FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Restbedrag vakantie betalen ook al gaat die niet door?
Kreatordonderdag 19 maart 2020 @ 19:26
Hoi,

Mijn moeder heeft in april een kleine vakantie geboekt. 125 euro aanbetaald.
Toen kwam corona. Vd week verliep de termijn om de rest (350) te betalen en kreeg ze een herinnering.

Ze heeft al gebeld en de annuleringsverzekering geldt niet als de reden corona is. Maar die vakantie gaat sowieso niet door en vermoedelijk gaat deze al slechtlopende reisorganisatie (wederom) failliet.

De reisorganisatie gaf aan dat zij een deurwaarder sturen als mijn moeder het restbedrag niet betaalt. Nu vroegen we ons af: als je weet dat het niet doorgaat, moet je dan alsnog betalen? Het voelt een beetje als geld weggooien, want je krijgt er geen cent van terug. Organisatie zegt dat ze een tegoedbon krijgt nadat ze heeft betaald, maar ja. Als ze straks failliet zijn kun je daar hooguit je bips mee afvegen.

Staat ze in haar recht als ze niet betaalt?
#ANONIEMdonderdag 19 maart 2020 @ 19:27
Bel eens met het juridisch loket, of als je dat hebt je rechtsbijstand.
NoCigardonderdag 19 maart 2020 @ 19:27
Apart. Ik zou het in ieder geval zo lang mogelijk rekken.
investeerdertjedonderdag 19 maart 2020 @ 19:28
quote:
5s.gif Op donderdag 19 maart 2020 19:26 schreef Kreator het volgende:
Hoi,

Mijn moeder heeft in april een kleine vakantie geboekt. 125 euro aanbetaald.
Toen kwam corona. Vd week verliep de termijn om de rest (350) te betalen en kreeg ze een herinnering.

Ze heeft al gebeld en de annuleringsverzekering geldt niet als de reden corona is. Maar die vakantie gaat sowieso niet door en vermoedelijk gaat deze al slechtlopende reisorganisatie (wederom) failliet.

De reisorganisatie gaf aan dat zij een deurwaarder sturen als mijn moeder het restbedrag niet betaalt. Nu vroegen we ons af: als je weet dat het niet doorgaat, moet je dan alsnog betalen? Het voelt een beetje als geld weggooien, want je krijgt er geen cent van terug. Organisatie zegt dat ze een tegoedbon krijgt nadat ze heeft betaald, maar ja. Als ze straks failliet zijn kun je daar hooguit je bips mee afvegen.

Staat ze in haar recht als ze niet betaalt?
Nee. Plus op dit moment zijn er nog geen maatregelen voor na 6 april dus ik weet niet waar jij je op wil beroepen.
Kreatordonderdag 19 maart 2020 @ 19:34
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 19:28 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Nee. Plus op dit moment zijn er nog geen maatregelen voor na 6 april dus ik weet niet waar jij je op wil beroepen.
Nu ja. Ik weet niet precies hoe het zit als je een deel aanbetaalt. Gaat het contract dan al in? Mag je annuleren (125 ben je dan kwijt) zonder dat je de rest betaalt?
Basp1donderdag 19 maart 2020 @ 19:40
quote:
14s.gif Op donderdag 19 maart 2020 19:34 schreef Kreator het volgende:

[..]

Nu ja. Ik weet niet precies hoe het zit als je een deel aanbetaalt. Gaat het contract dan al in? Mag je annuleren (125 ben je dan kwijt) zonder dat je de rest betaalt?
Wat staat er precies in de reis en betalings voorwaarden die je moeder vast ergens heeft. ^O^
baskickdonderdag 19 maart 2020 @ 19:49
quote:
14s.gif Op donderdag 19 maart 2020 19:34 schreef Kreator het volgende:

[..]

Nu ja. Ik weet niet precies hoe het zit als je een deel aanbetaalt. Gaat het contract dan al in? Mag je annuleren (125 ben je dan kwijt) zonder dat je de rest betaalt?
Voor 'ingang' van een contract is een aanbetaling vaak niet verplicht. Annuleren mag vast niet, althans niet zonder de reissom te voldoen.
Eixdonderdag 19 maart 2020 @ 20:07
Wordt de tegoedbon gedekt door de SGR?
Kamoverdonderdag 19 maart 2020 @ 20:35
Daarom nooit boeken via een reisorganisatie. Lekker zelf regelen. Ik denk voor nu dat je het geld gewoon kwijt bent
investeerdertjedonderdag 19 maart 2020 @ 20:37
quote:
14s.gif Op donderdag 19 maart 2020 19:34 schreef Kreator het volgende:

[..]

