abonnement Unibet Coolblue
pi_192207662
Zit het in hun genen of cultuur? De slimste mensen waarmee ik ooit gepraat heb, waren allemaal Japanners. Dit is niet gek. Als je kijkt hoe snel zij zich ontwikkelen in de technologie. Tokyo is 100 jaar vooruit op Amsterdam. Ze hebben bedrijven in elke sector. De Nederlandse handelseconomie is een lachertje vergeleken met de Japanse economie dat produceert. Dat zegt toch iets? Ze hebben discipline en productiviteit. Gemotiveerd mensen. Geen of weinig ego. Werken voor groepsbelang. Neuken niet rond en hebben geen obsessie over fysieke genotten. Ik kan er geen vinger opleggen.
pi_192207917
Van anime kijken word je slim
You're Fucking Out, I'm Fucking In
pi_192208118
Ze zijn hartstikke gek. Gek genoeg om sommige dingen uit te vinden, waar anderen niet eens aan beginnen. En dingen zo maken, dat ze er lekker aan verdienen.
.
pi_192208756
Balanceren doorlopend op de basis van de nationale plichten en persoonsgerichte gehoorzaamheid.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_192209263
Spioneren en jatten.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_192209786
Malcolm Gladwell heeft daar een hoofdstuk aan gewijd in zijn boek Outliers, namelijk "Rice paddies and math tests". Al gaat dat niet specifiek over Japanners, maar over Chinezen en Aziaten in het algemeen.

Aan de ene kant heeft hij het argument van cultuur: rijst verbouwen is hard werken, dat zit in de cultuur, kinderen pikken dat op en doen het daardoor ook beter op school. Aan de andere kant is er een eenvoudiger systeem voor getallen (14 schrijf je als tien vier; 97 als negen tien zeven), wat er waarschijnlijk voor zorgt dat Aziatische kinderen sneller leren tellen en daarmee een voorsprong hebben op school. Er zijn nog veel meer zaken, ik kan dat hier niet allemaal samenvatten

Het is een interessant boek en je zou het eens kunnen lezen om een (deel van het) antwoord te krijgen op je vraag.
Schuimpje... mijn liefste. Verlaat mij nimmer weer...
pi_192244192
Japanners die je op reis tegen komt hebben vaak gestudeerd.

Ik heb er negen jaar gewoond, en had veel slimme collega’s. Onze studenten waren niet slim.

Over het algemeen - bijv als samenleving - zie ik ze niet als slimmer dan onze samenleving. Maar ze zijn wel gedisciplineerd, beleefd en ze maken lange dagen (dat ze harder zouden werken is een mythe - lange dagen maar niet effectief). Zo lang het geen Fukushima is, kunnen ze bijzonder goed organiseren.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_192244299
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2020 17:37 schreef halfway het volgende:
Spioneren en jatten.
Niet meer. Zijn ze te trots voor. Maar ze hebben een bloedhekel aan risico en werken dus vaak evolutionair: liever twee bestaande ideeën combineren dan met iets nieuws komen.

Is niet helemaal waar: ze zijn dol op gekke ideeën, en daar wordt grof geld tegenaan gegooid, maar vaak gaat het dan om iets dat helemaal niet praktisch is. Ik heb het een nooit met het ander kunnen rijmen.

Bij sommige voetbalclubs zie je dat ook. Dan spelen ze schijtvoetbal, maar dan moet er met alle geweld een dure spits worden gehaald.

Misschien doen ze het een om het andere te compenseren.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_192244835
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2020 11:37 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Niet meer. Zijn ze te trots voor. Maar ze hebben een bloedhekel aan risico en werken dus vaak evolutionair: liever twee bestaande ideeën combineren dan met iets nieuws komen.

Is niet helemaal waar: ze zijn dol op gekke ideeën, en daar wordt grof geld tegenaan gegooid, maar vaak gaat het dan om iets dat helemaal niet praktisch is. Ik heb het een nooit met het ander kunnen rijmen.

Bij sommige voetbalclubs zie je dat ook. Dan spelen ze schijtvoetbal, maar dan moet er met alle geweld een dure spits worden gehaald.

Misschien doen ze het een om het andere te compenseren.
Lijkt me nogal een vorm van sociaal gewenst gedrag. Derhalve inhakend op een vorm van gehoorzaamheid die de maatschappij als basis kent en of wil hebben.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_192245343
dat weinig ego en groepsbelang komt van het chinese confusionalisme, oude filosofie.
kan je als iems moois zien, maar het is zwaar onderdrukkend en zeer vatbaar voor allerlei misstanden.

leid er ook toe dat ze wel exelleren in de vrijheden die ze wel hebben, ja.

verder is het een land dat gewend is aan vernietiging, aardbevingen, opgroeien met angstbeelden van de atoombommen, etc. ze omarmen vooruitgang, en zijn daar heel snel in, dingen weer opbouwen en daar helemaal voor gaan. iets soortgelijks zag je hier ook wel, na de 2de wereldoorlog. maar bij hun is het onderdeel van hun volksaard geworden.

