abonnement Unibet Coolblue
pi_192217413
Er wordt nu nadrukkelijk gehamerd om telkens je handen te wassen, wat op zich prima is, maar ontsmet je ook je telefoon? Als je na het handen wassen weer je telefoon beetpakt heeft het mijn inziens allemaal weinig nut.

Wat jullie?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-03-2020 00:34:09 ]
  maandag 23 maart 2020 @ 00:51:36 #2
486698 IkEetSlakken
FKA Redster1984
pi_192217584
Klapkut... -O- Pakken anderen dan jij je telefoon vast ofzo? Als dit t geval is, gewoon slaan... :7
Wakadoodle!
pi_192217681
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 00:51 schreef IkEetSlakken het volgende:
Klapkut... -O- Pakken anderen dan jij je telefoon vast ofzo? Als dit t geval is, gewoon slaan... :7
Nee dat niet. Maar als het virus aan je eigen handen zit (via een besmet object) dan komt het toch ook op je telefoon...
pi_192217798
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 00:51 schreef IkEetSlakken het volgende:
Klapkut... -O- Pakken anderen dan jij je telefoon vast ofzo? Als dit t geval is, gewoon slaan... :7
Je raakt een vreemd object aan waar Corona op zit. Daarna raak je je telefoon aan en daar komt Corona op. Je wast je handen en pakt weer je telefoon op. It is Corona time!!
pi_192217826
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 01:20 schreef Benzyl het volgende:

[..]

Je raakt een vreemd object aan waar Corona op zit. Daarna raak je je telefoon aan en daar komt Corona op. Je wast je handen en pakt weer je telefoon op. It is Corona time!!
Precies. Ontsmet jij je telefoon?
pi_192217883
quote:
Virussen zijn dol op vieze telefoons: Hoe maak je 'm eigenlijk schoon?

Was goed je handen om besmetting met het coronavirus te voorkomen, adviseert het RIVM. Maar heeft handen wassen zin als je daarna met je schone vingers aan je vieze smartphone zit? En hoe maak je een smartphone eigenlijk schoon? Kan je daar zomaar met een alcoholdoekje overheen wrijven of een klodder desinfecterende handgel op doen?

Het COVID-19-virus is donderdag 27 februari officieel ook in Nederland geconstateerd. De allerbeste manier om het virus buiten de deur - en je lijf - te houden, is een goede persoonlijke hygiëne. Handen wassen, handen wassen en nog meer handen wassen is daarom het motto.

"Dat is het allerbelangrijkste", benadrukt Peter Molenaar, deskundige infectiepreventie bij het RIVM. "Maar als je in je handen niest en volgens aan je telefoon gaat zitten, dan wordt ook dat een bron van virussen."

Virussen gaan op telefoons vrij snel dood, vertelt Molenaar. Het risico dat je telefoon bijdraagt aan het overdragen van virussen is daarom klein, mits je de telefoon zo nu en dan schoonmaakt. Want hoe viezer het toestel, hoe langer virussen daarop kunnen overleven. "Bacteriën en virussen kunnen zich beter hechten aan vuil. Als je je telefoon goed schoonmaakt, verklein je dus het risico op besmetting."

'Je telefoon desinfecteren heeft geen zin'

Molenaar adviseert om een microvezeldoekje te gebruiken om je telefoon regelmatig mee schoon te maken. Op dit doekje hoef je verder geen schoonmaakmiddel of desinfectiemiddel te doen. Een droog of licht vochtige doek werkt al voldoende.

"100 procent virusvrij ga je je telefoon niet krijgen", vertelt Molenaar. "Je telefoon desinfecteren heeft dus geen zin. En je moet ook oppassen dat je niet in een soort smetvreesmodus terecht komt."

Met een microvezeldoek verwijder je veel micro-organismen van het scherm. Dat haalt niet alle, maar wel een groot deel van de virusdeeltjes weg, zegt Molenaar. "Als je het aantal virusdeeltjes daarmee met 40 tot 60 procent kunt verminderen dan is dat al hartstikke goed."

Vermijd handgel of schoonmaakmiddel

Pas op met glassex, make-upremover of ontsmettingsmiddel om je telefoon schoon te maken. Veel smartphones hebben een speciaal laagje over het scherm die beschermt tegen vingerafdrukken en olieafstotend is. Als je daar agressieve schoonmaakmiddelen op gebruikt, beschadigt deze laag. Dat kan zorgen voor krassen op het scherm.

Molenaar waarschuwt specifiek voor het gebruiken van desinfecterende handgel om je telefoon te ontsmetten. Dit kan er namelijk voor zorgen dat het voor virussen en bacteriën juist makkelijker is om op je telefoon te overleven. "Handgel bestaat uit alcohol en een laagje vet met verzorgende bestanddelen die ervoor zorgen dat de alcohol je handen niet uitdroogt. Als je dit gebruikt voor je telefoon, dan verdampt de alcohol maar blijft het vetlaagje zitten. Vuil blijft dan juist aan je telefoon plakken."

Als je twijfelt hoe je het beste jouw specifieke model smartphone kunt schoonmaken, kijk dan in de handleiding van de telefoon of check het bij de fabrikant.

https://www.nu.nl/weekend(...)igenlijk-schoon.html
pi_192218185
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 01:06 schreef Gehrman het volgende:

[..]

Nee dat niet. Maar als het virus aan je eigen handen zit (via een besmet object) dan komt het toch ook op je telefoon...
Handen wassen voor je de telefoon pakt en niet je telefoon tegen je wang aan plakken. Al is je wang niet je mond je neus of je ogen. Dus echt reëel is de kans op besmetting niet, tenzij het via je oor gaat. Maar jah ik ben geen deskundige dus je kunt niet voorzichtig genoeg zijn. (sarcasme)
pi_192218715
Ja, ik neem hem nu regelmatig af met alcohol. Alleen brabbelt Siri daarna wat onverstaanbaar.
.
pi_192218725
gewoon 1,5 meter van je oor houden
  maandag 23 maart 2020 @ 07:27:25 #10
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_192218917
Ik had vorige week een discussie met een bezorger die niet binnen wilde bezorgen (geen probleem), corona dit, corona dat, of hij het dan wel achter het huis onder het balkon kon neerzetten, dat was ook buiten, stond het wel droog en scheelde mij ongeveer 20 meter slepen (*50), hij zijn baas bellen, dit dat, zus zo, geeft hij vervolgens zijn telefoon aan mij om met zijn baas te praten :')

Dan maak je je ook niet echt zorgen om corona.

Baas vond het prima dat ze het onder het balkon zetten, stond ik al bij de achterdeur, kwamen ze alsnog via de voordeur binnen en hebben ze alles in de woonkamer gelegd :D O+
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_192219002
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 01:20 schreef Benzyl het volgende:

[..]

Je raakt een vreemd object aan waar Corona op zit. Daarna raak je je telefoon aan en daar komt Corona op. Je wast je handen en pakt weer je telefoon op. It is Corona time!!
En je jas dan? En je schoenen? De tas waar je boodschappen in zitten? Je kunt het ook overdrijven.
  Spellchecker maandag 23 maart 2020 @ 07:46:52 #12
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_192219063
Gewoon je telefoon voor je gezicht houden.

En vergeet niet je bril en balpen schoon te maken.
pi_192222677
quote:
2s.gif Op maandag 23 maart 2020 06:52 schreef Fer_de_Lance het volgende:
gewoon 1,5 meter van je oor houden
:D
pi_192222793
quote:
2s.gif Op maandag 23 maart 2020 06:52 schreef Fer_de_Lance het volgende:
gewoon 1,5 meter van je oor houden
:D
Op vrijdag 4 augustus 2023 01:16 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
Een schizofreen is nooit alleen.
pi_192222897
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 00:32 schreef Gehrman het volgende:
Er wordt nu nadrukkelijk gehamerd om telkens je handen te wassen, wat op zich prima is, maar ontsmet je ook je telefoon? Als je na het handen wassen weer je telefoon beetpakt heeft het mijn inziens allemaal weinig nut.

Wat jullie?
Ik snap wat je bedoelt, maar dat kun je dan toch van alles in huis zeggen? De pindakaas, de afstandsbediening, de deurknop, je sleutels, je fiets etc.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_192222922
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 12:08 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Ik snap wat je bedoelt, maar dat kun je dan toch van alles in huis zeggen? De pindakaas, de afstandsbediening, de deurknop, je sleutels, je fiets etc.
Ja inderdaad. Is niet te doen. Zelfde geldt voor je boodschappen ontsmetten.
pi_192222983
Ondanks alle verhalen is het virus volgens mij nog altijd vrij snel dood buiten het lichaam. Er zijn signalen dat het virus op sommige plekken langer kan blijven leven, maar naar mijn beste (amateur)inschatting is dat zeer zeldzaam.

Dat bedrijven daar op inspelen (bv. UMCG die opriep geen brieven meer te sturen) is volgens mij weer vanwege de wet van de grote getallen. Als ze een miljoen brieven krijgen, is de kans dat er eentje het virus bevat een stuk groter.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')