissue ertussen.

Het voorkomt ziek worden niet, maar elke barrière in welke vorm dan ook is toch een pre op dit moment?

Er is toch ook geen mens die geen kleenex gebruikt bij verkoudheid omdat ze niet werken oid.

Ik weet dat virussen er doorheen kunnen, makkelijk, maar elke barrière is er een.

De effectiviteit van huishoudmiddelen:



https://smartairfilters.c(...)diy-face-mask-virus/
  Redactie Frontpage maandag 23 maart 2020 @ 12:33:00 #2
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_192223394
Ik nies ook altijd even in mijn stofzuigerzak.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_192223414
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 12:33 schreef JeMoeder het volgende:
Ik nies ook altijd even in mijn stofzuigerzak.
Lollig.
Beter beschermen mensen zich met een stuk theedoek dan onbeschermd ergens te gaan staan.
pi_192223510
pi_192224246

Of gewoon je sjaal even over je mond en neus trekken . ^O^
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_192225584
De overheid vindt het denk ik een angstgevoel geven als mensen met een mondkapje lopen. Ze sluiten liever iedereen op. Die jongen in de supermarkt mocht daarom ook geen mondkapje dragen, omdat het angstig zou overkomen.
Aan de andere kant 'zijn we niet doordrongen van de ernst', wat dus een nogal schijnheilige boodschap is van de overheid.
De volgende leugen is dan weer dat iets voor je mond niet zou helpen.
Ik houd een dunne wollen sjaal voor mijn mond en neus als ik bijv. in een winkel met iemand praat.

[ Bericht 21% gewijzigd door Mondkapje op 23-03-2020 14:49:41 ]
  PR en moderator zaterdag 28 maart 2020 @ 16:56:55 #7
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_192322050
Even een quote meenemen uit dit topic: COR / Zou jij een mondkapje dragen?
(Scroll ff naar beneden naar de plaatjes van dat 2e onderzoek dat ik link)

quote:
14s.gif Op maandag 23 maart 2020 23:29 schreef Moira het volgende:
Ohja ik zou nog ff linkjes droppen van artikeltjes over de effectiviteit van (homemade) mondkapjes.

Ik had n.a.v. deze dingen (waar soms wat snelle conclusies worden getrokken) ff doorgeklikt naar de betreffende onderzoeken waar ze naar refereren:
https://hackaday.com/2020(...)-a-time-of-shortage/
https://smartairfilters.c(...)t-virus-coronavirus/
https://smartairfilters.c(...)s-n95-surgical-mask/

Beneficial cardiovascular effects of reducing exposure to particulate air pollution with a simple facemask (2009)
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2662779/
Als onderdeel van een breder onderzoek is penetratie van uitlaatgas-deeltjes gemeten bij verschillende maskers (hoewel ik er niet uit kom of gemeten deeltjes van vergelijkbare grootte zijn als het coronavirus). 'Dust respirators' en teflon filters hielden daar 96,6-99,7% van tegen, verschillende fietsmaskers 82-85%, chirurgisch masker 80% en bijv. een zakdoek maar 28%.
Dit is enkel direct door de filter gemeten, gedragen door een mens zou er nog meer door komen door ruimtes tussen gezicht en masker (in een ander onderzoek hebben ze gemeten hoe veel dat is).

Testing the Efficacy of Homemade Masks: Would They Protect in an Influenza Pandemic? (2013)
https://www.researchgate.(...)n_Influenza_Pandemic
Onderzoek waar bij verschillend huishoudelijk materiaal gemeten werd in hoeverre bacteriële en virale aerosols gefilterd werden. Gemeten werd de filtering van Bacillus atrophaeus van ~1 micrometer (μm, of 1000 nanometer), en de veel kleinere Bacteriophage MS2 van 23 nanometer (nm) in diameter (da's dus 0,023 in micrometer).
Ff opgezocht en SARS-COV-2 heeft een diameter van 50-200nm, of specifieker 60-140nm diameter. Da's al minstens 2x zo groot als de Bacteriophage MS2 die ze hier gemeten hebben, dus percentages zouden voor dit specifieke virus mogelijk hoger zijn.