Nu ja. Ik weet niet precies hoe het zit als je een deel aanbetaalt. Gaat het contract dan al in? Mag je annuleren (125 ben je dan kwijt) zonder dat je de rest betaalt?
Oh sorry, mijn nee was te kort door de bocht maar dat vooral door de "reisbureau gaat toch failliet" en zo. Maar potentieel zou het kunnen dat er in de kleine lettertjes (spreekwoordelijk dan) staat dat je mag cancellen maar de 125eu dan weg is. Maar dit is naar mijn ervaring niet het geval.
Postbus100donderdag 19 maart 2020 @ 23:26
Wat staat er in de voorwaarden? (doe eens copy paste?)
NoCigarvrijdag 20 maart 2020 @ 01:16
Ook al hebben ze recht op het resterende geld, ben je bij een faillissement niet een van de laatste mensen bij wie ze gaan innen? Waarschijnlijk nemen ze niet eens de moeite, althans, daar zou ik op gokken.
#ANONIEMvrijdag 20 maart 2020 @ 01:23
Gaat druk worden bij deurwaarders met zulke zaken verwacht ik.
fraubitchvrijdag 20 maart 2020 @ 01:31
Zo dat is klote.. wat zeggen de reisvoorwaarden?
Probeer het in elk geval zo lang mogelijk te rekken. Misschien dat er nog iets verandert
leolinedancevrijdag 20 maart 2020 @ 01:33
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 20:35 schreef Kamover het volgende:
Daarom nooit boeken via een reisorganisatie. Lekker zelf regelen. Ik denk voor nu dat je het geld gewoon kwijt bent
En dan sta je in Marokko of whatever, kun je niet naar huis door Corona ellende en mag je ook alles zelf regelen.
leolinedancevrijdag 20 maart 2020 @ 01:34
Ik zou in ieder geval niet betalen.
noutievrijdag 20 maart 2020 @ 09:03
Ze moeten nog herinneringen sturen, incasso inschakelen en pas daarna komt evt. De deurwaarder. Je kan het lang genoeg rekken om zekerheid te krijgen of het doorgaat. Kan zijn dat je alsnog verplicht bent om te betalen.

Let wel op, als de toko echt failliet gat, dan bestaat de kans dat de vorderingen worden verkocht. Dan moet je alsnog betalen.

Ik zou nog even rekken, maar vrees dat het geld toch weg zal zijn.
leolinedancevrijdag 20 maart 2020 @ 09:06
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 09:03 schreef noutie het volgende:
Ze moeten nog herinneringen sturen, incasso inschakelen en pas daarna komt evt. De deurwaarder. Je kan het lang genoeg rekken om zekerheid te krijgen of het doorgaat. Kan zijn dat je alsnog verplicht bent om te betalen.

Let wel op, als de toko echt failliet gat, dan bestaat de kans dat de vorderingen worden verkocht. Dan moet je alsnog betalen.

Ik zou nog even rekken, maar vrees dat het geld toch weg zal zijn.
Hoezo? Waarom zou je moeten betalen voor een reis die er niet gaat komen?
devlinmrvrijdag 20 maart 2020 @ 09:08
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 20:35 schreef Kamover het volgende:
Daarom nooit boeken via een reisorganisatie. Lekker zelf regelen. Ik denk voor nu dat je het geld gewoon kwijt bent
Want als je zelf een ticket koopt ben je het geld niet kwijt denk je. :')
devlinmrvrijdag 20 maart 2020 @ 09:09
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 09:06 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Hoezo? Waarom zou je moeten betalen voor een reis die er niet gaat komen?
Dat is vooralsnog niet zeker. Ik vermoed dat ze gewoon moet betalen en eventueel restitutie kan krijgen als de reis niet doorgaat.

