abonnement Unibet Coolblue
pi_192042467
quote:
Ontsla alle beleidsmedewerkers op de universiteit. Praat vooral Nederlands. Stop met het topsectorenbeleid en laat hogescholen en universiteiten fuseren. Emeritus hoogleraar Floris Cohen windt er in zijn boek De ideale universiteit geen doekjes om: het hoger onderwijs moet radicaal op de schop.

Aanleiding voor het boek(je) is een opeenstapeling van kritiek op het hoger onderwijs. Cohen, opgeleid als wetenschapshistoricus, schaart zich in het kamp van critici die de universiteit hebben zien veranderen in een 'leerfabriek' met 'structurele misstanden'. Universiteitsbestuurders dulden weinig tegenspraak en gedragen zich als 'ceo's' die 'marktje-spelen'. Het streven naar 'hoge wetenschap' is naar de achtergrond verdwenen: alles draait om het afleveren van zoveel mogelijk studenten en promovendi.
tekst gaat verder in het artikel
https://fd.nl/futures/133(...)-van-de-universiteit

Het hoger onderwijs wordt eindelijk boos genoeg om de interne en de te vaak persoonlijke items van de teachers om te zetten naar de werkelijkheid van de dag.

[ Bericht 11% gewijzigd door sp3c op 16-03-2020 11:08:42 ]
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_192042701
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 08:20 schreef cempexo het volgende:
Praat vooral Nederlands.
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 08:20 schreef cempexo het volgende:
en de te vaak persoonlijke items van de teachers om te zetten naar de werkelijkheid van de dag.
:')
pindazakje
pi_192043470
Weer Nederlands op Nederlandse universiteiten lijkt mij goed maar hogescholen met universiteiten combineren niet.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  zondag 15 maart 2020 @ 09:43:01 #4
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_192043510
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 08:44 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]


[..]

:')
Item staat in de Van Dale. Wat teachers betreft heb je gelijk
Non possumus non loqui
pi_192043963
Is dit nieuws? Een boekreview?

Overigens werkt de link in de OP niet.
  zondag 15 maart 2020 @ 10:26:10 #6
8369 speknek
Another day another slay
pi_192044101
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 08:20 schreef cempexo het volgende:
Cohen, opgeleid als wetenschapshistoricus
Hmmm

quote:
Cohen noemt het ook 'bijzonder alarmerend' dat enkele van zijn beste studenten na hun studie of promotie buiten de universiteit zijn gaan werken, 'meestal als leraar'.
Aha

quote:
Ook het topsectorenbeleid kan in de prullenbak,
Zou het?

quote:
Het resultaat van alle maatregelen is een 'hechte waardegemeenschap' zonder financiële prikkels
Ik voel hem komen...

quote:
De geesteswetenschappen vormen het hart van de academie
Jaaaaa daar issie!


Professor met emeritaat wil ongelimiteerd geld voor hem en de zijnen in een academische structuur die optimaal ingericht is voor zijn vakgebied en niemand die aan zijn kop komt zeuren dat zijn vakgebied niet bijster nuttig is en zelfs de meest briljante studenten niet verder komen dan middelbareschooldocent. Die hadden we nog nooit eerder gehoord.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_192044283
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2020 10:26 schreef speknek het volgende:

[..]

Hmmm
[..]

Aha
[..]

Zou het?
[..]

Ik voel hem komen...
[..]

Jaaaaa daar issie!


Professor met emeritaat wil ongelimiteerd geld voor hem en de zijnen in een academische structuur die optimaal ingericht is voor zijn vakgebied en niemand die aan zijn kop komt zeuren dat zijn vakgebied niet bijster nuttig is en zelfs de meest briljante studenten niet verder komen dan middelbareschooldocent. Die hadden we nog nooit eerder gehoord.
:D
pi_192044591
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 09:40 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Weer Nederlands op Nederlandse universiteiten lijkt mij goed maar hogescholen met universiteiten combineren niet.
Probleem is dat veel werken in het Engels zijn. Dus je ontkomt niet aan andere talen.

Verder vind ik het niveau van hogescholen bij lange na niet het niveau van een universiteit. De opzet is ook totaal anders.
pi_192044717
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2020 10:26 schreef speknek het volgende:

[..]

Hmmm
[..]

Aha
[..]

Zou het?
[..]

Ik voel hem komen...
[..]

Jaaaaa daar issie!

