abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_192042467
quote:
Ontsla alle beleidsmedewerkers op de universiteit. Praat vooral Nederlands. Stop met het topsectorenbeleid en laat hogescholen en universiteiten fuseren. Emeritus hoogleraar Floris Cohen windt er in zijn boek De ideale universiteit geen doekjes om: het hoger onderwijs moet radicaal op de schop.

Aanleiding voor het boek(je) is een opeenstapeling van kritiek op het hoger onderwijs. Cohen, opgeleid als wetenschapshistoricus, schaart zich in het kamp van critici die de universiteit hebben zien veranderen in een 'leerfabriek' met 'structurele misstanden'. Universiteitsbestuurders dulden weinig tegenspraak en gedragen zich als 'ceo's' die 'marktje-spelen'. Het streven naar 'hoge wetenschap' is naar de achtergrond verdwenen: alles draait om het afleveren van zoveel mogelijk studenten en promovendi.
tekst gaat verder in het artikel
https://fd.nl/futures/133(...)-van-de-universiteit

Het hoger onderwijs wordt eindelijk boos genoeg om de interne en de te vaak persoonlijke items van de teachers om te zetten naar de werkelijkheid van de dag.

[ Bericht 11% gewijzigd door sp3c op 16-03-2020 11:08:42 ]
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  KLB - Grappigste user 2019 zondag 15 maart 2020 @ 08:44:29 #2
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_192042701
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 08:20 schreef cempexo het volgende:
Praat vooral Nederlands.
quote:
en de te vaak persoonlijke items van de teachers om te zetten naar de werkelijkheid van de dag.
:')
pindazakje
pi_192043470
Weer Nederlands op Nederlandse universiteiten lijkt mij goed maar hogescholen met universiteiten combineren niet.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  zondag 15 maart 2020 @ 09:43:01 #4
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_192043510
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 08:44 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

[..]

:')
Item staat in de Van Dale. Wat teachers betreft heb je gelijk
Non possumus non loqui
pi_192043963
Is dit nieuws? Een boekreview?

Overigens werkt de link in de OP niet.
  zondag 15 maart 2020 @ 10:26:10 #6
8369 speknek
(((Globali$t)))
pi_192044101
quote:
Cohen, opgeleid als wetenschapshistoricus
Hmmm

quote:
Cohen noemt het ook 'bijzonder alarmerend' dat enkele van zijn beste studenten na hun studie of promotie buiten de universiteit zijn gaan werken, 'meestal als leraar'.
Aha

quote:
Ook het topsectorenbeleid kan in de prullenbak,
Zou het?

quote:
Het resultaat van alle maatregelen is een 'hechte waardegemeenschap' zonder financiŰle prikkels
Ik voel hem komen...

quote:
De geesteswetenschappen vormen het hart van de academie
Jaaaaa daar issie!

Professor met emeritaat wil ongelimiteerd geld voor hem en de zijnen in een academische structuur die optimaal ingericht is voor zijn vakgebied en niemand die aan zijn kop komt zeuren dat zijn vakgebied niet bijster nuttig is en zelfs de meest briljante studenten niet verder komen dan middelbareschooldocent. Die hadden we nog nooit eerder gehoord.
pi_192044283
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2020 10:26 schreef speknek het volgende:

[..]

Hmmm
[..]

Aha
[..]

Zou het?
[..]

Ik voel hem komen...
[..]

Jaaaaa daar issie!

Professor met emeritaat wil ongelimiteerd geld voor hem en de zijnen in een academische structuur die optimaal ingericht is voor zijn vakgebied en niemand die aan zijn kop komt zeuren dat zijn vakgebied niet bijster nuttig is en zelfs de meest briljante studenten niet verder komen dan middelbareschooldocent. Die hadden we nog nooit eerder gehoord.
:D
[quote][img]http://i.fokzine.net/p/10s.gif[/img] Op vrijdag 28 augustus 2015 22:42 schreef Californium het volgende:
Ik ben de grootste fok!slet :)
[/quote]
pi_192044591
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 09:40 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Weer Nederlands op Nederlandse universiteiten lijkt mij goed maar hogescholen met universiteiten combineren niet.
Probleem is dat veel werken in het Engels zijn. Dus je ontkomt niet aan andere talen.