Misschien helpt dit
https://www.consumentenbo(...)eken-reis-bij-onrust
sangervrijdag 20 maart 2020 @ 09:10
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 09:03 schreef noutie het volgende:
Ze moeten nog herinneringen sturen, incasso inschakelen en pas daarna komt evt. De deurwaarder. Je kan het lang genoeg rekken om zekerheid te krijgen of het doorgaat. Kan zijn dat je alsnog verplicht bent om te betalen.

Let wel op, als de toko echt failliet gat, dan bestaat de kans dat de vorderingen worden verkocht. Dan moet je alsnog betalen.

Ik zou nog even rekken, maar vrees dat het geld toch weg zal zijn.
Ze hoeven helemaal geen herinnering te versturen op zich, maar het is over het algemeen wel gebruikelijk. Moeten is er echte rniet bij.
sangervrijdag 20 maart 2020 @ 09:11
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 09:06 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Hoezo? Waarom zou je moeten betalen voor een reis die er niet gaat komen?
Omdat ze daar een verplichting over is aangegaan en haar deel moet nakomen. De reisorganisatie van haar kant moet dat ook, en als dat niet kan staat in de voorwaarden geregeld hoe daar mee om te gaan.
leolinedancevrijdag 20 maart 2020 @ 09:20
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 09:11 schreef sanger het volgende:

[..]

Omdat ze daar een verplichting over is aangegaan en haar deel moet nakomen. De reisorganisatie van haar kant moet dat ook, en als dat niet kan staat in de voorwaarden geregeld hoe daar mee om te gaan.
Dat geld zouden ze bij mij toch wel met veel dwang moeten komen ophalen. Kom op zeg...wat belachelijk. Ik zou me juist als schuldeiser melden bij de curator!
leolinedancevrijdag 20 maart 2020 @ 09:22
Oh wacht er is nog geen sprake van faillisement. Dan nog even rekken.
sangervrijdag 20 maart 2020 @ 09:41
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 09:22 schreef leolinedance het volgende:
Oh wacht er is nog geen sprake van faillisement. Dan nog even rekken.
Als iedereen zo zou redeneren werk je het faillisement juist in de hand. Als iedereen zijn verokichtingen nakomt is dat een stuk onwaarschijnlijker en kun je waarschijnlijk op een later moment alsnog de vakantiereis maken.
leolinedancevrijdag 20 maart 2020 @ 09:51
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 09:41 schreef sanger het volgende:

[..]

Als iedereen zo zou redeneren werk je het faillisement juist in de hand. Als iedereen zijn verokichtingen nakomt is dat een stuk onwaarschijnlijker en kun je waarschijnlijk op een later moment alsnog de vakantiereis maken.
Of je bent je geld kwijt en kunt gaan lopen leuren om misschien nog een klein deeltje ervan terug te zien.
Kreatorvrijdag 20 maart 2020 @ 09:53
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 09:41 schreef sanger het volgende:

[..]

Als iedereen zo zou redeneren werk je het faillisement juist in de hand. Als iedereen zijn verokichtingen nakomt is dat een stuk onwaarschijnlijker en kun je waarschijnlijk op een later moment alsnog de vakantiereis maken.
Als het om mezelf zou gaan zou ik zo redeneren. Maar mijn moeder is al jaren niet op vakantie geweest en heeft het niet breed, dus ik vind het dan wel extra zuur als ze kan fluiten naar haar geld.

Ze belt straks even met juridisch loket maar ik vrees ook met grote vrezen dat ze gewoon moet dokken en dan is overgeleverd aan de grillen en kleine lettertjes vd reisorganisatie.
sangervrijdag 20 maart 2020 @ 10:52
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 09:51 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Of je bent je geld kwijt en kunt gaan lopen leuren om misschien nog een klein deeltje ervan terug te zien.
Als de toko failliet gaat komen ze het toch alsnog halen bij je....
sangervrijdag 20 maart 2020 @ 10:53
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 09:53 schreef Kreator het volgende:

[..]

Als het om mezelf zou gaan zou ik zo redeneren. Maar mijn moeder is al jaren niet op vakantie geweest en heeft het niet breed, dus ik vind het dan wel extra zuur als ze kan fluiten naar haar geld.

