abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_192085235
Wij kopen als het allemaal mee zit zeer binnenkort ons eerste huis ( *O*). Hoewel we ons flink hebben ingelezen zijn we allebei natuurlijk huis-noobs.

Nu is mijn vraag: wat zijn dingen die jij graag had geweten bij het kopen van je eerste huis?
pi_192085266
Onderhoud
pi_192085302
aankoopkeurig door een geschikte makelaar (met voldoende technische kennis, niet de eerste de beste)

[ Bericht 19% gewijzigd door #ANONIEM op 17-03-2020 00:25:42 ]
pi_192085414
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 00:23 schreef hoechst het volgende:
Onderhoud
Ik zwaai naar dieren.
pi_192085488
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 00:25 schreef Banaanvragen het volgende:
aankoopkeurig door een geschikte makelaar (met voldoende technische kennis, niet de eerste de beste)
Dat zou ik alleen doen als het huis oud is. Niet voor woningen van 2008 en nieuwer.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_192085510
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 00:23 schreef hoechst het volgende:
Onderhoud
Eens. Meest kleine basale dingen kunnen al flink wat geld kosten. Zoals kapotte tegels in wc / badkamer, glas in binnendeur, etc
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_192086388
als je zelf niets kan.

Ik heb een paar keer een ruitje gebroken, even langs de glashandel en een 10je later loop je met een keurig gesnede ruitje en een restje acrylaat kit naar buiten.

Belangrijkste bij een huis kopen is dat je bereid bent iets van klussen te leren. en of je netwerk er opuit te zoeken.

Verder blijft het een sprong in het diepe.
pi_192086420
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 02:01 schreef Nico987 het volgende:
Belangrijkste bij een huis kopen is dat je bereid bent iets van klussen te leren.
Waarom zou ik? Als ik moet klussen dan is het resultaat altijd kut. En ik heb me een hele middag lopen ergeren en vloeken.

Dikke neus, ik trek de beurs wel en huur iemand in die er voor geleerd heeft en zijn vak verstaat. Dan hoef ik me niet te irriteren en dan is als extra bonus ook nog eens het resultaat keurig _O_

Niet iedereen is gemaakt om te klussen. :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_192086441
prima, maar dan kost dat zelfde ruitje ineens 80 euro.

In mijn jaren 30 huis gek ik al zeker een halve ton te hebben bespaart door het zelf te doen. Alleen op de zolder al 15.000 wat arbeidsloon zou zijn.
pi_192086480
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 02:10 schreef Nico987 het volgende:
prima, maar dan kost dat zelfde ruitje ineens 80 euro.
Waarschijnlijk. als ik dat kan betalen en geen flikker zin heb om zelf te kutten en vloeken en een slecht resultaat te bereiken en een zaterdagmiddag naar de kloten...… niks mis mee toch om dan de beurs te trekken? :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_192086516
Lekker doen natuurlijk, glaszetter moet ook eten. maar ik reageerde op het bericht boven het mijne.

Als je niets kan of wil dan wordt een simpele tegel verwisselen prijzig. Dus of wordt handig, of zorg dat je geld hebt. Geld heb ik niet, dus tsjah.
pi_192090732
Bij mijn eerste huis was ik verliefd en zag vele details niet die wel geld kosten.

Bij mijn tweede huis was ik verliefd, maar met de opbouwde ervaring rationeel gekeken.
Achter bleek ik toch nog te verliefd...

Bij mijn derde huis was ik wederom verliefd, met de opgedane ervaring alles nog kritischer bekeken.
Visueel gaf dit goed resultaat. Bouwkundig was ook goed gekeurd.
Maar bouwkundig geeft geen advies over oude riool/waterleidingen/elektra wat bij een opknapbeurt automatisch naar voren komt.
Zoals hier al vaker gezegd, onderhoud....
Kortom, nog steeds te verlieft geweest....

Mijn tip: Regel iemand die veel ervaring in de bouw heeft, rationeel en realistisch kijkt.
En tevens inschattingen kan doen op wat er aan zit te komen qua onderhoud.
Vaak kijk je niet verder dan 2/3jaar. Maar de kosten over 5 jaar kunnen vies tegen vallen.
Een bouwkundig rapport is daarin nietszeggend. Die kijkt alleen visueel door het huis.
pi_192091031
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 00:21 schreef miaeak het volgende:
Nu is mijn vraag: wat zijn dingen die jij graag had geweten bij het kopen van je eerste huis?
Wat er gaat veranderen in de omgeving. Hoe de buren zijn en/of worden.
Hoe de bezonning van de tuin in winter/voorjaar/zomer/najaar is.

