abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_192221305
Hi All,

Ik heb jullie hulp/input nodig :). In mijn woning heb ik last van waterslag bij het gebruik van warm water. Gezien het warm water betreft, heb ik mij laten vertellen dat een waterslag dempler geen optie is. Een aantal details:

- Woning is c.a. 10 jaar oud;
- Waterslag gebeurt zowel bij gebruik van warm water in de badkamer als keuken;
- Waterslag lijkt te ontstaan in de CV ketel, hier komt de meest erge bonk vandaan.

Voordat ik een dure loodgieter/CV meneer bel, zou ik graag willen weten wat de beste aanpak is om dit te verhelpen. Wat kan ik zelf doen?

Kan de waterslag veroorzaak worden door de CV-ketel? Zo ja, dan is mijn plan om CV inspectie te laten doen; ik heb hier een onderhoudscontract voor.

Alle tips zijn welkom.
pi_192221778
Waarom zou je geen demper kunnen gebruiken?
pi_192221921
De terugslag klapt door je leidingsysteem. Het is niet zo raar dat je dan de grootste klap bij de ketel hoort, maar dat maakt het nog niet de oorzaak. Gewoon testen wat er gebeurt als je de kraan minder bruusk sluit. Het kan helpen om gewoon de leidingen beter te beugelen.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_192222157
Meest voor de hand liggende oorzaak om als eerste naar te zoeken is. Zijn de leidingen overal goed gebeugeld? :) Dus loop de leiding na van ketel naar alle kranen en voel of het ergens kan bewegen.

Dat zijn meestal de plaatsten waar de leiding een optater krijgt en klappert. Deze schokgolf gaat dan door je installatie heen en zul je horen. Die leiding zou achter een kastje of mogelijk in de kruipruimte kunnen liggen maar je hoort het dan bv in de ketel of een andere plek.

Vaak bevinden die slecht gebeugelde leiding zich op de minst overzichtelijke plaatsen. Bv een slordige loodgieter denkt het zit toch achter het aanrecht en niemand ziet het. Dus ik plaats hier uit gemakzucht maar een beugeltje minder en dan ben ik eerder klaar. Of het is er eentje die tijdens de theorie lessen niet heeft opgelet en de noodzaak van goed beugelen niet snapt en maar wat doet met de dikke duim. Of eentje van doe het maar zelf in het grijze verleden en plaatst helemaal geen beugels...

Wanneer je even zoekt naar de beugelafstanden zul je de adviezen vinden. Per diameter wordt een gemiddelde afstand voorgeschreven. Afhankelijk van materiaal etc. Bv 12 mm leiding per 80cm 1 beugel. Of het dit precies is weet ik niet meer. Maar je snapt het wel denk ik.

[ Bericht 3% gewijzigd door Watuntrik op 23-03-2020 11:38:08 ]
pi_192222293
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 11:08 schreef Wigle het volgende:
Waarom zou je geen demper kunnen gebruiken?
Heb me laten vertellen dat Legionella bacterie hiermee veroorzaak kan worden.
pi_192222336
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 11:30 schreef Watuntrik het volgende:
zou achter een kastje of mogelijk in de kruipruimte kunnen liggen maar je hoort het dan bv in de ketel of een andere plek.
Hier was ik al bang voor :) Leiding gaat via meterkast door de kruipruimte en via een koof in de trappenkast naar zolder.
pi_192222433
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 11:39 schreef Regenbui het volgende:

[..]

Hier was ik al bang voor :) Leiding gaat via meterkast door de kruipruimte en via een koof in de trappenkast naar zolder.
Ik snap het verhaal, in koven en kruipruimtes en achter kastjes worden de meeste voorschriften aan de laars gelapt.
pi_192222533
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 11:37 schreef Regenbui het volgende:

[..]

Heb me laten vertellen dat Legionella bacterie hiermee veroorzaak kan worden.
Ligt aan het type demper. Een klokdemper kan inderdaad een broeinest zijn voor legionella, maar een inline-demper niet. Ik weet alleen niet of die bestand zijn tegen heet water.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_192223024
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 11:44 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

Ik snap het verhaal, in koven en kruipruimtes en achter kastjes worden de meeste voorschriften aan de laars gelapt.
Als ik dan toch een "mannetje" in huis wil halen om hier naar te laten kijken. Wat zoek ik dan precies? Of zou de gemiddelde loodgieter hier raad mee weten?

@jordy-b. Goed om te weten. Ga ervan uit dat de monteur weet waar deze demper geplaatst dient te worden. Voor de wasmachine was het eenvoudig, maar deze inline demper wordt waarschijnlijk niet op een kraan geplaatst.
pi_192223154
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 10:36 schreef Regenbui het volgende:

- Waterslag lijkt te ontstaan in de CV ketel, hier komt de meest erge bonk vandaan.

Kan je dan misschien een waterslagdemper plaatsen in de koud-water-input net voor de CV ketel? Misschien is dan over.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_192223285
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 12:15 schreef Regenbui het volgende:
Als ik dan toch een "mannetje" in huis wil halen om hier naar te laten kijken. Wat zoek ik dan precies? Of zou de gemiddelde loodgieter hier raad mee weten?
Leiding na lopen en voelen of het los zit, zou jezelf al kunnen opsporen. Dat is geen rocket science. Heb je die gevonden, dan laat je partner even de waterkraan bedienen en dan zie je het wel klapperen. Of daar dan nog een beugel te plaatsen is kun je wel aan de gemiddelde loodgieter overlaten lijkt me.