Ze belt straks even met juridisch loket maar ik vrees ook met grote vrezen dat ze gewoon moet dokken en dan is overgeleverd aan de grillen en kleine lettertjes vd reisorganisatie.
Welke reisorganisatie is het? En welke bestemming en wanneer?
Bastoenievrijdag 20 maart 2020 @ 10:54
Even tvp. Wij moeten voor 24 april ook nog de helft van de reissom voldoen.

Wij hebben het alleen rechtstreeks geboekt.
sangervrijdag 20 maart 2020 @ 10:59
Ik heb overigens gisteren mijn resterende reissom overgemaakt voor een reis eind april.
Kreatorvrijdag 20 maart 2020 @ 11:12
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 10:53 schreef sanger het volgende:

[..]

Welke reisorganisatie is het? En welke bestemming en wanneer?
Doe wel ff dm ivm herkenbaarheid.
Kreatorvrijdag 20 maart 2020 @ 11:16
Volgens mij was het advies van juridisch loket om niet te betalen. Meer weet ik ook nog niet. Kreeg appje.
Gunnervrijdag 20 maart 2020 @ 11:19
voor zover ik weet krijg je niet zomaar een deurwaarder op je dak. daar is eerst een gerechtelijke uitspraak voor nodig. Eerder zal je met een incassobureau te maken krijgen.
jeroen25vrijdag 20 maart 2020 @ 11:26
quote:
2s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 01:16 schreef NoCigar het volgende:
Ook al hebben ze recht op het resterende geld, ben je bij een faillissement niet een van de laatste mensen bij wie ze gaan innen? Waarschijnlijk nemen ze niet eens de moeite, althans, daar zou ik op gokken.
Waarom zouden ze daar niet achteraan gaan?
Ze kunnen het ook aan een incassobureau verkopen.
investeerdertjevrijdag 20 maart 2020 @ 11:45
Ik vraag mij nu af waarom de reis niet door gaat en wie dat heeft bepaald. Is de reis eind april dan is er nog niets over te zeggen, misschien gaat de reis wel door. Dat je moeder dan niet wil want corona heerst, ja dat is haar probleem.

Kun je hier duidelijkheid over verschaffen?
Kreatorvrijdag 20 maart 2020 @ 11:53
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 11:45 schreef investeerdertje het volgende:

Kun je hier duidelijkheid over verschaffen?
Ik heb het verloop van het Corona virus in mijn boek van Nostradamus staan. Moment, ik zoek het even op.
jeroen25vrijdag 20 maart 2020 @ 12:32
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 11:53 schreef Kreator het volgende:
Ik heb het verloop van het Corona virus in mijn boek van Nostradamus staan. Moment, ik zoek het even op.
Hij bedoelt wat de aanleiding is om het restbedrag niet te willen betalen?
Heeft de reisorganisatie aangegeven dat de vakantie misschien niet op de geplande tijd zal doorgaan en dat ze deze dan tegoed houdt?
Of is je moeder bang dat de vakantie niet zal doorgaan of heeft ze er geen zin meer in?
Kreatorvrijdag 20 maart 2020 @ 12:36
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 12:32 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Hij bedoelt wat de aanleiding is om het restbedrag niet te willen betalen?
Heeft de reisorganisatie aangegeven dat de vakantie misschien niet op de geplande tijd zal doorgaan en dat ze deze dan tegoed houdt?
Of is je moeder bang dat de vakantie niet zal doorgaan of heeft ze er geen zin meer in?
Optie A. Ze hebben aangegeven dat het waarschijnlijk niet doorgaat.
Rewimovrijdag 20 maart 2020 @ 12:42
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 12:36 schreef Kreator het volgende:

Optie A. Ze hebben aangegeven dat het waarschijnlijk niet doorgaat.
Annuleren, dan ben je - afhankelijk van de voorwaarden - maar een deel van je geld kwijt. Als je niet betaalt komen er alleen maar kosten bij.
TheoddDutchGuyvrijdag 20 maart 2020 @ 13:01
Wat Rewimo zegt.