dat laatste punt klopt niet. ze neuken zeker wel rond, en japan heeft juist een gigantische gefrustreeerde sex cultuur. in elke stad, groot of klein, vind je buurten met host en snackbars(soort gezelschapsdames barretjes), veel meer dan hier.
  dinsdag 24 maart 2020 @ 12:36:41 #11
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_192245409
Ook bekend dat Japan een van de laagste geboortecijfers heeft met en hoog zelfmoordcijfer TS?
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  zondag 29 maart 2020 @ 15:42:21 #12
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_192337732
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2020 16:10 schreef Benzyl het volgende:
Ze hebben discipline en productiviteit.
Gemotiveerd mensen.
Geen of weinig ego.
Werken voor groepsbelang.
Neuken niet rond en
hebben geen obsessie over fysieke genotten.
Dit heeft sowieso allemaal niks met IQ te maken maar alles met cultuur.
Of ze slim zijn weet ik niet. Wel hebben ze helemaal niet zoveel bijgedragen aan echte innovatie of ontdekkingen, vergeleken met het veel kleinere Nederland.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_192339530
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2020 15:42 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dit heeft sowieso allemaal niks met IQ te maken maar alles met cultuur.
Of ze slim zijn weet ik niet. Wel hebben ze helemaal niet zoveel bijgedragen aan echte innovatie of ontdekkingen, vergeleken met het veel kleinere Nederland.
De cultuur kan de gebruikswaarde ic de ontwikkeling van een IQ afremmen.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  zondag 5 april 2020 @ 21:34:53 #14
488458 mr.klojo
bananen zijn tof
pi_192468650
Rijst en vis eten in plaats van aardappelen en varkensvlees. Scheelt enorm
pi_192469113
quote:
14s.gif Op zondag 22 maart 2020 18:03 schreef papernote het volgende:
Aan de andere kant is er een eenvoudiger systeem voor getallen (14 schrijf je als tien vier; 97 als negen tien zeven), wat er waarschijnlijk voor zorgt dat Aziatische kinderen sneller leren tellen en daarmee een voorsprong hebben op school.
Anderzijds zijn ze wel weer tot hun zestiende bezig met het leren van het alfabet.
pi_192471742
Alfabetten: hiragana, katakana, kanji en het westerse alfabet.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_192475024
Hiragana/katakana leer je in een dag als je er echt mee aan de slag gaat. Deze alfabetten zijn te vergelijken met de onze qua omvang.

Kanji zijn iets anders, deze beschrijven een geheel woord of algemeen begrip. Er zijn er dan ook duizenden. Normaal dus dat je daar even mee bezig bent. Wij kennen ook niet alle woorden uit het woordenboek op 10-jarige leeftijd.
pi_192476109
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:21 schreef xmichellekex het volgende:
Hiragana/katakana leer je in een dag als je er echt mee aan de slag gaat. Deze alfabetten zijn te vergelijken met de onze qua omvang.

Kanji zijn iets anders, deze beschrijven een geheel woord of algemeen begrip. Er zijn er dan ook duizenden. Normaal dus dat je daar even mee bezig bent. Wij kennen ook niet alle woorden uit het woordenboek op 10-jarige leeftijd.
jep, voor algemeen gebruik moet een japanner er zo'n 2000 kennen.
pi_192476657
100% cultuur, mensen worden daar opgevoed met respect voor iedereen en alles, combineer dit met de sociale druk om een hoge opleiding te volgen en je hebt een intelligent land.

Op mijn opleiding en daarvoor de middelbare school was er totaal geen respect voor de leraren, op 1 of 2 na. Niemand was gemotiveerd en het boeide niemand wat. Veel studenten hebben ook geen zin om hoger te gaan studeren. Havo niveau. Toen ik een opleiding ging volgen heb ik voor MBO gekozen, sneller klaar, geen moeite en makkelijker werk te vinden.
nah
pi_192476925
Geen idee. Maar het lijkt me wel leuk om in m'n volgende leven daar geboren te worden.
Eens kijken
pi_192476949
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 21:34 schreef mr.klojo het volgende:
Rijst en vis eten in plaats van aardappelen en varkensvlees. Scheelt enorm
Op welke termijn?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_192476955
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 13:06 schreef Maharski het volgende:
Geen idee. Maar het lijkt me wel leuk om in m'n volgende leven daar geboren te worden.
Nou mij niet, en veel Japanners ook niet.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_192477294
Het is niet zozeer slimheid, als wel een ENORM gevoel van plichtsbesef en discipline. Japan is letterlijk de meest geordende samenleving die er is. Ook een van de meest traditionalistische en in sommige gevallen zelfs isolationistisch. Maar als het moet kunnen ze echt wel stappen maken om hun positie te verdedigen. Soms loopt dat dan ook uit de hand (Korea, Mantsjoerije, WO2). Men heeft zich daarna niet op verovering van land, maar op verovering van het bedrijfsleven gericht. En inderdaad, alles is op presteren gericht, op je plaats in de maatschappij te veroveren, in het belang van de natie.

