abonnement Unibet Coolblue
  zondag 15 maart 2020 @ 21:43:38 #1
432997 Ven1972
Man met humor
pi_192058758
Hoi
Ik heb zelf ceberale parese, ben slechthorend en zelf een diabeet. Maar namens mij ben ik wel benieuwd hoe gehandicapten om zullen gaan met maatregelen tegen uitbraak van het coronavirus. Iemand kan ook zichzelf goed beslissen wat het beste voor hem of haar is om eventjes geen contact met anderen te hebben in fysieke wereld. Maar op verstandelijke of mentaal gebied kan iets anders meespelen zoals geen begrip voor maatregelen die RIVM afkondigde. Zelfs hebben ze ook professionele begeleider voor om te helpen om haar of hem alsnog aan te houden aan voorschriften. Op andere gronden kennen ze echt niet wat grote gevolgen en risico's van het coronavirus wat hun kan overkomen.

Verstandelijke beperkten
Ik denk dat ze nauwelijks of niet van zullen begrijpen van hoe het virus in elkaar zit en werkt. Echter snappen ze ook echt niet zo veel van maatregelen van het RIVM. De begeleiders van het dagopvang of een woonvorm leggen het wel uit in duidelijke taal wat het voor hun gevolgen zijn. Het ligt meestal echt aan hoe met hun intelligentie is om het begrijpen wat het coronavirus met hem of haar doet. Ik moet wel eerlijk zijn dat het voor deze doelgroep echt heel moeilijk is om af te wegen of ze zelf kunnen beslissen over zelf quarantaine. Ze zijn gehecht aan sociale contacten met lotgenoten, zo blijkt dat uit hoe ze in een gelijke wereld leven.

Lichamelijk beperkten met normale IQ
Op zich is deze doelgroep echt zelfstandig en bekwaam genoeg om zelf te beslissen wat het voor hun verstandigst om te doen zoals paar weken in quarantaine gaan of vele sociale contacten mijden. Ze kunnen zelf goed inschatten hoe groot of klein besmettingsrisico is afhankelijk van diabetes, COPD, longziekten, kanker, en andere soorten ziekten die ze dragen.

Lichamelijk beperkten met matig tot licht verstandelijke beperking
Ze wonen meestal vaak in een woonvorm of sommige wonen in een eigen (huur)woning Ze krijgen hierdoor begeleiding van een persoonlijke ondersteuner van een stichting die zorg levert aan hun. Zelf kunnen ze niet echt zelfstandig inschatting maken hoe risico van het coronavirus voor haar of hem is om besmet te worden van een ander. Ze weten dus wel wat de maatregelen van het RIVM inhoudt, maar daar praten ze persoonlijk hierover samen met de persoonlijke ondersteuner. Echter kunnen ze niet helemaal beslissen of ze echt in quarantaine kunnen zitten als ze ziek zijn of het virus zonder symptomen dragen. Vaak blijven ze liever in een groep samen eten in een ontmoetingsruimte of gezamenlijk huiskamer. Di cliënten hebben ook diabetes, hoge bloeddruk, hartziektes en veel meer., maar is vaak afwachtend over hoe de virus zich ontwikkelt. Ze zijn vaak afhankelijk van begeleiders over wat voor maatregelen genomen kunnen worden zoals apart eten in de kamer of ze gaan helpen hun aan de afspraken te houden wat betreft te maken heeft met het coronavirus.

Mensen met een psychische beperking
Ze weten waarschijnlijk wat het coronavirus is maar misschien onderschatten ze wel eens in wat voor impact is bij hun. Maar ze worden ook net als bij mensen met een lichamelijke beperking goed ingelicht en begeleid door hun eigen persoonlijke begeleider van een woonvorm of ambulante begeleiding. Of ze echt bewust zin van maatregelen van het RIVM is onduidelijk. Of in mijn gedachten trekken ze ook niks van aan wat het ook voor maatregelen zijn. Ze kunnen wel verstandig zijn om zelf te beslissen of ze ook sociale contacten zullen mijden..

Mijn conclusie is dat het ook bij mensen met een verstandelijke beperking of mentale beperking geen besef is wat er in vele landen gebeurt met het coronavirus, sommige mensen hebben het wel het idee dat ze ook kunnen overkomen. Op dit punt ben ik bang dat voor vele mensen met zo'n beperking niet altijd serieus neemt met het coronavirus. In vele gevallen zijn ze vaak te egoïstisch om echt rekening mee te houden met ander in deze moeilijke tijd. Ze vinden sociale leven belangrijker dan eigen gezondheid.

Over mijzelf gesproken heb ik echt voor mijzelf besloten om voor paar weken niet in een grote groep te eten in een woonvorm, zowel dat ik in die weken zelf de maattijd ophaal voor mijzelf en daar thuis zelf op te eten. Maar gelukkig hebben de begeleiders echt begrip voor dat ik ze vrijdag vertelde dat ik paar weken daar niet kom te eten. Ene begeleider vond het een zeer verstandig besluit van mij. Ik wil niemand besmetten of mijzelf niet besmet worden door een ander.
Humor, serieus en vrolijk!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')