Er is een aanbetaling, die houden ze dan in bij annulering.
baskickvrijdag 20 maart 2020 @ 13:09
quote:
19s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 11:19 schreef Gunner het volgende:
voor zover ik weet krijg je niet zomaar een deurwaarder op je dak. daar is eerst een gerechtelijke uitspraak voor nodig. Eerder zal je met een incassobureau te maken krijgen.
Wie denk je dat de dagvaarding daarvoor brengt dan? Een deurwaarder doet meer dan beslagleggingen.
Hallojovrijdag 20 maart 2020 @ 13:15
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 12:36 schreef Kreator het volgende:

[..]

Optie A. Ze hebben aangegeven dat het waarschijnlijk niet doorgaat.
Indien de reisorganisatie is aangesloten bij de garantiefondsen SGR of GGTO is de voucher of tegoedbon die je moeder krijgt als de reis niet doorgaat gedekt voor faillissement van de reisorganisatie. Gewoon betalen dus en heel misschien kan de reis gewoon doorgang vinden (denk het niet) en anders op een later moment op reis gaan. Bij faillissement van de reisorganisatie krijgt je moeder haar geld terug van het garantiefonds.
Eixvrijdag 20 maart 2020 @ 13:51
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 20:07 schreef Eix het volgende:
Wordt de tegoedbon gedekt door de SGR?
Kun je hier nog duidelijkheid over verschaffen? :?
Kreatorvrijdag 20 maart 2020 @ 14:12
quote:
5s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 13:51 schreef Eix het volgende:

[..]

Kun je hier nog duidelijkheid over verschaffen? :?
Sorry, ik heb geen 24 uurs hotline met mijn moeder. Bedankt voor je enorme geduld.
Eixvrijdag 20 maart 2020 @ 14:21
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 10:53 schreef sanger het volgende:

[..]

Welke reisorganisatie is het? En welke bestemming en wanneer?
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 11:12 schreef Kreator het volgende:

[..]

Doe wel ff dm ivm herkenbaarheid.
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 14:12 schreef Kreator het volgende:

[..]

Sorry, ik heb geen 24 uurs hotline met mijn moeder. Bedankt voor je enorme geduld.
Als je de reisorganisatie weet dan kun je toch ook wel even nagaan of ze deelnemen aan een garantiefonds? Bijvoorbeeld op deze website: https://www.sgrz.nl/deelnemers

Succes met je topic. :W
OxygeneFRLvrijdag 20 maart 2020 @ 14:36
Heb je al een aanbetaling gedaan voor de reis, maar twijfel je of je reis wel doorgaat en of je het restantbedrag wel moet overmaken? Normaal gesproken wordt de reis geannuleerd als de volledige reissom niet op tijd is betaald.

Betalingstermijnen kunnen per reisorganisatie en reis verschillen. Van reisorganisaties aangesloten bij de ANVR krijg je eerst een herinnering om het bedrag binnen 14 dagen na de vervaldatum alsnog te voldoen. Betaal je niet op tijd dan wordt de reis geannuleerd en kan de reisorganisatie annuleringskosten bij jou in rekening brengen.

Bij zelf annuleren van een reis betaal je ook annuleringskosten.
Kamovervrijdag 20 maart 2020 @ 15:20
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 14:12 schreef Kreator het volgende:

[..]

Sorry, ik heb geen 24 uurs hotline met mijn moeder. Bedankt voor je enorme geduld.
Zijn mensen serieus voor jou bezig en ga jij een beetje lopen schijten op users
Hallojovrijdag 20 maart 2020 @ 15:21
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 14:21 schreef Eix het volgende:

[..]

[..]

[..]

Op vrijdag 20 maart 2020 14:12 schreef Kreator het volgende:

[..]

Sorry, ik heb geen 24 uurs hotline met mijn moeder. Bedankt voor je enorme geduld.


Als je de reisorganisatie weet dan kun je toch ook wel even nagaan of ze deelnemen aan een garantiefonds? Bijvoorbeeld op deze website: https://www.sgrz.nl/deelnemers

Succes met je topic. :W
Die je noemt is voor zakelijke reizen. Je moet kijken op www.sgr.nl of www.stichting-ggto.nl.
Eixvrijdag 20 maart 2020 @ 15:32
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 15:21 schreef Hallojo het volgende:

[..]