Verder vind ik het niveau van hogescholen bij lange na niet het niveau van een universiteit. De opzet is ook totaal anders.
pi_192044717
quote:

[..]

Hmmm
[..]

Aha
[..]

Zou het?
[..]

Ik voel hem komen...
[..]

Jaaaaa daar issie!

_O_
  zondag 15 maart 2020 @ 11:07:46 #10
458878 -XOR-
uitsluitend
pi_192044804
quote:
En waar zijn de colleges gebleven waar wetenschappers 'lekker los kunnen gaan met een stimulerend betoog'?
Dit klinkt erg geil.

quote:
slightly awkward Engels
cringeworthy en onnodig.
It was a bright cold day in April, and the clocks were striking thirteen.
  zondag 15 maart 2020 @ 11:12:47 #11
458878 -XOR-
uitsluitend
pi_192044859
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2020 08:20 schreef cempexo het volgende:
Internationale studenten blijven welkom, maar alleen als zij het Nederlands op academisch niveau beheersen.

En dit is jezelf in de vinger snijden.
  zondag 15 maart 2020 @ 11:20:06 #12
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_192044994
Nooit verwacht dat cempexo een pleitbezorger was van ongelimiteerd geld naar geesteswetenschappen
  Moderator zondag 15 maart 2020 @ 11:37:29 #13
118755 crew  Lyrebird
pi_192045296
Er moet echt iets veranderen.

We hebben wetenschap nu zo georganiseerd, dat je meer tijd met papierwerk doorbrengt dan met onderzoek.

Het gevolg hiervan is dat output gecondenseerd wordt tot slechts een ongelofelijke hoeveelheid zelfpromotie, gebaseerd op bullshit. Daar komt weinig wetenschap bij kijken. Als je niet mee doet aan zelfpromotie en zelfprostitutie, dan kun je fluiten naar je onderzoeksgeld, want het gaat er steeds minder om wat je kunt, maar meer wie je kent.

Overheden willen meer impact zien voor het geld dat ze in onderzoek steken, maar realiseren zich niet dat in het huidige model studenten en postdocs onderzoek doen, en het academisch personeel bijna uitsluitend nog papierwerk doet. Terwijl je alleen werk met impact kunt doen, als je de wetenschappelijke diepte in mag duiken, om voor een bepaalde periode dag in dag uit met hetzelfde onderwerp bezig te zijn.

Dat kan eigenlijk niet meer.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lyrebird op 15-03-2020 11:54:05 ]
The gravest, most persistent sin of mankind lies in not treating everyone as an individual - Mark Helprin
pi_192046071
quote:

Zie daar nog een ander manko van ons onderwijs: als je promoveert en daarna kiest voor het middelbare onderwijs, wordt dat door academici
nogal es opgevat als je talenten vergooien.

Een gepromoveerde collega van me kreeg dit zelfd vrijwel letterlijk van haar promotor te horen. Blijkbaar is voor sommigen de academische wereld oh zo belangrijk en alles daar beneden minderwaardig.
Ge´nteresseerd in kosmologie, kwantummechanica, relativiteit en andere theoretische natuurkunde? Zie mijn boek "Ruimte, tijd, materie" bij Epsilon Uitgaven:
http://www.epsilon-uitgaven.nl/index.php
Of op bol.com
pi_192046089
Zie trouwens ook de blogs van Sabine Hossenfelder over de manko's van de hedendaagse academische wereld.
Ge´nteresseerd in kosmologie, kwantummechanica, relativiteit en andere theoretische natuurkunde? Zie mijn boek "Ruimte, tijd, materie" bij Epsilon Uitgaven:
Of op bol.com
pi_192046209
quote:

[..]

Hmmm
[..]

Aha
[..]

Zou het?
[..]

Ik voel hem komen...
[..]

Jaaaaa daar issie!