Professor met emeritaat wil ongelimiteerd geld voor hem en de zijnen in een academische structuur die optimaal ingericht is voor zijn vakgebied en niemand die aan zijn kop komt zeuren dat zijn vakgebied niet bijster nuttig is en zelfs de meest briljante studenten niet verder komen dan middelbareschooldocent. Die hadden we nog nooit eerder gehoord.
_O_
  zondag 15 maart 2020 @ 11:07:46 #10
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_192044804
quote:
En waar zijn de colleges gebleven waar wetenschappers 'lekker los kunnen gaan met een stimulerend betoog'?
Dit klinkt erg geil.

quote:
slightly awkward Engels
cringeworthy en onnodig.
We have always been at war with Eastasia.
  zondag 15 maart 2020 @ 11:12:47 #11
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_192044859
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2020 08:20 schreef cempexo het volgende:
Internationale studenten blijven welkom, maar alleen als zij het Nederlands op academisch niveau beheersen.

En dit is jezelf in de vinger snijden.
We have always been at war with Eastasia.
  zondag 15 maart 2020 @ 11:20:06 #12
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_192044994
Nooit verwacht dat cempexo een pleitbezorger was van ongelimiteerd geld naar geesteswetenschappen
pi_192045296
Er moet echt iets veranderen.

We hebben wetenschap nu zo georganiseerd, dat je meer tijd met papierwerk doorbrengt dan met onderzoek.

Het gevolg hiervan is dat output gecondenseerd wordt tot slechts een ongelofelijke hoeveelheid zelfpromotie, gebaseerd op bullshit. Daar komt weinig wetenschap bij kijken. Als je niet mee doet aan zelfpromotie en zelfprostitutie, dan kun je fluiten naar je onderzoeksgeld, want het gaat er steeds minder om wat je kunt, maar meer wie je kent.

Overheden willen meer impact zien voor het geld dat ze in onderzoek steken, maar realiseren zich niet dat in het huidige model studenten en postdocs onderzoek doen, en het academisch personeel bijna uitsluitend nog papierwerk doet. Terwijl je alleen werk met impact kunt doen, als je de wetenschappelijke diepte in mag duiken, om voor een bepaalde periode dag in dag uit met hetzelfde onderwerp bezig te zijn.

Dat kan eigenlijk niet meer.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lyrebird op 15-03-2020 11:54:05 ]
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_192046071
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2020 10:26 schreef speknek het volgende:


Professor met emeritaat wil ongelimiteerd geld voor hem en de zijnen in een academische structuur die optimaal ingericht is voor zijn vakgebied en niemand die aan zijn kop komt zeuren dat zijn vakgebied niet bijster nuttig is en zelfs de meest briljante studenten niet verder komen dan middelbareschooldocent. Die hadden we nog nooit eerder gehoord.
Zie daar nog een ander manko van ons onderwijs: als je promoveert en daarna kiest voor het middelbare onderwijs, wordt dat door academici
nogal es opgevat als je talenten vergooien.

Een gepromoveerde collega van me kreeg dit zelfd vrijwel letterlijk van haar promotor te horen. Blijkbaar is voor sommigen de academische wereld oh zo belangrijk en alles daar beneden minderwaardig.
-
pi_192046089
Zie trouwens ook de blogs van Sabine Hossenfelder over de manko's van de hedendaagse academische wereld.
-
pi_192046209
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2020 10:26 schreef speknek het volgende:

[..]

Hmmm
[..]

Aha
[..]

Zou het?
[..]

Ik voel hem komen...
[..]

Jaaaaa daar issie!

Professor met emeritaat wil ongelimiteerd geld voor hem en de zijnen in een academische structuur die optimaal ingericht is voor zijn vakgebied en niemand die aan zijn kop komt zeuren dat zijn vakgebied niet bijster nuttig is en zelfs de meest briljante studenten niet verder komen dan middelbareschooldocent. Die hadden we nog nooit eerder gehoord.
:D

Leuk.
"Pools are perfect for holding water"
  zondag 15 maart 2020 @ 12:52:05 #17
8369 speknek
Another day another slay
pi_192046694
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 12:17 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Zie daar nog een ander manko van ons onderwijs: als je promoveert en daarna kiest voor het middelbare onderwijs, wordt dat door academici
nogal es opgevat als je talenten vergooien.