Mits er niet teveel leiding verborgen achter niet toegankelijke plaatsen aangelegd zijn. Daar kom je simpel gewoon niet bij zonder de boel te slopen. Controleer gewoon alles wat redelijk toegankelijk voor je is en mogelijk los je het op met een paar beugeltjes voor een paar euro.
pi_192223794
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 12:15 schreef Regenbui het volgende:

[..]

@:jordy-b. Goed om te weten. Ga ervan uit dat de monteur weet waar deze demper geplaatst dient te worden. Voor de wasmachine was het eenvoudig, maar deze inline demper wordt waarschijnlijk niet op een kraan geplaatst.
Nee, een inline-demper is een leiding die wat kan uitzetten. Die komt in de plaats van een recht stuk leiding.

Maar ga eerst gewoon even testen of je het probleem kan reproduceren. Of je kan herleiden welk deel van de leiding de klap maakt? Is het bijvoorbeeld een slecht gebeugeld deel wat tegen een muur klapt?
En of het helpt om de kraan minder rap te sluiten, want dat is natuurlijk ook een optie.
pi_192224612
Voelen of het los zit, is voor een leek misschien een ietwat te vage stelling.. Maar als voorbeeld
https://www.infodwi.nl/up(...)ing%20okt%202014.pdf

Voor 12mm en 15mm koperbuis wordt 1 meter beugelafstand per beugel opgedragen. Voel eens aan een stuk leiding waar dit van toepassing is. Dan voel je dat het vrij strak zit daar kun je niet veel mee zonder veel kracht te zetten.

Dus loop zo veel mogelijk leidingen na voel even en bekijk de beugel afstand. Kom je bv een stuk tegen dat 2,5 meter afstand tussen 2 beugels heeft dan zal je voelen dat hier al veel minder kracht nodig hebt om de leiding te bewegen.

Door de leiding stroomt water bij een open kraan, klap je in een keer de kraan dicht. Wat veel gebeurd bij hevel kranen met keramische schijven of de klep in de wasmachine. Dan komt er plotseling met een klap de volle werkdruk op de leiding. Dan hoeft de leiding niet eens een muur of iets anders te raken. Door de druk klap krijgt de leiding gewoon een radiale en axiale zwieper op plaatsen waar teveel afstand tussen de beugels is en die hoor je als een klap. Het kan ook zo zijn dat sommige beugels op de lange termijn iets speling hebben gekregen door al die optaters en dit zal dan op termijn hardere hardere klap laten horen.

Het kan zelfs zo zijn dat het op bepaalde tijdstippen wel klapt en op andere weer niet. Dit ligt dan aan de druk van de hoofdleiding die van de straat komt. Bv. in wijken waar iedereen zowat werkt en veel mensen op gezette uren de was doen. Dan draaien er in een wijk 30 wasmachines op hetzelfde tijdstip en staat de andere helft zich te douchen of het bad vol te laten lopen. Dan heb je gemakkelijk 2 bar druk minder en dan klapt het niet.

Hier moet je even op letten, klapt die leiding op gezette tijdstippen of op gezette tijdstippen niet.
Dan kun je al met een drukregelaar achter de watermeter de boel ook stil krijgen.

Maar de goedkoopste oplossing mogelijk eerst zoeken of je slecht gebeugelde leidingen kunt opsporen en verhelpen. Dan afhankelijk welke beugel is gebruikt en je rammelt aan de leiding en je voelt duidelijk speling tussen leiding en beugel dan kan dit de veroorzaker zijn. Spoor deze beugels op en tik er bv een tandenstoker tussen om die speling op te heffen. Of maak de beugel open indien mogelijk en doe het met een stukje karton of papier of iets anders dat opvult.

[ Bericht 7% gewijzigd door Watuntrik op 23-03-2020 13:42:31 ]
pi_192229670
Dank voor de uitgebreide reactie, zal deze vanavond doorlezen :)

Even een gedachtegang toetsen. Gezien de waterslag zich ook voordoet bij de kraan in de badkamer (1e verdieping), kan ik daaruit opmaken dat het probleem boven de begane grond (op 1e verdieping of zolder) zit?
pi_192234420
Misschien heb je zelfs meerdere locaties waar het zich voor zou kunnen doen. Het neemt de weg van de minste weerstand. Daar zul je dus de eerste klap krijgen, neem je die ene weg dan gaat het door naar de volgende als die gelegenheid er is.

Het is even zoeken en alles wat verdacht is fiksen. En dan nog, is niet alles toegankelijk vind je het misschien nooit.

Goedkoopste optie? Gemakkelijk gezegd wanneer tijd geen geld is...

Ergens zul je een keuze moeten maken... Zoeken en fiksen of slagdemper of drukregelaar.
pi_192234797
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 21:02 schreef Watuntrik het volgende:
Misschien heb je zelfs meerdere locaties waar het zich voor zou kunnen doen. Het neemt de weg van de minste weerstand. Daar zul je dus de eerste klap krijgen, neem je die ene weg dan gaat het door naar de volgende als die gelegenheid er is.

Het is even zoeken en alles wat verdacht is fiksen. En dan nog, is niet alles toegankelijk vind je het misschien nooit.

Goedkoopste optie? Gemakkelijk gezegd wanneer tijd geen geld is...

Ergens zul je een keuze moeten maken... Zoeken en fiksen of slagdemper of drukregelaar.
Vandaag met installateur gebeld. Gaf inderdaad hetzelfde verhaal. Is het zichtbaar, dan fixen zo niet, dan zit het op een plek waar je niet bij kan.

Als optie gaf hij een waterslag demper direct voor de invoer van koud water richting de CV. Dit weekend maar eens op speurtocht.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')