Leuk.
"Pools are perfect for holding water"
  zondag 15 maart 2020 @ 12:52:05 #17
8369 speknek
(((Globali$t)))
pi_192046694
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 12:17 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Zie daar nog een ander manko van ons onderwijs: als je promoveert en daarna kiest voor het middelbare onderwijs, wordt dat door academici

Een gepromoveerde collega van me kreeg dit zelfd vrijwel letterlijk van haar promotor te horen. Blijkbaar is voor sommigen de academische wereld oh zo belangrijk en alles daar beneden minderwaardig.
Zeer terechte opmerking overigens. Ik heb veel meer respect voor mensen die na hun promotie les gaan geven en zo de kennis verspreiden dan dat ze bij een activistische hedgefonds gaan werken om optimaal te modelleren hoe goedlopende bedrijven gesloopt kunnen worden voor een korte beurswinst. De kritiek leek echter dat het een opleiding was waar geen ander carriŔreperspectief mogelijk was, en daarom moest er meer geld naartoe zodat ze ergens als raamambtenaar konden blijven plakken.

Overigens ook helemaal met Lyrebird eens dat het financieringssysteem topwetenschap net zoveel tegenwerkt als dat het zou moeten helpen, en dat we het dus beter een stuk kunnen terugdringen.

Maar het stukje in de OP is wel heel overduidelijk cliŰntelisme, en daar hebben we ook veel te veel van in de wetenschap, waar elke nieuwe decaan en rector beleid invoert wat heel opzichtig zijn of haar achtergrond ernstig bevoordeelt.
pi_192046975
quote:

[..]

Hmmm
[..]

Aha
[..]

Zou het?
[..]

Ik voel hem komen...
[..]

Jaaaaa daar issie!

_O- _O- _O- hoewel er allicht wel wat positieve punten zijn in zijn betoog is geesteswetenschappen de vrije ruimte + budget geven zodat Sterre & Lieve zichzelf nog beter en langer kunnen ontdekken op de kosten van de maatschappij.
Is God willing to prevent evil, but not able? Then he is not omnipotent.
Is he able, but not willing? Then he is malevolent.
Is he both able and willing? Then whence cometh evil?
Is he neither able nor willing? Then why call him God?
  zondag 15 maart 2020 @ 13:09:35 #19
484383 Eendenkooi
homeopathisch onverdund
pi_192047008
Hopelijk gaan ze ook eindelijk eens die zondvloed aan buitenlandse studenten in dammen. Die worden ook alleen maar gebruikt om geld binnen te harken.
  zondag 15 maart 2020 @ 13:11:03 #20
484383 Eendenkooi
homeopathisch onverdund
pi_192047036
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 12:19 schreef Haushofer het volgende:
Zie trouwens ook de blogs van Sabine Hossenfelder over de manko's van de hedendaagse academische wereld.
Deze ?

http://backreaction.blogspot.com/
  zondag 15 maart 2020 @ 13:14:52 #21
8369 speknek
(((Globali$t)))
pi_192047094
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 13:09 schreef Eendenkooi het volgende:
Hopelijk gaan ze ook eindelijk eens die zondvloed aan buitenlandse studenten in dammen. Die worden ook alleen maar gebruikt om geld binnen te harken.
En wat moet er dan gedaan worden met het geld dat niet meer binnengeharkt wordt?
  zondag 15 maart 2020 @ 13:55:34 #22
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_192047877
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 12:17 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Sowieso heb je als docent een stuk meer arbeidszekerheid dan als onderzoeker.
  zondag 15 maart 2020 @ 14:04:10 #23
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_192048033
Dat universiteiten steess meer op leerfabrieken beginnen te lijken heeft die wel een punt denk ik.
slechts gestoord door het niet gestoord willen worden
You can all run naked backwards through a field of dicks. :6
leve de eigenpijperij
al die willen te kaap'ren varen moeten mannen met baarden zijn @I.
pi_192048222
Of op bol.com
  zondag 15 maart 2020 @ 14:13:06 #25
338319 ZarB
Sexy als ik dans
pi_192048272
Sinds ik mijn toenmalige prof hoorde klagen dat ÚÚn van zijn promovendi dermate waardeloos was dat hij twijfelde of zij wel kon promoveren, maar dat de faculteit dan een ton zou mislopen en dat toch wel erger zou zijn dan een waardeloze doc, daalde het werken in de wetenschap behoorlijk in mijn achting.

https://www.folia.nl/actueel/115450/als-promoveren-een-hel-wordt

En dit soort situaties (waar je veel vaker over hoort) werken ook niet bevorderlijk. Die man gaat zijn gang maar. Wie weet wordt het dan nog eens leuk om de wetenschap (weer) in te gaan.
Bitch don't kill my vibe
pi_192048359
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 13:55 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Sowieso heb je als docent een stuk meer arbeidszekerheid dan als onderzoeker.
Ja. Ik zag postdocs heel veel tijd kwijt zijn aan grantproposals, en hele goede onderzoekers op hun 35e nog steeds geen vaste benoeming hebben en hun sociale leven opofferen omdat ze elke 2 jaar weer konden verkassen.