Dus in het rood zie je de filterefficiëntie bij deeltjes 5 tot 20 keer zo groot als coronavirus. En in het groen de filterefficiëntie bij deeltjes 2 tot 10 keer zo klein als coronavirus. Die laatste is dus vooral interessant om naar te kijken, want als het MS2-deeltjes tegenhoudt houdt het dus ook het grotere SARS-COV-2 tegen.
Voor de leek:

Ze benoemen hierbij wel dat geen enkel masker (hoe goed ook) zin heeft als er niet ook andere preventieve maatregelen worden getroffen. Dat homemade maskers als een last resort gezien moeten worden, maar dat het beter is dan geen bescherming.

Professional and Home-Made Face Masks Reduce Exposure to Respiratory Infections among the General Population (2008)
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2440799/
Onderzoek naar in hoeverre chirurgische maskers, FFP2-maskers, en homemade theedoek-maskers zowel van buiten naar binnen toe als van binnen naar buiten toe beschermen tegen virusdeeltjes (geen idee hoe en welke grootte ze precies hebben gemeten, maar het gaat ze om influenza iig en die deeltjes zijn ongeveer even groot als coronavirussen).
Heb ff geen zin meer om samen te vatten maar ff quote'je van de conclusie:
"Any type of general mask use is likely to decrease viral exposure and infection risk on a population level, in spite of imperfect fit and imperfect adherence, personal respirators providing most protection. Masks worn by patients may not offer as great a degree of protection against aerosol transmission."

Weet niet of ik nog meer had gevonden maar heb dus ff geen zin meer :@
Het tabelletje uit de OP laat de resultaten van wat ik rood omlijnd had, dat is idd het percentage deeltjes dat tegen is gehouden van 1 micron. Het coronavirus is echter 10x zo klein als dat, maar ze hebben in datzelfde onderzoek dus ook deeltjes die weer (minstens) 2x zo klein zijn als het coronavirus gemeten.
De filterefficiëntie/percentages zijn dan dus wat lager (ff doorscollen naar dat 2e plaatje uit de quote). Maar ook dán hou je met maskers van huishoudelijke materialen dus aanzienlijk veel tegen, daar zal maar net het virusdeeltje tussen zitten dat zich anders in je keel was gaan vermenigvuldigen. En met het voordeel dat je het vervolgens gewoon in de was kunt flikkeren en het dan weer virusvrij kunt hergebruiken.

Het is dus echt niet zo'n dom idee om met een zelfgemaakt theedoek-masker rond te lopen. Of katoen met een stuk stofzuigerzak als verwisselbaar filter erin.
Ik zou eigenlijk graag willen zien dat de westerse overheden dat juist adviseren om íédereen te laten doen. Dus geen run op medische mondkapjes, maar wel gewoon uitleggen hoe het werkt (wat wel/niet te verwachten, hoe te hanteren, etc) en mensen aanmoedigen ze zelf te maken en te dragen.

Trouwens ook wel interessante aanvulling nog op m'n quote bij dat 3e onderzoek, omdat ik op dat punt toen geen zin meer had. Maar dat onderzoek zegt dus dat maskers juist béter werken van buiten naar binnen (dus om jezelf te beschermen tegen besmetting van buitenaf) dan van binnen naar buiten (dus om anderen te beschermen tegen besmetting van binnenuit). Ik dacht dat dat andersom was omdat men dat altijd zegt, maar die tjaps zeggen dus van niet.
Ohja en het 2e plaatje dat je post is gemaakt n.a.v. het 1e onderzoek dat ik in die quote link :Y

[ Bericht 1% gewijzigd door Moira op 28-03-2020 17:03:49 ]
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
pi_192322392
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2020 12:25 schreef Za het volgende:
Wanneer je niest/hoest in 2 tissues komt er een deel door heen, maar nog altijd vele malen minder dan zonder tissue, en wanneer de persoon tegenover je ook 2 tissues voor zijn mond heeft worden toch minder partikels overgedragen dan zonder enige tissue ertussen.

