Nee. Plus op dit moment zijn er nog geen maatregelen voor na 6 april dus ik weet niet waar jij je op wil beroepen.quote:Op donderdag 19 maart 2020 19:26 schreef Kreator het volgende:
Hoi,
Mijn moeder heeft in april een kleine vakantie geboekt. 125 euro aanbetaald.
Toen kwam corona. Vd week verliep de termijn om de rest (350) te betalen en kreeg ze een herinnering.
Ze heeft al gebeld en de annuleringsverzekering geldt niet als de reden corona is. Maar die vakantie gaat sowieso niet door en vermoedelijk gaat deze al slechtlopende reisorganisatie (wederom) failliet.
De reisorganisatie gaf aan dat zij een deurwaarder sturen als mijn moeder het restbedrag niet betaalt. Nu vroegen we ons af: als je weet dat het niet doorgaat, moet je dan alsnog betalen? Het voelt een beetje als geld weggooien, want je krijgt er geen cent van terug. Organisatie zegt dat ze een tegoedbon krijgt nadat ze heeft betaald, maar ja. Als ze straks failliet zijn kun je daar hooguit je bips mee afvegen.
Staat ze in haar recht als ze niet betaalt?
Nu ja. Ik weet niet precies hoe het zit als je een deel aanbetaalt. Gaat het contract dan al in? Mag je annuleren (125 ben je dan kwijt) zonder dat je de rest betaalt?quote:Op donderdag 19 maart 2020 19:28 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Nee. Plus op dit moment zijn er nog geen maatregelen voor na 6 april dus ik weet niet waar jij je op wil beroepen.
Wat staat er precies in de reis en betalings voorwaarden die je moeder vast ergens heeft.quote:Op donderdag 19 maart 2020 19:34 schreef Kreator het volgende:
[..]
Nu ja. Ik weet niet precies hoe het zit als je een deel aanbetaalt. Gaat het contract dan al in? Mag je annuleren (125 ben je dan kwijt) zonder dat je de rest betaalt?
Voor 'ingang' van een contract is een aanbetaling vaak niet verplicht. Annuleren mag vast niet, althans niet zonder de reissom te voldoen.quote:Op donderdag 19 maart 2020 19:34 schreef Kreator het volgende:
[..]
Nu ja. Ik weet niet precies hoe het zit als je een deel aanbetaalt. Gaat het contract dan al in? Mag je annuleren (125 ben je dan kwijt) zonder dat je de rest betaalt?
Oh sorry, mijn nee was te kort door de bocht maar dat vooral door de "reisbureau gaat toch failliet" en zo. Maar potentieel zou het kunnen dat er in de kleine lettertjes (spreekwoordelijk dan) staat dat je mag cancellen maar de 125eu dan weg is. Maar dit is naar mijn ervaring niet het geval.quote:Op donderdag 19 maart 2020 19:34 schreef Kreator het volgende:
[..]
En dan sta je in Marokko of whatever, kun je niet naar huis door Corona ellende en mag je ook alles zelf regelen.quote:Op donderdag 19 maart 2020 20:35 schreef Kamover het volgende:
Daarom nooit boeken via een reisorganisatie. Lekker zelf regelen. Ik denk voor nu dat je het geld gewoon kwijt bent
Hoezo? Waarom zou je moeten betalen voor een reis die er niet gaat komen?quote:Op vrijdag 20 maart 2020 09:03 schreef noutie het volgende:
Ze moeten nog herinneringen sturen, incasso inschakelen en pas daarna komt evt. De deurwaarder. Je kan het lang genoeg rekken om zekerheid te krijgen of het doorgaat. Kan zijn dat je alsnog verplicht bent om te betalen.
Let wel op, als de toko echt failliet gat, dan bestaat de kans dat de vorderingen worden verkocht. Dan moet je alsnog betalen.
Ik zou nog even rekken, maar vrees dat het geld toch weg zal zijn.
Want als je zelf een ticket koopt ben je het geld niet kwijt denk je.quote:Op donderdag 19 maart 2020 20:35 schreef Kamover het volgende:
Daarom nooit boeken via een reisorganisatie. Lekker zelf regelen. Ik denk voor nu dat je het geld gewoon kwijt bent
Dat is vooralsnog niet zeker. Ik vermoed dat ze gewoon moet betalen en eventueel restitutie kan krijgen als de reis niet doorgaat.quote:Op vrijdag 20 maart 2020 09:06 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Hoezo? Waarom zou je moeten betalen voor een reis die er niet gaat komen?
Ze hoeven helemaal geen herinnering te versturen op zich, maar het is over het algemeen wel gebruikelijk. Moeten is er echte rniet bij.quote:Op vrijdag 20 maart 2020 09:03 schreef noutie het volgende:
Ze moeten nog herinneringen sturen, incasso inschakelen en pas daarna komt evt. De deurwaarder. Je kan het lang genoeg rekken om zekerheid te krijgen of het doorgaat. Kan zijn dat je alsnog verplicht bent om te betalen.
Let wel op, als de toko echt failliet gat, dan bestaat de kans dat de vorderingen worden verkocht. Dan moet je alsnog betalen.
Ik zou nog even rekken, maar vrees dat het geld toch weg zal zijn.
Omdat ze daar een verplichting over is aangegaan en haar deel moet nakomen. De reisorganisatie van haar kant moet dat ook, en als dat niet kan staat in de voorwaarden geregeld hoe daar mee om te gaan.quote:Op vrijdag 20 maart 2020 09:06 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Hoezo? Waarom zou je moeten betalen voor een reis die er niet gaat komen?
Dat geld zouden ze bij mij toch wel met veel dwang moeten komen ophalen. Kom op zeg...wat belachelijk. Ik zou me juist als schuldeiser melden bij de curator!quote:Op vrijdag 20 maart 2020 09:11 schreef sanger het volgende:
[..]
Omdat ze daar een verplichting over is aangegaan en haar deel moet nakomen. De reisorganisatie van haar kant moet dat ook, en als dat niet kan staat in de voorwaarden geregeld hoe daar mee om te gaan.
Als iedereen zo zou redeneren werk je het faillisement juist in de hand. Als iedereen zijn verokichtingen nakomt is dat een stuk onwaarschijnlijker en kun je waarschijnlijk op een later moment alsnog de vakantiereis maken.quote:Op vrijdag 20 maart 2020 09:22 schreef leolinedance het volgende:
Oh wacht er is nog geen sprake van faillisement. Dan nog even rekken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |