abonnement Unibet Coolblue
pi_192100616
quote:
2018 - The government rates the global outbreak of a deadly flu virus as a major threat to the UK. It could happen at any time. To predict the impact of the next pandemic more accurately than ever before, new data is needed - and lots of it. Dr Hannah Fry is on the case.

She sets out to recruit the nation to download the BBC Pandemic app in a ground-breaking experiment to help plan for when the next deadly virus comes to the UK. How quickly will it spread? How many could it kill? What can we do about it? The BBC Four Pandemic experiment will find out.

Hannah masterminds the experiment and adopts the role of Patient Zero by walking the streets of Haslemere in Surrey to launch the outbreak. Meanwhile, emergency physician Dr Javid Abdelmoneim finds out why flu is still such a danger to society a century after Spanish flu killed up to 100 million people worldwide. He meets researchers trying to discover what makes some people more contagious than others and visits a factory that will produce vaccine when the next pandemic flu virus emerges.

Armed with the information he gathers and the results of the BBC Four Pandemic experiment, Hannah and Javid make a shocking revelation.

Een ontzettende kijktip.
Dit programma uit 2018 is vorige maand op de BBC herhaald en staat nu eindelijk op Youtube.

Bijna 30.000 Britten hebben destijds een app gedownload, die ontwikkeld was door wiskundigen.
Downloaden betekende dat je besmet was. Mensen werden gevolgd en er werd gekeken met hoeveel mensen ze in aanraking kwamen en hoelang ze met die mensen in aanraking kwamen.
De uitkomst laat zich natuurlijk raden maar het zit zo goed in elkaar!
Ook wordt de uitkomst herberekend als een groot deel van de mensen zijn handen zou wassen.
Echt alles waar we nu mee te maken hebben, komt aan bod. :)

O+
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil.
  dinsdag 17 maart 2020 @ 18:17:23 #2
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_192101076
Vannacht was er ook een indrukwekkende docu over de spaanse griep op BBC1. Waar toch zaken voor bij komen die nu ook weer spelen.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_192104038
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 18:17 schreef Megumi het volgende:
Vannacht was er ook een indrukwekkende docu over de spaanse griep op BBC1. Waar toch zaken voor bij komen die nu ook weer spelen.
Weet je hoe die heette? :)
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil.
  dinsdag 17 maart 2020 @ 20:13:14 #4
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_192104126
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 20:10 schreef Felixa het volgende:

[..]

Weet je hoe die heette? :)
The flu that killed 50 million.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_192105941
Hannah Fry O+
pi_192107658
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 20:13 schreef Megumi het volgende:

[..]

The flu that killed 50 million.
Thx! ^O^ Ik heb 'm gevonden op de iPlayer.
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil.
pi_192107911
bedankt voor de tip!
ik heb gekeken vanavond, geweldige actie van de BBC, goeie docu van gemaakt
uiteindelijk lukt altijd alles
pi_192113393
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 20:13 schreef Megumi het volgende:

[..]

The flu that killed 50 million.
Ik heb 'm gekeken. Wat een slachting was dat toen zeg... :{
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil.
pi_192134994
Ik quote deze even schaamteloos in dit topic, omdat ik vind dat veel meer mensen dit programma zouden moeten zien. O-)

quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 00:34 schreef Vallon het volgende:
Lang verhaal maar voldoende om op aan te haken of iig vanuit de YT te leren.

Eerder gepost en pas eerder vandaag bekeken........ een aanrader en zeer verhelderend.
Deze BBC documentaire uit 2018 !!! geeft aan hoe een pandemie zich verspreid en mag ter info de OP.
Informatief (ook hoe je moet rekenen) en naast het verband van allerlei ratio's, duidt het ook de effecten uit van (preventieve) vaccinatie(s)... die wij overigens nog niet hebben voor Covid19.

En nee, het is geen SF of popi-jopi gedramatiseerde documentaire maar gebaseerd op een representatieve veldtest.

Samengevat: het virus verspreid zich binnen 4 weken naar een continent dat het in een tijdsbestek van 2-4 maanden volledig zal overspoelen.
De uitdaging is om een virus, zak vol genen, te identificeren en daarvoor een vaccin te maken.
Verder vertelt deze actuele documentaire in de achtergrond het nodige angstverhaal dat (pandemisch gezien) bij een overdracht risico van 1.8 en een mortaliteit van 2% op een besmette populatie van 43 miljoen (67% = van 64 miljoen inwoners ik UK), er daarvan 1 miljoen mensen (1.5% van alles) zal overlijden. Weliswaar gekenmerkt op cijfers van de Spaanse griep uit 1919.

