abonnement Unibet Coolblue
pi_192215367
https://www.stichting-nice.nl/covid-19-op-de-ic.jsp

Er liggen nu ongeveer 350 patienten in Nederlands op IC's.
Nice, de national intensive care evaluatie (wat een naam voor zo'n organisatie :{ ) houdt cijfers bij over de aantal IC opnames, huidige IC corona patienten en IC opnames met dodelijke afloop. Er zitten nogal wat hiaten in en data wordt regelmatig dagen later nog aangepakt.

Ik vind het nogal verontrustend dat er schijnbaar maar heel weinig patienten levend van de IC afkomen. Volgens hun data waren er op 18 maart (ik kijk naar wat oudere data, zie hieronder) 206 corona patienten op IC's aanwezig. Tot dan toe waren er 219 corona patienten opgenomen, of opgenomen geweest op IC's. Dus er zijn er 13 van de IC's afgekomen, maar er waren er 12 met een dodelijke afloop. Dat zou betekenen dat 1 patient levend van de IC ontslagen is? Dat lijkt me stug.

Kijk je bij recentere data, 21 maart, dan waren er 351 patienten aanwezig, 376 aanwezig geweest, en 27 overleden. Dan zijn er dus 2 meer overleden dan mogelijk is :{ .
Op dit moment klopt 11 maart niet, er waren toen 38 corona patienten op IC's aanwezig, maar er waren volgens de andere grafiek pas in totaal 37 patienten opgenomen.
Ook zitten er verschillen tussen de staafdiagrammen en lijngrafieken.
Ik hoop dat de intensivisten zich volledig op de patienten richten, maar er mag toch wel een beetje strakker naar de data gekeken worden voordat die gepubliceerd wordt lijkt me. Zoals het nu op de site staat komt er bijna niemand met corona levend een IC af.
pi_192217188
Als men gemiddeld 2 of 3 weken beademd wordt, kunnen er nu nog weinig mensen van de IC af..
dag
pi_192223686
Maar er komen alleen maar doden van de IC als je deze data moet geloven? Soms zelfs meer dan er binnenkomen :')
pi_192223829
quote:
Het aantal ziekenhuisopnames wordt dagelijks gerapporteerd door het RIVM. Dat cijfer is cumulatief. Dat wil zeggen: het aantal mensen dat weer ontslagen wordt uit het ziekenhuis wordt niet vermeld. Het cijfer van vandaag is dus het totaal aantal mensen dat in het ziekenhuis ligt of heeft gelegen met covid-19.
https://nos.nl/artikel/23(...)rs-van-22-maart.html
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_192224009
Ik hoop dat er vooral strak gekeken wordt naar het behandelen van de patiënten, i.p.v. het rapporteren van data. Volg gewoon de berichtgeving in plaats van zelf aan het rekenen te slaan en daar allerlei conclusies aan te verbinden.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')