Nee, dank je. Onderzoek is fantastisch, en ik mis het best nog wel eens. Maar de prijs was voor mij te hoog, en ik heb het nu ontzettend naar mijn zin als docent. Inhoudelijk gezien misschien niet altijd even uitdagend, maar dat kun je zelf prima rechtzetten.
Of op bol.com
pi_192048443
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 14:13 schreef ZarB het volgende:
Sinds ik mijn toenmalige prof hoorde klagen dat ÚÚn van zijn promovendi dermate waardeloos was dat hij twijfelde of zij wel kon promoveren, maar dat de faculteit dan een ton zou mislopen en dat toch wel erger zou zijn dan een waardeloze doc, daalde het werken in de wetenschap behoorlijk in mijn achting.

https://www.folia.nl/actueel/115450/als-promoveren-een-hel-wordt

En dit soort situaties (waar je veel vaker over hoort) werken ook niet bevorderlijk. Die man gaat zijn gang maar. Wie weet wordt het dan nog eens leuk om de wetenschap (weer) in te gaan.
Twee goede vrienden van mij hebben om soortgelijke redenen na 3 jaar postdoccen (biologie) ook het academische leven verlaten. Je hoort die verhalen veel. Twee vriendinnen van mij uit mijn eigen vakgebied (theoretische natuurkunde) idem dito,

https://issuu.com/foliacivitatis/docs/folia_magazine28/34

Allebei waanzinnig slim, goed, en erg enthousiast over wetenschap en natuurkunde. Nou, daar was na 5 jaar weinig meer van over :')
Of op bol.com
pi_192048499
Het hbo samenvoegen met de uni vind ik trouwens geen goed idee. Ik heb zelf b.v. lesgegeven bij een opleiding toegepaste wiskunde op het hbo, en dat is echt nogal anders dan de universitaire variant ervan. Ik zie voor dat soort studies echt wel de meerwaarde van een meer toegepaste variant met een meer praktische nadruk.

Wel zie je op het hbo dat er ook steeds meer onderzoek gedaan wordt, inclusief lectoraten. Voor mij komt dat over als "universiteitje spelen", maar ala.
Of op bol.com
  zondag 15 maart 2020 @ 14:26:13 #29
484383 Eendenkooi
homeopathisch onverdund
pi_192048604
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 13:14 schreef speknek het volgende:

[..]

En wat moet er dan gedaan worden met het geld dat niet meer binnengeharkt wordt?
Alsnog uitkeren aan de universiteiten natuurlijk.
  zondag 15 maart 2020 @ 14:38:24 #30
338319 ZarB
Sexy als ik dans
pi_192048891
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 14:19 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Twee goede vrienden van mij hebben om soortgelijke redenen na 3 jaar postdoccen (biologie) ook het academische leven verlaten. Je hoort die verhalen veel. Twee vriendinnen van mij uit mijn eigen vakgebied (theoretische natuurkunde) idem dito,

Allebei waanzinnig slim, goed, en erg enthousiast over wetenschap en natuurkunde. Nou, daar was na 5 jaar weinig meer van over :')
Kan ik me helemaal voorstellen. Ik durf de gok niet eens te wagen. Misschien ooit "in m'n vrije tijd" vanuit m'n werk ofzo. Maar toch vrees ik dat het me tegen gaat staan. Leuk hoor, die passie, maar er zijn veel te veel belangen die uiteindelijk zwaarder wegen dan die van de onderzoeker }:|
Bitch don't kill my vibe
pi_192050415
ilk snap dit wel, het niveau van promovendi en dan voornamelijk chinese promovendi is niet met woorden te beschrijven. Mijn kinderen kunnen het vaak nog beter.
  zondag 15 maart 2020 @ 16:30:14 #32
129292 LXIV
misdunker
pi_192051228
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 15:52 schreef sjorsie1982 het volgende:
ilk snap dit wel, het niveau van promovendi en dan voornamelijk chinese promovendi is niet met woorden te beschrijven. Mijn kinderen kunnen het vaak nog beter.
Hoe kan dat dan? Die hebben toch gewoon hun studie al afgerond?
Gott strafe das treulose Italien!
pi_192051340
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 16:30 schreef LXIV het volgende:

[..]

