quote:
Op dinsdag 17 maart 2020 22:18 schreef Meridiaan het volgende:Volg je een soort script in je gesprekken, of heb je een paar technieken om gesprekken te doen kantelen, bijvoorbeeld bij erg sombere mensen?
Of doe je alles op gevoel?
quote:
Op dinsdag 17 maart 2020 22:18 schreef Meridiaan het volgende:Volg je een soort script in je gesprekken, of heb je een paar technieken om gesprekken te doen kantelen, bijvoorbeeld bij erg sombere mensen?
Of doe je alles op gevoel?
Zoals ik al aangaf krijgen we, voor we beginnen, een training. En daar leer je een aantal gesprekstechnieken, maar wordt ook aandacht gegeven aan hoe je zelf in een gesprek staat.
Dat gaat ook om je eigen gevoel bij een gesprek en hoe het verloopt. Soms loopt een contact niet lekker en kom je er niet achter waar dat aan ligt. En dan kun je bij voorbeeld je gesprekspartner vragen hoe hij erin staat. Diens antwoord kan heel verhelderend zijn.
Of je merkt dat je gefrustreerd raakt over de situatie van je gesprekspartner en deze wil helpen door tips te gaan geven. Maar dat werkt juist tegengesteld, veel chatters (en ik denk ook bellers) hebben al zoveel adviezen gehoord. Meestal kun je niks nieuws verzinnen.
Als je dat van jezelf herkent kun je dat ook makkelijker 'opzij zetten'. Waardoor je weer beter kunt luisteren naar wat die ander aan je kwijt wil. Want dat is waarvoor verreweg de meeste mensen contact met ons opnemen.
Soms komen mensen met hele praktische vragen, zeker in deze Corona crisis. Daarvoor hebben we een lijst van websites die we mensen kunnen geven, of we kijken samen met hen naar deze websites om te kijken of daar een antwoord staat.
quote:
Het komt zeker voor dat wij een gesprek zelf beëindigen. Afgekapt klinkt heel onvriendelijk, wij proberen dat wel op een zachte manier te doen. Bij voorbeeld als je al heel lang in gesprek bent en je merkt dat iemand in herhaling valt. Of iemand gaat over je eigen grenzen heen in taalgebruik of onderwerp. Ik geef dan de reden aan waarom ik het gesprek ga afronden, en vaak met een samenvatting van wat is besproken. Meestal is er wel begrip voor. En men kan altijd opnieuw chatten of bellen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen,
meld je aan.