Het voorkomt ziek worden niet, maar elke barrière in welke vorm dan ook is toch een pre op dit moment?
Volgens mij is het probleem dat bij verkeerd gebruik het ook juist een besmettingshaard kan worden. Deeltjes blijven zitten op de bescherming, je raakt de bescherming aan bij het afdoen, vervolgens je gezicht en voilà. Besmet.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_192322414
als ik nies doe ik altijd mijn hand voor mijn mond en daarna geef ik iemand een hand.... of ik pak koffie voor mijn collega's.... of...
ik gebruik zakdoekjes alleen voor mijn neus snuiten.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_192322418
Bovendien kunnen mensen dan een beetje blijven bewegen als ze buiten een mondkapje gaan dragen. Mensen eten te veel en bewegen te weinig in de huidige situatie, krijgen te weinig vit. D, worden eenzaam.
pi_192322432
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 17:23 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Volgens mij is het probleem dat bij verkeerd gebruik het ook juist een besmettingshaard kan worden. Deeltjes blijven zitten op de bescherming, je raakt de bescherming aan bij het afdoen, vervolgens je gezicht en voilà. Besmet.
daarnaast zijn er ook niet genoeg mondkapjes momenteel.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_192322440
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 17:23 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Volgens mij is het probleem dat bij verkeerd gebruik het ook juist een besmettingshaard kan worden. Deeltjes blijven zitten op de bescherming, je raakt de bescherming aan bij het afdoen, vervolgens je gezicht en voilà. Besmet.
Je kan het toch bij de elastiekjes achter je oor vastpakken.
pi_192322453
quote:
14s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 16:56 schreef Moira het volgende:
Maar dat onderzoek zegt dus dat maskers juist béter werken van buiten naar binnen (dus om jezelf te beschermen tegen besmetting van buitenaf) dan van binnen naar buiten (dus om anderen te beschermen tegen besmetting van binnenuit). Ik dacht dat dat andersom was omdat men dat altijd zegt, maar die tjaps zeggen dus van niet.
Ik denk dat ze beter werken van buiten naar binnen omdat bij inademen het masker beter aansluit. dus bij uitademen blaas je het masker enigszins bol, met kieren aan de randen
uiteindelijk lukt altijd alles
pi_192322464
Om een lang verhaal kort te maken, beter iets dan niets.
Zo snel mogelijk communiceren en invoeren. :Y
I don’t have “trust issues” I have “I’ve seen this before and I know how it ends” issues.
pi_192322470
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 17:26 schreef Mondkapje het volgende:

[..]

Je kan het toch bij de elastiekjes achter je oor vastpakken.
Tja, naar ik begrijp van gedragswetenschappers en experts zijn wij als samenleving niet gewend om dergelijke bescherming te dragen en werkt het daarom eerder contraproductief. Hetzelfde geldt voor "je kunt toch gewoon je zicht niet aanraken"? Het gebeurt voor je er erg in hebt.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_192322487
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 17:28 schreef Zalmslaatje het volgende:
Om een lang verhaal kort te maken, beter iets dan niets.
Zo snel mogelijk communiceren en invoeren. :Y
Nee dus.

quote:
Uit navraag van de hulporganisatie blijkt dat slechts 34 procent van de Nederlanders weet dat je bij het verkeerd gebruik van mondkapjes juist een groter risico op besmetting loopt. Het is bijvoorbeeld niet de bedoeling dat je de buitenkant van het mondkapje aanraakt of herhaaldelijk hetzelfde kapje gebruikt.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)oronavirus-preventie
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  zaterdag 28 maart 2020 @ 17:34:55 #17
64781 bonke
pipo koeie
pi_192322539
ik heb een zakloze stofzuiger :(
pies on joe toe
pi_192322655
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 17:30 schreef DireStraits7 het volgende:
Uit navraag van de hulporganisatie blijkt dat slechts 34 procent van de Nederlanders weet dat je bij het verkeer
Paar duidelijke instructie filmpjes erbij, als je je handen kan wassen kan je dit ook.
I don’t have “trust issues” I have “I’ve seen this before and I know how it ends” issues.
pi_192322749
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 17:28 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Hetzelfde geldt voor "je kunt toch gewoon je zicht niet aanraken"? Het gebeurt voor je er erg in hebt.
Dit. Vijf minuten nadat je je hebt voorgenomen om niet meer aan je gezicht te zitten krijg je jeuk aan je oog en wrijf je erin voordat je er bewust van bent, en even later denk je: 'shit' :')
pi_192322819
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 17:52 schreef Henno het volgende:

[..]

Dit. Vijf minuten nadat je je hebt voorgenomen om niet meer aan je gezicht te zitten krijg je jeuk aan je oog en wrijf je erin voordat je er bewust van bent, en even later denk je: 'shit' :')
Als kleuter heb je geleerd niet in het openbaar je kruis te krabben kan je dit ook leren.
I don’t have “trust issues” I have “I’ve seen this before and I know how it ends” issues.
pi_192322836
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 17:57 schreef Zalmslaatje het volgende:

[..]

