abonnement Unibet Coolblue
pi_192037084
Hallo,

Ik wil aandelen kopen. Ben geheel nieuw maar omdat ik al bij een bank zit die zelf beleggen aanbiedt, wil ik hier een beginnersrekening openen. Ik kreeg een aantal vragen die ik moest beantwoorden maar ik haakte ff af bij ''servicekosten''.

Hoe zit dat precies? Stel ik koop voor 100 euro 1 aandeel dat na een dag 150 euro waard is geworden en besluit het om het weer te verkopen. Hoe veel servicekosten oftewel fee moet ik dan ongeveer aan de bank betalen? Gaat het dan om grote of kleine bedragen? Specifiek wat voor ABN geldt?

Zitten hier ook maandelijkse kosten aan?

Bedankt
pi_192038647
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  zondag 15 maart 2020 @ 00:02:10 #3
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_192039296
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 22:44 schreef Werkperd het volgende:
Hallo,

Ik wil aandelen kopen. Ben geheel nieuw maar omdat ik al bij een bank zit die zelf beleggen aanbiedt, wil ik hier een beginnersrekening openen. Ik kreeg een aantal vragen die ik moest beantwoorden maar ik haakte ff af bij ''servicekosten''.

Hoe zit dat precies? Stel ik koop voor 100 euro 1 aandeel dat na een dag 150 euro waard is geworden en besluit het om het weer te verkopen. Hoe veel servicekosten oftewel fee moet ik dan ongeveer aan de bank betalen? Gaat het dan om grote of kleine bedragen? Specifiek wat voor ABN geldt?

Zitten hier ook maandelijkse kosten aan?

Bedankt
Kort voor ABN: 5 euro aan- en verkoopkosten voor NL aandelen, 10 euro non-NL. 0,2% beheerfee.
Koop je een aandeel voor EUR 100, moet je EUR 105 betalen. Hou je dit een jaar aan, dan wordt er EUR 0,20 ingehouden op je beleggingsrekening. Verkoop je het een jaar later voor een koers van EUR 150, dan ontvang je EUR 145.

Bruto rendement: EUR 50. Netto rendement: EUR 39.80.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_192046388
quote:
15s.gif Op zondag 15 maart 2020 00:02 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Kort voor ABN: 5 euro aan- en verkoopkosten voor NL aandelen, 10 euro non-NL. 0,2% beheerfee.
Koop je een aandeel voor EUR 100, moet je EUR 105 betalen. Hou je dit een jaar aan, dan wordt er EUR 0,20 ingehouden op je beleggingsrekening. Verkoop je het een jaar later voor een koers van EUR 150, dan ontvang je EUR 145.

Bruto rendement: EUR 50. Netto rendement: EUR 39.80.
quote:
15s.gif Op zondag 15 maart 2020 00:02 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Kort voor ABN: 5 euro aan- en verkoopkosten voor NL aandelen, 10 euro non-NL. 0,2% beheerfee.
Koop je een aandeel voor EUR 100, moet je EUR 105 betalen. Hou je dit een jaar aan, dan wordt er EUR 0,20 ingehouden op je beleggingsrekening. Verkoop je het een jaar later voor een koers van EUR 150, dan ontvang je EUR 145.

Bruto rendement: EUR 50. Netto rendement: EUR 39.80.
Valt mee dus.

Bedankt voor jullie reacties
pi_192063485
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 12:35 schreef Werkperd het volgende:

[..]


[..]

Valt mee dus.

Bedankt voor jullie reacties
't Is maar wat je mee vindt vallen.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_192073517
Mijn advies investeer nu alleen in goud of BTC, de rest is een echte zeepbel. BTC en goud berusten op het zelfde principe.

Vorige week woensdagnacht, toen Trump aankondigde dat alle vluchten dicht gingen was een mooi moment om er mee te beginnen. 3850 laagste stand. 24 uur eerder was die nog 7000.

2 jaar wachten en verkopen die handel.
pi_192073655
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 15:40 schreef funnywell het volgende:
Mijn advies investeer nu alleen in goud of BTC, de rest is een echte zeepbel. BTC en goud berusten op het zelfde principe.

Vorige week woensdagnacht, toen Trump aankondigde dat alle vluchten dicht gingen was een mooi moment om er mee te beginnen. 3850 laagste stand. 24 uur eerder was die nog 7000.

2 jaar wachten en verkopen die handel.
Goud is nog steeds aan het zakken hoor sinds FED geld-injectie heeft uitgevoerd. Denk dat we veelte laat zijn voor goud.
pi_192074234
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 15:49 schreef Werkperd het volgende:

[..]

Goud is nog steeds aan het zakken hoor sinds FED geld-injectie heeft uitgevoerd. Denk dat we veelte laat zijn voor goud.
Nee je moet niet op korte termijn denken, je moet niet naar de FED kijken, die hebben bewust goud ooit losgekoppeld. Je moet denken over wat doe ik er mee over 2 jaar. Dus je moet op het allerlaatste moment op het diepste punt wat die ooit kan zakken moet je kopen. En het dan wegleggen, ergens goed opbergen. EN dan over 2 jaar of 4 jaar, oh laat ik eens mijn goud opzoeken en kijken wat het waard is.