Die je noemt is voor zakelijke reizen. Je moet kijken op www.sgr.nl of www.stichting-ggto.nl.
Oh ik zie het. :@ iets te snel gegoogled naar sgr + deelnemers en gelijk het eerste resultaat gepost.
sangervrijdag 20 maart 2020 @ 16:59
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 10:59 schreef sanger het volgende:
Ik heb overigens gisteren mijn resterende reissom overgemaakt voor een reis eind april.
En vandaag de annulering binnen....
Kamovervrijdag 20 maart 2020 @ 17:10
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 09:08 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Want als je zelf een ticket koopt ben je het geld niet kwijt denk je. :')
Inderdaad. Mijn eigen reis gaat ook niet door maar via Air France mag ik kostenloos omboeken. Wel zo fijn als er geen tussenpersoon tussen zit
devlinmrvrijdag 20 maart 2020 @ 17:12
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 17:10 schreef Kamover het volgende:

[..]

Inderdaad. Mijn eigen reis gaat ook niet door maar via Air France mag ik kostenloos omboeken. Wel zo fijn als er geen tussenpersoon tussen zit
Omdat Air France annuleerde. Als jij zou hebben geannuleerd zou je niks hebben gekregen
Kamovervrijdag 20 maart 2020 @ 17:20
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 17:12 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Omdat Air France annuleerde. Als jij zou hebben geannuleerd zou je niks hebben gekregen
Nee hoor, is een service van Air France. Jouw punt is?
devlinmrvrijdag 20 maart 2020 @ 17:23
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 17:20 schreef Kamover het volgende:

[..]

Nee hoor, is een service van Air France. Jouw punt is?
Is geen service... is een verplichting. Jij betaald, zij kunnen niet leveren, jij krijgt geld terug of alternatief.

Mijn punt is dat ts gewoon het hele bedrag moet betalen, annuleert de reisorganisatie dan krijgt hij zijn geld terug. Weigert hij te betalen en annuleert hij zelf, dan kan hij een deurwaarder tegemoet zien.
Kamovervrijdag 20 maart 2020 @ 17:24
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 17:23 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Is geen service... is een verplichting. Jij betaald, zij kunnen niet leveren, jij krijgt geld terug of alternatief.

Mijn punt is dat ts gewoon het hele bedrag moet betalen, annuleert de reisorganisatie dan krijgt hij zijn geld terug. Weigert hij te betalen en annuleert hij zelf, dan kan hij een deurwaarder tegemoet zien.
Zij kunnen vooralsnog wel leveren geitenbreier. Is geen geannuleerde vlucht japie
nattermannvrijdag 20 maart 2020 @ 17:26
Tvp, zelfde situatie. Ik zou begin mei een week naar Griekenland gaan maar ook dat staat (uiteraard) op losse schroeven.
devlinmrvrijdag 20 maart 2020 @ 17:27
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 17:24 schreef Kamover het volgende:

[..]

Zij kunnen vooralsnog wel leveren geitenbreier. Is geen geannuleerde vlucht japie
Waarom kom je in vredesnaam dan met dit voorbeeld Harrie. Het gaat hier over zelf annuleren vs annulering door reisorganisatie.
investeerdertjevrijdag 20 maart 2020 @ 19:52
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 12:32 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Hij bedoelt wat de aanleiding is om het restbedrag niet te willen betalen?
Heeft de reisorganisatie aangegeven dat de vakantie misschien niet op de geplande tijd zal doorgaan en dat ze deze dan tegoed houdt?
Of is je moeder bang dat de vakantie niet zal doorgaan of heeft ze er geen zin meer in?
Thanks voor het tot orde roepen van TS. Maar door zijn houding vergaat mij de lol van iemand helpen. Immers en waarschijnlijk niet door gaan is geen afgelasting. Dus tot op heden staat de overeenkomst. Potentieel is het dan wel weer gewoon lekker mogelijk om te reizen. Ik hoop dat TS de schulden komt betalen voor mams als hij deze strekking vol wil houden.
Kamovervrijdag 20 maart 2020 @ 22:34
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 17:27 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Waarom kom je in vredesnaam dan met dit voorbeeld Harrie. Het gaat hier over zelf annuleren vs annulering door reisorganisatie.
Ja als een reisorganisatie omvalt ben je alles kwijt, als je zelf direct zaken doet met vliegmaatschappijen en bestemming heb je alles in eigen beheer Japie.
Fervrijdag 20 maart 2020 @ 23:08
Deze situatie is voor iedereen uniek. Ik zou gewoon niet betalen. Geen rechter die de vordering straks zal toewijzen, zeker niet als die reis nooit uitgevoerd was door de organisatie.
devlinmrvrijdag 20 maart 2020 @ 23:50
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 22:34 schreef Kamover het volgende:

[..]