Als kleuter heb je geleerd niet in het openbaar je kruis te krabben kan je dit ook leren.
Maar niet in een paar weken als het altijd normaal is geweest. Verander eens je wachtwoord na 20 jaar dezelfde te hebben gebruikt, moet jij eens kijken hoe vaak je de oude nog gaat invoeren.
pi_192322852
Dus die Aziaten zijn gewoon hartstikke dom dat ze het wel doen. ?

Ik vind het wel fijn dat we hier gewoon een discussie erover hebben, het stoort me dat het een taboe is in de media.
pi_192322948
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 17:59 schreef Mondkapje het volgende:
Dus die Aziaten zijn gewoon hartstikke dom dat ze het wel doen. ?
Zoals gezegd zijn ze in Azië dit veel meer gewend te doen en gaan er dus veel verstandiger mee om. Bovendien doen ze het in Azië soms ook al bij een gewone verkoudheid (gedurende de rest van het jaar); het is daar veel meer gemeengoed.

quote:
Ik vind het wel fijn dat we hier gewoon een discussie erover hebben, het stoort me dat het een taboe is in de media.
Ik heb echt al heel veel berichten langs zien komen waarin deze vraag gesteld wordt en steeds is het antwoord: het biedt schijnveiligheid en brengt potentieel meer risico met zich mee, omdat wij in Nederland niet gewend zijn ermee om te gaan.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_192322960
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 17:45 schreef Zalmslaatje het volgende:

[..]

Paar duidelijke instructie filmpjes erbij, als je je handen kan wassen kan je dit ook.
In tegenstelling tot handen wassen is het dragen van een mondkapje wél een probleem als je het verkeerd doet. Het adagium 'baat het niet dan schaadt het niet' geldt niet voor mondkapjes.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_192323007
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 18:05 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

In tegenstelling tot handen wassen is het dragen van een mondkapje wél een probleem als je het verkeerd doet. Het adagium 'baat het niet dan schaadt het niet' geldt niet voor mondkapjes.
Het is ook geen hogere wiskunde er loopt een boel dom volk rond maar zelfs met een IQ van 80 moet dit toch te doen zijn na duidelijke instructie. :')
I don’t have “trust issues” I have “I’ve seen this before and I know how it ends” issues.
pi_192323029
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 18:09 schreef Zalmslaatje het volgende:

[..]

Het is ook geen hogere wiskunde er loopt een boel dom volk rond maar zelfs met een IQ van 80 moet dit toch te doen zijn na duidelijke instructie. :')
Nogmaals: als ik jou instrueer om per direct je gezicht niet meer aan te raken, ga je dat toch nog onbewust doen. Het zit gewoon in ons onbewuste gedragspatroon.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_192323076
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 18:11 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Nogmaals: als ik jou instrueer om per direct je gezicht niet meer aan te raken, ga je dat toch nog onbewust doen. Het zit gewoon in ons onbewuste gedragspatroon.
Lastig in het begin? JA
Snel aan te leren als je weet wat de consequenties kunnen zijn? JA

Als je jezelf en de rest van de mensen zo laag inschat kun je net zo goed meteen de stangen in de tram aflikken.
I don’t have “trust issues” I have “I’ve seen this before and I know how it ends” issues.
pi_192323126
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 18:14 schreef Zalmslaatje het volgende:

[..]

Als je jezelf en de rest van de mensen zo laag inschat kun je net zo goed meteen de stangen in de tram aflikken.
Het heeft niets met "laag inschatten" te maken, mensen hebben patronen en die patronen zijn zeer hardnekkig en niet af te leren in een weekje. Iedereen met enige kennis van menselijk gedrag zal dat beamen.

Geloof mij niet, geloof al die experts die hetzelfde gezegd hebben:
https://www.dvhn.nl/groni(...)igheid-25290711.html
https://www.ad.nl/binnenl(...)enlijk-wel~a06fe417/
https://www.quest.nl/mens(...)e-tegen-coronavirus/
https://www.libelle.nl/mensen/mondkapjes-coronavirus/
https://nos.nl/artikel/23(...)erland-creatief.html
https://www.tvvtotaal.nl/(...)zin-in-de-thuiszorg/
https://www.welingelichte(...)-geven-antwoord.html
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  PR en moderator zaterdag 28 maart 2020 @ 18:19:37 #29
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_192323143
quote:
Dat lijkt me dus iets wat juist gecommuniceerd moet worden.
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 17:28 schreef Zalmslaatje het volgende:
Om een lang verhaal kort te maken, beter iets dan niets.
Zo snel mogelijk communiceren en invoeren. :Y
Ja dus 14.gif
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
pi_192323196
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 18:19 schreef Moira het volgende:

[..]