En dan is BTC beter, want goud fysiek opbergen is nogal lastig en een offline wallet beschermen is stuk makkelijker
pi_192074358
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 12:35 schreef Werkperd het volgende:

[..]

[..]

Valt mee dus.

Bedankt voor jullie reacties
Valt mee? Ik zou zeker een andere broker overwegen als ik jou was. Dit gaat zwaar drukken op je rendement. Heel zwaar.
  maandag 16 maart 2020 @ 16:36:00 #10
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_192074656
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 16:24 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Valt mee? Ik zou zeker een andere broker overwegen als ik jou was. Dit gaat zwaar drukken op je rendement. Heel zwaar.
Inderdaad, individuele aandelen bij ABN kopen is interessant vanaf 2000 euro en zelfs dan is het op veel plekken goedkoper, zoals DeGiro of Flatex. 20% kosten bij een ritje van een jaar hakt er in, hoe goed je ook denkt te kunnen timen.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_192074814
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 16:18 schreef funnywell het volgende:

[..]

Nee je moet niet op korte termijn denken, je moet niet naar de FED kijken, die hebben bewust goud ooit losgekoppeld. Je moet denken over wat doe ik er mee over 2 jaar. Dus je moet op het allerlaatste moment op het diepste punt wat die ooit kan zakken moet je kopen. En het dan wegleggen, ergens goed opbergen. EN dan over 2 jaar of 4 jaar, oh laat ik eens mijn goud opzoeken en kijken wat het waard is.

En dan is BTC beter, want goud fysiek opbergen is nogal lastig en een offline wallet beschermen is stuk makkelijker
Ja dat was dus vorig jaar toen de goudprijs rond de 30k zwierf. Ik geloof er niet in dat goud nog ooit lager dan 30 duizend euro zal worden. Misschien platina maar welke nieuwe technieken er zullen komen waarbij platina massaal gebruik zal worden is voor mij onbekend.
pi_192074833
quote:
15s.gif Op maandag 16 maart 2020 16:36 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Inderdaad, individuele aandelen bij ABN kopen is interessant vanaf 2000 euro en zelfs dan is het op veel plekken goedkoper, zoals DeGiro of Flatex. 20% kosten bij een ritje van een jaar hakt er in, hoe goed je ook denkt te kunnen timen.
Ik dacht bij ABN amro omdat ik A bij ABN zit en B een bank toch wat veiliger aanvoelt.

Is Giro dus een goede en goedkopere alternatief? Volgens mij moet je ook eerst legitimeren enzo. Weet niet hoe lang dat allemaal duurt.
  maandag 16 maart 2020 @ 16:47:51 #13
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_192074930
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 16:44 schreef Werkperd het volgende:

[..]

Ik dacht bij ABN amro omdat ik A bij ABN zit en B een bank toch wat veiliger aanvoelt.

Is Giro dus een goede en goedkopere alternatief? Volgens mij moet je ook eerst legitimeren enzo. Weet niet hoe lang dat allemaal duurt.
Het ligt er aan op welke wijze je wil beleggen. Sommige producten zijn bij ABN Amro goedkoop bij zelf beleggen basis (zoals indexfondsen), maar voor ETFs of individuele aandelen zijn ze wat duurder. Ik kan je van harte aanraden eerst na te gaan hoe je de beurs op wil, voordat je een account afsluit.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_192075707
quote:
15s.gif Op maandag 16 maart 2020 16:47 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Het ligt er aan op welke wijze je wil beleggen. Sommige producten zijn bij ABN Amro goedkoop bij zelf beleggen basis (zoals indexfondsen), maar voor ETFs of individuele aandelen zijn ze wat duurder. Ik kan je van harte aanraden eerst na te gaan hoe je de beurs op wil, voordat je een account afsluit.
Ik wil zelf beleggen basis doen en vervolgens Shell aandelen kopen. Dat is mijn intentie op dit moment. Valt zo iets onder indexfondsen of individuele aandelen?
pi_192075946
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 17:21 schreef Werkperd het volgende:

[..]

Ik wil zelf beleggen basis doen en vervolgens Shell aandelen kopen. Dat is mijn intentie op dit moment. Valt zo iets onder indexfondsen of individuele aandelen?
Individuele aandelen
Klinkt als geen spreiding, hoog risico.
Ik zou, als ik mijn WFT had, tegen adviseren.
  maandag 16 maart 2020 @ 17:59:04 #16
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_192076604
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 17:21 schreef Werkperd het volgende:

[..]