Ja als een reisorganisatie omvalt ben je alles kwijt,
nee want sgr/anvr
quote:
als je zelf direct zaken doet met vliegmaatschappijen en bestemming heb je alles in eigen beheer Japie.
En als die failliet gaan ben je echt alles kwijt Sjonnie
#ANONIEMzaterdag 21 maart 2020 @ 07:39
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 22:34 schreef Kamover het volgende:

[..]

Ja als een reisorganisatie omvalt ben je alles kwijt, als je zelf direct zaken doet met vliegmaatschappijen en bestemming heb je alles in eigen beheer Japie.
Je begrijpt er geen kut van. Als de reisorganisatie onder SGR valt, wat ongeveer voor alle fatsoenlijke reisorganisaties in Nederland geldt, krijg je alles terug als de toko omvalt.
Ferzaterdag 21 maart 2020 @ 07:50
Het Corona voucher is trouwens geïntroduceerd om reizen die reeds zijn betaald, te kunnen annuleren zonder dat de reisorganisaties direct geld terug moet betalen.

Immers hebben zij ook reeds aanbetalingen gedaan en hebben ze geen geld in kas om iedereen direct terug te betalen.

Maar waarom zou je eraan meedoen als je nog niet hebt betaald?
Kamoverzaterdag 21 maart 2020 @ 07:51
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 07:39 schreef Linkse_krijger het volgende:

[..]

Je begrijpt er geen kut van. Als de reisorganisatie onder SGR valt, wat ongeveer voor alle fatsoenlijke reisorganisaties in Nederland geldt, krijg je alles terug als de toko omvalt.
Hé vlugge japie, ‘ALS’, inderdaad ‘ALS’. Je snapt er geen pepernoot van.
Kreatorzaterdag 21 maart 2020 @ 08:00
Juridisch loket zei dat ze een brief kon sturen om te annuleren, nadat ze alles door hadden gelezen. Of ze het reeds betaalde deel terugkrijgt hangt af of de reisorganisatie de reis wel of niet annuleert. Ofzoiets.
Ze hoefde in elk geval niet te betalen.

Was er niet bij, dus ken de details niet en heb niet het hele verhaal onthouden.

Thx voor alle tops en adviezen. Als ik de details hoor, laat ik het nog even weten.
Basp1zaterdag 21 maart 2020 @ 08:31
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 17:24 schreef Kamover het volgende:

[..]

Zij kunnen vooralsnog wel leveren geitenbreier. Is geen geannuleerde vlucht japie
Behalve als air France failliet gaat dan kom jij achteraan in de rij als heel kleine schuldeiser.
Kamoverzaterdag 21 maart 2020 @ 08:46
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 08:31 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Behalve als air France failliet gaat dan kom jij achteraan in de rij als heel kleine schuldeiser.
Dat is wel heel erg ver gezocht snelle
Hallojozaterdag 21 maart 2020 @ 15:47
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 07:39 schreef Linkse_krijger het volgende:

[..]

Je begrijpt er geen kut van. Als de reisorganisatie onder SGR valt, wat ongeveer voor alle fatsoenlijke reisorganisaties in Nederland geldt, krijg je alles terug als de toko omvalt.
Als je alleen een vliegticket koopt, betaalt de SGR niks. Die vergoeden alleen pakketreizen.
investeerdertjezaterdag 21 maart 2020 @ 18:36
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 15:47 schreef Hallojo het volgende:

[..]

Als je alleen een vliegticket koopt, betaalt de SGR niks. Die vergoeden alleen pakketreizen.
Als je bijdehand wil doen kan je beter de hele conversatie lezen zodat je weet dat hij dat niet claimed. Een vliegmaatschappij is immers geen reisorganisatie in de zin van zijn verhaal
Twintigzaterdag 21 maart 2020 @ 18:42
quote:
5s.gif Op donderdag 19 maart 2020 19:26 schreef Kreator het volgende:
Hoi,

Mijn moeder heeft in april een kleine vakantie geboekt. 125 euro aanbetaald.
Toen kwam corona. Vd week verliep de termijn om de rest (350) te betalen en kreeg ze een herinnering.