Dat lijkt me dus iets wat juist gecommuniceerd moet worden.
Net zoals we gecommuniceerd hebben om 1,5 meter afstand te houden zeker? Want dat was ook zo'n groot succes in het begin.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_192323207
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 18:19 schreef Moira het volgende:

[..]

Ja dus 14.gif
Niet dus. Kwalijk dat een moderator hier nepnieuws verspreidt...
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_192323214
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 18:18 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Het heeft niets met "laag inschatten" te maken, mensen hebben patronen en die patronen zijn zeer hardnekkig en niet af te leren in een weekje. Iedereen met enige kennis van menselijk gedrag zal dat beamen.

Geloof mij niet, geloof al die experts die hetzelfde gezegd hebben:
https://www.dvhn.nl/groni(...)igheid-25290711.html
https://www.ad.nl/binnenl(...)enlijk-wel~a06fe417/
https://www.quest.nl/mens(...)e-tegen-coronavirus/
https://www.libelle.nl/mensen/mondkapjes-coronavirus/
https://nos.nl/artikel/23(...)erland-creatief.html
https://www.tvvtotaal.nl/(...)zin-in-de-thuiszorg/
https://www.welingelichte(...)-geven-antwoord.html
In 5 minuten heb ik 100 experts gevonden die het tegendeel beweren.

Mijn vermoeden dat dit nu geroepen wordt is omdat er niet of nauwelijks mondkapjes te krijgen zijn en men bang is dat iedereen als een gek mondkapjes probeert te hamsteren die het medisch personeel nog harder nodig heeft dan wij.

Het is "moeilijk" dus doe maar niet valt bij mij een beetje verkeerd.
I don’t have “trust issues” I have “I’ve seen this before and I know how it ends” issues.
pi_192323232
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 18:23 schreef Zalmslaatje het volgende:

[..]

In 5 minuten heb ik 100 experts gevonden die het tegendeel beweren.
3.. 2.. 1.. GO!
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_192323253
Maar goed, als mensen paranoia met een theedoek rond willen lopen, moet men dat lekker doen.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_192323257
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 18:23 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

3.. 2.. 1.. GO!
Trots zijn op je eigen domme kortzichtigheid. :W
I don’t have “trust issues” I have “I’ve seen this before and I know how it ends” issues.
pi_192323285
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 18:25 schreef Zalmslaatje het volgende:

[..]

Trots zijn op je eigen domme kortzichtigheid. :W
Ik heb je verdomme tig bronnen gegeven van experts die afraden zelf mondkapjes te dragen. Vervolgens roep jij met bronnen te kunnen komen die het tegendeel bewijzen, maar je levert niets. En dan ben IK kortzichtig? :')
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  PR en moderator zaterdag 28 maart 2020 @ 18:28:55 #37
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_192323318
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 18:05 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

In tegenstelling tot handen wassen is het dragen van een mondkapje wél een probleem als je het verkeerd doet. Het adagium 'baat het niet dan schaadt het niet' geldt niet voor mondkapjes.
Handen wassen is net zo goed een probleem als je het verkeerd doet. Zelfs bij 10 sec inzepen heb je nog niet per se alle virussen/bacteriën van je handen af gewassen.
Daarbij is het dus ook belangrijk dat er door de overheid e.d. wordt gecommuniceerd hoe het dan wél moet (namelijk 20 sec).

Het werkt hetzelfde met communiceren dat het dragen van een (zelfgemaakt) mondkapje eveneens de kans op besmetting van jezelf en anderen vermindert, en hoe je dat op de juiste manier dient te doen.
Het is iets dat daadwerkelijk verschil maakt als het zodoende wordt aangepakt dat het (tijdelijk) normaal wordt om deze shit te dragen als je boodschappen moet doen. Aangezien het nu ook al normaal is om thuis te blijven en als dat niet kan 1,5m afstand houden, en elke keer je handen 20 sec te wassen etc.
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
pi_192323351
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 18:11 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Nogmaals: als ik jou instrueer om per direct je gezicht niet meer aan te raken, ga je dat toch nog onbewust doen. Het zit gewoon in ons onbewuste gedragspatroon.
ja, en het dragen van een mondkapje helpt je er aan te herinneren,
net als t dragen van handschoenen: als je in je oog wil wrijven en je ziet een zwarte hand aankomen, denk je: oja...
uiteindelijk lukt altijd alles
pi_192323356
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 18:28 schreef Moira het volgende:

[..]