Een gepromoveerde collega van me kreeg dit zelfd vrijwel letterlijk van haar promotor te horen. Blijkbaar is voor sommigen de academische wereld oh zo belangrijk en alles daar beneden minderwaardig.
Zeer terechte opmerking overigens. Ik heb veel meer respect voor mensen die na hun promotie les gaan geven en zo de kennis verspreiden dan dat ze bij een activistische hedgefonds gaan werken om optimaal te modelleren hoe goedlopende bedrijven gesloopt kunnen worden voor een korte beurswinst. De kritiek leek echter dat het een opleiding was waar geen ander carrièreperspectief mogelijk was, en daarom moest er meer geld naartoe zodat ze ergens als raamambtenaar konden blijven plakken.

Overigens ook helemaal met Lyrebird eens dat het financieringssysteem topwetenschap net zoveel tegenwerkt als dat het zou moeten helpen, en dat we het dus beter een stuk kunnen terugdringen.

Maar het stukje in de OP is wel heel overduidelijk cliëntelisme, en daar hebben we ook veel te veel van in de wetenschap, waar elke nieuwe decaan en rector beleid invoert wat heel opzichtig zijn of haar achtergrond ernstig bevoordeelt.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_192046975
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2020 10:26 schreef speknek het volgende:

[..]

Hmmm
[..]

Aha
[..]

Zou het?
[..]

Ik voel hem komen...
[..]

Jaaaaa daar issie!

Professor met emeritaat wil ongelimiteerd geld voor hem en de zijnen in een academische structuur die optimaal ingericht is voor zijn vakgebied en niemand die aan zijn kop komt zeuren dat zijn vakgebied niet bijster nuttig is en zelfs de meest briljante studenten niet verder komen dan middelbareschooldocent. Die hadden we nog nooit eerder gehoord.
_O- _O- _O- hoewel er allicht wel wat positieve punten zijn in zijn betoog is geesteswetenschappen de vrije ruimte + budget geven zodat Sterre & Lieve zichzelf nog beter en langer kunnen ontdekken op de kosten van de maatschappij.
Hou vol mensen, alleen samen krijgen we de vergrijzing eronder!
  zondag 15 maart 2020 @ 13:09:35 #19
484383 Eendenkooi
homeopathisch onverdund
pi_192047008
Hopelijk gaan ze ook eindelijk eens die zondvloed aan buitenlandse studenten in dammen. Die worden ook alleen maar gebruikt om geld binnen te harken.
  zondag 15 maart 2020 @ 13:11:03 #20
484383 Eendenkooi
homeopathisch onverdund
pi_192047036
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 12:19 schreef Haushofer het volgende:
Zie trouwens ook de blogs van Sabine Hossenfelder over de manko's van de hedendaagse academische wereld.
Deze ?

http://backreaction.blogspot.com/
  zondag 15 maart 2020 @ 13:14:52 #21
8369 speknek
Another day another slay
pi_192047094
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 13:09 schreef Eendenkooi het volgende:
Hopelijk gaan ze ook eindelijk eens die zondvloed aan buitenlandse studenten in dammen. Die worden ook alleen maar gebruikt om geld binnen te harken.
En wat moet er dan gedaan worden met het geld dat niet meer binnengeharkt wordt?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zondag 15 maart 2020 @ 13:55:34 #22
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_192047877
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 12:17 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Zie daar nog een ander manko van ons onderwijs: als je promoveert en daarna kiest voor het middelbare onderwijs, wordt dat door academici
nogal es opgevat als je talenten vergooien.

Een gepromoveerde collega van me kreeg dit zelfd vrijwel letterlijk van haar promotor te horen. Blijkbaar is voor sommigen de academische wereld oh zo belangrijk en alles daar beneden minderwaardig.
Sowieso heb je als docent een stuk meer arbeidszekerheid dan als onderzoeker.
pi_192048033
Dat universiteiten steess meer op leerfabrieken beginnen te lijken heeft die wel een punt denk ik.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  zondag 15 maart 2020 @ 14:13:06 #25
338319 ZarB
Piña colada
pi_192048272
Sinds ik mijn toenmalige prof hoorde klagen dat één van zijn promovendi dermate waardeloos was dat hij twijfelde of zij wel kon promoveren, maar dat de faculteit dan een ton zou mislopen en dat toch wel erger zou zijn dan een waardeloze doc, daalde het werken in de wetenschap behoorlijk in mijn achting.

https://www.folia.nl/actueel/115450/als-promoveren-een-hel-wordt

En dit soort situaties (waar je veel vaker over hoort) werken ook niet bevorderlijk. Die man gaat zijn gang maar. Wie weet wordt het dan nog eens leuk om de wetenschap (weer) in te gaan.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')