Wil dat zeggen dat alles op rolletjes en Japan een soort brave new world. Ehm, nee. zoals pokkerdepok al opmerkt: het is zo'n onderdrukkende samenleving dat ze soms naar een uitlaatklep zoeken die een stuk verder gaat. De japanse comic-cultuur van Manga en Light Novels heeft ook een substroming van hentai en Doujinshi (zeg maar de 18 plus versies) Sekstoerisme in Z-O Azië tiert ook welig op Japanners. En Ego en trots hebben ze wel degelijk.
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
pi_192477414
Ik heb wel eens gelezen dat ze daar veel vrijer zijn omdat ze nooit onderdrukt zijn door het christendom.
  maandag 6 april 2020 @ 13:47:24 #25
8369 speknek
Another day another slay
pi_192477553
Zoals @Lyrebird al zei, zie je voornamelijk de internationaal georienteerde Japanner die vermoedelijk de hoogstmogelijke opleiding heeft genoten en Engels kan (een redelijke zeldzaamheid). Wat je niet ziet is de gewone Japanner die om zes uur op staat en de hele dag gedwee in een hoekje van de winkel "Irasshaimase" tegen klanten staat te roepen tot het negen uur 's avonds is en zo vanaf hun twintigste verjaardag langzaam de dagen aftellen tot hun pensioen. Wat je ook niet ziet is dat Japanners vanaf de kleuterschool in alle beste scholen gepusht worden en zodra ze de universiteit bereiken depressief zijn geworden, niet meer vooruit te branden zijn en de rest van hun leven een zesjesmentaliteit volgen.

Maar Japan doet het nog altijd goed... in bepaalde gebieden. Japan is een masculien technocratisch land. Dus de En-dja-nie-ah staat bovenaan de sociale ladder. En dat leidt er ook toe dat de intelligentste mensen aandacht en status krijgen. De gekste dingen worden er onderzocht en uitgevonden, en soms echt razend knap bedacht. Dingen die vervolgens nooit op de markt komen, want het is een complete kaalslag als je naar vakgebieden kijkt die met mensen te maken hebben. Allemaal nutteloze uitvindingen worden dus opgeworpen waar verder niemand op zit te wachten, omdat de gebruiker nooit betrokken is geweest bij het ontwerp.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 6 april 2020 @ 14:03:01 #26
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_192477792
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2020 13:38 schreef Document1 het volgende:
Ik heb wel eens gelezen dat ze daar veel vrijer zijn omdat ze nooit onderdrukt zijn door het christendom.
Dat valt enigszins tegen. Bijvoorbeeld het scheiden van mannen en vrouwen in badhuizen. Tokugawa Leyasu was net iets te laat met het vermoorden van de christenen.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_192478640
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 14:03 schreef Megumi het volgende:

[..]

Dat valt enigszins tegen. Bijvoorbeeld het scheiden van mannen en vrouwen in badhuizen. Tokugawa Leyasu was net iets te laat met het vermoorden van de christenen.
Een goed boek daarover: Silence van Shusaku Endo
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
pi_192479368
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 14:03 schreef Megumi het volgende:

[..]

Dat valt enigszins tegen. Bijvoorbeeld het scheiden van mannen en vrouwen in badhuizen. Tokugawa Leyasu was net iets te laat met het vermoorden van de christenen.
Eens. Japan is niet een land waar veel vrijheid is. Het stikt er van de geschreven en ongeschreven regeltjes. Ik vond het wel aangenaam, omdat wij ons niet aan een aantal ongeschreven regels hielden (buitenlander), maar voor veel Japanners moet het vreselijk zijn.

Op Guam kwamen we ook veel Japanners tegen, die daar kwamen om de regels te ontvluchten, maar dat waren geen sympathieke mensen. Iets dat me in Japan zelf eigenlijk nooit was opgevallen (maar niets is wat het is in Japan ;) ).
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  dinsdag 7 april 2020 @ 04:51:22 #29
488458 mr.klojo
bananen zijn tof
pi_192489288
quote:
16s.gif Op maandag 6 april 2020 13:08 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Op welke termijn?
Als routine :)
pi_192490000
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 04:51 schreef mr.klojo het volgende:

[..]

Als routine :)
Maar op welke termijn zou je dit merkrn? In een mensenleven of meerdere generaties.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  dinsdag 7 april 2020 @ 11:03:31 #31
488458 mr.klojo
bananen zijn tof
pi_192492374
quote:
16s.gif Op dinsdag 7 april 2020 08:05 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Maar op welke termijn zou je dit merkrn? In een mensenleven of meerdere generaties.
Bij routine percentagegewijs door de jaren heen. Het is net als met de trap gaan in plaats van met de lift als je 3 hoog woont.
Je wordt fitter, maar geleidelijk. En het nut ervan merk je alleen als je er iets mee doet.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')