Handen wassen is net zo goed een probleem als je het verkeerd doet. Zelfs bij 10 sec inzepen heb je nog niet per se alle virussen/bacteriën van je handen af gewassen.
Verkeerd je handen wassen vergroot niet de kans om alsnog besmet te raken. Je mondkapje verkeerd gebruiken wel.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_192323371
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 18:30 schreef eigendeegcookie het volgende:

[..]

ja, en het dragen van een mondkapje helpt je er aan te herinneren,
Dat is dan ook de enige reden waarom experts aanvoeren dat mondkapjes in NL wél kunnen helpen. Het weegt echter niet op tegen de risico's.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  PR en moderator zaterdag 28 maart 2020 @ 18:34:28 #41
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_192323416
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 18:22 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Net zoals we gecommuniceerd hebben om 1,5 meter afstand te houden zeker? Want dat was ook zo'n groot succes in het begin.
Je snapt het niet, hoe meer mensen zoiets doen, hoe minder kans. Ja, er zijn mensen die zich niet aan maatregelen houden, dus besmetting blijft rondwoeden. Maar hoe meer mensen zich aan werkende maatregelen houden (thuis blijven, afstand houden, handen wassen, mondkapjes dragen), hoe minder het virus uitbreidt.

Leuk dat we het niet gewend zijn om zoiets te moeten doen, maar we zijn het ook niet gewend om een pandemie die het zorgstelsel onder druk zet over ons heen te krijgen. Als je samen met thuisblijven/afstand houden/handen wassen kunt bijdragen aan het indammen van de groei van de verspreiding, door alleen massaal een theedoek om je neus/mond te binden, waarom dan in godsnaam niet?
Deden ze ruim 100 jaar geleden bij de Spaanse griep trouwens ook gewoon in ieder dorp.
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
  PR en moderator zaterdag 28 maart 2020 @ 18:35:58 #42
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_192323449
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 18:23 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Niet dus. Kwalijk dat een moderator hier nepnieuws verspreidt...
Waar heb je het over? Ik link wetenschappelijke onderzoeken en ik heb jou alleen nog maar Libelle zien linken.
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
pi_192323466
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 18:35 schreef Moira het volgende:

[..]

Waar heb je het over? Ik link wetenschappelijke onderzoeken en ik heb jou alleen nog maar Libelle zien linken.
:')
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_192323479
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 18:26 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Ik heb je verdomme tig bronnen gegeven van experts die afraden zelf mondkapjes te dragen. Vervolgens roep jij met bronnen te kunnen komen die het tegendeel bewijzen, maar je levert niets. En dan ben IK kortzichtig? :')
De experts van de Libelle en het AD.
I don’t have “trust issues” I have “I’ve seen this before and I know how it ends” issues.
pi_192323482
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_192323490
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 18:37 schreef Zalmslaatje het volgende:

[..]

De experts van de Libelle en het AD.
Met een interview met een expert, pannenkoek.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_192323495
Veel plezier met trollen ik ben weg
I don’t have “trust issues” I have “I’ve seen this before and I know how it ends” issues.
  PR en moderator zaterdag 28 maart 2020 @ 18:39:19 #48
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_192323508
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 18:37 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

ALLEEN. MAAR. LIBELLE.

Man, man, man. Hoe triest als moderator...
Lees vooral nog even dit dan. Het spreekt wat er al gezegd wordt niet tegen, het voegt daar enkel wat aan toe.
Ik heb verder niet zo veel aan je manier van communiceren.
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
pi_192323511
Aangezien jullie toch alleen je eigen amateurmening willen horen laat ik het hier bij.
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 18:24 schreef DireStraits7 het volgende:
Maar goed, als mensen paranoia met een theedoek rond willen lopen, moet men dat lekker doen.
Ik vertrouw liever de experts.

Iets met de klok en de klepel.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  PR en moderator zaterdag 28 maart 2020 @ 18:39:59 #50
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_192323519
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 18:39 schreef DireStraits7 het volgende:
Aangezien jullie toch alleen je eigen amateurmening willen horen laat ik het hier bij.
[..]

Ik vertrouw liever de experts.

Iets met de klok en de klepel.
Vertel die PhD's met hun artikeltjes in de Lancet ff dat ze geen experts zijn.
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')