Hoe kan dat dan? Die hebben toch gewoon hun studie al afgerond?
ik snap je vragen niet
pi_192053849
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 09:40 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ja en nee. Mijn idee dat alweer vele jaren oud is zou zijn om universiteit en hbo wel samen te voegen, aangezien de universiteit toch al verschoolst is, dus laat de bachelors en masters daar maar lekker zo blijven.

Vervolgens schop je die uit alle gebouwen van pak hem beet na de jaren 70. Daarin huis je dan weer een Rijksuniversiteit, als een opleiding voor de kleine elite en deze keer uitsluitend een intellectuele elite. Die studenten laat je een jaar of 6 een hoger niveau combineren met meer vrijheid en met meer brede ontwikkeling, als in het Duitse Bildung en geeft die een titel als drs. en mr. bovenop de mastertitel. Ondertussen hou je het wel praktisch en laat je veel uitwisseling met de hbo-universiteit toe.
Wie slaapt in een democratie wordt woke in een dictatuur.
  zondag 15 maart 2020 @ 18:30:32 #35
458878 -XOR-
uitsluitend
pi_192054346
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 18:08 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ja en nee. Mijn idee dat alweer vele jaren oud is zou zijn om universiteit en hbo wel samen te voegen, aangezien de universiteit toch al verschoolst is, dus laat de bachelors en masters daar maar lekker zo blijven.

Vervolgens schop je die uit alle gebouwen van pak hem beet na de jaren 70. Daarin huis je dan weer een Rijksuniversiteit, als een opleiding voor de kleine elite en deze keer uitsluitend een intellectuele elite. Die studenten laat je een jaar of 6 een hoger niveau combineren met meer vrijheid en met meer brede ontwikkeling, als in het Duitse Bildung en geeft die een titel als drs. en mr. bovenop de mastertitel. Ondertussen hou je het wel praktisch en laat je veel uitwisseling met de hbo-universiteit toe.
:?

Je wilt de RUG hervormen tot University College vol generalisten?
pi_192056451
Op een of andere manier vraag ik mij geregeld af wat de academische waarde nog is van een afgestudeerde academicus, die het beleid van een organisatie moet ondersteunen met selectieve onderzoeken, rapporten uitbrengen e.d.. Ik krijg in deze het IPCC maar niet van mijn netvlies af.
pi_192058457
Kijk, komt er nog een aap uit de mouw. :')
Of op bol.com
pi_192058895
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 11:20 schreef Hexagon het volgende:
Nooit verwacht dat cempexo een pleitbezorger was van ongelimiteerd geld naar geesteswetenschappen
  Moderator maandag 16 maart 2020 @ 02:18:08 #39
118755 crew  Lyrebird
pi_192063350
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 15:52 schreef sjorsie1982 het volgende:
Hmmm.

Wij hebben een promovendus uit China die echt goed is, en dat is de tweede op rij. Als hij zou willen, dan zou hij binnen een jaar kunnen promoveren. Mijn indruk is dat de kwaliteit van promovendi uit China steeds hoger wordt. Spreken steeds beter Engels, zijn steeds breder opgeleid. De concurrentie daar is dan ook (soms letterlijk) moordend.

De vrouwelijke promovendi die nu door de pijplijn worden geperst, dat is een ander verhaal. Die krijgen op onze universiteit voorrang, met als gevolgd dat we nu met een aantal dames zitten opgescheept die geen enkel talent voor onderzoek hebben, en er weinig van bakken. Let wel, er lopen ook genoeg mannen rond die er niets van bakken, maar dat is dan onze eigen schuld, dat we ze hebben aangenomen - het wordt niet van boven opgelegd.
The gravest, most persistent sin of mankind lies in not treating everyone as an individual - Mark Helprin
  maandag 16 maart 2020 @ 09:22:09 #40
484383 Eendenkooi
homeopathisch onverdund
pi_192066138
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 02:18 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Hmmm.

