abonnement Unibet Coolblue
pi_192153120
Verschillende ijzertabletten bevatten verschillende vormen van ijzer.
Nu vraag ik me af of de doseringen die op de potjes/pakjes van de drogist staan de hoeveelheid van het ijzersoort zijn en je dus zelf nog moet berekenen hoeveel elementair ijzer erin zit of dat de hoeveelheid elementair ijzer staat vermeld. Dat laatste zou ik logischer vinden, omdat er ook bij staat hoeveel procent van de ADH/RI de tablet bevat. En er wordt, ongeacht de vorm, altijd uitgegaan van 14 mg als ADH op die verpakkingen. Dat percentage zou niet kloppen als alleen de hoeveelheid van de specifieke ijzervorm wordt aangegeven omdat het aandeel elementair ijzer per vorm verschilt.
Hoe zit dat?

Bij Floradix staat er bijv. ijzer- 21 mg (niet ijzergluconaat 21 mg)
Op de twee potjes die ik heb staat ijzer (ijzer(II)lactaat) 14 mg.
Hoe moet ik dit interpreteren? Als er ijzer(II)lactaat 14 mg in zit, zit er dus geen 14 mg elementair ijzer in.

Mijn vragen zijn eigenlijk:
-Gaat de ADH over elementair ijzer?
-Zijn de doseringen die op de verpakking staan al omgerekend naar elementair ijzer?

[ Bericht 6% gewijzigd door kuolema op 19-03-2020 22:29:30 ]
Why are you wearing that stupid man suit?
pi_192153627
Wat ik gek vind is dat mijn ferritine, ondanks dat ik ijzersupplementen gebruik, meer dan aanbevolen, net op de minimale gezonde waarde zit, terwijl ik een fatsoenlijk (wel vegetarisch) dieet heb.
Why are you wearing that stupid man suit?
pi_192162177
Een overdosis ijzer is volgens mij een groter probleem dan een tekort - althans, dat heb ik wel eens meegekregen toen een vriendin die celiac disease had.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  vrijdag 20 maart 2020 @ 17:23:55 #4
399061 kuolema
vermaledijd
pi_192167774
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 12:47 schreef Lyrebird het volgende:
Een overdosis ijzer is volgens mij een groter probleem dan een tekort - althans, dat heb ik wel eens meegekregen toen een vriendin die celiac disease had.
Het is inderdaad best wel schadelijk.
Ik neem aan dat als je (langdurig) een overdosis ijzer binnenkrijgt, dat te zien is aan je ferritinewaarde.
Die van mij is vrij laag dus ik ga ervan uit dat ik er wel wat ijzer bij kan hebben.
Why are you wearing that stupid man suit?
pi_192366145
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 22:10 schreef kuolema het volgende:
Verschillende ijzertabletten bevatten verschillende vormen van ijzer.
Nu vraag ik me af of de doseringen die op de potjes/pakjes van de drogist staan de hoeveelheid van het ijzersoort zijn en je dus zelf nog moet berekenen hoeveel elementair ijzer erin zit of dat de hoeveelheid elementair ijzer staat vermeld. Dat laatste zou ik logischer vinden, omdat er ook bij staat hoeveel procent van de ADH/RI de tablet bevat. En er wordt, ongeacht de vorm, altijd uitgegaan van 14 mg als ADH op die verpakkingen. Dat percentage zou niet kloppen als alleen de hoeveelheid van de specifieke ijzervorm wordt aangegeven omdat het aandeel elementair ijzer per vorm verschilt.
Hoe zit dat?

Bij Floradix staat er bijv. ijzer- 21 mg (niet ijzergluconaat 21 mg)
Op de twee potjes die ik heb staat ijzer (ijzer(II)lactaat) 14 mg.
Hoe moet ik dit interpreteren? Als er ijzer(II)lactaat 14 mg in zit, zit er dus geen 14 mg elementair ijzer in.

Mijn vragen zijn eigenlijk:
-Gaat de ADH over elementair ijzer?
-Zijn de doseringen die op de verpakking staan al omgerekend naar elementair ijzer?

Het is de hoeveelheid ijzer. Net als bij medicijnen in zoutvorm enkel de massa van de actieve stof wordt aangegeven, zonder het (HCl, H2SO4 ..) zuur dus. Quinine sulfaat bvb, of amfetaminesulfaat. (vaak is de zoutvorm veel stabieler dan het vrije base, kan veel langer bewaard worden).
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  woensdag 1 april 2020 @ 16:30:13 #6
399061 kuolema
vermaledijd
pi_192393708
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 07:41 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Het is de hoeveelheid ijzer. Net als bij medicijnen in zoutvorm enkel de massa van de actieve stof wordt aangegeven, zonder het (HCl, H2SO4 ..) zuur dus. Quinine sulfaat bvb, of amfetaminesulfaat. (vaak is de zoutvorm veel stabieler dan het vrije base, kan veel langer bewaard worden).
Oké, dank je.
Why are you wearing that stupid man suit?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')