Ik wil zelf beleggen basis doen en vervolgens Shell aandelen kopen. Dat is mijn intentie op dit moment. Valt zo iets onder indexfondsen of individuele aandelen?
Dat is een individueel aandeel. Als je sowieso een view hebt dat aandelen in de energiesector laag liggen en meer waard zouden zijn, dan kun je qua beleggingsfondsen ook kiezen voor bijv. BlackRock World Energy. Zit 9% Shell in, maar ook 10% BP, 7% Chevron en 7% Total. Scheelt je in elk geval die ¤ 5 aan- en ¤ 5 verkoopkosten. Weet niet hoe verstandig zo'n sectorspecifieke selectie is, maar soit.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_192077121
quote:
3s.gif Op maandag 16 maart 2020 17:59 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Dat is een individueel aandeel. Als je sowieso een view hebt dat aandelen in de energiesector laag liggen en meer waard zouden zijn, dan kun je qua beleggingsfondsen ook kiezen voor bijv. BlackRock World Energy. Zit 9% Shell in, maar ook 10% BP, 7% Chevron en 7% Total. Scheelt je in elk geval die ¤ 5 aan- en ¤ 5 verkoopkosten. Weet niet hoe verstandig zo'n sectorspecifieke selectie is, maar soit.
meeste rendement haal je inderdaad met indexfondsen.. er is ook minder risico op individuele dalingen door mismanagement.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_192078647
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 17:30 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Individuele aandelen
Klinkt als geen spreiding, hoog risico.
Ik zou, als ik mijn WFT had, tegen adviseren.
W
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 17:30 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Individuele aandelen
Klinkt als geen spreiding, hoog risico.
Ik zou, als ik mijn WFT had, tegen adviseren.
Wat bedoel je precies met hoog risico? Faillissement van Shell of dat de waarde van zijn aandelen nooit meer boven de 15 euro zal komen? Als ik koop, koop ik niet om volgende dag winst te maken. Die winst zal vroeg of laat moeten komen.
pi_192078688
quote:
3s.gif Op maandag 16 maart 2020 17:59 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Dat is een individueel aandeel. Als je sowieso een view hebt dat aandelen in de energiesector laag liggen en meer waard zouden zijn, dan kun je qua beleggingsfondsen ook kiezen voor bijv. BlackRock World Energy. Zit 9% Shell in, maar ook 10% BP, 7% Chevron en 7% Total. Scheelt je in elk geval die ¤ 5 aan- en ¤ 5 verkoopkosten. Weet niet hoe verstandig zo'n sectorspecifieke selectie is, maar soit.
Toch geen ¤5,- per aandeel??
pi_192079881
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 19:22 schreef Werkperd het volgende:

[..]

W
[..]

Wat bedoel je precies met hoog risico? Faillissement van Shell of dat de waarde van zijn aandelen nooit meer boven de 15 euro zal komen? Als ik koop, koop ik niet om volgende dag winst te maken. Die winst zal vroeg of laat moeten komen.
Investeren in slechts 1 aandeel is een hoog risico investering. Of je het nu voor de lange termijn doet of niet.
pi_192080409
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 20:12 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Investeren in slechts 1 aandeel is een hoog risico investering. Of je het nu voor de lange termijn doet of niet.
Ik ga natuurlijk niet al mijn geld uitbesteden aan slechts 1 bedrijf. Ik hou het gewoon op een redelijk acceptabele bedrag en vervolgens weer kijken of er ergens anders wat te verdienen valt.

Dus het meeste geld uit de beschikbare pot naar 1 sterke bedrijf en de kleinere bedragen beetje verspreiden..
pi_192080479
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 20:33 schreef Werkperd het volgende:

[..]

Ik ga natuurlijk niet al mijn geld uitbesteden aan slechts 1 bedrijf. Ik hou het gewoon op een redelijk acceptabele bedrag en vervolgens weer kijken of er ergens anders wat te verdienen valt.

Dus het meeste geld uit de beschikbare pot naar 1 sterke bedrijf en de kleinere bedragen beetje verspreiden..
Met -60% geeft het wel aan hoe stabiel en sterk Shell is. Niet. Russland of een andere oliestaat doet iets raars en je aandeel verdampt onder je voeten. Je portefeuille laten domineren door een bedrijf is m.i. geen spreiding maar een zekere mate van speculatie. Wat het dus ook risicovol zal maken.

Probeer eens een tracker.
  maandag 16 maart 2020 @ 20:53:11 #23
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_192080848
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 19:24 schreef Werkperd het volgende:

[..]

Toch geen ¤5,- per aandeel??
Nee, per order. Als je voor ¤2.000 aandelen Shell wil kopen kost het ook maar iets meer dan ¤5.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_192088953
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 20:37 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Met -60% geeft het wel aan hoe stabiel en sterk Shell is. Niet. Russland of een andere oliestaat doet iets raars en je aandeel verdampt onder je voeten. Je portefeuille laten domineren door een bedrijf is m.i. geen spreiding maar een zekere mate van speculatie. Wat het dus ook risicovol zal maken.

Probeer eens een tracker.
Ja maar welk bedrijf wordt niet hard geraakt door de pandemie? Het conflict tussen Rusland en Saudie is een gevolg van de wereldwijde crisis die door het virus is ontstaan.
pi_192088978
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 20:53 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Nee, per order. Als je voor ¤2.000 aandelen Shell wil kopen kost het ook maar iets meer dan ¤5.
Verwaarlosebare bedrag bij grote orders dus.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')