Allemaal dingen die erg onzeker zijn, maar veel invloed op je woongenot en woningwaarde hebben.

[ Bericht 5% gewijzigd door blomke op 17-03-2020 11:09:59 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_192092355
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 02:17 schreef vosss het volgende:

[..]

Waarschijnlijk. als ik dat kan betalen en geen flikker zin heb om zelf te kutten en vloeken en een slecht resultaat te bereiken en een zaterdagmiddag naar de kloten...… niks mis mee toch om dan de beurs te trekken? :)
Precies hier gewoon alles laten doen door de jaren heen..keuken, badkamer, vloeren, muren, alle kozijnen, buitenkant/platdak,
Ik zwaai naar dieren.
pi_192095160
Wij hebben ook even aangebeld bij wat buren. en bijvoorbeeld op zaterdag nog eens langs gereden hoe is de sfeer als er veel mensen thuis zijn.
pi_192097430
Bedankt voor de reacties!

quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 00:25 schreef Banaanvragen het volgende:
aankoopkeurig door een geschikte makelaar (met voldoende technische kennis, niet de eerste de beste)
Ja we hebben een goeie aankoop makelaar die ons adviseert ^O^ . Erg tevreden.
Het voorlopige koopcontract wordt ook onder voorbehoud van financien en bouwkundige keuring.


quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 10:49 schreef blomke het volgende:

[..]

Wat er gaat veranderen in de omgeving. Hoe de buren zijn en/of worden.
Hoe de bezonning van de tuin in winter/voorjaar/zomer/najaar is.

Allemaal dingen die erg onzeker zijn, maar veel invloed op je woongenot en woningwaarde hebben.
Klopt, hebben we ook gevraagd. Het is nu mooi gelegen aan een bos, en dat blijft ook zo omdat het beschermd gebied is. Als dat zou worden volgebouwd is het direct een stukje minder aantrekkelijk.
pi_192129727
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 15:38 schreef miaeak het volgende:
Bedankt voor de reacties!
Klopt, hebben we ook gevraagd. Het is nu mooi gelegen aan een bos, en dat blijft ook zo omdat het beschermd gebied is. Als dat zou worden volgebouwd is het direct een stukje minder aantrekkelijk.
Enne……zie je door de bomen het bos nog…??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 18 maart 2020 @ 21:56:52 #18
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_192130564
Man en ik hebben eerst een aantal huizen gehuurd voor we gingen kopen. Dat reduceerde de roze bril aanzienlijk.
Technische keuring is een aanrader, dan heb je ook weer redenen om de prijs omlaag te krijgen (als de markt een beetje meezit).

Wat ik vooraf had willen weten is hoe eenvoudig je eerste hypotheek is, dan hadden we dat vermoedelijk zelf geregeld ipv zo'n financiėle man in de arm te nemen.

Tevens vond ik het allemaal gruwelijk lang duren ten opzichte van huren. :P
pi_192348903
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 15:38 schreef miaeak het volgende:
Ja we hebben een goeie aankoop makelaar die ons adviseert ^O^ . Erg tevreden.
Het voorlopige koopcontract wordt ook onder voorbehoud van financien en bouwkundige keuring.
Of je tevreden bent kan je pas zeggen als je er woont en je idd niks tegenkomt wat je dankzij je aankoopmakelaar had kunnen weten.
So we just called him Fred too
pi_192350556
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2020 05:53 schreef Fred2 het volgende:

[..]

Of je tevreden bent kan je pas zeggen als je er woont en je idd niks tegenkomt wat je dankzij je aankoopmakelaar had kunnen weten.
Erg tevreden tot nu toe dan... }:|
  maandag 30 maart 2020 @ 17:39:01 #21
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_192357183
Bouwkundige keuring is echt een wassen neus, tenzij hij echt hele overduidelijke gebreken vindt. maar die had je dan zelf ook wel gezien. Voor de rest wassen ze hun handen in onschuld en nemen geen enkele verantwoordelijkheid. Garantie tot aan de deur en na mij de zondvloed.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')