Wij hebben een promovendus uit China die echt goed is, en dat is de tweede op rij. Als hij zou willen, dan zou hij binnen een jaar kunnen promoveren. Mijn indruk is dat de kwaliteit van promovendi uit China steeds hoger wordt. Spreken steeds beter Engels, zijn steeds breder opgeleid. De concurrentie daar is dan ook (soms letterlijk) moordend.

De vrouwelijke promovendi die nu door de pijplijn worden geperst, dat is een ander verhaal. Die krijgen op onze universiteit voorrang, met als gevolgd dat we nu met een aantal dames zitten opgescheept die geen enkel talent voor onderzoek hebben, en er weinig van bakken. Let wel, er lopen ook genoeg mannen rond die er niets van bakken, maar dat is dan onze eigen schuld, dat we ze hebben aangenomen - het wordt niet van boven opgelegd.
Ik kan me iets van de wetten van Merton herinneren , daar druist de laatste alinea volledig tegen in ;(
pi_192076428
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 21:30 schreef Haushofer het volgende:
Kijk, komt er nog een aap uit de mouw. :')
Een voorbeeld:

Wikipedia Deletes “List of Scientists who Disagree with the Scientific Consensus on Global Warming”
http://apreat.ovh/wikiped(...)s-on-global-warming/
pi_192076887
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 17:52 schreef cempexo het volgende:

[..]

Een voorbeeld:

Wikipedia Deletes “List of Scientists who Disagree with the Scientific Consensus on Global Warming”
http://apreat.ovh/wikiped(...)s-on-global-warming/
Laten we er inderdaad het zoveelmiljoenste pseudowetenschappelijke klimaatcomplottopic van maken.
Of op bol.com
pi_192077796
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 18:11 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Laten we er inderdaad het zoveelmiljoenste pseudowetenschappelijke klimaatcomplottopic van maken.
Dat hoeft niet want het kan eenvoudiger en is energieverspilling. Just follow the money.
pi_192122526
Het moeilijke is dat het HBO veel verder omhoog moet in kwaliteit en het WO leidt (soms) op tot zinloze wetenschap, aangezien slechts een zeer klein deel van de WO studenten ook echt wetenschapper wordt. De meesten komen op HBO/WO denkniveau terecht qua banen.

Ontsla de docenten die hun college's nauwelijks tot niet voorbereiden. Stop met de zinloze huiswerkcontroles alsof mensen 4 jaar oud zijn. Stop met de gigantische verspilling van het opleiden van niet EU studenten, die puur hier komen om hun papiertje te halen en niets bijdragen aan de economie. Stop met de zinloze Erasmusbeurs die studenten alleen maar zien als gratis geld / vakantie. Stop met het topsportbeleid, het helpt de student die chronisch ziek is en zijn diploma wil halen niet. We zijn zogenaamd een inclusieve maatschappij maar op universiteiten is dat ver te zoeken.

Stop met de eenmalige kennisoverdracht, maak alle college's ook online beschikbaar. Het kan nu in corona tijd wel, dus waarom normaal niet?
Stop met de zinloze push om maar binnen x tijd je diploma te halen, het leidt alleen maar tot gigantische stress. Wil niet zeggen dat je 20 jaar erover mag doen, maar het aantal studenten dat behoorlijk intelligent is, niet perfectionistisch en toch de studentenpsycholoog raadpleegt is enorm. En niet omdat het allemaal dommeriken zijn of luie mensen die niet kunnen plannen.

Fuseren willen de universiteiten toch niet, vanwege status.

quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 14:19 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Een proefschrift is (normaal gesproken) al een keer of 7 herschreven zoals mijn begeleider zei. Qua een wetenschappelijk artikel zal dat niet veel minder zijn, voordat het echt tot een werkbaar en publiceerbaar wetenschappelijk artikel leidt. De publicatiedrift is al meermaals reden geweest om universitair personeel te ontslaan. Omdat ze te weinig publiceerden of niet in de goede journals. Terwijl zij prima tot zeer goede docenten zijn.