Ze heeft al gebeld en de annuleringsverzekering geldt niet als de reden corona is. Maar die vakantie gaat sowieso niet door en vermoedelijk gaat deze al slechtlopende reisorganisatie (wederom) failliet.

De reisorganisatie gaf aan dat zij een deurwaarder sturen als mijn moeder het restbedrag niet betaalt. Nu vroegen we ons af: als je weet dat het niet doorgaat, moet je dan alsnog betalen? Het voelt een beetje als geld weggooien, want je krijgt er geen cent van terug. Organisatie zegt dat ze een tegoedbon krijgt nadat ze heeft betaald, maar ja. Als ze straks failliet zijn kun je daar hooguit je bips mee afvegen.

Staat ze in haar recht als ze niet betaalt?
Misschien kun je je beroepen op wanprestatie? Want jij hebt iets gekocht en je krijgt er niets voor terug.
Want eigenlijk komt die organisatie het contract niet na.(wegens omstandigheden, maar toch je kan het altijd proberen! Dus is het dan niet redelijk dat jij dan niet hoeft te betalen?
Anders bel je het juridisch loket Misschien?
https://www.juridischloket.nl/contact/
Kreatorzaterdag 21 maart 2020 @ 19:27
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 18:42 schreef Twintig het volgende:

[..]

Misschien kun je je beroepen op wanprestatie? Want jij hebt iets gekocht en je krijgt er niets voor terug.
Want eigenlijk komt die organisatie het contract niet na.(wegens omstandigheden, maar toch je kan het altijd proberen! Dus is het dan niet redelijk dat jij dan niet hoeft te betalen?
Anders bel je het juridisch loket Misschien?
https://www.juridischloket.nl/contact/
Goeie tip. Thx. Dat gaan we doen.
alopiozaterdag 21 maart 2020 @ 19:33
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 01:33 schreef leolinedance het volgende:

[..]

En dan sta je in Marokko of whatever, kun je niet naar huis door Corona ellende en mag je ook alles zelf regelen.
Mijn ervaring is dat je als zelfstandig reiziger, dus geboekt zonder reisorganisatie, vaak sneller problemen oplost dan dat een reisorganisatie doet. Je bent flexibeler, sneller, en alleen (hooguit met je gezin) en zit niet vast aan een loge organistatie die voor 200 man iets moet regelen
Sport_Lifezaterdag 21 maart 2020 @ 19:35
quote:
14s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 08:00 schreef Kreator het volgende:
Juridisch loket zei dat ze een brief kon sturen om te annuleren, nadat ze alles door hadden gelezen. Of ze het reeds betaalde deel terugkrijgt hangt af of de reisorganisatie de reis wel of niet annuleert. Ofzoiets.
Ze hoefde in elk geval niet te betalen.

Was er niet bij, dus ken de details niet en heb niet het hele verhaal onthouden.

Thx voor alle tops en adviezen. Als ik de details hoor, laat ik het nog even weten.
Een brief om te annuleren en dan je geld terug? Ik ken de voorwaarden niet maar dit lijkt me sterk.

Ik zou het gooien op wanprestatie -> niet betalen. Wel dmv een email netjes melden.
Kamoverzaterdag 21 maart 2020 @ 22:28
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 19:33 schreef alopio het volgende:

[..]

Mijn ervaring is dat je als zelfstandig reiziger, dus geboekt zonder reisorganisatie, vaak sneller problemen oplost dan dat een reisorganisatie doet. Je bent flexibeler, sneller, en alleen (hooguit met je gezin) en zit niet vast aan een loge organistatie die voor 200 man iets moet regelen
Eindelijk iemand die zijn gezond verstand gebruikt
leolinedancezaterdag 21 maart 2020 @ 22:49
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 22:28 schreef Kamover het volgende:

[..]

Eindelijk iemand die zijn gezond verstand gebruikt
Maar als die logge organisatie nou een vliegtuig regelt mag jij niet mee. Of regel jij ook snel een eigen vliegtuig?