Nu weten dat Covid19 een overdracht risico heeft van 2.2 (de griep = 1.3) bron:livescience en een mortaliteit heeft van 2.3%....... weliswaar bij Covid19 vooral dan bij kwetsbaren (waarvan wij er in NL tussen 1.5 en 2.5 miljoen hebben)

Wanneer je de lagere getallen van de documentaire met die van Covid19 extrapoleert op onze, compactere, samenleving kom je uit op 11 miljoen geïnfecteerden (die ongecontroleerd) in ca 6-8 weken worden besmet, waarvan dan 1.25 miljoen kwetsbaren. Van die kwetsbaren zullen er dan minimaal 30.000 op de IC arriveren. Daarvan zal (ik schat dit, positief) hooguit de helft gered kunnen/gaan worden.

Uitgaande van een gemiddelde ICu behandeltijd van (ik schat) 5-10 dagen (gemakshalve 7) bij een tik-tak "aanvoer" van gemiddeld 2000 patiënten/week ...... gaan we dit dus 15 weken = 4 maanden meemaken. Die 4 maanden is wat we (nu nog niet) op onze IC zouden moeten gaan "verwerken" en dit dan los van andere spoedeisende zaken.

Om deze stormvloed te kunnen "beheersen" (bah-woord) moeten we dus "zorgen" dat de bevolking niet in al te korte tijd, niet massaal besmet raakt (ongecontroleerd is dat 6 weken) maar bvk in het lagere tempo van minimaal in die 15 weken (IC-capaciteit) waarvan we er (ik schat) nu 1 tot 2 weken op hebben zitten.

Nu wordt (mij @:Kyran) ook duidelijk waarom we frequent moeten gaan testen voordat iemand symptomen vertoont.......zodat we met rekening houdend met een incubatietijd van 7-14 dagen, onze waterkraan-besmetting beter kunnen reguleren.

Het samenvattend is daarmee een inkzwart-scenario..... dat zich niet kan maar zal gaan voltrekken.
Hooguit dat sommige (hoopvolle) medicijnen kunnen helpen de aanwas op/naar de IC wat kan beperken. Dan nog zullen we gaan huilen met wat er elders gebeurd. De IC is immers het topje van de ijsberg.

Niet een kwestie van weken maar van tal van maanden. Bij een gecontroleerde lock-down (zoals nu) wordt de IC niet overspoeld . De (eind)mortaliteit zal wel even hoog blijven.
De tijdsduur van maatregelen spreiden dan in het voordeel ter beheersing waarmee je de belasting van de intensive-care kan verminderen. Vraag is dan wel hoe lang je die lock-down mag en echt kunt afdwingen cq. reguleren ?

Onze open samenleving zal hoogstwaarschijnlijk er één van lichte beperking worden. Je mag naar de winkel, school en het park, en dat is het dan voorlopig. De vraag zal ook worden hoe lang wij sociaal zullen/willen blijven...... om ons te beperken ter bescherming van (nofi, relatief) 30.000 mensen.

NB: Verificatie: de getallen zijn niet nieuw en eerder elders genoemd. Na de documentaire krijgt het een ander beeld wanneer je dit laat inwerken met wat er op het bord staat.

Ik heb even zitten twijfelen om het lange verhaal de Fok-wereld in de gooien maar denk dat anderen tot een soortgelijke conclusie zullen zijn komen en ik ben benieuwd of/waar het mis zit.
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil.
  donderdag 19 maart 2020 @ 09:01:50 #10
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_192136584
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 10:02 schreef Felixa het volgende:

[..]

Ik heb 'm gekeken. Wat een slachting was dat toen zeg... :{
Ik wil dan toch aangeven dat de huidige virus uitbraak niet in de buurt komt van de 100.000.000 doden destijds.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  donderdag 19 maart 2020 @ 14:24:55 #11
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_192142978
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 04:52 schreef Felixa het volgende:
Ik quote deze even schaamteloos in dit topic, omdat ik vind dat veel meer mensen dit programma zouden moeten zien. O-)
[..]

Mooi te zien ^O^ dat anderen dit ook (wat eerder, maar wat maakt mij dat uit) ook hebben opgepikt.
Ik vond en vind, de documentaire uiterst informatief om te gebruiken bij beeldvorming en om zaken in perspectief te plaatsen. In het "hoofdtopic" wordt behoorlijk weggekeken van (wetenschappelijke?) vaststellingen.

Vooral omdat die documentaire duidelijk maakt hoe verspreiding plaatsvind in een kleine gemeenschap via zg. superspreaders en op grote schaal vooral door (lijkt?) het reizen. Ik bond het verbijsterend te zien hoe snel een land - onontkoombaar - overspoeld word met besmettingen.

Ik hoop dat meer mensen deze docu gaan bekijken. Het scheelt veel discussie.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_192152881
Ja hoor! Nu op CNN: in Israël gaan ze gsm's tracen om contactonderzoek te doen! :D
Net als in de docu. :D
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')