Een goed proefschrift kan zonder blikken en blozen getoetst worden door een integriteitscommissie, helaas zagen we in de Stapel affaire dat dat ook zeer twijfelachtig was.

De subsidie van een ton zegt nog niet veel. De reputatieschade van een faculteit als er weer een of andere dwaas een fout maakt met een zwik PhD studenten in zijn kielzog is groter.

Er mag zeker wel een stofkam door het aantal promotieplekken en de prikkels die daarbij horen. Vaak worden promovendi ook gezien als medewerkers van de universiteit en moeten hun studentenkamer uit, terwijl zij niet bijzonder veel verdienen.

Ten laatste is er ook een rush om van assistant professor uiteindelijk full-professor te worden. Al dat soort prikkels moeten weg.

[ Bericht 24% gewijzigd door W00fer op 18-03-2020 16:59:14 ]
Friettent dikke Willie, met Willie
pi_192126503
quote:

[..]

Hmmm
[..]

Aha
[..]

Zou het?
[..]

Ik voel hem komen...
[..]

Jaaaaa daar issie!

Niet eens met jouw stropop en conclusie, maar hij is leuk gedaan. :)
pi_192126670
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 18:30 schreef -XOR- het volgende:

[..]

:?

Je wilt de RUG hervormen tot University College vol generalisten?
Bildungacademie: voor de mensen die 200 jaar terug in de tijd willen gaan.
pi_192155510
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 19:22 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Niet eens met jouw stropop en conclusie, maar hij is leuk gedaan. :)
quote:

Jaaaaa daar issie!

Het bashen van geesteswetenschappen als pseudo wetenschap en bullshit faculteit wordt al tijden gedaan door lui die zich zogenaamd verheven voelen. Hun eigen stek die (volgens hen) wÚl iets zinnigs bijdraagt :') Dat de helft van de masterscripties daar uit literatuuronderzoek zonder praktijk tests of experimenten bestaan vergeten ze er bij te vertellen...
Uiteraard zijn er lies, damn lies and statistics, maar om een goed experiment op te zetten is kennis nodig. Het menselijk brein is iets ondoorgrondelijks en dus niet gemakkelijk A>B te verklaren. Vandaar dat de gemiddelde scriptie maar een deel van de variatie verklaard en dat onderzoek moeilijker repliceerbaar is. Wil niet zeggen dat het dan maar in eens de vuilniston in kan.

Het is ook erg makkelijk om als beta student de alfawetenschappen te schande te zetten. Filosofie, psychologie en gedragswetenschappen horen net zo goed op een universiteit thuis als natuurkunde of scheikunde. Dat het methodisch soms rammelt kan zijn, maar dat is aan de sector zelf om dat op te lossen.
Friettent dikke Willie, met Willie
pi_192156571
Ik ben al jaren een groot voorstander van het geven van professionele lessen op het gebied van menselijk gedrag op de scholen. Pas een programma aan vwb de intelligentie en vorm van schoolopleiding van de betreffende -standaard- scholier.

Een zijsprong als voorbeeld: Hoe komt het dat je als mens juist diÚ levenspartner kiest voor de rest van je leven...en dus niet die anderen duizenden. Voorkomt een hoop ellende lijkt me zo...
pi_192156999
Die man heeft 200% gelijk ook marktwerking in het onderwijs heeft veel schade aangericht.

Alle zakkenvullers eruit en weer de focus leggen op het onderwijs :Y

Al die internationale studenten ook meteen laten oprotten :r

Vooral die Chinezen die hier komen om kennis te stelen :r
pi_192159653
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 18:08 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

In Nederland is er nu een soort bastaard oplossing ontstaan waarin je op zowel universitair als HBO niveau bachelors en masters kan volgen. Dit heb ik eigenlijk altijd raar gevonden. Je hebt dus twee soorten bachelors en twee soorten masters. Mij lijkt het dat er een keuze gemaakt moeten worden. Of je gaat vol angelsaksisch of je houdt het "Duitse systeem" van hogescholen en universiteiten met op allebei verschillende diploma's.
"The Admiral was shot because the Prime Minister deserved to be hanged."
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')